DECIZIE Nr. 113*) din 14 noiembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 14 din 22 ianuarie 1996
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Judecatoria Brasov, prin Incheierea din 21 februarie 1995, pronuntata in
Dosarul nr. 18.277/1994, a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 55/1994 *),
invocata din oficiu de catre instanta.
-------------
*) In Monitorul Oficial Nr. 14/1996 a fost tiparit gresit numarul
ordonantei (52 in loc de 55).
Instanta apreciaza ca ordonanta este neconstitutionala, deoarece a omis sa
majoreze si cuantumul sumei de 300 lei ce se aplica la transformarea amenzii in
inchisoare. Astfel o amenda de 50.000 lei, ca in speta, s-ar transforma in 166
de zile de inchisoare contraventionala, luandu-se in calcul suma de 300 lei pe
zi de inchisoare. Desi, prin ordonanta, cuantumul amenzii s-a marit de 5 ori,
s-a omis sa se majoreze corespunzator si suma aplicata la transformarea in
inchisoare.
Judecatorul-raportor, verificand, in temeiul art. 12 alin. 3 din
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, incheierea
de sesizare, a constatat ca ordonanta atacata nu are nici o legatura cu
problema semnalata si, in consecinta, a dispus restituirea dosarului
Judecatoriei Brasov in vederea rectificarii incheierii, pentru indicarea
corecta a dispozitiei legale apreciate ca neconstitutionala.
Presedintele Judecatoriei Brasov, prin Adresa nr. 18.277 din 14 august
1995, a comunicat Curtii ca instanta, prin Sentinta civila nr. 9.110 din 20
iunie 1995, a revenit asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 54/1994 si a respins sesizarea Politiei municipiului Brasov de
transformare a amenzii de 50.000 lei in inchisoare contraventionala, deoarece,
intre timp, amenda a fost achitata.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile legale atacate sub aspectul constitutionalitatii, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1, art.
3 si art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa se pronunte
asupra exceptiei. In legatura cu decizia Judecatoriei Brasov de a reveni asupra
exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit art. 26 alin.
1 din regulamentul sau de organizare si functionare, renuntarea la exceptie nu
poate avea ca efect impiedicarea exercitarii controlului de constitutionalitate
a legii cu care a fost sesizata.
Prin sesizarea Politiei municipiului Brasov s-a solicitat Judecatoriei
Brasov transformarea in inchisoare contraventionala a amenzii de 50.000 lei
aplicata contravenientului Jeru Iulian Florin, prin Procesul-verbal seria A nr.
1.228.443 din 6 octombrie 1994 al Politiei municipiului Brasov, pentru
savarsirea contraventiei prevazute de art. 2 lit. t) din Legea nr. 61/1991.
Examinand exceptia invocata in raport cu obiectul cauzei, se constata ca,
potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, aceasta se refera la
Ordonanta Guvernului nr. 55 din 19 august 1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 29 august 1994, aprobata fara modificari
prin Legea nr. 129 din 20 decembrie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 354 din 21 decembrie 1994.
In legatura cu aceasta ordonanta, este de retinut ca ea a mai facut
obiectul controlului Curtii care, prin Decizia nr. 91 din 10 octombrie 1995,
ramasa definitiva prin nerecurare, a constatat ca prevederile art. 3 lit. b),
raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, astfel cum au fost modificate
prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, aprobata prin Legea nr. 129/1994, sunt
neconstitutionale in masura in care se aplica pentru transformarea amenzii
neachitate in inchisoare contraventionala, urmand ca aceasta transformare sa se
faca fara a se tine seama de coeficientul de majorare a limitelor amenzii
contraventionale conform Ordonantei Guvernului nr. 55/1994. Prin aceeasi
decizie s-a facut un apel catre Parlament si Guvern pentru corelarea
criteriului de transformare a amenzilor neachitate, prevazut de art. 16 alin. 6
din Legea nr. 61/1991, cu nivelurile actualizate ale amenzilor instituite prin
Ordonanta Guvernului nr. 55/1994.
In motivarea deciziei s-au retinut, in esenta, urmatoarele: prin Legea nr.
72/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, la art. 1 lit. i)
s-a prevazut competenta acestuia de a actualiza limitele unor amenzi
contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie
1994 si, ca urmare, a fost emisa Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, aprobata ulterior
prin Legea nr. 129/1994; prin art. II pct. 4 din ordonanta, prevederile art. 3
lit. b), raportate la art. 2 lit. s) din Legea nr. 61/1991, au fost modificate
in sensul majorarii limitelor amenzii de la 5.000 - 15.000 lei la 50.000 -
150.000 lei; potrivit art. 16 alin. 6 din Legea nr. 61/1991, in cazul
neachitarii amenzii aplicate, aceasta urmeaza a fi transformata in inchisoare
contraventionala, socotindu-se o zi inchisoare pentru 300 lei, fara a putea
depasi 6 luni inchisoare; intrucat criteriul de transformare a amenzii
neachitate in inchisoare nu a fost actualizat in functie de noile limite ale
amenzilor stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994, in realitate s-a
majorat si durata inchisorii in situatia neachitarii amenzii, ceea ce reprezinta
o depasire a abilitarii si, respectiv, o incalcare a prevederilor art. 114
alin. (1) din Constitutie care limiteaza strict delegarea legislativa la
obiectul acesteia, astfel cum este definit in legea de abilitare.
In conformitate cu art. 145 alin. (2) din Constitutie si cu art. 26 alin.
(5) din Legea nr. 47/1992, deciziile Curtii Constitutionale sunt obligatorii si
au putere numai pentru viitor. Rezulta deci ca, in caz de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate, decizia Curtii produce efectele susmentionate si,
drept consecinta, textul apreciat ca neconstitutional nu mai poate fi aplicat.
De aceea orice exceptie privind prevederile constatate ca neconstitutionale
urmeaza a fi respinsa ca vadit nefondata, fara citarea partilor, fiind lipsita
de obiect.
Este adevarat ca in speta s-a solicitat transformarea amenzii de 50.000 lei
aplicata lui Jeru Iulian Florin pentru savarsirea contraventiei prevazute la
art. 2 lit. t) din Legea nr. 61/1991. Aceasta imprejurare nu poate justifica
insa o alta solutie decat aceea pronuntata prin Decizia Curtii Constitutionale
nr. 91/1995, care deci se aplica mutatis mutandis si in cauza de fata, deoarece
criteriul de transformare a amenzii neachitate in inchisoare contraventionala
este cel stabilit de art. 16 alin. 6 din Legea nr. 61/1991, indiferent de
contraventia comisa. Asa fiind, considerentele retinute in Decizia Curtii
Constitutionale nr. 91/1995 subzista si in ce priveste exceptia de fata, care,
de aceea este lipsita de obiect.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1994, invocata din oficiu de
Judecatoria Brasov in Dosarul nr. 18.277/1994, fiind lipsita de obiect.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 14 noiembrie 1995.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Constantin Burada