Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

REGULAMENT Nr

REGULAMENT   Nr. 3 din 23 februarie 2005

privind debitarea directa executata prin casa de compensare automata

ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 267 din 31 martie 2005


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale art. 56 alin. 1 din Legea nr. 57/1998 privind activitatea bancara, republicata, ale art. 164 si 285 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002, cu modificarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (2) din Legea nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in temeiul art. 48 alin. (2) din Legea nr. 312/2004,

    Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezentul regulament stabileste modul de executare a unei instructiuni de debitare directa, emisa de un beneficiar prin intermediul unei institutii colectoare si trasa asupra contului unui platitor deschis la o institutie platitoare, denumita in continuare instructiune de debitare directa.
    (2) Se supun prevederilor prezentului regulament platile preautorizate executate prin instructiuni de debitare directa, in cazul in care institutia colectoare si institutia platitoare sunt participanti diferiti in casa de compensare automata.
    Art. 2
    (1) Prezentul regulament se aplica instructiunilor de debitare directa care:
    a) prevad sume denominate in moneda nationala;
    b) se executa pe baza unei autorizari permanente, dar revocabile din partea platitorului, sub forma unui mandat de debitare directa dat institutiei platitoare.
    (2) Daca un participant accepta sa actioneze ca institutie colectoare pentru un beneficiar, in vederea emiterii de catre beneficiar a instructiunilor de debitare directa, este necesara si existenta unui angajament privind debitarea directa.
    (3) Instructiunile de debitare directa pot sa prevada sume fixe sau variabile si pot sa apara la intervale stabilite sau ocazional.
    (4) Instructiunile de debitare directa se emit numai in baza unui mandat de debitare directa valid.
    Art. 3
    In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    1. acceptarea unei instructiuni de debitare directa - procedura prin care o institutie colectoare recunoaste ca fiind valida o instructiune de debitare directa primita de la un beneficiar si prin care institutia se obliga sa introduca respectiva instructiune de debitare directa in casa de compensare automata;
    2. administrator de sistem - persoana juridica ce poarta responsabilitatea legala pentru operarea sistemului si care stabileste regulile de operare;
    3. angajament privind debitarea directa - acordul incheiat intre beneficiar si institutia colectoare, ce cuprinde responsabilitatile beneficiarului si angajamentul sau de respectare a prevederilor prezentului regulament, precum si acceptul institutiei colectoare referitor la utilizarea de catre beneficiar a instructiunilor de debitare directa in cadrul unei scheme de debitare directa;
    4. beneficiar - o persoana fizica sau juridica al carei cont deschis la o institutie colectoare urmeaza sa fie creditat sau a fost creditat cu suma prevazuta in instructiunea de debitare directa;
    5. data decontarii interbancare a unei instructiuni de debitare directa - ziua bancara in care pozitia neta obtinuta din compensarea in casa de compensare automata a instructiunii de debitare directa este decontata final in sistemul ReGIS;
    6. data finalizarii - ziua bancara in care suma prevazuta in instructiunea de debitare directa este creditata in contul beneficiarului de catre institutia colectoare;
    7. debitare directa - o modalitate de plata a unei sume de bani convenite intre platitor si beneficiar, care consta in debitarea preautorizata a contului platitorului de catre institutia platitoare in baza prevederilor mandatului de debitare directa, la solicitarea beneficiarului, si creditarea corespunzatoare a contului beneficiarului de catre institutia colectoare in baza angajamentului privind debitarea directa; aceasta modalitate de plata nu necesita autorizarea prealabila de catre platitor a fiecarei instructiuni de debitare directa trasa asupra contului sau;
    8. executarea unei instructiuni de debitare directa - procedura prin care o institutie platitoare pune in aplicare mandatul de debitare directa dat de platitor, acceptand executarea instructiunii de debitare directa prin debitarea contului platitorului, in conformitate cu prevederile din termenii si conditiile generale de afaceri, si acceptarea decontarii interbancare, in conformitate cu prevederile din regulile de sistem ale casei de compensare automata;
    9. institutie colectoare - participantul la care beneficiarul are deschis contul care urmeaza a fi creditat sau a fost creditat cu suma prevazuta in instructiunea de debitare directa; institutia colectoare poate fi in acelasi timp si beneficiar;
    10. institutie platitoare - participantul la care platitorul are deschis contul care urmeaza a fi debitat sau a fost debitat cu suma prevazuta in instructiunea de debitare directa; institutia platitoare poate fi in acelasi timp si platitor;
    11. instructiune de debitare directa - o instructiune de plata prin debitare directa, emisa de un beneficiar si trasa asupra unui cont al unui platitor deschis la o institutie platitoare sau, dupa caz, asupra contului unei institutii platitoare care este in acelasi timp si platitor;
    12. mandat de debitare directa - un document care satisface cerintele mentionate in anexa nr. 1, transmis in scris ori prin mijloace electronice, semnat sau a carei autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei alte proceduri de securitate, prin care un platitor acorda o autorizare permanenta dar revocabila unui anumit beneficiar pentru a emite instructiuni de debitare directa asupra contului sau deschis la institutia platitoare si institutiei platitoare pentru a-i debita contul cu suma prevazuta in instructiunile de debitare directa emise de beneficiar;
    13. notificare prealabila - o notificare privind o instructiune de debitare directa, facuta platitorului de catre beneficiar in situatiile si termenele prevazute la art. 31 alin. (1) lit. a) si b);
    14. participant - Banca Nationala a Romaniei si orice institutie de credit admisa a participa in casa de compensare automata si al carei statut de participant nu a fost revocat sau retras in conformitate cu prevederile din regulile de sistem ale casei de compensare automate;
    15. perioada de asteptare - intervalul de timp cuprins intre momentul transmiterii unei instructiuni de debitare directa de catre institutia colectoare in casa de compensare automata si momentul limita pana la care pot fi refuzate instructiunile de debitare directa, conform regulilor de sistem ale casei de compensare automata, din ziua de operare anterioara datei decontarii interbancare;
    16. procedura de securitate - o procedura stabilita prin conventie intre platitor si institutia platitorului, respectiv intre beneficiar si institutia colectoare, in scopul:
    a) de a determina daca un mandat de debitare directa, o modificare sau o revocare a acestuia provine de la persoana indicata ca fiind platitor;
    b) de a determina daca o instructiune de debitare directa, o modificare sau o revocare a acesteia provine de la persoana indicata ca fiind beneficiar;
    c) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul mandatului de debitare directa ori a notificarii de modificare sau revocare a acestuia;
    d) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul instructiunii de debitare directa ori a comunicarii de modificare sau revocare a acesteia;
    17. platitor - o persoana fizica sau juridica al carei cont deschis la o institutie platitoare urmeaza sa fie debitat sau a fost debitat cu suma prevazuta in instructiunea de debitare directa;
    18. reguli de sistem - regulile care stabilesc drepturile si obligatiile administratorului de sistem, precum si ale participantilor, referitoare la operarea si, respectiv, participarea acestora in cadrul sistemului;
    19. zi de operare - acea parte a unei zile bancare pe parcursul careia casa de compensare automata proceseaza plati;
    20. casa de compensare automata - sistemul de plati care asigura compensarea fondurilor, aflat in proprietatea si administrarea TransFonD - S.A.

    CAP. 2
    Cerinte pentru emiterea instructiunii de debitare directa

    Art. 4
    (1) In scopul emiterii instructiunilor de debitare directa, un beneficiar trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
    a) sa fi primit de la platitor un exemplar al mandatului de debitare directa sau o notificare in acest sens;
    b) sa aiba o creanta valabila asupra platitorului, care sa rezulte dintr-un contract incheiat intre platitor si beneficiar.
    (2) Un beneficiar care nu este si participant trebuie sa indeplineasca in plus fata de cerintele prevazute la alin. (1) si urmatoarele cerinte:
    a) sa aiba un cont deschis la o institutie colectoare;
    b) sa incheie cu institutia colectoare un angajament privind debitarea directa, care sa indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 2.
    Art. 5
    O institutie colectoare care accepta sa colecteze fonduri pentru un beneficiar trebuie:
    a) sa obtina angajamentul beneficiarului de respectare a tuturor obligatiilor ce ii revin acestuia potrivit prezentului regulament;
    b) sa garanteze orice institutie platitoare impotriva pretentiilor formulate in una dintre situatiile declarate de platitor prevazute la art. 40, precum si a celor formulate printr-o hotarare definitiva emisa de o instanta competenta, care obliga institutia colectoare la plata respectivei pretentii.

    CAP. 3
    Mandatul de debitare directa. Instructiunea de debitare directa. Angajamentul privind debitarea directa

    SECTIUNEA 1
    Mandatul de debitare directa

    Art. 6
    (1) Debitarea directa a contului unui client se realizeaza exclusiv pe baza unui mandat de debitare directa.
    (2) Beneficiarul va fi notificat de catre platitor cu privire la existenta mandatului de debitare directa si termenii acestuia.
    Art. 7
    Pentru a actiona ca institutie platitoare, un participant trebuie:
    a) sa obtina un mandat de debitare directa din partea platitorului, care sa indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 1;
    b) sa-si asume responsabilitatea de a verifica validitatea mandatului, respectiv faptul ca mandatul de debitare directa este dat de persoane autorizate si ca asupra contului respectiv pot fi trase instructiuni de debitare directa;
    c) sa accepte mandatul de debitare directa, prin semnare sau prin confirmarea acceptarii prin mijloace electronice.
    Art. 8
    O institutie colectoare care este si beneficiar trebuie:
    a) sa obtina mandatul de debitare directa din partea platitorului care sa indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 1;
    b) sa despagubeasca administratorul de sistem al casei de compensare automata si participantii pentru orice pierdere directa, costuri sau pagube datorate faptului ca respectivul mandat de debitare directa nu a respectat cerintele minime prevazute in anexa nr. 1 sau prevederile prezentului regulament.
    Art. 9
    In situatia in care o institutie platitoare este si platitor, aceasta trebuie sa emita un mandat de debitare directa care sa autorizeze debitarea directa a contului sau la initiativa beneficiarului si sa transmita beneficiarului un exemplar al acestuia.

    SECTIUNEA a 2-a
    Instructiunea de debitare directa

    Art. 10
    (1) Emiterea fiecarei instructiuni de debitare directa de catre un beneficiar trebuie sa fie preautorizata printr-un mandat de debitare directa, iar instructiunea de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente obligatorii:
    a) identificarea ca instructiune de debitare directa;
    b) suma prevazuta in instructiunea de debitare directa si moneda in care este denominata aceasta;
    c) data finalizarii instructiunii de debitare directa;
    d) identitatea institutiei platitoare, prin denumire si cod BIC;
    e) identitatea institutiei colectoare, prin denumire si cod BIC;
    f) identitatea (prin titular si cod IBAN) a contului care trebuie debitat, deschis de platitor la institutia platitoare;
    g) identitatea (prin titular si cod IBAN) a contului care va fi creditat, deschis de beneficiar la institutia colectoare;
    h) semnaturile persoanelor autorizate ale beneficiarului sau elementul/elementele care permit autentificarea beneficiarului de catre institutia colectoare.
    (2) Institutia platitoare este raspunzatoare pentru verificarea existentei si validitatii unui mandat de debitare directa pentru fiecare instructiune de debitare directa pe care o receptioneaza de la casa de compensare automata si pentru fiecare instructiune care in aparenta este o instructiune de debitare directa, emisa de beneficiar si introdusa in casa de compensare automata de institutia colectoare.
    Art. 11
    O institutie colectoare va introduce in casa de compensare automata doar instructiuni de debitare directa care respecta cerintele prevazute la art. 10 si in regulile de sistem ale casei de compensare automata.

    SECTIUNEA a 3-a
    Angajamentul privind debitarea directa

    Art. 12
    Cand un participant convine sa actioneze ca institutie colectoare pentru un beneficiar care emite instructiuni de debitare directa, acesta trebuie:
    a) sa obtina un angajament privind debitarea directa de la fiecare beneficiar pentru care introduce instructiuni de debitare directa in casa de compensare automata, angajament care trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 2;
    b) sa se angajeze sa despagubeasca administratorul de sistem al casei de compensare automata si participantii pentru orice pierdere directa, costuri sau pagube suferite ca urmare a faptului ca respectivul angajament privind debitarea directa nu a respectat cerintele prevazute in anexa nr. 2 sau prevederile prezentului regulament.
    Art. 13
    In situatia in care o institutie colectoare este si beneficiar, nu mai este necesara existenta unui angajament privind debitarea directa.

    SECTIUNEA a 4-a
    Revocarea sau modificarea unui mandat de debitare directa si a unei instructiuni de debitare directa

    Art. 14
    (1) Un mandat de debitare directa este revocat sau modificat atunci cand institutia platitoare primeste o dispozitie in acest sens din partea platitorului sau din partea unei persoane mandatate de acesta, a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate. Dispozitia de revocare sau de modificare produce efecte din ziua bancara urmatoare primirii ordinului de catre institutia platitoare.
    (2) Dispozitia mentionata la alin. (1) trebuie sa identifice clar mandatul de debitare directa pe care il revoca ori modifica si poate fi transmis institutiei platitoare in scris, prin mijloace electronice sau verbal. O dispozitie transmisa verbal trebuie confirmata in scris in termen de 24 de ore. Dispozitia de revocare sau de modificare va fi notificata beneficiarului de catre platitor.
    Art. 15
    (1) O instructiune de debitare directa este revocata sau modificata cand o dispozitie de revocare sau de modificare data de beneficiar, sau de o persoana mandatata de acesta si a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate, este primita de institutia colectoare la un moment si de o maniera care ii permite acesteia sa initieze revocarea sau modificarea instructiunii inainte ca instructiunea de debitare directa originala sa fi fost transmisa casei de compensare automata.
    (2) O dispozitie de revocare sau de modificare a unei instructiuni de debitare directa trebuie sa identifice clar instructiunea de debitare directa pe care o revoca ori modifica si poate fi transmisa institutiei colectoare in scris, prin mijloace electronice sau verbal. O dispozitie transmisa verbal trebuie confirmata in scris in termen de 24 de ore.
    Art. 16
    (1) Revocarea sau modificarea unui mandat de debitare directa nu afecteaza nici un drept ori obligatie care a aparut in legatura cu o instructiune de debitare directa data in baza mandatului initial si transmisa in casa de compensare automata anterior momentului in care revocarea sau modificarea produce efecte.
    (2) Un beneficiar al carui mandat de debitare directa este revocat sau modificat in conformitate cu prevederile prezentei sectiuni va fi in continuare tinut de mandatul de debitare directa in ceea ce priveste orice actiune, fapt ori eveniment intervenit inaintea momentului la care respectiva revocare sau modificare isi produce efectele ori ca rezultat al unei astfel de revocari sau modificari.

    SECTIUNEA a 5-a
    Raspunderea beneficiarului

    Art. 17
    Beneficiarul este obligat prin instructiunea de debitare directa numai daca aceasta a fost emisa de catre beneficiar sau de catre o persoana mandatata de acesta.
    Art. 18
    In cazul in care o instructiune de debitare directa a fost supusa aplicarii unei proceduri de securitate, alta decat simpla comparare a semnaturilor, un prezumat beneficiar, care nu este obligat conform prevederilor art. 17, va fi totusi tinut raspunzator daca:
    a) institutia colectoare a acceptat ca fiind autentica instructiunea de debitare directa primita, ca urmare a aplicarii procedurii de securitate;
    b) procedura de securitate aplicata reprezinta o metoda rezonabila pentru asigurarea protectiei impotriva platilor neautorizate, acceptata si utilizata de institutiile de credit.
    Art. 19
    (1) Un prezumat beneficiar nu este totusi tinut raspunzator conform art. 18 daca dovedeste ca instructiunea de debitare directa acceptata de institutia colectoare, in forma primita, a rezultat din actiunea unei persoane:
    a) un actual sau un fost angajat al prezumatului beneficiar; sau
    b) o persoana a carei relatie cu prezumatul beneficiar i-a permis acesteia accesul la procedura de securitate.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care institutia colectoare dovedeste ca instructiunea de debitare directa a rezultat din actiunea unei persoane care a avut acces la procedura de securitate din vina prezumatului beneficiar.
    Art. 20
    (1) Un beneficiar este obligat printr-o instructiune de debitare directa in termenii prevazuti in instructiunea de debitare directa transmisa institutiei colectoare.
    (2) Beneficiarul nu este tinut raspunzator de un duplicat eronat al unei instructiuni de debitare directa, de o eroare sau o neconcordanta dintr-o instructiune de debitare directa, daca:
    a) beneficiarul si institutia colectoare au convenit o procedura de detectare a duplicatelor eronate, a erorilor sau neconcordantelor din instructiunile de debitare directa; si
    b) utilizarea procedurii de la lit. a) de catre institutia colectoare a evidentiat sau ar fi putut evidentia duplicatul eronat, eroarea ori neconcordanta.
    Art. 21
    Prezenta sectiune se aplica in mod corespunzator si modificarilor si revocarilor de instructiuni de debitare directa.

    SECTIUNEA a 6-a
    Raspunderea platitorului

    Art. 22
    Prevederile sectiunii a 5-a se aplica in mod corespunzator si emiterii, modificarii sau revocarii mandatului de debitare directa, platitorul fiind inlocuit cu beneficiarul, instructiunea de debitare directa cu mandatul de debitare directa si institutia colectoare cu institutia platitoare.

    SECTIUNEA a 7-a
    Limite de timp stabilite pentru transmiterea si executarea instructiunilor de debitare directa

    Art. 23
    (1) Instructiunile de debitare directa vor fi transmise in casa de compensare automata de catre institutia colectoare cu cel putin 2 zile bancare inainte de data decontarii interbancare, daca regulile de sistem nu prevad altfel.
    (2) Data decontarii interbancare a unei instructiuni de debitare directa va fi stabilita de institutia colectoare ca fiind data finalizarii sau ziua bancara anterioara acesteia, in functie de conventia existenta intre aceasta si clientul sau beneficiar.
    (3) Institutia colectoare poate prevedea in cadrul termenilor si conditiilor sale generale de afaceri limite de timp pentru transmiterea de catre clientul sau a instructiunilor de debitare directa.
    Art. 24
    O instructiune de debitare directa va fi executata de institutia platitoare daca fondurile reprezentand suma prevazuta in instructiunea de debitare directa sunt puse la dispozitia acesteia de catre platitor incepand cu a doua zi bancara anterioara datei decontarii interbancare.
    Art. 25
    (1) Institutia platitoare va lua toate masurile ca instructiunea de debitare directa sa fie decontata la data decontarii interbancare.
    (2) Daca decontarea interbancara nu se realizeaza la termenul mentionat la alin. (1) din vina institutiei platitoare, aceasta are obligatia de a returna platitorului suma debitata din contul acestuia aferenta instructiunii de debitare directa.

    SECTIUNEA a 8-a
    Dobanda pentru plati intarziate sau neefectuate

    Art. 26
    (1) In situatia prevazuta la art. 25 alin. (2), institutia platitoare poate datora platitorului o dobanda de intarziere calculata pe perioada cuprinsa intre data debitarii contului si data returnarii sumei aferente instructiunii de debitare directa neexecutata.
    (2) Daca institutia colectoare nu respecta data finalizarii prevazuta in instructiunea de debitare directa din vina acesteia, poate datora beneficiarului o dobanda calculata pe perioada cuprinsa intre data finalizarii stabilita de beneficiar si data creditarii contului acestuia cu suma aferenta instructiunii de debitare directa.
    (3) Dobanda prevazuta la alin. (1) si (2) se va calcula prin aplicarea unei rate a dobanzii convenite, dar cel putin egala cu rata dobanzii de referinta stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
    Art. 27
    In plus fata de dobanda prevazuta la art. 26, platitorul, institutia platitoare, beneficiarul sau institutia colectoare este indreptatita la despagubiri.

    SECTIUNEA a 9-a
    Obligatiile institutiilor platitoare si colectoare privind informarea clientilor

    Art. 28
    Institutia platitoare si institutia colectoare vor furniza clientilor in avans informatii clare in scris referitoare la termenii si conditiile generale de afaceri privind emiterea si executarea instructiunilor de debitare directa.
    Art. 29
    Termenii si conditiile generale de afaceri prevazute la art. 28 vor include cel putin urmatoarele informatii:
    a) termenele limita pentru emiterea si executarea instructiunilor de debitare directa, inclusiv termenele pentru debitarea contului platitorului si creditarea contului beneficiarului;
    b) nivelul comisioanelor platibile de catre client pentru instructiunea de debitare directa;
    c) detalii referitoare la procedurile de rezolvare a pretentiilor de returnare a platii formulate de clienti.

    CAP. 4
    Autorizarea platii

    SECTIUNEA 1
    Notificarea prealabila a platitorului

    Art. 30
    Pentru emiterea si/sau transmiterea catre casa de compensare automata a unei instructiuni de debitare directa care contine o alta suma sau o alta data decat cea prevazuta in mandatul de debitare directa (spre exemplu in cazul suplimentarilor sau ajustarilor) nu este necesara o autorizare prealabila din partea platitorului, cu conditia transmiterii de catre beneficiar platitorului a unei notificari prealabile privind aceasta modificare, in conformitate cu prevederile prezentei sectiuni.
    Art. 31
    (1) Cerintele de notificare prealabila aplicabile, in conformitate cu cele prevazute in mandatul de debitare directa, sunt urmatoarele:
    a) cand mandatul de debitare directa prevede instructiuni de debitare directa cu suma fixa, care se repeta la intervale stabilite, beneficiarul trebuie sa notifice in scris platitorului, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data finalizarii primei instructiuni de debitare directa sau inaintea unei suplimentari ori ajustari anuale, la adresa inregistrata a acestuia, cu privire la suma care va fi debitata si data/datele la care fondurile trebuie asigurate de platitor in contul sau; o astfel de notificare va fi facuta de fiecare data cand se modifica suma sau data/datele platii;
    b) cand mandatul de debitare directa prevede instructiuni de debitare directa cu suma variabila, care se repeta la intervale stabilite, beneficiarul trebuie sa notifice in scris platitorul, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data finalizarii fiecarei instructiuni de debitare directa, la adresa inregistrata a acestuia, cu privire la suma care va fi debitata si data la care fondurile trebuie asigurate de platitor in contul sau.
    (2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), nu este necesara notificarea prealabila a modificarilor de suma in cazul instructiunilor de debitare directa cu suma fixa sau variabila care se repeta la intervale stabilite daca mandatul de debitare directa stipuleaza posibilitatea aparitiei unei modificari a sumei ca rezultat al unei actiuni directe din partea platitorului (cum este, spre exemplu, fara a se limita la aceasta, o instructiune transmisa prin telefon si confirmata in scris) prin care se solicita beneficiarului sa modifice suma unei instructiuni de debitare directa.
    (3) Platitorul si beneficiarul pot conveni modificarea modalitatii de notificare sau renuntarea la cerinta de notificare prealabila fie prin mandatul de debitare directa, fie prin alte acte de renuntare separate.

    SECTIUNEA a 2-a
    Asigurarea fondurilor. Perioada de asteptare a refuzului

    Art. 32
    Dupa primirea unei notificari prealabile in conformitate cu prevederile sectiunii 1 din prezentul capitol, platitorul este obligat sa se asigure ca, incepand cu a doua zi bancara anterioara datei decontarii interbancare, in contul asupra caruia este trasa instructiunea de debitare directa vor fi suficiente fonduri pentru a acoperi suma prevazuta in instructiunea de debitare directa.
    Art. 33
    (1) Institutia colectoare va introduce instructiunile de debitare directa in casa de compensare automata in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1). Casa de compensare automata va valida fiecare instructiune de debitare directa in conformitate cu regulile proprii si va notifica fiecarui participant platitor valoarea propriei pozitii nete ce urmeaza a fi decontata.
    (2) In conformitate cu acordul dintre platitor si institutia platitoare, suma aferenta decontarii instructiunii de debitare directa se va debita de catre institutia platitoare din contul asupra caruia instructiunea este trasa in ziua bancara precedenta datei decontarii interbancare, nu mai tarziu de momentul limita pana la care instructiunile de debitare directa pot fi refuzate in casa de compensare automata de institutiile platitoare (moment prevazut in regulile de sistem ale casei de compensare automata).
    (3) In cazul in care institutia platitoare nu refuza o instructiune de debitare directa prin una dintre modalitatile prevazute in regulile de sistem ale casei de compensare automata inainte de momentul limita prevazut la alin. (2), instructiunea de debitare directa va fi considerata acceptata.
    Art. 34
    Institutia colectoare va informa beneficiarul cu privire la orice instructiune de debitare directa refuzata.
    Art. 35
    In cazul in care o instructiune de debitare directa este refuzata de catre institutia platitoare, refuzul trebuie transmis indiferent de motiv institutiei colectoare, prin intermediul casei de compensare automata, in conformitate cu limitele de timp si cu procedurile prevazute in regulile de sistem ale casei de compensare automata.
    Art. 36
    Instructiunea de debitare directa refuzata de catre institutia platitoare poate fi prezentata din nou spre incasare de catre institutia colectoare numai cu respectarea cerintelor privind procesarea instructiunilor de debitare directa prezentate in regulile de sistem ale casei de compensare automata.

    SECTIUNEA a 3-a
    Compensarea si decontarea instructiunilor de debitare directa

    Art. 37
    Instructiunile de debitare directa introduse in casa de compensare automata se vor compensa si deconta in conformitate cu regulile de sistem ale acesteia.

    CAP. 5
    Returnarea si rambursarea

    SECTIUNEA 1
    Returnarea catre clienti si dreptul la rambursare

    Art. 38
    In cazul in care un platitor formuleaza o pretentie de returnare in legatura cu o instructiune de debitare directa, in conformitate cu cele prevazute la art. 39 si 40, institutia platitoare care detine contul platitorului, cont care a fost debitat cu suma prevazuta intr-o instructiune de debitare directa acceptata, va analiza solicitarea in ziua in care aceasta a fost formulata si va returna intreaga suma sau suma in exces in maximum o zi bancara de la formularea pretentiei, in cazul in care solicitarea a fost formulata pentru situatiile declarate de platitor, prevazute la art. 40.
    Art. 39
    Orice pretentie de returnare formulata pentru una dintre situatiile declarate de platitor, prevazute la art. 40 lit. b) si c), va fi transmisa institutiei platitoare in termen de maximum 10 zile bancare de la data la care platitorul a cunoscut sau ar fi trebuit sa cunoasca din extrasul de cont ca suma prevazuta in instructiunea de debitare directa disputata a fost debitata din contul platitorului.
    Art. 40
    Institutia platitoare va accepta o pretentie de returnare de la un platitor al carui cont a fost debitat cu suma prevazuta intr-o instructiune de debitare directa, in oricare dintre urmatoarele situatii pe care platitorul le declara, in conditiile in care platitorul a fost notificat in conformitate cu prevederile art. 31:
    a) inexistenta mandatului de debitare directa;
    b) instructiunea de debitare directa nu a fost executata de institutia platitoare in conformitate cu mandatul de debitare directa sau cu prevederile instructiunii de debitare directa, primita de la institutia colectoare (spre exemplu, suma debitata este mai mare decat suma prevazuta in instructiunea de debitare directa);
    c) mandatul de debitare directa a fost revocat in conformitate cu prevederile art. 14.
    Art. 41
    In cazul in care un platitor pretinde o returnare in legatura cu o suma prevazuta intr-o instructiune de debitare directa, institutia platitoare trebuie:
    a) sa obtina de la platitorul care a formulat pretentia de returnare o declaratie in conformitate cu modelul prezentat in anexa nr. 3, intocmita in doua exemplare originale;
    b) sa se asigure ca declaratia este semnata de platitor sau, dupa caz, de catre o persoana mandatata de acesta;
    c) sa retina un exemplar al declaratiei, iar celalalt sa-l transmita institutiei colectoare.
    Art. 42
    (1) Institutia colectoare va rambursa institutiei platitoare orice suma primita de la aceasta, aferenta unei instructiuni de debitare directa, suma care a fost returnata platitorului de catre institutia platitoare in conformitate cu prevederile prezentei sectiuni.
    (2) In situatia prevazuta la alin. (1), institutia colectoare va proceda la debitarea automata a contului beneficiarului cu suma aferenta instructiunii de debitare directa a carei plata a fost rambursata.
    Art. 43
    (1) Orice pretentie pentru plata unei dobanzi se va limita la dobanda pierduta de platitor si platita acestuia de institutia platitoare pentru o instructiune de debitare directa a carei plata a fost returnata in baza prezentei sectiuni.
    (2) Orice pretentie pentru plata unei dobanzi se va procesa separat de suma aferenta instructiunii de debitare directa a carei plata a fost returnata, dar va contine toate elementele de identificare ale instructiunii de debitare directa.
    Art. 44
    Daca un platitor formuleaza o pretentie dupa depasirea limitelor de timp prevazute la art. 39, aceasta va fi solutionata de parti in conformitate cu legislatia in vigoare, iar returnarea sumei pretinse nu se va supune prevederilor referitoare la returnare din prezentul regulament.
    Art. 45
    In plus fata de plata sumei sau a excesului de suma, aferente instructiunii de debitare directa si a dobanzii, platitorul, beneficiarul, institutia platitoare sau institutia colectoare, dupa caz, este indreptatita sa solicite daune, fara a prejudicia astfel celelalte drepturi ale acesteia.

    SECTIUNEA a 2-a
    Rambursarea catre institutiile platitoare care sunt si platitori

    Art. 46
    In cazul in care o institutie platitoare care este si platitor formuleaza o pretentie de rambursare in legatura cu o instructiune de debitare directa, prevederile sectiunii precedente se vor aplica in mod corespunzator, cu modificarile impuse de situatie (respectiv inlocuirea platitorului cu institutia platitoare).

    SECTIUNEA a 3-a
    Solutionarea disputelor cu beneficiarul sau cu institutia colectoare

    Art. 47
    In situatia in care beneficiarul sau institutia colectoare pune in discutie validitatea pretentiei platitorului, formulata in baza art. 26 si 27 ori a cap. V sectiunea 1 si prezentata in formularul de cerere de returnare, disputa va fi solutionata de parti pe cale amiabila, in afara casei de compensare automata. In caz de esec, se va aplica legislatia in vigoare cu privire la medierea disputelor.

    CAP. 6
    Dispozitii finale si sanctiuni

    Art. 48
    Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea regimului sanctiunilor, prevazut de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, republicata, sau de Legea nr. 312/2004 privind statutul Bancii Nationale a Romaniei, dupa caz.
    Art. 49
    Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul regulament.

                    Presedintele Consiliului de administratie
                       al Bancii Nationale a Romaniei,
                          MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

    ANEXA 1
    la regulament

                            ELEMENTE OBLIGATORII
            care trebuie incluse in mandatul de debitare directa*)

    *) Aceasta anexa precizeaza elementele obligatorii care trebuie incluse in mandatul de debitare directa si nu restrictioneaza posibilitatea ca beneficiarul sa includa si alte prevederi in mandatul de debitare directa, sa utilizeze un alt format sau sa includa prevederi in contractul de bunuri ori servicii prezentat sau in alt document.

    1. Date de identificare obligatorii:
    a) identificarea ca mandat de debitare directa;
    b) identitatea platitorului;
    c) identitatea beneficiarului;
    d) identitatea institutiei platitoare, prin denumire si/sau cod BIC;
    e) identitatea institutiei colectoare, prin denumire si/sau cod BIC;
    f) codul IBAN alocat contului care trebuie debitat, deschis de platitor la institutia platitoare;
    g) codul IBAN alocat contului care va fi creditat, deschis de beneficiar la institutia colectoare;
    h) semnaturile persoanelor autorizate.

    2. Clauze obligatorii:
    a) autorizarea permanenta dar revocabila data de platitor beneficiarului de a emite instructiuni de debitare directa asupra contului platitorului deschis la institutia platitoare sau, dupa caz, chiar asupra contului institutiei platitoare care este si platitor, si, dupa caz, un mandat limitat si expres dat de platitor institutiei platitoare de a-i debita contul cu suma prevazuta in instructiunea de debitare directa in baza cererii beneficiarului;
    b) limite predefinite de timp (spre exemplu, saptamanal, la doua saptamani, lunar, la intervale stabilite, in zile stabilite sau ocazional) si de suma (fixa sau variabila) sau suma maxima;
    c) posibilitatea revocarii in orice moment a mandatului de catre platitor, pe baza unei notificari facute beneficiarului si institutiei platitoare;
    d) modul de remitere a mandatului de debitare directa catre beneficiar;
    e) modul de notificare/comunicare a datei/datelor de debitare a contului platitorului si a sumelor aferente, daca mandatul de debitare directa este pentru debitari directe de sume fixe sau variabile care se repeta la intervale stabilite, precum si a oricaror modificari, in conformitate cu prevederile art. 31 din regulament;
    f) notificarea prealabila poate fi data in scris sau in orice alt mod pe care platitorul l-a consimtit pentru a primi notificari la adresa inregistrata a sa;
    g) prin exceptie de la prevederile lit. e), mandatul de debitare directa poate indica faptul ca platitorul si beneficiarul au convenit sa renunte la notificarea prealabila sau sa modifice aceste cerinte;
    h) platitorul si institutia platitoare trebuie sa indice faptul ca toate informatiile referitoare la contul platitorului sunt exacte si trebuie sa accepte sa comunice beneficiarului orice modificare a acestora;
    i) mandatul de debitare directa se aplica exclusiv modalitatii de plata si nu are nici o implicatie asupra contractelor care stau la baza acestuia, incheiate intre platitor si beneficiar;
    j) platitorul poate formula o pretentie de rambursare in cazul in care o debitare directa este efectuata in mod eronat din contul sau in situatiile mentionate la art. 40 si, in acest caz, platitorului i se va solicita completarea unui formular de cerere de tipul celui prezentat in anexa nr. 3;
    k) orice termeni sau conditii suplimentare in care trebuie emise instructiunile de debitare directa;
    l) platitorul trebuie sa indice faptul ca a inteles, a acceptat si participa intr-un aranjament de debitare directa;
    m) platitorul trebuie sa-si dea consimtamantul pentru transmiterea catre beneficiar sau catre institutia colectoare a oricaror informatii cu caracter personal care pot fi continute in mandatul de debitare directa;
    n) in cazul in care mandatul de debitare directa este un document in forma electronica ce se conformeaza cerintelor prezentului regulament, platitorul trebuie sa certifice faptul ca metoda de semnare a documentului constituie o autorizare corespunzatoare pentru institutia platitoare pentru debitarea contului platitorului.

    ANEXA 2
    la regulament

                          ELEMENTE OBLIGATORII
       care trebuie incluse in angajamentul privind debitarea directa*)

    *) Aceasta anexa precizeaza elementele obligatorii care trebuie incluse in angajamentul privind debitarea directa si nu restrictioneaza posibilitatea ca participantul sa includa si alte prevederi in acordul pentru debitare directa, sa utilizeze un alt format sau sa includa aceste prevederi in alt contract ori document.

    1. Scopul
    Angajamentul privind debitarea directa trebuie sa contina un articol introductiv in care sa fie definit scopul acestuia.

    2. Aprobarea platitorului
    Beneficiarul trebuie sa se angajeze in fata institutiei colectoare si sa garanteze acesteia faptul ca fiecare platitor pentru care beneficiarul introduce o instructiune de debitare directa, in baza unui angajament privind debitarea directa, i-a acordat beneficiarului o autorizare permanenta dar revocabila de a initia instructiuni de debitare directa, ca aceasta autorizare reprezinta si baza in care institutia platitoare va debita contul platitorului cu suma prevazuta in fiecare instructiune de debitare directa initiata de beneficiar si ca dovada acestei autorizari (adica mandatul de debitare directa) va fi pusa la dispozitie institutiei colectoare la cererea acesteia.

    3. Validitatea mandatului de debitare directa
    Beneficiarul trebuie sa-si asume responsabilitatea de a se asigura ca mandatul de debitare directa este valid si constituie o autorizare corespunzatoare pentru institutia platitoare pentru debitarea contului platitorului.

    4. Clauza de despagubire
    Beneficiarul trebuie sa despagubeasca institutia colectoare pentru orice daune pe care aceasta le-ar putea suferi in urma tragerii sau emiterii unei instructiuni de debitare directa.

    5. Clauza de forta majora
    Beneficiarul trebuie sa exonereze institutia colectoare de orice obligatie legata de intarzieri sau neexecutari datorate unor circumstante independente de vointa acesteia.

    6. Obligatia pentru exactitate
    Beneficiarul trebuie sa-si asume obligatia pentru exactitatea tuturor instructiunilor de debitare directa transmise institutiei colectoare.

    7. Schimbarea institutiei colectoare sau incetarea angajamentului
    Angajamentul privind debitarea directa trebuie sa prevada cazul in care un beneficiar schimba institutia colectoare sau inceteaza sa foloseasca facilitatea de instructiuni de debitare directa in intervalul de timp dintre momentul emiterii unei instructiuni de debitare directa si momentul formularii unei pretentii ori al returnarii unei instructiuni de debitare directa pentru neplata.

    8. Limita de timp pentru returnare
    Angajamentul privind debitarea directa trebuie sa stabileasca termenul limita pentru emiterea pretentiilor de rambursare, in conformitate cu prevederile prezentului regulament.

    9. Notificarea prealabila
    Beneficiarul trebuie sa accepte procedura de notificare prealabila sau renuntarea la cerintele de notificare prealabila stabilite in art. 31 din regulament.

    10. Reglementari
    Beneficiarul trebuie sa se oblige sa respecte in orice moment reglementarile in vigoare aplicabile instructiunilor de debitare directa.

    11. Pretentia pentru dobanda
    Beneficiarul va fi obligat pentru orice pretentie de dobanda asociata returnarii sumei prevazute intr-o instructiune de debitare directa pe motiv ca nu a existat niciodata un mandat de debitare directa pentru respectiva instructiune de debitare directa.

    ANEXA 3
    la regulament

                                    MODEL
de cerere de rambursare a unei sume aferente unei instructiuni de debitare directa

    Subsemnatul/subsemnata (Noi) (numele platitorului) declar (declaram) urmatoarele in legatura cu o instructiune de debitare directa trasa in favoarea (numele beneficiarului) in suma de (suma) lei trasa asupra contului cu numarul (numarul contului, IBAN sau BIC, dupa caz) la data (data):
    1. Instructiunea de debitare directa mai sus mentionata nu a fost procesata in conformitate cu mandatul de debitare directa al platitorului sau cu instructiunea de debitare directa a beneficiarului.
    SAU
    2. Mandatul de debitare directa al platitorului a fost revocat si comunicarea acestei revocari a fost transmisa catre (numele beneficiarului) inaintea datei finalizarii instructiunii de debitare directa mentionata.
    SAU
    3. Subsemnatul/Subsemnata (Noi) nu am (nu avem) un mandat de debitare directa sau alt contract pentru instructiuni de debitare directa cu (numele beneficiarului) si nu am autorizat niciodata pe (numele beneficiarului) sa traga instructiunea de debitare directa mentionata asupra contului meu (nostru).
    Subsemnatul/Subsemnata (Noi) garantez (garantam) ca nu am pretins si nici nu am primit pana in prezent vreo returnare direct de la beneficiar in legatura cu instructiunea de debitare directa mentionata.
    Subsemnatul/Subsemnata (Noi) permit (permitem) (numele institutiei platitoare) sa transmita prezenta declaratie beneficiarului (numele beneficiarului) si institutiei colectoare care actioneaza in numele acestuia.
    Subsemnatul/Subsemnata (Noi) declar (declaram) ca am formulat prezenta declaratie in mod constient si ca cele declarate sunt adevarate.

    Semnaturi autorizate:
    ..................................    ....................................
      (platitor/persoane autorizate)
    ..................................    ....................................

    In cazul in care contractul de cont curent al platitorului prevede necesitatea a doua semnaturi autorizate, ambele semnaturi vor fi necesare pe prezenta declaratie.

    .............................      .......................................
             Data                      (Reprezentantul institutiei platitoare)



SmartCity5

COMENTARII la Regulament 3/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament 3 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Regulament 3/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu