DECIZIE Nr.
1014 din 7 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor
aspecte financiare în sistemul justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 547 din 6 august 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, de
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti - Secţia civilă în Dosarul nr. 830/299/2009.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
23 iunie 2009 şi au fost consemnate în încheierea din acea dată, când Curtea a
amânat pronunţarea la data de 30 iunie 2009 şi, apoi, la 7 iulie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 23 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 830/299/2009, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti - Secţia civilă
a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în
sistemul justiţiei.
Excepţia a fost ridicată din oficiu de instanţa de
judecată cu ocazia soluţionării unei cauze civile având ca obiect o contestaţie
la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1, 21 şi 115. Totodată, arată
ca jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului „este in sensul
înlăturării diferenţelor de regim juridic între particulari şi instituţiile
statului în ceea ce priveşte executarea silită a hotărârilor judecătoreşti,
mergând chiar până acolo încât să considere că titlurile executorii împotriva
autorităţilor statului, încorporând garanţia imparţialităţii şi independenţei
actului de justiţie, ar trebui executate din oficiu".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este neconstituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind
stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul
justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20
iunie 2008, aprobată prin Legea nr. 76/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009, dispoziţii care au următorul
cuprins:
„Art. III. - (1)
Plata sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, având ca obiect acordarea unor
drepturi de natură salariată stabilite în favoarea personalului din sistemul
justiţiei, se va realiza, eşalonat, în termen de 18 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, modalitatea de eşalonare fiind
stabilită prin ordin comun al ministrului justiţiei, ministrului economiei şi
finanţelor, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintelui
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se emite în termen
de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi va fi
comunicat executorilor judecătoreşti, precum şi trezoreriei ori instituţiei
bancare unde debitorii au deschise conturi."
In susţinerea neconstituţionalităţii ordonanţei,
instanţa supremă invocă înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 1, art.
21 şi art. 115.
Prin Decizia nr. 784 din 12 mai 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009, Curtea
Constituţională a constatat că dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale, întrucât eşalonarea plăţii
sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la intrarea în vigoare a
ordonanţei de urgenţă, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salarială stabilite în favoarea personalului din sistemul justiţiei, nu a fost
determinată de necesitatea unei situaţii extraordinare a cărei reglementare nu
putea fi amânată, ceea ce contravine prevederilor art. 115 alin. (4) teza întâi
din Constituţie.
Totodată, Curtea a reţinut că aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 prin Legea nr. 76/2009 nu poate avea relevanţă
asupra neconstituţionalităţii dispoziţiilor legale criticate, deoarece
aprobarea prin lege a unei ordonanţe a Guvernului nu acoperă viciul de
neconstituţionalitate extrinsecă a acesteia.
Pentru că decizia menţionată a fost pronunţată ulterior
sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate, urmează ca, în temeiul art. 29 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, aceasta să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, de
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti - Secţia civilă în Dosarul nr. 830/299/2009.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman