DECIZIE Nr. 101 din 13 martie 2003
privind autorizarea concentrarii economice realizate prin achizitionarea de
catre Societatea Comerciala "Editura Sportrom" - S.R.L. a unor
elemente de patrimoniu ale Societatii Comerciale "Pro Sport" - S.A.
si ale Societatii Comerciale "Pro Sport Group" - S.A.
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 606 din 26 august 2003
Presedintele Consiliului Concurentei,
in baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- Legii concurentei nr. 21/1996;
- Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei, cu modificarile ulterioare;
- Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice;
- materialelor din dosarul cauzei (RS - 11 din 22 ianuarie 2003;
notificarea a devenit efectiva la data de 19 februarie 2003);
- notei Departamentului servicii (V2 - 435 din 11 martie 2003),
luand in considerare ca:
1. Societatea Civila Profesionala de Avocati "Danescu, Danescu &
Asociatii", in baza Procurii autentificate cu nr. 2.700 din 23 decembrie
2002, a depus la Consiliul Concurentei notificarea concentrarii economice cu
privire la achizitionarea de catre Societatea Comerciala "Editura
Sportrom" - S.R.L. a unor elemente de patrimoniu ale Societatii Comerciale
"Pro Sport" - S.A. si ale Societatii Comerciale "Pro Sport
Group" - S.A., pe scurt, achizitionarea cotidianului "Pro Sport"
cu suplimentele anuale "Pro Sport Magazin" si "Pro Sport Anul
Sportiv XXXX", impreuna cu fondul de comert aferent acestor publicatii;
2. in data de 23 decembrie 2002 a fost semnat Contractul de
vanzare-cumparare si notificarea a fost inaintata la Consiliul Concurentei in data
de 22 ianuarie 2003, respectand astfel termenul de notificare de 30 de zile de
la data semnarii actului juridic in baza caruia s-a realizat dobandirea
controlului;
3. achizitionarea unor marci precum "Pro Sport Divizia
Fantastica", "Pro Sport Group", "Pro Sport Management"
etc., desi aceste marci nu reprezinta produse, a fost fortata de Legea nr.
84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, care prevede la art. 40
alin. 4, sub sanctiunea nulitatii actului de transmitere, obligativitatea
cesionarii totalitatii marcilor identice sau similare, apartinand aceluiasi
titular si inregistrate pentru clase identice sau similare de produse sau
servicii catre o singura persoana; pentru a nu fi aplicabila sanctiunea
nulitatii, Societatea Comerciala "Editura Sportrom" - S.R.L. a fost
nevoita sa achizitioneze toate marcile indicate de Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci ca fiind similare cu marcile inregistrate pentru publicatii
si jocuri - concursuri, detinute de vanzatori;
4. pornind de la precizarea facuta in notificare, potrivit careia o
particularitate a activitatilor legate de editarea publicatiilor este faptul ca
societatile care desfasoara aceasta activitate au in vedere doi cumparatori, si
anume: cumparatorul de spatiu publicitar si cumparatorul final (persoana care
cumpara publicatia respectiva), piata relevanta pe care are loc operatiunea
notificata a fost definita astfel:
- din punct de vedere al cumparatorului de publicitate - piata relevanta
contine media tiparita (publicatii);
- din punct de vedere al cumparatorului final - piata relevanta este
formata din ziarele de sport, revistele sportive si cotidienele care au pagina
dedicata furnizarii informatiilor sportive sau suplimente sportive;
5. in conditiile in care pietele relevante ar fi definite mai restrans,
respectiv piata publicitatii realizate prin cotidienele sportive si piata
cumparatorului de cotidiene sportive, pe piata romaneasca raman tot doua
cotidiene de sport - Pro Sport si Gazeta Sporturilor -, cotidiene care vor apartine
si in continuare de doua grupuri de presa diferite si care vor continua sa se
concureze intre ele ca si pana in prezent, in vederea atragerii unui segment de
cititori/cumparatori cat mai mare;
6. in conditiile in care pietele relevante sunt definite larg, prin
operatiunea notificata se achizitioneaza o cota totala de 2,51% din piata de
publicitate prin intermediul media tiparita, respectiv o cota totala de 8,52%
din piata cotidienelor sportive, a publicatiilor sportive si a cotidienelor
care contin pagina de sport sau supliment sportiv si 14,40% din piata restransa
a cititorului;
7. in conditiile in care pietele relevante sunt definite mai restrans,
structura pietei este data de cele doua cotidiene de sport care vor detine
urmatoarele cote de piata: pe piata cumparatorului de cotidiene sportive: Pro
Sport - circa 73% si Gazeta Sporturilor - circa 27% si pe piata publicitatii
realizate prin cotidiene sportive: Pro Sport - circa 55% si Gazeta Sporturilor
- circa 45%;
8. din punct de vedere geografic, piata relevanta este constituita din
intreg teritoriul Romaniei, fara a exista diferentieri pe judete, regiuni
istorice sau de alta natura; definirea pietei geografice ca fiind intreg
teritoriul Romaniei se explica prin localizarea agentilor economici implicati
in distributia produselor de presa (in principal RODIPET) si a retelelor
acestora care se intind pe intreg teritoriul tarii;
9. indiferent cat de restrictive ar fi definite pietele relevante pe care
are loc operatiunea notificata, concentrarea economica analizata nu creeaza si
nici nu consolideaza o pozitie dominanta, nu conduce la restrangerea,
inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau
pe o parte a acesteia.
DECIDE:
Art. 1
In temeiul dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea concurentei
nr. 21/1996 se autorizeaza concentrarea economica analizata, constatand ca,
desi operatiunea de concentrare economica notificata cade sub incidenta legii,
nu exista motive pentru a fi refuzata.
Art. 2
Societatea Comerciala "Editura Sportrom" - S.R.L. este obligata,
conform prevederilor art. 33 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 21/1996, sa
plateasca taxa de autorizare a concentrarii economice notificate, in cuantum de
615.376.681 (sase sute cincisprezece milioane trei sute saptezeci si sase de
mii sase sute optzeci si unu) lei, calculata pe baza cifrelor de afaceri
provizorii transmise pentru pietele relevante definite.
Taxa se va achita in termen de 30 de zile de la comunicare, prin ordin de
plata, in contul 361280052302, deschis la Banca Nationala a Romaniei, Sucursala
Municipiului Bucuresti, beneficiar Trezoreria Sectorului 2.
Pe versoul ordinului de plata, in rubrica Cod cont, se va inscrie
"20.17.01.03 - venituri din taxe pentru autorizare de functionare". O
copie de pe ordinul de plata va fi transmisa neintarziat Consiliului
Concurentei.
Art. 3
In termen de 5 zile de la depunerea, la unitatile teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice, a Situatiilor financiare anuale simplificate
la 31 decembrie 2002, Societatea Comerciala "Editura Sportrom" -
S.R.L. va transmite la Consiliul Concurentei copii de pe acestea, pentru
societatile prezente pe pietele relevante definite in notificare (Societatea
Comerciala "Editura Sportrom" - S.R.L., Societatea Comerciala
"Ringier Romania" - S.R.L., Societatea Comerciala "Editura Bauer
Ringier" - S.R.L., Societatea Comerciala "Pro Sport" - S.A.,
Societatea Comerciala "Pro Sport Group" - S.A., si Societatea
Comerciala "Publimedia International" - S.A.) si nota pentru
reactualizarea calculului taxei de autorizare a concentrarii economice
respective.
Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a recalcula cuantumul taxei de
autorizare in situatia in care cifrele de afaceri calculate pe baza datelor
definitive difera semnificativ fata de cele provizorii avute in vedere la
calculul taxei prevazute la art. 2 din prezenta decizie.
Art. 4
Nerespectarea dispozitiilor prezentei decizii atrage sanctionarea conform
art. 56 lit. d) din Legea nr. 21/1996.
Art. 5
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala Societatii Comerciale "Editura Sportrom" - S.R.L.,
in termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 6
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacata, conform prevederilor art.
52 alin. (3), in termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel
Bucuresti, Sectia contencios administrativ.
Art. 7
Departamentul servicii si Secretariatul General din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmari ducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 8
Secretariatul General va transmite prezenta decizie la:
Societatea Comerciala "Editura Sportrom" - S.R.L.
Sediul: Bucuresti, str. Fabrica de Glucoza nr. 5, sectorul 2
Nr. de inmatriculare la Registrul comertului: J40/4483/1991
Cod unic de inregistrare: R 36136
Nr. de telefon: 203.08.21
Nr. de fax: 203.56.21
prin imputernicit:
Av. Cezar Dragomirescu
Societatea Civila Profesionala de Avocati "Danescu, Danescu &
Asociatii"
Bd. Nicolae Balcescu nr. 35, ap. 10, sectorul 1, Bucuresti
Nr. de telefon: 313.13.16
Nr. de fax: 315.19.22
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCAREA