STATUT din 1999 * Republicat
Statutul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania
ACT EMIS DE: UNIUNEA NATIONALA A NOTARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 14 ianuarie 2000
*) Republicat in temeiul art. II din Hotararea Consiliului Uniunii
Nationale a Notarilor Publici din Romania nr. 26 din 27 martie 1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348 din 23 iulie 1999.
Statutul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania a fost publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59 din 11 februarie 1999.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Uniunea Nationala a Notarilor Publici este organizatia profesionala a
notarilor publici din Romania.
Art. 2
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, denumita in continuare
Uniunea, are drept scop reprezentarea si apararea intereselor profesionale ale
membrilor sai si actioneaza pentru asigurarea prestigiului si autoritatii
profesiei de notar public.
Art. 3
Uniunea are, potrivit legii, personalitate juridica de la data constituirii
ei si a adoptarii statutului de catre primul Congres al notarilor publici.
Uniunea are sigiliu si sigla proprii.
Sediul Uniunii este in Bucuresti.
Art. 4
Din structura Uniunii fac parte Camerele Notarilor Publici, denumite in
continuare Camere, in compunerea carora intra toti notarii publici care
functioneaza in circumscriptia fiecarei Curti de apel.
Relatiile decurgand din drepturile si obligatiile notarilor publici fata de
Uniune si de Camere deriva din calitatea lor de membri si se intemeiaza pe
colegialitate.
CAP. 2
Obiectul si principiile de functionare ale Uniunii
Art. 5
Uniunea coordoneaza in plan national activitatea notarilor publici si
urmareste respectarea regulilor deontologice in activitatea acestora.
Art. 6
Uniunea asigura cadrul corespunzator pentru perfectionarea nivelului
profesional, a calitatii actelor intocmite si a intaririi autoritatii
institutiei notarului public, prin:
a) informarea cu privire la practica judiciara, notariala si doctrina de
specialitate in materie;
b) organizarea unor centre in care se vor desfasura colocvii semestriale,
precum si desfasurarea unor reuniuni, simpozioane si a altor forme de intalniri
la nivel zonal, national si international, la care se vor prezenta si se vor
analiza practici, metode sau principii pentru perfectionarea activitatii
notariale;
c) editarea unor publicatii proprii pe probleme de doctrina, practica,
drept comparat, breviarul legislativ al actelor emise de Uniune, aspecte din
activitatea organelor reprezentative ale Uniunii, participarea la reuniuni,
schimburi de experienta in tara si in strainatate;
d) organizarea controlului profesional, financiar si administrativ;
e) elaborarea unor sinteze de probleme rezultate din controlul profesional,
financiar si administrativ;
f) unificarea practicii notariale si aplicarea unitara a legii prin opinii
exprimate in special cu privire la: activitatea notariala, conduita notarilor
publici, pregatirea si formarea profesionala a stagiarilor, evidente notariale,
conditii de functionare a birourilor notariale si de conservare a arhivelor
acestora, furnizarea datelor statistice;
g) introducerea si insusirea tehnicilor noi in activitatea notariala;
h) stimularea notarilor publici prin asigurarea conditiilor de exprimare a
opiniilor cu caracter profesional in publicatiile Uniunii, ale Uniunii
Internationale a Notariatului Latin, in alte publicatii de specialitate, precum
si delegarea acestora la manifestari nationale si internationale de interes
notarial.
Art. 7
In scopul imbunatatirii sistemului legislativ, al actualizarii si
oportunitatii acestuia potrivit dezvoltarii si dinamicii social-economice in
domeniile de referinta, Uniunea, prin structurile sale, formuleaza propuneri
autoritatilor sau persoanelor cu initiativa legislativa pentru proiecte de legi
sau acte ale Guvernului si ale ministerelor, participand la elaborarea
acestora.
Art. 8
Functionarea Uniunii se bazeaza pe urmatoarele principii:
a) Uniunea si Camerele isi desfasoara activitatea prin autofinantare
realizata din contributia membrilor lor si din alte surse, potrivit prezentului
statut;
b) Uniunea si Camerele nu pot fi angajate politic prin actiunile membrilor
lor;
c) organele de conducere ale Uniunii si ale Camerelor asigura apararea
intereselor profesionale ale membrilor lor, rezolvarea problemelor Uniunii si
ale Camerelor si raporturile acestora cu membrii lor printr-o continua si
colegiala colaborare, in mod egal, fara privilegii si discriminari;
d) actele Uniunii si ale Camerelor, emise in baza atributiilor ce le-au
fost conferite de Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr.
36/1995, denumita in continuare lege, de regulamentul de aplicare a acesteia,
denumit in continuare regulament, si de prezentul statut, sunt obligatorii si
executorii fata de membrii lor, in conditiile stabilite de acestea, sub
sanctiunea atragerii raspunderii disciplinare;
e) principalul deziderat al Uniunii este de a asigura conditiile necesare
pentru perfectionarea profesionala a notarilor publici si pentru intarirea
autoritatii institutiei notarului public.
Art. 9
Uniunea, prin structurile sale, va milita permanent pentru realizarea
scopului sau, in conformitate cu dispozitiile legale, cu regulile statutare si
cu principiile deontologice.
CAP. 3
Calitatea de membru al Uniunii, drepturile si obligatiile acestuia
Art. 10
Sunt membri ai Uniunii toti notarii publici cuprinsi in Camere, care isi
desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei.
Art. 11
Membrii Uniunii au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga si sa fie alesi in organele reprezentative ale Uniunii si ale
Camerelor, in conditiile prevazute in prezentul statut; dreptul la vot nu poate
fi delegat;
b) sa se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii si ale Camerelor si
sa primeasca informatiile solicitate;
c) sa participe la manifestarile organizate de Uniune si de Camera din care
fac parte;
d) sa poarte insemnele Uniunii;
e) sa beneficieze de un concediu de odihna anual de 30 de zile lucratoare;
f) sa aiba acces la toate datele care privesc organizarea administrativa a
activitatii notariale atat la nivelul Camerelor, cat si al Uniunii;
g) sa li se acorde pentru merite deosebite recompense, diplome de onoare si
de excelenta, la propunerea Colegiului director al Camerei sau, dupa caz, a
Consiliului Uniunii;
h) sa beneficieze de asigurari sociale de stat in conditiile legii.
Art. 12
Pentru merite deosebite in promovarea, organizarea si ridicarea
prestigiului institutiei notarului public Consiliul Uniunii poate acorda
calitatea de membru de onoare.
Membrii de onoare ai Uniunii au drepturile prevazute la art. 11 lit. c), d)
si g).
Art. 13
Obligatiile membrilor Uniunii sunt urmatoarele:
a) sa respecte dispozitiile legii si ale regulamentului;
b) sa respecte dispozitiile prezentului statut si hotararile organelor de
conducere ale Uniunii si ale Camerelor;
c) sa rezolve sarcinile ce le-au fost incredintate de organele de
conducere, sa conlucreze activ la aplicarea si executarea hotararilor acestora
si sa actioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la
activitatile profesionale, precum si la sedintele organelor de conducere din
care fac parte;
e) sa se abtina de la deliberarile organelor de conducere in care sunt
alesi, in cazul in care, in indeplinirea unor atributii ale acestor organe, au
un interes propriu;
f) sa achite cu regularitate cotele de contributie stabilite pentru
formarea bugetului Camerelor si al Uniunii;
g) sa pastreze secretul profesional;
h) sa pastreze in cadrul profesiei confidentialitatea asupra dezbaterilor,
opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
i) sa respecte normele, principiile si indatoririle deontologiei notariale
si sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei.
CAP. 4
Structura organizatorica
Sectiunea I
Uniunea
Art. 14
Organele de conducere ale Uniunii sunt:
- Congresul notarilor publici;
- Consiliul Uniunii;
- Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
- presedintele.
Art. 15
Congresul notarilor publici este constituit din toti membrii Uniunii.
Congresul se intruneste in sesiuni ordinare si extraordinare.
Congresul se intruneste in sesiune ordinara o data la 3 ani si in sesiune
extraordinara, la cererea Consiliului Uniunii sau a Camerelor, daca acestea
reprezinta cel putin o treime din numarul notarilor publici.
Convocarea Congresului notarilor publici se face de catre Biroul executiv,
la cererea Consiliului Uniunii, cu cel putin o luna calendaristica inainte de
data stabilita pentru tinerea acestuia, iar in sesiune extraordinara, cu cel
putin 10 zile inainte, prin instiintarea in scris a Camerelor prin publicatii
in presa, cu mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi.
Congresul este valabil constituit in prezenta a doua treimi din numarul
membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea simpla a membrilor prezenti.
Cvorumul astfel stabilit la inceputul sesiunii va fi valabil, cu toate
efectele, pe toata durata acesteia.
In cazul in care cvorumul nu este intrunit, prezidiul Congresului, de fata
cu cei prezenti, stabileste un nou congres in cel mult 30 de zile. Presedintele
Uniunii are obligatia sa indeplineasca procedura de convocare cu cel putin 15
zile inainte de data fixata.
Congresul convocat in conditiile prevazute la alineatul precedent este
valabil constituit cu participarea a cel putin jumatate din numarul membrilor
Uniunii si adopta hotarari cu majoritatea simpla a membrilor prezenti.
Art. 16
Congresul notarilor publici are urmatoarele atributii:
a) adopta Statutul Uniunii si completarile sau modificarile care i se aduc;
b) adopta Codul deontologic al notarului public si completarile sau
modificarile care i se aduc;
c) adopta Statutul de organizare si functionare a Casei de Asigurari a
Notarilor Publici si completarile sau modificarile care i se aduc;
d) verifica indeplinirea conditiilor prevazute de statut pentru notarii
publici desemnati ca reprezentanti ai Camerelor in Consiliul Uniunii si in Consiliul
de disciplina si constata incompatibilitatile, dupa caz; dupa verificare,
valideaza in bloc reprezentantii in Consiliul Uniunii si in Consiliul de
disciplina;
e) alege presedintele si vicepresedintii dintre reprezentantii desemnati de
Camere;
f) alege comisia de cenzori a Uniunii;
g) alege presedintele Casei de Asigurari a Notarilor Publici;
h) stabileste plafonul cotelor de contributie a notarilor publici la Camere
si la Uniune;
i) analizeaza si aproba raportul de activitate al Consiliului Uniunii;
j) analizeaza si aproba raportul de activitate al comisiei de cenzori;
k) ratifica intre congrese completarile sau modificarile aduse statutului
de catre Consiliul Uniunii ca urmare a hotararilor Camerelor;
l) adopta insemnele Uniunii;
m) indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege,
regulament sau statut.
Art. 17
Consiliul Uniunii este organ de conducere, constituit din cate un membru
titular reprezentant al fiecarei Camere.
Camerele vor alege si cate un membru supleant al titularului lor in
Consiliul Uniunii.
In cazul participarii la sedintele Consiliului Uniunii a membrului
supleant, acesta are toate drepturile si obligatiile membrului titular pe care
il inlocuieste.
Membrul supleant nu il poate inlocui pe membrul titular al Consiliului
Uniunii in calitatea acestuia de membru al Biroului executiv al Consiliului
Uniunii.
Art. 18
Presedintele si vicepresedintii vor fi alesi dintre membrii titulari ai
Consiliului Uniunii numai prin vot secret.
Desemnarea candidatilor propusi se face cu consimtamantul acestora.
Candidatul care intruneste majoritatea simpla din numarul voturilor
exprimate va fi declarat ales.
Daca pentru ocuparea functiei exista o singura candidatura, iar candidatul
nu obtine majoritatea ceruta, se organizeaza un al doilea tur de scrutin cu alt
(alti) candidat (candidati), fiind declarat ales candidatul care intruneste
majoritatea simpla.
In situatia in care pentru ocuparea functiei exista mai multe candidaturi
si nici unul dintre candidati nu intruneste majoritatea, se organizeaza al
doilea tur de scrutin, cu participarea primilor 2 candidati care au obtinut
cele mai multe voturi. In acest caz va fi declarat ales candidatul care a
intrunit cele mai multe voturi.
Alegerile pentru functiile de presedinte si de vicepresedinte au loc
simultan, pe buletine de vot separate.
Orice candidatura se depune pentru o singura functie.
Art. 19
Consiliul Uniunii se intruneste trimestrial si ori de cate ori este
convocat de presedinte.
Consiliul Uniunii isi desfasoara activitatea cu participarea a doua treimi
din numarul membrilor sai.
Hotararile se adopta cu majoritatea voturilor exprimate.
Art. 20
Consiliul Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) propune numarul notarilor publici si al birourilor notariale in
circumscriptia fiecarei judecatorii, precum si, dupa caz, actualizarea anuala a
acestora, pe baza hotararilor primite de la Camere, in raport cu numarul
notarilor publici in exercitiu, cu cerintele locale rezultate din intinderea
teritoriului, numarul locuitorilor, volumul solicitarilor, dupa numirea
notarilor stagiari care au promovat examenul de notar public;
b) organizeaza concursuri pentru ocuparea locurilor vacante de notar public
si elaboreaza norme de desfasurare si de promovare a acestora;
c) propune ministrului justitiei numirea, suspendarea, revocarea si
incetarea calitatii de notar public in conditiile legii si ale regulamentului;
d) elaboreaza norme privind conditiile-cadru de incheiere a contractului
individual de munca si cu privire la formarea profesionala a notarului stagiar
si stabileste conditiile de desfasurare si promovare a examenelor de notar
public;
e) stabileste onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii
publici, precum si, dupa caz, actualizarea acestora si le propune spre aprobare
ministrului justitiei;
f) examineaza si aproba bilantul contabil si executia bugetului de venituri
si cheltuieli pentru exercitiul financiar incheiat, precum si raportul comisiei
de cenzori asupra gestiunii economico-financiare a Uniunii;
g) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Uniunii pentru exercitiul
financiar urmator, prezentat de Biroul executiv;
h) aproba cotele de contributie a notarilor publici la Camere, precum si a
Camerelor la Uniune, in limitele stabilite de Congresul notarilor publici;
i) solutioneaza contestatiile impotriva hotararilor Consiliului de
disciplina;
j) reprezinta Uniunea in raporturile cu tertii pe plan intern si
international, prin presedintele sau sau printr-un alt reprezentant desemnat de
acesta;
k) stabileste modelul sigiliului notarilor publici si il supune spre
aprobare ministrului justitiei, precum si modelul unitar al firmelor birourilor
notariale si ale Camerelor;
l) exercita controlul profesional-administrativ asupra Camerelor si
birourilor notarilor publici, precum si asupra calitatii actelor notariale, cel
putin o data la 2 ani;
m) stabileste indemnizatia de conducere a presedintelui si indemnizatiile
vicepresedintilor;
n) stabileste indemnizatiile membrilor Consiliului Uniunii;
o) stabileste structura organizatorica si numarul personalului de
specialitate si administrativ al Uniunii, limitele de salarizare a acestuia,
precum si conditiile de incheiere a contractului individual de munca;
p) desemneaza prin vot 2 membri ai sai in componenta Biroului executiv al
Consiliului Uniunii;
q) repartizeaza sarcinile si responsabilitatile vicepresedintilor si ale
celorlalti membri ai Consiliului Uniunii;
r) organizeaza si coordoneaza activitatea de editare a Buletinului
notarilor publici si a altor publicatii privind activitatea notariala si
desemneaza redactorul-sef;
s) elaboreaza norme de evidenta financiar-contabila, in conditiile legii si
ale regulamentului, atat pentru activitatea notariala, cat si pentru
activitatile proprii;
t) tine, prin aparatul propriu, evidenta notarilor publici si a birourilor
notariale si centralizeaza datele statistice privind activitatea notariala, pe
baza rapoartelor anuale ale Camerelor;
u) avizeaza cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor
lor in circumscriptia altei judecatorii, in conditiile prezentului statut;
v) rezolva neintelegerile dintre Camere, precum si dintre Camere si membrii
acestora, in legatura cu exercitarea atributiilor profesionale stabilite de
lege, regulament si statut;
w) aproba afilierea Uniunii la organizatii internationale profesionale ale
notarilor publici si cotele de contributie la acestea;
x) convoaca, in cazul prevazut la art. 41, Adunarea generala a Camerei;
y) accepta donatiile si legatele facute Uniunii; aproba sponsorizari;
z) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, regulament, de
Statutul Casei de Asigurari a Notarilor Publici si de prezentul statut.
In cazul atributiilor prevazute la lit. a), e), f), g), h), m), n), o) si
x), hotararile se adopta cu majoritate calificata de doua treimi din numarul
voturilor exprimate de membrii Consiliului Uniunii.
Art. 21
Membrii Consiliului Uniunii raspund pentru prejudiciile cauzate prin
hotararile adoptate in legatura cu administrarea si gestionarea patrimoniului
Uniunii, in functie de votul exprimat.
Art. 22
La nivelul Consiliului Uniunii functioneaza comisiile permanente, care sunt
organe de lucru ale acestuia, infiintate in scopul de a pregati temeinic
lucrarile Congresului notarilor publici sau ale Consiliului Uniunii, pentru
fundamentarea teoretica a hotararilor si pentru asigurarea aplicarii
corespunzatoare a acestora.
Art. 23
Consiliul Uniunii constituie urmatoarele comisii permanente:
a) Comisia pentru stabilirea numarului notarilor publici, a numarului
notarilor stagiari si a tarifului onorariilor minimale pentru serviciile
prestate de notarii publici;
b) Comisia de invatamant si formare profesionala a notarilor publici;
c) Comisia de control al activitatii notarilor publici, de unificare a
practicii notariale si de aplicare unitara a legii;
d) Comisia de organizare a colaborarii interne si externe;
e) Comisia de disciplina, mediere si deontologie profesionala;
f) Comisia de pregatire a congreselor si a reuniunilor cu caracter
stiintific;
g) Comisia pentru activitatea financiara, statistica si logistica.
Consiliul Uniunii poate infiinta si alte comisii speciale.
Art. 24
Componenta comisiilor permanente se stabileste de Consiliul Uniunii pe baza
acordului prealabil al notarilor publici propusi, urmarindu-se, pe cat posibil,
ca membrii fiecarei comisii sa fie desemnati astfel incat sa fie reprezentate
toate Camerele.
Comisiile permanente isi desfasoara activitatea in mod continuu, pe baza
unor norme proprii aprobate de Consiliul Uniunii. Presedintele comisiei va
informa Consiliul Uniunii despre activitatea acesteia.
In cazul in care problema inscrisa pe ordinea de zi a sedintei Consiliului
Uniunii necesita prezenta presedintelui unei comisii permanente, acesta va fi
invitat la dezbateri cu drept de vot consultativ.
Art. 25
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se compune din presedinte, cei 2
vicepresedinti si din 2 membri alesi de Consiliul Uniunii.
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se intruneste in sedinta ordinara
lunar si in sedinte extraordinare ori de cate ori este nevoie, la convocarea
presedintelui, lucreaza valabil in prezenta majoritatii membrilor sai si adopta
decizii cu majoritatea simpla a voturilor exprimate, cu exceptia cazurilor
prevazute la art. 26 lit. h), cand hotararile se iau cu votul calificat a doua
treimi din numarul membrilor sai.
Art. 26
Biroul executiv al Consiliului Uniunii are urmatoarele atributii
principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregateste proiectele de documente care vor fi prezentate spre dezbatere
si aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza proiectul raportului anual al activitatii Uniunii;
d) elaboreaza proiectul de buget anual al Uniunii, asigura gestionarea
curenta a patrimoniului, urmareste intocmirea bilantului financiar-contabil si
executa bugetul;
e) intocmeste proiectul tarifului minimal de onorariu al notarilor publici;
f) propune Consiliului Uniunii aprobarea cotelor de contributie a notarilor
publici la Camere si contributia fiecarei Camere la Uniune;
g) aduce la indeplinire hotararile Consiliului Uniunii si exercita orice
alte atributii stabilite de acesta;
h) in cazuri exceptionale, pentru situatiile prevazute la art. 20 lit. c),
d), j), l), r) si s), Biroul executiv poate adopta si hotarari, acestea urmand
a fi examinate si ratificate, dupa caz, in prima sedinta a Consiliului Uniunii.
Membrii Biroului executiv raspund pentru prejudiciile cauzate prin
hotararile adoptate privind gestionarea curenta a patrimoniului, in functie de
votul exprimat.
Art. 27
Presedintele Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Uniunea in raporturile cu autoritatile publice din Romania,
cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, cu cele profesionale si cu
alte persoane juridice, iar in plan extern, cu organizatiile nationale si
internationale ale notarilor publici si oriunde va fi invitat oficial in
calitate de presedinte al Uniunii;
b) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al Uniunii;
c) convoaca si conduce sedintele Consiliului Uniunii si ale Biroului
executiv al acestuia;
d) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Uniunii. Presedintele poate
delega aceasta atributie unuia dintre vicepresedinti;
e) comunica notarilor publici, prin intermediul Camerelor, toate actele cu
caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii si, dupa caz, de Biroul
executiv;
f) in absenta, presedintele este inlocuit de unul dintre vicepresedinti, pe
care il desemneaza in acest scop; in lipsa unei astfel de desemnari,
atributiile presedintelui vor fi preluate de vicepresedintele mai in varsta.
Functia de presedinte nu poate fi exercitata decat cel mult doua mandate.
In exercitarea atributiilor sale presedintele Uniunii emite dispozitii.
In cazul demisiei, decesului sau al incapacitatii presedintelui, Consiliul
Uniunii va alege, prin vot, dintre vicepresedinti persoana care va prelua
atributiile presedintelui pana la organizarea urmatorului congres si, de
asemenea, va alege un vicepresedinte in locul devenit astfel vacant.
Numarul membrilor Consiliului Uniunii va fi completat cu reprezentantul
Camerei din care a provenit presedintele.
Aceeasi procedura se aplica si in cazul demisiei, decesului sau al
incapacitatii vicepresedintilor.
Pe perioada mandatului atat presedintele, cat si vicepresedintii au
obligatia de a exercita functia de notar public.
Art. 28
Comisia de cenzori a Uniunii este compusa din 5 membri, dintre care 3
notari publici alesi de Congres si 2 experti contabili desemnati de Consiliul
Uniunii. Cenzorii nu pot indeplini mai mult de doua mandate consecutive.
Cenzorii isi exercita personal mandatul incredintat si isi desfasoara
activitatea potrivit regulamentului propriu aprobat de Consiliul Uniunii.
Comisia de cenzori este obligata sa supravegheze gestiunea patrimoniului
Uniunii si verifica executia bugetului de venituri si cheltuieli al Uniunii.
Cenzorul este indreptatit sa ceara lamuriri tuturor celor care se ocupa de
gestiune si sa examineze orice acte si documente privitoare la aceasta
gestiune.
Cenzorul are dreptul sa obtina de la Biroul executiv al Uniunii,
trimestrial, o situatie cu privire la exercitiul bugetului si conturile
Uniunii.
Comisia de cenzori raporteaza Consiliului Uniunii si, dupa caz, Congresului
notarilor publici si le aduce la cunostinta acestora neregulile pe care le
constata in administrarea si gestionarea patrimoniului Uniunii si incalcarile
dispozitiilor legale si ale altor acte normative.
Calitatea de cenzor al Uniunii este incompatibila cu orice alta functie
eligibila in cadrul Camerelor si al Uniunii.
Art. 29
Uniunea are patrimoniu si buget proprii.
Fondurile Uniunii sunt formate din contributii banesti, taxe, bunuri
primite prin acte cu titlu gratuit si din beneficiile rezultate din activitati
economice conexe.
Fiecare notar public, dupa numirea sa in conditiile legii, va plati o taxa
stabilita de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Uniunii.
Cotele de contributie a notarilor publici se stabilesc de Consiliul
Uniunii, in raport cu veniturile lor brute, fara a putea depasi 5% din acestea.
Cotele de contributie se platesc lunar, fara a se depasi prima decada a
lunii urmatoare, sub sanctiunea disciplinara prevazuta de lege.
Camerele vor transmite lunar, in conditiile precizate la alin. 5, cotele de
contributie cuvenite Uniunii, pana la data de 15 a lunii urmatoare.
Sectiunea a II-a
Camera Notarilor Publici
Art. 30
Camera Notarilor Publici are, potrivit legii, personalitate juridica si
sigiliu propriu. Fiecare Camera isi are sediul in localitatea in care
functioneaza Curtea de apel.
Art. 31
Organele de conducere ale Camerei sunt:
- Adunarea generala a notarilor publici;
- Colegiul director;
- presedintele.
Functionarea tuturor organelor Camerei se realizeaza potrivit prezentului
statut si unui regulament propriu.
Art. 32
Adunarea generala se intruneste trimestrial in sedinta ordinara si, ori de
cate ori este nevoie, in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui
Colegiului director sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul
membrilor sai ori la solicitarea Consiliului Uniunii, in conditiile prevazute
in prezentul statut.
Convocarea adunarii generale in sedinta ordinara se face cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita pentru tinerea acesteia, iar in sedinta
extraordinara, cu cel putin 7 zile inainte, prin instiintarea membrilor sai, cu
mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi.
Prezenta notarilor publici la adunarile generale este obligatorie.
Art. 33
Adunarea generala este legal constituita in prezenta majoritatii membrilor
sai.
Notarul public suspendat nu poate participa cu drept de vot la adunarea
generala.
In cazul in care numarul legal nu este intrunit, Colegiul director, de fata
cu cei prezenti, stabileste o noua adunare generala in termen de cel mult 7
zile.
Adunarea generala, convocata in conditiile alineatului precedent, isi va
putea desfasura activitatea in prezenta cel putin a unei treimi din numarul
membrilor sai. Adunarea generala adopta hotarari cu votul majoritatii celor
prezenti, cu exceptiile prevazute in prezentul statut.
Art. 34
Adunarea generala a Camerei are urmatoarele atributii principale:
a) alege pentru un mandat de 3 ani Colegiul director compus din presedinte,
vicepresedinte si 3 - 5 membri si stabileste indemnizatia acestora;
b) ii alege si ii revoca pe membrii Colegiului director, pe reprezentantul
Camerei si pe supleantul acestuia in Consiliul Uniunii.
Revocarea se va putea hotari, la cererea majoritatii membrilor Consiliului
Uniunii, ori a majoritatii membrilor Adunarii generale a Camerei, pentru
inactivitate, comportament necorespunzator in exercitarea functiei sau a
calitatii de notar public, de natura sa aduca atingere intereselor Uniunii,
Camerei sau prestigiului institutiei notariale;
c) stabileste anual numarul notarilor stagiari din circumscriptia sa si
conditiile de incheiere a contractului individual de munca, la propunerea
Colegiului director;
d) propune Consiliului Uniunii numarul notarilor publici din circumscriptia
fiecarei judecatorii din raza sa de activitate, precum si actualizarea anuala a
acestuia, potrivit criteriilor prevazute la art. 20 lit. l) din prezentul
statut si la art. 26 lit. c) din lege;
e) alege Comisia de cenzori a Camerei si stabileste indemnizatia
cenzorilor;
f) aproba bugetul anual si raportul comisiei de cenzori si de descarcare de
gestiune;
g) ii alege si ii revoca pe reprezentantul Camerei si pe supleantul
acestuia in Consiliul de disciplina al Uniunii;
h) ii alege si ii revoca pe reprezentantul Camerei si pe supleantul
acestuia in Consiliul de administratie al Casei de Asigurari a Notarilor
Publici;
i) analizeaza anual activitatea Colegiului director;
j) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
Hotararile cu privire la indeplinirea atributiilor prevazute la lit. b),
c), d), e) si f) se adopta cu votul calificat a doua treimi din numarul celor
prezenti.
Art. 35
Alegerea presedintelui, a vicepresedintelui, precum si a reprezentantilor
si supleantilor acestora in Consiliul Uniunii si in Consiliul de disciplina se
face de Adunarea generala a Camerei, prin vot secret, dintre notarii cu
prestigiul moral si profesional nestirbit.
Desemnarea candidatilor pentru functiile de presedinte, vicepresedinte si
de membru al Colegiului director al Camerei se va face dintre notarii publici
cu o vechime de cel putin 5 ani in profesia de notar.
Candidatul pentru functia de reprezentant al Camerei in Consiliul Uniunii
trebuie sa aiba cei putin 5 ani vechime in profesia de notar, pe care a
exercitat-o in mod continuu.
Reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii nu poate fi si presedintele
acesteia.
Pentru functia de reprezentant in Consiliul de disciplina candidatii vor
avea o vechime in profesia de notar de minimum 5 ani, acestia neputand
indeplini alte functii eligibile.
Art. 36
Colegiul director al Camerei lucreaza legal in prezenta majoritatii
membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea simpla a voturilor exprimate.
Art. 37
Colegiul director al Camerei se intruneste in sedinte ordinare lunar sau in
sedinte extraordinare, la convocarea presedintelui.
Art. 38
Colegiul director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) primeste cererile solicitantilor pentru ocuparea posturilor de notar
public, impreuna cu documentatia necesara in acest scop, si le inainteaza
Consiliului Uniunii cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita pentru
concurs, daca sunt indeplinite cerintele prevazute de lege;
b) primeste contestatiile formulate impotriva rezultatelor concursului si
le inainteaza Consiliului Uniunii;
c) intocmeste recomandarile si confirmarile prevazute de regulament privind
indeplinirea conditiilor legale pentru numirea notarului public si
inregistrarea biroului notarial;
d) primeste certificatul de inregistrare a biroului notarial, eliberat de
primul grefier al Curtii de apel, si il comunica de indata Consiliului Uniunii
si compartimentului de specialitate notariala din Ministerul Justitiei;
e) avizeaza cererea de angajare a notarului stagiar de catre notarul public
si verifica semestrial stadiul pregatirii si al formarii profesionale a
notarilor stagiari, in conditiile prezentului statut;
f) solutioneaza sesizarile impotriva notarilor publici si propune, dupa
caz, luarea masurilor legale si statutare;
g) deleaga, in cazurile prevazute de lege si de regulament, un notar
public, cu acordul acestuia, din aceeasi circumscriptie a judecatoriei sau
dintr-o alta circumscriptie, care sa asigure functionarea unui birou notarial
pentru indeplinirea actelor care sunt de competenta teritoriala a acelui birou;
h) avizeaza cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor
lor in cadrul aceleiasi circumscriptii si face recomandari Consiliului Uniunii
de avizare a cererilor de schimbare a sediilor in circumscriptia altei
judecatorii;
i) reprezinta Camera in relatiile cu tertii, prin presedinte, iar in lipsa
acestuia, prin vicepresedinte;
j) difuzeaza Buletinul notarilor publici; aduce la cunostinta notarilor
publici din circumscriptia sa masurile privind unificarea practicii notariale;
k) exercita actiunea disciplinara impotriva notarilor publici;
l) in vederea exercitarii controlului profesional-administrativ desemneaza
notarii publici care vor verifica birourile notariale din circumscriptie o data
pe an.
Controlul se va face de catre un notar public dintr-o alta circumscriptie a
judecatoriei decat cea in care functioneaza notarul public controlat. Toti
notarii publici sunt supusi controlului.
Controlul se refera la toate lucrarile, gestiunea si conduita notarului
public si va contine indrumarile necesare pentru remedierea aspectelor negative
constatate si propuneri, dupa caz, pentru exercitarea actiunii disciplinare de
catre Colegiul director al Camerei.
Actul constatator al controlului efectuat se intocmeste in patru exemplare.
Cate un exemplar al actului constatator se va inainta de catre Colegiul
director al Camerei ministrului justitiei, Consiliului Uniunii si notarului
public verificat, iar al patrulea exemplar se va pastra in arhiva Colegiului
director al Camerei;
m) desemneaza biroul notarial din circumscriptia fiecarei judecatorii, care
va tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale inregistrate in intreaga
circumscriptie teritoriala, registrul de renuntari la succesiune si care
primeste sesizarile secretarilor consiliilor locale pentru deschiderea
procedurilor succesorale, cu exceptia municipiului Bucuresti si a altor
circumscriptii in care se va stabili ca aceste registre sa fie pastrate la
Camera;
n) stabileste modul de repartizare a cauzelor succesorale vacante;
o) stabileste organigrama secretariatului, schema de functii si de
salarizare, precum si conditiile de angajare a personalului de specialitate si
administrativ;
p) prezinta adunarii generale rapoarte privind modul in care au fost
realizate veniturile si cheltuielile prevazute in bugetul Camerei si informeaza
in acest sens birourile notariale;
q) asigura, prin personalul propriu de specialitate si administrativ,
efectuarea lucrarilor de personal, a dosarelor de pensie, concedii si alte
drepturi de asistenta sociala privind personalul angajat al Camerei;
r) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
Art. 39
Presedintele Colegiului director al Camerei are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Camera in raporturile cu tertii;
b) aduce la indeplinire hotararile Colegiului director si rezolva lucrarile
curente;
c) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al secretariatului
Camerei;
d) prezinta periodic adunarii generale si Colegiului director al Camerei
rapoarte privind activitatea desfasurata si propuneri pentru imbunatatirea
activitatii;
e) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale si ale Colegiului
director ale Camerei;
f) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Camerei. Presedintele poate
delega aceasta atributie vicepresedintelui;
g) comunica notarilor publici actele normative ale Colegiului director si
actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii si, dupa caz, de
Biroul executiv;
h) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de regulament si de
prezentul statut.
Presedintele Colegiului director al Camerei nu se subordoneaza
reprezentantului Consiliului Uniunii.
Functia de presedinte nu poate fi exercitata decat cel mult pe parcursul a
doua mandate. Vicepresedintele exercita atributiile presedintelui in lipsa
acestuia, precum si responsabilitatile stabilite de Colegiul director sau de
adunarea generala.
Art. 40
Reprezentantul Camerei in Consiliul Uniunii are urmatoarele drepturi si
obligatii:
a) participa de drept la sedintele Colegiului director;
b) are acces la toate documentele Camerei;
c) are dreptul la o indemnizatie stabilita de Consiliul Uniunii;
d) participa din partea Camerei la toate sedintele Consiliului Uniunii;
e) prezinta Consiliului Uniunii propunerile Adunarii generale a Camerei si
apara interesele acesteia;
f) informeaza cu regularitate Adunarea generala si Colegiul director ale
Camerei despre toate hotararile adoptate de Consiliul Uniunii;
g) intocmeste trimestrial rapoarte de activitate si le supune spre aprobare
adunarii generale;
h) indeplineste orice alte atributii stabilite de Adunarea generala a
Camerei.
Art. 41
Incalcarea dispozitiilor legii, ale regulamentului si ale prezentului
statut, indeplinirea in mod necorespunzator sau neindeplinirea atributiilor de
catre membrii Colegiului director al Camerei atrag revocarea lor din functie de
catre adunarea generala.
In acest scop Consiliul Uniunii va face o cercetare prealabila, cu audierea
celui in cauza, si, daca se considera necesar, cu majoritatea calificata de
doua treimi din numarul membrilor, va convoca adunarea generala in sedinta
extraordinara.
Art. 42
Camera are patrimoniu si buget proprii.
Fondurile Camerei sunt formate din contributii banesti, taxe, bunuri
mobile, imobile si din beneficii rezultate din activitati economice conexe.
Pentru inscrierea la concursul de ocupare a unui post de notar public
candidatul va plati o taxa stabilita de Consiliul Uniunii, care se face venit
la bugetul Camerei in circumscriptia careia se afla postul vacant de notar
public pentru care candidatul s-a inscris la concurs.
Art. 43
Comisiile de cenzori ale Camerelor sunt compuse din 3 membri, dintre care 2
notari publici si un expert contabil.
Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de executare a bugetelor
Camerelor si prezinta anual un raport adunarilor generale.
Personalul cu atributii financiar-contabile al Camerei este obligat sa puna
la dispozitie comisiei de cenzori toate evidentele si datele necesare pentru
efectuarea verificarilor.
Sectiunea a III-a
Biroul notarului public
Art. 44
Notarul public isi exercita functia in cadrul unui birou individual, prin
asociere sau in societati civile profesionale.
Art. 45
Biroul notarial va avea un sediu corespunzator pentru desfasurarea
activitatii cu publicul si pentru depozitarea, pastrarea si conservarea in
foarte bune conditii a arhivei.
Notarul public asigura securitatea biroului sau prin masuri de protectie
impotriva incendiilor, efractiilor sau a altor cauze previzibile.
Art. 46
Programul de activitate al biroului notarial este obligatoriu de cel putin
8 ore zilnic, dintre care 6 ore activitate cu publicul, in fiecare zi
lucratoare. Orice modificare a programului de lucru, determinata de motive
obiective, se va comunica Colegiului director al Camerei.
Art. 47
Biroul notarului public si societatea civila profesionala nu sunt persoane
juridice.
Art. 48
Toate neintelegerile de natura patrimoniala dintre notarii publici si cele
privind formele asociative de desfasurare a activitatii notariale urmeaza sa
fie rezolvate pe cale amiabila.
In caz de nesolutionare a litigiului pe cale amiabila, notarul public este
obligat sa ceara concilierea presedintelui Camerei, in termen de cel mult 20 de
zile.
Daca concilierea nu stinge litigiul dintre parti, ele sunt obligate sa
recurga la arbitrajul prevazut la art. 340 - 370 din Codul de procedura civila,
arbitri putand fi numai notari cu cel putin 10 ani vechime in profesie, pe care
au exercitat-o in mod efectiv si continuu.
In cazul in care partile nu cad de acord asupra persoanei arbitrului, ele
il vor sesiza pe presedintele Camerei, care va desemna 3 notari publici din
Camera, dintre care partile vor alege un arbitru. Daca partile nu cad de acord
asupra unuia dintre acestia, cauza va fi solutionata de tribunalul arbitral
compus din toti cei 3 notari publici desemnati de presedinte.
Oficiul de arbitrare este gratuit.
Notarul public desemnat ca arbitru nu poate refuza acest oficiu fara o
justificare intemeiata.
Notarul public desemnat ca arbitru poate cere declinarea acestui oficiu,
iar daca cererea este justificata, presedintele va desemna un alt arbitru.
Art. 49
Indiferent de forma de desfasurare a activitatii, in mod individual sau
prin asociere, atributiile intrinseci profesiei si raspunderea pentru actele
notariale revin exclusiv notarului public care le-a indeplinit, in conformitate
cu dispozitiile legale.
Art. 50
Notarii publici sunt obligati sa respecte reglementarile legale si
statutare in materie financiar-contabila, sub sanctiunea atragerii raspunderii
disciplinare si civile.
Art. 51
Patrimoniul biroului notarului public are regimul juridic al bunurilor
afectate exercitarii profesiei sale.
Patrimoniul biroului notarilor publici asociati are regimul juridic
corespunzator aportului fiecarui membru al societatii civile fara personalitate
juridica, constituita in acest scop.
Creantele personale ale notarului public nu pot fi realizate prin urmarirea
patrimoniului biroului notarilor asociati decat dupa partajul intervenit cu
ceilalti asociati.
Art. 52
Cererile de schimbare a sediilor birourilor notarilor publici dintr-o
circumscriptie in alta sau in cadrul aceleiasi circumscriptii dintr-o
localitate in alta se pot face in termen de 30 de zile de la data validarii
rezultatelor examenului de notar public sustinut de notarii stagiari.
Aducerea la cunostinta notarilor publici a posturilor vacante inainte de
publicarea acestora in Monitorul Oficial al Romaniei se realizeaza de Consiliul
Uniunii, in termen de 10 zile de la comunicarea ordinului ministrului justitiei
privind reactualizarea posturilor de notar public.
Cererile de schimbare a sediilor birourilor notariale se pot face doar de
catre notarii publici care au indeplinit cel putin 3 ani atributiile functiei
de notar in circumscriptia din care solicita schimbarea.
In cazul in care pe acelasi post vacant sunt mai multe cereri, schimbarea
sediului biroului notarial se va face prin concurs, organizat de Consiliul
Uniunii in termen de 5 zile de la data expirarii termenului pentru formularea
cererii.
Cererile de schimbare a sediilor vor fi solutionate, in conditiile alin. 1,
3 si 4, inainte de publicarea locurilor ramase vacante.
Sectiunea a IV-a
Notarul stagiar
Art. 53
Pot fi notari stagiari persoanele care indeplinesc conditiile expres
prevazute de dispozitiile legii, fara a depasi 5 ani de la data obtinerii
diplomei de licenta.
Art. 54
Pot angaja notari stagiari numai notarii publici care au o vechime de 5 ani
in profesia de notar.
Notarul public poate angaja in aceeasi perioada un singur notar stagiar.
Art. 55
Notarul stagiar este angajat prin contract de munca individual, incheiat pe
durata determinata cu notarul public, in conditiile prevazute de lege,
regulament si de prezentul statut.
Angajarea notarului stagiar se face in urma unei convorbiri pe teme de
drept, sustinuta in fata Colegiului director al Camerei, in prezenta notarului
public in biroul caruia va fi angajat.
In cazul in care sunt mai multe cereri pentru notari stagiari decat numarul
aprobat de adunarea generala, solutionarea acestora se va face prin concurs, in
conditiile stabilite de Colegiul director al Camerei.
Art. 56
In cazul incetarii calitatii notarului public sau al suspendarii
exercitarii functiei acestuia pe o perioada mai mare de 6 luni, obligatiile din
contractul individual de munca al notarului stagiar vor fi preluate de Camera,
sub aspectul platii salariului, Colegiul director al Camerei nominalizand
notarul public in biroul caruia isi va desfasura activitatea notarul stagiar
pana la sustinerea examenului de notar public.
Prevederile alin. 1 nu sunt aplicabile in cazul in care un alt notar public
il angajeaza pe notarul stagiar, preluand contractul individual de munca.
CAP. 5
Raspunderea notarului public
Art. 57
Notarul public raspunde pentru modul in care isi indeplineste atributiile
cu privire la legalitatea raporturilor juridice pe care le constata si la
exercitarea drepturilor si ocrotirea intereselor subiectilor de drept care
solicita incheierea actelor notariale.
Art. 58
Raspunderea civila sau disciplinara a notarului public poate fi angajata in
conditiile legii.
Art. 59
Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina constituit la
nivelul Uniunii.
Consiliul de disciplina este compus din 15 membri, cate unul din fiecare
Camera, desemnati de Adunarea generala a Camerei pe durata dintre doua congrese
ordinare ale Uniunii, confirmati de Congresul Uniunii.
Consiliul de disciplina isi desfasoara activitatea in mod independent si nu
se subordoneaza Consiliului Uniunii.
Art. 60
Dupa confirmarea congresului, Consiliul de disciplina isi desemneaza
presedintele si vicepresedintele.
Art. 61
Consiliul de disciplina judeca in complet de 3 membri, prezidat de un
presedinte desemnat de presedintele Consiliului de disciplina.
Art. 62
Sedintele de judecata se tin la sediul Uniunii.
Presedintele Consiliului de disciplina poate dispune ca sedintele de
judecata sa se desfasoare si la sediul Camerei din care face parte notarul
public judecat.
La sedintele de judecata poate asista orice notar public din Camera al
carei membru este judecat.
Art. 63
Lucrarile cu caracter tehnic ale Consiliului de disciplina vor fi efectuate
de un secretar.
Art. 64
Pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor
care ii revin in calitate de membru al Consiliului de disciplina notarul public
poate fi revocat de Adunarea generala a Camerei din care face parte, la cererea
presedintelui Consiliului de disciplina.
In asemenea situatii presedintele Consiliului de disciplina va convoca
intregul Consiliu, care se va pronunta asupra propunerii de revocare, urmand a
sesiza, dupa caz, Adunarea generala a Camerei.
Art. 65
Consiliul de disciplina are competenta de a judeca abaterile prevazute de
lege, savarsite de notarii publici, indiferent de calitatea pe care o au in
structurile organizatorice ale Uniunii si Camerei pentru:
a) intarziere sau neglijenta in efectuarea lucrarilor;
b) lipsa nejustificata de la birou;
c) nerespectarea secretului profesional;
d) comportament care aduce atingere onoarei sau probitatii profesionale.
Art. 66
Titularul actiunii disciplinare este Colegiul director al Camerei, care se
poate autosesiza sau poate fi sesizat, dupa caz, de ministrul justitiei sau de
organele de control ale Consiliului Uniunii, prin presedinte.
Colegiul director, din oficiu sau la sesizare, are obligatia ca, in termen
de 60 de zile de la data la care a luat cunostinta de savarsirea unei abateri,
sa efectueze cercetarea prealabila, sa ancheteze notarul public in cauza si sa
ii aduca la cunostinta acestuia continutul dosarului, urmand a promova sau nu
actiunea disciplinara.
In cazul in care a fost sesizat de organele prevazute la primul alineat, in
cadrul aceluiasi termen de 60 de zile Colegiul director are obligatia de a
comunica acestora rezultatul cercetarii prealabile si masurile dispuse.
Daca se constata ca notarul public cercetat a savarsit una dintre abaterile
disciplinare prevazute de lege, Colegiul director sesizeaza Consiliul de
disciplina.
Refuzul notarului public cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta
la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea
cercetarii.
Art. 67
In cazul in care Consiliul de disciplina este sesizat, presedintele
acestuia inregistreaza cauza, fixeaza termenul sedintei, desemneaza completul,
locul desfasurarii sedintei si citeaza partile si, dupa caz, martorii.
In cazul in care, desi legal citat, notarul public judecat nu se prezinta
la termen, judecarea se face in lipsa.
Colegiul director este reprezentat de presedinte, vicepresedinte sau de
unul dintre membrii sai.
Notarul public impotriva caruia a fost promovata actiunea disciplinara are
dreptul sa cunoasca toate actele dosarului, sa solicite probe in aparare si sa
fie asistat de un alt notar ori de un avocat.
Art. 68
Judecarea abaterii disciplinare de catre Consiliul de disciplina parcurge
urmatoarele etape:
- presedintele completului expune continutul sesizarii;
- se asculta partile si, eventual, martorii;
- declaratiile se consemneaza in scris si vor fi semnate de catre parti,
precum si de presedinte;
- se administreaza alte probe si dovezi necesare pentru rezolvarea cauzei.
Partile au obligatia sa puna la dispozitie presedintelui completului, la
cererea acestuia, toate informatiile si actele solicitate.
In caz de amanare a judecarii se redacteaza o incheiere, aratandu-se
motivele care au determinat amanarea.
Art. 69
Dupa administrarea probelor presedintele da cuvantul partilor.
In cazul in care notarul public supus judecarii este asistat de un avocat
sau de un alt notar public, se va da cuvantul si acestuia, in calitate de
aparator.
Art. 70
Daca se constata ca notarul public judecat a savarsit abaterea, completul
dispune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la art. 41
din lege.
In cazul in care notarul public nu a fost gasit vinovat, precum si atunci
cand sesizarea a fost facuta peste termen, completul dispune respingerea
actiunii disciplinare si inchiderea dosarului.
Art. 71
Hotararea Consiliului de disciplina se ia cu majoritatea voturilor
completului si se comunica partilor in termen de 15 zile.
Hotararea cuprinde numarul dosarului, numele membrilor completului si al
secretarului, numele si, dupa caz, domiciliul sau sediul partilor, sustinerile
acestora, descrierea in esenta a abaterii disciplinare, probele administrate,
textele de lege aplicate, solutia si data pronuntarii, indicarea caii de atac
si mentiunea daca pronuntarea s-a facut in prezenta sau in lipsa partilor.
Hotararea se semneaza de presedintele completului si de secretar si se
comunica partilor.
Art. 72
Impotriva hotararii partile pot face contestatie la Consiliul Uniunii in
termen de 10 zile de la comunicare pentru partile lipsa si de la pronuntare
pentru cei care au fost prezenti.
Hotararea Consiliului Uniunii poate fi atacata in justitie, potrivit legii.
Art. 73
Toate cheltuielile efectuate in legatura cu solutionarea cauzei vor fi
suportate potrivit normelor dreptului comun.
Art. 74
Nerespectarea prevederilor prezentului statut constituie abatere
disciplinara.
Art. 75
Notarul public sanctionat disciplinar nu poate exercita functii eligibile
pe o perioada de 3 ani de la data ramanerii definitive a masurii
sanctionatorii.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 76
Aprobarea statutului si primele alegeri ale organelor de conducere ale
Uniunii si ale Camerelor se vor face de primul congres al notarilor publici si,
dupa caz, de adunarea generala, prezidate de cel mai in varsta dintre notarii
publici prezenti.
Pregatirea, verificarea si validarea alegerilor se vor face de o comisie ad-hoc.
Art. 77
Consiliul Uniunii si, dupa caz, Colegiul director al fiecarei Camere vor
elabora norme privind organizarea si desfasurarea Congresului notarilor publici
si, respectiv, adunarilor generale ale Camerelor, in caz de alegere sau de
revocare a presedintilor, vicepresedintilor, membrilor Consiliului Uniunii sau
ai Colegiului director al Camerelor ori a cenzorilor.
Art. 78
Arhiva Uniunii si arhivele Camerelor se vor pastra in conditiile si la
termenele stabilite de dispozitiile legale privind fondul arhivistic national.
Art. 79
Dispozitiile art. 59 - 64 din prezentul statut vor intra in vigoare la data
aprobarii de catre ministrul justitiei a modificarilor Regulamentului de punere
in aplicare a Legii nr. 36/1995, data pana la care raman in vigoare
dispozitiile corespunzatoare din Statutul Uniunii Nationale a Notarilor Publici
din Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 155 din
22 iulie 1996.
Art. 80
Corelarea prevederilor prezentului statut cu actele normative ulterioare
privind activitatea notariala, precum si modificarile impuse de situatii
deosebite se vor face de Consiliul Uniunii, in baza hotararilor Camerelor,
urmand sa fie ratificate la primul congres al notarilor publici.
Art. 81
Dupa adoptare Statutul Uniunii va fi comunicat ministrului justitiei si va
fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.