DECIZIE Nr. 114 din 11 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin.
1 din Codul familiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 20 iunie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 60 alin. 1 din Codul familiei, exceptie ridicata de Filomena
Paris in Dosarul nr. 4.567/2001 al Judecatoriei Medias.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor art. 21 din Constitutie. Termenul de un an prevazut de art. 60
alin. 1 din Codul familiei, in cadrul caruia poate fi pornita actiunea in
stabilirea paternitatii din afara casatoriei, este un termen de prescriptie
care poate fi intrerupt sau suspendat. Acest termen nu numai ca nu ingradeste,
ci, din contra, asigura accesul la justitie al persoanelor interesate in
introducerea unei asemenea actiuni.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2001, Judecatoria Medias a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60
alin. 1 din Codul familiei, exceptie ridicata de Filomena Paris in Dosarul nr.
4.567/2001 avand ca obiect solutionarea unei actiuni pentru stabilirea
paternitatii fiului sau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 60 alin. 1 din Codul familiei contravin dispozitiilor art. 21 din
Constitutie referitoare la accesul liber la justitie, intrucat, prin stabilirea
termenului de un an de la nasterea copilului, pentru introducerea actiunii in
stabilirea paternitatii copilului din afara casatoriei, este ingradit accesul
la justitie. Se sustine, de asemenea, ca "neglijenta mamei in gestionarea
drepturilor si intereselor copilului, prin depasirea termenului de un an pentru
promovarea actiunii in stabilirea paternitatii din afara casatoriei, nu trebuie
sa afecteze dreptul copilului de a avea un tata".
Judecatoria Medias apreciaza ca "dispozitiile art. 60 alin. 1 din
Codul familiei sunt constitutionale, intrucat legiuitorul a voit, din
consideratii de ordin social si practic, sa limiteze in timp dreptul copilului
de a-si stabili raporturile de filiatie fata de tatal sau".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera exceptia de
neconstitutionalitate neintemeiata, apreciind, in esenta, ca termenul de
prescriptie prevazut de textul legal criticat este justificat "pentru a nu
se lipsi copilul respectiv de intretinerea ce i se cuvine, pentru a nu se
pierde probele prin scurgerea unui termen mai mare, pentru a se evita
eventualele scandaluri si santaje". In acelasi timp se considera ca accesul
la justitie prevazut la art. 21 din Constitutie nu este incalcat, deoarece
actiunea in stabilirea paternitatii, al carei titular este copilul din afara
casatoriei, poate fi introdusa atat de copilul major, cat si de mama sau de
reprezentantul legal al copilului minor in numele sau ori de catre copilul
minor cu capacitate restransa de exercitiu. Totodata termenul de un an pentru
introducerea actiunii nu se socoteste numai de la data nasterii copilului,
alin. 2 si 3 ale art. 60 din Codul familiei prevazand si alte date de la care
incepe calculul acestui termen. De asemenea, in punctul de vedere prezentat se
face referire si la faptul ca, datorita caracterului termenului prevazut de
art. 60 alin. 1 din Codul familiei, acestuia i se aplica dispozitiile referitoare
la suspendarea si intreruperea prescriptiei.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
legale criticate este neintemeiata. In esenta, se arata ca "prevederea
termenului de prescriptie de un an pentru introducerea actiunii in stabilirea
paternitatii copilului din afara casatoriei in cuprinsul art. 60 din Codul
familiei nu aduce atingere prevederilor art. 21 din Constitutie".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
60 alin. 1 din Codul familiei, text care are urmatorul cuprins:
- Art. 60: "Actiunea de stabilire a paternitatii din afara casatoriei
poate fi pornita in termen de un an de la nasterea copilului [...]".
Critica de neconstitutionalitate a textului mentionat se intemeiaza pe
sustinerea potrivit careia, prin stabilirea unui termen pentru introducerea
actiunii in stabilirea paternitatii copilului din afara casatoriei, este
ingradit liberul acces la justitie, drept prevazut la art. 21 din Constitutie,
conform caruia "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. (2) Nici o
lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate sub acest aspect, Curtea
constata ca stabilirea termenului prevazut de art. 60 alin. 1 din Codul
familiei nu contravine sub nici o forma principiului accesului liber la
justitie. Termenul instituit de legiuitor, cu privire la care s-a stabilit,
prin trimitere la art. 24 din Decretul nr. 32/1954 pentru punerea in aplicare a
Codului familiei si a Decretului privitor la persoanele fizice si persoanele
juridice, ca este un termen de prescriptie, nu ingradeste accesul la justitie.
In realitate, termenul prevazut in textul de lege criticat, precum si
institutia prescriptiei extinctive, in general, prezinta incontestabile justificari,
inclusiv din punctul de vedere al accesului efectiv la justitie, asigurand
stabilitatea si certitudinea necesare in raporturile juridice, precum si
securitatea juridica a justitiabililor, mobilizarea titularilor de drepturi
pentru realizarea lor in timp mai scurt, cu posibilitati mai mari de probare a
drepturilor subiective, precum si cu consecinte pozitive pentru asigurarea unei
mai bune administrari a justitiei.
Cu privire speciala la termenul de prescriptie prevazut de art. 60 alin. 1
din Codul familiei, care constituie o exceptie de la principiul ca actiunea de
stare civila este imprescriptibila, acesta prezinta ca principale ratiuni:
necesitatea de a nu lasa prea mult timp in suspensie starea civila a persoanei,
grija pentru a nu lipsi copilul de intretinerea la care este indreptatit din
partea tatalui; valorificarea probelor existente, care, in timp, ar fi mai
dificil de conservat; evitarea eventualelor scandaluri si santaje.
De altfel, din ansamblul dispozitiilor art. 60 din Codul familiei rezulta
ca nu intotdeauna termenul incepe sa curga de la nasterea copilului. Astfel,
potrivit art. 60 alin. 2 si 3, "Daca, in cazul prevazut in art. 54 alin.
1, un copil a pierdut calitatea de copil din casatorie prin efectul unei
hotarari judecatoresti, termenul de un an pentru pornirea actiunii in
stabilirea paternitatii din afara casatoriei va curge de la data cand acea
hotarare a ramas definitiva.
In cazul in care mama a convietuit cu pretinsul tata ori daca acesta din
urma a prestat copilului intretinere, termenul de un an va curge de la
incetarea convietuirii ori a intretinerii".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. 1
din Codul familiei, exceptie ridicata de Filomena Paris in Dosarul nr.
4.567/2001 al Judecatoriei Medias.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 aprilie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta