Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 103 din 31 octombrie 1995

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 296 din 22 decembrie 1995


SmartCity3


    Ioan Muraru          - presedinte
    Costica Bulai        - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu - judecator
    Ioan Deleanu         - judecator
    Antonie Iorgovan     - judecator
    Raul Petrescu        - procuror
    Gabriela Radu        - magistrat-asistent

    Pe rol solutionarea recursului declarat de Marinescu Calin Dragomir, Toanchina Virgil, Posedaru Romanuel Nicolae, Constantinescu Mihail, Bobes Constantin, Dan Minerva Elena Sava Severina si Musat Mariana impotriva Deciziei nr. 15 din 6 februarie 1995, pronuntata de Curtea Constitutionala in Dosarul nr. 87C/1994.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta din 17 octombrie 1995, in prezenta partilor si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru 24 octombrie 1995 si apoi pentru 31 octombrie 1995.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Decizia nr. 15 din 16 februarie 1995, care face obiectul recursului de fata, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 alin. 2 din Codul penal, invocata de Marinescu Calin Dragomir, Toanchina Virgil, Posedaru Romanuel Nicolae, Constantinescu Mihail, Bobes Constantin, Dan Minerva Elena, Sava Severina si Musat Mariana, inculpati, in Dosarul nr. 27/MF/1994 al Tribunalului Constanta - Sectia maritima si fluviala.
    In sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate a fost invocata Decizia Curtii Constitutionale nr. 11 din 8 martie 1994, prin care s-a statuat ca prevederile din art. 248 alin. 1 din Codul penal referitoare la paguba adusa avutului obstesc sunt partial abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din legea fundamentala, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice. Pornind de la aceasta decizie a Curtii Constitutionale, autorii exceptiei au sustinut ca trebuie sa fie considerate ca abrogate si dispozitiile din art. 248 alin. 2 din Codul penal, care se refera in esenta tot la avutul obstesc. Pe de alta parte - au sustinut, de asemenea, inculpatii - notiunea de economie nationala, prevazuta in alin. 2 al art. 248 din Codul penal, este in totala contradictie cu dispozitiile constitutionale, in special cu dispozitia din art. 134 alin. (1) din Constitutie care prevede ca "Economia Romaniei este economie de piata".
    Respingand exceptia de neconstitutionalitate, prin Decizia nr. 15/1995, Curtea Constitutionala arata, mai intai, ca, prin practica sa constanta, a stabilit sensul ce trebuie acordat, in actualul stadiu de evolutie a economiei romanesti, termenului de avut obstesc, care trebuie inteles ca referindu-se exclusiv la bunuri ce formeaza obiectul proprietatii publice. In acest sens trebuie sa fie interpretata si dispozitia din art. 248 alin. 1 din Codul penal in ce priveste conditia producerii unei pagube avutului obstesc. Aceasta interpretare nu se refera insa si la dispozitia din alin. 2 al art. 248 din Codul penal, care nu prevede conditia producerii unei pagube avutului obstesc, ci pe aceea a producerii unei pagube importante economiei nationale, cele doua notiuni neputand fi confundate. Economia nationala a Romaniei nu este un concept legat de regimul colectivist, asa cum afirma autorii exceptiei de neconstitutionalitate, ci o realitate obiectiva complexa, caracterizata prin coexistenta celor doua forme de proprietate, publica si privata. De aceea prejudicierea economiei nationale poate avea loc nu numai prin lezarea bunurilor proprietate publica, ci si a celorlalte bunuri din domeniul public sau privat al statului, ca si a celor ce formeaza obiectul proprietatii private. In concluzie, se arata in decizie, dispozitiile din art. 248 alin. 2 din Codul penal nu sunt cu nimic afectate de restrangerea sferei bunurilor aparate prin incriminarea faptelor care aduc atingere avutului obstesc, ele nefiind in contradictie cu nici un text din Constitutia Romaniei.
    Impotriva acestei decizii a Curtii Constitutionale, inculpatii au declarat recursul de fata, invocand urmatoarele motive:
    - Prin respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor din art. 248 alin. 2 din Codul penal, Curtea Constitutionala a adoptat o solutie care vine in contradictie cu alte decizii ale sale (Decizia nr. 11 din 8 martie 1994 si Decizia nr. 52 din 18 mai 1994). Or, intrucat completul de judecata "s-a indepartat de interpretarea juridica continuta intr-o decizie a plenului sau intr-o decizie definitiva a unui complet", el avea obligatia, potrivit dispozitiilor din art. 26 alin. 2 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, sa se adreseze plenului pentru a cunoaste interpretarea pe care acesta o va da chestiunii deduse judecatii. Nefacand acest lucru, completul a pronuntat o decizie nelegala.
    - Prin dispozitiile art. 248 din Codul penal au fost incriminate fapte indreptate impotriva unui anumit tip de relatii sociale, care constituie obiectul juridic comun al celor doua variante ale infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor obstesti, al variantei simple sau tip, prevazute in alin. 1, cat si al variantei agravate, prevazute in alin. 2 al aceluiasi articol. Asa fiind, intrucat prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 11 din 8 martie 1994 s-a constatat abrogarea partiala a dispozitiilor din art. 248 alin. 1 din Codul penal, aceeasi solutie se impune si cu privire la varianta agravata prevazuta in alin. 2 al aceluiasi articol.
    - Notiunea de economie nationala este o categorie depasita, legata de regimul totalitar si echivalenta cu aceea de avut obstesc si ca, in orice caz, aceasta notiune nu poate fi echivalenta cu aceea de proprietate in formele prevazute de Constitutie. Autorii exceptiei sustin ca admiterea notiunilor de economie nationala si de paguba importanta adusa economiei nationale ar avea consecinte negative asupra raporturilor de comert exterior ale tarii noastre.
    - Intre cele doua variante ale infractiunii de abuz in serviciu, cea prevazuta in alin. 1 si cea prevazuta in alin. 2 ale art. 248 din Codul penal, nu este decat o deosebire cantitativa, astfel incat dispozitiile mentionate, in ansamblul lor, trebuie sa fie considerate ca abrogate partial conform dispozitiei din art 150 alin. (1) din Constitutie.
    - Decizia Curtii Constitutionale poate produce "grave disfunctionalitati" pe planul tratamentului sanctionator penal prin practica diferentiata pe care o creeaza in raport cu infractiunile de serviciu, pe de o parte, si cele contra patrimoniului, pe de alta parte. Ca urmare a acestui tratament diferentiat, s-ar putea ajunge la sanctionarea mai severa a unei infractiuni de serviciu in comparatie cu cele contra patrimoniului.

    CURTEA,
examinand decizia atacata, raportul intocmit de judecatorul raportor, motivele invocate de recurenti, dispozitiile penale atacate, prevederile Constitutiei, ale Legii nr. 47/1992 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, constata ca recursul nu este intemeiat.
    Primul motiv de recurs, privind o pretinsa incalcare a dispozitiei din art. 26 alin. 2 al Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, nu este intemeiat, deoarece prin solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate completul nu s-a indepartat de la interpretarea continuta in vreuna dintre deciziile anterioare ale Curtii Constitutionale. Referirile pe care recurentii le fac la deciziile Curtii Constitutionale nr. 11 din 8 martie 1994 si nr. 52 din 18 mai 1994 sunt nepertinente, deoarece aceste decizii nu privesc dispozitia legala in discutie. Astfel, prin Decizia nr. 11/1994 s-a constatat ca dispozitiile art. 248 din Codul penal "referitoare la paguba adusa avutului obstesc" sunt partial abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice. Este vorba de abuzul in serviciu contra intereselor obstesti, in varianta simpla prevazuta in alin. 1 al art. 248 din Codul penal, si numai de acea modalitate a acesteia, conditionata de producerea, de catre faptuitor, prin incalcarea indatoririlor sale de serviciu, a unei pagube avutului obstesc. In mod corespunzator, prin Decizia nr. 52 din 18 mai 1994, Curtea Constitutionala a constatat acelasi lucru cu privire la dispozitiile din art. 249 din Codul penal referitoare la paguba adusa avutului obstesc prin neglijenta in serviciu. Si in acest caz este vorba nu de toate dispozitiile din art. 249 din Codul penal, ci numai de cele privind varianta simpla a infractiunii de neglijenta in serviciu si nu mai de acea modalitate a acesteia, care este conditionata de producerea unei pagube avutului obstesc.
    In nici una dintre aceste decizii Curtea Constitutionala nu se refera la variantele agravate ale infractiunilor de abuz si de neglijenta in serviciu, prevazute in alin. 2 al art. 248 din Codul penal si, respectiv, in alin. 2 al art. 249 din Codul penal.
    Al doilea motiv de recurs, prin care se sustine ca, intrucat ambele variante ale infractiunii prevazute in art. 248 din Codul penal au un obiect juridic comun, nu exista deosebiri calitative intre ele, apare, de asemenea, ca neintemeiat, fiindca se bazeaza pe o intelegere gresita a structurii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor obstesti. Aceasta forma a abuzului in serviciu a fost incriminata in doua variante normative, in functie de gradul de pericol social pe care acestea il prezinta: o varianta simpla sau tipica, in alin. 1 al art. 248 din Codul penal, si o varianta agravata, in alin. 2 al aceluiasi articol. Intre cele doua variante ale infractiunii este o deosebire calitativa, care explica sanctiunile penale diferite prevazute de lege pentru fiecare dintre ele.
    In varianta agravata, prevazuta in art. 248 alin. 2 din Codul penal, abuzul in serviciu contra intereselor obstesti se poate savarsi, potrivit legii, atunci cand, prin neindeplinirea cu stiinta sau prin indeplinirea defectuoasa de catre un functionar a indatoririlor sale de serviciu, s-a produs: fie o perturbare deosebit de grava a activitatii unei organizatii din cele prevazute in art. 145 din Codul penal, fie o paguba importanta economiei nationale. Prin perturbare deosebit de grava a activitatii se intelege o astfel de tulburare a bunului mers al activitatii care a condus la paralizarea totala ori la incetarea activitatii unui organ al administratiei de stat, vizand deci insasi existenta respectivului organ, cu consecinte negative insemnate asupra vietii sociale, in functie si de natura si insemnatatea acestuia. Intre tulburarea insemnata a bunului mers al unei organizatii, care poate caracteriza abuzul in serviciu contra intereselor obstesti, in varianta tipica, si perturbarea deosebit de grava, caracteristica variantei agravate, este o deosebire calitativa, aceasta din urma prezentand un grad sporit de pericol social, care justifica pedeapsa mai grea pe care o poate atrage.
    In ce priveste paguba importanta adusa economiei nationale, aceasta este inteleasa ca prejudiciu economic general, adus nu unei anumite unitati (agent economic, autoritate sau institutie publica), ci unei ramuri a economiei nationale, mai multor ramuri ori economiei nationale in ansamblul ei.
    Cel de-al treilea motiv de recurs, privitor la caracterul anacronic si desuet al conceptului de economie nationala, propriu economiei socialiste, nu poate fi nici el primit.
    Conceptul de economie nationala este o categorie economica fundamentala, care desemneaza ansamblul de resurse naturale si umane, de activitati productive, de schimb si de servicii, constituite ca ramuri sau domenii de activitate economica, pe un anumit teritoriu national, ca rezultat al dezvoltarii fortelor de productie si al diviziunii sociale a muncii, in cadrul granitelor unei tari.
    Economia nationala a unei tari este influentata de sistemul relatiilor de proprietate si de modul de functionare a diferitelor ramuri care o compun. Este cunoscut ca, pana la Revolutia din decembrie 1989, economia nationala a Romaniei se caracteriza prin sistemul centralizat-birocratic de conducere a activitatii economice, prin proprietatea colectiva, rupta de cei care produceau, factori negativi care au determinat ramanerea in urma a dezvoltarii acesteia. Tocmai de aceea, in urma rasturnarii regimului comunist, s-a impus, ca o necesitate imediata, efectuarea de schimbari de structura in economia nationala. A fost desfiintata proprietatea socialista asupra mijloacelor de productie, intreprinderile de stat fiind reorganizate ca regii autonome si societati comerciale, functionand dupa principiile economiei de piata. Totodata, s-a dat curs liber initiativei private in economie, ceea ce a determinat aparitia unui sector privat cu pondere din ce in ce mai mare in realizarea produsului intern brut in economia romaneasca, aceasta devenind astfel o economie de piata.
    Concluzia ce se impune este aceea ca economia nationala a Romaniei este o realitate obiectiva aflata in plin proces de transformare si ea se inscrie printre valorile fundamentale care trebuie sa se bucure de ocrotire juridico-penala. Posibilitatea prejudicierii intereselor economice nationale si a producerii unei pagube importante economiei nationale constituie, de asemenea, realitati obiective. De altfel, art. 134 din Constitutie, caracterizand economia Romaniei ca o economie de piata, are in vedere economia nationala.
    Tinandu-se seama de astfel de realitati, prin dispozitiile art. 258 alin. 1 din Codul penal, modificate prin Legea nr. 65/1992, s-a prevazut ca dispozitiile privitoare la infractiunile de serviciu, deci si cele din art. 248 din Codul penal, se aplica si altor salariati din cadrul organizatiilor prevazute in art. 145, inclusiv al regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si administratorilor si cenzorilor acestora.
    Cel de-al patrulea motiv de recurs, prin care se sustine ca intre cele doua variante ale infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor obstesti nu este decat o deosebire cantitativa, apare ca vadit lipsit de fundament, asa cum rezulta din cele ce preceda.
    In fine, motivul privitor la presupusele disfunctionalitati pe care le-ar determina mentinerea in vigoare a dispozitiilor art. 248 alin. 2 din Codul penal nu are nici un suport real.
    De altfel, Curtea Constitutionala a mai fost sesizata si s-a pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor din art. 248 alin. 2 din Codul penal prin Decizia nr. 35 din 27 aprilie 1994, ramasa definitiva ca urmare a Deciziei nr. 108 din 9 noiembrie 1994, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 339 din 7 decembrie 1994. Prin Decizia nr. 35 din 27 aprilie 1994, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 alin. 2 din Codul penal, ridicata in Dosarul nr. 2.539 al Tribunalului Municipiului Bucuresti, Sectia I penala. In considerentele acestei decizii sunt examinate, sub aspectul constitutionalitatii lor, ambele modalitati normative in care se poate savarsi infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor obstesti, in varianta agravata prevazuta in art. 248 alin. 2 din Codul penal. Curtea constata ca nu exista similitudine intre notiunile de paguba adusa avutului obstesc si paguba adusa economiei nationale, asa incat practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale referitoare la conceptul de paguba adusa avutului obstesc nu este aplicabila conceptului de pagubire a economiei nationale.
    In Decizia nr. 108 din 9 noiembrie 1994, prin care s-a respins recursul declarat impotriva Deciziei nr. 35 din 27 aprilie 1994, Curtea Constitutionala subliniaza din nou ca varianta agravata a infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor obstesti, prevazuta in art. 248 alin. 2 din Codul penal, nu este neconstitutionala, deoarece nu contravine nici unei prevederi exprese a Constitutiei. Mai mult, apararea penala a intereselor nationale in activitatea economica se intemeiaza pe prevederile art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie.

    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 25 si al art. 26 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge recursul declarat de Marinescu Calin Dragomir, Toanchina Virgil, Posedaru Romanuel Nicolae, Constantinescu Mihail, Bobes Constantin, Dan Minerva Elena, Sava Severina si Musat Mariana impotriva Deciziei nr. 15 din 6 februarie 1995, pronuntata de Curtea Constitutionala in Dosarul nr. 87C/1994.
    Definitiva.
    Pronuntata la 31 octombrie 1995.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
             prof. univ. dr. IOAN MURARU

                        Magistrat-asistent
                        Gabriela Radu




SmartCity5

COMENTARII la Decizia 103/1995

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 103 din 1995
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu