Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. X din 24 octombrie 2005

ACT EMIS DE:        INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIILE UNITE

ACT PUBLICAT IN:    MONITORUL OFICIAL  NR. 123 din  9 februarie 2006


 

     Dosar nr. 10/2005

     Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie
     Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 34 cu referire la art. 120 din Codul penal, in caz de concurs de infractiuni, din care pentru unele s-au stabilit pedepse ce intra sub incidenta gratierii.
     Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea prevederilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 74 de judecatori din totalul de 111 judecatori in functie.
     Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Nicoleta Eucarie.
     Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia, in sensul de a se stabili ca, in cazul intervenirii gratierii pentru unele dintre infractiunile aflate in concurs, dispozitiile referitoare la contopire se aplica numai cu privire la pedepsele executabile, iar gratierea individuala vizeaza pedeapsa rezultanta aplicata.

     SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii de fata, constata urmatoarele:
     In aplicarea dispozitiilor art. 34 din Codul penal, cu referire la art. 120 din acelasi cod, instantele judecatoresti s-au pronuntat in mod diferit cu privire la modalitatea in care trebuie efectuata contopirea pedepselor in caz de concurs de infractiuni, dintre care pentru unele s-au stabilit pedepse ce intra sub incidenta gratierii.
     Astfel, unele instante, in caz de concurs de infractiuni, pentru care au stabilit numai pedepse cu inchisoarea, le-au contopit in conformitate cu art. 34 alin. 1 lit. b) din Codul penal, in sensul ca au aplicat pedeapsa cea mai grea, dupa care, considerand ca pedeapsa rezultanta reflecta intregul ansamblu infractional, au constatat gratierea acesteia.
     Alte instante, dimpotriva, dupa stabilirea pedepselor pentru fiecare infractiune aflata in concurs, au procedat la contopirea acestora si au dispus sa fie executata pedeapsa cea mai grea, cu adaugarea unui eventual spor, dispunand apoi descontopirea pedepsei rezultante astfel calculate in pedepsele componente, precum constatarea gratierii celor pentru care a intervenit aceasta masura de clementa.
     In fine, alte instante, stabilind pedepse distincte pentru toate infractiunile aflate in concurs, au constatat gratierea fiecarei pedepse careia ii era aplicabila aceasta masura de clementa, iar in final au contopit numai pedepsele executabile, care nu au facut obiectul gratierii sau au fost gratiate partial.
     Aceste din urma instante au procedat corect.
     Intr-adevar, prin art. 120 alin. 1 din Codul penal se prevede ca "gratierea are ca efect inlaturarea, in totul sau in parte, a executarii pedepsei ori comutarea acesteia in alta mai usoara", iar potrivit alin. 2 al aceluiasi articol, "gratierea are efecte si asupra pedepselor a caror executare este suspendata conditionat", in care caz "partea din termenul de incercare care reprezinta durata pedepsei pronuntate de instanta se reduce in mod corespunzator", iar "daca suspendarea conditionata este revocata sau anulata, se executa numai partea de pedeapsa ramasa negratiata".
     In dezvoltarea dispozitiilor din Codul penal mentionate, prin art. 1 din Legea nr. 546/2002 privind gratierea si procedura acordarii gratierii, s-a subliniat ca "gratierea este masura de clementa ce consta in inlaturarea, in total sau in parte, a executarii pedepsei aplicate de instanta ori in comutarea acesteia in una mai usoara".
     Prin aceeasi lege s-a prevazut, la art. 2, ca "gratierea poate fi acordata individual, prin decret al Presedintelui Romaniei, potrivit art. 94 lit. d) din Constitutia Romaniei, sau colectiv, de catre Parlament, prin lege organica, conform art. 72 alin. (3) lit. g) din Constitutie".
     Fiind o cauza de inlaturare a conventiilor condamnarii, gratierea are ca obiect, de regula, pedeapsa principala, indiferent de modalitatea de executare.
     In cazul pluralitatii de infractiuni sub forma concursului, la care se stabilesc pedepse pentru fiecare infractiune in parte, fiind aplicata in final o singura pedeapsa, rezultanta, pentru toate infractiunile concurente, gratierea colectiva isi produce efectele potrivit regulilor instituite prin art. 14 din Legea nr. 546/2002.
     Astfel, in art. 14 din Legea nr. 546/2002 se prevede la alin. (1) ca "in situatia pluralitatii de infractiuni pentru care s-au aplicat pedepse ce au fost contopite, obiectul gratierii colective il constituie pedepsele aplicate pentru fiecare dintre infractiuni si nu pedeapsa rezultanta", pentru ca in alin. (2) sa se precizeze ca "in cazurile prevazute la alin. 1, daca pentru unele dintre aceste pedepse este incidenta gratierea, ele vor fi descontopite, iar daca a ramas o singura pedeapsa din pedeapsa rezultanta, care nu este gratiata, va fi inlaturat si sporul eventual aplicat".
     Prevazand, in art. 13 alin. (1) din aceeasi Lege nr. 546/2002, ca "gratierea colectiva poate avea ca obiect numai pedepse aplicate de instanta pentru fapte savarsite anterior datei prevazute in legea de gratiere", legiuitorul a admis implicit posibilitatea ca actul de gratiere colectiva sa intervina si inainte de pronuntarea condamnarii, pentru fapte savarsite anterior. In aceasta privinta, prin alin. (2) al art. 13 din aceeasi lege s-a subliniat ca "atunci cand legea intra in vigoare inaintea ramanerii definitive a hotararii de condamnare, gratierea isi produce efectele numai de la data ramanerii definitive a hotararii".
     De aceea, in situatia in care gratierea intervine inainte de solutionarea definitiva a cauzei, operatiunea de contopire nu poate avea loc decat dupa constatarea gratierii, totala sau, dupa caz, partiala, a fiecareia dintre pedepsele stabilite, pentru infractiunile aflate in concurs, care sunt vizate prin actul de clementa.
     Ca urmare, rezulta ca nu pot face obiectul contopirii, conform prevederilor art. 34 din Codul penal, decat pedepsele executabile, pentru care nu a intervenit gratierea sau care au fost gratiate partial.
     Asadar, in cazul intervenirii gratierii totale sau partiale a unora dintre pedepsele stabilite pentru infractiunile aflate in concurs, operatiunea de contopire, neputand privi decat pedepsele executabile, nu va putea fi efectuata decat in situatia in care au ramas de executat cel putin doua pedepse privind infractiuni concurente.
     In ceea ce priveste gratierea individuala, care, potrivit art. 3 din Legea nr. 546/2002, "se acorda la cerere sau din oficiu, numai dupa ramanerea definitiva a hotararii de condamnare", este de observat ca, in raport cu natura pe care o are, efectele sale nu pot viza, in cazul concursului de infractiuni, decat pedeapsa rezultanta.
     O atare solutie se impune deoarece gratierea individuala, care se acorda numai dupa ramanerea definitiva a hotararii de condamnare, in urma unor atente verificari, are ca temei considerente referitoare la persoana condamnatului, iar nu criterii de ordin obiectiv, privind natura faptelor penale vizate prin actul de clementa sau indeplinirea de catre unele categorii restranse de persoane a anumitor criterii selective (tineri, batrani, femei cu copii minori etc.).
     Pe de alta parte, din moment ce gratierea individuala priveste pedeapsa rezultanta in ansamblu, efectele sale se limiteaza la pedepsele componente ale pedepsei rezultante, in aceasta din urma pedeapsa neputand fi absorbite, prin contopire, eventuale pedepse stabilite, prin hotarari ulterioare, pentru alte infractiuni concurente.

     In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, si ale art. 414-2 din Codul de procedura penala, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca, in caz de concurs de infractiuni, daca pentru unele infractiuni s-au stabilit pedepse ce intra sub incidenta gratierii, dispozitiile referitoare la contopire se aplica numai cu privire la pedepsele executabile ce nu au facut obiectul gratierii sau au fost gratiate doar partial, precum si ca gratierea individuala vizeaza numai pedeapsa rezultanta.

     PENTRU ACESTE MOTIVE
     In numele legii
     DECID:

     Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
     In aplicarea dispozitiilor art. 34, cu referire la art. 120 din Codul penal, stabilesc:
     1. In caz de concurs de infractiuni, dintre care pentru unele s-au stabilit pedepse ce intra sub incidenta gratierii, dispozitiile referitoare la contopire se aplica numai cu privire la pedepsele executabile ce nu au facut obiectul gratierii sau care au fost gratiate partial.
     2. Gratierea individuala, in cazul concursului de infractiuni, vizeaza numai pedeapsa rezultanta.
     Obligatorie, potrivit art. 414-2 alin. 2 din Codul de procedura penala.
     Pronuntata in sedinta publica, astazi, 24 octombrie 2005.

     PRESEDINTELE INALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE,
     prof. univ. dr. NICOLAE POPA

     Prim-magistrat-asistent,
     Ioan Raileanu

    



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 10/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 10 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 10/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu