DECIZIE din 11 iunie 2002
asupra admisibilitatii in cauza Costandache impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1133 din 1 decembrie 2004
DECIZIE
asupra admisibilitatii din 11 iunie 2002
in cauza Costandache impotriva Romaniei*)
(Cererea nr. 46312/99)
*) Decizia asupra admisibilitatii din 11 iunie 2002 este reprodusa in
facsimil.
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), intrunita la data de
11 iunie 2002 in cadrul unei camere formate din: domnii J.-P. Costa,
presedinte; A.B. Baka, G. Jorundsson, L. Loucaides, C. Birsan, M. Ugrekhelidze,
doamna A. Mularoni, judecatori, si doamna S. Dolle, grefiera de sectie,
avand in vedere cererea sus-mentionata introdusa la Comisia Europeana a
Drepturilor Omului la 11 septembrie 1998,
avand in vedere articolul 5 alineatul 2 din Protocolul nr. 11 la Conventie,
prin care s-a transferat Curtii competenta de a examina cererea,
avand in vedere observatiile depuse de Guvernul parat, precum si cele
prezentate de reclamanta in replica,
dupa ce a deliberat, pronunta decizia urmatoare:
IN FAPT
La originea cauzei se afla Cererea nr. 46312/99, introdusa impotriva
Romaniei, de catre doamna Aurelia Costandache (reclamanta). Dupa decesul
acesteia, survenit la data de 21 aprilie 2000, mostenitorii sai, doamna Rodica
Gabriela Grumeza, fiica reclamantei, si domnul Mihai Grumeza, nepotul
reclamantei, si-au exprimat, in scrisoarea transmisa Curtii la data de 6
septembrie 2000, intentia de a continua procedura. Ei sunt reprezentati in fata
Curtii de domnul Ghiga, avocat in Baroul Bucuresti.
A. CIRCUMSTANTELE CAUZEI
Faptele cauzei, astfel cum au fost prezentate de catre parti, pot fi
rezumate dupa cum urmeaza.
In 1939, reclamanta si sotul sau au cumparat 5/8 dintr-un imobil situat la
Iasi.
In 1950, statul a intrat in posesia imobilului, in temeiul Decretului nr.
92/1950 de nationalizare a anumitor bunuri imobile (numit in continuare
Decretul nr. 92/1950).
In 1956, statul a vandut imobilul, in temeiul Decretului nr. 513/1956, lui
C.N., N.M. si N.S. (persoane fizice), care, in 1963, au vandut imobilul sotilor
P.H. si P.M.
La data de 1 iunie 1968, reclamanta si sotul sau au solicitat Primariei
Iasi restituirea imobilului, dar cererea le-a fost respinsa.
In 1994, reclamanta a introdus la Judecatoria Iasi o actiune in revendicare
imobiliara impotriva Primariei Iasi si a intreprinderii care avea in
administrare imobilele statului. In calitate de mostenitoare a sotului sau, ea
a adus ca argument faptul ca bunurile functionarilor nu puteau fi
nationalizate, potrivit Decretului nr. 92/1950. Or, sotul sau era medic la
momentul nationalizarii, iar ea era casnica. Ea a apreciat, prin urmare, ca
nationalizarea imobilului lor a fost ilegala.
Prin sentinta din 3 octombrie 1994, prima instanta i-a respins cererea, cu
motivarea ca reclamanta nu a demonstrat ca bunul revendicat se afla in
patrimoniul paratilor.
Reclamanta a introdus apel impotriva acestei sentinte. Invocand articolul
480 din Codul civil, ea a aratat ca cerintele impuse prin Decretul nr. 92/1950
nu erau indeplinite la momentul nationalizarii, intrucat, atat ea, cat si sotul
ei, faceau parte din categorii de persoane excluse de la nationalizare.
Prin decizia din 4 iunie 1997, Tribunalul Judetean Iasi a respins apelul
reclamantei, pe motiv ca imobilul revendicat nu se mai afla in patrimoniul
statului. Instanta a constatat, in aceasta privinta, ca, dupa ce a fost
nationalizat in temeiul Decretului nr. 92/1950, imobilul a fost vandut sotilor
P.H. si P.M.
Reclamanta a introdus recurs impotriva acestei decizii, subliniind faptul
ca instantele ierarhic inferioare nu se pronuntasera asupra legalitatii
nationalizarii si nu analizasera nici prevederile Decretului nr. 513/1956, nici
actele depuse de ea la dosarul de apel.
Prin decizia definitiva din 3 aprilie 1998, Curtea de Apel Iasi a respins
recursul reclamantei. Aceasta instanta a constatat, mai intai, ca instantele
ierarhic inferioare au incadrat in mod corect actiunea partii reclamante,
considerand ca obiectul cererii era o revendicare imobiliara. Instanta a constatat,
apoi, ca actele depuse la dosar de catre parti demonstrau ca bunul in litigiu
fusese vandut in 1963. Or, avand in vedere ca bunul nu mai facea parte din
patrimoniul partilor parate, Curtea de Apel Iasi a apreciat ca instantele
ierarhic inferioare nu aveau obligatia de a compara titlul de proprietate al
reclamantei cu cel al sotilor P.H. si P.M., actualii proprietari ai bunului,
intrucat acestia din urma nu constituiau parte in litigiu.
Cu privire la ilegalitatea nationalizarii sustinuta de reclamanta, Curtea
de Apel a apreciat ca, la momentul examinarii actelor depuse la dosar de catre
parti, a rezultat ca nationalizarea s-a produs in conformitate cu prevederile
Decretului nr. 92/1950, intrucat numele fostului proprietar figura pe listele
anexate la decret. Aceasta a adaugat ca, oricum, instantele nu erau competente
sa se pronunte cu privire la aceasta problema, a carei competenta revenea in
exclusivitate puterii legislative.
La o data neprecizata, reclamanta a solicitat Procurorului General al
Romaniei sa introduca recurs in anulare impotriva deciziei din 3 aprilie 1998.
Prin scrisoarea din 7 septembrie 1998, Parchetul General i-a comunicat
acesteia ca cererea i-a fost respinsa, avand in vedere ca instantele se
pronuntasera fara a-si depasi competenta.
B. DREPTUL SI PRACTICA INTERNE APLICABILE
Dispozitiile legale si jurisprudenta interna pertinente au fost mentionate
in Hotararea pronuntata de Curtea Europeana a Drepturilor Omului in cauza
Brumarescu impotriva Romaniei (Cererea nr. 28342/95, C.E.D.O. 1999-VII, p. 250
- 256, alineatele 31 - 44).
CAPETELE DE CERERE
1. Reclamanta sustine incalcarea articolului 6 alineatul 1 din Conventie,
pe motivul nerespectarii duratei rezonabile a procedurii finalizate prin
decizia Curtii de Apel Iasi din 3 aprilie 1998.
2. In plus, aceasta considera ca a suferit o incalcare a dreptului sau de
acces la justitie garantat de articolul 6 alineatul 1 citat anterior, motivand
aceasta prin refuzul Curtii de Apel Iasi de a examina legalitatea nationalizarii
si de a stabili ca aceasta este lovita de nulitate absoluta.
3. Ea reclama, de asemenea, refuzul Procurorului General al Romaniei de a
introduce recurs in anulare impotriva deciziei din 3 aprilie 1998, care a
incalcat, astfel, articolul 13 din Conventie.
4. Reclamanta sustine, de asemenea, incalcarea articolului 14 coroborat cu
articolul 6 alineatul 1 din Conventie, cu motivarea ca, in cazul altor actiuni
in revendicarea unor imobile nationalizate, instantele au dat castig de cauza
fostilor proprietari.
5. Invocand articolul 1 din Primul Protocol aditional la Conventie, ea
apreciaza ca nationalizarea imobilului sau a fost ilegala si ca decizia Curtii
de Apel Iasi din 3 aprilie 1998 a constituit o privare de bunul sau, fara ca
aceasta privare sa urmareasca o cauza de utilitate publica si fara ca
reclamanta sa aiba posibilitatea de a primi vreo despagubire.
IN DREPT
A. Observatie preliminara
Curtea noteaza ca doamna Aurelia Costandache a decedat la data de 21
aprilie 2000, dar mostenitorii acesteia, respectiv, doamna Rodica Gabriela
Grumeza si domnul Mihai Grumeza si-au exprimat, prin scrisoarea transmisa
Curtii la data de 6 septembrie 2000, intentia de a continua procedura.
Curtea arata, apoi, ca doamna Rodica Grumeza a renuntat, la 27 iulie 2000,
la succesiunea defunctei, acesta nefiind cazul domnului Mihai Grumeza. Curtea
estimeaza, prin urmare, avand in vedere obiectul prezentei cauze si totalitatea
elementelor de care dispune, ca numai domnul Mihai Grumeza (reclamantul) poate
pretinde ca are un interes suficient care sa justifice continuarea examinarii
plangerii si, in consecinta, ii recunoaste acestuia calitatea de a se substitui
reclamantei in procedura in fata Curtii (a se vedea Hotararea C.E.D.O.
pronuntata in cauza Vocaturo impotriva Italiei, din 24 mai 1991, seria A nr.
206-C, p. 29, alin. 2, Hotararea C.E.D.O. pronuntata in cauza G. impotriva
Italiei, din 27 februarie 1992, seria A nr. 228-F, p. 65, alin. 2 si Hotararea
C.E.D.O. pronuntata in cauza Pandolfelli si Palumbo impotriva Italiei din 27
februarie 1992, seria A, nr. 231-B, p. 16, alin. 2).
B. Cu privire la capetele de cerere
1. a) Reclamantul apreciaza ca durata procedurii in revendicare si in
constatarea nulitatii nationalizarii imobilului mostenit de el nu corespunde
cerintei de celeritate, garantate de art. 6 alin. 1 din Conventie, ale carui
prevederi aplicabile dispun:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil a cauzei
sale (...), de catre o instanta (...) care sa decida (...) asupra
contestatiilor sale privind drepturi si obligatii cu caracter civil."
Guvernul nu a prezentat observatii cu privire la acest capat de cerere.
Curtea constata ca procedura in cauza, care a debutat in 1994 si s-a
incheiat la 3 aprilie 1998, a durat aproximativ patru ani, parcurgand toate
cele trei instante. Ea apreciaza, luand in considerare criteriile ce reies din
jurisprudenta sa in materie de "termen rezonabil" (complexitatea
cauzei, conduita reclamantului si cea a autoritatilor competente si importanta
litigiului pentru reclamant), ca un asemenea termen apare ca rezonabil, in
sensul art. 6 alin. 1 din Conventie.
Rezulta ca acest capat de cerere trebuie respins ca fiind in mod evident
neintemeiat, in aplicarea art. 35 alin. 3 si 4 din Conventie.
b) Reclamantul sustine, apoi, incalcarea dreptului sau de acces la justitie
pe motivul refuzului Curtii de Apel Iasi de a examina legalitatea
nationalizarii. El invoca art. 6 alin. 1 sus-mentionat.
In opinia Guvernului, Curtea de Apel Iasi nu a privat-o pe reclamanta de
dreptul sau de acces la justitie, avand in vedere ca motivul de respingere a
cererii sale a fost utilizarea neadecvata a procedurii judiciare. Guvernul
admite ca decizia Curtii de Apel Iasi cuprinde si consideratii generale cu
privire la competenta limitata a instantelor de a se pronunta asupra
legalitatii nationalizarii, dar apreciaza ca din textul hotararii reiese clar
ca aceste consideratii nu au influentat in nici un fel decizia prin care
instantele au respins actiunea reclamantei.
Curtea observa, mai intai, ca bunica reclamantului nu a fost impiedicata sa
sesizeze instantele interne, si ca, asa cum rezulta din hotararea Curtii de
Apel, instantele au examinat actele depuse la dosar de catre parti si au
concluzionat ca nationalizarea a fost conforma cu Decretul nr. 92/1950. Curtea
arata, in continuare, ca din decizia Curtii de Apel reiese cu claritate motivul
pentru care aceasta din urma a mentinut hotararile pronuntate de instantele
inferioare, prin care actiunea persoanei interesate a fost respinsa, motivul
fiind lipsa calitatii procesuale pasive a paratilor.
In aceste conditii, Curtea apreciaza ca situatia de fapt este diferita de
cea din cauza Brumarescu, in care Curtea a constatat incalcarea dreptului de
acces la justitie, in sensul art. 6 alin. 1 din Conventie, tocmai pe motivul
excluderii, de catre Curtea Suprema de Justitie, din sfera de competenta a
tribunalelor a solutionarii actiunii in revendicare a reclamantului (a se vedea
Hotararea in cauza Brumarescu impotriva Romaniei, Cererea nr. 28342/95,
C.E.D.O. 1999-VII, p. 250 - 256, alineatele 61 - 62).
Rezulta ca si acest capat de cerere trebuie respins ca fiind in mod evident
neintemeiat, in aplicarea art. 35 alin. 3 si 4 din Conventie.
2. Reclamantul apreciaza ca refuzul Procurorului General al Romaniei de a
introduce recurs in anulare impotriva deciziei din 3 aprilie 1998 constituie o
incalcare a dreptului sau la un recurs efectiv, in sensul art. 13 din
Conventie, care dispune:
"Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de (...)
Conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante
nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au
actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
Guvernul nu a prezentat observatii cu privire la acest capat de cerere.
Curtea observa ca, cerand Procurorului General sa introduca recurs in
anulare, reclamantul intentiona sa obtina redeschiderea procesului solutionat
printr-o hotarare definitiva si reexaminarea cauzei de catre Curtea Suprema de
Justitie. Or, Curtea reaminteste ca, potrivit jurisprudentei sale, Conventia nu
garanteaza, ca atare, dreptul la revizuirea unui proces (a se vedea cauza
Miliani impotriva Frantei, Cererea nr. 32916/96, decizie a Comisiei din 2 iulie
1997, Decizii si rapoarte 90-A, p. 161, 169).
Rezulta ca acest capat de cerere este incompatibil ratione materiae cu
prevederile Conventiei in sensul art. 35 alin. 3 si trebuie respins, in
aplicarea art. 35 alin. 4.
3. Reclamantul se plange si de faptul ca a fost supus unei discriminari in
raport cu ceilalti fosti proprietari de imobile nationalizate, carora
instantele interne le-ar fi dat castig de cauza in cadrul unor actiuni
similare. El invoca articolul 6 citat anterior in substanta, coroborat cu
articolul 14 din Conventie, care prevede ca:
"Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de (...)
Conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in special, pe
sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii,
origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala, avere,
nastere sau orice alta situatie."
Guvernul nu a prezentat observatii cu privire la acest capat de cerere.
Curtea constata ca afirmatiile reclamantului nu sunt sustinute de nici un
element din dosar. Rezulta ca acest capat de cerere trebuie respins ca fiind in
mod evident neintemeiat, in aplicarea art. 35 alin. 3 si 4 din Conventie.
4. Reclamantul apreciaza, in final, ca, din cauza hotararilor judecatoresti
prin care i-a fost respinsa cererea de restituire a imobilului, el a suferit o
privare de proprietate, care este contrara articolului 1 din Primul Protocol
aditional la Conventie, care, prin prevederile sale aplicabile, dispune astfel:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international."
Guvernul apreciaza ca reclamantul nu dispunea de un bun sau de o speranta
legitima, in sensul articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie.
Invocand cauza Malhous impotriva Republicii cehe (Cererea nr. 33071/96, decizia
din 13 decembrie 2000), arata ca litigiul adus de bunica reclamantului in fata
instantelor interne privea un bun vandut de stat in 1963 si iesit, prin urmare,
din patrimoniul acestuia, cu multi ani inaintea ratificarii Conventiei de catre
statul roman. Guvernul sustine ca solutia aleasa de partea interesata, si
anume, introducerea unei actiuni in revendicare impotriva statului, nu se putea
finaliza prin restituirea imobilului, si ca partea ar fi trebuit, in schimb, sa
introduca o astfel de actiune impotriva actualilor proprietari ai imobilului.
Guvernul arata, in final, ca reclamantul poate obtine despagubiri in temeiul
Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 care prevede, la articolul
1, ca persoanele deposedate abuziv de proprietatea lor in aceasta perioada sunt
indreptatite la masuri reparatorii prin echivalent.
Reclamantul considera ca prezenta cauza este diferita de cauza Malhous
impotriva Republicii cehe, citata de Guvern, care nu ar fi, prin urmare,
aplicabila in speta. El arata, in aceasta privinta, ca nationalizarea
imobilului este lovita de nulitate absoluta, conditiile Decretului nr. 92/1950
nefiind indeplinite la momentul nationalizarii. El apreciaza ca a suferit o
confiscare de fapt, incompatibila cu dreptul sau la respectarea bunurilor
proprii. El considera, de asemenea, ca nu poate obtine, pe calea unei actiuni
in justitie, acordarea unei reparatii prin echivalent.
Curtea reaminteste ca un reclamant nu poate pretinde o incalcare a
articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie decat in masura in
care hotararile contestate de acesta se raportau la "bunurile" sale,
in sensul acestei prevederi. Ea arata, in continuare, ca potrivit jurisprudentei
sale, notiunea de "bunuri" poate cuprinde atat "bunuri
actuale", cat si valori patrimoniale, inclusiv creante, in baza carora
reclamantul poate pretinde ca are cel putin o "speranta legitima" de
a obtine folosinta efectiva a unui drept de proprietate. In schimb, speranta de
a i se recunoaste un vechi drept de proprietate, a carui exercitare efectiva nu
a mai fost posibila o perioada indelungata, nu poate fi considerat ca
"bun" in sensul articolului 1 din Primul Protocol aditional la
Conventie (conform Hotararii in cauza Printul Hans-Adam II de Lichtenstein
impotriva Germaniei, Cererea nr. 42527/98, din 27 iunie 2001, alin. 83).
In speta, bunica reclamantului a introdus in fata instantelor interne o
actiune in revendicare indreptata impotriva statului. Ea a contestat
valabilitatea exproprierii infaptuite de catre autoritati in 1950, argumentand
in principal cu faptul ca masura contravenea chiar prevederilor Decretului nr.
92/1950.
Curtea remarca faptul ca exproprierea a fost facuta de autoritatile romane,
asa cum arata si decizia Curtii de Apel Iasi, in 1950, adica inainte de 20
iunie 1994, data intrarii in vigoare a Conventiei pentru Romania. Curtea nu
este, prin urmare competenta ratione temporis sa se pronunte cu privire la
circumstantele exproprierii sau la efectele continue produse de aceasta pana in
prezent (conform deciziei in cauza Malhous impotriva Republicii cehe, Cererea
nr. 33071/96, 13 decembrie 2000, C.E.D.O. 2000-XII). Ea apreciaza ca, in aceste
conditii, nu poate fi vorba de o incalcare continua a Conventiei imputabila
autoritatilor romane si susceptibila de a-si exercita efectele in limitele
temporale asupra carora Curtea este chemata sa se pronunte (conform Hotararii
in cauza Printul Hans-Adam II de Lichtenstein impotriva Germaniei, sus-mentionata,
alin. 85).
Ca urmare a exproprierii, nici bunica reclamantului, nici reclamantul
insusi, in calitatea sa de mostenitor, nu au fost in masura sa exercite vreun
drept de proprietate asupra bunului. In consecinta, nu se poate considera, din
perspectiva art. 1 din Primul Protocol sus-mentionat, ca reclamantul a
conservat un drept de proprietate sau un drept la restituire ce ar putea fi
interpretat ca o "speranta legitima", in sensul jurisprudentei
Curtii.
In aceste conditii, Curtea considera ca hotararile instantelor interne nu
au adus nici o atingere "bunurilor" reclamantului, in sensul art. 1
din Primul Protocol. Rezulta ca acest capat de cerere este incompatibil ratione
materiae cu prevederile Conventiei in sensul art. 35 alin. 3 si trebuie respins,
in aplicarea art. 35 alin. 4.
In masura in care reclamantul sustine si imposibilitatea de a obtine
despagubiri pentru imobilul sau conform dreptului roman, Curtea reaminteste ca
nu este garantat de Conventie un drept la reparatie pentru prejudicii a caror
cauza initiala nu constituie o incalcare a Conventiei (a se vedea cauza Mayer
si altii impotriva Germaniei, cererile nr. 18890/91, 19048/91, 19342/92 si
19549/92, decizia Comisiei din 4 martie 1996, Decizii si rapoarte 85, p. 18).
Rezulta ca acest capat de cerere este, de asemenea, incompatibil ratione
materiae cu prevederile Conventiei in sensul art. 35 alin. 3 si trebuie
respins, in aplicarea art. 35 alin. 4.
Pentru aceste motive, Curtea, cu majoritate de voturi
Declara cererea inadmisibila.