ANEXA
Nr. 446 din 25 mai 1966
cu privire la organizarea si functionarea institutiilor si serviciilor
medico-legale
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 27 din 27 mai 1966

In functionarea sectorului de medicina judiciara infiintat prin Decret nr.
345/1953 s-au constatat unele deficiente de natura organizatorica care au
ingreunat activitatea de efectuare a expertizelor si a altor lucrari medico-legale.
In vederea inlaturarii acestor greutati, precum si pentru dezvoltarea in
continuare a activitatii in domeniul medicinii legale Consiliul de Stat a
adoptat Decretul nr. 446/1966 privitor la organizarea institutiilor si
serviciilor medico-legale. Modul de aplicare a decretului este cel stabilit
prin Regulamentul de organizare si functionare a institutiilor si serviciilor
medico- legale, aprobat prin hotarare a Consiliului de Ministri.
Prin schimbarea denumirii de "medicina judiciara" in "medicina
legala", se revine la termenul traditional bine cunoscut si folosit atat
in tara noastra cat si pe plan mondial.
Noile acte normative, desi in linii generale mentin actual institutii si
servicii medico-legale, a adus insa modificari in structura organizatorica a
acestora cat si importante precizari in ce priveste activitatea propriu zisa de
efectuarea expertizei si a altor lucrari medico-legale.
In ce priveste structura organizatorica a institutiilor medico-legale cat
si competenta de efectuare a lucrarilor medico-legale, acestea sunt
reglementate corespunzator modului de organizare si competentei materiale si
teritoriale a organelor judiciare, la cererea carora se efectueaza lucrarile
medico-legale.
Tinand seama ca potrivit dispozitiilor legale, principalele cauze in care
trebuie efectuata expertiza sau constatarea medico-legala, sunt cele
referitoare la omor, lovire sau vatamare cauzatoare de moarte si pruncucidere,
in care urmarirea penala si judecata se face de organele judiciare de nivel
regional, structura organizatorica a organelor medico-legale este astfel
prevazuta incat unitatea de baza pentru efectuarea lucrarilor medico-judiciare
este serviciul medico-legal din fiecare oras de regiune cat si din orasele
Bucuresti si Constanta, conduse ficare de catre un medic sef.
Serviciile medico-legale pot avea in orase resedinta de raion si in
centrele industriale importante, cabinete medico-legale conduse de un medic
legist, unitati care au existat si in prezent sub denumirea de servicii
medico-judiciare interraionale si raionale si care se transforma in actualele
cabinete medico-legale.
Cabinetele medico-legale, care din punct de vedere al competentei materiale
deservesc mai multe raioane, fac parte integranta din serviciul medico-legal al
regiunii, nefiind unitati distincte de acesta. Ele se infiinteaza prin decizia
Comitetului executiv al sfatului popular regional, cu acordul Ministerului
Sanatatii si Prevederilor Sociale.
In competenta lor materiala intra:
- efectuarea de expertize, altele decat cele date in competenta exclusiva a
serviciului medico-legal;
- efectuarea de constatari medico-legale cand este necesara o examinare
corporala asupra invinuitului ori persoanei vatamate, pentru a constata pe
corpul acestora existenta urmelor infractiunii;
- efectuarea examenelor medico-legale, la cererea persoanelor interesate
pentru constatarea loviturilor si altor vatamari traumatice, infirmitatilor,
virginitatii, deflorarii, sarcinii, viduitatii precum si a altor situatii enumerate
in Regulamentul de aplicare a decretului. Trebuie retinut ca aceste examinari
medico-legale de persoane se asigura de cabinetul medico-legal, numai in raza
teritoriala a raionului in care cabinetul isi are sediul. In celelalte raioane
care teritorial tin de cabinetul medico-legal dat in care acesta nu-si are
sediul, examinarile de persoane se asigura de medici delegati din unitatile
sanitare din acele raioane. Acesti medici delegati care din punct de vedere
tehnic si metodologic sunt indrumati de serviciul medico-legal si cabinetele
sale, pot face si expertize si constatari medico-legale referitoare la cadavre
si persoane, cu exceptia celor ce intra in competenta exclusiva a serviciilor
medico-legale din regiuni.
Prin urmare, pentru efectuarea expertizelor si constatarilor medico-legale
ce intra in competenta cabinetelor medico-legale, organele judiciare din
raioanele unde sunt infiintate asemenea cabinete se vor adresa direct acestora.
Tot acestor cabinete se adreseaza si persoanele sau dupa caz, organele din
cuprinsul raionului care sunt indreptatite sa ceara efectuarea constatarilor
medico-legale.
Pentru efectuarea unor asemenea constatari, persoanele sau dupa caz,
organele din alte raioane decat cele in care-si au sediul cabinetele medico-legale,
se vor adresa medicilor delegati.
Serviciile medico-legale din orasele resedinta de regiune si din orasele
Bucuresti si Constanta, au in ce priveste efectuarea expertizelor si
constatarilor medico-legale, urmatoarea competenta materiala:
- efectueaza in cazurile de omor, de moarte suspecta si loviri sau vatamari
cauzatoare de moarte, expertize in cazurile de deficiente in acordarea
asistentei medicale, precum si expertize psihiatrico-legale;
- efectueaza orice alte expertize in cazul cand medicul sef apreciaza ca
acestea nu pot fi efectuate de cabinetele medico-legale;
- efectueaza noi expertize cu exceptia celor ce sunt date in competenta
exclusiva a Institutului de Cercetari Stiintifice medico-legale "Prof. Dr.
Mina Minovici" si filialele sale. Prin "noi expertize" se
inteleg lucrarile care pana acum erau impropriu denumite contraexpertize si
care se efectueaza atunci cand exista indoieli cu privire la exactitatea
concluziilor raportului de expertiza, a constatarilor si altor lucrari
medico-legale.
Serviciile medico-legale mai efectueaza si constatari medico-legale in caz
de moarte violenta.
Pentru efectuarea acestor lucrari, organele judiciare indreptatite sa le
ceara se vor adresa direct serviciului medico-legal.
Expertizele si constatarile medico-legale sunt verificate sub aspectul
stiintific si al calitatii lor de medicul legist sef al serviciului
medico-legal.
Daca expertizele si constatarile medico-legale privind fapte de omor si
loviri sau vatamari cauzatoare de moarte, deficientele in acordarea asistentei
medicale ori expertize noi se trimit pentru avizare in mod obligatoriu comisiei
de control si avizare din cadrul filialei Institutului "Prof. Dr. Mina
Minovici". Aceste filiale iau fiinta in orasele Cluj, Iasi, Timisoara si
Targu Mures, prin transformarea actualelor laboratoare interegionale de
medicina-judiciara, avand competenta teritoriala, stabilita pentru fiecare din
ele, de Ministerul Sanatatii.
In orasul Bucuresti, avizul este cerut comisiei de control si avizare din
cadrul Institutului "Prof. Dr. Mina Minovici".
Comisiile de Control si avizare sunt obligate sa-si dea avizul in cel mult
10 zile de la primirea lucrarii.
Prin urmare, expertizele si constatarile medico-legale se transmit
organului care le-a cerut, dupa verificarea lor de catre medicul sef, iar in
cazurile de mai sus, dupa avizarea lor de comisia de control si avizare
competenta.
Institutul "Prof. Dr. Mina Minovici", unitate de interes
republican subordonata Ministerului Sanatatii si Prevederilor Sociale, este
profilat in principal pentru activitate stiintifica de cercetare, de indrumare
si coordonare a activitatii medico-legale si a problemelor
tehnico-metodologice, ale medicinei legale si numai prin exceptie este organ de
expertiza. El are 4 filiale in centrele sus aratate, care sunt unitati complexe
de expertiza, cercetare stiintifica si avizare a actelor medico-legale privind
atributii similare celor ale Institutului cu deosebire ca se exercita pe o raza
teritoriala cuprinzand mai multe regiuni, potrivit competentei stabilita de
Ministerul Sanatatii.
In ce priveste activitatea legata de efectuarea lucrarilor medico-legale,
Institutul si filialele sale sunt in principal organe care efectueaza noi
expertize cand exista indoieli cu privire la exactitatea concluziilor
rapoartelor de expertiza intocmite de serviciul medico-legal in cazurile de
omor, moarte suspecta, loviri sau vatamari cauzatoare de moarte, deficiente in
acordarea asistentei medicale si in cazurile de expertize psihiatrico-legale.
De asemenea, Institutul si filialele sale avizeaza in mod obligatoriu
expertizele noi efectuate de serviciile medico-legale.
Institutul si filialele sale efectueaza expertize, constatari si alte
lucrari medico-legale numai in cazul cand serviciile medico-legale considera ca
nu pot executa din punct de vedere tehnic lucrarile de acest fel care intra in
competenta lor sau in caz cand Ministerul Afacerilor Interne, Tribunalul Suprem
ori Procuratura Generala cer Institutului sau filialelor sa efectueze unele
lucrari.
Lucrarile efectuate sunt verificate de conducatorul Institutului si
filialelor.
In cadrul Institutului functioneaza comisia superioara medico-legala care
verifica si avizeaza din punct de vedere stiintific, la cererea organelor in
drept, concluziile contradictorii ale diverselor acte medico-legale cum ar fi
intre expertiza si noua expertiza sau alte lucrari cu caracter medico-legal.
Avizele se trimit in cel mult 10 zile.
Expertiza, noile expertize si constatarile medico-legale se cer direct
unitatii medico-legale competente, decretul extinzind si cu privire la aceste
lucrari prevederile art. 162 al. 2 cod pr. penala.
Schimbind denumirea necorespunzatoare de "contra expertiza" cu
aceea de "noi expertize" decretul si regulamentul de aplicare,
stabileste normele procedurale privind efectuarea acestor lucrari in privinta
carora nu a existat pana in prezent o reglementare suficienta. Noua expertiza
se efectueaza intotdeauna de o comisie de experti avand in compunerea ei cel
putin un membru cu un grad egal sau superior expertului sau expertilor care au
efectuat expertiza anterioara.
Important este de asemenea faptul ca noile acte normative reglementeaza in
mod suficient, pentru prima oara in legislatia noastra, constatarile
medico-legale. Din punct de vedere al tehnicii medico-legale constatarile se
efectueaza ca si expertizele numai ca spre deosebire de acestea, constatarile
pot fi efectuate chiar mai inainte de a se fi inceput urmarirea penala.
De asemenea, prin noile acte normative s-a reglementat si expertiza
psihiatrico-legala, stabilindu-se competenta comisiei de expertiza si regulile
dupa care se efectueaza aceasta. Expertiza psihiatrico-legala se efectueaza
intotdeauna de o comisie instituita in acest scop in care intra doi medici
specialisti in psihiatrie iar daca expertiza priveste un minor, in comisie sunt
cooptati si specialisti in neuropsihiatrie infantila.
Pentru a nu se ajunge la intarzieri in solutionarea cazurilor datorita
neefectuarii la timp a expertizelor medico-legale se prevede ca regula ca
rapoartele de expertiza sau de constatare vor fi inaintate organelor care le-au
cerut in termenul fixat de acestea. Organele in drept pot sa ceara sa li se dea
concluzii imediat dupa efectuarea lucrarii, caz in care unitatea medico-legala
va inainta raportul de expertiza sau de constatare de indata sau cel mult in
trei zile de la efectuarea lucrarii. Daca in acest termen nu pot fi formulate
concluziile definitive, raportul va fi inaintat cu concluzii provizorii, urmand
ca raportul cu concluzii definitive sa fie trimis in termenul fixat, in afara
imprejurarilor exceptionale cand termenul poate fi prelungit fara ca
prelungirea sa poata insa depasi 6 saptamani pentru expertize sau 10 zile
pentru constatari.
Costul expertizelor care se efectueaza in cauzele penale, se stabilesc pe
baza unui tarif, aprobat de organele competente care va fi inclus in
cheltuielile judiciare avansate de stat. In cauzele civile, cheltuielile se
stabilesc in acelasi mod si se depun de partea care a cerut expertiza.
Prin acestea s-a inlaturat sistemul onorariilor fixate dupa apreciere, de
organele judiciare si care se plateau individual expertilor medico-legali,
sistem care nu intotdeauna a dat rezultatele cele mai bune.
Regulamentul mai precizeaza denumirea actului care se intocmeste cu privire
la fiecare lucrare medico-legala in parte, elementele pe care trebuie sa le
cuprinda acestea precum si organele in fata carora pot fi folosite.
De asemenea, cuprinzand norme cu caracter tehnic, de medicina legala,
regulamentul constituie un indreptar util pentru medicii legisti de natura sa
contribuie la imbunatatirea activitatii in acest sector.
REGULAMENT
de aplicare a Decretului nr. 446 din 25 mai 1966 pentru organizarea
institutiilor si serviciilor medico-legale.
PARTEA I
ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA INSTITUTIILOR SI SERVICIILOR MEDICO-LEGALE
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutiile si serviciile medico-legale fac parte din sistemul de unitati
medico-sanitare.
Art. 2
Institutiile medico-legale sunt institutul de cercetari stiintifice
medico-legale "Prof. Dr. Mina Minovici", subordonat Ministerului
Sanatatii si Prevederilor Sociale si filialele institutului.
Art. 3
In regiuni si in orasele Bucuresti si Constanta functioneaza servicii
medico-legale subordonate comitetelor executive ale sfaturilor populare din
aceste unitati administrativ-teritoriale. Serviciile medico-legale au cabinete
medico-legale cu sediul in orasele resedinta de raion si in centrele
industriale importante.
Art. 4
Institutiile si serviciile medico-legale au urmatoarele atributii:
a) ajuta organele de urmarire penala si instantele de judecata in
stabilirea adevarului prin efectuarea de expertize, noi expertize cand exista
indoieli cu privire la exactitatea concluziilor raportului de expertiza,
constatari si alte lucrari cu caracter medico-legal;
b) efectueaza cercetari stiintifice in problemele de medicina legala;
c) contribuie la ridicarea nivelului calitativ al asistentei medicale prin
sesizarea deficientelor constatate in activitatea unitatilor sanitare, cu
ocazia efectuarii lucrarilor medico-legale.
CAP. 2
Institutul de cercetari stiintifice medico-legale "Prof. Dr. Mina
Minovici"
Art. 5
Institutul de cercetari stiintifice medico-legale "Prof. Dr. Mina
Minovici", cu sediul in orasul Bucuresti, efectueaza cercetari
stiintifice, indrumeaza si coordoneaza activitatea stiintifica in domeniul
medicinei legale din intreaga tara si este forul superior tehnico-metodologic
in problemele de medicina legala.
Institutul de cercetari stiintifice medico-legale "Prof. Dr. Mina
Minovici" are filiale in orasele Cluj, Iasi, Timisoara si Targu Mures.
Filialele institutului au, in limita competentei lor teritoriale, stabilita
pentru fiecare dintre ele de Ministerul Sanatatii si Prevederilor Sociale,
aceleasi atributii si sarcini ca si Institutul, in afara de cele date in
competenta exclusiva a acestuia prin prezentul regulament sau prin Ordinul
Ministerului Sanatatii si Prevederilor Sociale.
Art. 6
Institutul de cercetari stiintifice medico-legale "Prof. Dr. Mina
Minovici" si filialele sale efectueaza:
a) expertize, constatari si alte lucrari medico-legale la cererea serviciilor
medico-legale, atunci cand acestea considera ca din punct de vedere tehnic nu
le pot executa sau la cererea Ministerului Afacerilor Interne, Tribunalului
Suprem ori a Procuraturii Generale;
b) noi expertize medico-legale, la cererea organelor in drept, in cazurile
de:
- omor, lovire sau vatamare cauzatoare de moarte si moarte suspecta;
- deficienta in acordarea asistentei medicale;
- expertize psihiatrico-legale.
c) Examene complimentare de laborator, solicitate de serviciile medico-legale,
de Ministerul Afacerilor Interne, Tribunalul Suprem ori de Procuratura Generala
(examene histopatologice, serologice, hematologice, toxicologice,
bacteriologice, etc.).
Conducatorul institutului si conducatorii filialelor desemneaza pe medicii
legisti ce urmeaza sa efectueze constatari medico-legale, expertizele si noile
expertize si verifica nivelul stiintific si calitatea lucrarilor efectuate de
acestia putand dispune, daca socotesc necesar, refacerea lor totala sau
partiala prin aceeasi medici legisti sau prin altii.
Art. 7
In cadrul Institutului de cercetari stiintifice medico-legale "Prof.
Dr. Mina Minovici" functioneaza Comisia superioara medico-legala. In
cadrul aceluiasi institut si al filialelor sale functioneaza comisii de control
si avizare a actelor medico-legale.
Compunerea comisiei superioare medico-legale si a comisiei lor de control
avizare a actelor medico-legale se stabileste prin ordinul Ministrului
Sanatatii si Prevederilor Sociale.
Modul de retribuire a membrilor acestor comisii se stabileste de Ministerul
Sanatatii si Prevederilor Sociale cu avizul Comitetului de stat pentru probleme
de munca si salarii.
Art. 8
Comisia superioara medico-legala verifica si avizeaza din punct de vedere
stiintific, la cererea organelor in drept, concluziile contradictorii ale
diverselor acte medico-legale cum ar fi intre expertiza si noua expertiza sau
alte acte cu caracter medico-legal.
In acest scop, daca socoteste necesar, comisia superioara medico-legala
poate dispune refacerea totala sau partiala, in cadrul institutului de
cercetari stiintifice medico-legale "Prof. Dr. Mina Minovici", a
lucrarilor la care se refera actele medico-legale primite spre verificare si
avizare.
Avizele comisiei superioare medico-legale se trimit celor care le-au cerut
in cel mult 40 zile de le sesizare.
Art. 9
Comisiile de control si avizare a actelor medico-legale examineaza si
avizeaza:
a) actele de constatare sau de expertiza medico-legala efectuate de
serviciile medico-legale in cazurile de omor, lovire sau vatamare cauzatoare de
moarte si moarte suspecta in cele cu deficiente in acordarea asistentei
medicale precum si in orice alte cazuri in care avizarea este prevazuta in mod
obligatoriu de lege:
b) actele noii expertize efectuate de aceleasi servicii.
Actele prevazute la lit. a) si b) vor fi trimise la avizare de catre
medicii legisti sefi, mai inainte ca acestea sa fie inaintate organului
judiciar.
Comisiile de control si avizare a actelor medico-legale pot dispune, in
cazul cand socotesc necesar, refacerea totala sau partiala a lucrarilor
avizate, dand in acelasi timp si indicatiile necesare, care sunt obligatorii.
Avizele comisiilor de control si avizare a actelor medico-legale se trimit
celor ce le-au cerut in cel mult 10 zile de la sesizare.
CAP. 3
Serviciile medico-legale
Art. 10
In orasele resedinta de regiune si in orasele Bucuresti si Constanta
functioneaza cate un serviciu medico-legal subordonat comitetului executiv al sfatului
popular regional, respectiv al oraselor Bucuresti si Constanta.
In orasele resedinta de raion si in centrele industriale importante pot
functiona cabinete ale serviciilor medico-legale regionale, infiintate prin
decizia comitetului executiv al sfatului popular regional cu acordul
Ministerului Sanatatii si Prevederilor Sociale.
Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale si ale oraselor
Bucuresti si Constanta vor asigura mijloacele materiale necesare desfasurarii
activitatii (local, cabinete pentru examinari medico-legale la cererea
persoanelor interesate, laboratoare, morga, instrumentar, aparatura, mijloace
de transport etc.) serviciile medico-legale si cabinetelor lor.
Art. 11
Serviciul medico-legal este condus de un medic legist sef.
Angajarea, transferarea si desfacerea contractului de munca al medicului
legist sef se face de comitetul executiv al sfatului popular regional,
respectiv al oraselor Bucuresti si Constanta, cu acordul Ministerului Sanatatii
si Prevederilor Sociale.
Art. 12
Serviciile medico-legale au urmatoarele atributii:
a) efectueaza expertize:
- in cazurile de omor, lovire sau vatamare cauzatoare de moarte si moarte
suspecta;
- in cazurile de deficiente in acordarea asistentei medicale;
- psihiatrico-legale.
b) efectueaza orice alte expertize in cazul cand medicul legist sef
considera ca acestea nu pot fi efectuate de cabinetele medico-legale;
c) efectueaza examinari medico-legale la cererea persoanelor interesate si
orice alte lucrari medico-legale, cu exceptia acelora care intra in competenta
teritoriala a cabinetelor medico-legale;
d) efectueaza noi expertize, in afara cazurilor prevazute in art. 6 lit.
b);
e) colaboreaza cu organele de urmarire penala si instantele de judecata in
vederea stabilirii lucrarilor pregatitoare si altor masuri necesare pentru ca
expertiza sau constatarea medico-legala sa fie efectuata in conditii bune si la
timp;
f) pun la dispozitia catedrelor de medicina legala ale institutelor de
medicina si farmacie materiale documentare, cadavre, precum si tesuturi si alte
produse biologice, necesare procesului de invatamant.
De asemenea, pun la dispozitia Institutului de cercetari stiintifice
medico-legale "Prof. Dr. Mina Minovici" si filialelor sale materiale
necesare cercetarii stiintifice;
g) contribuie la ridicarea nivelului calitativ al asistentei medicale din
unitatile sanitare curative-profilactice, comunicand organului ierarhic
superior al acestor unitati deficientele constatate cu ocazia activitatii
practice medico-legale;
h) participa la cercetarea cauzelor de deces, la cererea organelor in
drept, executind autopsii si luand parte la lucrarile comisiilor de ancheta
fixata de catre acestea;
i) la cererea sectiilor de sanatate si prevederi sociale de pe langa
comitetele executive ale sfaturilor populare participa la lucrarile comisiilor
de ancheta instituite de aceasta si contribuie la elucidarea cauzelor care au
provocat decesul bolnavilor in primele 24 de ore dupa internarea in spital.
Art. 13
Medicul legist sef are urmatoarele atributii:
- organizeaza, indrumeaza si controleaza buna desfasurare a activitatii
serviciului medico-legal si cabinetelor medico-legale;
- formeaza comisii de expertiza largita cu cadre de specialitate, in
expertizele psihiatrice, in expertizele privind deficiente in acordarea
asistentei medicale, amanarea si intreruperea executarii pedepsei, precum si
ori de cate ori socotesc necesar, cooptind in acest scop medici de diferite specialitati,
chimisti, biologi, etc.;
- verifica nivelul stiintific si calitatea expertizelor si constatarilor
medico-legale efectuate de medicii legisti sau de alti medici din regiunea
respectiva, putand dispune, daca socotesc necesar refacerea lor totala sau
partiala;
- solicita Institutului de cercetari stiintifice medico-legale "Prof.
Dr. Mina Minovici" sau filialelor sale, efectuarea expertizelor si
constatarilor medico-legale pe care din punct de vedere tehnic serviciul nu le
poate executa;
- organizeaza, in colaborare cu organele de urmarire penala si instantele
de judecata, consfatuiri in legatura cu probleme medico-legale din regiune;
- propune comitetului executiv al sfatului popular respectiv delegarea
personalului medical pentru efectuarea examinarilor medico-legale cerute de
persoane din alte raioane decat acelea in care isi au sediul cabinetelor
medico-legale si fixeaza competenta teritoriala a medicilor delegati;
- face instructajul medicilor delegati cu efectuarea unor lucrari cu
caracter medico-legal si controleaza activitatea acestora.
Art. 14
Medicul sef efectueaza personal expertizele medico-legale in cazurile de
omor si lovire sau vatamare cauzatoare de moarte, precum si constatarile
medico-legale in caz de moarte violenta.
De asemenea, participa in mod obligatoriu la efectuarea expertizelor in
cazurile de deficiente in acordarea asistentei medicale.
In caz de impiedicare, el poate delega pentru efectuarea lucrarilor
prevazute in alineatele precedente pe medicul legist de la cabinetul
medico-legal competent din punct de vedere teritorial, iar in lipsa acestuia,
un medic legist din cadrul serviciului medico-legal.
Art. 15
Medicul legist sef, in limitele competentei serviciului medico-legal, poate
efectua in comisie, noile expertize cerute de organele in drept.
Art. 16
Cabinetele medico-legale ale serviciilor medico-legale sunt conduse de un
medic legist numit de comitetul executiv al sfatului popular regional si au, in
limitele competentei lor teritoriale, urmatoarele atributii:
a) efectueaza orice expertize cu exceptia celor aratate la art. 12 lit. a)
si b);
b) asigura efectuarea examinarilor medico-legale la cererea persoanelor
interesate, precum si a altor lucrari cu caracter medico-legal;
c) indeplinesc atributiile prevazute in art. 12 lit. e).
Art. 17
Serviciile medico-legale efectueaza la cererea organelor in drept
constatari medico-legale in caz de moarte violenta sau a carei cauza nu se
cunoaste ori este suspecta.
Cabinetele medico-legale efectueaza constatari medico-legale cand este
necesara o examinare corporala asupra invinuitului ori persoanei vatamate,
pentru a constata pe corpul acestora existenta urmelor infractiunii.
Art. 18
Examinarile medico-legale cerute de persoane interesate din alte raioane
decat acelea in care isi au sediul cabinetele medico-legale, se asigura
printr-un medic delegat dintr-o unitate sanitara curativo-profilactica.
Delegarea se face de comitetul executiv al sfatului popular regional, la
propunerea medicului legist sef.
Medicii delegati vor efectua examinarile medico-legale, la cererea
persoanelor interesate pot face si expertize si constatari medico-legale
referitoare la cadavre si persoane, cu exceptia celor aratate la art. 12 lit.
a) si art. 17 alin. 1, pe baza delegatiei data de medicul legist sef pentru
fiecare caz in parte.
Medicii delegati a efectua expertizele medico-legale cerute de persoanele
interesate sunt indrumati din punct de vedere tehnic si metodologic, de catre
serviciul medico-legal si cabinetele sale. Ei pot cere sprijinul acestora ori
de cate ori intampina greutati in efectuarea expertizelor, constatarilor sau
examinarilor medico-legale, iar cand este cazul si concursul medicului legist
sef.
Atributiile medicilor delegati se vor fixa prin instructiuni ale
Ministerului Sanatatii si Prevederilor Sociale.
PARTEA II-a
EXPERTIZA, NOUA EXPERTIZA, CONSTATAREA SI ALTE LUCRARI MEDICO-LEGALE
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 19
Expertiza si constatarea medico-legala consta din:
a) examinari si cercetari privind cadavre umane sau parti din ele;
b) examinari si cercetari privind produsele biologice si cadavrele
provenite de la oameni;
c) examinari si cercetari privind persoane in viata;
d) examinari de lucrari medicale si medico-legale in legatura cu
activitatea medico-legala.
Art. 20
Se considera examene complimentare orice lucrari medico-legale care se
efectueaza in legatura cu lucrarea principala ca: examene histopatologice,
hematologice, toxicologice etc. privind piese anatomice, secretiuni,
excretiuni, dejectiuni, pete, urme; examene ale obiectelor si substantelor;
cercetari experimentale; cercetari medico-legale de la locul faptei sau de la
locul unde s-a aflat cadavrul; examinari de lucrari medicale etc.
Examenele complimentare, indiferent daca sunt efectuate de medicul legist
sau de alti specialisti din unitatile sanitare la cererea acestuia, nu se
socotesc expertize sau constatari medico-legale separate.
Art. 21
Pentru efectuarea expertizelor si constatarilor medico-legale prevazute in
art. 16 lit. a) si art. 17 alin. 2 in raioanele unde isi au sediul cabinete
medico-legale organele in drept sa ordoneze expertiza sau constatarea se vor
adresa direct acestor cabinete. In celelalte cazuri de expertiza sau
constatare, ele se vor adresa serviciului medico-legal.
Pentru efectuarea noii expertize, organele in drept se vor adresa, dupa
caz, serviciului medico-legal sau institutiei medico-legale, competente
potrivit prezentului regulament.
Art. 22
Noua expertiza se efectueaza de o comisie de experti, indiferent daca
expertiza anterioara a fost efectuata de un singur medic legist sau de mai
multi. Comisia se instituie la nivelul Institutului de cercetari stiintifice
medico-legale "Prof. Dr. Mina Minovici" sau al uneia din filialele
sale, ori la nivelul serviciului medico-legal, potrivit prevederilor
prezentului regulament.
Comisia care face noua expertiza va avea in compunerea ei cel putin un membru
cu un grad egal sau superior expertului sau expertilor care au efectuat
expertiza anterioara.
Noile expertize facute la serviciile medico-legale se trimit la avizare, in
mod obligator, la Institutul de cercetari stiintifice medico-legale "Prof.
Dr. Mina Minovici" sau la una din filialele sale, potrivit competentei
teritoriale a acestora.
Art. 23
In cazurile de incompatibilitate precum si ori de cate ori medicul legist
este impiedicat din alte motive justificate sa efectueze lucrarea ce i s-a
cerut, el este obligat sa comunice de indata aceasta in scris organului
medico-legal competent sa desemneze un alt medic legist, aratand si motivele
impiedicarii.
Art. 24
Ori de cate ori medicul legist considera necesar sa ia cunostinta de lucrari
suplimentare aflate la dosar (certificate, buletine de analiza, placi
radiografice etc.) el are dreptul sa ceara, potrivit dispozitiilor legale
organelor ce au ordonat constatarea sau expertiza, sa-i puna la dispozitie
aceste lucrari.
Art. 25
Medicul legist este obligat sa pastreze secretul in ce priveste lucrarile
ce efectueaza si constatarile ce le face. El poate face constatari si lucrari
stiintifice, folosind materialul documentar al lucrarilor efectuate numai dupa
solutionarea definitiva a cauzei.
Art. 26
Unitatile sanitare vor da sprijin prin sectiile, serviciile si
laboratoarele lor la efectuarea expertizelor, constatarilor si altor lucrari
medico-legale, oricand li se cere.
De asemenea, ele vor trimite unitatilor medico-legale la cererea acestora,
copii de pe lucrari medicale, extrase din registrele de consultatii, din fise,
din protocoalele operatorii etc.
Art. 27
Lucrarile cerute de organele in drept sunt efectuate de medicii legisti in
cadrul indatoririlor lor de serviciu.
Medicii legisti au dreptul la indemnizatia de deplasare si cazare stabilita
prin dispozitiile legale.
Cand este necesara deplasarea medicilor legisti de la serviciile si
cabinetele medico-legale, comitetele executive ale sfaturilor populare le vor
asigura mijloace de transport precum si plata cheltuielilor facute (procurarea
materialelor, transportul pieselor, etc.).
Art. 28
Costul expertizelor si al constatarilor medico-legale se stabileste pe baza
tarifului intocmit de Ministerul Sanatatii si Prevederilor Sociale, cu avizul
Ministerului Finantelor.
In cazurile penale, costul expertizelor si al constatarilor medico-legale
precum si borderoul de alte cheltuieli prilejuite de efectuarea acestora se
comunica organului care a ordonat expertiza sau constatarea odata cu raportul
de expertiza sau constatare, pentru a include sumele la cheltuielile judiciare
avansate de stat.
In cazurile civile, costul expertizelor precum si un borderou provizoriu de
cheltuieli necesare efectuarii lor, se comunica indata dupa primirea cererii de
expertiza instantei, pentru ca aceasta sa poata stabili suma pe care partea
care a cerut expertiza sa o depuna potrivit legii. Expertiza se efectueaza dupa
ce suma a fost depusa. Borderoul definitiv de cheltuieli se comunica instantei
odata cu raportul de expertiza, in vederea obligarii partii, prin incheierea
executorie, la plata diferentei. Suma reprezentand costul expertizei si
cheltuielile incluse in borderoul definitiv se va depune sau, dupa caz, se va
vira la bugetul statului.
CAP. 2
EXPERTIZA SI CONSTATAREA MEDICO-LEGALA REFERITOARE LA CADAVRE
Art. 29
Expertiza si constatarea medico-legala referitoare la cadavre consta din:
a) examinarea exterioara a cadavrului si autopsia lui (examinarea interna)
inclusiv exhumarea, cand este cazul;
b) examinari la locul unde s-a gasit cadavrul sau in alte locuri, pentru
constatarea indiciilor asupra cauzelor mortii si a circumstantelor ei;
c) examene complimentare de laborator (histopatologice, bacteriologice,
toxicologice, hematologice, serologice si altele).
Art. 30
Autopsia cadavrului este obligatorie in urmatoarele cazuri:
a) cand moartea este violenta (consecutiva omuciderii, sinuciderii sau
accidentului ori numai banuita ca atare);
b) cand cauza mortii este necunoscuta sau suspecta;
c) cand moartea a survenit in imprejurari deosebite si pe neasteptate, in
institutii sau in intreprinderi, pe cai publice, pe locuri virane, pe camp, in
padure, in locuri de detinere etc.;
d) cand moartea este pusa in legatura cu vreo deficienta in acordarea
asistentei medicale sau in aplicarea masurilor de profilaxie sanitara ori de
protectie a muncii;
e) in cazul decesului survenit in primele 24 ore de la internarea
bolnavului in spital;
f) cand indentitatea celui decedat nu se poate preciza.
In cazurile prevazute la literele a), b), c), d) si f) autopsia se
efectueaza numai pe baza dispozitiei organului in drept.
Art. 31
Autopsia cadavrului se efectueaza la morga serviciului medico-legal din
localitatea respectiva.
Daca in localitate nu exista o asemenea morga, autopsia se va efectua la
morga prosecturii spitalului in a carui raza teritoriala s-a produs moartea sau
s-a gasit cadavrul.
Daca nu exista o morga de prosectura si nu exista nici posibilitatea
transportarii cadavrului la morga cea mai apropiata, autopsia se va putea
efectua acolo unde se afla cadavrul sau intr-un loc din apropiere, anume ales
pentru aceasta.
Art. 32
Exhumarea cadavrelor umane in vederea efectuarii experimentelor sau
constatarilor medico-legale se face numai cu autorizarea procurorului, afara de
cazul cand efectuarea expertizei a fost dispusa de instanta de judecata.
Cadavrul va fi exhumat in prezenta si dupa indicatiile medicului legist
desemnat a efectua expertiza sau constatarea.
Examinarea cadavrului exhumat si autopsia se va face la locul unde se afla
cadavrul (in cimitir, pe camp, etc.), sau in imediata apropiere.
Art. 33
Medicul legist va fi ajutat la efectuarea autopsiei de personal mediu sau
elementar sanitar.
Cand expertiza sau constatarea medico-legala se efectueaza de o comisie
medicala, autopsia se va executa de medicul legist sau de medicul specialist in
anatomia patologica.
Autopsia trebuie sa fie completa, examinandu-se toate tesuturile si
organele.
Este interzis a se formula concluzii medico-legale privind cauzele si
imprejurarile mortii, numai pe baza unor examene partiale sau examene externe.
Cand stabilirea cauzei mortii se bazeaza pe constatari morfo-patologice
precum si ori de cate ori se considera necesar se vor ridica piese pentru
examene histopatologice.
Cand se constata vreo infectie, se vor lua piese pentru examene
bacteriologice (frotiuri, insamintari), iar cand se banuieste o otravire se vor
lua organe, tesuturi si uneori pentru examene toxicologice. Se vor efectua si
celelalte examene complimentare oricand va fi nevoie de ele (examenul
imbracamintei, stabilirea grupei sanguine etc.).
In toate cazurile considerate ca accidente de transfuzie precum si in
cazurile in care cadavrul are plagi ce pot lasa urme de sange, se va cere
obligator grupa sanguina a cadavrului si petelor gasite.
In accidente de circulatie si accidentele de munca se va stabili in mod
obligator si alcoolemia, iar in celelate cazuri, ori de cate ori se considera
necesar.
Materialul biologic ca: organe, sange sau alte asemenea, precum si
corpurile delicte care poarta urme de sange sau de alt material biologic vor fi
transportate prin grija organelor de urmarire penala.
Cand identitatea celui decedat se cunoaste, se vor lua impresiunile
digitale, se vor nota semnele de identitate si se vor face fotografii dupa
readucerea cadavrului in situatia de a fi identificat.
Art. 34
Constatarile facute cu ocazia autopsiei, inclusiv examenul extern, se vor
consemna intr-un protocol de autopsie pe baza caruia se va intocmi raportul de
expertiza sau dupa caz, de constatare medico-legala.
Protocolul de autopsie se va redacta imediat dupa efectuarea autopsiei,
inscriindu-se toate cele consemnate fara comentarii sau concluzii.
Art. 35
Cand medicul prosector al unui spital sau al unei institutii sanitare
efectueaza o autopsie in virtutea atributiilor sale si constata ca este un caz
medico-legal, va opri de indata lucrarea inceputa si va anunta imediat
procuratura raionului sau orasului respectiv.
Procurorul poate autoriza pe medicul prosector sa continuie autopsia. In
acest caz protocolul de autopsie intocmit de prosector are valoarea unei lucrari
medico-legale. Daca exista banuieli de omucidere sau de moarte in legatura cu
deficiente in acordarea asistentei medicale, procurorul va delega pentru
continuarea autopsiei pe medicul legist. Medicul prosector care a inceput
lucrarea poate asista la autopsie.
CAP. 3
EXPERTIZA, CONSTATAREA SI ALTE LUCRARI MEDICO-LEGALE REFERITOARE LA
PERSOANE
Art. 36
Expertiza si constatarea medico-legala referitoare la persoane consta in
examinari clinice si examene complimentare (radiologie, hematologie, serologie,
bacteriologie, antropologie etc.) si pot avea ca obiect:
a) constatarea sexului, virginitatii, capacitatii sexuale, varstei,
conformatiei, sau dezvoltarii fizice, identitatii fizice, precum si a
elementelor necesare stabilirii filiatiei;
b) constatarea starilor de boala, a leziunilor traumatice a infirmitatilor
si a capacitatii de munca legate de aceste stari;
c) constatarea starii obstreticale (sarcina, viduitate, avort, nastere,
lehuzie etc.);
d) alte examinari cerute de organele in drept.
Expertiza poate avea ca obiect si constatarea starii psihice (normale sau
patologice).
Art. 37
Expertizele, constatarile si celelalte lucrari medico-legale si cabinetele
lor. Daca acestea nu dispun de aparatura necesara, examenul persoanelor in
cauza se poate efectua la alte unitati sanitare (spitale, policlinici,
dispensare). Unitatile sanitare sunt obligate sa efectueze examenele
complimentare cerute de medicii legisti.
Examinarea persoanelor se pot face si la locul unde ele se afla
(domiciliul, locuri de detentie) daca nu se pot deplasa la unitatile aratate in
alineatul precedent.
Art. 38
In cazul expertizei conducatorul unitatii medico-legale poate institui
comisii de expertiza in mod obligator in cazurile cand legea prevede aceasta,
precum si cand obiectul expertizei il constituie:
a) constatarea starii psihice a unei persoane in vederea stabilirii
responsabilitatii penale a capacitatii civile;
b) constatarea starilor morbide datorita unor fapte medicale ilicite,
deficiente sau nerespectarii ale normelor tehnice medicale;
c) determinarea elementelor necesare pentru stabilirea paternitatii.
Din comisiile de expertiza vor face parte un medic legist si medici
specialisti in domeniile indicate in fiecare caz in parte.
Art. 39
La examinarea persoanelor se va avea in vedere organizarea conditiilor
corespunzatoare sexului persoanei examinate.
In timpul examinarii, medicul legist va fi ajutat de personalul mediu
sanitar. La examenele pentru constatarea virginitatii sau a deflorarii se va
ingadui prezenta unei persoane de sex femeiesc din partea familiei.
Art. 40
Persoanele aflate in stare de retinere sau detinere se vor examina in
prezenta personalului de paza de acelasi sex.
Minorii vor fi examinati in prezenta unuia dintre parinti sau a tutorelui,
iar in lipsa acestora in prezenta unui membru major al familiei de acelasi sex
cu minorul.
Persoanele internate in spitale se vor examina in prezenta medicului care
are in ingrijirea sa pe bolnav.
Art. 41
Daca pentru stabilirea diagnosticului este nevoie de observatie medicala pe
un timp mai indelungat, medicul legist putand indica spitalul si sectia precum
si durata estimativa a observatiei.
Daca expertiza sau constatarea medico-legala se refera la o persoana aflata
in stare de detinere, internarea si expertiza sau constatarea se vor face
potrivit dispozitiilor legale.
Deosebit de examenele clinice, in spital se vor efectua si examenele
complimentare necesare (examene radiologice, examene de laborator).
CAP. 4
EXPERTIZA PSIHIATRICO-LEGALA
Art. 42
Expertiza psihiatrico-legala se executa de o comisie instituita in acest
scop, formata dintr-un medic legist si 2 medici din specialitatea psihiatrie.
Comisia poate functiona numai in centrele unde exista servicii sau cabinete
medico-legale si spital sau sectii de psihiatrie.
Daca expertiza priveste un minor, in comisia de expertiza vor fi cooptati
specialisti de neuropsihiatrie infantila si eventual psihopedagogi.
Art. 43
Expertiza psihiatrico-legala se va executa in principiu dupa urmatoarele
reguli:
a) observatia clinica prin internarea expertizatului daca este cazul,
procedandu-se la toate investigatiile clinice si de laborator;
b) consultarea urmatoarelor date in dosarul cauzei:
- antecedentele medicale ale expertizatului;
- antecedentele penale si ancheta sociala;
- mobilul si imprejurarile in care s-a savarsit infractiunea;
c) examenul psihic efectuat imediat dupa identificarea invinuitului.
Art. 44
In cazul cand sunt supuse expertizei persoane cu tulburari care prezinta
stare de pericol, in concluziile raportului de expertiza se vor propune si
masurile ce trebuie luate in conformitate cu dispozitiile legale.
In cazul expertizarii minorilor, concluziile raportului de expertiza vor
cuprinde obligator masurile medico-psihopedagogice care urmeaza sa se ia pentru
asigurarea dezvoltarii in conditii corespunzatoare a personalitatii acestora.
CAP. 5
EXPERTIZA MEDICO-LEGALA PE BAZA DE LUCRARI
Art. 45
In cazurile in care materialul de expertiza este restrans numai la lucrari
medicale si medico-legale conducatorul unitatii medico-legale, acestia pot cere
de la unitatile sanitare foi de observatie, protocoale operatorii, buletine de
analiza etc.
Art. 46
Medicul legist sau comisia examineaza lucrarile din punct de vedere al
continutului lor si al concordantei dintre ele.
Pentru verificarea datelor din lucrari, medicul legist sau comisia de
expertiza pot recurge la examinarea pacientului sau cadavrului, eventual la
exhumare, la refacerea examenelor complimentare in total sau in parte precum si
la orice alte analize si cercetari stiintifice ce s-ar gasi necesar.
CAP. 6
EXAMINARILE MEDICO-LEGALE EFECTUATE LA CEREREA PERSOANELOR INTERESATE
Art. 47
Pot cere efectuarea examinarilor medico-legale:
a) persoana in cauza, daca a depasit varsta de 14 ani;
b) unul din parinti, pentru copiii minori;
c) tutorele sau autoritatea tutelara, pentru persoanele puse sub tutela,
precum si curatorul in cazul cand s-a instituit curatela;
d) persoanele care il ingrijesc, pentru minori, altii decat cei prevazuti
la lit. a), b) si c);
e) directorul institutiei respective, pentru persoanele internate in
camine, preventorii, internate scolare etc.;
f) comandantul locului de detinere pentru detinutii condamnati si organul
de urmarire penala sau instanta de judecata, pentru persoanele aflate in stare
de retinere sau detinere;
g) orice alta persoana, pentru copii gasiti, pentru persoanele debile
mintal, pentru cei care nu se pot ingriji singuri si nici nu sunt in ingrijirea
cuiva.
Art. 48
Examinarile medico-legale la cererea persoanelor internate se fac numai
pentru constatarea:
a) loviturilor si altor vatamari traumatice (striviri, arsuri, degeraturi,
muscaturi);
b) infirmitatilor si incapacitatilor consecutive traumatismului sau
indiferent de cauze cand sunt cerute de organele in drept;
c) virginitatii, deflorarii, sarcinii, viduitatii, a nasterii sau a
avortului consecutiv unui traumatism;
d) sexului, varstei, conformatiei si dezvoltarii fizice;
e) starii psihice, numai in vederea unui act de dispozitie (vanzare,
donatie, testament, schimb etc.).
Art. 49
Unitatile medico-legale si celelalte unitati sanitare din care face parte
medicul legist vor percepe taxa pentru examinarile medico-legale efectuate la
cererea persoanelor interesate.
Cuantumul acestor taxe se va face de Ministerul Sanatatii si Prevederilor
Sociale cu avizul Ministerului Finantelor, stabilindu-se totodata si cazurile
de scutire.
CAP. 7
EXAMENE COMPLEMENTARE
Art. 50
Medicul legist este obligat sa efectueze examene complimentare in toate
cazurile cand dispozitiile legale prevad aceasta, precum si ori de cate ori
examenele complimentare pot ajuta la stabilirea diagnosticului si a
imprejurarilor in care a survenit boala sau complicatiile ei, ori pot ajuta la
precizarea cauzelor mortii si a circumstantelor in care a survenit.
Medicul legist poate efectua el insusi asemenea examene daca are pregatirea
in domeniul respectiv, sau poate recurge la laboratorul serviciului
medico-legal ori la laboratoarele sau serviciile altor unitati sanitare, pentru
examene bacteriologice, radiologice etc.
Prelevarea pieselor biologice si cadaverice, a secretiilor si dejectiilor,
a hainelor precum si altor materiale ce pot forma obiectul examenelor
complimentare, se va efectua in conformitate cu instructiunile Ministerului
Sanatatii si Prevederilor Sociale.
Art. 51
In cazurile de viol ori contaminare venerica, se va examina, cand e posibil
si persoana banuita a fi savarsit fapta, iar in caz de inversiune sexuala
persoanele intre care au avut loc asemenea acte.
CAP. 8
IMBALSAMAREA CADAVRELOR
Art. 52
Imbalsamarea cadavrelor se va efectua de serviciile medico-legale si de
prosecturile spitalelor, potrivit instructiunilor Ministerului Sanatatii si
Prevederilor Sociale.
CAP. 9
DISPOZITII FINALE
Art. 53
Medicii legisti sunt obligati sa consemneze in scris lucrarile efectuate,
constatarile si concluziile rezultate.
Actul intocmit cu privire la expertiza ceruta de organele de urmarire
penala sau de instantele de judecata se numeste "raport de expertiza
medico-legala".
Actul intocmit cu privire la constatarea medico-legala ceruta de organele
in drept se numeste "raport de constatare medico-legala".
Actul intocmit cu privire la examinarea medico-legala in cazurile aratate
la art. 48, se numeste "certificat medico-legal".
Art. 54
Raportul de expertiza medico-legala cuprinde:
a) partea introductiva in care se arata data si organul care a ordonat
expertiza, cine a efectuat-o, cand si unde a fost efectuata, data intocmirii
raportului de expertiza, obiectul expertizei si intrebarile la care expertul
urma sa raspunda, materialul pe baza caruia expertiza a fost efectuata si daca
partile au dat explicatii in cursul expertizei;
b) descrierea in amanunt a operatiilor de executare a expertizei,
explicatiile partilor, precum si analiza acestor explicatii in lumina celor
constatate de expert;
c) concluziile care cuprind raspunsurile la intrebarile puse, parerea
expertului asupra obiectului expertizei, precum si propunerile prevazute in
art. 44, atunci cand este cazul.
Dispozitiile prevazute la lit. a) si e) se aplica in mod corespunzator si
in ceea ce priveste cuprinsul raportului de constatare medico-legala.
Art. 55
Cand cu ocazia efectuarii expertizei sau constatarii medico-legale, medicul
legist constata si alte situatii care constituie cazuri medico-legale,
deosebite de cele care formeaza obiectul lucrarii, el va extinde expertiza sau
constatarea si asupra acestora, consemnindu-le in raport. De asemenea, cand
medicul legist sau medicul delegat cu ocazia examinarilor medico-legale
efectuate la cererea persoanelor interesate, constata existenta unei fapte
penale pentru care se urmareste din oficiu, el o va aduce la cunostinta
organului de procuratura competent.
Art. 56
Raportul de expertiza sau de constatare medico-legala si certificatul
medico-legal se semneaza de toti cei care au participat la intocmirea lui,
atunci cand nu exista deosebiri de pareri. Daca exista deosebiri de pareri,
fiecare va expune si motiva in scris parerea sa.
Rapoartele de expertiza sau de constatare medico-legala vor purta antetul
si stampila unitatii medico-legale in care au fost executate si vor fi
inregistrate in registrul de evidenta a expertizelor si constatarilor
medico-legale.
Art. 57
Certificatele medico-legale se elibereaza de unitatile medico-legale sau de
unitatile sanitare in care lucreaza medicii delegati. Ele pot fi folosite in
fata organelor de urmarire penala, instantelor de judecata sau organelor
administrative ori obstesti cu activitate jurisdictionala.
Art. 58
Identitatea persoanelor examinate se va stabili in baza buletinului de
identitate sau adeverintei temporare de identitate a carei serie si numar se va
mentiona in certificatul eliberat.
Daca persoana examinata nu prezinta buletinul de identitate sau adeverinta
temporara de identitate se va mentiona acest fapt in certificat, iar pentru
identificare se vor lua impresiunile digitale de la indexul sting, atat pe
certificat cat si pe copia ramasa in serviciu.
Art. 59
In cazurile in care organele in drept cer sa li se dea concluzii imediat
dupa efectuarea lucrarii, unitatea medico-legala va inainta raportul de
expertiza sau de constatare medico-legala de indata sau cel mult in 3 zile de
la data executarii lucrarii.
Daca in acest termen nu pot fi formulate concluzii definitive raportul va
fi inaintat cu concluzii provizorii, urmand ca raportul cu concluziile
definitive sa fie inaintat de indata ce va putea fi intocmit. Concluziile
provizorii vor arata numai datele ce se pot deduce din lucrarile efectuate.
Art. 60
Unitatile medico-legale au indatorirea sa trimita rapoartele organelor in
drept care au dispus expertiza sau constatarea medico-legala in termenul fixat
de acestea, cu exceptia cazurilor specificate in art. 59 alin. 2 urmand ca si
in alte cazuri termenul de prelungire sa nu depaseasca 6 saptamani pentru
expertiza sau 10 zile pentru constatari medico-legale in afara imprejurarilor
exceptionale.
Art. 61.
Dispozitiile art. 23, 25, 27, 53 alin. 1 si 55 se aplica si medicilor
delegati, precum si celorlalti membri ai comisiei de expertiza sau constatare
medico legala.
Art. 62