ACORD Nr. 0
din 17 februarie 2006
intre Guvernul Romaniei si
Agentia Spatiala Europeana*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 19 ianuarie 2007
Guvernul României şi Agenţia Spaţială Europeană
(denumită în continuare Agenţia), înfiinţată prin Convenţia deschisă
spre semnare la 30 mai 1975 la Paris (denumită în continuare Convenţia), denumite în continuare părţi,
convinse de beneficiile susţinerii şi lărgirii
nivelului de cooperare internaţională în domeniul activităţilor spaţiale în
scopuri exclusiv paşnice,
având în vedere rezultatele cooperării
în baza acordurilor dintre Guvernul României şi Agenţie, semnate la 11
decembrie 1992 şi la 11 octombrie 1999,
ţinând cont de Rezoluţia privind implementarea
măsurilor referitoare la statele europene cooperante, adoptată de Consiliul
Agenţiei la 21 martie 2001 [ESA/C/CL/Res.2 (Finală)], prin care Agenţia
introduce o nouă abordare în relaţiile de cooperare pentru statele europene
nemembre, referitoare la posibilitatea lor de a deveni părţi la Convenţie,
considerând dorinţa exprimată de Guvernul României de a
continua şi consolida cooperarea cu Agenţia prin această nouă abordare,
ţinând cont de prevederile art. II şi XIV.1 din Convenţie,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
1.1. Prin prezentul acord, Guvernul României şi
Agenţia sunt de acord să coopereze în activităţile spaţiale, în conformitate cu
termenii următori. Printr-o astfel de cooperare, după intrarea în vigoare a
prezentului acord, România va deveni un stat european cooperant (denumit în
continuare ECS). Prin
acesta România recunoaşte şi acceptă că Agenţia încheie acorduri de cooperare
cu alte state nemembre, similare cu prezentul acord, calificând astfel şi alte
state ca state ECS.
1.2. Guvernul României este de acord ca, la toate
nivelele de cooperare cu Agenţia, în calitate de stat ECS, să acţioneze în
conformitate cu scopurile pentru care Agenţia a fost creată, astfel cum sunt
definite în Convenţie, în
particular explorarea şi utilizarea spaţiului în scopuri exclusiv paşnice.
ARTICOLUL 2
2.1. Guvernul României va participa la implementarea programelor şi activităţilor Agenţiei, excepţie făcând
Programul de cercetare tehnologică (TRP) al Agenţiei, prin contribuţia sa financiară la Planul pentru
statele europene cooperante (denumit în continuare PECS),
al cărui conţinut va fi convenit cu Agenţia şi
care constituie obiectul unor prevederi distincte ale prezentului acord.
2.2. Guvernul României va primi anunţuri de
oportunitate pentru misiunile ştiinţifice ale Agenţiei, permiţându-i-se să îşi
procure instrumente care vor fi integrate în aceste
misiuni la nivel de investigator principal sau coinvestigator.
*) Traducere.
ARTICOLUL 3
3.1. In condiţiile prevăzute la art. 7 şi luând în
considerare necesităţile şi obligaţiile existente ale Agenţiei, Guvernul
României va avea acces, în baza unui cost rambursabil, la facilităţile şi
serviciile Agenţiei pentru proiectele sale naţionale spaţiale, prevăzute de
prezentul acord. Metodele utilizate în calcularea costului vor fi cele aplicate
de statele membre ale Agenţiei atunci când utilizează facilităţi şi servicii
pentru propriile lor proiecte spaţiale naţionale. In schimb, Guvernul României
va pune la dispoziţie Agenţiei şi statelor membre facilităţile şi serviciile
sale în condiţii echitabile.
3.2. In dezvoltarea potenţialului său spaţial naţional
şi a planului de misiuni spaţiale naţionale, Guvernul României va avea în
vedere, în primul rând, utilizarea sistemelor de transport spaţial european,
facilităţile, produsele şi serviciile ce îi aparţin, precum şi dezvoltarea sau
operarea sub auspiciile Agenţiei ori ale statelor membre. Suplimentar, Guvernul
României va sprijini eforturile Agenţiei de a promova folosirea sistemelor de
transport european, facilităţile, produsele şi serviciile în cadrul
organismelor internaţionale din care face parte şi care utilizează sisteme sau
servicii cu o componentă spaţială.
ARTICOLUL 4
4.1. In sensul prezentului acord, proprietate intelectuală are înţelesul
din art. 2 al Convenţiei de constituire a Organizaţiei Mondiale a Proprietăţii
Intelectuale, semnată la 14 iulie 1967 la Stockholm.
4.2. Părţile vor asigura protecţia efectivă şi
adecvată a drepturilor de proprietate intelectuală create ca urmare a colaborării
în cadrul prezentului acord, precum şi a oricăror drepturi preexistente care
pot fi implicate în cursul unei astfel de cooperări.
4.3. Prevederile specifice referitoare la drepturile
de acces, diseminarea şi folosirea informaţiilor tehnice şi a datelor, precum
şi la drepturile de proprietate intelectuală dezvoltate în cadrul prezentului
acord vor respecta regulile şi procedurile Agenţiei.
4.4. Părţile vor facilita schimbul de informaţii
ştiinţifice şi tehnice, de date şi bunuri de interes reciproc în domeniul
ştiinţelor spaţiale, tehnologiei şi aplicaţiilor necesare implementării
prezentului acord, cu respectarea legislaţiei sau regulamentelor aplicabile
fiecăreia dintre ele.
ARTICOLUL 5
5.1. Guvernul României şi Agenţia vor schimba
informaţii despre:
a) conţinutul şi planificarea programelor spaţiale
curente şi viitoare;
b) probleme de interes ştiinţific sau tehnic
referitoare la activităţile lor spaţiale; în particular, Guvernul României va
primi rapoarte publicate şi puse la dispoziţie de Agenţie, precum şi informaţii
despre progresul programelor Agenţiei.
5.2. Referitor la informaţia provenită din proiectele
Agenţiei, Guvernul României va respecta drepturile de proprietate; Guvernul
României nu va disemina informaţiile care sunt clasificate sau nu sunt
disponibile dincolo de teritoriile României şi statelor membre ale Agenţiei
chiar dacă în mod direct sau prin intermediari operează în interiorul sau în
afara acestor teritorii.
5.3. Guvernul României nu este ţinut să comunice
informaţii obţinute în afara Agenţiei, în cazul în care consideră că aceasta nu
ar corespunde intereselor sale rezultând din acordurile proprii încheiate cu
terţe părţi sau condiţiilor în care informaţiile au fost obţinute.
5.4. Guvernul României şi Agenţia pot stabili o schemă
care să permită schimbul de experţi interesaţi de proiectele Agenţiei, cu respectarea legislaţiei
privitoare la intrarea, şederea sau plecarea din România.
5.5. Guvernul României va avea acces la bursele şi
programele de pregătire ale Agenţiei, conform condiţiilor stabilite de comun
acord.
5.6. Guvernul României şi Agenţia se vor consulta cu
ocazia participării lor în cadrul organizaţiilor internaţionale, precum şi la
conferinţe şi reuniuni internaţionale dedicate activităţilor spaţiale, pentru a
schimba puncte de vedere asupra problemelor de interes comun, şi vor căuta să
îşi armonizeze opiniile asupra aspectelor care privesc implementarea
activităţilor şi programelor spaţiale comune.
ARTICOLUL 6
6.1. Pentru domeniile de interes în implementarea
prezentului acord şi coordonarea cu alte state ECS, un comitet, denumit Comitetul PECS, va fi constituit de statele ECS, acesta desfăşurându-şi activitatea în
conformitate cu prevederile anexei nr. I la prezentul
acord.
6.2. Pentru domeniile specificate în PECS, Guvernul
României va participa în calitate de observator la reuniunile Consiliului
Agenţiei şi/sau ale organismelor subordonate, prin intermediul unui
reprezentant, care poate fi însoţit de consilieri. Guvernul României va primi
ordinea de zi şi documentele relevante puse la dispoziţie statelor membre,
având în vedere participarea sa la reuniunile Consiliului şi/sau ale
organismelor subordonate, în calitate de observator.
ARTICOLUL 7
Guvernul României va participa şi, conform reglementărilor
financiare şi instrucţiunilor Agenţiei, va contribui financiar la PECS, în
particular prin subscrierea sa la Carta PECS, în
conformitate cu prevederile anexelor la prezentul acord.
ARTICOLUL 8
8.1. Respectând criteriul distribuţiei geografice a
contractelor PECS la care participă Guvernul României, Agenţia va pune în
aplicare reguli de politică industrială, conform anexei nr. I la prezentul acord.
8.2. Analize anuale speciale vor fi realizate de
Guvernul României şi Agenţie în scopul examinării convergenţei şi
complementarităţii industriei din România cu industriile spaţiale din statele
membre ale Agenţiei.
ARTICOLUL 9
Pentru executarea activităţilor oficiale ale Agenţiei,
întreprinse în cadrul prezentului acord, Guvernul României va acorda
următoarele privilegii şi imunităţi:
9.1. Agenţia va avea personalitate juridică pe
teritoriul României. In particular, ea va avea capacitatea să contracteze, să
achiziţioneze şi să dispună de bunuri mobile şi imobile, cu respectarea dispoziţiilor
legale române, şi să fie parte în cadrul procedurilor legale.
9.2. Agenţia va avea imunitate de jurisdicţie şi
execuţie, exceptând următoarele situaţii:
a) când Agenţia va renunţa în mod expres la o astfel
de imunitate într-un anumit caz;
b) în ceea ce priveşte o acţiune civilă a unui terţ
pentru daune produse ca urmare a unui accident rutier cauzat de un vehicul care
aparţine sau este folosit în numele Agenţiei ori în ceea ce priveşte încălcarea
regimului rutier de către un astfel de vehicul;
c) în ceea ce priveşte executarea unei decizii de
arbitraj, dată în conformitate cu prevederile art. 12.
9.3. Pentru activităţile
oficiale, Agenţia, bunurile şi veniturile sale vor fi scutite în România de
toate taxele directe. De
asemenea, Agenţia va fi scutită de taxele indirecte când achiziţiile sau
serviciile semnificative ca valoare şi care sunt necesare în exercitarea
activităţilor oficiale sunt realizate sau utilizate de Agenţie.
9.4. Bunurile importate sau exportate de Agenţie,
necesare în exercitarea activităţilor oficiale, vor fi scutite de toate taxele
şi obligaţiile de import şi export, precum şi de toate interdicţiile şi
restricţiile de import sau export. Orice bunuri importate sau exportate nu pot
fi vândute, împrumutate sau transferate, cu sau fără plată pe teritoriul
României, decât în condiţiile stabilite de Guvernul României. Guvernul României
şi Agenţia vor stabili procedurile care vor fi aplicate pentru exportul sau
importul de bunuri utilizate pentru cooperare. Agenţia va coopera cu autorităţile
din România, asigurându-se astfel că bunurile importate sau exportate de
Agenţie sunt utilizate pentru activităţile oficiale
realizate în cadrul prezentului acord.
9.5. Agenţia poate primi şi deţine în România orice
tip de fonduri, valută, bani lichizi sau garanţii financiare, putând dispune de
ele liber, şi poate deţine conturi în orice valută în România.
9.6. Membrii Agenţiei vor fi
scutiţi de impozitele pe salarii, pe compensaţii, pe beneficii şi pensii
primite în serviciul actual sau anterior; de asemenea, o astfel de dispensă se
va extinde la beneficiile plătite membrilor familiilor lor.
9.7. Diseminarea publicaţiilor
ori altor materiale informative trimise de sau la Agenţie nu va fi
restricţionată în niciun fel.
ARTICOLUL 10
Guvernul României împuterniceşte Agenţia Spaţială
Română (ROSA) drept
autoritate responsabilă cu aplicarea prezentului acord. ROSA va notifica
directorului general al Agenţiei numele reprezentanţilor şi consilierilor săi
care vor participa la întâlniri, conform art. 6.
ARTICOLUL 11
Părţile vor fi responsabile pentru modul în care
desfăşoară activităţile proprii în executarea prezentului acord. In particular,
fiecare va avea drept de recurs împotriva terţilor în ceea ce priveşte
prejudiciile de orice fel aduse persoanei sau proprietăţii şi fiecare se va
putea apăra împotriva pretenţiilor terţilor, în limitele prejudiciului cauzat
prin propria activitate.
ARTICOLUL 12
12.1. Orice neînţelegere apărută în aplicarea sau
interpretarea prezentului acord, care nu poate fi rezolvată pe cale amiabilă,
va fi supusă, la cererea oricărei părţi, unui tribunal de arbitraj.
12.2. Tribunalul de arbitraj
va fi compus din 3 membri, un arbitru desemnat de Agenţie, unul desemnat de
Guvernul României şi un al treilea arbitru care va fi ales de primii doi
arbitri şi care va fi preşedinte. Dacă, într-o perioadă de 6 luni de la data
cererii de arbitrare, oricare dintre părţi nu şi-a desemnat arbitrul, la
cererea oricărei părţi, arbitrul va fi numit de preşedintele Curţii
Internaţionale de Justiţie. Aceeaşi procedură se va aplica dacă, în termen de 6
luni de la desemnarea şi numirea primilor doi arbitri, cel de al treilea
arbitru nu a fost încă ales.
12.3. Tribunalul de arbitraj îşi va stabili propriile
reguli de procedură; decizia sa va fi definitivă şi obligatorie.
ARTICOLUL 13
Anexa nr. I constituie parte
integrantă din prezentul acord.
ARTICOLUL 14
14.1. După semnare şi după
îndeplinirea procedurilor interne necesare, conform legislaţiei din România,
prezentul acord va intra în vigoare prin subscrierea României la Carta PECS, în
conformitate cu prevederile art. 7 şi ale anexei nr. I,
cu excepţia prevederilor
anexei nr. II lit. A şi B, care vor intra în vigoare
la data notificării, prin intermediul canalelor diplomatice, a îndeplinirii de
către România a procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a
prezentului acord. Această subscriere la Carta PECS se va realiza în termen de
cel puţin un an de la semnarea prezentului acord, cu excepţia cazului în care
părţile au convenit un alt termen. In caz că subscrierea nu s-a realizat în
termenul convenit, prezentul acord îşi va pierde obiectul.
14.2. După intrarea în
vigoare, prezentul acord va înlocui orice alt acord între Guvernul României şi
Agenţie; totuşi prevederile acestora vor continua să se aplice atât cât este
necesar pentru implementarea prevederilor contractelor care au fost încheiate
în cadrul lor şi care sunt în vigoare la data la care aceste acorduri îşi vor
înceta efectele.
ARTICOLUL 15
15.1. Cu excepţia cazului în care îşi va înceta
efectele în conformitate cu dispoziţiile paragrafului 15.3, prezentul acord va
înceta la 5 ani de la data intrării în vigoare. Cu un an înainte de încetarea
prezentului acord, părţile vor trece în revistă rezultatele implementării, pe
baza rezultatelor analizelor anuale prevăzute la art. 8, şi vor examina
metodele şi mijloacele pentru continuarea sau dezvoltarea în viitor a
relaţiilor de cooperare. In particular, părţile vor examina posibilitatea ca
României să i se acorde statutul de stat membru asociat sau de stat membru al
Agenţiei.
15.2. In cazul continuării cooperării, prezentul
acord poate fi prelungit şi/sau modificat prin acordul scris al părţilor.
15.3. Oricare dintre părţi poate denunţa prezentul
acord prin intermediul unei notificări scrise, cu cel puţin un an înainte de
data la care se intenţionează încetarea prin denunţare, dată care va corespunde
cu sfârşitul anului calendaristic.
15.4. Incetarea prezentului acord nu va afecta nici
validitatea acelor drepturi şi obligaţii ale părţilor care datorită naturii lor
continuă şi după încetarea acordului sau pot fi interpretate astfel, cum sunt
cele referitoare la: arbitraj, confidenţialitate, răspundere, drepturile de
proprietate intelectuală, nici validitatea contractelor intrate în vigoare
conform prezentului acord. După încetarea prezentului acord, Guvernul României
va fi obligat să finanţeze participarea sa corespunzător contractului aprobat
pentru anii financiari curent şi anterior, conform PECS.
15.5. Guvernul României şi Agenţia pot modifica
prevederile prezentului acord prin acord mutual. Modificările, exceptându-le pe
cele din anexe, vor intra în vigoare la data ultimei notificări prin care
părţile îşi comunică reciproc îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru
intrarea în vigoare. Modificările prevederilor din anexe se vor face în
conformitate cu dispoziţiile acestora.
Semnat la Bucureşti la 17
februarie 2006, în două exemplare originale, în limba engleză. Părţile
semnatare pot redacta şi versiunile în limbile română, franceză şi germană,
care nu vor fi considerate ca având autoritate din punct de vedere al
interpretării.
Pentru Guvernul României,
Marius-Ioan Piso,
preşedintele Agenţiei Spaţiale Române
Pentru Agenţia Spaţială Europeană,
Jean-Jacques Dordain,
director general la Agenţia Spaţială Europeană
ANEXA Nr. I
PLANUL
pentru statele europene cooperante (PECS) - obiective, reguli şi proceduri
I. Obiective
I.1. Obiectivele generale ale PECS
Obiectivele generale ale PECS sunt să asocieze Guvernul
României în programele şi activităţile Agenţiei şi să pregătească într-o
modalitate eficientă posibilă accesiunea la Convenţia ESA.
I.2. Obiectivele specifice ale PECS
- Să dezvolte cooperarea
dintre comunităţile ştiinţifice şi de aplicaţii din România şi statele membre
ale Agenţiei
- Să creeze şi să consolideze
expertiza industrială şi capacitatea României în vederea participării
industriale la programele viitoare ale Agenţiei după ascensiune
- Să asigure accesul indirect
la programele si activităţile ESA
- Să stimuleze Guvernul
României să înţeleagă organizarea şi funcţionarea ESA, incluzând utilizarea
monedei europene euro, produsele spaţiale europene, standardele şi procedurile
- Să asigure coerenţa dintre
activităţile spaţiale ale statelor membre şi ale României, de exemplu, prin
evitarea suprapunerilor
I.3. Domeniile si
categoriile de activităţi acoperite de PECS
(i) PECS va acoperi 4
categorii principale de activităţi în următoarele domenii:
- ştiinţa spaţială, în special
astronomia şi astrofizica, explorarea sistemului solar şi fizica
solar-terestră;
- cercetarea în observarea
Terrei şi aplicaţiile ei, în special în supravegherea mediului, meteorologia,
aeronomia şi geodezia şi monitorizarea hazardurilor majore;
- telecomunicaţii, în special
experimentarea de servicii şi navigaţie satelitară;
- cercetarea în
microgravitaţie, în special biologia şi medicina spaţială, şi ştiinţa
materialelor;
- ingineria şi utilizarea
segmentului de sol.
(ii) Următoarele categorii de activităţi sunt acoperite
de PECS:
- tehnologie şi echipament
aferent programelor opţionale ESA, care nu sunt decisive pentru execuţia
programelor Agenţiei (tehnologie noncritică);
- proiecte ştiinţifice
şi/sau experimente;
- exploatarea datelor;
- sprijinirea întreprinderilor
mici şi mijlocii.
(iii) Activităţile detaliate acoperite de PECS vor fi
definite într-un plan pe 5 ani, care va fi reînnoit la sfârşitul celui de al
patrulea an al fiecărei perioade de 5 ani pentru renegocierea Acordului dintre
Agenţie şi Guvernul României pentru încă o perioadă de 5 ani. Planul
proiectului de 5 ani va fi aprobat în cadrul Comitetului PECS şi poate fi
actualizat anual, conform procedurilor de mai jos.
II. Reguli şi proceduri
II.1. Implementarea PECS
Agenţia va executa PECS în conformitate cu regulile şi
procedurile sale, în afara cazului în care se prevede altfel în prezentele
obiective, reguli şi proceduri.
Un comitet dedicat, menţionat în continuare Comitetul PECS, va supraveghea şi va
controla implementarea PECS.
Termenii de referinţă şi regulile de procedură ale Comitetului PECS sunt
descrise în anexa nr. II.
Instituţiile naţionale aflate în jurisdicţia română, la
cererea Agenţiei şi cu acordul Guvernului României, pot asigura suportul tehnic
pentru una sau mai multe activităţi executate în PECS; în acest caz sprijinul
va fi acoperit printr-un schimb de scrisori între instituţia interesată şi
Agenţie, care vor fi expediate spre informare tuturor statelor ECS şi
Consiliului Agenţiei.
Agenţia va pune la dispoziţie facilităţile şi
serviciile sale pentru activităţile realizate în cadrul PECS, conform
prevederilor art. 3.1. In particular, Sistemul Electronic Mail de Invitaţii la
Oferta (EMITS) al
Agenţiei va fi disponibil să înregistreze firmele din România în următoarele
condiţii:
- acces doar citit pentru
programele Agenţiei;
- acces complet pentru
activităţile din PECS.
II.2. Conţinutul PECS
Inainte de începerea
activităţilor pentru o perioadă de 5 ani, Agenţia va întocmi PECS pe 5 ani,
bazat pe informaţiile primite din partea Guvernului României şi din statele
membre, în conformitate cu următoarea procedură:
II.2.1. Agenţia se va consulta cu Guvernul României
referitor la tehnologia noncritică.
II.2.2. Luând în considerare
prevederile art. 6 al Acordului, Agenţia va stabili ulterior un PECS al
proiectului pe o perioadă de 5 ani, care va fi discutat în fiecare comitet şi
consiliul de program şi care va fi supus spre aprobare statelor membre
printr-un vot majoritar de două treimi din numărul acestora sau participanţilor
implicaţi în următoarele comitete ale Agenţiei şi consilii de program, în
vederea aprobării de către Comitetul PECS:
- la consiliile de program
ale Agenţiei: să respecte contribuţiile României în faza de dezvoltare şi/sau
exploatare a sistemelor şi a încărcăturilor utile sau la dezvoltarea de
tehnologie noncritică, asumate în cadrul programelor opţionale ale Agenţiei;
- la Comitetul programului
ştiinţific (SPC): să
respecte contribuţiile României la faza de dezvoltare şi/sau exploatare sau la
dezvoltarea de tehnologie noncritică, asumate în cadrul proiectelor ştiinţifice
ale Agenţiei;
- la Comitetul de politică industrială (IPC): să respecte includerea în PECS a
dezvoltării anumitor tehnologii prezentate în Planul tehnologic al Agenţiei,
asumate de Guvernul României, sau dezvoltarea de tehnologie noncritică în acest
domeniu şi să respecte activităţile asumate pentru sprijinirea întreprinderilor
mici şi mijlocii (IMM).
Suplimentar, dacă activitatea PECS este inclusă în
activităţile definite în anexa A la o declaraţie-program în vigoare sau în curs
de finalizare, declaraţia respectivă sau declaraţia-proiect va fi modificată
sau va fi recunoscută această contribuţie PECS.
De asemenea, IPC va examina şi va aproba printr-un vot
majoritar simplu al statelor membre aspectele politicii industriale ale PECS,
înainte de trimiterea lui la Comitetul PECS spre aprobare.
II.2.3. Agenţia va pregăti un
PECS consolidat, pe baza elementelor aprobate de comitetele şi consiliile de
program în vederea examinării şi aprobării de Comitetul PECS în acest stadiu.
Guvernul României va informa Agenţia şi Comitetul PECS despre activităţile dorite şi, de asemenea, va
confirma Agenţiei contribuţia sa pentru finanţarea acestora.
II.2.4. Inainte de aprobarea PECS pe 5 ani, orice
modificare în conţinutul activităţilor propuse de Comitetul PECS, cu excepţia
activităţilor de anulare, va fi trimisă spre examinare comitetelor relevante şi
consiliilor de program. Comitetele relevante şi consiliile de program vor
trimite aprobările lor asupra modificărilor propuse Comitetului PECS spre
aprobare.
II.2.5. Odată ce Comitetul PECS a aprobat PECS pe 5
ani, Agenţia, în conformitate cu prevederile acelui PECS, va pregăti un instrument
specific, denumit în continuare Carta PECS (conform paragrafului 14.1 din Acord), permiţând Guvernului
României să contribuie financiar la PECS. Carta PECS va conţine referinţele
activităţilor finanţate de Guvernul României, aşa cum au fost definite în PECS
aprobat şi va prezenta contribuţia financiară a Guvernului României, inclusiv
partea sa financiară la costurile interne ale Agenţiei, în conformitate cu
paragraful II.4, împreună cu centralizatorul indicativ corespunzător şi
eşalonarea plăţilor. Carta PECS va fi prezentată de către Agenţie Guvernului
României pentru subscriere şi va fi transmisă Comitetului PECS spre informare.
II.2.6. In decursul acestei perioade de 5 ani, PECS pe
5 ani poate fi revizuit şi modificat o dată pe an,
astfel încât să fie avute în vedere noile activităţi propuse de Agenţie şi în
care Guvernul României sau alt stat ECS să îşi fi exprimat un interes.
Aprobarea unei revizuiri intermediare a PECS va fi înaintată spre aprobare
comitetelor Agenţiei şi consiliilor de program. Dacă, ca rezultat al procedurii
de mai sus, activităţi noi sunt adăugate PECS, Carta PECS va fi modificată de
Agenţie şi Guvernul României va aproba contribuţia sa modificată astfel cum
reiese din Carta PECS actualizată.
II.3. Principiile politicii industriale
PECS se va baza pe coeficientul 1 de rambursare
geografică. Rambursarea geografică se va calcula conform Rezoluţiei de
reglementare privind calcularea coeficienţilor de rambursare geografică
[ESA/CXXXVIII/Res. 6 (Final)], adoptată de Consiliul Agenţiei.
Când se definesc PECS pe 5 ani şi orice revizuire, se
vor aplica următoarele principii de politică industrială:
- nedistorsionarea concurenţei;
- complementaritatea cu experienţa existentă în
statele membre;
- complementaritatea cu activităţile prevăzute în
programele ESA aprobate;
- efectul dezvoltării de servicii provenite din
valori spaţiale europene;
- valorile tehnologice pentru ESA, cu accent pe:
- potenţialul de inovare;
- compatibilitatea cu Planul
tehnologic european şi/sau cu necesităţile viitoare ale Agenţiei;
- impulsul la reţeaua industrială europeană;
- deschiderea de pieţe noi pentru furnizorii
competitivi;
- implicarea IMM-urilor.
Aceste criterii vor fi utilizate de către IPC când se
examinează şi se revizuieşte proiectul PECS.
II.4. Reguli financiare
PECS va fi finanţat din contribuţiile statelor ECS, în
conformitate cu regulile şi procedurile Agenţiei, care vor fi redactate prin
subscrierea Guvernului României la Carta PECS, conform
procedurilor din paragraful II.2. Pentru managementul
programului, Guvernul României va acoperi costurile interne ale Agenţiei cu o
rată fixă de 7% din contribuţia financiară, progresiv crescătoare în fiecare
an, în scopul atingerii costului total după perioada de 5 ani din PECS.
Contribuţia financiară minimă necesară pentru
participarea oricărui stat ECS la PECS pe 5 ani este de 5 MEUR, stabilită în
condiţiile economice din 2001.
Proiectul poate începe imediat după subscrierea
Statului ECS la Carta PECS.
Guvernul României poate să îşi mărească contribuţia la
PECS o dată pe an, în măsura în care o astfel de creştere nu impune costuri
suplimentare altor state ECS.
In cazul contractelor cofinanţate fie de firma
selectată, fie din alte surse, participarea la costurile interne ale Agenţiei
se va calcula pe baza valorii generale a contractului.
Fără a ţine seama de prevederile art. 18 din
regulamentele financiare ale Agenţiei, orice sumă necheltuită până la sfârşitul
anului financiar va fi automat alocată următorului an.
La sfârşitul fiecărei perioade de 5 ani acoperite de
PECS, cota-parte din contribuţia Guvernului României care nu a fost alocată
pentru executarea lucrării va fi utilizată pentru activităţile financiare
planificate spre execuţie în perioada următoare de 5 ani, dacă nu este cerută
de Guvernul României.
La încetarea valabilităţii prezentului Acord, orice
contribuţie a Guvernului României care nu a fost cheltuită în PECS poate fi
repartizată de Guvernul României unui alt program la care participă, dacă
devine stat membru sau membru asociat, sau poate fi repartizată după cum decide
Guvernul României.
II.5. Reguli contractuale
Agenţia va încheia contractele necesare executării PECS
în conformitate cu regulile şi procedurile sale, prin aplicarea clauzelor şi
condiţiilor generale contractelor ESA şi, în special, contractelor care vor fi
exprimate în euro.
Angajamentele contractuale ale Agenţiei se vor limita
la fondurile disponibile. Agenţia nu va emite o invitaţie la ofertant când
fondul pentru desfăşurarea activităţilor este insuficient comparativ cu costul
estimat în planul de lucru.
Ca o regulă generală, activităţile se vor realiza
printr-o competiţie deschisă în statele ECS care şi-au exprimat interesul în
activităţile respective.
In cazul activităţilor
cofinanţate, Agenţia va deţine evidenţa totală asupra cheltuielilor planificate
şi prezentate de contractor, precum şi originea fondului pentru executarea
contractului. In unele cazuri aceasta poate include un drept de audit asupra
sau din partea Agenţiei.
Orice limitare a proprietăţii intelectuale asupra
zborului in-orbita a
unei încărcături utile incluse în activităţile PECS se va supune regulilor
Agenţiei.
II.6. Prevederi generale
Depinzând de obiectivele proiectului de cooperare,
Guvernul României va dispune de valorile produse şi
finanţate de ea în PECS, precum şi de facilităţi, software şi echipament
achiziţionat în timpul execuţiei proiectului, conform principiilor care
guvernează contractele Agenţiei.
Modificările aduse prezentei anexe vor necesita doar
acordul scris al părţilor.
ANEXA Nr. II
COMITETUL PLANULUI PENTRU STATELE EUROPENE
COOPERANTE
(Comitetul PECS)
Termeni de referinţă şi reguli de procedură
A. Termeni de referinţă
Comitetul PECS, care acţionează împreună cu Agenţia, va
supraveghea şi va controla execuţia PECS în conformitate cu „Obiectivele,
regulile şi procedurile" din anexa nr. I la
prezentul acord. Comitetul PECS:
1. va examina şi va aproba printr-un vot majoritar
simplu al statelor ECS, după primirea notificării acordului din partea
instituţiilor subordonate Consiliului Agenţiei, proiectul PECS pe 5 ani
menţionat în paragraful II.3
din „Obiective, reguli şi proceduri" şi orice amendament la acesta.
Dreptul de a vota proiectul PECS pe 5 ani va fi
garantat oricărui potenţial stat ECS pentru care Acordul ECS nu a intrat încă
în vigoare;
2. va decide, în conformitate cu cap. V din regulile de procedură ale Comitetului PECS, limba în care se
vor desfăşura întrunirile Comitetului PECS, decizie care va fi luată prin votul majoritar simplu al statelor ECS;
3. va nota orice subscriere sau orice creştere a
contribuţiei participanţilor la PECS, astfel cum este prevăzut în Carta PECS;
4. va primi informaţii referitoare la sprijinul
tehnic asigurat de un institut naţional aflat sub jurisdicţia unui stat ECS,
conform „Obiectivelor, regulilor si procedurilor PECS";
5. va aproba termenii de referinţă, propriile reguli
de procedură şi orice alte amendamente.
Comitetul PECS
B. Reguli de procedură
CAPITOLUL I
Componenţă
1.1. Comitetul PECS va fi format exclusiv din
reprezentanţii statelor ECS.
1.2. Reprezentantul fiecărui stat ECS poate asista la
întrunirile Comitetului PECS ca observator. Preşedintele Comitetului financiar
şi administrativ (AFC), al
Comitetului de politică industrială (IPC) şi al Comitetului de program
ştiinţific (SPC) sunt
invitaţi să asiste din oficiu şi li se recunoaşte statutul de observator.
1.3. Fiecare stat ECS poate fi reprezentat de cel
mult 2 delegaţi. Participarea ca delegat presupune trimiterea către preşedinte
a scrisorilor de acreditare din partea autorităţii naţionale competente.
1.4. Consilierii pot însoţi delegaţii. Numele şi
profesiunile consilierilor vor fi notificate directorului general al Agenţiei
înainte de participarea la lucrările oricărei întruniri a Comitetului.
CAPITOLUL II
Conducere
2.1. Comitetul PECS alege, dintre reprezentanţii
statelor ECS, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an.
2.2. Dacă preşedintele este în imposibilitate să îşi
îndeplinească funcţiile, el va fi înlocuit de un vicepreşedinte. Preşedintele
activ va avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi preşedintele.
2.3. Preşedintele va conduce dezbaterile Comitetului
PECS. Acesta nu are capacitatea de a-şi delega atribuţiile. Pe perioada exercitării
mandatului, preşedintele va rămâne sub autoritatea Comitetului PECS.
2.4. Statul ECS al cărui delegat exercită funcţia de
preşedinte va numi alt delegat în locul său pe perioada mandatului.
CAPITOLUL III
Intruniri
3.1. Ca regulă generală Comitetul PECS se va întruni
la Agenţie cel mult de două ori pe an, întrunindu-se apoi la IPC sau AFC.
3.2. La începerea fiecărei întruniri, preşedintele va
disemina o listă cu participanţi.
3.3. Asistarea la întrunirile Comitetului a reprezentanţilor statelor membre ale Agenţiei şi a preşedinţilor AFC, IPC şi
SPC nu va implica în niciun caz un drept de vot.
3.4. La fiecare întrunire Comitetul PECS va stabili
data următoarei întruniri. Când este necesar, preşedintele poate modifica data
fixată pentru o întrunire.
3.5. Preşedintele poate convoca întrunirile
extraordinare ale Comitetului PECS fie din proprie iniţiativă, fie la cererea
majorităţii statelor ECS. Preşedintele va încerca să pregătească astfel de
întruniri în conjuncţie cu întrunirile IPC sau AFC.
3.6. Directorul general al Agenţiei va desemna un
membru al Agenţiei care să ocupe postul de secretar al Comitetului PECS.
3.7. După consultarea cu preşedintele, secretarul
Comitetului PECS va pregăti ordinea de zi, care va fi diseminată statelor ECS
cu două săptămâni înainte de fiecare întrunire.
3.8. După modificările necesare, ordinea de zi va fi
discutată şi adoptată de Comitetul PECS imediat după deschiderea întrunirii. Pe
ordinea de zi pot fi adăugate şi alte puncte, dar o astfel de decizie poate fi
luată numai cu acordul tuturor statelor ECS.
3.9. Membrii Agenţiei desemnaţi de directorul general
vor asista la întrunirile Comitetului PECS.
3.10. Fiecare stat ECS va avea un drept de vot.
3.11. Exceptând unele cazuri, deciziile vor fi luate cu majoritatea simplă a statelor ECS reprezentante şi
cu drept de vot.
3.12. Prezentele reguli de procedură vor fi
implementate pentru a facilita realizarea obiectivelor PECS şi se vor aplica
atunci când cel puţin 3 state ECS au aderat la Comitetul
PECS.
CAPITOLUL IV
Funcţiile preşedintelui şi conducerea proiectelor
4.1. Conform prevederilor prezentelor reguli de
procedură, preşedintele va controla dezbaterile Comitetului PECS şi va menţine
ordinea în timpul întrunirilor. Preşedintele va declara întrunirea deschisă sau
închisă discuţiilor şi, dacă este necesar, le va rezuma, va asigura respectarea
prezentelor reguli de procedură, va consimţi sau va retracta dreptul la cuvânt,
va decide puncte din ordinea
de zi, va supune propunerile la vot şi va anunţa deciziile luate. Preşedintele
poate propune suspendarea sau închiderea dezbaterii ori suspendarea întrunirii.
Inainte de vot, el va stabili dacă în sală este întrunit cvorumul în
conformitate cu paragraful 4.10.
4.2. Nimeni nu va lua cuvântul fără autorizaţia prealabilă a preşedintelui. Conform prevederilor
paragrafului 4.3, preşedintele va acorda cuvântul în ordinea înscrierii la
cuvânt. Preşedintele poate retrage cuvântul acordat unui vorbitor în cazul în
care acesta nu respectă subiectul din ordinea de zi.
4.3. Pe durata întrunirii, un stat ECS poate modifica
un punct din ordinea de zi. Preşedintele va lua o decizie imediată asupra
acestei moţiuni. Orice stat ECS poate face recurs împotriva deciziei luate de
preşedinte, caz în care recursul va fi dezbătut şi supus la vot. Dacă recursul
nu este confirmat de majoritatea delegaţiilor statelor ECS prezente şi cu drept
de vot, decizia preşedintelui se va menţine. Delegaţii care au discutat un
punct din ordinea de zi nu se mai pot referi la acel punct.
4.4. Prioritatea altor declaraţii sau moţiuni va fi
atribuită, în ordinea următoare, pentru:
a) suspendarea şedinţei;
b) închiderea şedinţei;
c) amânarea problemei aflate în discuţie;
d) închiderea dezbaterii pe tema aflată în discuţie.
4.5. Orice propunere în forma
finală poate fi supusă la vot. Ea va fi supusă în scris întrunirii dacă o
delegaţie o cere. In acest caz preşedintele nu va aborda propunerea în cadrul
întrunirii până când delegaţiile nu sunt în posesia textului acesteia.
4.6. Chiar dacă un amendament
al unei propuneri este modificat, acesta va fi supus mai întâi la vot. Dacă
sunt modificate două sau mai multe amendamente, Comitetul PECS va vota mai
întâi acea propunere care se îndepărtează în conţinut de la propunerea
originală. In cazul în care adoptarea unui amendament implică respingerea
altuia, ultimul nu va fi supus la vot.
4.7. Orice delegat poate cere ca părţile unui
amendament să fie supuse separat la vot. Dacă această cerinţă nu se aprobă,
moţiunea de divizare a amendamentului va fi supusă la vot.
4.8. Dacă o delegaţie solicită, Comitetul PECS va
vota apoi propunerea finală rectificată.
4.9. Dacă două sau mai multe propuneri au fost
modificate cu o alta care are acelaşi conţinut, aceste propuneri, în cazul în
care Comitetul PECS nu decide altfel, vor fi supuse la vot în ordinea în care
au fost modificate. După fiecare vot Comitetul PECS poate decide dacă să voteze
sau nu propunerea următoare.
4.10. Oricând prezentele reguli de procedură vor
deveni aplicabile în conformitate cu prevederile paragrafului 3.12, pentru
formarea unui cvorum la orice întrunire a Comitetului PECS va fi necesară
prezenţa reprezentanţilor din majoritatea statelor ECS.
CAPITOLUL V
Limba vorbită
Intrunirile Comitetului PECS vor fi conduse în una dintre limbile de lucru ale Agenţiei, care va fi aleasă de acesta.
Toate documentele vor fi întocmite în limba respectivă.
CAPITOLUL VI
Minute
6.1. După fiecare întrunire a Comitetului PECS,
secretarul acestuia va întocmi o minută care va reda esenţa discuţiilor şi va
înregistra concluziile trase.
6.2. Acest document va fi diseminat cât mai curând
posibil după sfârşitul întrunirii.
6.3. Propunerile pentru amendamente la acel document
vor fi transmise, în scris, secretariatului Comitetului PECS, în 3 săptămâni de la data comunicării lui.
6.4. La începutul fiecărei întruniri, minuta
întrunirii anterioare, după luarea în considerare a oricărui amendament propus,
va fi aprobată de Comitetul PECS.
CAPITOLUL VII
Amendamente
Comitetul PECS îşi poate modifica termenii de referinţă
şi regulile de procedură, cu acordul scris al Agenţiei.