Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ACORD Nr

ACORD   Nr. 0 din 17 februarie 2006

intre Guvernul Romaniei si Agentia Spatiala Europeana*)

ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 43 din 19 ianuarie 2007



Guvernul României şi Agenţia Spaţială Europeană (denumită în continuare Agenţia), înfiinţată prin Convenţia deschisă spre semnare la 30 mai 1975 la Paris (denumită în continuare Convenţia), denumite în continuare părţi,

convinse de beneficiile susţinerii şi lărgirii nivelului de cooperare internaţională în domeniul activităţilor spaţiale în scopuri exclusiv paşnice,

având în vedere rezultatele cooperării în baza acordurilor dintre Guvernul României şi Agenţie, semnate la 11 decembrie 1992 şi la 11 octombrie 1999,

ţinând cont de Rezoluţia privind implementarea măsurilor referitoare la statele europene cooperante, adoptată de Consiliul Agenţiei la 21 martie 2001 [ESA/C/CL/Res.2 (Finală)], prin care Agenţia introduce o nouă abordare în relaţiile de cooperare pentru statele europene nemembre, referitoare la posibilitatea lor de a deveni părţi la Convenţie,

considerând dorinţa exprimată de Guvernul României de a continua şi consolida cooperarea cu Agenţia prin această nouă abordare,

ţinând cont de prevederile art. II şi XIV.1 din Convenţie,

au convenit următoarele:

ARTICOLUL 1

1.1.  Prin prezentul acord, Guvernul României şi Agenţia sunt de acord să coopereze în activităţile spaţiale, în conformitate cu termenii următori. Printr-o astfel de cooperare, după intrarea în vigoare a prezentului acord, România va deveni un stat european cooperant (denumit în continuare ECS). Prin acesta România recunoaşte şi acceptă că Agenţia încheie acorduri de cooperare cu alte state nemembre, similare cu prezentul acord, calificând astfel şi alte state ca state ECS.

1.2.   Guvernul României este de acord ca, la toate nivelele de cooperare cu Agenţia, în calitate de stat ECS, să acţioneze în conformitate cu scopurile pentru care Agenţia a fost creată, astfel cum sunt definite în Convenţie, în particular explorarea şi utilizarea spaţiului în scopuri exclusiv paşnice.

ARTICOLUL 2

2.1.   Guvernul României va participa la implementarea programelor şi activităţilor Agenţiei, excepţie făcând Programul de cercetare tehnologică (TRP) al Agenţiei, prin contribuţia sa financiară la Planul pentru statele europene cooperante (denumit în continuare PECS), al cărui conţinut va fi convenit cu Agenţia şi care constituie obiectul unor prevederi distincte ale prezentului acord.

2.2.  Guvernul României va primi anunţuri de oportunitate pentru misiunile ştiinţifice ale Agenţiei, permiţându-i-se să îşi procure instrumente care vor fi integrate în aceste misiuni la nivel de investigator principal sau coinvestigator.

*) Traducere.

ARTICOLUL 3

3.1.   In condiţiile prevăzute la art. 7 şi luând în considerare necesităţile şi obligaţiile existente ale Agenţiei, Guvernul României va avea acces, în baza unui cost rambursabil, la facilităţile şi serviciile Agenţiei pentru proiectele sale naţionale spaţiale, prevăzute de prezentul acord. Metodele utilizate în calcularea costului vor fi cele aplicate de statele membre ale Agenţiei atunci când utilizează facilităţi şi servicii pentru propriile lor proiecte spaţiale naţionale. In schimb, Guvernul României va pune la dispoziţie Agenţiei şi statelor membre facilităţile şi serviciile sale în condiţii echitabile.

3.2.  In dezvoltarea potenţialului său spaţial naţional şi a planului de misiuni spaţiale naţionale, Guvernul României va avea în vedere, în primul rând, utilizarea sistemelor de transport spaţial european, facilităţile, produsele şi serviciile ce îi aparţin, precum şi dezvoltarea sau operarea sub auspiciile Agenţiei ori ale statelor membre. Suplimentar, Guvernul României va sprijini eforturile Agenţiei de a promova folosirea sistemelor de transport european, facilităţile, produsele şi serviciile în cadrul organismelor internaţionale din care face parte şi care utilizează sisteme sau servicii cu o componentă spaţială.

ARTICOLUL 4

4.1.   In sensul prezentului acord, proprietate intelectuală are înţelesul din art. 2 al Convenţiei de constituire a Organizaţiei Mondiale a Proprietăţii Intelectuale, semnată la 14 iulie 1967 la Stockholm.

4.2.   Părţile vor asigura protecţia efectivă şi adecvată a drepturilor de proprietate intelectuală create ca urmare a colaborării în cadrul prezentului acord, precum şi a oricăror drepturi preexistente care pot fi implicate în cursul unei astfel de cooperări.

4.3.   Prevederile specifice referitoare la drepturile de acces, diseminarea şi folosirea informaţiilor tehnice şi a datelor, precum şi la drepturile de proprietate intelectuală dezvoltate în cadrul prezentului acord vor respecta regulile şi procedurile Agenţiei.

4.4.  Părţile vor facilita schimbul de informaţii ştiinţifice şi tehnice, de date şi bunuri de interes reciproc în domeniul ştiinţelor spaţiale, tehnologiei şi aplicaţiilor necesare implementării prezentului acord, cu respectarea legislaţiei sau regulamentelor aplicabile fiecăreia dintre ele.

ARTICOLUL 5

5.1.    Guvernul României şi Agenţia vor schimba informaţii despre:

a)  conţinutul şi planificarea programelor spaţiale curente şi viitoare;

b)  probleme de interes ştiinţific sau tehnic referitoare la activităţile lor spaţiale; în particular, Guvernul României va primi rapoarte publicate şi puse la dispoziţie de Agenţie, precum şi informaţii despre progresul programelor Agenţiei.

5.2.   Referitor la informaţia provenită din proiectele Agenţiei, Guvernul României va respecta drepturile de proprietate; Guvernul României nu va disemina informaţiile care sunt clasificate sau nu sunt disponibile dincolo de teritoriile României şi statelor membre ale Agenţiei chiar dacă în mod direct sau prin intermediari operează în interiorul sau în afara acestor teritorii.

5.3.   Guvernul României nu este ţinut să comunice informaţii obţinute în afara Agenţiei, în cazul în care consideră că aceasta nu ar corespunde intereselor sale rezultând din acordurile proprii încheiate cu terţe părţi sau condiţiilor în care informaţiile au fost obţinute.

5.4.  Guvernul României şi Agenţia pot stabili o schemă care să permită schimbul de experţi interesaţi de proiectele Agenţiei, cu respectarea legislaţiei privitoare la intrarea, şederea sau plecarea din România.

5.5.   Guvernul României va avea acces la bursele şi programele de pregătire ale Agenţiei, conform condiţiilor stabilite de comun acord.

5.6.   Guvernul României şi Agenţia se vor consulta cu ocazia participării lor în cadrul organizaţiilor internaţionale, precum şi la conferinţe şi reuniuni internaţionale dedicate activităţilor spaţiale, pentru a schimba puncte de vedere asupra problemelor de interes comun, şi vor căuta să îşi armonizeze opiniile asupra aspectelor care privesc implementarea activităţilor şi programelor spaţiale comune.

ARTICOLUL 6

6.1.   Pentru domeniile de interes în implementarea prezentului acord şi coordonarea cu alte state ECS, un comitet, denumit Comitetul PECS, va fi constituit de statele ECS, acesta desfăşurându-şi activitatea în conformitate cu prevederile anexei nr. I la prezentul acord.

6.2.   Pentru domeniile specificate în PECS, Guvernul României va participa în calitate de observator la reuniunile Consiliului Agenţiei şi/sau ale organismelor subordonate, prin intermediul unui reprezentant, care poate fi însoţit de consilieri. Guvernul României va primi ordinea de zi şi documentele relevante puse la dispoziţie statelor membre, având în vedere participarea sa la reuniunile Consiliului şi/sau ale organismelor subordonate, în calitate de observator.

ARTICOLUL 7

Guvernul României va participa şi, conform reglementărilor financiare şi instrucţiunilor Agenţiei, va contribui financiar la PECS, în particular prin subscrierea sa la Carta PECS, în conformitate cu prevederile anexelor la prezentul acord.

ARTICOLUL 8

8.1.    Respectând criteriul distribuţiei geografice a contractelor PECS la care participă Guvernul României, Agenţia va pune în aplicare reguli de politică industrială, conform anexei nr. I la prezentul acord.

8.2.  Analize anuale speciale vor fi realizate de Guvernul României şi Agenţie în scopul examinării convergenţei şi complementarităţii industriei din România cu industriile spaţiale din statele membre ale Agenţiei.

ARTICOLUL 9

Pentru executarea activităţilor oficiale ale Agenţiei, întreprinse în cadrul prezentului acord, Guvernul României va acorda următoarele privilegii şi imunităţi:

9.1.   Agenţia va avea personalitate juridică pe teritoriul României. In particular, ea va avea capacitatea să contracteze, să achiziţioneze şi să dispună de bunuri mobile şi imobile, cu respectarea dispoziţiilor legale române, şi să fie parte în cadrul procedurilor legale.

9.2.  Agenţia va avea imunitate de jurisdicţie şi execuţie, exceptând următoarele situaţii:

a)  când Agenţia va renunţa în mod expres la o astfel de imunitate într-un anumit caz;

b)  în ceea ce priveşte o acţiune civilă a unui terţ pentru daune produse ca urmare a unui accident rutier cauzat de un vehicul care aparţine sau este folosit în numele Agenţiei ori în ceea ce priveşte încălcarea regimului rutier de către un astfel de vehicul;

c)   în ceea ce priveşte executarea unei decizii de arbitraj, dată în conformitate cu prevederile art. 12.

9.3.   Pentru activităţile oficiale, Agenţia, bunurile şi veniturile sale vor fi scutite în România de toate taxele directe. De asemenea, Agenţia va fi scutită de taxele indirecte când achiziţiile sau serviciile semnificative ca valoare şi care sunt necesare în exercitarea activităţilor oficiale sunt realizate sau utilizate de Agenţie.

9.4.   Bunurile importate sau exportate de Agenţie, necesare în exercitarea activităţilor oficiale, vor fi scutite de toate taxele şi obligaţiile de import şi export, precum şi de toate interdicţiile şi restricţiile de import sau export. Orice bunuri importate sau exportate nu pot fi vândute, împrumutate sau transferate, cu sau fără plată pe teritoriul României, decât în condiţiile stabilite de Guvernul României. Guvernul României şi Agenţia vor stabili procedurile care vor fi aplicate pentru exportul sau importul de bunuri utilizate pentru cooperare. Agenţia va coopera cu autorităţile din România, asigurându-se astfel că bunurile importate sau exportate de Agenţie sunt utilizate pentru activităţile oficiale realizate în cadrul prezentului acord.

9.5.  Agenţia poate primi şi deţine în România orice tip de fonduri, valută, bani lichizi sau garanţii financiare, putând dispune de ele liber, şi poate deţine conturi în orice valută în România.

9.6.   Membrii Agenţiei vor fi scutiţi de impozitele pe salarii, pe compensaţii, pe beneficii şi pensii primite în serviciul actual sau anterior; de asemenea, o astfel de dispensă se va extinde la beneficiile plătite membrilor familiilor lor.

9.7.    Diseminarea publicaţiilor ori altor materiale informative trimise de sau la Agenţie nu va fi restricţionată în niciun fel.

ARTICOLUL 10

Guvernul României împuterniceşte Agenţia Spaţială Română (ROSA) drept autoritate responsabilă cu aplicarea prezentului acord. ROSA va notifica directorului general al Agenţiei numele reprezentanţilor şi consilierilor săi care vor participa la întâlniri, conform art. 6.

ARTICOLUL 11

Părţile vor fi responsabile pentru modul în care desfăşoară activităţile proprii în executarea prezentului acord. In particular, fiecare va avea drept de recurs împotriva terţilor în ceea ce priveşte prejudiciile de orice fel aduse persoanei sau proprietăţii şi fiecare se va putea apăra împotriva pretenţiilor terţilor, în limitele prejudiciului cauzat prin propria activitate.

ARTICOLUL 12

12.1.   Orice neînţelegere apărută în aplicarea sau interpretarea prezentului acord, care nu poate fi rezolvată pe cale amiabilă, va fi supusă, la cererea oricărei părţi, unui tribunal de arbitraj.

12.2.  Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 membri, un arbitru desemnat de Agenţie, unul desemnat de Guvernul României şi un al treilea arbitru care va fi ales de primii doi arbitri şi care va fi preşedinte. Dacă, într-o perioadă de 6 luni de la data cererii de arbitrare, oricare dintre părţi nu şi-a desemnat arbitrul, la cererea oricărei părţi, arbitrul va fi numit de preşedintele Curţii Internaţionale de Justiţie. Aceeaşi procedură se va aplica dacă, în termen de 6 luni de la desemnarea şi numirea primilor doi arbitri, cel de al treilea arbitru nu a fost încă ales.

12.3.   Tribunalul de arbitraj îşi va stabili propriile reguli de procedură; decizia sa va fi definitivă şi obligatorie.

ARTICOLUL 13

Anexa nr.  I constituie parte integrantă din prezentul acord.

ARTICOLUL 14

14.1.   După semnare şi după îndeplinirea procedurilor interne necesare, conform legislaţiei din România, prezentul acord va intra în vigoare prin subscrierea României la Carta PECS, în conformitate cu prevederile art. 7 şi ale anexei nr. I, cu excepţia prevederilor anexei nr. II lit. A şi B, care vor intra în vigoare la data notificării, prin intermediul canalelor diplomatice, a îndeplinirii de către România a procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a prezentului acord. Această subscriere la Carta PECS se va realiza în termen de cel puţin un an de la semnarea prezentului acord, cu excepţia cazului în care părţile au convenit un alt termen. In caz că subscrierea nu s-a realizat în termenul convenit, prezentul acord îşi va pierde obiectul.

14.2.   După intrarea în vigoare, prezentul acord va înlocui orice alt acord între Guvernul României şi Agenţie; totuşi prevederile acestora vor continua să se aplice atât cât este necesar pentru implementarea prevederilor contractelor care au fost încheiate în cadrul lor şi care sunt în vigoare la data la care aceste acorduri îşi vor înceta efectele.

ARTICOLUL 15

15.1.  Cu excepţia cazului în care îşi va înceta efectele în conformitate cu dispoziţiile paragrafului 15.3, prezentul acord va înceta la 5 ani de la data intrării în vigoare. Cu un an înainte de încetarea prezentului acord, părţile vor trece în revistă rezultatele implementării, pe baza rezultatelor analizelor anuale prevăzute la art. 8, şi vor examina metodele şi mijloacele pentru continuarea sau dezvoltarea în viitor a relaţiilor de cooperare. In particular, părţile vor examina posibilitatea ca României să i se acorde statutul de stat membru asociat sau de stat membru al Agenţiei.

15.2.   In cazul continuării cooperării, prezentul acord poate fi prelungit şi/sau modificat prin acordul scris al părţilor.

15.3.  Oricare dintre părţi poate denunţa prezentul acord prin intermediul unei notificări scrise, cu cel puţin un an înainte de data la care se intenţionează încetarea prin denunţare, dată care va corespunde cu sfârşitul anului calendaristic.

15.4.   Incetarea prezentului acord nu va afecta nici validitatea acelor drepturi şi obligaţii ale părţilor care datorită naturii lor continuă şi după încetarea acordului sau pot fi interpretate astfel, cum sunt cele referitoare la: arbitraj, confidenţialitate, răspundere, drepturile de proprietate intelectuală, nici validitatea contractelor intrate în vigoare conform prezentului acord. După încetarea prezentului acord, Guvernul României va fi obligat să finanţeze participarea sa corespunzător contractului aprobat pentru anii financiari curent şi anterior, conform PECS.

15.5.   Guvernul României şi Agenţia pot modifica prevederile prezentului acord prin acord mutual. Modificările, exceptându-le pe cele din anexe, vor intra în vigoare la data ultimei notificări prin care părţile îşi comunică reciproc îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare. Modificările prevederilor din anexe se vor face în conformitate cu dispoziţiile acestora.

Semnat la Bucureşti la 17 februarie 2006, în două exemplare originale, în limba engleză. Părţile semnatare pot redacta şi versiunile în limbile română, franceză şi germană, care nu vor fi considerate ca având autoritate din punct de vedere al interpretării.

Pentru Guvernul României,

Marius-Ioan Piso,

preşedintele Agenţiei Spaţiale Române

Pentru Agenţia Spaţială Europeană,

Jean-Jacques Dordain,

director general la Agenţia Spaţială Europeană

ANEXA Nr. I

PLANUL

pentru statele europene cooperante (PECS) - obiective, reguli şi proceduri

I. Obiective

I.1. Obiectivele generale ale PECS

Obiectivele generale ale PECS sunt să asocieze Guvernul României în programele şi activităţile Agenţiei şi să pregătească într-o modalitate eficientă posibilă accesiunea la Convenţia ESA.

I.2. Obiectivele specifice ale PECS

-  Să dezvolte cooperarea dintre comunităţile ştiinţifice şi de aplicaţii din România şi statele membre ale Agenţiei

-  Să creeze şi să consolideze expertiza industrială şi capacitatea României în vederea participării industriale la programele viitoare ale Agenţiei după ascensiune

-  Să asigure accesul indirect la programele si activităţile ESA

-  Să stimuleze Guvernul României să înţeleagă organizarea şi funcţionarea ESA, incluzând utilizarea monedei europene euro, produsele spaţiale europene, standardele şi procedurile

-  Să asigure coerenţa dintre activităţile spaţiale ale statelor membre şi ale României, de exemplu, prin evitarea suprapunerilor

I.3.  Domeniile si categoriile de activităţi acoperite de PECS

(i) PECS  va  acoperi  4  categorii  principale  de activităţi în următoarele domenii:

-  ştiinţa spaţială, în special astronomia şi astrofizica, explorarea sistemului solar şi fizica solar-terestră;

-  cercetarea în observarea Terrei şi aplicaţiile ei, în special în supravegherea mediului, meteorologia, aeronomia şi geodezia şi monitorizarea hazardurilor majore;

-  telecomunicaţii, în special experimentarea de servicii şi navigaţie satelitară;

-  cercetarea în microgravitaţie, în special biologia şi medicina spaţială, şi ştiinţa materialelor;

-  ingineria şi utilizarea segmentului de sol.

(ii) Următoarele categorii de activităţi sunt acoperite de PECS:

-  tehnologie şi echipament aferent programelor opţionale ESA, care nu sunt decisive pentru execuţia programelor Agenţiei (tehnologie noncritică);

proiecte ştiinţifice şi/sau experimente;

-  exploatarea datelor;

-  sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii.

(iii) Activităţile detaliate acoperite de PECS vor fi definite într-un plan pe 5 ani, care va fi reînnoit la sfârşitul celui de al patrulea an al fiecărei perioade de 5 ani pentru renegocierea Acordului dintre Agenţie şi Guvernul României pentru încă o perioadă de 5 ani. Planul proiectului de 5 ani va fi aprobat în cadrul Comitetului PECS şi poate fi actualizat anual, conform procedurilor de mai jos.

II.  Reguli şi proceduri

II.1. Implementarea PECS

Agenţia va executa PECS în conformitate cu regulile şi procedurile sale, în afara cazului în care se prevede altfel în prezentele obiective, reguli şi proceduri.

Un comitet dedicat, menţionat în continuare Comitetul PECS, va supraveghea şi va controla implementarea PECS. Termenii de referinţă şi regulile de procedură ale Comitetului PECS sunt descrise în anexa nr. II.

Instituţiile naţionale aflate în jurisdicţia română, la cererea Agenţiei şi cu acordul Guvernului României, pot asigura suportul tehnic pentru una sau mai multe activităţi executate în PECS; în acest caz sprijinul va fi acoperit printr-un schimb de scrisori între instituţia interesată şi Agenţie, care vor fi expediate spre informare tuturor statelor ECS şi Consiliului Agenţiei.

Agenţia va pune la dispoziţie facilităţile şi serviciile sale pentru activităţile realizate în cadrul PECS, conform prevederilor art. 3.1. In particular, Sistemul Electronic Mail de Invitaţii la Oferta (EMITS) al Agenţiei va fi disponibil să înregistreze firmele din  România în următoarele condiţii:

-  acces doar citit pentru programele Agenţiei;

-  acces complet pentru activităţile din PECS.

II.2. Conţinutul PECS

Inainte de începerea activităţilor pentru o perioadă de 5 ani, Agenţia va întocmi PECS pe 5 ani, bazat pe informaţiile primite din partea Guvernului României şi din statele membre, în conformitate cu următoarea procedură:

II.2.1.   Agenţia se va consulta cu Guvernul României referitor la tehnologia noncritică.

II.2.2.   Luând în considerare prevederile art. 6 al Acordului, Agenţia va stabili ulterior un PECS al proiectului pe o perioadă de 5 ani, care va fi discutat în fiecare comitet şi consiliul de program şi care va fi supus spre aprobare statelor membre printr-un vot majoritar de două treimi din numărul acestora sau participanţilor implicaţi în următoarele comitete ale Agenţiei şi consilii de program, în vederea aprobării de către Comitetul PECS:

-   la consiliile de program ale Agenţiei: să respecte contribuţiile României în faza de dezvoltare şi/sau exploatare a sistemelor şi a încărcăturilor utile sau la dezvoltarea de tehnologie noncritică, asumate în cadrul programelor opţionale ale Agenţiei;

-   la Comitetul programului ştiinţific (SPC): să respecte contribuţiile României la faza de dezvoltare şi/sau exploatare sau la dezvoltarea de tehnologie noncritică, asumate în cadrul proiectelor ştiinţifice ale Agenţiei;

-   la Comitetul de politică industrială (IPC): să respecte includerea în PECS a dezvoltării anumitor tehnologii prezentate în Planul tehnologic al Agenţiei, asumate de Guvernul României, sau dezvoltarea de tehnologie noncritică în acest domeniu şi să respecte activităţile asumate pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM).

Suplimentar, dacă activitatea PECS este inclusă în activităţile definite în anexa A la o declaraţie-program în vigoare sau în curs de finalizare, declaraţia respectivă sau declaraţia-proiect va fi modificată sau va fi recunoscută această contribuţie PECS.

De asemenea, IPC va examina şi va aproba printr-un vot majoritar simplu al statelor membre aspectele politicii industriale ale PECS, înainte de trimiterea lui la Comitetul PECS spre aprobare.

II.2.3.  Agenţia va pregăti un PECS consolidat, pe baza elementelor aprobate de comitetele şi consiliile de program în vederea examinării şi aprobării de Comitetul PECS în acest stadiu. Guvernul României va informa Agenţia şi Comitetul PECS despre activităţile dorite şi, de asemenea, va confirma Agenţiei contribuţia sa pentru finanţarea acestora.

II.2.4.   Inainte de aprobarea PECS pe 5 ani, orice modificare în conţinutul activităţilor propuse de Comitetul PECS, cu excepţia activităţilor de anulare, va fi trimisă spre examinare comitetelor relevante şi consiliilor de program. Comitetele relevante şi consiliile de program vor trimite aprobările lor asupra modificărilor propuse Comitetului PECS spre aprobare.

II.2.5.   Odată ce Comitetul PECS a aprobat PECS pe 5 ani, Agenţia, în conformitate cu prevederile acelui PECS, va pregăti un instrument specific, denumit în continuare Carta PECS (conform paragrafului 14.1 din Acord), permiţând Guvernului României să contribuie financiar la PECS. Carta PECS va conţine referinţele activităţilor finanţate de Guvernul României, aşa cum au fost definite în PECS aprobat şi va prezenta contribuţia financiară a Guvernului României, inclusiv partea sa financiară la costurile interne ale Agenţiei, în conformitate cu paragraful II.4, împreună cu centralizatorul indicativ corespunzător şi eşalonarea plăţilor. Carta PECS va fi prezentată de către Agenţie Guvernului României pentru subscriere şi va fi transmisă Comitetului PECS spre informare.

II.2.6.  In decursul acestei perioade de 5 ani, PECS pe 5 ani poate fi revizuit şi modificat o dată pe an, astfel încât să fie avute în vedere noile activităţi propuse de Agenţie şi în care Guvernul României sau alt stat ECS să îşi fi exprimat un interes. Aprobarea unei revizuiri intermediare a PECS va fi înaintată spre aprobare comitetelor Agenţiei şi consiliilor de program. Dacă, ca rezultat al procedurii de mai sus, activităţi noi sunt adăugate PECS, Carta PECS va fi modificată de Agenţie şi Guvernul României va aproba contribuţia sa modificată astfel cum reiese din Carta PECS actualizată.

II.3.  Principiile politicii industriale

PECS se va baza pe coeficientul 1 de rambursare geografică. Rambursarea geografică se va calcula conform Rezoluţiei de reglementare privind calcularea coeficienţilor de rambursare geografică [ESA/CXXXVIII/Res. 6 (Final)], adoptată de   Consiliul Agenţiei.

Când se definesc PECS pe 5 ani şi orice revizuire, se vor aplica următoarele principii de politică industrială:

-  nedistorsionarea concurenţei;

-  complementaritatea cu experienţa existentă în statele membre;

-   complementaritatea cu activităţile prevăzute în programele ESA aprobate;

-   efectul dezvoltării de servicii provenite din valori spaţiale europene;

-  valorile tehnologice pentru ESA, cu accent pe:

- potenţialul de inovare;

-  compatibilitatea cu Planul tehnologic european şi/sau cu necesităţile viitoare ale Agenţiei;

-  impulsul la reţeaua industrială europeană;

-  deschiderea de pieţe noi pentru furnizorii competitivi;

-  implicarea IMM-urilor.

Aceste criterii vor fi utilizate de către IPC când se examinează şi se revizuieşte proiectul PECS.

II.4.  Reguli financiare

PECS va fi finanţat din contribuţiile statelor ECS, în conformitate cu regulile şi procedurile Agenţiei, care vor fi redactate prin subscrierea Guvernului României la Carta PECS, conform procedurilor din paragraful II.2. Pentru managementul programului, Guvernul României va acoperi costurile interne ale Agenţiei cu o rată fixă de 7% din contribuţia financiară, progresiv crescătoare în fiecare an, în scopul atingerii costului total după perioada de 5 ani din PECS.

Contribuţia financiară minimă necesară pentru participarea oricărui stat ECS la PECS pe 5 ani este de 5 MEUR, stabilită în condiţiile economice din 2001.

Proiectul poate începe imediat după subscrierea Statului ECS la Carta PECS.

Guvernul României poate să îşi mărească contribuţia la PECS o dată pe an, în măsura în care o astfel de creştere nu impune costuri suplimentare altor state ECS.

In cazul contractelor cofinanţate fie de firma selectată, fie din alte surse, participarea la costurile interne ale Agenţiei se va calcula pe baza valorii generale a contractului.

Fără a ţine seama de prevederile art. 18 din regulamentele financiare ale Agenţiei, orice sumă necheltuită până la sfârşitul anului financiar va fi automat alocată următorului an.

La sfârşitul fiecărei perioade de 5 ani acoperite de PECS, cota-parte din contribuţia Guvernului României care nu a fost alocată pentru executarea lucrării va fi utilizată pentru activităţile financiare planificate spre execuţie în perioada următoare de 5 ani, dacă nu este cerută de Guvernul României.

La încetarea valabilităţii prezentului Acord, orice contribuţie a Guvernului României care nu a fost cheltuită în PECS poate fi repartizată de Guvernul României unui alt program la care participă, dacă devine stat membru sau membru asociat, sau poate fi repartizată după cum decide Guvernul României.

II.5.  Reguli contractuale

Agenţia va încheia contractele necesare executării PECS în conformitate cu regulile şi procedurile sale, prin aplicarea clauzelor şi condiţiilor generale contractelor ESA şi, în special, contractelor care vor fi exprimate în euro.

Angajamentele contractuale ale Agenţiei se vor limita la fondurile disponibile. Agenţia nu va emite o invitaţie la ofertant când fondul pentru desfăşurarea activităţilor este insuficient comparativ cu costul estimat în planul de lucru.

Ca o regulă generală, activităţile se vor realiza printr-o competiţie deschisă în statele ECS care şi-au exprimat interesul în activităţile respective.

In cazul activităţilor cofinanţate, Agenţia va deţine evidenţa totală asupra cheltuielilor planificate şi prezentate de contractor, precum şi originea fondului pentru executarea contractului. In unele cazuri aceasta poate include un drept de audit asupra sau din partea Agenţiei.

Orice limitare a proprietăţii intelectuale asupra zborului in-orbita a unei încărcături utile incluse în activităţile PECS se va supune regulilor Agenţiei.

II.6.  Prevederi generale

Depinzând de obiectivele proiectului de cooperare, Guvernul României va dispune de valorile produse şi finanţate de ea în PECS, precum şi de facilităţi, software şi echipament achiziţionat în timpul execuţiei proiectului, conform principiilor care guvernează contractele Agenţiei.

Modificările aduse prezentei anexe vor necesita doar acordul scris al părţilor.

ANEXA Nr. II

COMITETUL   PLANULUI   PENTRU   STATELE   EUROPENE   COOPERANTE

(Comitetul PECS)

Termeni de referinţă şi reguli de procedură

A. Termeni de referinţă

Comitetul PECS, care acţionează împreună cu Agenţia, va supraveghea şi va controla execuţia PECS în conformitate cu „Obiectivele, regulile şi procedurile" din anexa nr. I la prezentul acord. Comitetul PECS:

1.   va examina şi va aproba printr-un vot majoritar simplu al statelor ECS, după primirea notificării acordului din partea instituţiilor subordonate Consiliului Agenţiei, proiectul PECS pe 5 ani menţionat în paragraful II.3 din „Obiective, reguli şi proceduri" şi orice amendament la acesta.

Dreptul de a vota proiectul PECS pe 5 ani va fi garantat oricărui potenţial stat ECS pentru care Acordul ECS nu a intrat încă în vigoare;

2.  va decide, în conformitate cu cap. V din regulile de procedură ale Comitetului PECS, limba în care se vor desfăşura întrunirile Comitetului PECS, decizie care va fi luată prin votul majoritar simplu al statelor ECS;

3.   va nota orice subscriere sau orice creştere a contribuţiei participanţilor la PECS, astfel cum este prevăzut în Carta PECS;

4.   va primi informaţii referitoare la sprijinul tehnic asigurat de un institut naţional aflat sub jurisdicţia unui stat ECS, conform „Obiectivelor, regulilor si procedurilor PECS";

5.   va aproba termenii de referinţă, propriile reguli de procedură şi orice alte amendamente.

Comitetul PECS

B. Reguli de procedură

CAPITOLUL I

Componenţă

1.1.    Comitetul PECS va fi format exclusiv din reprezentanţii statelor ECS.

1.2.   Reprezentantul fiecărui stat ECS poate asista la întrunirile Comitetului PECS ca observator. Preşedintele Comitetului financiar şi administrativ (AFC), al Comitetului de politică industrială (IPC) şi al Comitetului de program ştiinţific (SPC) sunt invitaţi să asiste din oficiu şi li se recunoaşte statutul de observator.

1.3.   Fiecare stat ECS poate fi reprezentat de cel mult 2 delegaţi. Participarea ca delegat presupune trimiterea către preşedinte a scrisorilor de acreditare din partea autorităţii naţionale competente.

1.4.  Consilierii pot însoţi delegaţii. Numele şi profesiunile consilierilor vor fi notificate directorului general al Agenţiei înainte de participarea la lucrările oricărei întruniri a Comitetului.

CAPITOLUL II

Conducere

2.1. Comitetul PECS alege, dintre reprezentanţii statelor ECS, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an.

2.2.   Dacă preşedintele este în imposibilitate să îşi îndeplinească funcţiile, el va fi înlocuit de un vicepreşedinte. Preşedintele activ va avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi preşedintele.

2.3.   Preşedintele va conduce dezbaterile Comitetului PECS. Acesta nu are capacitatea de a-şi delega atribuţiile. Pe perioada exercitării mandatului, preşedintele va rămâne sub autoritatea Comitetului PECS.

2.4.   Statul ECS al cărui delegat exercită funcţia de preşedinte va numi alt delegat în locul său pe perioada mandatului.

CAPITOLUL III

Intruniri

3.1.   Ca regulă generală Comitetul PECS se va întruni la Agenţie cel mult de două ori pe an, întrunindu-se apoi la IPC sau AFC.

3.2.   La începerea fiecărei întruniri, preşedintele va disemina o listă cu participanţi.

3.3.  Asistarea la întrunirile Comitetului a reprezentanţilor statelor membre ale Agenţiei şi a preşedinţilor AFC, IPC şi SPC nu va implica în niciun caz un drept de vot.

3.4.   La fiecare întrunire Comitetul PECS va stabili data următoarei întruniri. Când este necesar, preşedintele poate modifica data fixată pentru o întrunire.

3.5.   Preşedintele poate convoca întrunirile extraordinare ale Comitetului PECS fie din proprie iniţiativă, fie la cererea majorităţii statelor ECS. Preşedintele va încerca să pregătească astfel de întruniri în conjuncţie cu întrunirile IPC sau AFC.

3.6.   Directorul general al Agenţiei va desemna un membru al Agenţiei care să ocupe postul de secretar al Comitetului PECS.

3.7.   După consultarea cu preşedintele, secretarul Comitetului PECS va pregăti ordinea de zi, care va fi diseminată statelor ECS cu două săptămâni înainte de fiecare întrunire.

3.8.   După modificările necesare, ordinea de zi va fi discutată şi adoptată de Comitetul PECS imediat după deschiderea întrunirii. Pe ordinea de zi pot fi adăugate şi alte puncte, dar o astfel de decizie poate fi luată numai cu acordul tuturor statelor ECS.

3.9.   Membrii Agenţiei desemnaţi de directorul general vor asista la întrunirile Comitetului PECS.

3.10.  Fiecare stat ECS va avea un drept de vot.

3.11.   Exceptând unele cazuri, deciziile vor fi luate cu majoritatea simplă a statelor ECS reprezentante şi cu drept de vot.

3.12.  Prezentele reguli de procedură vor fi implementate pentru a facilita realizarea obiectivelor PECS şi se vor aplica atunci când cel puţin 3 state ECS au aderat la Comitetul PECS.

CAPITOLUL IV

Funcţiile preşedintelui şi conducerea proiectelor

4.1. Conform prevederilor prezentelor reguli de procedură, preşedintele va controla dezbaterile Comitetului PECS şi va menţine ordinea în timpul întrunirilor. Preşedintele va declara întrunirea deschisă sau închisă discuţiilor şi, dacă este necesar, le va rezuma, va asigura respectarea prezentelor reguli de procedură, va consimţi sau va retracta dreptul la cuvânt, va decide puncte din ordinea de zi, va supune propunerile la vot şi va anunţa deciziile luate. Preşedintele poate propune suspendarea sau închiderea dezbaterii ori suspendarea întrunirii. Inainte de vot, el va stabili dacă în sală este întrunit cvorumul în conformitate cu paragraful 4.10.

4.2.  Nimeni nu va lua cuvântul fără autorizaţia prealabilă a preşedintelui. Conform prevederilor paragrafului 4.3, preşedintele va acorda cuvântul în ordinea înscrierii la cuvânt. Preşedintele poate retrage cuvântul acordat unui vorbitor în cazul în care acesta nu respectă subiectul din ordinea de zi.

4.3.  Pe durata întrunirii, un stat ECS poate modifica un punct din ordinea de zi. Preşedintele va lua o decizie imediată asupra acestei moţiuni. Orice stat ECS poate face recurs împotriva deciziei luate de preşedinte, caz în care recursul va fi dezbătut şi supus la vot. Dacă recursul nu este confirmat de majoritatea delegaţiilor statelor ECS prezente şi cu drept de vot, decizia preşedintelui se va menţine. Delegaţii care au discutat un punct din ordinea de zi nu se mai pot referi la acel punct.

4.4.  Prioritatea altor declaraţii sau moţiuni va fi atribuită, în ordinea următoare, pentru:

a)  suspendarea şedinţei;

b)  închiderea şedinţei;

c)  amânarea problemei aflate în discuţie;

d)  închiderea dezbaterii pe tema aflată în discuţie.

4.5.  Orice propunere în forma finală poate fi supusă la vot. Ea va fi supusă în scris întrunirii dacă o delegaţie o cere. In acest caz preşedintele nu va aborda propunerea în cadrul întrunirii până când delegaţiile nu sunt în posesia textului acesteia.

4.6.  Chiar dacă un amendament al unei propuneri este modificat, acesta va fi supus mai întâi la vot. Dacă sunt modificate două sau mai multe amendamente, Comitetul PECS va vota mai întâi acea propunere care se îndepărtează în conţinut de la propunerea originală. In cazul în care adoptarea unui amendament implică respingerea altuia, ultimul nu va fi supus la vot.

4.7.    Orice delegat poate cere ca părţile unui amendament să fie supuse separat la vot. Dacă această cerinţă nu se aprobă, moţiunea de divizare a amendamentului va fi supusă la vot.

4.8.   Dacă o delegaţie solicită, Comitetul PECS va vota apoi propunerea finală rectificată.

4.9.   Dacă două sau mai multe propuneri au fost modificate cu o alta care are acelaşi conţinut, aceste propuneri, în cazul în care Comitetul PECS nu decide altfel, vor fi supuse la vot în ordinea în care au fost modificate. După fiecare vot Comitetul PECS poate decide dacă să voteze sau nu propunerea următoare.

4.10.  Oricând prezentele reguli de procedură vor deveni aplicabile în conformitate cu prevederile paragrafului 3.12, pentru formarea unui cvorum la orice întrunire a Comitetului PECS va fi necesară prezenţa reprezentanţilor din majoritatea statelor ECS.

CAPITOLUL V

Limba vorbită

Intrunirile Comitetului PECS vor fi conduse în una dintre limbile de lucru ale Agenţiei, care va fi aleasă de acesta. Toate documentele vor fi întocmite în limba respectivă.

CAPITOLUL VI

Minute

6.1.    După fiecare întrunire a Comitetului PECS, secretarul acestuia va întocmi o minută care va reda esenţa discuţiilor şi va înregistra concluziile trase.

6.2.   Acest document va fi diseminat cât mai curând posibil după sfârşitul întrunirii.

6.3.   Propunerile pentru amendamente la acel document vor fi transmise, în scris, secretariatului Comitetului PECS, în 3 săptămâni de la data comunicării lui.

6.4.   La începutul fiecărei întruniri, minuta întrunirii anterioare, după luarea în considerare a oricărui amendament propus, va fi aprobată de Comitetul PECS.

CAPITOLUL VII

Amendamente

Comitetul PECS îşi poate modifica termenii de referinţă şi regulile de procedură, cu acordul scris al Agenţiei.


SmartCity5

COMENTARII la Acord 0/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Acord 0 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu