DECIZIE Nr. 105 din 11 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin.
(8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata prin Legea nr.
523/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 239 din 8 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32 alin. (8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor,
aprobata prin Legea nr. 523/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Petrolsub" - S.A. - Suplacu de Barcau in Dosarul nr. 1.519/2002 al
Judecatoriei Marghita.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca nefondata, aratand ca dispozitiile legale
criticate nu contravin art. 41 din Constitutie, intrucat masura confiscarii
este urmare a transportului ilegal de marfuri. Totodata, se sustine ca sunt
supuse confiscarii si veniturile obtinute din vanzarea produselor care au fost
folosite la savarsirea unei contraventii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
1.519/2002, Judecatoria Marghita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (8) si ale art. 56 alin.
(2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind
regimul accizelor, aprobata prin Legea nr. 523/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Petrolsub" - S.A. - Suplacu de Barcau intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea plangerii acesteia impotriva unui
proces-verbal de constatare a contraventiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile criticate, care instituie o prezumtie de "provenienta
ilicita" pentru marfurile neinsotite de documente legale si, respectiv,
posibilitatea confiscarii "veniturilor obtinute din vanzarea
produselor", incalca prevederile art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie,
care stabilesc ca averea dobandita licit nu poate fi confiscata, iar caracterul
licit al dobandirii se prezuma, precum si posibilitatea confiscarii numai a
bunurilor destinate, folosite sau rezultate din infractiuni sau contraventii.
Totodata, in sustinerea exceptiei sunt invocate si dispozitiile art. 51 din
Constitutie.
Autorul exceptiei apreciaza ca printr-o lege ordinara nu se poate institui
o prezumtie contrara prezumtiei stabilite prin Constitutie. De asemenea, se mai
arata ca veniturile obtinute din vanzarea produselor prevazute la art. 56 alin.
(2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 nu se
incadreaza in nici una dintre categoriile de bunuri la care se refera art. 41
alin. (8) din Constitutie.
Judecatoria Marghita considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vederea asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata in
ceea ce priveste dispozitiile art. 32 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001, care contravin dispozitiilor art. 41 alin. (7) teza a
doua din Constitutie, iar cu referire la dispozitiile art. 56 alin. (2) liniuta
a 11-a din ordonanta, considera ca exceptia este neintemeiata, textul respectiv
fiind conform cu dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere, se arata ca
"sustinerile autorului exceptiei pornesc de la premisa eronata ca
proprietatea trebuie ocrotita in orice conditii, si anume inclusiv atunci cand
legea este incalcata. In realitate insa garantarea dreptului de proprietate, respectiv
desfasurarea libera a activitatii comerciale, implica respectarea de catre toti
comerciantii a obligatiilor ce le revin in aceasta calitate, in speta
utilizarea documentelor prevazute de lege. Textele constitutionale care contin
prevederi referitoare la protectia proprietatii private au in vedere, in mod
evident, desfasurarea activitatii comerciale in conditiile respectarii
prevederilor legale privind dreptul de proprietate", ceea ce "rezulta
din intreaga economie a dispozitiilor art. 41 din Constitutie".
Referitor la dispozitiile art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 158/2001, Avocatul Poporului arata ca masura
confiscarii "este urmarea faptului ca veniturile confiscate sunt obtinute
din vanzarea produselor care au folosit la savarsirea unei contraventii
prevazute de art. 56 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 158/2001, respectiv neutilizarea documentelor fiscale speciale (facturile
fiscale speciale sau avizele speciale de insotire a marfii)". Conform
punctului de vedere al Avocatului Poporului, "prevederile art. 56 alin.
(2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001
constituie tocmai o aplicare legala a acestei dispozitii constitutionale [art.
41 alin. (8)], intrucat se refera la venituri obtinute din vanzarea produselor
folosite in savarsirea unei contraventii". Avocatul Poporului face
referire si la Decizia Curtii Constitutionale nr. 8/2002, care a stabilit ca
"instituirea de norme de conduita implica si instituirea de sanctiuni, in
speta sanctiuni contraventionale, constand inclusiv in confiscarea cantitatilor
de bunuri care fac obiectul contraventiei sau confiscarea contravalorii
acestora, atunci cand acestea au fost comercializate cu incalcarea regimului
legal, care, in speta, impune utilizarea documentelor fiscale speciale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
32 alin. (8) teza a doua si cele ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din 27 noiembrie 2001 privind regimul
accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 30
noiembrie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 523/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august 2002.
Textele criticate pentru neconstitutionalitate au urmatorul cuprins:
- Art. 32 alin. (8): "Fiecare transport de uleiuri minerale va fi
insotit in mod obligatoriu de documentele prevazute la alin. (1). In lipsa
acestor documente se considera ca marfa are provenienta ilicita."
- Art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a: "(2) Prin derogare de la
prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile
prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
- cu amenda de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel comercializate si confiscarea veniturilor
obtinute din vanzarea produselor, cea de la lit. m)."
Totodata, art. 56 alin. (1) lit. m) al ordonantei prevede ca
"neutilizarea documentelor fiscale speciale" constituie contraventie.
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei sunt: art. 41 alin.
(7) si (8), precum si art. 51, care au urmatorul cuprins:
- Art. 41 alin. (7) si (8): "(7) Averea dobandita licit nu poate fi
confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii, pot fi confiscate numai in conditiile legii."
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
Critica de neconstitutionalitate formulata cu privire la cele doua
dispozitii ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 523/2002, se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca
art. 32 alin. (8) teza a doua din ordonanta de urgenta instituie o prezumtie de
provenienta ilicita a bunurilor care nu sunt insotite de documentele speciale
si, implicit, a veniturilor obtinute din comercializarea acestora. In acest
fel, sustine autorul exceptiei, printr-o lege se instituie o prezumtie contrara
celei stabilite de Constitutie. Pe de alta parte, se considera ca veniturile
obtinute din vanzarea produselor prevazute la art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a
nu se incadreaza in nici una dintre categoriile de bunuri la care se refera
alin. (8) al art. 41 din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, avand in vedere urmatoarele considerente:
Instituirea, potrivit art. 41 alin. (7) teza a doua din Constitutie, a
prezumtiei caracterului licit al dobandirii averii nu poate duce la constatarea
ca prezumtia prevazuta de art. 32 alin. (8) teza a doua din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 158/2001, care se bazeaza pe lipsa documentelor a
caror obligativitate este prevazuta la teza intai, ar fi neconstitutionala.
Faptul ca prin transportul uleiurilor minerale fara documentele prevazute
de lege - facturi fiscale speciale sau avize speciale de insotire a marfii - se
incalca o norma legala care reglementeaza regimul juridic special al produselor
supuse accizelor, autorul savarsind astfel o contraventie, constituie, eo ipso,
o cauza de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a averii. O
altfel de interpretare ar duce la concluzia eronata ca proprietatea ar trebui
ocrotita in orice conditii, inclusiv cand legea este incalcata.
In consecinta, art. 32 alin. (8) teza a doua din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001, stabilind o prezumtie speciala cu privire la
provenienta unor bunuri in conditiile nerespectarii legii care reglementeaza
regimul juridic special al acestora, nu incalca prezumtia generala de dobandire
licita a averii, instituita de art. 41 alin. (7) al Constitutiei. Pe de alta parte,
art. 41 alin. (8) al Constitutiei, text invocat de insusi autorul exceptiei,
prevede ca bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventii, pot fi
confiscate in conditiile legii. Aceasta inseamna ca interdictia confiscarii
averii dobandite licit si prezumtia caracterului licit al dobandirii, reguli
stabilite de alin. (7) al art. 41 din Constitutie, nu exclud posibilitatea
confiscarii bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii
potrivit alin. (8) al aceluiasi articol. In acest cadru, in mod evident, se
includ si sumele de bani rezultate din vanzarea unor astfel de bunuri, astfel
cum prevede art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001, intrucat, astfel, in cazul cand bunurile respective nu
au putut fi confiscate, cel care le-a comercializat intre timp, cu incalcarea
legii, ar beneficia de produsul contraventiei savarsite. In sensul textului
constitutional, si banii rezultati din valorificarea produselor folosite la
comiterea contraventiei sunt bunuri rezultate din contraventie, ceea ce duce la
concluzia ca prevederile art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 158/2001 sunt constitutionale.
In aceste conditii, Curtea retine ca textele legislatiei privind regimul
accizelor, criticate ca fiind neconstitutionale, nu contravin art. 51 din
Constitutie, cum sustine autorul exceptiei. Dispozitiile legale criticate sunt,
de asemenea, conforme cu prevederile art. 1 al Protocolului aditional la
Conventia privind apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
care, reglementand protectia proprietatii, stabileste, la alin. 2, ca aceste
dispozitii "nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care
le apreciaza necesare pentru a reglementa folosirea bunurilor conform
interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor sau a altor
contributii sau amenzi".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin.
(8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata prin Legea nr.
523/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Petrolsub" -
S.A. - Suplacu de Barcau in Dosarul nr. 1.519/2002 al Judecatoriei Marghita.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta