DECIZIE Nr.
114 din 15 februarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. (2) si (3) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 22 martie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 alin. (2) şi (3) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Mihai Mandru în Dosarul nr. 9.319/C/2005 al
Judecătoriei Galaţi.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvantul reprezentantului
Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerand că se impune menţinerea jurisprudenţei Curţii Constituţionale,
prin care s-a statuat că textele de lege criticate sunt constituţionale.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 12 iulie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 9.319/C/2005, Judecătoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 alin. (2) şi (3)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de
Mihai Mandru într-o cauză
civilă avand ca obiect
soluţionarea unei contestaţii în anulare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate îngrădesc dreptul de acces
liber la justiţie şi dreptul la apărare, garantate constituţional. Se
precizează că, întrucat
judecarea cererii de reexaminare a modului de stabilire a taxei judiciare de
timbru se face fără citarea părţilor, petentul este lipsit de posibilitatea de
a susţine în faţa instanţei motivele cererii şi de a administra probe şi nici
nu beneficiază de o cale de atac împotriva soluţiei de respingere a cererii de
reexaminare.
Judecătoria Galaţi consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucat textul criticat nu contravine
dispoziţiilor constituţionale invocate, respectiv art. 21 şi 24.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale. In opinia sa, faptul că,
asupra cererii de reexaminare a stabilirii taxei de timbru, instanţa de
judecată se pronunţă în camera de consiliu, fără citarea părţilor, prin
încheiere irevocabilă, nu aduce atingere dreptului la apărare al părţilor şi
nici dreptului acestora la un proces echitabil, ci, dimpotrivă, contribuie la
evitarea unor tergiversări inutile în soluţionarea fondului cauzei. Arată că,
asupra textelor de lege ce formează obiect al excepţiei, Curtea Constituţională
s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 581/2005.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 18 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum au fost
modificate prin Legea nr. 195/2004, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004, care au următorul cuprins:
- Art. 18 alin. (2) şi (3): „(2)
Împotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se poate face cerere
de reexaminare, la aceeaşi instanţă, în termen
de 3 zile de la data la care s-a stabilit taxa sau de la data comunicării sumei
datorate.
(3) Cererea se soluţionează în camera de consiliu de
un alt complet, fără citarea părţilor, prin încheiere irevocabilă."
In opinia autorului excepţiei
de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor
art. 21 alin. (1) şi celor ale art. 24 alin. (1) din Constituţie, care
garantează dreptul de acces liber la justiţie şi, respectiv, dreptul la
apărare.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că dispoziţiile art. 18 alin.
(2) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru au mai
format obiect al controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi prevederi din Legea
fundamentală ca şi în prezenta cauză şi cu motivări asemănătoare, iar Curtea
Constituţională a constatat prin numeroase decizii constituţionalitatea
acestora. In acest sens sunt, de exemplu, deciziile nr. 42 din 27 ianuarie 2005
(publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 206 din 10 martie 2005) şi nr. 164 din 22 martie 2005
(publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 561 din 30 iunie 2005).
In esenţă, Curtea a reţinut că textele de lege
criticate reprezintă norme de procedură care reglementează soluţionarea cererii
de reexaminare împotriva încheierii de stabilire a taxei de timbru. Aceasta
constituie un incident procedural,
prealabil antamării fondului de către instanţa de judecată. Or, soluţionarea
unei chestiuni prealabile este guvernată de principiul celerităţii, care ar fi
grav afectat prin aplicarea în materie a principiilor oralităţii şi
contradictorialităţii, a obligativităţii citării părţilor, ca şi a
posibilităţii exercitării unei căi de atac împotriva încheierii de soluţionare
a cererii de reexaminare.
Intrucat nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atat considerentele, cat şi soluţiile
deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 18 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Mihai Mandru în Dosarul nr. 9.319/C/2005 al Judecătoriei Galaţi.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 februarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu