DECIZIE Nr. 11 din 16 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art.
2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 27 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si art. 2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului, exceptie ridicata de Confederatia Nationala Sindicala
"Cartel Alfa" in Dosarul nr. 1.549/2000 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 19 decembrie 2000, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 16 ianuarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.549/2000,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si
art. 2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor
imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie
ridicata de Confederatia Nationala Sindicala "Cartel Alfa" in Dosarul
nr. 1.549/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei considera
ca aceste dispozitii din Legea nr. 112/1995 contravin prevederilor art. 41
alin. (1) si (2) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie. Se invoca, de
asemenea, incalcarea prevederilor art. 17 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, care proclama dreptul la proprietate al oricarei persoane,
statornicind ca nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa.
In fine, sunt incalcate - astfel cum considera autorul - si dispozitiile art. 1
alin. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, arata ca aceasta nu este
intemeiata. Faptul ca o locuinta care a apartinut unei persoane fizice si care
se afla in posesia unei persoane juridice ar putea, in temeiul unei legi cu
caracter reparatoriu, sa fie restituita fostului proprietar, persoana fizica,
nu incalca principiul ocrotirii in mod egal a proprietatii indiferent de
titular, principiu prevazut la art. 41 alin. (2) din Constitutie. Nici
dispozitiile art. 135 alin. (6) din Constitutie nu sunt incalcate, arata
instanta. Restituirea in natura a imobilelor catre fostii proprietari nu
constituie o violare a proprietatii persoanelor juridice care detin imobilele,
ci una dintre masurile reparatorii prevazute de lege in scopul acoperirii
prejudiciului incercat de fostii proprietari prin trecerea locuintelor lor in
proprietatea statului comunist.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 112/1995 este
neintemeiata, aratand ca "Sustinerea potrivit careia, prin restituirea
unui imobil aflat in posesia unei persoane juridice catre fostul proprietar, se
incalca principiul ocrotirii in mod egal a proprietatii indiferent de titular
nu poate fi retinuta. Dimpotriva, aceasta situatie reprezinta tocmai o
transpunere in practica a principiului invocat mai sus... Scopul legii este de
a reglementa masuri reparatorii (restituirea in natura sau despagubiri, dupa
caz) pentru fostii proprietari ale caror locuinte au fost trecute in
proprietatea statului dupa 6 martie 1945".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor
imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, dispozitii
care au urmatorul cuprins:
Art. 1
"Fostii proprietari - persoane fizice - ai imobilelor cu destinatia de
locuinte, trecute ca atare in proprietatea statului sau a altor persoane
juridice, dupa 6 martie 1945, cu titlu, si care se aflau in posesia statului
sau a altor persoane juridice la data de 22 decembrie 1989, beneficiaza de
masurile reparatorii prevazute de prezenta lege.
De prevederile alin. 1 beneficiaza si mostenitorii fostilor proprietari,
potrivit legii.";
Art. 2
"Persoanele prevazute la art. 1 beneficiaza de restituirea in natura,
prin redobandirea dreptului de proprietate asupra apartamentelor in care
locuiesc in calitate de chiriasi sau a celor care sunt libere, iar pentru
celelalte apartamente primesc despagubiri in conditiile art. 12.
In cazul apartamentelor trecute in proprietatea statului pentru care s-au
primit despagubiri, daca sunt ocupate de fostii proprietari sau sunt libere,
ele se restituie in natura. Redobandirea dreptului de proprietate este
conditionata de restituirea sumei primite cu titlu de despagubire, actualizata
in conditiile prevederilor art. 13."
Textele constitutionale considerate a fi incalcate sunt cele ale art. 41
alin. (1) si (2), precum si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, care au
urmatorul continut:
Art. 41
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.";
Art. 135 alin. (6)
"Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
In opinia autorului exceptiei "Prin art. 1 si 2 ale Legii nr. 112/1995
s-au incalcat principiile fundamentale ale Constitutiei privind garantarea,
ocrotirea si inviolabilitatea proprietatii, dispunandu-se masuri de restituire
in natura pe cale administrativa a unor bunuri aflate in proprietatea privata a
unor persoane juridice".
Criticile de neconstitutionalitate sunt neintemeiate. Legea nr. 112/1995
are ca obiect reglementarea masurilor reparatorii in folosul fostilor
proprietari ai imobilelor cu destinatia de locuinte, trecute cu titlu in
proprietatea statului ori in proprietatea unor persoane juridice dupa 6 martie
1945. Printre alte conditii este prevazuta aceea ca aceste imobile sa se fi
aflat la 22 decembrie 1989 in posesia statului ori a altor persoane juridice.
Reglementarea are in vedere faptul ca, independent de existenta unui titlu
valabil, trecerea locuintelor in proprietatea statului ori a unor persoane
juridice a avut un caracter abuziv, reprezentand o incalcare a drepturilor
fostilor proprietari. Asa fiind, daca restituirea imobilului cu destinatia de
locuinta urmeaza sa se faca de catre persoana juridica in favoarea careia a
fost constituit initial dreptul de proprietate prin preluarea acestei locuinte
de la fostul proprietar, persoana juridica nu va putea refuza inapoierea
bunului in baza Legii nr. 112/1995, restituirea urmand sa se faca, bineinteles,
fara plata; solutia adoptata de legiuitor are in vedere, neindoielnic,
repararea unei nedreptati, de care, la vremea respectiva, actualul proprietar a
profitat. Daca insa imobilul respectiv a fost initial trecut in proprietatea
statului si, ulterior, a fost transmis de stat in proprietatea unei persoane
juridice prin una dintre caile prevazute de lege (de pilda, prin
vanzare-cumparare ori in cadrul privatizarii fostelor unitati de stat),
restituirea in natura a imobilului catre proprietarul initial, persoana fizica,
nu mai este cu putinta, deoarece in acest fel s-ar produce o incalcare a dreptului
sau de proprietate ocrotit de lege. Aplicarea insa a prevederilor legale ce fac
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este in competenta instantelor
judecatoresti.
De altfel, mai multe dispozitii ale Legii nr. 112/1995, printre care si cele
ale art. 1 si art. 2 alin. 1, au fost examinate in cadrul controlului prealabil
de constitutionalitate, potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie, Curtea
statuand prin Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august 1995, ca aceste dispozitii sunt
constitutionale, cu exceptia celor cuprinse in alin. 1, referitor la locuintele
trecute, fara titlu, in proprietatea statului. Deoarece aceasta obiectie de
neconstitutionalitate nu a fost inlaturata prin votul Parlamentului, conform
art. 145 alin. (1) din Constitutie, rezulta ca precizarea "fara
titlu", prevazuta in textul de lege initial, a fost eliminata, asa cum
rezulta din textul publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279
din 29 noiembrie 1995. Prin exceptia ce face obiectul prezentei decizii nu au
fost invocate motive noi de natura sa justifice o alta solutie, astfel incat,
avand in vedere obligativitatea deciziilor Curtii Constitutionale, potrivit
art. 145 alin. (2) din Constitutie, urmeaza ca si exceptia de fata sa fie
respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 2
din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata
de Confederatia Nationala Sindicala "Cartel Alfa" in Dosarul nr.
1.549/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 ianuarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu