ACORD Nr. 0
din 2 mai 2007
intre Ministerul
Administratiei si Internelor si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
privind implementarea proiectului „Intarirea capacitatii Guvernului Romaniei de
a gestiona situatiile dificile generate de dezastre naturale - Dezvoltarea
capacitatii pentru situatii de urgenta (CDES)"
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 624 din 11 septembrie 2007
Având în vedere că Ministerul Administraţiei şi
Internelor din România (la care se va face referire în continuare prin MAI) şi Programul Naţiunilor Unite
pentru Dezvoltare (la care se va face referire în
continuare prin PNUD) au convenit să coopereze
pentru implementarea unui proiect în România (la care se va face referire în
continuare prin Proiect), Proiect care este prezentat în anexa A la prezentul acord,
având în vedere că MAI a informat PNUD asupra
consimţământului de a contribui cu fonduri (la care se va face referire în
continuare prin contribuţie) către PNUD pe baze de cofinanţare, pentru a
creşte resursele disponibile pentru Proiect,
având în vedere că PNUD va desemna o autoritate
responsabilă cu executarea Proiectului sau un partener de implementare pentru
fiecare proiect finanţat din contribuţie (la care se va face referire în
continuare prin agenţie de execuţie/partener de implementare),
MAI şi PNUD convin, prin prezentul acord, asupra
următoarelor:
ARTICOLUL I
1. MAI va pune la dispoziţia
PNUD, în modalitatea prevăzută în paragraful 2, contribuţia de 1.000.000 USD.
2. MAI, în conformitate cu planul de plăţi prevăzut în
prezentul articol, va depune contribuţia în contul RO02BRDE450SV03466804500,
deschis la banca BRD GSG, Sucursala Mari Clienţi Corporativi.
Data plăţii datorate
Suma (USD)
a) august 2007
500.000
b) februarie 2008
500.000
Planul plăţilor are în vedere cerinţa ca aceste sume să
fie plătite anterior implementării activităţilor planificate. Acest plan poate
fi amendat pentru a fi în concordanţă cu progresul livrărilor din cadrul
Proiectului.
3. Toate raportările şi declaraţiile financiare vor fi exprimate în USD.
4. PNUD poate conveni să accepte tranşe ale
contribuţiei în altă monedă decât USD, în cazul în care această monedă este
total convertibilă sau poate fi utilizată cu promptitudine de PNUD şi face
subiectul prevederilor paragrafului 5. Orice schimbare
a monedei plăţilor contribuţiei trebuie realizată
numai cu acordul PNUD.
5. Valoarea unei tranşe a contribuţiei, dacă aceasta
se plăteşte în altă monedă decât USD, va fi determinată prin aplicarea ratei
operaţionale de conversie a Naţiunilor Unite în vigoare la data plăţii. Dacă
există o modificare a ratei operaţionale de conversie a Naţiunilor Unite
anterior utilizării integrale de către PNUD a tranşei contribuţiei, valoarea
soldului disponibil la acel moment va fi ajustată în consecinţă. Dacă într-o
astfel de situaţie se înregistrează o scădere a valorii soldului, PNUD va
informa MAI în scopul de a determina dacă se poate asigura finanţarea
suplimentară de către MAI. In cazul în care această finanţare nu este
disponibilă, asistenţa care va fi asigurată de către PNUD pentru Proiect
conform prezentului acord poate fi redusă, suspendată sau terminată.
6. Orice venit din dobânzi asociat contribuţiei va fi
creditat în contul PNUD şi va fi utilizat în conformitate cu procedurile stabilite ale PNUD.
ARTICOLUL II
1. In conformitate cu deciziile şi directivele
Comitetului executiv PNUD, reflectate în politica acestuia de recuperare a
costurilor din alte resurse, contribuţia va face subiectul recuperării
costurilor de către PNUD pentru două categorii distincte de costuri legate de
asigurarea serviciilor de sprijin, şi anume:
a) costuri indirecte suportate de sediul central al
PNUD şi de structurile biroului naţional în furnizarea serviciilor de suport
general de management (SGM). Pentru acoperirea acestor costuri SGM,
contribuţiei i se va aplica o taxă egală cu 3%;
b) costuri directe survenite pentru implementarea
serviciilor de sprijin (ISS) asigurate de PNUD
şi/sau de agenţia de execuţie ori de partenerul de implementare. Atât timp cât
acestea sunt asociate fără echivoc Proiectului specific, aceste costuri sunt
incluse în bugetul Proiectului pe o linie bugetară relevantă şi, în cazul
serviciilor tranzacţionale clar identificabile, acestea sunt suportate din
Proiect în conformitate cu ratele standard de servicii.
2. Totalul sumelor alocate pentru Proiect, împreună cu
costurile estimate ale rambursării serviciilor de suport asociate, nu trebuie
să depăşească resursele totale disponibile ale Proiectului conform prezentului
acord, la care se adaugă fondurile din alte surse de finanţare care ar putea fi
disponibile Proiectului pentru costurile acestuia şi costurile de suport.
ARTICOLUL III
1. Contribuţia va fi administrată de PNUD în
conformitate cu reglementările, regulile şi directivele PNUD, prin aplicarea
procedurilor normale pentru execuţia proiectelor proprii.
2. Managementul şi cheltuielile Proiectului vor fi
guvernate de reglementările, regulile şi directivele PNUD şi, acolo unde este
aplicabil, de reglementările, regulile şi directivele agenţiei de
execuţie/partenerului de implementare.
ARTICOLUL IV
1. Implementarea responsabilităţilor PNUD şi ale
agenţiei de execuţie/partenerului de implementare potrivit prezentului acord şi
documentelor de proiect relevante va fi condiţionată de primirea de către PNUD
a contribuţiei, în conformitate cu planul plăţilor stabilit în art. I paragraful 2.
2. Dacă sunt anticipate sau se realizează creşteri
neprevăzute ale cheltuielilor ori angajamentelor (fie datorită factorilor
inflationisti, fluctuaţiilor în ratele de conversie, fie datorită unor situaţii
neprevăzute), PNUD va prezenta MAI, în mod oportun, o estimare de suplimentare, prezentând finanţarea care
va fi necesară. MAI va face uz de toate demersurile pentru a obţine fondurile
suplimentare necesare.
3. Dacă tranşele de contribuţie la care se face
referire în art. I paragraful
2 nu sunt primite în conformitate cu planul de plăţi sau dacă finanţarea
suplimentară necesară în conformitate cu paragraful 2 nu este asigurată de MAI
sau din alte surse, asistenţa care va fi asigurată Proiectului conform
prezentului acord poate fi redusă, suspendată sau terminată de PNUD.
ARTICOLUL V
PNUD va rămâne proprietar al echipamentului tehnic sau
de altă natură, ca şi al materialelor, furniturilor şi al altor bunuri
finanţate sau furnizate de către el, până în momentul în care acestea vor fi
cedate MAI sau unei entităţi desemnate de către acesta, în funcţie de
modalităţile şi condiţiile fixate de comun acord între MAI şi PNUD.
ARTICOLUL VI
Contribuţia va face subiectul exclusiv al procedurilor
de audit intern şi extern, conform reglementărilor, regulilor şi directivelor
financiare ale PNUD.
ARTICOLUL VII
PNUD va furniza MAI, la cerere, rapoarte financiare şi
de altă natură, pregătite în conformitate cu
procedurile de raportare ale PNUD.
ARTICOLUL VIII
1. PNUD va notifica MAI la finalizarea tuturor
activităţilor legate de contribuţie.
2. Chiar în cazul finalizării tuturor activităţilor
legate de contribuţie, PNUD va continua să reţină tranşele de contribuţie
neutilizate, până când toate angajamentele şi obligaţiile asumate prin
implementarea activităţilor finanţate din contribuţie vor fi onorate, iar
aceste activităţi vor fi încheiate în mod sistematic.
3. Dacă tranşele de contribuţie neutilizate se
dovedesc insuficiente pentru acoperirea unor astfel de angajamente şi
obligaţii, PNUD va notifica MAI şi se va consulta cu MAI asupra modalităţii în
care astfel de angajamente şi obligaţii pot fi onorate.
4. Orice tranşe de contribuţii care rămân necheltuite
după ce astfel de angajamente şi obligaţii au fost onorate se vor lichida de
către PNUD în consultare cu MAI.
ARTICOLUL IX
1. După desfăşurarea consultărilor între cele două
părţi ale prezentului acord şi presupunând că tranşele de contribuţie deja
plătite sunt, împreună cu celelalte fonduri disponibile pentru Proiect,
suficiente pentru satisfacerea tuturor angajamentelor şi obligaţiilor asumate
prin implementarea Proiectului, prezentul acord poate fi terminat de PNUD sau
de MAI. Prezentul acord îşi va înceta valabilitatea la 30 de zile după ce una
dintre părţi notifică în scris cealaltă parte asupra deciziei de terminare a
acordului.
2. Dacă tranşele de contribuţie neutilizate, împreună
cu alte fonduri disponibile pentru Proiect, sunt insuficiente pentru acoperirea
angajamentelor şi obligaţiilor de această natură, PNUD va notifica MAI şi se va
consulta cu MAI asupra modalităţii în care astfel de angajamente şi obligaţii
pot fi onorate.
3. Chiar în cazul terminării prezentului acord, PNUD
va continua să reţină tranşele de contribuţie neutilizate până când toate
angajamentele şi obligaţiile asumate prin implementarea activităţilor finanţate
din contribuţie vor fi onorate, iar aceste activităţi vor fi încheiate în mod
sistematic.
4. Orice tranşe de contribuţii care rămân necheltuite
după ce astfel de angajamente şi obligaţii au fost onorate se vor lichida de
către PNUD în consultare cu MAI.
ARTICOLUL X
Prezentul acord intră în vigoare la data primirii de
către PNUD a notificării prin care partea română informează despre îndeplinirea
procedurilor legale interne necesare intrării în vigoare a acestuia.
Semnat la Bucureşti, în două exemplare originale, în
limbile română şi engleză, toate textele fiind egal autentice. In caz de
divergenţe de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru MAI,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat,
Ministerul Administraţiei şi Internelor
Data: 2 mai 2007.
Loc: Bucureşti, România.
Pentru PNUD,
Thore Hansen,
reprezentant rezident A.l. PNUD
Data: 4 aprilie 2007.
Loc: Bucureşti, România.
ANEXA A
GUVERNUL ROMÂNIEI
PROGRAMUL NAŢIUNILOR UNITE PENTRU DEZVOLTARE
Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI)/
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU)
Intărirea capacităţii Guvernului României de a
gestiona situaţiile dificile generate de dezastre naturale - Dezvoltarea
capacităţii pentru situaţii de urgenţă (CDES)
Proiectul are ca scop sprijinirea eforturilor actuale
ale Guvernului României (MAI) - Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă pentru a-şi dezvolta capacitatea de răspuns eficient şi în timp util,
în cazul catastrofelor.
In urma dezastrelor naturale produse în anii 2005 şi
2006, Guvernul României este extrem de preocupat cu privire la capacităţile de
intervenţie la nivel naţional şi local. Au fost depuse eforturi importante
pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea capacităţii de răspuns, aceste eforturi
incluzând şi proiectul finanţat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare
(PNUD) în anul 2006 „Intărirea capacităţii Guvernului României de a gestiona
situaţiile dificile generate de dezastre naturale".
Proiectul curent se concentrează pe continuarea
pregătirii personalului în domenii specifice şi pe îmbunătăţirea capacităţilor
şi echipamentelor pentru intervenţie, cu accent pe dezastre acvatice care
necesită angajarea echipelor de intervenţie la dezastre de înaltă specializare,
în operaţiuni complexe de intervenţie la urgenţă.
SECŢIUNEA I
Descriere
Partea I: Analiza
situaţiei
In primăvara şi în vara anului 2005, ca şi în vara
anului 2006, România a fost afectată de inundaţii grave, de mare extindere şi
cu ample consecinţe, care au ridicat provocări serioase pentru autorităţile
care au intervenit în urma evenimentelor produse.
Numai în cursul anului 2006, ca urmare a inundaţiilor
şi alunecărilor de teren, au fost evacuate peste 16.350 de persoane. In special
în regiunile sudice şi estice, în judeţele riverane fluviului Dunărea, situaţia
a devenit critică în luna aprilie, când nivelul apei a atins cote istorice
(15.900 metri cubi pe secundă conform unor estimări, nivel înregistrat în anul
1895). Mai mult, impactul căderilor importante de precipitaţii, pe perioade
îndelungate, s-a manifestat şi în alte zone care nu erau cunoscute ca zone de
risc. In total, inundaţiile au afectat 608 localităţi, iar alunecările de teren
279 de localităţi. Au fost avariate 3.337 de locuinţe. 1.357 de locuinţe au
fost distruse şi peste 160.960 hectare de teren agricol au fost deteriorate.
Pagubele totale sunt estimate la peste 745.706,93 mii RON (peste 274 milioane USD).
In urma dezastrelor naturale produse, Guvernul României
este extrem de preocupat cu privire la capacităţile de intervenţie la nivel
naţional şi local. Au fost depuse eforturi importante pentru îmbunătăţirea şi
dezvoltarea capacităţii de răspuns, aceste eforturi incluzând şi proiectul
finanţat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) în anul 2006
„Intărirea capacităţii Guvernului României de a gestiona situaţiile dificile
generate de dezastre naturale". Proiectul a contribuit într-o manieră eficientă la îmbunătăţirea
dotării şi pregătirii echipelor specializate de căutare-salvare în mediu
acvatic.
Eforturile întreprinse în anul 2006 au produs rezultate
foarte încurajatoare în următoarele judeţe: Ialomiţa, laşi, Ilfov, Cluj,
Constanţa, Dolj, Hunedoara, Mureş, Timiş, Vâlcea, cât şi în municipiul
Bucureşti. Au fost livrate către Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă (IGSU) echipamente
specializate şi cursuri de pregătire, care împreună au condus la creşterea
ratei de succes a misiunilor de urgenţă în mediul acvatic. Totuşi, capacitatea
curentă de intervenţie este încă departe de necesităţi. Mai mult, datorită
resurselor limitate avute la dispoziţie, nu s-a putut întreprinde o abordare
particularizată şi nu s-a acordat atenţie nevoilor locale specifice de răspuns
la urgenţă.
Continuarea identificării şi alocării resurselor pentru
autorităţile responsabile cu intervenţia coerentă şi eficientă în caz de
catastrofă constituie o prioritate de înalt nivel pentru Guvernul României.
Acţiunile iniţiate în perioada 2005 - 2006 trebuie extinse până la atingerea
unei capacităţi suficiente de răspuns la nivel naţional, sub autoritatea
Ministerului Administraţiei şi Internelor - Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă (MAI/IGSU). Considerând că personalul IGSU a fost
majorat în anul 2006 cu aproximativ 12.000 noi angajaţi şi urmează a fi majorat
în continuare, în perioada 2007-2008, până la un total de 55.000 angajaţi,
eforturile pentru dotarea şi instruirea personalului de intervenţie
nou-recrutat nu constituie doar o sarcină de o mare provocare, dar necesită
concentrarea resurselor disponibile către anumite obiective specifice, astfel
încât să se poată atinge nivele de înaltă eficientă si să se obtina rezultate
solide si măsurabile.
Partea a II-a: Strategia
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Biroul pentru România, are o
legătură specială cu România, dată fiind lunga sa prezenţă istorică în ţară
(prima stabilită în anul 1971) şi în regiune. PNUD România s-a consacrat în a
ajuta România să devină o ţară dezvoltată, prin asigurarea unor servicii de
consultanţă de înaltă calitate Guvernului şi prin proiecte de dezvoltare
instituţională, inclusiv asistenţă în procesul de transformare socială a
României. Activitatea curentă a PNUD în România se bazează pe un larg program
de cooperare (Cadrul naţional de cooperare, CCF), care a fost dezvoltat prin dialog cu Guvernul, agenţiile Naţiunilor
Unite şi donori. Document CCF curent acoperă perioada 2005-2009 şi identifică
modalităţile de reducere a sărăciei şi de promovare a unui standard de viaţă
sustenabil, ca fiind una dintre priorităţile sale.
MAI se concentrează asupra dezvoltării unei strategii
naţionale în situaţii de urgenţă generate de dezastre naturale. Această
politică urmăreşte dezvoltarea unui cadru legal şi a unei baze materiale solide
pentru fiecare regiune a României.
Obiectivul general pe termen lung al Proiectului îl
reprezintă întărirea capacităţii Guvernului de a gestiona situaţiile de urgenţă
generate de dezastre naturale.
In particular, Proiectul vizează atingerea următoarelor
scopuri (obiective pe termen scurt):
1. întărirea capacităţii echipelor existente de
răspuns la urgenţă în caz de dezastre naturale, prin îmbunătăţirea
echipamentelor de intervenţie şi prin extinderea pregătirii şi calificării
personalului;
2. crearea de noi echipe specializate de răspuns la
urgenţă, cu accent pe dezastre acvatice;
3. elaborarea de ghiduri şi proceduri de intervenţie,
în conformitate cu cerinţele naţionale şi practicile internaţionale;
4. îmbunătăţirea capacităţii de intervenţie a IGSU la
nivel regional şi local.
In particular, proiectul va contribui la realizarea
următoarelor obiective:
• crearea capacităţii de răspuns a Guvernului României
la nivel local şi naţional;
• asigurarea pregătirii
profesionale specifice; dezvoltarea unor programe de cursuri, asigurarea
instruirii;
• îmbunătăţirea pieţei muncii şi a politicii
sociale; îmbunătăţirea serviciilor printr-o pregătire vocaţională şi
specializată a funcţionarilor publici.
Este de dorit implicarea donorilor internaţionali în
Proiect, dat fiind parteneriatul important care va fi dezvoltat între diferite
instituţii guvernamentale şi nonguvernamentale şi impactul potenţial pe care Proiectul
l-ar putea avea în îmbunătăţirea capacităţii de răspuns a României la situaţii
de urgenţă.
Fezabilitate şi sustenabilitate
Proiectul vizează continuarea întăririi capacităţii de
răspuns a Guvernului României în situaţii de urgenţă. Evenimentele recente au
arătat că în România clima se schimbă, iar riscul producerii unor inundaţii a
crescut în mod substanţial. Acesta este motivul pentru care Guvernul trebuie să
acţioneze imediat şi să fie pregătit pentru evenimente similare care s-ar putea
produce.
In completarea activităţilor anterioare, cât şi a celor
în curs de derulare în domeniul răspunsului la dezastre naturale, precum şi la
solicitarea Guvernului (MAI - IGSU), Biroul PNUD România este pregătit să
asigure asistenta necesară pentru dezvoltarea capacităţii la situaţii de
urgenţă. In particular, PNUD, în strânsă cooperare cu MAI, va face uz de
capacităţile şi conexiunile proprii pentru a mobiliza şi gestiona atât
resursele financiare, cât şi pe cele tehnice necesare pentru a sprijini
îmbunătăţirea infrastructurii operaţionale pentru intervenţii la urgenţă (de exemplu: echipamente
adecvate, resurse umane bine instruite etc).
Strategia actualei propuneri de proiect prevede
continuarea liniei demarate în anul 2006, prin extinderea activităţilor de dotare
şi pregătire, atât într-un cadru general, cât şi pe baza particularităţilor
distinctive ale diverselor regiuni. Din punctul de vedere al particularităţilor
intervenţiei în caz de inundaţii şi de alte dezastre în mediul acvatic,
teritoriul României poate fi privit ca fiind compus din următoarele regiuni:
• Zona costieră a Mării Negre
- Specificitate: altitudini până la 300 m; apă sărată;
întinse suprafeţe de apă; urgenţe complexe (porturi, vase comerciale şi de
agrement etc); fluctuaţii sezonale imense în rândul populaţiei; ape
internaţionale şi zonă de graniţă
• Zona riverană Dunării şi Delta Dunării
- Specificitate: altitudini până la 300 m; apă dulce;
ape internaţionale şi zonă de graniţă; aspecte de mediu (Delta Dunării)
• Zona municipiului Bucureşti şi judeţul Ilfov
- Specificitate: altitudini până la 300 m; apă dulce;
densitate foarte mare a populaţiei; numeroase lacuri şi râuri relativ mici;
urgenţe frecvente datorate în principal activităţilor recreaţionale şi
ocupaţionale
• Zona centrală şi de nord-vest (Transilvania, Banat,
Crişana)*)
- Specificitate: altitudini majoritare peste 300 m; apă
dulce; ape reci în râuri, torenţi, lacuri naturale şi artificiale; urgenţele se
produc adesea în locuri izolate
• Zona de est (Moldova)*)
- Specificitate: altitudini majoritare peste 300 m; apă
dulce; ape reci în râuri, torenţi, lacuri naturale şi artificiale; urgenţele se
produc adesea în locuri izolate
Se propune ca Proiectul să aibă o strategie orientată
pe rezultatele intermediare pe nivele, în funcţie de performanţele înregistrate
la fiecare dintre următoarele etape:
- pregătire teoretică şi practică generală, de largă
aplicabilitate în operaţiunile de urgenţă de rutină;
- pregătire teoretică şi practică de înalt nivel,
necesară situaţiilor complexe de urgenţă;
- antrenamente, exerciţii şi misiuni de intervenţie
supervizate;
- pregătire teoretică adaptată particularităţilor
locale şi instruire practică specifică.
In cadrul acestei abordări preventive se propune ca
bugetul Proiectului să fie revizuit periodic de către factorii de decizie ai
Proiectului (Project Executives), buget care va fi ajustabil în limite largi, atât în funcţie de
rezultatele intermediare înregistrate, cât şi de schimbările minore ale
necesităţilor care pot apărea pe durata de implementare a Proiectului. Se
anticipează, de asemenea, faptul că anumite judeţe se vor implica activ în
realizarea Proiectului odată ce beneficiile rezultatelor parţiale vor fi făcute
cunoscute.
Sustenabilitatea sistemului de
intervenţie în situaţii de urgenţă va fi asigurată prin finanţare de la bugetul
de stat . La nevoie, în situaţii de urgenţă, va fi mobilizat sprijin
internaţional.
Cooperarea care va fi iniţiată pe timpul Proiectului
între instituţiile guvernamentale şi alte agenţii poate constitui baza pentru
dezvoltarea de structuri profesioniste care să acţioneze în situaţii de
urgenţă. Suplimentar, PNUD va continua să acţioneze pentru obţinerea de sprijin
de la alte state donoare care si-au exprimat interesul în furnizarea de sprijin
pe termen lung pentru această iniţiativă.
Referitor la sustenabilitatea altor rezultate ale
Proiectului, şi anume a celor care rezultă din eforturile de dezvoltare a
capacităţii instituţionale, se aşteaptă să se realizeze mecanisme de asistenţă
şi sprijin la nivel comunitar.
*) Cele două regiuni de mai sus sunt similare în
caracteristici, dar sunt tratate distinct din motive legate de flexibilitatea
Proiectului şi minimizarea cheltuielilor adiţionale, cum sunt cheltuielile de transport, cazare etc.
Partea a III-a: Aranjamente de management
Proiectul va fi derulat sub execuţie naţională (NEX), cu sprijin prin Biroul naţional,
de către MAI/IGSU, cu respectarea regulilor şi procedurilor PNUD aplicabile
modalităţii NEX, cu sprijin prin Biroul naţional. MAI/IGSU va desemna un
director de proiect, pentru a superviza realizarea Proiectului în termenii
acestui document. PNUD va monitoriza implementarea Proiectului în modalitatea
NEX, pentru a asigura respectarea regulilor şi procedurilor aplicabile.
Execuţia bugetară, precum şi orice propunere de modificare a activităţilor
finanţate prin program vor fi analizate şi decise prin funcţia de management
tripartit, constând din PNUD, Guvern şi agenţia executoare. Acest grup
tripartit se va întruni cel puţin o dată pe an pentru a analiza progresul
Proiectului.
Pentru coordonarea realizării Proiectului, Biroul PNUD
din Bucureşti va selecta şi numi, în consultare cu directorul de proiect, un
manager de proiect şi un asistent de proiect, în conformitate cu procedurile
PNUD şi condiţiile bugetare. Managerul de proiect va fi responsabil pentru
realizarea Proiectului în grafic, în buget şi conform obiectivelor globale şi
intermediare ale Proiectului, aşa cum acestea sunt stabilite în prezentul
document. Managerul de proiect va fi abilitat să ia decizii pe parcursul
întregului proces în ceea ce priveşte problemele uzuale. Orice subiect de
dificultate sporită va fi rezolvat prin apelarea în mod excepţional la grupul
tripartit mai sus menţionat. De asemenea, managerul de proiect va pregăti
rapoartele anuale de evoluţie a Proiectului şi le va prezenta spre aprobare
grupului tripartit.
Managerul de proiect va menţine legătura permanentă, în
numele PNUD, cu partenerii implicaţi, după necesităţi: IGSU/MAI, autorităţi
locale, parteneri finanţatori/donori. Managerul de proiect, în coordonare cu
reprezentanţii IGSU/MAI, va
pregăti planul activităţilor Proiectului, respectând responsabilităţile
stipulate în prezentul document al Proiectului pentru fiecare parte naţională
implicată.
MAI/IGSU va pune la dispoziţia Proiectului premisele
necesare pentru implementarea corespunzătoare a componentei de instruire a
Proiectului. MAI/IGSU va organiza selecţia şi instruirea personalului
specializat care va executa activităţi de pregătire. Managerul de proiect va
superviza acest proces. Managerul de proiect va pregăti rapoarte lunare de
activitate, care vor fi prezentate Biroului naţional PNUD până la sfârşitul
fiecărei luni.
Asupra prezentului document al Proiectului se pot opera următoarele tipuri de revizii, sub semnătura
unilaterală a reprezentantului rezident al PNUD:
1. revizii anuale obligatorii, pentru înregistrarea
cheltuielilor suportate în anul financiar anterior;
2. reeşalonarea reviziilor bugetare.
Partea a IV-a:
Monitorizare şi evaluare
Monitorizarea si evaluarea se vor face conform
procedurilor PNUD1).
Monitorizarea la nivelul Proiectului se va realiza prin
raportări orientate pe rezultate, conform standardelor PNUD. In plus, Proiectul
va fi analizat atât în cadrul mecanismelor de evaluare ale programului naţional
şi ale Cadrului Asistenţei pentru Dezvoltare al Organizaţiei Naţiunilor Unite
(UNDAF), cât şi prin bilanţul anual al PNUD cu factorii de decizie.
Partea a V-a: Cadrul legal
Prezentul document al
proiectului va fi instrumentul la care se face referire în art. 1 din
Acordul-cadru standard de asistenţă dintre Guvernul României şi Programul
Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la data de 23 ianuarie 1991.
SECŢIUNEA a II-a
Cadrul resurselor si rezultatelor
Rezultat vizat, conform Documentului-cadru naţional al
rezultatelor: Până în 2009, capacitatea administrativă este îmbunătăţită la
nivel central şi local, pentru a dezvolta, implementa şi monitoriza programe
şi politici sustenabile - cu accent pe transparenţă, responsabilitate şi
participare - în domeniile furnizării serviciilor publice, guvernării
mediului şi protecţiei drepturilor grupurilor vulnerabile.
|
Indicator de rezultat, conform Documentului-cadru al rezultatelor
şi resurselor programelor naţionale, inclusiv nivelul-referinţă şi
nivelul-ţintă: Imbunătăţirea coordonării intersectoriale şi a
responsabilităţii orizontale în formularea şi implementarea politicii de
sprijin al furnizării serviciilor publice eficiente şi transparente la nivel
central şi local. Indicator: Indicele de eficienţă a guvernării (referinţă:
-0,54, 2000-2001, Banca Mondială; ţintă: -0,25)
|
Serviciul MYFF aplicabil: 4.2. Reducerea dezastrelor naturale
|
Strategia de parteneriat: In pregătirea şi realizarea Proiectului
vor fi implicaţi parteneri guvernamentali cheie, anume Ministerul
Administraţiei şi Internelor, Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă. Acest proces participativ va asigura angajamentul acestora şi
sprijinul oferit Proiectului, respectiv va contribui şi la şansele de succes
şi sustenabilitate Proiectului.
|
Denumire şi ID Proiect: Intărirea capacităţii Guvernului României
de a gestiona situaţiile dificile generate de dezastre naturale - Dezvoltarea
capacităţii pentru situaţii de urgenţă (CDCS)
|
Rezultate vizate
|
Nivel-ţintă rezultate (an)
|
Activităţi indicative
|
Intrări
|
Organisme guvernamentale specializate, complet pregătite
(instruire, echipamente tehnice) pentru a răspunde rapid şi eficient la
dezastre naturale (dezastre acvatice, în particular)
|
1.1. Personalul de bază pentru Proiect este selectat; biroul
Proiectului este pe deplin operaţional; este iniţiată implementarea
Proiectului (2007, 2008)
|
1. Unitatea
de implementare a Proiectului este constituită
1.1.1. Desemnarea directorului naţional al Proiectului
1.1.2. Selecţia, recrutarea şi contractarea personalului de bază
pentru Proiect
1.1.3. Infiinţarea biroului Proiectului
1.1.4. Selecţia, recrutarea şi contractarea experţilor
|
100.000 USD (2007-2008)
|
1) Managing for Results: Monitoring and Evaluaţi on in UNDP, 2001.
http://stone.undp.org/undpweb/eo/evalnet/docstore3/yellowbook/documents/frameworkfinal.pdf
Rezultate vizate
|
Nivel-ţintă rezultate (an)
|
Activităţi indicative
|
Intrări
|
|
2.1. Raportul de evaluare a nevoilor este elaborat si adoptat
(2007)
2.2. Planul detaliat şi planul de lucru ale Proiectului sunt
elaborate si adoptate (2007)
|
2. Evaluarea
corespunzătoare a nevoilor de dotare şi pregătire la nivel central şi local
2.1.1. Identificarea nevoilor de dotare şi pregătire pentru
operaţiuni de intervenţie la urgenţă prin angajarea echipelor speciale de
intervenţie la dezastre
2.1.2. Elaborarea raportului de evaluare a necesităţilor
2.2.1. Revizuirea şi adoptarea planului
detaliat al Proiectului, pe baza necesităţilor identificate, priorităţile
naţionale, specificităţii locale şi resurselor disponibile
2.2.2. Planificarea detaliată a livrărilor din cadrul
Proiectului (echipamente, activităţi şi materiale de pregătire etc.)
|
20.000 USD (2007)
|
3.1. Minimum 16 echipe speciale de intervenţie la dezastre sunt
constituite, instruite, dotate cu echipamentul de intervenţie necesar şi pe
deplin operaţionale (2007)
|
3. Constituirea a minimum 16 noi echipe speciale de intervenţie la dezastre
3.1.1. Selectarea personalului (48 de angajaţi) din rândul celui
existent şi nou-recrutat la nivelul IGSU
3.1.2. Realizarea pregătirii teoretice şi practice
3.1.3. Livrarea echipamentelor de intervenţie de bază (48 de
seturi)
3.1.4. Operaţionalizarea noilor echipe speciale de intervenţie la
dezastre (proceduri de lucru, activităţi legislative şi administrative pentru
funcţionarea echipelor, statutul personalului, criterii de evaluare a
performanţelor etc.)
|
350.000 USD (2007)
|
4.1. Minimum 8 echipe speciale de intervenţie la dezastre
existente sunt pregătite la nivel înalt şi dotate cu echipamente superioare
pentru intervenţie (2007, 2008)
|
4. Instruire de înalt nivel pentru
minimum 8 echipe speciale de intervenţie la
dezastre existente
4.1.1. Evaluarea echipelor speciale de intervenţie la dezastre
existente şi selectarea corespunzătoare a personalului disponibil (24 de
angajaţi) pentru instruire de înalt nivel
4.1.2. Realizarea pregătirii teoretice şi practice de înalt nivel
4.1.3. Imbunătăţirea echipamentelor de intervenţie (24 de seturi)
|
250.000 USD (2007-2008)
|
5.1. Este realizată instruirea la locul de muncă, suplimentată
de întâlniri şi seminarii regionale pentru schimb de informaţii (2008)
5.2. Se organizează şi se desfăşoară un
seminar şi/sau exerciţiu internaţional de management al situaţiilor de
urgenţă prin angajarea de echipe înalt specializate de intervenţie la
dezastre
|
5. Intărirea capacităţii de
răspuns în caz de urgenţă la nivel local, naţional şi internaţional
5.1.1. Instruire la locul de muncă, prin misiuni de intervenţie
supervizate (minimum 3), antrenamente şi exerciţii (minimum 3) atent
inspectate, înregistrate şi evaluate
5.1.2. Intâlniri regionale (3) şi seminarii naţionale (2) pentru
schimb de experienţă, identificarea particularităţilor locale şi a altor
aspecte legate de intervenţia în caz de urgenţă, îmbunătăţirea procedurilor
de lucru etc.
5.1.3. Schimb de vizite (2) cu ţările vecine cu experienţă
(Ungaria şi Croaţia)
5.1.4. Seminar şi/sau exerciţiu internaţional
de management al situaţiilor de urgenţă prin angajarea de echipe înalt
specializate de intervenţie la dezastre
|
120.000 USD (2008)
|
Rezultate vizate
|
Nivel-ţintă rezultate (an)
|
Activităţi indicative
|
Intrări
|
|
6.1. Manualul de buzunar cu informaţii
de bază pentru operaţiuni specializate de intervenţie la dezastre este
elaborat, adoptat, multiplicat (300 copii) şi distribuit
6.2. Pregătirea teoretică adaptată particularităţilor locale şi
instruirea practică specifică sunt realizate pentru minimum 84 de angajaţi
6.3. Sunt livrate cantităţi limitate de echipamente specializate,
necesare în conformitate cu particularităţile specifice fiecărei regiuni
|
6. Pregătire
teoretică adaptată particularităţilor locale şi instruire practică specifică
6.1.1. Colectarea informaţiilor relevante care să formeze baza
pentru un manual de buzunar pentru operaţiuni specializate de intervenţie la
urgenţă
6.1.2. Elaborarea, editarea, tipărirea şi distribuţia manualului
de buzunar 6.2.1. Realizarea pregătirii teoretice şi practice specifice
(minimum 84 de angajaţi în total) pentru regiunile particulare ale României:
zona costieră a Mării Negre, zona riverană Dunării şi Delta Dunării, zona
municipiului Bucureşti şi judeţul Ilfov, zona centrală şi de nord-vest, zona
de est 6.3.1. Livrarea unor cantităţi limitate de echipamente specializate,
necesare în conformitate cu particularităţile specifice fiecărei regiuni
|
530.000 USD (2008)
|
SECŢIUNEA a III-a
Planul de lucru anual/anul 2007
Rezultate scontate CP şi indicatori, inclusiv obiective
anuale
|
Activităţi planificate
|
Calendar
|
Partea responsabilă
|
Buget planificat
|
Q1
|
Q2
|
Q3
|
Q4
|
Sursa fondurilor
|
Descrierea bugetului
|
Valoarea (USD)
|
Unitatea de implementare a Proiectului
|
Selectarea PA (asistent proiect)
|
|
X
|
|
|
PNUD
|
|
Contract servicii - persoane
|
0
|
Personalul Proiectului
|
X
|
X
|
X
|
X
|
PNUD
|
04000
|
Contract servicii - persoane
|
33.000
|
Echipamente pentru Proiect
|
X
|
X
|
X
|
X
|
PNUD
|
04000
|
Procurare echipament, auto, mobilier
|
15.500
|
Biroul Proiectului
|
X
|
X
|
X
|
X
|
PNUD
|
04000
|
Comunicaţii şi birotică
|
5.000
|
Evaluarea corespunzătoare a nevoilor de dotare şi pregătire la
nivel central şi local şi planificarea detaliată a activităţilor
|
Chestionare pentru evaluarea necesităţilor, diseminare
|
X
|
X
|
|
|
PNUD, IGSU
|
04000
|
Tipărire
|
1.000
|
Misiuni de evaluare pe regiuni
|
X
|
X
|
|
|
PNUD
|
04000
|
Costuri misiuni
|
2.000
|
Raportul de evaluare a necesităţilor elaborat, revizuit şi
adoptat
|
|
X
|
|
|
PNUD
|
04000
|
Costuri diverse
|
1.000
|
Şedinţe expert şi de planificare
|
|
X
|
|
|
PNUD
|
04000
|
Costuri evenimente diverse
|
3.000
|
Minimum 6 echipe speciale de intervenţie la dezastre (ESID) sunt instruite şi dotate cu
echipamentele de intervenţie necesare
|
Selectarea personalului adecvat şi disponibil; pliante/postere,
diseminare
|
|
X
|
|
|
PNUD, IGSU
|
04000
|
Tipărire
|
2.000
|
Achiziţionarea echipamentelor de
intervenţie (48 de seturi)
|
|
|
X
|
|
PNUD
|
30000
|
Contract achiziţie bunuri
|
216.000
|
Instruire teoretică şi examinări (48 de
cursanţi)
|
|
X
|
X
|
|
PNUD
|
30000
|
Contract servicii pentru instruire teoretică
|
24.000
|
Rezultate scontate CP şi indicatori, inclusiv obiective anuale
|
Activităţi planificate
|
Calendar
|
Partea responsabilă
|
Buget planificat
|
Q1
|
Q2
|
Q3
|
Q4
|
Sursa fondurilor
|
Descrierea bugetului
|
Valoarea (USD)
|
|
Instruire practică şi examinare finală (48 de cursanţi)
|
|
|
X
|
|
PNUD
|
30000
|
Contract servicii pentru instruire
practică
|
96.000
|
Inmânarea certificatelor de absolvire
|
|
|
X
|
|
PNUD, IGSU
|
04000
|
Costuri evenimente diverse
|
1.000
|
Echipele speciale de intervenţie la dezastre ESID sunt
constituite şi operaţionalizate
|
Elaborarea procedurilor de funcţionare şi
de intervenţie pentru ESID
|
|
|
X
|
X
|
PNUD, IGSU
|
04000
|
Contract consultant naţional
|
4.500
|
Supraveghere
profesională/testarea
procedurilor
|
|
|
|
X
|
PNUD, IGSU
|
04000
|
Costuri misiuni
|
1.500
|
Seminarii/şedinţe expert
|
|
|
|
X
|
PNUD
|
04000
|
Costuri evenimente diverse
|
2.000
|
Raport de activitate, şedinţă bilanţ şi conferinţă de presă
|
|
|
|
X
|
PNUD
|
04000
|
Costuri evenimente diverse
|
7.000
|
Minimum 8 ESID existente sunt dotate cu echipamente performante
pentru intervenţie şi pregătite la nivel înalt (parţial)
|
Estimarea capabilităţilor, evaluarea
personalului şi inventar echipamente
|
|
|
X
|
X
|
PNUD, IGSU
|
04000
|
Costuri diverse
|
1.000
|
Examinare, service şi recondiţionare/reparare echipament existent
|
|
|
|
X
|
PNUD
|
30000
|
Contract pentru service echipamente
|
20.000
|
Achiziţia de
echipament performant de intervenţie (până la 24 de seturi)
|
|
|
|
X
|
PNUD
|
30000
|
Contract achiziţie bunuri
|
96.000
|
Instruire teoretică de nivel înalt şi examinări (24 de cursanţi)
|
|
|
|
X
|
PNUD
|
30000
|
Contract servicii pentru instruire teoretică
|
24.190
|
Diverse
|
Comisioane bancare
|
X
|
X
|
X
|
X
|
PNUD
|
04000
|
Costuri diverse
|
500
|
TOTAL (USD):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
556.190
|
Contribuţie netă
Guvern 476.190
Costuri de management (GMS)
3% 14.286
Costuri administrative (ISS)
2% 9.524
Total contribuţie
Guvern 500.000
Contribuţie PNUD (TRAC total net+ISS
2%) 80.000
Total
Proiect
580.000
SECŢIUNEA a IV-a
Alte acorduri
Proiectul necesită ca anumite acţiuni cruciale
(angajamentul de furnizare a anumitor resurse, cum ar fi locaţia centrelor,
asigurarea suportului etc.) să fie realizate de autorităţile guvernamentale.
Este necesar să existe o acceptare a aranjamentelor de implementare detaliate
în cuprinsul prezentului document. Sprijinul diverselor oficialităţi
guvernamentale la nivel naţional
este, de asemenea, important pentru sustenabilitatea
Proiectului.
Următoarele acorduri legale vor fi încheiate, pentru a
diminua orice risc legat de implementare:
•Acord de cofinanţare între PNUD şi Ministerul
Administraţiei şi Internelor - Guvernul României referitor la implementarea
proiectului „Intărirea capacităţii Guvernului României de a gestiona situaţiile
dificile generate de dezastre naturale - Dezvoltarea capacităţii pentru
situaţii de urgentă (CDES)".