DECIZIE Nr. 15*) din 6 februarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 296 din 22 decembrie 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 103 din 31 octombrie
1995, publicata la pag. 4.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Gabriela Radu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
248 alin. 2 din Codul penal, invocata de inculpatii Marinescu Calin Dragomir,
Toanchina Virgil, Posedaru Romanuel Nicolae, Constantinescu Mihail, Bobes
Constantin, Dan Minerva Elena, Sava Severina si Musat Mariana, precum si a
exceptiei de neconstitutionalitate a art. 5 si 20 din Legea nr. 15/1990,
invocata de reprezentantul Ministerului Public in Dosarul nr. 27/MF/1994 al
Tribunalului Constanta, Sectia maritima si fluviala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 7 decembrie 1994,
concluziile aparatorilor inculpatilor Toanchina Virgil, Posedaru Romanuel
Nicolae, Constantinescu Mihail si Dan Minerva Elena, precum si ale
reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in incheierea din acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea, succesiv, pentru datele de 23 decembrie 1994, 4 ianuarie 1995, 10
ianuarie 1995, 30 ianuarie 1995 si pentru astazi, 6 februarie 1995.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine:
Prin Rechizitoriul nr. 9/PMF/1994 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel
Constanta, Sectia maritima si fluviala, au fost trimisi in judecata inculpatii
Marinescu Calin Dragomir, Toanchina Virgil, Constantinescu Mihail, Posedaru
Romanuel Nicolae, Bobes Constantin, Dan Minerva Elena si Sava Severina pentru
savarsirea infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice (art.
248 alin. 2, art. 289 si art. 291 din Codul penal; art. 72 lit. a) din Codul
vamal; art. 195 pct. 5 din Legea nr. 3/1990) si Musat Mariana pentru
infractiunile prevazute si pedepsite de art. 40 din Legea nr. 82/1991 raportat
la art. 289 din Codul penal si la art. 194 pct. 5 din Legea nr. 31/1990.
Cu privire la infractiunea prevazuta la art. 248 alin. 2 din Codul penal
s-a retinut ca inculpatii, abuzand de functiile avute, prin activitatile lor,
au adus un prejudiciu de 217.000.000 dolari S.U.A., contravaloarea mijloacelor
materiale si financiare din capitalul de stat, angajate abuziv de catre
inculpati pe seama Societatii Comerciale "Petromin"- S.A. Constanta,
ca si a unei pagube importante aduse economiei nationale.
In fata Tribunalului Constanta - Sectia maritima si fluviala, pe rolul
caruia se afla cauza spre solutionare, la termenul din 26 septembrie 1994
aparatorii inculpatilor Marinescu Calin Dragomir, Toanchina Virgil,
Constantinescu Mihail, Dan Minerva Elena, Bobes Constantin, Musat Mariana,
Posedaru Romanuel Nicolae au invocat exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 248 alin. 2 din Codul penal, iar reprezentantul Ministerului
Public, exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 si 20 din Legea nr. 15/1990.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 248
alin. 2 din Codul penal s-au invocat urmatoarele:
Deoarece exista deja o Decizie a Curtii Constitutionale (nr. 11 din 8
martie 1994) cu privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 248 alin.
1, nu este posibila o tratare constitutionala diferentiata a celor doua forme
ale infractiunii, "simpla" - prevazuta de alin. 1 - si
"calificata" - prevazuta de alin. 2 - numai ca urmare a criteriului
avut in vedere de legiuitorul din anul 1965, si anume acela al diferentierii de
ordin cantitativ a urmarilor produse prin fapta respectiva.
Se apreciaza ca intre notiunile de avut obstesc si economie nationala nu
existau diferentieri de esenta in conceptia legiuitorului din anul 1968.
Plecand de la notiunile de patrimoniu obstesc si titular al acestuia vom
constata ca, indiferent de localizarea unui prejudiciu, in raport cu o entitate
economica sau alta, patrimoniul obstesc era cel vatamat.
De asemenea, se sustine ca legiferarea infractiunii de abuz in serviciu
corespundea conceptiei constitutionale care consacra economia socialista;
tratarea din punctul de vedere constitutional actual nu poate fi rupta de
conceptia acutala a legiuitorului, care consacra economia de piata, in actualul
context nemaiputandu-se folosi notiunea de economie nationala, ci aceea de
economie de piata, cu toate consecintele ce decurg din aceasta
(politico-economico-juridice).
Reprezentantul Ministerului Public a invocat, in raport cu dispozitiile
art. 41 alin. (3) si urmatoarele din Constitutie, care garanteaza proprietatea
indiferent de titular, exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 si 20 din
Legea nr. 15/1990.
Tribunalul Constanta, Sectia maritima si fluviala, prin Incheierea din 26
septembrie 1994, a sesizat Curtea Constitutionala pentru a se pronunta asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate invocate. In opinia instantei, exprimata
pe larg, se arata in esenta ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 248
alin. 2 din Codul penal trebuie respinsa ca fiind fara obiect, intrucat prin
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993 s-a statuat
ca dispozitiile din Codul penal referitoare la avutul obstesc, deci si
infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor obstesti, sunt abrogate
partial potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, fapta inculpatilor referindu-se
la cele 7 nave din 89 ale Societatii Comerciale "Petromin" - S.A.
Constanta, care nu ar apartine domeniului public, se retine ca notiunea de
economie nationala din art. 248 alin. 2 din Codul penal nu poate fi rupta de
cea de avut obstesc. In acest spirit se observa ca in art. 5 al Constitutiei
din anul 1965 se prevedea structura socialista a economiei nationale, economie
ce se fundamenta pe proprietatea socialista asupra mijloacelor de productie. In
prezent nu se mai poate pune egalitate intre economia nationala, aflata sub
incidenta art. 248 alin. 2 din Codul penal, si continutul economiei nationale,
consacrat de actuala Constitutie ca economie de piata.
Cu privire la cea de-a doua exceptie de neconstitutionalitate invocata de
reprezentantul Ministerului Public, respectiv a art. 5 si 20 din Legea nr.
15/1990, instanta nu este de acord, sustinand ca finalitatea si scopul Legii
nr. 15/1990 au fost de a institui cadrul juridic al reorganizarii unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale.
Aceste dispozitii legale nu contravin dispozitiilor art. 41 din
Constitutie, conform carora proprietatea este ocrotita in mod egal, indiferent
de titular, si, coroborate cu alte dispozitii legale prevazute prin art. 6, 14
si 21 din Legea nr. 15/1990, se asigura statului dreptul de a-si apara aceste
bunuri aduse in regii autonome si societati comerciale cu capital de stat.
Este fara echivoc ca proprietatea de stat nu se confunda cu domeniul public
si, cu atat mai putin, cu fostul avut obstesc. Creand conditiile inlaturarii
principiilor economiei socialiste, Legea nr. 15/1990 corespunde consacrarii
constitutionale a economiei Romaniei ca economie de piata.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea a solicitat,
potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, insa acestea nu au fost
comunicate pana la data solutionarii cauzei.
In legatura cu competenta de solutionare a exceptiei, potrivit practicii
sale constante, Curtea constata ca atat timp cat instanta de judecata nu a
retinut ca un text legal nu este abrogat in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie, sesizand Curtea cu solutionarea exceptiei, aceasta este obligata
ca, in virtutea dreptului constitutional al cetatenilor de a invoca
neconstitutionalitatea unui text legal pe care instanta intelege sa il aplice,
sa se pronunte asupra exceptiei. Abrogarea, potrivit dispozitiilor art. 150
alin. (1) din Constitutie, este rezultatul contrarietatii legii anterioare cu
prevederile Constitutiei, astfel incat ea constituie nu numai o consecinta a
aplicarii legii in timp, ci si o problema de constitutionalitate, ca urmare a
suprematiei legii fundamentale in cadrul sistemului juridic.
In legatura cu dispozitiile art. 248 alin. (2) din Codul penal, se retin
urmatoarele:
a) Practica constanta a Curtii Constitutionale a stabilit sensul ce trebuie
acordat, in actualul stadiu de evolutie a economiei romanesti, termenului de
avut obstesc care trebuie inteles, in calificarea faptelor ce constituie
infractiuni, ca aplicandu-se numai bunurilor ce formeaza obiectul exclusiv al
proprietatii publice.
Deci, fapta prevazuta in art. 248 alin. 1 din Codul penal, atunci cand
aceasta cauzeaza o paguba avutului obstesc, trebuie calificata prin aceasta
prisma, agravanta prevazuta in alin. 2 al aceluiasi articol neatragand in nici
un fel o astfel de calificare.
Intr-adevar, daca, in conditiile economiei centralizate sub imperiul careia
a fost editat textul, se putea pune semnul egalitatii intre conceptele de avut
obstesc si de economie nationala - valoarea care este protejata prin cel de-al
doilea alineat -, astazi, in conditiile economiei de piata, in care, potrivit
Constitutiei, proprietatea publica coexista cu proprietatea privata, aceasta
identificare nu mai este posibila.
b) Departe de a fi parasit ca un concept legat exclusiv de regimul
colectivist, termenul de economie nationala, imbogatit in substanta prin
aparitia sectorului privat, reprezinta una dintre notiunile de baza ale
economiei politice.
Prejudicierea economiei nationale poate avea loc, nu numai prin lezarea
bunurilor ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice, ci si a
celorlalte bunuri din domeniul public sau privat al statului ca si din cele ce
formeaza obiectul proprietatii private.
Este de observat ca valorile sociale protejate prin art. 248 alin. 2 din
Codul penal sunt mai complexe decat apararea proprietatii. Fapta ce face
obiectul acestei infractiuni poate consta in perturbarea activitatii economice,
functionarii anumitor unitati etc., deci consecinte care se situeaza la nivel
macroeconomic, care produc, direct sau indirect, urmari nefaste asupra
economiei nationale mai grave poate decat simpla pagubire a unei persoane
juridice.
Ca urmare, prevederile art. 248 alin. 2 din Codul penal nu sunt cu nimic
afectate de restrangerea sferei bunurilor ce sunt ocrotite prin infractiunile
contra avutului obstesc, ele nefiind asadar in contradictie cu nici un text din
Constitutia Romaniei, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate a acestui
text urmeaza a fi respinsa.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate privind prevederile art. 5
si 20 din Legea nr. 15/1990, Curtea ia act de renuntarea la sustinerea ei a
reprezentantului Ministerului Public.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 248 alin. 2
din Codul penal, invocata de Marinescu Calin Dragomir, Toanchina Virgil,
Posedaru Romanuel Nicolae, Constantinescu Mihail, Bobes Constantin, Dan Minerva
Elena, Sava Severina si Musat Mariana in Dosarul nr. 27/MF/1994 al Tribunalului
Constanta - Sectia maritima si fluviala, si ia act de renuntarea la sustinerea,
de catre reprezentantul Ministerului Public, a exceptiei de
neconstitutionalitate a art. 5 si 20 din Legea nr. 15/1990.
Pronuntata in sedinta publica din 6 februarie 1995.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
PRESEDINTE,
prof. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Radu