DECIZIE Nr. 1
din 8 februarie 2011
privind aprobarea
procedurilor de evaluare a farmaciilor cu privire la respectarea Regulilor de
buna practica farmaceutica
ACT EMIS DE:
COLEGIUL FARMACISTILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 170 din 10 martie 2011
In temeiul art. 576 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, al art. 96 alin. (2) din Contractul-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate pentru anii 2011-2012, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.389/2010, şi al art. 3 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 75/2010
pentru aprobarea Regulilor de bună practică farmaceutică,
Consiliul naţional al Colegiului Farmaciştilor din
România decide:
Art. 1. - Eliberarea certificatelor
privind îndeplinirea de către farmacii a Regulilor de bună practică
farmaceutică, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 75/2010, se face
de către colegiul teritorial al farmaciştilor în raza căruia funcţionează
farmacia.
Art. 2. - Verificarea
îndeplinirii Regulilor de bună practică farmaceutică (RBPF) se face prin intermediul unor
persoane atestate ca evaluatori de către Colegiul Farmaciştilor din România,
iar rezultatul se consemnează în Grila de evaluare a farmaciilor pentru
certificare RBPF, conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
decizie, şi în procesul-verbal de verificare a respectării RBPF.
Punctajul minim pentru acordarea Certificatului RBPF
este de 22 de puncte.
Art. 3. - Grila de evaluare şi procesul-verbal se
completează de către cei 2 evaluatori desemnaţi cu evaluarea farmaciei, în două
exemplare, semnate de evaluatori şi de farmacistul-şef al farmaciei evaluate.
Un exemplar al grilei de evaluare şi unul al Procesului-verbal rămân la
farmacia supusă evaluării.
Art. 4. - Nu pot participa la evaluarea şi verificarea
îndeplinirii RBPF de către farmacia supusă evaluării evaluatorii care:
a) sunt, direct sau indirect, titularii farmaciei
supuse evaluării;
b) sunt sau au fost angajaţi ai titularului farmaciei
în ultimii 3 ani;
c) sunt rude sau afini până la
gradul al treilea inclusiv cu titularul farmaciei sau cu farmacistul-şef.
Art. 5. - Dacă există suspiciuni cu privire la
obiectivitatea sau imparţialitatea evaluatorilor, la cererea motivată a
persoanei interesate, evaluatorii desemnaţi pot fi schimbaţi înainte de
evaluare.
Art. 6. -In procesul-verbal de constatare a modului în
care sunt îndeplinite RBPF se vor consemna în mod obligatoriu următoarele:
a) data şi locul unde este încheiat;
b) numele şi prenumele evaluatorilor;
c) rezultatul grilei de evaluare;
d) deficienţele constatate de evaluatori, cu indicarea
în mod corespunzător a articolului din RBPF care a fost încălcat;
e) orice fapt sau împrejurare de natură a releva modul
în care sunt sau nu sunt respectate RBPF;
f) propunerea de acordare, respectiv neacordare a
Certificatului RBPF.
Art. 7. - Consemnările din procesul-verbal de evaluare
cu privire la deficienţele constatate, potrivit art. 6 lit. d), vor face
referire concretă la încălcarea regulilor cu privire
la:
a) informarea pacientului;
b) organizarea spaţiului şi dotarea unităţii
farmaceutice;
c) personalul de specialitate al unităţii farmaceutice;
d) eliberarea medicamentelor pe baza prescripţiei
medicale, a celorlalte medicamente şi produse de sănătate;
e) încurajarea utilizării raţionale a medicamentelor;
f) prepararea medicamentelor în farmacie.
Art. 8. - Farmacistul-şef are dreptul de a formula
obiecţii la rezultatele grilei de evaluare şi la cele consemnate în
procesul-verbal de evaluare. Obiecţiile farmacistului-şef se consemnează în
procesul-verbal de evaluare.
Art. 9. - Procesul-verbal de evaluare se întocmeşte în
două exemplare, se semnează pe fiecare pagină de ambii evaluatori şi de
farmacistul-şef. Un exemplar al Procesului-verbal se înmânează şefului de
farmacie.
Art. 10. - Procesul-verbal de evaluare, la care se
anexează grila de evaluare completată, se depune de către evaluatori la
colegiul teritorial al farmaciştilor în termen de maximum 24 de ore de la
efectuarea evaluării.
Art. 11. - Evaluarea
farmaciilor se va face în ordinea depunerii cererii de evaluare, motiv pentru
care, la nivelul fiecărui colegiu teritorial al farmaciştilor, se va întocmi o
listă cu cererile înregistrate şi data la care urmează să aibă loc evaluarea.
Cererile de evaluare vor fi
depuse de către farmacii până cel mai târziu la data de 20 martie 2011.
La expirarea termenului de valabilitate a
Certificatului RBPF, cererile pentru evaluarea farmaciei se pot depune la
nivelul fiecărui colegiu teritorial al farmaciştilor înaintea datei expirării
termenului de valabilitate a Certificatului RBPF anterior, dar nu cu mai mult
de 30 de zile anterior acestei date.
Art. 12. - Lista cu ordinea cererilor depuse şi data la
care urmează să aibă loc evaluarea se actualizează ori de câte ori este cazul
şi se publică pe site-ul colegiului teritorial al farmaciştilor.
Art. 13. - Farmaciile care nu sunt evaluate în termenul
de maximum 7 zile pot solicita ca evaluarea să se facă de către Colegiul
Farmaciştilor din România.
Colegiul Farmaciştilor din
România, prin evaluatori agreaţi, va efectua evaluarea farmaciei solicitante în
termen de maximum 5 zile.
Art. 14. - Farmaciilor care, în urma evaluării,
îndeplinesc în activitatea pe care o desfăşoară RBPF li se eliberează, în cel
mult 3 zile de la data evaluării, Certificatul RBPF, conform anexei nr. 2, care
face parte integrantă din prezenta decizie, sau refuzul motivat de eliberare a
Certificatului RBPF.
Certificatul RBPF se eliberează pentru un an
calendaristic, începând cu data la care a avut loc
evaluarea.
Art. 15. - Taxa de evaluare a farmaciei, în cuantum de
100 lei, se plăteşte în contul colegiului teritorial al farmaciştilor, iar
dovada plăţii se anexează cererii de evaluare.
Pentru evaluările efectuate de către Colegiul
Farmaciştilor din România taxa de evaluare este de 600 lei şi va fi achitată
numai de către farmaciile ale căror contestaţii nu sunt întemeiate.
Art. 16. - Contestaţiile împotriva deciziei de
neacordare a Certificatului RBPF se soluţionează de către Biroul executiv al Colegiului Farmaciştilor din România, în
termen de maximum 5 zile de la data depunerii.
La contestaţia împotriva refuzului de eliberare a
Certificatului RBPF se va anexa copia Procesului-verbal de efectuare a
evaluării şi o copie a grilei de evaluare.
In soluţionarea contestaţiei,
prin evaluatorii proprii, Biroul executiv al Colegiului Farmaciştilor din România
poate efectua o nouă evaluare a farmaciei.
Contestaţia se depune la
Colegiul Farmaciştilor din România, având sediul în municipiul Bucureşti, Str.
Viitorului nr. 4, sectorul 2, în termen de maximum 10 zile de la data
comunicării refuzului de eliberare a Certificatului RBPF sau de la data
expirării termenului prevăzut la art. 11.
Taxa pentru soluţionarea contestaţiei este de 600 lei
şi se depune în contul Colegiului Farmaciştilor din România, după rezolvarea
contestaţiei şi numai dacă este cazul.
Art. 17. - Colegiile teritoriale ale farmaciştilor
întocmesc şi transmit Colegiului Farmaciştilor din România, în termen de 15
zile de la încheierea evaluării iniţiale a farmaciilor, un raport privind
modalitatea de desfăşurare a evaluării, numărul farmaciilor evaluate,
rezultatele generale ale evaluării şi propuneri.
Art. 18. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România,
Dumitru Lupuliasa
ANEXA Nr. 1
GRILA DE EVALUARE
a farmaciilor pentru certificare RBPF
I. Semnalizare, autorizare, personal
a) Semnalizarea exterioară a farmaciei prin firmă cu
crucea verde cu laturi egale: 1 p.
b) Pe fereastra farmaciei vor
fi afişate: orarul, farmaciile de gardă sau cu orar prelungit, farmaciile unde
se prepară reţete magistrale şi oficinale: 1 p.
c) Farmacia are autorizaţia de
funcţionare valabilă: 1 p.
d) Farmacistul-şef sau
farmacistul înlocuitor are organizat circuitul medicamentului şi al
personalului. Pe schiţa spaţiului, cu săgeţi colorate, se vor marca cele două
circuite: 2 p.
e) Există elemente de
identificare pentru fiecare persoană care eliberează medicamente, respectiv
ecusonul, afişarea numelui, semnătura pe prescripţiile reţinute în farmacie: 1
p.
f) Personalul de specialitate
corespunde cu cel comunicat Colegiului Farmaciştilor din România şi Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România ca profesând în
farmacia respectivă: 2 p.
II. Farmacistul-şef a
aplicat în practică cerinţele RBPF:
In farmacie există dosarul standard: 12 p. Dosarul
standard al farmaciei conţine:
a) autorizaţia de funcţionare a farmaciei - valabilă;
b) date despre farmacie,
respectiv denumirea societăţii, denumirea farmaciei, numele farmacistului-şef,
numele celorlalţi angajaţi ai farmaciei, respectiv farmacişti, asistenţi de farmacie, personal auxiliar;
c) actul constitutiv al societăţii;
d) certificatele de membru al
Colegiului Farmaciştilor din România, pentru farmacişti, sau de membru al
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor
Medicali din România, pentru asistenţii de farmacie,
toate vizate pe anul în curs;
e) procedurile de operare de lucru, primele 13
proceduri, după modelele aprobate de Colegiul Farmaciştilor din România şi puse
la dispoziţia farmaciei de către colegiile locale, pe bază de semnătură.
Acestea sunt aprobate ca documente interne ale farmaciei.
III. Legislaţie
In farmacie există un dosar cu legislaţia specifică în
vigoare:
a) Legea farmaciei nr. 266/2008, republicată, cu
modificările ulterioare: 0,2 p.;
b) titlul XIV şi titlul XVII „Medicamentul" din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare: 0,2 p.;
c) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 75/2010 pentru aprobarea
Regulilor de bună practică farmaceutică: 0,2 p.;
d) Ordinul ministrului
sănătăţii nr. 962/2009 pentru aprobarea Normelor privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea farmaciilor şi drogheriilor, cu modificările
ulterioare: 0,2 p.;
e) Decizia nr. 2/2009 privind aprobarea Statutului
Colegiului Farmaciştilor din România şi a Codului deontologic al farmacistului:
0,2 p.
Total = 1 p.
IV. Receptura
A. Pentru farmaciile care au
activitate de receptura: In farmacie se prepară medicamente şi există:
1. receptură/laborator cu
spaţiu corespunzător: 0,5 p.;
2. substanţe farmaceutice
depozitate corect din punctul de vedere al trasabilităţii: 0,5 p.;
3. aparatură şi veselă specifice: 0,5 p.;
4. masă de analize: 0,5 p.;
5. sursă corespunzătoare de
preparare sau achiziţionare a apei distilate: 0,5 p.;
6. registrul de evidenţă a
substanţelor: 0,5 p.;
7. registrul de copiere a
reţetelor: 0,5 p.;
8. caietul de elaborări: 0,5 p.
Toate acestea vor fi pe suport hârtie sau în format
electronic.
Total = 4 p.
B. Pentru farmaciile care nu au activitate de receptura:
In farmacie nu se prepară medicamente:
a) farmacia nu are receptura şi pe autorizaţia de
funcţionare este menţionat acest lucru; sau
b) farmacistul-şef face dovada
că a anunţat Ministerul Sănătăţii despre renunţarea la activitatea de
receptura: 1 p.
Total = 1 p.
V. Eliberarea medicamentelor
către populaţie
Farmaciştii din farmacie cunosc cel puţin următoarele
aspecte privind eliberarea medicamentelor:
a) există condiţii pentru asigurarea confidenţialităţii
discuţiei cu pacientul: 1 p.;
b) farmaciştii cunosc modul de eliberare, cu sau fără
reţetă, a medicamentelor cu regim special psihotrope, stupefiante, iar în
farmacie există un sistem propriu de evidenţă a reţetelor reţinute şi a
medicamentelor din farmacie: 1 p.;
c) farmaciştii cunosc faptul că
trebuie să ofere informaţii verbale sau scrise la
eliberarea medicamentelor: 1 p.;
d) farmaciştii cunosc legislaţia şi condiţiile privind
eliberarea medicamentelor în regim de urgenţă: 1 p.
Total = 4 p.
VI. Registrul de
reclamaţii
In oficină există, la dispoziţia pacienţilor, registrul de reclamaţii: 1 p.
Punctajul minim pentru acordarea certificatului RBPF
Pentru farmaciile care au activitate de receptura: 22
de puncte, din care:
a) 12 p. - pentru cele 13 proceduri - dosarul standard;
b) 2 p. - la criteriul I lit. f) - personalul de
specialitate;
c) 2 p. - la criteriul IV, receptura - pct. A;
d) 6 p. - din celelalte criterii, inclusiv cele de la
criteriul IV, receptura - pct. A.
Pentru farmaciile care nu au activitate de receptura:
22 de puncte, din care obligatoriu:
a) 12 p. - pentru cele 13 proceduri - dosarul standard;
b) 2 p. - la criteriul I lit. f) - personalul de
specialitate;
c) 1 p. - la criteriul IV, receptura - pct. B;
d) 7 p. - din celelalte criterii.
Punctajul maxim este de 30 de puncte. El poate fi
obţinut numai de farmaciile care au activitate de
receptura.
ANEXA Nr. 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.