DECIZIE Nr.
1021 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 281 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie
publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de
concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 748 din 5 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă
- procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, excepţie ridicată de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia
a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, din oficiu, în Dosarul nr. 155/2/2008.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă ca
urmare a publicării Deciziei Curţii Constituţionale nr. 569/2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 20 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 155/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii. Excepţia a fost ridicată, din oficiu, de către
instanţa de judecată în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect
soluţionarea unei plângeri contravenţionale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecată susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale, deoarece condiţionează depunerea plângerii împotriva actului
administrativ la autoritatea emitentă a actului - în speţă Consiliul Naţional
de Soluţionare a Contestaţiilor - sub sancţiunea nulităţii acesteia, ceea ce
echivalează cu negarea dreptului persoanei interesate de a se adresa direct
justiţiei.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece obligaţia
depunerii plângerii împotriva deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor - act administrativ jurisdicţional - la autoritatea emitentă a
actului drept condiţie de acces la justiţie nu poate fi justificată în mod
obiectiv şi raţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, cu modificările
şi completările aduse prin art. I pct. 78 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2007 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 676 din 4 octombrie 2007.
Dispoziţiile criticate au următorul conţinut: „Plângerea
se înaintează Consiliului, sub sancţiunea nulităţii acesteia, care va transmite
dosarul instanţei competente în cel mult 3 zile de la expirarea termenului
pentru exercitarea căii de atac."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 21 privind accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prin Decizia nr. 569 din 15 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
537 din 16 iulie 2008, a admis excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii şi a constatat că „textul
este neconstituţional în măsura în care nu permite ca plângerea să fie adresată
şi direct instanţei de judecată competente".
Având în vedere dispoziţiile
art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul
excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie
anterioară a Curţii, şi ţinând cont de data sesizării Curţii Constituţionale,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 281 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 281 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, excepţie ridicată de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia
a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, din oficiu, în Dosarul nr. 155/2/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean