DECIZIE Nr. 112 din 24 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 314 din 14 aprilie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, ridicata de Emilia Baleanu in Dosarul nr. 12.611/2004 al
Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, facand referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
12.611/2004, Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicata de Emilia Baleanu in
dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 2 alin.
(1) din Legea nr. 146/1997 nu reglementeaza un "plafon al cuantumului
taxei care sa tina seama de circumstantele particulare ale fiecarui caz,
inclusiv abilitatea partii de a plati", ceea ce face ca, in anumite
situatii, "cuantumul taxei sa atinga un nivel excesiv, imposibil de
platit". In consecinta, "prevederea legala criticata nu garanteaza
obtinerea unui just echilibru intre interesul indivizilor de a accede la
justitie si interesul statului de a percepe taxe", ceea ce contravine
obligatiei statului de a garanta accesul liber la justitie. Se precizeaza ca
posibilitatea obtinerii de inlesniri la plata taxei judiciare este irelevanta,
"deoarece acordarea inlesnirilor se afla la discretia instantei", or
"un remediu al carui rezultat se afla la discretia autoritatilor nu poate
fi considerat efectiv [...]".
Judecatoria Timisoara considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, "avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale, care s-a
mai pronuntat anterior cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 146/1997, raportat la normele
constitutionale, precum si faptul ca in speta nu au intervenit elemente noi,
care sa determine reconsiderarea practicii Curtii".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in
materie, in care s-a statuat ca dispozitiile art. 2 din Legea nr. 146/1997 sunt
in concordanta cu prevederile art. 21 din Legea fundamentala. Se mai arata ca
institutia asistentei judiciare constituie un raspuns real si adecvat la
necesitatea de a garanta tuturor accesul la justitie, fiind menita sa raspunda
situatiilor in care partea, lipsita de mijloace materiale, nu ar putea face
fata cheltuielilor unui proces.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca, in temeiul art. 21 din Legea nr. 146/1997, astfel
cum a fost modificat prin Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de
procedura civila, instanta judecatoreasca, pe baza unor criterii clare si in
conditiile prevazute de art. 74 - 81 din Codul de procedura civila, poate
acorda inlesniri (scutiri, reduceri, esalonari sau amanari) la plata taxelor
judiciare de timbru, ca o alternativa la plata anticipata a acestor taxe, ceea
ce este de natura sa garanteze liberul acces la justitie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 2 alin. (1) din Legea
nr. 146/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din
29 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora
"Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la instantele
judecatoresti, se taxeaza astfel: [...]".
Autoarea exceptiei considera ca aceste prevederi sunt in contradictie cu
art. 11 alin. (1) din Legea fundamentala, potrivit caruia "Statul roman se
obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din
tratatele la care este parte".
Se invoca, de asemenea, dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind dreptul la
un proces echitabil.
Dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte, care a respins exceptiile de
neconstitutionalitate cu acest obiect. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Decizia nr.
210 din 10 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 803 din 5 noiembrie 2002 si Decizia nr. 243 din 10 iunie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 453 din 25 iunie 2003.
In deciziile mentionate, Curtea a statuat ca accesul liber la justitie nu
inseamna ca acesta trebuie sa fie in toate cazurile gratuit. Astfel, Curtea a
retinut ca art. 21 din Constitutie nu instituie nici o interdictie cu privire
la taxele in justitie, fiind legal si normal ca justitiabilii care trag un
folos nemijlocit din activitatea desfasurata de autoritatile judecatoresti sa
contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. Mai mult, in virtutea
dispozitiilor constitutionale ale art. 56 alin. (1), potrivit carora
"Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice", a aratat Curtea, plata taxelor si a impozitelor
reprezinta o obligatie constitutionala a cetatenilor. S-a retinut, de asemenea,
ca echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat in valoarea
cheltuielilor stabilite de instanta de judecata prin hotararea pe care o
pronunta in cauza, plata acestora revenind partii care cade in pretentii.
In acelasi sens este, de altfel, si jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, in care s-a statuat ca o caracteristica a principiului
liberului acces la justitie este aceea ca nu este un drept absolut (cazul
Ashingdane impotriva Regatului Unit al Marii Britanii, 1985). Astfel, acest
drept care cere, prin insasi natura sa, o reglementare din partea statului
poate fi subiectul unor limitari, atat timp cat nu este atinsa insasi substanta
sa. Chiar in Hotararea Kreuz impotriva Poloniei, 2001, invocata de autoarea
exceptiei, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut ca, in conformitate
cu principiile care se degaja din jurisprudenta sa, ea nu a respins niciodata
ideea de impunere a unor restrictii financiare cu privire la accesul unei
persoane la justitie, tocmai in interesul unei bune administrari a justitiei.
In ceea ce priveste sustinerea autoarei exceptiei, in sensul ca ar putea
exista situatii in care partile sa nu poata plati taxele de timbru din cauza
cuantumului excesiv al acestora si, in consecinta, sa nu se poata adresa
justitiei, Curtea constata ca legiuitorul a instituit, prin dispozitiile art.
21 din Legea nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
posibilitatea instantei de judecata de a acorda scutiri, reduceri, esalonari
sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru. Aceasta reglementare
vizeaza tocmai acele situatii in care partea nu poate face fata cheltuielilor
unui proces din cauza lipsei mijloacelor materiale, constituind, contrar
sustinerii autoarei exceptiei, o garantie a liberului acces la justitie.
Aprecierea legalitatii si temeiniciei cererilor intemeiate pe art. 21 din Legea
nr. 146/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza de
catre instanta de judecata in temeiul prerogativelor conferite de Constitutie
si legi, pe baza probelor care insotesc aceste cereri, iar nu in mod
"discretionar", asa cum in mod eronat se sustine in motivarea exceptiei.
Avand in vedere toate aceste argumente, precum si faptul ca nu au
intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei amintite,
nu poate fi retinuta pretinsa incalcare, prin textul de lege criticat, a
liberului acces la justitie, astfel cum este acesta consacrat de dispozitiile
art. 21 din Constitutie si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In consecinta, nu poate fi
retinuta, de asemenea, nici o contradictie intre textul Conventiei si
prevederile art. 11 din Constitutie.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicata de Emilia
Baleanu in Dosarul nr. 12.611/2004 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Marieta Safta