DECIZIE Nr. 114 din 20 iulie 1999
referitoare la constitutionalitatea Legii privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 3 august 1999
Curtea Constitutionala a fost sesizata, in temeiul dispozitiilor art. 144
lit. a) din Constitutie, cu privire la neconstitutionalitatea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, de catre un grup de 86 de
deputati, si anume: Adrian Nastase, Miron Tudor Mitrea, Viorica Afrasinei,
Traian Dobre, Mihai Ioan Popa, Nicolae Gradinaru, Dumitru Paslaru, Marina
Ionescu, Petru Bejinariu, Mihail Sireteanu, Eugenia Moldoveanu, Marin Cristea,
Adrian Gheorghiu, Petre Naidin, Leonard Cazan, Romulus Ion Moucha, Gheorghe
Oana, George Dragu, Mihai Hlinschi, Victor Traian Mihu, Dan Nica, Ion-Florentin
Sandu, Radu Liviu Bara, Vasile Stan, Ovidiu Cameliu Petrescu, Marian
Ianculescu, Gheorghe Ana, Ecaterina Andronescu, Petru Godja, Ionel Marineci,
Marian Sarbu, Ion Munteanu, Mihai Nicolescu, Dumitru Popescu, Victor Neagu,
Gheorghe Ionescu, Constantin Teculescu, Gheorghe Vilceanu, Gheorghe Ana,
Neculai Grigoras, Ion Pargaru, Alexandru Lapusanu, Daniela Bartos, Acsinte
Gaspar, Florin Georgescu, Dorel Constantin Onaca, Viorel Hrebenciuc, Mihai
Vitcu, Ion Giurescu, Vasile Candea, Ioan Mircea Pascu, Petru Serban Mihailescu,
Traian Sabau, Dumitru Buzatu, Dan Ioan Popescu, Alexandru Stanescu, Vasile
Panteliuc, Simion Darie, Florian Serac, Alexandru Albu, Ioan Iuliu Furo, Ilie
Neacsu, Florea Buga, Ioan Sonea, Mitica Balaet, Ion Dutu, Matei-Agathon Dan,
Vasile Matei, Niculae Napoleon Antonescu, Daniela Buruiana Aprodu, Gheorghe
Marin, Virgil Popa, Stefan Baban, Constantin Babalau, Nicolae Leonachescu,
Nicolae Vasilescu, Viorel Burlacu, Ion Honcescu, Anghel Stanciu, Corneliu
Ciontu, Teodor Jurca, Nicu Ionita, Constantin Eremia Cotrutz, Luca Stefanoiu si
Leonida Lari Iorga.
Sesizarea a fost trimisa Curtii Constitutionale prin Adresa nr. XIV/552 din
6 iulie 1999 a secretarului general al Senatului si formeaza obiectul Dosarului
nr. 140A/1999.
Prin sesizare se solicita sa se constate ca Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995 este neconstitutionala in
ansamblul ei si, in subsidiar, sa se constate neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 123 din aceeasi lege. Solicitarea se intemeiaza pe
urmatoarele considerente:
I. Prin emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 au fost
incalcate prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie, care impun ca un
astfel de act normativ sa fie emis numai in cazuri exceptionale.
In argumentarea acestei sustineri se evoca practica jurisdictionala in
materie a Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 iunie
1995, potrivit careia cazul exceptional de care depinde legitimitatea
constitutionala a Ordonantei de urgenta se justifica "pe necesitatea si
urgenta reglementarii unei situatii care, datorita circumstantelor sale
exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate in vederea evitarii unei
grave atingeri aduse interesului public". In acest context se arata ca din
Nota de fundamentare care a insotit proiectul, nu pot fi retinute "nici
existenta unei situatii exceptionale, nici necesitatea instituirii de urgenta a
masurilor prevazute in ordonanta, astfel incat sa se puna in discutie evitarea
unei grave atingeri aduse interesului public". Guvernul are obligatia
constitutionala ca, in scopul realizarii programului sau de guvernare, sa
asigure reglementarea normativa de catre Parlament, prin lege. Se afirma ca
scopul Guvernului a fost acela de a institui o reglementare direct aplicabila,
incalcand astfel competenta Parlamentului, de unica autoritate legiuitoare a tarii,
prevazuta la art. 58 din Constitutie. Obiectul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1997 a fost, asa cum rezulta din Nota de fundamentare,
"imbunatatirea si armonizarea Legii nr. 84/1995 cu prevederile Programului
Guvernului Romaniei in vederea introducerii si accelerarii reformei
invatamantului si educatiei". Insa, prin Decizia Curtii Constitutionale
nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, s-a statuat ca "modificarea sau
unificarea legislatiei intr-un domeniu sau altul nu justifica, prin ea insasi,
emiterea unei ordonante de urgenta". De altfel, urgenta reglementarii
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 este infirmata de
intarzierea discutarii in Parlament a legii de aprobare, din anul 1997 pana in
luna iunie a anului 1999.
II. Dispozitiile art. 123, cuprinse la pct. 48 din Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, sunt neconstitutionale, intrucat
ele incalca prevederile art. 6 si 13 din Constitutie.
II. 1. Dispozitiile art. 6 din Constitutia Romaniei reglementeaza, la alin.
(1), recunoasterea si garantarea dreptului persoanelor apartinand minoritatilor
nationale la pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor etnice,
culturale, lingvistice si religioase. Dispozitiile alin. (2) al aceluiasi
articol "reglementeaza obligativitatea ca masurile de protectie luate de
stat pentru pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii persoanelor
apartinand minoritatilor nationale sa fie conforme cu principiile egalitatii si
nediscriminarii in raport cu ceilalti cetateni romani".
II. 2. Dispozitiile art. 13 din Constitutie consacra limba romana ca limba
oficiala in Romania.
Raportand la aceste texte constitutionale dispozitiile cuprinse in art. 123
din Legea nr. 84/1995, in redactarea Legii privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997, rezulta ca aceste prevederi sunt neconstitutionale
pentru urmatoarele considerente:
a) Se ofera posibilitatea sa se infiinteze, la cerere si prin lege,
institutii de invatamant superior multiculturale, in care limbile de predare
vor fi stabilite in cadrul legii de infiintare, ceea ce poate exclude si
folosirea limbii romane. Avand in vedere ca orice universitate este, prin
menirea sa, multiculturala, sintagma "universitate multiculturala" nu
este de natura sa asigure prezenta limbii romane ca limba de predare.
b) Prevederile legale criticate sunt in contradictie si cu recomandarile
Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare si ale Conventiei-cadru
pentru protectia minoritatilor nationale, care recomanda sa se asigure
posibilitatea de instruire si de educatie in limba materna, fara a se aduce
atingere invatarii sau predarii in limba oficiala. De aceea art. 123
"excede atat prevederilor constitutionale, cat si recomandarilor pe plan
european in materie".
In temeiul dispozitiilor art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, au fost solicitate
punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata
urmatoarele:
I. Cu referire la constitutionalitatea invocata la pct. I al sesizarii,
privind incalcarea prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei, in
sensul ca nu sunt intrunite cele doua caracteristici ale unei ordonante de
urgenta (caracterul de urgenta si situatia exceptionala), se apreciaza ca
sesizarea este neintemeiata.
Motivele care au condus la emiterea de catre Guvernul Romaniei a Ordonantei
de urgenta nr. 36/1997 au fost de natura a impune adoptarea unei astfel de
solutii legislative. Vointa Guvernului, atunci cand a ales calea delegarii
legislative, prevazuta la art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei, si,
ulterior, vointa legiuitorului, prin aprobarea procedurii de urgenta, au avut
in vedere accelerarea reformei invatamantului si educatiei, cu aplicare din
anul scolar imediat urmator, respectiv anul scolar 1997/1998. Necesitatea
implementarii, cat mai urgent, a masurilor de reforma, legiferarea acestora in
timp util pentru a fi aplicate in anul scolar 1997/1998, cunoscut fiind ca
fiecare an scolar debuteaza in luna septembrie, data la care planurile,
programele, manualele scolare trebuie sa fie deja cunoscute de cei vizati,
conduc la determinarea caracterului exceptional si de urgenta al acestui act
normativ. Legiferarea masurilor de reforma preconizate pentru invatamantul
romanesc nu poate fi asemuita cu "unificarea legislatiei" in domeniu
sau cu "o modificare", pur si simplu, a acesteia. In momentul
legiferarii s-a avut in vedere imbunatatirea prevederilor Legii nr. 84/1995, a
introducerii si accelerarii reformei invatamantului si educatiei cat mai repede
posibil, incepand cu anul scolar si anul universitar imediat urmator.
II. De asemenea, se mai arata ca este neintemeiata si critica potrivit
careia "dispozitiile art. 123 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
cuprinse la pct. 48 din Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului
nr. 84/1995", contravin prevederilor art. 6 si 13 din Constitutia
Romaniei, pentru urmatoarele motive: In cadrul cap. XII, destinat
invatamantului pentru minoritatile nationale, prin dispozitiile art. 123, in
noua reglementare s-au eliminat restrictiile referitoare la dreptul persoanelor
apartinand minoritatilor nationale la diferite forme si niveluri de invatamant,
acces care este permis, ca regula generala, potrivit prevederilor art. 118 din
Legea nr. 84/1995, republicata, dar restrictionat, mai ales cel universitar,
prin art. 123, in redactarea initiala, la "grupe, sectii cu predare in limba
materna, pentru pregatirea personalului necesar in activitatea didactica si
cultural-artistica". Cu referire la limba romana, textele art. 123 nu
exclud folosirea acesteia in institutiile de invatamant superior
multiculturale. Dimpotriva, art. 122 si alin. (1) al art. 123, in noua
redactare, subliniaza obligativitatea insusirii terminologiei de specialitate
in limba romana, iar cu privire la limbile de predare in astfel de institutii,
acestea se vor stabili prin legile de infiintare, care se vor adopta avand in
vedere si oportunitatea unor astfel de cereri.
In punctul sau de vedere presedintele Senatului arata ca sesizarea de
neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
1. In conformitate cu art. 114 alin. (4) din Constitutie, ordonanta de
urgenta poate fi emisa in cazuri exceptionale.
Aprecierea necesitatii si urgentei reglementarii unei situatii care,
datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii
imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public,
apartine, in exclusivitate, initiatorului ordonantei de urgenta, deoarece este
singurul in masura sa cunoasca situatia de fapt din domeniul in care se propune
noua reglementare.
2. Argumentul potrivit caruia art. 123 din Legea nr. 84/1995, in redactarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997, este
neconstitutional, pentru ca da posibilitatea infiintarii de institutii de
invatamant superior multiculturale, nu este intemeiat, deoarece legea nu
precizeaza expres, nicaieri in continutul sau, ca acest lucru ar exclude
folosirea si a limbii romane ca limba de predare intr-o astfel de institutie de
invatamant superior.
3. Intr-o asemenea interpretare, Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995 este in concordanta cu prevederile Conventiei-cadru
pentru protectia minoritatilor nationale, ratificata de Romania prin lege, si
ale Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare, cu recomandarile pe
plan european in materie, precum si cu prevederile legislatiei noastre interne.
In concluzie, se apreciaza ca art. 123, in redactarea de la pct. 48 din
Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, precum si legea in
ansamblul ei sunt in acord cu prevederile Constitutiei Romaniei si se solicita
respingerea obiectiei de neconstitutionalitate, ca nefiind intemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, a sustinut, in esenta, urmatoarele:
Dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie nu au nici o incidenta in
cauza ce formeaza obiectul acestei sesizari, in care Curtea Constitutionala
urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii unei legi - cea de aprobare
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, in temeiul art. 144 lit. a) din
Constitutie. Invocarea neconstitutionalitatii Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1997, in raport cu dispozitiile art. 114 alin. (4) din
Constitutie, nu poate constitui motiv de neconstitutionalitate a legii prin
care aceasta ordonanta a fost aprobata, obiectul controlului de
neconstitutionalitate fiind reprezentat de dispozitiile legii.
In privinta neconstitutionalitatii art. 123, inscris la pct. 48 din lege,
in raport cu dispozitiile art. 6 si 13 din Constitutie, se arata urmatoarele:
a) Aceste dispozitii legale nu numai ca sunt in deplina concordanta cu cele
ale art. 6 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "statul recunoaste
si garanteaza persoanelor apartinand minoritatilor nationale dreptul la
pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor etnice, culturale,
lingvistice si religioase", dar ele ofera si garantia ca dispozitiile
constitutionale sus-mentionate isi gasesc aplicabilitatea in mod concret si
eficient. Posibilitatea organizarii unor unitati de invatamant superior in
limba minoritatilor nationale, precum si a infiintarii unor institutii de
invatamant superior multiculturale nu creeaza nici o discriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani, ci, dimpotriva, este menita sa asigure egalitatea
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale cu cei de etnie romana pentru
care exista un cadru institutional de invatamant corespunzator.
b) De asemenea, se mai arata ca, in raport cu dispozitiile art. 13 din
Constitutie, potrivit carora "In Romania, limba oficiala este limba
romana", prevederile art. 123 din legea criticata sunt constitutionale.
Este de observat ca la alin. (1) al acestui articol se prevede ca in cadrul
institutiilor de invatamant universitar de stat, la grupele, sectiile,
colegiile si facultatile cu predare in limba minoritatilor nationale "se
va asigura insusirea terminologiei de specialitate in limba romana". De
asemenea, in ceea ce priveste institutiile de invatamant superior
multiculturale, se prevede ca prin legea de infiintare se stabilesc si limbile
de predare, ceea ce nu exclude posibilitatea ca una din acestea sa fie limba
romana. Totodata se apreciaza ca art. 123 din Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 nu este in contradictie cu
recomandarile Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare, care
recomanda sa se asigure posibilitatea de instruire si educatie in limba
materna, fara a se aduce atingere invatarii sau predarii in limba oficiala,
intrucat, prin organizarea de grupe, sectii, colegii si facultati in cadrul
institutiilor de invatamant universitar de stat, nu se aduce atingere invatarii
si predarii in limba oficiala in celelalte facultati din institutia respectiva.
In conformitate cu dispozitiile art. 5 din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea constitutionala a solicitat o informare din partea Ministerului Educatiei
Nationale cu privire la pozitia sa fata de obiectia de neconstitutionalitate
formulata de grupul de deputati.
In consideratiile Ministerului Educatiei Nationale, cuprinse in Adresa nr.
36.271 din 16 iulie 1999, se apreciaza ca Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995 este in concordanta cu prevederile Constitutiei
Romaniei si cu normele juridice internationale, aratandu-se urmatoarele:
1. Exista o neconcordanta intre obiectul sesizarii formulate si argumentele
de neconstitutionalitate: sesizarea are ca obiect Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, in timp ce argumentul de
neconstitutionalitate adus la pct. 1 din sesizare are ca obiect Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997. Ordonanta de urgenta a fost discutata in
Parlamentul Romaniei, parcurgand fazele prevazute de lege si obtinand votul
majoritatii. A fost, astfel, promovata Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgenta nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr.
84/1995. Afirmatia de la pct. 1, conform careia s-a incalcat competenta
constitutionala a Parlamentului, nu poate avea in vedere legea mentionata.
2. Constitutia Romaniei permite ca o lege organica sa fie modificata
printr-o ordonanta de urgenta in circumstante exceptionale, care vizeaza
interesul public. Ministerul Educatiei Nationale a apreciat, in nota de fundamentare
si in interventiile reprezentantilor sai, cu ocazia discutarii Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 in comisiile de specialitate si in plenul
celor doua Camere ale Parlamentului, ca asemenea situatii sunt reprezentate de
reformele de structura angajate, care cuprind:
"a) necesitatea introducerii unui nou curriculum national pentru
invatamantul preuniversitar; b) necesitatea trecerii la un nou tip de finantare
- cea globala - in invatamantul superior; c) necesitatea introducerii unui
management performant in unitatile scolare si de invatamant superior; d)
descentralizarea sistemului de invatamant, cresterea autonomiei institutiilor;
e) insertia sistemului de invatamant in viata comunitatilor locale si
construirea parteneriatului social; f) prelungirea duratei invatamantului
obligatoriu, in acord cu tendintele pe plan international si cu necesitatea
ridicarii gradului de educatie a populatiei."
3. In legatura cu sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 123
din Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997
pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, in raport
cu prevederile art. 6 si 13 din Constitutie, se constata ca au fost formulate
doua categorii de argumente:
a) Primul argument este acela ca se pot infiinta institutii de invatamant
multiculturale in care folosirea limbii romane poate fi exclusa, ceea ce
incalca dispozitiile art. 6 si 13 din Constitutie. Potrivit opiniei
Ministerului Educatiei Nationale, acest argument este neintemeiat, deoarece:
- nu este in contradictie cu art. 6 alin. (1) din Constitutie, care prevede
garantarea dreptului persoanelor apartinand minoritatilor nationale la
pregatirea, dezvoltarea identitatii lor specifice, ci, dimpotriva, contribuie
la exprimarea acestui drept;
- nu este in contradictie cu art. 6 alin. (2), intrucat nu instituie
discriminari in raport cu alti cetateni romani;
- in art. 123 alin. (3) din lege se prevede ca universitatile sunt
incurajate sa dezvolte structuri si mecanisme multiculturale, in conformitate
cu ideea, insusita de autorii sesizarii, ca orice universitate este prin
misiunea ei multiculturala. O universitate multiculturala, in sensul dat in
gandirea politica acestui termen, este o institutie in care cei care participa
la ea sunt persoane cu identitati culturale diferite, constituite pe temeiul
apartenentei lor la grupuri nationale, etnice, rasiale sau religioase diferite,
si in care: 1) cei care participa la ea beneficiaza de faptul de a fi impreuna;
2) sunt create mecanisme pentru promovarea institutiilor culturale diferite;
- dispozitiile art. 123 nu vin in contradictie cu art. 13 din Constitutie,
care consacra limba romana ca limba oficiala in Romania. Argumentul adus in
discutie, in acest sens, de autorii sesizarii este ca prin aplicarea alin. (1)
este posibil ca limba romana sa nu fie o limba de predare intr-o universitate
multiculturala. Or, alin. (1) mentioneaza explicit ca in fiecare universitate
de acest fel limbile de predare sunt stabilite prin legea de infiintare a
universitatii. Ca urmare, obiectia de neconstitutionalitate poate viza nu art.
123 alin. (1) din ordonanta, ci o eventuala lege viitoare de infiintare a unei
universitati multiculturale in care folosirea limbii romane ar fi exclusa.
b) A doua categorie de argumente avansate de autorii sesizarii privind
neconstitutionalitatea art. 123 arata ca acest text legal este in contradictie
cu recomandarile Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare, fiind
excedate recomandarilor pe plan european. In opinia Ministerului Educatiei
Nationale, faptul ca o reglementare excede unei prevederi sau unei recomandari
nu atrage concluzia ca aceasta este in contradictie cu respectarea prevederii
sau recomandarii.
In consecinta, se considera ca cele doua categorii de argumente nu sustin
sesizarea de neconstitutionalitate.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata,
punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al
Guvernului, consideratiile Ministerului Educatiei Nationale si dispozitiile
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, raportate la
prevederile Constitutiei si la tratatele, pactele si conventiile internationale
in domeniul invatamantului, la care Romania este parte, precum si Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze obiectia de
neconstitutionalitate, care a fost formulata cu respectarea prevederilor art.
144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 si urmatoarele din Legea nr.
47/1992, republicata.
Obiectul sesizarii de neconstitutionalitate priveste doua categorii de
aspecte, dupa cum urmeaza:
I. Incalcarea dispozitiilor constitutionale prevazute la art. 114 alin. (4)
din Constitutie, in conformitate cu care ordonanta de urgenta trebuie sa fie
emisa numai in cazuri exceptionale si cu respectarea competentei
constitutionale a Parlamentului, prevazuta la art. 58 din Constitutie, in
calitate de unica autoritate legiuitoare a tarii - in conditiile in care din
Nota de fundamentare care a insotit proiectul ordonantei nu se poate retine
existenta unei situatii exceptionale si nici necesitatea instituirii de urgenta
a masurilor prevazute in aceasta, astfel incat sa se puna in discutie evitarea
unor grave atingeri aduse interesului public.
II. Neconstitutionalitatea art. 123, inscris la pct. 48 din lege, intrucat
incalca prevederile art. 6 si 13 din Constitutia Romaniei si excede
"recomandarilor pe plan european in materie". Textul de lege criticat
prin obiectia de neconstitutionalitate are urmatorul continut: "(1) In
cadrul institutiilor de invatamant universitar de stat se pot organiza, in conditiile
legii, la cerere, grupe, sectii, colegii si facultati cu predare in limbile
minoritatilor nationale. In acest caz, se va asigura insusirea terminologiei de
specialitate in limba romana. La cerere si prin lege, se pot infiinta
institutii de invatamant superior multiculturale. Limbile de predare in aceste
institutii se stabilesc in cadrul legii de infiintare.
(2) Se recunoaste dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de
a infiinta si administra propriile institutii de invatamant superior
particulare, conform legii.
(3) Se incurajeaza institutiile de invatamant superior cu structuri si
activitati multiculturale pentru promovarea convietuirii interetnice armonioase
si integrarii la nivel national si european.
(4) La toate formele de invatamant in limba romana sau in limbile
minoritatilor nationale se poate inscrie si pregati orice cetatean roman,
indiferent de limba sa materna si de limba in care a urmat studiile
anterioare". Se considera ca art. 123 din Legea invatamantului nr. 84/1995,
in redactarea data prin Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1997, incalca dispozitiile art. 6 si 13 din Constitutie,
intrucat se da posibilitatea ca, la cerere si prin lege, sa se infiinteze
institutii de invatamant superior multiculturale, in care limbile de predare sa
fie stabilite in cadrul legii de infiintare, ceea ce exclude folosirea limbii
romane, respectiv nu este de natura sa asigure prezenta limbii romane ca limba
de predare. De asemenea, se arata ca art. 123 excede si este in contradictie cu
recomandarile Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare si ale
Conventiei-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, care recomanda sa se
asigure posibilitatea de instruire si educatie in limba materna, fara a se
aduce atingere invatarii sau predarii in limba oficiala.
Examinand aceste doua categorii de critici, Curtea Constitutionala
constata:
I. In privinta criticii referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 114
alin. (4) din Constitutie prin adoptarea Legii privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995:
In conformitate cu art. 114 alin. (4) din Constitutie, "In cazuri
exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in
vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul
nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu".
Din acest text constitutional rezulta ca ordonanta de urgenta trebuie sa
indeplineasca doua conditii: sa fie emisa in "cazuri exceptionale",
iar masurile adoptate sa prezinte caracter de urgenta. Constitutia nu
precizeaza expres continutul notiunii de "cazuri exceptionale",
astfel ca este necesara interpretarea sistematica a ansamblului textelor
relevante. In acest sens, prin Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995, Curtea
Constitutionala a statuat ca "prin cazuri exceptionale, in sensul art. 114
alin. (4) din Constitutie, se intelege acele situatii care nu se pot incadra in
cele avute in vedere expres de lege. In consecinta, daca legiuitorul nu a
instituit o norma specifica unei circumstante exceptionale, ar fi contrar
insesi vointei acestuia, ca regulile existente sa fie aplicate cazurilor
exceptionale la care se refera art. 114 alin. (4) din Constitutie". Prin
aceeasi decizie s-a mai aratat ca, in considerarea unor asemenea situatii
extreme, interventia Guvernului pe calea ordonantei de urgenta, in temeiul art.
114 alin. (4) din Constitutie, este justificata de interesul public legat de
caracterul anormal si excesiv al cazurilor exceptionale; de aceea o astfel de
masura se poate fundamenta numai pe necesitatea si urgenta reglementarii unei
situatii care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de
solutii imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public. Tot astfel, in Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998, Curtea Constitutionala
a subliniat caracterul obiectiv al cazului exceptional, "in sensul ca
existenta sa nu depinde de vointa Guvernului, care, in asemenea imprejurari,
este constrans sa reactioneze prompt pentru apararea unui interes public, pe
calea ordonantei de urgenta", ci depinde de necesitatea sau de existenta
unor imprejurari care sa justifice cazul exceptional, iar urgenta reglementarii
sa rezulte din Nota de fundamentare a ordonantei de urgenta ori din
justificarile prezentate de Guvern la dezbaterile parlamentare privind
proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei de urgenta. In consecinta,
ordonanta de urgenta a Guvernului nu este conditionata de posibilitatea
utilizarii altor mijloace constitutionale, cum ar fi adoptarea initiativei
legislative in procedura legislativa obisnuita.
In lumina acestor considerente, Curtea, examinand Nota de fundamentare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36 din 10 iulie 1997, constata ca
Guvernul a avut in vedere, la emiterea acestei ordonante, imbunatatirea Legii
invatamantului nr. 84/1995 si armonizarea acesteia cu prevederile Programului
Guvernului Romaniei si cu tratatele si conventiile la care Romania este parte,
in vederea introducerii si accelerarii reformei invatamantului. In cadrul normelor
generale ale legii, in capitolul destinat invatamantului pentru minoritatile
nationale au fost propuse prevederi menite sa extinda accesul minoritatilor
nationale la diferite forme si niveluri de invatamant. S-au avut in vedere si
flexibilizarea admiterii in invatamantul preuniversitar si superior, cresterea
exigentei in etapele terminale ale acestor studii, precum si crearea cadrului
legislativ pentru parteneriatul social si motivarea unor investitii in formarea
profesionala - toate acestea cu aplicare din anul scolar universitar 1997/1998.
Tot astfel, Programul Guvernului a inclus si directii privind reforma
invatamantului, ceea ce a determinat luarea, in termen cat mai scurt, de masuri
pentru imbunatatirea prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, motiv
pentru care in Nota de fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1997 s-a utilizat sintagma "introducerea si accelerarea reformei
invatamantului si educatiei". Ministerul Educatiei Nationale, prin
reprezentantii sai, a aratat, cu ocazia dezbaterilor in Plenul celor doua
Camere ale Parlamentului a proiectului de lege privind Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, ca circumstantele exceptionale ce
vizeaza interesul public sunt reprezentate de reformele de structura angajate,
care cuprind: a) necesitatea introducerii unui nou curriculum national pentru
invatamantul preuniversitar; b) necesitatea trecerii la un nou tip de finantare
- cea globala - in invatamantul superior; c) necesitatea introducerii unui
management performant in unitatile scolare si de invatamant superior; d)
descentralizarea sistemului de invatamant, cresterea autonomiei institutiilor;
e) insertia sistemului de invatamant in viata comunitatilor locale si
construirea parteneriatului social; f) prelungirea duratei invatamantului
obligatoriu in acord cu tendintele pe plan international si cu necesitatea
ridicarii gradului de educatie a populatiei.
Acest ansamblu de motive este suficient spre a retine ca imprejurarile
concrete avute in vedere de initiatorul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1997 reprezentau un caz exceptional si impuneau masuri cu caracter de
urgenta, in scopul adoptarii cat mai rapide a reformei invatamantului, pentru a
fi aplicata inca din luna septembrie a anului 1997.
Curtea Constitutionala observa ca aprecierea interesului public trebuie
facuta in raport cu data emiterii ordonantei de urgenta, iar nu cu data
dezbaterii in Parlament a proiectului legii de aprobare a ordonantei de urgenta
ori cu data finalizarii acestei dezbateri. In cazul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1997, a fost important ca masurile privind introducerea si
accelerarea reformei invatamantului sa intre in vigoare de indata; or, acest
rezultat nu s-ar fi putut obtine, practic, in sesiune ordinara, dupa inceperea
anului scolar.
Curtea constata, de asemenea, ca, prin adoptarea acestui act normativ, nu
s-a incalcat competenta constitutionala a Parlamentului, deoarece Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995 nu reglementeaza organizarea generala a
invatamantului, domeniu rezervat legii organice, conform dispozitiilor art. 72
alin. (3) lit. m) din Constitutie, ci reglementeaza alte aspecte, relative la
aplicarea programului de reforma in domeniul educatiei nationale, cuprinzand,
in esenta, modalitatile in care se va efectua ameliorarea procesului
educational national. In acest sens, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr.
718 din 29 decembrie 1997, referitoare la constitutionalitatea unor prevederi
ale Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, decizie publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, a
statuat ca delegarea legislativa relativa la aplicarea programului de reforma
in domeniul educatiei nationale, care priveste alte aspecte decat cele
referitoare la organizarea generala a invatamantului - cum ar fi modalitatile
in care se va efectua ameliorarea procesului educational national, in cadrul
regimului general al invatamantului si in conformitate cu prevederile cuprinse
in legislatia in vigoare - nu este de domeniul legii organice si, de aceea,
poate face obiectul unei ordonante emise in baza legii de abilitare. In
consecinta, daca o asemenea reglementare este posibila pe calea ordonantei
emise in baza unei legi de abilitare, cu atat mai mult ea va fi posibila pe
calea ordonantei de urgenta. De asemenea, prin Decizia nr. 34 din 17 februarie
1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25
februarie 1998, Curtea Constitutionala a statuat ca interdictia de a emite
ordonante in domeniul legilor organice priveste exclusiv ordonantele adoptate
in temeiul unei legi de abilitare, nu si ordonantele de urgenta, deoarece
"cazul exceptional", ce impune adoptarea unei masuri urgente pentru
salvgardarea unui interes public, ar putea reclama instituirea unei
reglementari de domeniul legii organice, nu numai ordinare, care, daca nu ar putea
fi adoptata, interesul public avut in vedere ar fi sacrificat, ceea ce este
impotriva finalitatii constitutionale a institutiei. S-a precizat ca ordonanta
de urgenta nu este o varietate a ordonantei, pe baza unei legi de abilitare, ci
o masura de ordin constitutional ce permite Guvernului, sub controlul strict al
Parlamentului, sa faca fata unui caz exceptional si care se justifica prin
necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii care, datorita
circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate in
vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public.
In prezenta cauza este de observat, in plus, ca Parlamentul a modificat in
79 de pozitii (puncte) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, incorporand in
lege si unele prevederi cu caracter de lege organica, motiv pentru care aceasta
a fost votata cu respectarea dispozitiilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76
alin. (2) din Constitutie, deci cu majoritatea constitutionala prevazuta pentru
adoptarea legilor organice.
In ceea ce priveste argumentul din punctul de vedere al Guvernului si din
consideratiile Ministerului Educatiei Nationale, in sensul ca dispozitiile art.
114 alin. (4) din Constitutie nu sunt incidente in cauza ce formeaza obiectul
acestei sesizari, intrucat sesizarea priveste neconstitutionalitatea legii de
aprobare a ordonantei de urgenta, iar nu neconstitutionalitatea acesteia din
urma, Curtea Constitutionala constata ca, in temeiul atributiei prevazute la
art. 144 lit. a) din Constitutie, are competenta de a se pronunta si asupra
constitutionalitatii ordonantei de urgenta a Guvernului, aprobata prin art. I
din Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995. Intr-adevar,
dispozitiile art. 51 referitoare la suprematia Constitutiei si cele ale art.
114 alin. (5) din Constitutie impiedica Parlamentul sa aprobe o ordonanta emisa
in baza delegarii legislative, daca acea ordonanta fusese adoptata cu
incalcarea dispozitiilor constitutionale relevante. Prin aprobarea ordonantei
de catre Parlament, intregul sau continut devine lege, care apare astfel ca un
act juridic distinct de fosta ordonanta, ale carei dispozitii mentinute prin
legea de aprobare opereaza ca prevederi legale de la data intrarii in vigoare a
legii. Curtea Constitutionala s-a pronuntat in acest sens prin Decizia nr. 46
din 24 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
108 din 28 mai 1996.
In consecinta, sunt neintemeiate criticile formulate prin obiectia de
neconstitutionalitate cu privire la incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (4)
si, implicit, a dispozitiilor art. 114 alin. (5) din Constitutie.
II. In privinta criticii conform careia art. 123, in redactarea data prin
Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, incalca
dispozitiile art. 6 si 13 din Constitutie si excede "reglementarilor in
materie pe plan european":
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii art.
123 din Legea invatamantului nr. 84/1995, in redactarea in care acest text
legal a fost adoptat initial, si anume: "In invatamantul universitar de
stat se pot organiza, la cerere si in conditiile prezentei legi, grupe si
sectii cu predarea in limba materna pentru pregatirea personalului necesar in
activitatea didactica si cultural-artistica". Prin Decizia nr. 72 din 18 iulie
1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 167 din 31
iulie 1995, Curtea Constitutionala a constatat ca aceste prevederi legale erau
constitutionale.
Ulterior, pct. 37 al art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1997
a modificat art. 123 din Legea invatamantului nr. 84/1995, care, astfel, a
primit urmatoarea redactare: "(1) In invatamantul universitar de stat se
pot organiza, in conditiile legii, la cerere, grupe, sectii, colegii, facultati
si institutii de invatamant cu predarea in limba materna. In acest caz, se va
asigura insusirea terminologiei de specialitate in limba romana.
(2) Se incurajeaza institutiile de invatamant superior cu structuri si
activitati multiculturale pentru promovarea convietuirii interetnice armonioase
si integrarii la nivel national si european.
(3) Se incurajeaza, la cerere, pregatirea de specialisti romani in limbile
minoritatilor nationale".
Cu ocazia dezbaterii in Parlament a proiectului Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997, redactarea art. 123 a fost din
nou modificata, dobandind continutul reprodus anterior in cuprinsul prezentei
decizii si care constituie obiectul sesizarii de neconstitutionalitate a
grupului de 86 de deputati.
Examinand art. 123 din Legea invatamantului, in aceasta din urma redactare,
Curtea Constitutionala constata ca textul de lege este in concordanta cu
dispozitiile art. 6 si art. 13 din Constitutie, a caror incalcare se sustine
prin obiectia de neconstitutionalitate. Art. 123, in noua redactare, se afla,
de asemenea, in concordanta si cu pactele internationale la care Romania este
parte.
II.1. Potrivit art. 6 din Constitutie, "(1) Statul recunoaste si
garanteaza persoanelor apartinand minoritatilor nationale dreptul la pastrarea,
la dezvoltarea si a exprimarea identitatii lor etnice, culturale, lingvistice
si religioase.
(2) Masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si
exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie
sa fie conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani".
Curtea observa ca, in raport cu reglementarile legale anterioare -
deopotriva constitutionale -, textul legal ce face obiectul prezentei sesizari
de neconstitutionalitate extinde accesul minoritatilor nationale la diferite
forme si niveluri de invatamant. Posibilitatea organizarii unor unitati de
invatamant superior in limbile minoritatilor nationale, precum si a infiintarii
unor institutii de invatamant superior multiculturale nu creeaza discriminari
in raport cu ceilalti cetateni romani, ci, dimpotriva, este menita sa asigure
egalitatea cetatenilor apartinand minoritatilor nationale cu cei de etnie
romana, in privinta existentei unui cadru institutional de invatamant
corespunzator.
In acest sens, alin. (4) al art. 123 prevede ca "La toate formele de
invatamant in limba romana sau in limbile minoritatilor nationale se poate
inscrie si pregati orice cetatean roman, indiferent de limba sa materna si de
limba in care a urmat studiile anterioare". Aceste prevederi sunt
"conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani" [art. 6 alin. (2) din Constitutie].
De asemenea, Curtea constata ca textul art. 123 este in concordanta si cu
dispozitiile art. 32 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora: "Dreptul
persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata limba lor materna si
dreptul de a putea fi instruite in aceasta limba sunt garantate; modalitatile
de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege". Or, prin art.
123, astfel cum a fost modificat prin Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997, se instituie tocmai aceste modalitati de
exercitare a dreptului persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a
invata limba lor materna si a dreptului de a fi instruite in aceasta limba.
Nu este intemeiata nici sustinerea conform careia prin legea de infiintare
s-ar putea exclude folosirea limbii romane ca limba de predare, intrucat,
potrivit partii finale a alin. (1) al art. 123, "Limbile de predare in
aceste institutii de invatamant superior se stabilesc in cadrul legii de
infiintare". Din ansamblul dispozitiilor art. 123 nu rezulta existenta vreunei
norme care sa impuna excluderea limbii romane, iar anticiparea unui ipotetic
continut al viitoarelor legi de infiintare a institutiilor de invatamant
superior multiculturale, pe care, de fapt, se intemeiaza motivarea obiectiei de
neconstitutionalitate, reprezinta un procedeu care, in mod evident, nu poate fi
utilizat in cadrul controlului de constitutionalitate. De altminteri, exista
prezumtia ca orice lege viitoare se adopta in concordanta cu Constitutia, iar
nu in vederea incalcarii acesteia. Indiferent de aceste consideratii, trebuie
insa remarcat ca, potrivit alin. (1) al art. 123, in ipoteza organizarii, la
cerere, in cadrul institutiilor de invatamant universitar de stat, a unor
grupe, sectii, colegii si facultati cu predare in limbile minoritatilor nationale,
"[...] se va asigura insusirea terminologiei de specialitate in limba
romana." Pentru identitate de ratiune si datorita necesitatii unei
interpretari sistematice in cadrul aceluiasi text legal, aceste prevederi sunt,
desigur, aplicabile si in ipoteza prevazuta in finalul aceluiasi alineat,
referitoare la institutiile de invatamant multiculturale, unde, de asemenea, se
va asigura insusirea terminologiei de specialitate in limba romana.
II.2. Prin obiectia de neconstitutionalitate se mai afirma ca dispozitiile
art. 123 din lege ar fi in contradictie cu prevederile art. 13 din Constitutie,
potrivit carora: "In Romania, limba oficiala este limba romana",
precum si cu "reglementarile in materie pe plan european", carora
le-ar excede.
Curtea Constitutionala constata ca si aceasta obiectie este neintemeiata.
II.2.a. In acest sens, Curtea retine ca art. 123 alin. (1) utilizeaza
conceptul de "limbi de predare", concept diferit fata de acela de
"limba oficiala" la care se refera art. 13 din Constitutie. Nici in
art. 123 si nici in vreun alt text din Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995 nu se prevede ca universitatile multiculturale ar fi
autorizate sa foloseasca o alta "limba oficiala" decat limba romana.
De aceea utilizarea "limbii de predare" se limiteaza la activitatile
didactice, "de predare" (in cadrul cursurilor, seminariilor, al
activitatilor stiintifice aferente etc.), iar celelalte activitati ale institutiei
de invatamant superior multiculturale (de exemplu: intocmirea documentelor
institutiei de invatamant, inclusiv a actelor de atestare a studiilor,
corespondenta oficiala etc.) raman a se desfasura in "limba
oficiala", care, potrivit Constitutiei, este limba romana - si anume,
aceste alte activitati se vor desfasura in aceleasi conditii ca si la orice
alta institutie de invatamant superior din Romania.
II.2.b. In ceea ce priveste concordanta art. 123 cu "reglementarile in
materie pe plan european", Curtea observa ca aceasta este o problema care
intra in domeniul controlului de constitutionalitate numai in masura in care
sunt incidente prevederile art. 20 din Constitutie, potrivit carora: "(1)
Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor
fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, cu pactele si celelalte tratate la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordanta intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale".
In acest context Curtea Constitutionala nu constata incalcarea, prin
continutul art. 123, a vreunei dispozitii cuprinse in actele internationale la
care Romania este parte. Aceste acte internationale reprezinta un cadru larg,
pe baza caruia legiuitorul are posibilitatea de a reglementa dreptul
persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata limba lor materna si
de a fi instruite in aceasta limba, in conditiile respectarii interesului
general si fara ca prin aceasta sa se incalce dispozitiile constitutionale.
Curtea constata in continuare ca, intrucat Carta europeana a limbilor
regionale sau minoritare (adoptata la Strasbourg la 22 iunie 1992 de Consiliul
Europei) si Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale (adoptata
la Strasbourg la 1 februarie 1995 de Consiliul Europei), invocate in mod expres
in obiectia de neconstitutionalitate, nu sunt ratificate de Romania, rezulta ca
aceste doua acte internationale exced controlului de constitutionalitate, in
lumina dispozitiilor art. 21 din Constitutie. Curtea Constitutionala retine
totusi ca textul art. 123 (care, astfel cum s-a aratat anterior, prevede
"insusirea terminologiei de specialitate in limba romana" si nici nu
inlatura utilizarea limbii oficiale) se afla in concordanta si cu aceste doua
acte internationale, potrivit carora masurile referitoare la limbile
minoritatilor nationale nu trebuie sa fie instituite in detrimentul insusirii
si al utilizarii limbii oficiale (alin. 6 al preambulului Cartei si, respectiv,
art. 14 din Conventia-cadru).
In concluzie, prevederile art. 123 din Legea privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995 sunt constitutionale.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, in temeiul
dispozitiilor art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si ale art. 17 - 20 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995
a fost adoptata cu respectarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) si (5) din
Constitutie.
2. Constata ca dispozitiile art. 123, cuprinse in art. I pct. 48 din Legea
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995, sunt
constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la data de 20 iulie 1999 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu