Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 107 din  2 aprilie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 383 din  5 iunie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Florentina Geangu     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldrom" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 7.825/2001 al Tribunalului Iasi.
    La apelul nominal a raspuns avocat Neculai Volovat, pentru autorul exceptiei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Societatii Comerciale "Moldrom" - S.A. din Iasi solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca dispozitiile de lege criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 7.825/2001, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldrom" - S.A. din Iasi.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prin dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 "se incalca principiul constitutional al egalitatii intre comercianti", prin crearea unei discriminari "intre diverse persoane juridice - societati comerciale - in functie de modalitatea de plata folosita, beneficiind de reglementarea favorabila doar cele care au efectuat operatiunile de plata prin banci, nu si cele care au efectuat plata in numerar ... sau prin transfer bancar in conturi personale". De asemenea, autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate aduc atingere "principiului constitutional al justetei sistemului de impunere, consacrat de art. 53 alin. (2) din Constitutie, care presupune unitate de tratament fiscal, o impozitare in functie de criterii obiective si generale, ceea ce nu se intampla in cazul de fata in care diferenta de tratament fiscal rezulta din modul diferit de efectuare a platilor, ceea ce nu reprezinta un criteriu obiectiv si general." Totodata autorul exceptiei considera ca "dispozitiile care acorda beneficiul scutirii de T.V.A. numai celor care incaseaza pretul marfii exportate prin transfer bancar constituie o reglementare a unui act de concurenta neloiala, prin care sunt avantajati anumiti comercianti, incalcandu-se astfel prevederile art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie".
    Tribunalul Iasi, exprimandu-si opinia, considera neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, aratand ca "derularea operatiunilor valutare prin banci nu face decat sa asigure transparenta acestor operatiuni si sa realizeze un cadru egal pentru toti agentii economici, prevenind actiunile ilicite".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca "scopul reglementarii cuprinse in art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 este consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare si nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei".
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), acestea referindu-se la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu la egalitatea persoanelor juridice. Se mai sustine ca textul criticat nu contravine nici dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Legea fundamentala, deoarece prin prevederile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 "se asigura unitatea de tratament fiscal a comerciantilor (...) respectandu-se cerinta aplicarii juste a impozitelor si taxelor". In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 134 din Constitutie, se apreciaza ca nici aceasta critica nu este intemeiata, deoarece "masura instituita prin dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, referitoare la aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adaugata numai in cazul in care contravaloarea exporturilor se incaseaza in valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei, se inscrie pe deplin in obligatia statului de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, prin consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 676 din 25 octombrie 2001), dispozitii care au urmatorul continut: "In Romania se aplica urmatoarele cote: [...]
    B. Cota zero pentru:
    a) exportul de bunuri, transportul si prestarile de servicii legate direct de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul in Romania, a caror contravaloare se incaseaza in valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei. Prin derogare de la aceste prevederi, beneficiaza de cota zero exporturile de bunuri care se deruleaza in sistem barter;".
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii legale contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2), art. 53 alin. (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    1. In argumentarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 se sustine ca acestea "creeaza o discriminare intre persoanele juridice in functie de modalitatea de plata folosita", incalcandu-se astfel prevederile constitutionale care consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari, precum si principiul conform caruia nimeni nu este mai presus de lege.
    Curtea Constitutionala a statuat in practica sa jurisdictionala ca principiul egalitatii nu exclude un tratament juridic diferit in situatii diferite in ceea ce priveste exercitarea efectiva a drepturilor recunoscute si garantate de Constitutie. Asa fiind, faptul ca legiuitorul a limitat aplicarea cotei zero de taxa pe valoarea adaugata numai la contribuabilii care incaseaza valuta in conturi bancare deschise la banci autorizate de Banca Nationala a Romaniei nu reprezinta o incalcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    In ceea ce priveste invocarea, in sustinerea exceptiei, a incalcarii dispozitiilor alin. (2) al art. 16 din Legea fundamentala, Curtea constata ca acestea nu au incidenta in cauza.
    2. Curtea nu poate retine nici critica privind incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 53 alin. (2), potrivit carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale". De la regula aplicabila in materie fiscala, potrivit careia orice venit este supus impozitarii, art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 consacra o exceptie, in considerarea unor ratiuni evidente, si anume stimularea pe aceasta cale a instaurarii disciplinei in domeniul financiar-bancar, de natura sa faciliteze si sa eficientizeze controlul asupra platilor in valuta, facute cu titlu de contraprestatii pentru exportul de bunuri, transportul si prestarile de servicii, legate direct de exportul bunurilor, efectuate de contribuabili cu sediul in Romania.
    Intrucat, asa cum a statuat Curtea in precedent, stabilirea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat, precum si a conditiilor de impozitare intra in competenta exclusiva a legiuitorului, care poate sa opteze in privinta cuantumului impozitelor si taxelor, a unor exceptari sau scutiri de la aceste obligatii fiscale, adoptand reglementarea prevazuta la art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta nr. 17/2000, Guvernul, in calitatea sa de legiuitor delegat, a actionat in limitele acestei competente, neputandu-se retine ca astfel ar fi contravenit principiului asezarii juste a sarcinilor fiscale.
    3. Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi primita nici sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), conform carora: "(1) Economia Romaniei este economie de piata. (2) Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;". Economia de piata si libertatea comertului pe care o implica sunt incompatibile cu anarhia, iar in aceasta lumina dispozitiile legale criticate nu contravin textelor constitutionale mentionate, ci, dimpotriva, le dau expresie, in masura in care au ca finalitate protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 lit. B.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 547/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Moldrom" - S.A. din Iasi in Dosarul nr. 7.825/2001 al Tribunalului Iasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 aprilie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 107/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 107 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 107/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu