DECIZIE
Nr. 104 din 9 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 543/2002 privind
gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 21 februarie 2006
Ioan Vida
- preşedinte
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Petre Ninosu
- judecător
Ion Predescu -
judecător
Marilena Mincă - procuror
Florentina Geangu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei
de neconsti-tuţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 din Legea
nr. 543/2002 privind graţierea
unor pedepse şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni, excepţie ridicată de
Gheorghe Vizitiu în Dosarul nr. 3.644/2005 al Tribunalului laşi.
La apelul nominal se prezintă, personal, partea Constantin Popa, lipsă fiind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Partea prezentă solicită respingerea excepţiei
de neconstituţionalitate, arătând că textul legal criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei, depunând în acest sens concluzii
scrise.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a excepţiei ca nefondată,
întrucât apreciază că prevederile de lege criticate nu
contravin dispoziţiilor
constituţionale invocate ca
fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 1 noiembrie
2005, pronunţată în Dosarul nr. 3.644/2005, Tribunalul
laşi a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Legea nr.
543/2002, excepţie ridicată de
inculpatul Gheorghe Vizitiu în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se
susţine că textul de
lege criticat încalcă dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât creează o situaţie mai grea inculpaţilor condamnaţi
definitiv cărora li s-a
acordat suspendarea executării
pedepsei şi care în cursul
termenului de încercare beneficiază de graţiere şi care săvârşesc apoi o nouă faptă penală cu intenţie (care atrage o nouă condamnare), întrucât aceştia pierd şi beneficiul graţierii,
dar şi avantajul suspendării condiţionate. Spre deosebire de aceştia, cei condamnaţi
la închisoare cu suspendarea executării pedepsei şi
care au beneficiat de graţiere
sunt mai avantajaţi, deoarece
termenul de încercare este de 2 ani.
Tribunalul laşi consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este
neîntemeiată, deoarece dispoziţia de lege criticată nu stabileşte discriminări, ci
instituie un tratament juridic egal pentru toate persoanele aflate în aceeaşi situaţie, fără nici o deosebire.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Guvernul consideră că excepţia este neîntemeiată, întrucât compararea condiţiilor unei legi de graţiere cu cele ale suspendării condiţionate nu
se poate justifica, deoarece ambele instituţii sunt facultăţi
ale legiuitorului, respectiv judecătorului, şi nu
drepturi absolute, ci doar vocaţii ale persoanei condamnate.
Avocatul Poporului şi-a exprimat punctul de vedere în sensul
respingerii excepţiei de
neconstituţionalitate ca
neîntemeiată. Apreciază că prevederile art. 7 din Legea nr. 543/2002 nu aduc atingere
principiului constituţional al
egalităţii în drepturi, întrucât
se aplică în mod egal tuturor
persoanelor prevăzute de
ipoteza normei juridice, fără a se face nici o diferenţiere în cadrul acestei categorii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA, examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,
10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 7 din Legea nr. 543/2002
privind graţierea unor pedepse
şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 4 octombrie
2002, care au următorul conţinut: „Persoanele graţiate care, în curs de 3 ani, săvârşesc cu intenţie o infracţiune vor executa, pe lângă pedeapsa stabilită pentru acea infracţiune, şi pedeapsa sau restul de pedeapsă rămas
neexecutat ca urmare a aplicării prezentei legi."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine
că dispoziţiile legale criticate sunt contrare
principiului egalităţii în
drepturi a cetăţenilor,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 543/2002
stabilesc consecinţele
comiterii unor noi fapte antisociale de către persoanele care au beneficiat de graţiere.
Graţierea colectivă
constituie un act de clemenţă,
exercitat de Parlament în temeiul prerogativelor sale constituţionale şi conform politicii penale a statului.
In exercitarea competenţei sale, legiuitorul are deplina libertate
de a stabili condiţiile graţierii, referitoare la oricare dintre
elementele răspunderii
juridice, şi anume categoriile
de fapte antisociale pentru care s-au aplicat pedepse sau alte sancţiuni (infracţiuni sau contravenţii),
categoriile de sancţiuni
aplicate făptuitorilor şi cuantumul acestora, persoana făptuitorilor şi forma de vinovăţie
reţinută în sarcina lor (intenţie, culpă), precum şi cu
privire la alte elemente privind limitele graţierii (totală sau
parţială) şi consecinţele
comiterii unor noi fapte antisociale de către persoanele care au beneficiat de actul de clemenţă.
Dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 543/2002 nu aduc atingere prevederilor
constituţionale privind
egalitatea în faţa legii a cetăţenilor, astfel cum susţine autorul excepţiei, deoarece textul criticat nu stabileşte discriminări, ci
instituie un tratament juridic egal pentru toate persoanele aflate în aceeaşi situaţie, fără nici o deosebire.
Cât priveşte pedepsele a căror
executare este suspendată
condiţionat, în conformitate
cu prevederile art. 120 alin. 2 din Codul penal, graţierea produce efecte şi asupra acestora. în acest caz, partea din termenul de încercare
care reprezintă durata
pedepsei pronunţate de instanţă se reduce în mod corespunzător. Dacă suspendarea condiţionată este revocată sau anulată, se
execută numai partea de
pedeapsă rămasă negraţiată.
Faţă de cele arătate,
în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 543/2002
privind graţierea unor pedepse
şi înlăturarea unor măsuri şi sancţiuni, excepţie ridicată de
Gheorghe Vizitiu în Dosarul nr. 3.644/2005 al Tribunalului laşi.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 9 februarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu