DECIZIE Nr.
1015 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 18 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Eugen Lăcustă în Dosarul nr. 1.007/233/2008 ai
Judecătoriei Galaţi.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 1.007/233/2008, Judecătoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Eugen
Lăcustă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, în ansamblul
său, contravine dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1 şi art. 16
alin. (2), întrucât creează privilegii pentru stat, oferindu-i posibilitatea de
a executa silit titluri executorii care nu sunt învestite cu formulă
executorie, împrejurare ce este de natură a-l plasa într-o poziţie
privilegiată, mai presus de lege şi de Constituţie.
Judecătoria Galaţi consideră
excepţia ca fiind neîntemeiată, prin dispoziţiile legale criticate, legiuitorul
înţelegând să protejeze creanţele fiscale, în scopul eliminării cauzelor de
întârziere în executarea acestora. De altfel, se arată că există o serie de
alte înscrisuri cărora legea le recunoaşte puterea de titlu executoriu, fără a
fi necesară învestirea cu formulă executorie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 1 şi art. 16 alin. (2) referitoare la supremaţia legii şi a
Constituţiei.
Problema tratamentului diferenţiat de care beneficiază
statul în raport cu contribuabilii în ceea ce priveşte satisfacerea creanţelor
a fost analizată şi cu alte prilejuri. Prin cea mai recentă decizie a sa în
această materie, Decizia nr. 513 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 473
din 26 iunie 2008, Curtea a statuat că, „în cadrul raporturilor juridice dintre
stat, în calitate de creditor, şi contribuabil, în calitate de debitor al
obligaţiei fiscale, cele două părţi nu se situează pe poziţii de egalitate,
între ele existând o legătură de subordonare în favoarea statului, pe baza unui
regim de drept public, şi, prin urmare, nu poate fi vorba de încălcarea
principiului egalităţii în faţa legilor prevăzut de art. 16 din
Constituţie".
De asemenea, Curtea a reţinut şi că „existenţa unei
obligaţii exprese a fiecărui cetăţean de a contribui prin impozite şi taxe la
cheltuielile publice, prevăzută la art. 56 alin. (1) din Constituţie, şi a unei
obligaţii a statului de a proteja interesele naţionale în activitatea
financiară, conform art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituţie, este
justificată de necesitatea asigurării certitudinii în constituirea ritmică a
resurselor financiare ale statului. Astfel, este în afară de orice îndoială că
încasarea impozitelor şi taxelor constituie sursa principală de venituri a
statului, fiind una dintre expresiile cele mai evidente ale apărării
intereselor naţionale pe plan financiar. Numai dacă dispune de aceste resurse
bugetare statul va fi în măsură să îşi îndeplinească obligaţiile sale faţă de
cetăţeni şi agenţii economici, care au fost stabilite în art. 135 alin. (2)
lit. a) şi b) din Constituţie".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, considerentele deciziei
amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Eugen Lăcustă în Dosarul nr. 1.007/233/2008 al
Judecătoriei Galaţi.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu