REGULAMENT Nr. P/4384 din 18 noiembrie 1996
de organizare a licitatiilor pentru contractarea serviciilor de consultanta in
domeniul evaluarii societatilor comerciale
ACT EMIS DE: FONDUL PROPRIETATII DE STAT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 17 decembrie 1996
1. Contractarea serviciilor de consultanta in domeniul evaluarii
societatilor comerciale in scopul privatizarii se efectueaza pe baza de
licitatie publica deschisa cu oferte inchise in plicuri sigilate.
2. Pot participa la licitatie, in calitate de ofertanti, persoane juridice
romane si straine.
3. Licitatia prevazuta la pct. 1 se organizeaza de catre societatile
comerciale beneficiare sau de catre Fondul Proprietatii de Stat.
Cheltuielile legate de organizarea licitatiei sunt suportate de organizator
- societatea comerciala beneficiara sau Fondul Proprietatii de Stat, dupa caz.
Se interzice perceperea de catre organizator de taxe de participare.
In cazul in care licitatia este organizata de societatea comerciala
beneficiara, caietul de sarcini trebuie vizat de catre Fondul Proprietatii de
Stat prin:
- directia de profil din cadrul Departamentului restructurare-privatizare,
pentru societatile comerciale mari;
- directia teritoriala, pentru societatile comerciale mici si mijlocii.
Caietul de sarcini nu va contine prevederi contrare prezentului regulament.
4. Publicitatea
4.1. - Organizatorul licitatiei face anunturi publicitare pentru licitatie
in presa interna si, dupa caz, in presa internationala.
Anunturile publicitare din presa interna vor fi facute in cel putin un
cotidian de circulatie nationala.
Anunturile publicitare se fac cu minimum 15 zile inainte de termenul fixat
pentru depunerea ofertelor.
In acelasi termen, organizatorul licitatiei afiseaza anunturile publicitare
pentru licitatie la sediul sau.
4.2. - Continutul minim al anuntului publicitar consta in:
- denumirea si sediul organizatorului licitatiei;
- conditiile de participare;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- obiectul licitatiei;
- data si ora limita a depunerii ofertelor, locul de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii ofertelor;
- cuantumul garantiilor solicitate, care trebuie sa fie de:
- 3.000.000 lei pentru societatile comerciale mici;
- 6.000.000 lei pentru societatile comerciale mijlocii;
- 12.000.000 lei pentru societatile comerciale mari;
- modalitatea de plata a garantiei si modul de obtinere a documentelor
licitatiei.
Anuntul publicitar nu va cuprinde elemente contrare prevederilor
prezentului regulament.
5. Comisia de licitatie
5.1. - Pentru derularea corespunzatoare a licitatiei, organizatorul
licitatiei numeste comisia de licitatie.
5.2. - Comisia de licitatie raspunde de activitatile de deschidere,
examinare, evaluare si adjudecare a ofertelor pentru licitatia pentru care a
fost numita, de respectarea procedurii de desfasurare a acestora, in
conformitate cu prevederile prezentului regulament.
5.3. - Numarul minim de membri care alcatuiesc comisia de licitatie trebuie
sa fie de 3 (trei).
5.4. - Pentru licitatiile organizate de Fondul Proprietatii de Stat,
comisia de licitatie are urmatoarea componenta:
- 2 (doi) reprezentanti ai Fondului Proprietatii de Stat (desemnati din
cadrul directiei de profil si al Directiei de coordonare, corelare si analize
economice din Departamentul restructurare-privatizare), reprezentantul directiei
de profil fiind presedintele comisiei de licitatie;
- un reprezentant al celorlalti actionari ai societatii comerciale
beneficiare, acolo unde este cazul.
Pentru societatile comerciale cu actionar unic, aflate in situatia
prevazuta la art. 6 alin. (3) din Legea nr. 133/1996 privind transformarea
Fondurilor Proprietatii Private in societati de investitii financiare, cel
de-al treilea membru al comisiei de licitatie va fi desemnat din cadrul
directiei de profil a Fondului Proprietatii de Stat.
5.5. - Pentru licitatiile organizate de societatile comerciale beneficiare,
comisia de licitatie se compune din reprezentanti ai acestora si dintr-un
reprezentant al Fondului Proprietatii de Stat.
Presedinte al comisiei de licitatie va fi un reprezentant al conducerii
societatii comerciale beneficiare.
Societatile comerciale beneficiare, organizatoare de licitatii, sunt
obligate sa solicite, in scris, Fondului Proprietatii de Stat, delegarea in
comisia de licitatie a reprezentantului sau, imediat dupa publicarea anuntului,
conform pct. 4.1.
Fondul Proprietatii de Stat este obligat sa comunice, in scris, cu cel
putin 24 de ore inaintea deschiderii licitatiei, numele reprezentantului sau.
6. Oferta
6.1. - Oferta reprezinta angajamentul ferm al ofertantului in conformitate
cu documentele licitatiei, este secreta si se depune la organizatorul
licitatiei in vederea participarii la licitatie.
Fiecare ofertant va depune oferta in plic, continand, in plicuri separate,
o oferta tehnica si o oferta financiara.
Modul de prezentare a ofertei va respecta intocmai procedurile din
documentele licitatiei si va raspunde caietului de sarcini, al carui
continut-cadru este redat in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
6.2. - Ofertele vor fi redactate in limba romana si intocmite in 4 (patru)
exemplare.
Ofertele vor fi inchise in plicuri sigilate si vor fi depuse la sediul
organizatorului licitatiei pana la data si ora limita pentru depunerea
ofertelor, indicate in anuntul publicitar prevazut la pct. 4.
Pe fiecare plic se vor mentiona clar denumirea si sediul ofertantului,
precum si numele, prenumele si calitatea imputernicitului sau legal si, dupa
caz, oferta tehnica sau financiara.
La primirea ofertelor, organizatorul licitatiei verifica daca plicurile si
sigiliile sunt intacte si daca au inscrise mentiunile prevazute la pct. 6.2
alin. 3.
Organizatorul licitatiei va refuza primirea ofertelor inchise in plicuri
deteriorate sau desfacute, sau pe care nu sunt inscrise mentiunile prevazute la
pct. 6.2 alin. 3.
7. Conditiile de participare la licitatie
7.1. - Ofertantul este admis sa participe la licitatie, daca a depus la
sediul organizatorului licitatiei, pana la data si ora deschiderii ofertelor,
indicate in anuntul publicitar mentionat la pct. 4, urmatoarele documente:
- scrisoare de garantie bancara.
Scrisoarea de garantie bancara trebuie sa contina precizarea ca a fost
emisa pentru licitatia in cauza si ca va bloca in contul ofertantului suma
respectiva la dispozitia organizatorului pe o durata mai mare decat perioada
derularii contractului sau pana la primirea confirmarii de deblocare de la
organizator;
- pentru ofertantii romani, copia de pe certificatul de inmatriculare la
Oficiul Registrului comertului sau, dupa caz, dovada inregistrarii legale,
copie xerox autentificata dupa statutul sau, dupa caz, dupa obiectul de
activitate al persoanei juridice, dovada bonitatii pe baza de recomandari
bancare, precum si dovada achitarii integrale a obligatiilor fiscale.
Dovada bonitatii si dovada achitarii integrale a obligatiilor fiscale
trebuie sa aiba o vechime de cel mult 3 luni la data licitatiei;
- pentru ofertantii straini, dovada existentei legale a acestora, cat si
dovada bonitatii acestora pe baza de recomandari bancare acordate de banci de
prim rang sau de alte banci comerciale agreate de o banca comerciala romana.
8. Deschiderea, evaluarea si compararea ofertelor
8.1. - La data, ora si locul anuntate pentru deschiderea licitatiei vor fi
prezenti toti membrii comisiei de licitatie si reprezentantii ofertantilor,
care vor prezenta documentele de imputernicire.
8.2. - Licitatia se tine in prezenta a cel putin 2 (doi) ofertanti.
Daca numarul ofertantilor prezenti este mai mare de 3 (trei), oferta tehnica
are caracter eliminatoriu, in sensul ca, pentru analizarea ofertei financiare,
vor fi selectionate primele trei firme ofertante, in ordinea punctajului
acumulat, conform grilei pentru evaluarea si compararea ofertelor tehnice,
cuprinsa in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
8.3. - La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va
anunta numele ofertantilor admisi, precum si numele ofertantilor respinsi ca
urmare a unor lipsuri sau neconformitati fata de prevederile documentelor licitatiei.
8.4. - Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere se vor
inapoia nedeschise ofertantilor respectivi.
8.5. - Daca la licitatie se prezinta un singur ofertant, oferta tehnica a
acestuia se deschide si, daca aceasta este punctata cu cel putin 50 de puncte,
se deschide si oferta financiara. Pretul va fi negociat de comisia de licitatie
cu ofertantul si, in cazul incheierii cu succes a negocierii, ofertantul unic
poate fi declarat aferent castigator.
8.6. - Comisia de licitatie va aprecia ofertele stabilite ca fiind
corespunzatoare prin punctaj, in conformitate cu grila pentru evaluarea si
compararea ofertelor, cuprinsa in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
8.7. - Oferta desemnata castigatoare reprezinta acea oferta care
totalizeaza punctajul maxim.
8.8. - Dupa calcularea punctajului final, comisia de licitatie va intocmi
un proces-verbal in care vor fi mentionate:
- lista ofertantilor, denumirea si sediul ofertantilor; valorile ofertelor;
notificarea in scris referitoare la modificarea si retragerile de oferte (daca
exista); existenta tuturor documentelor de participare, inclusiv a garantiilor;
- lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitati fata
de prevederile documentelor licitatiei;
- punctajele obtinute in urma evaluarilor tehnice si financiare si calculul
punctajului final.
Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de toti membri comisiei de
licitatie si se va inmana cate o copie ofertantilor.
9. Adjudecarea, informarea si semnarea contractului
9.1. - Adjudecarea unei oferte reprezinta manifestarea vointei Fondului
Proprietatii de Stat sau, dupa caz, a societatii comerciale beneficiare de a
incredinta evaluarea ofertantului a carui oferta a fost acceptata si de a semna
cu acesta contract de prestari de servicii de consultanta.
9.2. - Comisia de licitatie anunta pe ofertantul castigator, telefonic,
prin telex sau fax, ca oferta sa a fost acceptata, in ziua tinerii licitatiei
sau cel tarziu in 24 de ore de la data tinerii licitatiei.
Notificarea va contine:
- acceptarea ofertei;
- valoarea ofertei acceptate, care va fi si valoarea contractului;
- invitatia catre ofertantul desemnat castigator pentru a semna contractul
in termen de 10 zile lucratoare de la notificare.
9.3. - Comisia de licitatie va comunica in scris celorlalti ofertanti ca
ofertele lor sunt necastigatoare, in termenul prevazut la pct. 9.2. alin. 1.
Aceste scrisori vor fi insotite de documentul de eliberare a garantiei fiecarui
ofertant necastigator.
9.4. - Semnarea contractului se face la sediul organizatorului licitatiei,
in termen de 10 zile lucratoare de la notificarea ofertantului castigator.
9.5. - Participantii la licitatie, cu exceptia castigatorului, pot formula
contestatii cu privire la respectarea dispozitiilor legale si ale prezentului
regulament.
Contestatiile se depun, in termen de 5 zile lucratoare de la data tinerii
licitatiei, la sediul central al Fondului Proprietatii de Stat.
9.6. - Solutionarea contestatiilor se face de catre o comisie numita de
conducerea executiva a Fondului Proprietatii de Stat, in termen de 5 zile
lucratoare de la data depunerii acestora.
In cazul respingerii contestatiilor, se definitiveaza rezultatul
licitatiei, iar termenul de 10 zile lucratoare prevazut la pct. 9.4 curge de la
data hotararii comisiei pentru solutionarea contestatiilor.
In cazul admiterii contestatiilor, se anuleaza licitatia si se organizeaza
o noua licitatie potrivit prezentului regulament.
9.7. - Nesemnarea contractului din culpa exclusiva a ofertantului
castigator are drept consecinta pierderea garantiei de participare si da
dreptul organizatorului sa semneze contractul cu urmatorul ofertant, conform
punctajului realizat.
10. Dispozitii finale
10.1. - Conducerea executiva a societatii comerciale beneficiare are
obligatia sa puna la dispozitia castigatorului licitatiei toate datele necesare
pentru elaborarea raportului de evaluare la termenul contractat.
Nerespectarea acestei prevederi va determina adunarea generala a
actionarilor sa ia masuri disciplinare si materiale impotriva celor ce nu se
conformeaza, potrivit prevederilor legale.
10.2. - Caietul de sarcini (continut-cadru) privind contractarea raportului
de evaluare a societatii comerciale (anexa nr. 1) si Grila pentru evaluarea si
compararea ofertelor (anexa nr. 2) fac parte integranta din prezentul
regulament.
Presedintele Consiliului de administratie
al Fondului Proprietatii de Stat,
Emil Dima
ANEXA 1
CAIET DE SARCINI
(continut-cadru)
privind contractarea raportului de evaluare a societatii comerciale
Prezentul caiet de sarcini are ca obiect asistenta de specialitate pentru
evaluarea actiunilor societatilor comerciale, in vederea vanzarii in cadrul
procesului de privatizare.
Descriere sumara a societatii comerciale ..............................
1. Natura activitatii/Activitate curenta
Societatea Comerciala .................................................
isi desfasoara activitatea in urmatoarele domenii: ....................
...........................................................................
2. Echipamente din dotare
Pentru activitatile economice pe care le desfasoara, societatea comerciala
detine urmatoarele echipamente si cladiri (numarul de mijloace fixe pe
principalele categorii): ..................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
3. Livrari si distributie
Informatii despre piata interna si externa a produselor si serviciilor
societatii comerciale; beneficiari interni si externi: ....................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
4. Performante financiare
Pentru anul ............. si ..............., datele financiare de
referinta ale societatii comerciale sunt cele cuprinse in anexa nr. 1.1.
Sarcini
1. Diagnostic juridic
Definirea dreptului de proprietate, a litigiilor in curs si a altor aspecte
juridice ale activitatii societatii comerciale: ...........................
2. Analiza activitatii societatii comerciale ..........................
2.1. - Descrierea sumara a societatii comerciale ...................
- descrierea sumara a produselor, activitatilor, instalatiilor
si echipamentelor;
2.2. - Produse, piete, concurenta:
- descrierea produselor societatii in termeni calitativi si
cantitativi si identificarea aspectelor particulare in ceea
ce priveste licentele si patentele utilizate;
- identificarea pietelor viitoare;
- identificarea principalilor concurenti.
2.3. - Procesul tehnologic, dotarea existenta:
- descrierea cladirilor, fabricilor si a echipamentului (plan de
situatie, liste de echipamente etc.);
- estimarea necesarului de imbunatatiri tehnologice si
modernizari si a costurilor necesare.
2.4. - Organizare, management, forta de munca:
- descrierea organizarii existente;
- identificarea fortei de munca pe niveluri de pregatire,
calificare, varsta, salarii etc.
2.5. - Situatia si performantele financiare:
- analiza bilantului contabil si a performantelor financiare
obtinute in ultimii 2 ani si in anul curent;
- analiza capacitatii de finantare a necesarului de investitii,
identificat anterior.
3. Evaluarea activitatii societatii comerciale
- evaluarea avantajelor si a punctelor slabe ale societatii
comerciale in activitatea viitoare, ca societate comerciala
privata actionand pe o piata libera;
- identificarea tendintelor ce ar putea ameninta existenta
societatii comerciale dupa privatizare;
- oportunitati ale societatii comerciale privatizate si
modalitati de a le folosi;
- prevederi referitoare la viitoarele performante financiare.
3.1. - Evaluarea si propunerea pretului minim:
- aplicarea a cel putin unei metode de evaluare din grupa
metodelor patrimoniale (inclusiv metoda activului net corijat)
si a cel putin unei metode din grupa metodelor de randament
(inclusiv metoda cash-flow);
- fundamentarea coeficientilor utilizati in evaluare;
- prezentarea aplicarii metodelor de evaluare si a unei valori
aproximative pentru societatea comerciala;
- stabilirea valorii minime a actiunilor societatii comerciale,
precum si a valorii acestora, majorata cu prima pentru
achizitionarea pachetului de control.
Prezentarea gamei de valori recomandate in functie de metodele de
vanzare a pachetelor de actiuni mentionate in art. 46 din Legea nr. 58/1991:
.......
3.2. - Propuneri privind modalitatile de vanzare a pachetelor de
actiuni:
......................... .
Evaluarea capabilitatii ofertantului
Prin oferta prezentata, consultantul va trebui sa demonstreze ca este
capabil:
- sa formeze o echipa adaptata la specificul cadrului legislativ si al
mediului economic romanesc si sa aiba experienta in domeniul evaluarii;
- sa asigure logistica necesara organizarii in cele mai bune conditii a
derularii contractului.
Probleme administrative si termene
1. Ofertele se primesc pana la data de ............ ora ..............
2. Deschiderea ofertelor tehnice va avea loc in ziua de ...... ora .....
3. Regulamentul de organizare a licitatiei si grila pentru evaluarea si
compararea ofertelor vor fi afisate la sediul organizatorului licitatiei,
corespunzator regulamentului de organizare a licitatiilor pentru contractarea
serviciilor de consultanta in domeniul evaluarii societatilor comerciale.
4. Derularea contractului va incepe la data de ...............
5. Durata solicitata pentru realizarea contractului este de ...........
zile lucratoare.
6. Consultantul va fi raspunzator in fata clientului (Fondul Proprietatii
de Stat sau societatea comerciala) pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin
conform contractului.
Componenta echipei de consultanti
Membrii echipei de consultanti trebuie sa aiba experienta si rezultate
semnificative in urmatoarele domenii:
- evaluarea de afaceri si stabilirea preturilor de vanzare in domeniul de
activitate al societatii comerciale;
- evaluarea tehnica a cladirilor, masinilor, utilajelor, proceselor
tehnologice, in special in domeniul de activitate al societatii comerciale.
Finantare
Finantarea contractelor se va asigura de catre client (Fondul Proprietatii
de Stat sau societatea comerciala).
Oferta financiara se va prezenta separat de oferta tehnica. Ofertele vor fi
insotite de dovada garantiei de ...... lei.
ANEXA 1.1
milioane lei
---------------------
199 .... 199 ....
(luni)
_________________________________________________________
|Venituri din activitatea de baza | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Venituri din alte activitati | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
| TOTAL VENITURI: | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Cheltuieli pentru activitatea de baza| | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Cheltuieli pentru alte activitati | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Cheltuieli financiare | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Cheltuieli ce se scad din venit | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
| TOTAL CHELTUIELI: | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Impozit pe circulatia marfurilor | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Profit brut | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Profit net | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Rata profitului | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Active fixe nete | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Alte imobilizari | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Stocuri - total | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Disponibilitati banesti | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Clienti si debitori | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Varsaminte | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
| TOTAL ACTIV: | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Capital social | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Fonduri proprii | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Fond de rezerva | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Obligatii | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Credite bancare | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
|Profit brut | | |
|-------------------------------------|--------|----------|
| TOTAL PASIV: | | |
|_____________________________________|________|__________|
ANEXA 2
GRILA
pentru evaluarea si compararea ofertelor
A. Punctarea ofertelor
I. Evaluarea tehnica: .............................. maximum 100 puncte
a) Analiza obiectivelor cuprinse in caietul de
sarcini ......................................... maximum 35 puncte
- abordarea obiectivelor ........................... maximum 11 puncte
- organizarea activitatii........................... maximum 8 puncte
- abordarea metodei de privatizare ................. maximum 10 puncte
- suport logistic si organizatoric ................. maximum 6 puncte
b) Experienta generala a firmei in domeniul
obiectivelor cuprinse in caietul de sarcini ..... maximum 30 puncte
- evaluarea de afaceri ............................. maximum 10 puncte
- evaluarea tehnica a cladirilor si utilajelor ..... maximum 10 puncte
- management general ............................... maximum 6 puncte
- marketing ........................................ maximum 4 puncte
c) Echipa propusa de consultant pentru proiectul
specific ........................................ maximum 35 puncte
- seful echipei:
- pregatire profesionala ......................... maximum 6 puncte
- experienta generala ............................ maximum 3 puncte
- experienta in evaluare ......................... maximum 8 puncte
- membrii echipei:
- pregatire profesionala ......................... maximum 4 puncte
- experienta generala ............................ maximum 4 puncte
- experienta in evaluare ......................... maximum 10 puncte
II. Evaluarea financiara:
- oferta care contine pretul minim se puncteaza cu 100 puncte;
- punctajul pentru celelalte oferte se calculeaza astfel:
pretul minim
-------------- x 100.
pretul ofertei
B. Determinarea punctajului final
Se acorda evaluarii tehnice 80%, iar celei financiare 20%, punctajul final
fiind stabilit astfel: (punctele pentru evaluarea tehnica) x 0,8 + (punctele
pentru evaluarea financiara) x 0,2 = punctajul final.
C. Clasificarea ofertelor
Se clasifica in functie de punctajul final.