DECIZIE Nr.
1001 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea intarzierii
executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 774 din 18 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Gabriela Dragomirescu -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie
ridicată, din oficiu, de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială în Dosarul nr. 10.183/3/2008.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
9.308/3/2008 şi nr. 15.055/3/2008 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a
comercială, dosare în care, din oficiu, instanţa de judecată a ridicat excepţia
de neconstitutionalitate a aceloraşi dispoziţii de lege. Cauzele au fost
înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 1.381 D/2008 şi nr. 1.382D/2008.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele menţionate au conţinut identic, pune
în discuţie, din oficiu, conexarea acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
dosarelor menţionate, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor
nr. 1.381 D/2008 şi nr. 1.382D/2008 la Dosarul nr. 1.217D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate, întrucât apreciază că
dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin încheierile din 21 aprilie 2008 şi 19 mai 2008,
pronunţate în dosarele nr. 10.183/3/2008,' nr. 9.308/3/2008 ' şi nr.
15.055/3/2008, Tribunalul
Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte
comerciale. Excepţia a fost ridicată din oficiu de
instanţa de judecată în cauze având ca obiect cereri de emitere a unor
ordonanţe de plată.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate se susţine că „o justiţie imparţială şi egală pentru toţi este acea
justiţie care, între altele, se realizează prin magistraţi fără idei
preconcepute despre soluţia ce se va da litigiului şi prin mecanisme care nu
creează dezechilibre de tratament între părţi; în realizarea unui act de
justiţie imparţial şi egal pentru toţi, judecătorul aplică în mod egal
prezumţia de bună-credinţă a tuturor părţilor în îndeplinirea obligaţiilor din
raporturile juridice contractuale". In opinia autorului excepţiei, „abia
la finalul procedurii judecătorul constată - dacă este cazul - neîndeplinirea
obligaţiilor de una sau unele dintre părţi, eventuala rea-credinţă a vreunei
părţi sau chiar a ambelor". De asemenea, se mai arată că „nici chiar
măsurile asigurătorii nu sunt o excepţie de la imperativul constituţional
şi de la regula procedurală a interdicţiei
antepronunţării judecătorului, ele vizând conservarea
unor situaţii juridice sau a unor drepturi, iar nu rezolvarea acestora",
precum şi că art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă transformă judecătorul
cererii de emitere a ordonanţei de plată într-o autoritate „care încearcă să
impună unei părţi să plătească înainte de a se efectua orice verificare".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 7 din ordonanţa de urgenţă sunt constituţionale, arătând
că tratamentul juridic diferenţiat în raport cu alte categorii de litigii este
justificat de specificul soluţionării conflictelor legate de întârzierea
executării obligaţiilor de plată rezultate din contractele comerciale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată
că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146
lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi
29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării
obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 118 din 27 mai 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 2 iunie 2008. Textul de
lege criticat prevede: „(1) Pentru soluţionarea
cererii, judecătorul dispune citarea părţilor, potrivit dispoziţiilor Codului
de procedură civilă referitoare la pricinile urgente, pentru explicaţii şi
lămuriri, precum şi pentru a stărui în efectuarea plăţii sumei datorate de
debitor ori pentru a se ajunge la o înţelegere a părţilor asupra modalităţilor
de plată. Citaţia va fi înmânată părţii cu 3 zile înaintea termenului de
judecată".
Autorul excepţiei susţine că acest text de lege
contravine prevederilor constituţionale ale art. 124 alin. (2), potrivit cărora
„Justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată şi urmează a fi respinsă pentru
următoarele considerente:
In esenţă, autorul excepţiei critică
acea prevedere din cuprinsul art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 119/2007 potrivit căreia judecătorul cererii privind emiterea
ordonanţei de plată trebuie să stăruie pentru efectuarea plăţii de către
debitor ori pentru ca părţile să ajungă la o înţelegere asupra modalităţii de
plată. Se consideră că astfel judecătorul este transformat într-o autoritate
„care încearcă să impună unei părţi să plătească înainte de a se efectua orice
verificare", ceea ce contravine art. 124 alin. (2) din Constituţie.
Analizând această susţinere, Curtea constată că,
dimpotrivă, prevederea de lege criticată este chiar în sensul aplicării rolului
activ al judecătorului, care, la soluţionarea pricinilor în primă instanţă, are
obligaţia de a încerca împăcarea părţilor. Faptul că, potrivit aceluiaşi text
de lege, judecătorul citează părţile pentru explicaţii şi lămuriri şi stăruie
în efectuarea plăţii sumei datorate nu înseamnă că acesta se antepronunţă,
întrucât hotărârea se va da numai după ce judecătorul va analiza toate probele
aflate la dosar, inclusiv cele propuse de debitor. Mai mult, art. 10 din actul
normativ criticat dispune că ordonanţa de plată se va emite numai în urma
verificării cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaraţiilor părţilor,
precum şi a celorlalte probe administrate, instanţa constatând că cererea este
întemeiată.
Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor
de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicată, din oficiu, de
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială în dosarele nr. 10.183/3/2008,
nr. 9.308/3/2008 şi nr. 15.055/3/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Gabriela Dragomirescu