DECIZIE Nr. 11*) din 22 ianuarie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 275 - 278
din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 50 din 25 martie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Definitiva prin nerecurare.
Romul Petru Vonica - presedinte
Costica Bulai - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 octombrie 1996, Curtea de Apel Constanta a sesizat
Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 275 si urmatoarele din Codul de procedura penala, invocata
de reclamantul Siromascenco Stefan in Dosarul nr. 298/CA/1996 aflat pe rolul
acelei instante.
In Incheierea de sesizare, Curtea de Apel Constanta arata ca, prin cererea
ce i-a fost adresata la 19 februarie 1996, reclamantul Siromascenco Stefan a
chemat in judecata Ministerul Public, reprezentat de Parchetul de pe langa
Curtea de Apel Constanta, si pe prim-procurorul de la acest parchet, solicitand
anularea actului nr. 1.044/II/2, emis de Parchetul de pe langa Curtea de Apel
Constanta, Sectia de urmarire penala, la data de 15 decembrie 1995, si
obligarea organelor mentionate de a emite actul de sesizare a instantei
competente impotriva a doi judecatori de la Tribunalul Constanta.
Asa cum rezulta din cuprinsul incheierii de sesizare si din dosarul cauzei,
reclamantul Siromascenco Stefan a depus la data de 28 noiembrie 1995, la
Parchetul de pe langa Curtea de Apel Constanta, o plangere penala impotriva a
doi judecatori de la Tribunalul Constanta, pe care i-a invinuit ca prin
Sentinta civila nr. 562 din 28 septembrie 1995, pe care au pronuntat-o in
Dosarul nr. 1.642/1995, au savarsit infractiunile de abuz in serviciu prin
ingradirea unor drepturi (art. 247 din Codul penal), fals intelectual (art. 289
din Codul penal) si uzurpare de calitati oficiale (art. 240 din Codul penal),
cerand trimiterea lor in judecata.
Prin adresa nr. 1.044/II/2 din 15 decembrie 1995, Parchetul de pe langa
Curtea de Apel Constanta, Sectia de urmarire penala, i-a comunicat
reclamantului ca, din examinarea plangerii si a actelor anexate, precum si din
verificarile efectuate in dosarele mentionate in sesizare, nu rezulta date ori
indicii ca magistratii respectivi ar fi comis fapte de natura penala care sa atraga
competenta de cercetare a parchetului, iar motivele invocate sunt exclusiv de
competenta instantelor de judecata, hotararile pronuntate fiind supuse cailor
de atac prevazute de lege.
Impotriva acestui act al parchetului, reclamantul a declansat actiunea in
contencios administrativ, iar instanta, la termenul de judecata din 25
septembrie 1996, a ridicat din oficiu exceptia de inadmisibilitate a actiunii,
in raport cu dispozitiile art. 2 lit. c) din Legea nr. 29/1990, potrivit carora
nu pot fi atacate in justitie acele acte administrative pentru a caror
desfiintare sau modificare se prevede, prin lege speciala, o alta procedura.
Or, prin dispozitiile cap. VII din Titlul I al Partii speciale a Codului de
procedura penala, art. 275-278, se prevede o procedura speciala privind
plangerea impotriva masurilor si actelor de urmarire penala.
Fata de problema invocata din oficiu de catre instanta, reclamantul a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 275 si
urmatoarele din Codul de procedura penala, cu motivarea ca acestea ii ingradesc
dreptul de a se adresa justitiei, drept prevazut in art. 21 din Constitutie.
Conformandu-se dispozitiei art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
instanta si-a exprimat opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
invocata, aratand ca aceasta nu este intemeiata. Asa cum se arata in incheiere,
potrivit art. 2 din Codul de procedura penala, procesul penal trebuie sa se
desfasoare in stricta conformitate cu legea, iar institutia plangerii impotriva
masurilor si actelor de urmarire penala, prevazuta in art. 275-278 din Codul de
procedura penala, reprezinta o garantie a respectarii legalitatii in faza de
urmarire penala. Existand aceasta posibilitate de a ataca actele sau masurile
procesuale, nu se poate sustine ca se incalca dreptul constitutional prevazut
in art. 21 cu privire la accesul liber la justitie. Instanta apreciaza ca,
dimpotriva, prin dispozitiile din art. 275 si urmatoarele din Codul de
procedura penala s-a instituit o procedura mai simpla de contestare a actelor
si masurilor dispuse de procuror.
In vederea solutionarii exceptiei, in conformitate cu dispozitiile art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere. Nici una dintre aceste autoritati nu a comunicat punctul ei de vedere.
La solicitarea Curtii, Tribunalul Constanta a transmis, in copie, Sentinta
civila nr. 562 din 28 septembrie 1995.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile art. 275 si urmatoarele din Codul de
procedura penala, raportate la prevederile Constitutiei, precum si ale Legii
nr. 47/1992, retine:
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze
exceptia invocata.
Prin Legea nr. 29/1990 a fost stabilita procedura ce trebuie urmata in
cazul in care o persoana fizica sau juridica se considera vatamata in
drepturile sale, recunoscute de lege, printr-un act administrativ sau prin
refuzul nejustificat al unei autoritati guvernamentale ori din sfera
administratiei publice de a-i rezolva cererea referitoare la un drept
recunoscut de lege.
Asa cum s-a aratat, autorul exceptiei de neconstitutionalitate, considerand
rezolutia de neurmarire penala a Parchetului de pe langa Curtea de Apel
Constanta drept un act administrativ, s-a adresat instantei cu o actiune in
contencios administrativ. Rezolutia de neurmarire penala nu constituie insa un
act administrativ, ci un act procesual, cu caracter judiciar, reglementat de
Codul de procedura penala, iar impotriva acestuia partea nemultumita poate face
plangere in conditiile prevazute la art. 275-278 din acelasi cod. Rezulta deci
ca, intrucat contenciosul administrativ nu poate avea ca obiect controlul
legalitatii unui act judiciar, nici caracterul constitutional al prevederii
legale in temeiul careia actul a fost emis, nu poate fi contestat in cadrul
acestei jurisdictii.
Totodata, exceptia nu este intemeiata si in functie de prevederile art. 48
din Constitutie. Potrivit acestor prevederi, persoana vatamata intr-un drept al
sau de autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea
in termen legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei. In alin. (2) al art.
48 se prevede ca limitele si conditiile exercitarii acestui drept se stabilesc
prin lege organica. In legislatia actuala, potrivit Codului de procedura
penala, cenzura de catre instanta judecatoreasca a actelor de urmarire penala
este posibila numai in cazul trimiterii in judecata a unei persoane, nu si in
situatia in care s-a dispus neinceperea urmaririi penale. Rezulta deci ca, in
ceea ce priveste actele de urmarire penala, limitele si conditiile in care o
persoana este indreptatita, in sensul art. 48 din Constitutie, sa conteste
legalitatea sau temeinicia unor asemenea acte, invocand ca ar fi fost vatamata
intr-un drept al sau, sunt circumscrise la situatia in care Ministerul Public
promoveaza actiunea penala. Impotriva celorlalte masuri si acte de urmarire
penala exista plangerea prevazuta de art. 275-278 din Codul de procedura
penala.
Desi intre prevederile Legii nr. 29/1990 si cele ale art. 48 alin. (1) din
Constitutie exista o neconcordanta, in sensul ca dispozitia constitutionala se
refera la toate autoritatile publice, pe cand procedura instituita de legea
sus-mentionata se refera numai la o parte din aceste autoritati, si anume la
actele Guvernului si ale administratiei publice, reglementarea limitelor si a
conditiilor in care actele celorlalte autoritati publice pot fi atacate este de
competenta exclusiva a legiuitorului, fiind o problema rezervata de Constitutie
legii organice. Curtea nu poate suplini aceasta omisiune, intrucat ar insemna
sa indeplineasca functia de legislator pozitiv care, potrivit art. 58 alin. (1)
din Constitutie, este un atribut al Parlamentului, unica autoritate legiuitoare
a tarii.
In sensul celor aratate sunt si deciziile Curtii Constitutionale: nr. 8 din
18 ianuarie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47
din 13 martie 1995, nr. 103 din 1 octombrie 1996 si nr. 139 din 19 noiembrie 1996,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 20 ianuarie
1997.
In aceste conditii, se constata ca exceptia este vadit nefondata.
De altfel, exceptia a fost invocata si cu incalcarea prevederilor art. 54
din Constitutie, potrivit carora cetatenii sunt obligati sa-si exercite
drepturile cu buna-credinta. In speta, asa cum rezulta din considerentele
Sentintei civile nr. 562 din 28 septembrie 1995 a Tribunalului Constanta,
reclamantul a chemat in judecata pe mai multi judecatori si pe ministrul
justitiei, carora le-a imputat, in esenta, faptul ca printr-o sentinta civila
anterioara, avand ca obiect contestatia formulata impotriva deciziei de
desfacere a contractului sau de munca, instanta si-a declinat competenta in
favoarea Consiliului de disciplina din cadrul Ministerului Transporturilor,
sentinta ce a ramas definitiva prin respingerea recursului ca tardiv. Prin
actiunea sus-mentionata, reclamantul a solicitat si plata de despagubiri in
valoare de 500.000.000 lei, motiv pentru care instanta a anulat cererea ca
netimbrata in fata refuzului reclamantului de a plati taxa de timbru datorata.
Ulterior cauza a fost inaintata Curtii de Apel Constanta. Plangerea penala
formulata de reclamant priveste pe judecatorii care au pronuntat hotararea de
anulare a cererii ca netimbrata. Faptul ca instanta de control judiciar a
respins ca tardiv recursul reclamantului impotriva sentintei de declinare a
competentei se datoreaza exclusiv culpei procesuale a acestuia. Actionarea in
judecata a judecatorilor care au pronuntat hotararea si a ministrului justitiei
nu poate suplini culpa respectiva, dupa cum nici plangerea penala impotriva
judecatorilor ce au anulat ca netimbrata cea de-a doua actiune nu poate suplini
controlul judecatoresc prin exercitarea cailor de atac. De aceea plangerea
penala, ca si contestarea solutiei parchetului in fata instantei de contencios
administrativ, precum si invocarea exceptiei de neconstitutionalitate in cadrul
acestei jurisdictii au aceeasi semnificatie, in functie de scopul urmarit, si
anume de a se eluda regulile ce guverneaza controlul judecatoresc al
hotararilor pronuntate.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 275-278 din Codul de procedura penala, invocata de
Siromascenco Stefan in Dosarul nr. 289/CA/1996 al Curtii de Apel Constanta.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 22 ianuarie 1997.
PRESEDINTE,
dr. Romul Petru Vonica
Magistrat asistent,
Constantin Burada