REGULAMENT Nr. 3 din 23 februarie 2005
privind debitarea directa executata prin casa de compensare automata
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 31 martie 2005
Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale art. 56 alin. 1 din Legea nr.
57/1998 privind activitatea bancara, republicata, ale art. 164 si 285 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
200/2002, cu modificarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (2) din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul
locativ, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 48 alin. (2) din Legea nr. 312/2004,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentul regulament stabileste modul de executare a unei instructiuni
de debitare directa, emisa de un beneficiar prin intermediul unei institutii
colectoare si trasa asupra contului unui platitor deschis la o institutie
platitoare, denumita in continuare instructiune de debitare directa.
(2) Se supun prevederilor prezentului regulament platile preautorizate
executate prin instructiuni de debitare directa, in cazul in care institutia
colectoare si institutia platitoare sunt participanti diferiti in casa de compensare
automata.
Art. 2
(1) Prezentul regulament se aplica instructiunilor de debitare directa
care:
a) prevad sume denominate in moneda nationala;
b) se executa pe baza unei autorizari permanente, dar revocabile din partea
platitorului, sub forma unui mandat de debitare directa dat institutiei
platitoare.
(2) Daca un participant accepta sa actioneze ca institutie colectoare
pentru un beneficiar, in vederea emiterii de catre beneficiar a instructiunilor
de debitare directa, este necesara si existenta unui angajament privind
debitarea directa.
(3) Instructiunile de debitare directa pot sa prevada sume fixe sau
variabile si pot sa apara la intervale stabilite sau ocazional.
(4) Instructiunile de debitare directa se emit numai in baza unui mandat de
debitare directa valid.
Art. 3
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. acceptarea unei instructiuni de debitare directa - procedura prin care o
institutie colectoare recunoaste ca fiind valida o instructiune de debitare
directa primita de la un beneficiar si prin care institutia se obliga sa
introduca respectiva instructiune de debitare directa in casa de compensare
automata;
2. administrator de sistem - persoana juridica ce poarta responsabilitatea
legala pentru operarea sistemului si care stabileste regulile de operare;
3. angajament privind debitarea directa - acordul incheiat intre beneficiar
si institutia colectoare, ce cuprinde responsabilitatile beneficiarului si
angajamentul sau de respectare a prevederilor prezentului regulament, precum si
acceptul institutiei colectoare referitor la utilizarea de catre beneficiar a
instructiunilor de debitare directa in cadrul unei scheme de debitare directa;
4. beneficiar - o persoana fizica sau juridica al carei cont deschis la o
institutie colectoare urmeaza sa fie creditat sau a fost creditat cu suma
prevazuta in instructiunea de debitare directa;
5. data decontarii interbancare a unei instructiuni de debitare directa -
ziua bancara in care pozitia neta obtinuta din compensarea in casa de
compensare automata a instructiunii de debitare directa este decontata final in
sistemul ReGIS;
6. data finalizarii - ziua bancara in care suma prevazuta in instructiunea
de debitare directa este creditata in contul beneficiarului de catre institutia
colectoare;
7. debitare directa - o modalitate de plata a unei sume de bani convenite
intre platitor si beneficiar, care consta in debitarea preautorizata a contului
platitorului de catre institutia platitoare in baza prevederilor mandatului de
debitare directa, la solicitarea beneficiarului, si creditarea corespunzatoare
a contului beneficiarului de catre institutia colectoare in baza angajamentului
privind debitarea directa; aceasta modalitate de plata nu necesita autorizarea
prealabila de catre platitor a fiecarei instructiuni de debitare directa trasa
asupra contului sau;
8. executarea unei instructiuni de debitare directa - procedura prin care o
institutie platitoare pune in aplicare mandatul de debitare directa dat de
platitor, acceptand executarea instructiunii de debitare directa prin debitarea
contului platitorului, in conformitate cu prevederile din termenii si
conditiile generale de afaceri, si acceptarea decontarii interbancare, in
conformitate cu prevederile din regulile de sistem ale casei de compensare
automata;
9. institutie colectoare - participantul la care beneficiarul are deschis
contul care urmeaza a fi creditat sau a fost creditat cu suma prevazuta in
instructiunea de debitare directa; institutia colectoare poate fi in acelasi
timp si beneficiar;
10. institutie platitoare - participantul la care platitorul are deschis
contul care urmeaza a fi debitat sau a fost debitat cu suma prevazuta in
instructiunea de debitare directa; institutia platitoare poate fi in acelasi
timp si platitor;
11. instructiune de debitare directa - o instructiune de plata prin
debitare directa, emisa de un beneficiar si trasa asupra unui cont al unui
platitor deschis la o institutie platitoare sau, dupa caz, asupra contului unei
institutii platitoare care este in acelasi timp si platitor;
12. mandat de debitare directa - un document care satisface cerintele
mentionate in anexa nr. 1, transmis in scris ori prin mijloace electronice,
semnat sau a carei autenticitate a fost verificata prin aplicarea unei alte
proceduri de securitate, prin care un platitor acorda o autorizare permanenta
dar revocabila unui anumit beneficiar pentru a emite instructiuni de debitare directa
asupra contului sau deschis la institutia platitoare si institutiei platitoare
pentru a-i debita contul cu suma prevazuta in instructiunile de debitare
directa emise de beneficiar;
13. notificare prealabila - o notificare privind o instructiune de debitare
directa, facuta platitorului de catre beneficiar in situatiile si termenele
prevazute la art. 31 alin. (1) lit. a) si b);
14. participant - Banca Nationala a Romaniei si orice institutie de credit
admisa a participa in casa de compensare automata si al carei statut de
participant nu a fost revocat sau retras in conformitate cu prevederile din
regulile de sistem ale casei de compensare automate;
15. perioada de asteptare - intervalul de timp cuprins intre momentul
transmiterii unei instructiuni de debitare directa de catre institutia
colectoare in casa de compensare automata si momentul limita pana la care pot
fi refuzate instructiunile de debitare directa, conform regulilor de sistem ale
casei de compensare automata, din ziua de operare anterioara datei decontarii
interbancare;
16. procedura de securitate - o procedura stabilita prin conventie intre
platitor si institutia platitorului, respectiv intre beneficiar si institutia
colectoare, in scopul:
a) de a determina daca un mandat de debitare directa, o modificare sau o
revocare a acestuia provine de la persoana indicata ca fiind platitor;
b) de a determina daca o instructiune de debitare directa, o modificare sau
o revocare a acesteia provine de la persoana indicata ca fiind beneficiar;
c) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul mandatului de
debitare directa ori a notificarii de modificare sau revocare a acestuia;
d) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul instructiunii de
debitare directa ori a comunicarii de modificare sau revocare a acesteia;
17. platitor - o persoana fizica sau juridica al carei cont deschis la o
institutie platitoare urmeaza sa fie debitat sau a fost debitat cu suma
prevazuta in instructiunea de debitare directa;
18. reguli de sistem - regulile care stabilesc drepturile si obligatiile
administratorului de sistem, precum si ale participantilor, referitoare la
operarea si, respectiv, participarea acestora in cadrul sistemului;
19. zi de operare - acea parte a unei zile bancare pe parcursul careia casa
de compensare automata proceseaza plati;
20. casa de compensare automata - sistemul de plati care asigura
compensarea fondurilor, aflat in proprietatea si administrarea TransFonD - S.A.
CAP. 2
Cerinte pentru emiterea instructiunii de debitare directa
Art. 4
(1) In scopul emiterii instructiunilor de debitare directa, un beneficiar
trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) sa fi primit de la platitor un exemplar al mandatului de debitare
directa sau o notificare in acest sens;
b) sa aiba o creanta valabila asupra platitorului, care sa rezulte dintr-un
contract incheiat intre platitor si beneficiar.
(2) Un beneficiar care nu este si participant trebuie sa indeplineasca in
plus fata de cerintele prevazute la alin. (1) si urmatoarele cerinte:
a) sa aiba un cont deschis la o institutie colectoare;
b) sa incheie cu institutia colectoare un angajament privind debitarea
directa, care sa indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 2.
Art. 5
O institutie colectoare care accepta sa colecteze fonduri pentru un
beneficiar trebuie:
a) sa obtina angajamentul beneficiarului de respectare a tuturor
obligatiilor ce ii revin acestuia potrivit prezentului regulament;
b) sa garanteze orice institutie platitoare impotriva pretentiilor
formulate in una dintre situatiile declarate de platitor prevazute la art. 40,
precum si a celor formulate printr-o hotarare definitiva emisa de o instanta
competenta, care obliga institutia colectoare la plata respectivei pretentii.
CAP. 3
Mandatul de debitare directa. Instructiunea de debitare directa.
Angajamentul privind debitarea directa
SECTIUNEA 1
Mandatul de debitare directa
Art. 6
(1) Debitarea directa a contului unui client se realizeaza exclusiv pe baza
unui mandat de debitare directa.
(2) Beneficiarul va fi notificat de catre platitor cu privire la existenta
mandatului de debitare directa si termenii acestuia.
Art. 7
Pentru a actiona ca institutie platitoare, un participant trebuie:
a) sa obtina un mandat de debitare directa din partea platitorului, care sa
indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 1;
b) sa-si asume responsabilitatea de a verifica validitatea mandatului,
respectiv faptul ca mandatul de debitare directa este dat de persoane
autorizate si ca asupra contului respectiv pot fi trase instructiuni de
debitare directa;
c) sa accepte mandatul de debitare directa, prin semnare sau prin
confirmarea acceptarii prin mijloace electronice.
Art. 8
O institutie colectoare care este si beneficiar trebuie:
a) sa obtina mandatul de debitare directa din partea platitorului care sa
indeplineasca cerintele prevazute in anexa nr. 1;
b) sa despagubeasca administratorul de sistem al casei de compensare
automata si participantii pentru orice pierdere directa, costuri sau pagube
datorate faptului ca respectivul mandat de debitare directa nu a respectat
cerintele minime prevazute in anexa nr. 1 sau prevederile prezentului regulament.
Art. 9
In situatia in care o institutie platitoare este si platitor, aceasta
trebuie sa emita un mandat de debitare directa care sa autorizeze debitarea
directa a contului sau la initiativa beneficiarului si sa transmita
beneficiarului un exemplar al acestuia.
SECTIUNEA a 2-a
Instructiunea de debitare directa
Art. 10
(1) Emiterea fiecarei instructiuni de debitare directa de catre un
beneficiar trebuie sa fie preautorizata printr-un mandat de debitare directa,
iar instructiunea de debitare directa trebuie sa contina cel putin urmatoarele
elemente obligatorii:
a) identificarea ca instructiune de debitare directa;
b) suma prevazuta in instructiunea de debitare directa si moneda in care
este denominata aceasta;
c) data finalizarii instructiunii de debitare directa;
d) identitatea institutiei platitoare, prin denumire si cod BIC;
e) identitatea institutiei colectoare, prin denumire si cod BIC;
f) identitatea (prin titular si cod IBAN) a contului care trebuie debitat,
deschis de platitor la institutia platitoare;
g) identitatea (prin titular si cod IBAN) a contului care va fi creditat,
deschis de beneficiar la institutia colectoare;
h) semnaturile persoanelor autorizate ale beneficiarului sau elementul/elementele
care permit autentificarea beneficiarului de catre institutia colectoare.
(2) Institutia platitoare este raspunzatoare pentru verificarea existentei
si validitatii unui mandat de debitare directa pentru fiecare instructiune de
debitare directa pe care o receptioneaza de la casa de compensare automata si
pentru fiecare instructiune care in aparenta este o instructiune de debitare
directa, emisa de beneficiar si introdusa in casa de compensare automata de
institutia colectoare.
Art. 11
O institutie colectoare va introduce in casa de compensare automata doar
instructiuni de debitare directa care respecta cerintele prevazute la art. 10
si in regulile de sistem ale casei de compensare automata.
SECTIUNEA a 3-a
Angajamentul privind debitarea directa
Art. 12
Cand un participant convine sa actioneze ca institutie colectoare pentru un
beneficiar care emite instructiuni de debitare directa, acesta trebuie:
a) sa obtina un angajament privind debitarea directa de la fiecare beneficiar
pentru care introduce instructiuni de debitare directa in casa de compensare
automata, angajament care trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute in anexa
nr. 2;
b) sa se angajeze sa despagubeasca administratorul de sistem al casei de
compensare automata si participantii pentru orice pierdere directa, costuri sau
pagube suferite ca urmare a faptului ca respectivul angajament privind
debitarea directa nu a respectat cerintele prevazute in anexa nr. 2 sau
prevederile prezentului regulament.
Art. 13
In situatia in care o institutie colectoare este si beneficiar, nu mai este
necesara existenta unui angajament privind debitarea directa.
SECTIUNEA a 4-a
Revocarea sau modificarea unui mandat de debitare directa si a unei
instructiuni de debitare directa
Art. 14
(1) Un mandat de debitare directa este revocat sau modificat atunci cand
institutia platitoare primeste o dispozitie in acest sens din partea
platitorului sau din partea unei persoane mandatate de acesta, a carui autenticitate
a fost verificata prin aplicarea unei proceduri de securitate. Dispozitia de
revocare sau de modificare produce efecte din ziua bancara urmatoare primirii
ordinului de catre institutia platitoare.
(2) Dispozitia mentionata la alin. (1) trebuie sa identifice clar mandatul
de debitare directa pe care il revoca ori modifica si poate fi transmis
institutiei platitoare in scris, prin mijloace electronice sau verbal. O
dispozitie transmisa verbal trebuie confirmata in scris in termen de 24 de ore.
Dispozitia de revocare sau de modificare va fi notificata beneficiarului de
catre platitor.
Art. 15
(1) O instructiune de debitare directa este revocata sau modificata cand o
dispozitie de revocare sau de modificare data de beneficiar, sau de o persoana
mandatata de acesta si a carui autenticitate a fost verificata prin aplicarea
unei proceduri de securitate, este primita de institutia colectoare la un
moment si de o maniera care ii permite acesteia sa initieze revocarea sau
modificarea instructiunii inainte ca instructiunea de debitare directa
originala sa fi fost transmisa casei de compensare automata.
(2) O dispozitie de revocare sau de modificare a unei instructiuni de
debitare directa trebuie sa identifice clar instructiunea de debitare directa pe
care o revoca ori modifica si poate fi transmisa institutiei colectoare in
scris, prin mijloace electronice sau verbal. O dispozitie transmisa verbal
trebuie confirmata in scris in termen de 24 de ore.
Art. 16
(1) Revocarea sau modificarea unui mandat de debitare directa nu afecteaza
nici un drept ori obligatie care a aparut in legatura cu o instructiune de
debitare directa data in baza mandatului initial si transmisa in casa de
compensare automata anterior momentului in care revocarea sau modificarea
produce efecte.
(2) Un beneficiar al carui mandat de debitare directa este revocat sau
modificat in conformitate cu prevederile prezentei sectiuni va fi in continuare
tinut de mandatul de debitare directa in ceea ce priveste orice actiune, fapt ori
eveniment intervenit inaintea momentului la care respectiva revocare sau
modificare isi produce efectele ori ca rezultat al unei astfel de revocari sau
modificari.
SECTIUNEA a 5-a
Raspunderea beneficiarului
Art. 17
Beneficiarul este obligat prin instructiunea de debitare directa numai daca
aceasta a fost emisa de catre beneficiar sau de catre o persoana mandatata de
acesta.
Art. 18
In cazul in care o instructiune de debitare directa a fost supusa aplicarii
unei proceduri de securitate, alta decat simpla comparare a semnaturilor, un
prezumat beneficiar, care nu este obligat conform prevederilor art. 17, va fi
totusi tinut raspunzator daca:
a) institutia colectoare a acceptat ca fiind autentica instructiunea de
debitare directa primita, ca urmare a aplicarii procedurii de securitate;
b) procedura de securitate aplicata reprezinta o metoda rezonabila pentru
asigurarea protectiei impotriva platilor neautorizate, acceptata si utilizata
de institutiile de credit.
Art. 19
(1) Un prezumat beneficiar nu este totusi tinut raspunzator conform art. 18
daca dovedeste ca instructiunea de debitare directa acceptata de institutia
colectoare, in forma primita, a rezultat din actiunea unei persoane:
a) un actual sau un fost angajat al prezumatului beneficiar; sau
b) o persoana a carei relatie cu prezumatul beneficiar i-a permis acesteia
accesul la procedura de securitate.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care institutia
colectoare dovedeste ca instructiunea de debitare directa a rezultat din
actiunea unei persoane care a avut acces la procedura de securitate din vina
prezumatului beneficiar.
Art. 20
(1) Un beneficiar este obligat printr-o instructiune de debitare directa in
termenii prevazuti in instructiunea de debitare directa transmisa institutiei
colectoare.
(2) Beneficiarul nu este tinut raspunzator de un duplicat eronat al unei
instructiuni de debitare directa, de o eroare sau o neconcordanta dintr-o
instructiune de debitare directa, daca:
a) beneficiarul si institutia colectoare au convenit o procedura de
detectare a duplicatelor eronate, a erorilor sau neconcordantelor din
instructiunile de debitare directa; si
b) utilizarea procedurii de la lit. a) de catre institutia colectoare a
evidentiat sau ar fi putut evidentia duplicatul eronat, eroarea ori
neconcordanta.
Art. 21
Prezenta sectiune se aplica in mod corespunzator si modificarilor si
revocarilor de instructiuni de debitare directa.
SECTIUNEA a 6-a
Raspunderea platitorului
Art. 22
Prevederile sectiunii a 5-a se aplica in mod corespunzator si emiterii,
modificarii sau revocarii mandatului de debitare directa, platitorul fiind
inlocuit cu beneficiarul, instructiunea de debitare directa cu mandatul de debitare
directa si institutia colectoare cu institutia platitoare.
SECTIUNEA a 7-a
Limite de timp stabilite pentru transmiterea si executarea instructiunilor
de debitare directa
Art. 23
(1) Instructiunile de debitare directa vor fi transmise in casa de
compensare automata de catre institutia colectoare cu cel putin 2 zile bancare
inainte de data decontarii interbancare, daca regulile de sistem nu prevad
altfel.
(2) Data decontarii interbancare a unei instructiuni de debitare directa va
fi stabilita de institutia colectoare ca fiind data finalizarii sau ziua
bancara anterioara acesteia, in functie de conventia existenta intre aceasta si
clientul sau beneficiar.
(3) Institutia colectoare poate prevedea in cadrul termenilor si conditiilor
sale generale de afaceri limite de timp pentru transmiterea de catre clientul
sau a instructiunilor de debitare directa.
Art. 24
O instructiune de debitare directa va fi executata de institutia platitoare
daca fondurile reprezentand suma prevazuta in instructiunea de debitare directa
sunt puse la dispozitia acesteia de catre platitor incepand cu a doua zi
bancara anterioara datei decontarii interbancare.
Art. 25
(1) Institutia platitoare va lua toate masurile ca instructiunea de
debitare directa sa fie decontata la data decontarii interbancare.
(2) Daca decontarea interbancara nu se realizeaza la termenul mentionat la
alin. (1) din vina institutiei platitoare, aceasta are obligatia de a returna
platitorului suma debitata din contul acestuia aferenta instructiunii de
debitare directa.
SECTIUNEA a 8-a
Dobanda pentru plati intarziate sau neefectuate
Art. 26
(1) In situatia prevazuta la art. 25 alin. (2), institutia platitoare poate
datora platitorului o dobanda de intarziere calculata pe perioada cuprinsa
intre data debitarii contului si data returnarii sumei aferente instructiunii
de debitare directa neexecutata.
(2) Daca institutia colectoare nu respecta data finalizarii prevazuta in
instructiunea de debitare directa din vina acesteia, poate datora
beneficiarului o dobanda calculata pe perioada cuprinsa intre data finalizarii
stabilita de beneficiar si data creditarii contului acestuia cu suma aferenta
instructiunii de debitare directa.
(3) Dobanda prevazuta la alin. (1) si (2) se va calcula prin aplicarea unei
rate a dobanzii convenite, dar cel putin egala cu rata dobanzii de referinta
stabilita de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 27
In plus fata de dobanda prevazuta la art. 26, platitorul, institutia platitoare,
beneficiarul sau institutia colectoare este indreptatita la despagubiri.
SECTIUNEA a 9-a
Obligatiile institutiilor platitoare si colectoare privind informarea
clientilor
Art. 28
Institutia platitoare si institutia colectoare vor furniza clientilor in
avans informatii clare in scris referitoare la termenii si conditiile generale
de afaceri privind emiterea si executarea instructiunilor de debitare directa.
Art. 29
Termenii si conditiile generale de afaceri prevazute la art. 28 vor include
cel putin urmatoarele informatii:
a) termenele limita pentru emiterea si executarea instructiunilor de
debitare directa, inclusiv termenele pentru debitarea contului platitorului si
creditarea contului beneficiarului;
b) nivelul comisioanelor platibile de catre client pentru instructiunea de
debitare directa;
c) detalii referitoare la procedurile de rezolvare a pretentiilor de
returnare a platii formulate de clienti.
CAP. 4
Autorizarea platii
SECTIUNEA 1
Notificarea prealabila a platitorului
Art. 30
Pentru emiterea si/sau transmiterea catre casa de compensare automata a
unei instructiuni de debitare directa care contine o alta suma sau o alta data
decat cea prevazuta in mandatul de debitare directa (spre exemplu in cazul
suplimentarilor sau ajustarilor) nu este necesara o autorizare prealabila din
partea platitorului, cu conditia transmiterii de catre beneficiar platitorului
a unei notificari prealabile privind aceasta modificare, in conformitate cu prevederile
prezentei sectiuni.
Art. 31
(1) Cerintele de notificare prealabila aplicabile, in conformitate cu cele
prevazute in mandatul de debitare directa, sunt urmatoarele:
a) cand mandatul de debitare directa prevede instructiuni de debitare directa
cu suma fixa, care se repeta la intervale stabilite, beneficiarul trebuie sa
notifice in scris platitorului, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data
finalizarii primei instructiuni de debitare directa sau inaintea unei
suplimentari ori ajustari anuale, la adresa inregistrata a acestuia, cu privire
la suma care va fi debitata si data/datele la care fondurile trebuie asigurate
de platitor in contul sau; o astfel de notificare va fi facuta de fiecare data
cand se modifica suma sau data/datele platii;
b) cand mandatul de debitare directa prevede instructiuni de debitare
directa cu suma variabila, care se repeta la intervale stabilite, beneficiarul
trebuie sa notifice in scris platitorul, cu cel putin 10 zile lucratoare
inainte de data finalizarii fiecarei instructiuni de debitare directa, la
adresa inregistrata a acestuia, cu privire la suma care va fi debitata si data
la care fondurile trebuie asigurate de platitor in contul sau.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), nu este necesara notificarea
prealabila a modificarilor de suma in cazul instructiunilor de debitare directa
cu suma fixa sau variabila care se repeta la intervale stabilite daca mandatul
de debitare directa stipuleaza posibilitatea aparitiei unei modificari a sumei
ca rezultat al unei actiuni directe din partea platitorului (cum este, spre
exemplu, fara a se limita la aceasta, o instructiune transmisa prin telefon si
confirmata in scris) prin care se solicita beneficiarului sa modifice suma unei
instructiuni de debitare directa.
(3) Platitorul si beneficiarul pot conveni modificarea modalitatii de
notificare sau renuntarea la cerinta de notificare prealabila fie prin mandatul
de debitare directa, fie prin alte acte de renuntare separate.
SECTIUNEA a 2-a
Asigurarea fondurilor. Perioada de asteptare a refuzului
Art. 32
Dupa primirea unei notificari prealabile in conformitate cu prevederile
sectiunii 1 din prezentul capitol, platitorul este obligat sa se asigure ca,
incepand cu a doua zi bancara anterioara datei decontarii interbancare, in
contul asupra caruia este trasa instructiunea de debitare directa vor fi
suficiente fonduri pentru a acoperi suma prevazuta in instructiunea de debitare
directa.
Art. 33
(1) Institutia colectoare va introduce instructiunile de debitare directa
in casa de compensare automata in conformitate cu prevederile art. 23 alin.
(1). Casa de compensare automata va valida fiecare instructiune de debitare
directa in conformitate cu regulile proprii si va notifica fiecarui participant
platitor valoarea propriei pozitii nete ce urmeaza a fi decontata.
(2) In conformitate cu acordul dintre platitor si institutia platitoare,
suma aferenta decontarii instructiunii de debitare directa se va debita de
catre institutia platitoare din contul asupra caruia instructiunea este trasa
in ziua bancara precedenta datei decontarii interbancare, nu mai tarziu de
momentul limita pana la care instructiunile de debitare directa pot fi refuzate
in casa de compensare automata de institutiile platitoare (moment prevazut in
regulile de sistem ale casei de compensare automata).
(3) In cazul in care institutia platitoare nu refuza o instructiune de
debitare directa prin una dintre modalitatile prevazute in regulile de sistem
ale casei de compensare automata inainte de momentul limita prevazut la alin.
(2), instructiunea de debitare directa va fi considerata acceptata.
Art. 34
Institutia colectoare va informa beneficiarul cu privire la orice
instructiune de debitare directa refuzata.
Art. 35
In cazul in care o instructiune de debitare directa este refuzata de catre
institutia platitoare, refuzul trebuie transmis indiferent de motiv institutiei
colectoare, prin intermediul casei de compensare automata, in conformitate cu
limitele de timp si cu procedurile prevazute in regulile de sistem ale casei de
compensare automata.
Art. 36
Instructiunea de debitare directa refuzata de catre institutia platitoare
poate fi prezentata din nou spre incasare de catre institutia colectoare numai cu
respectarea cerintelor privind procesarea instructiunilor de debitare directa
prezentate in regulile de sistem ale casei de compensare automata.
SECTIUNEA a 3-a
Compensarea si decontarea instructiunilor de debitare directa
Art. 37
Instructiunile de debitare directa introduse in casa de compensare automata
se vor compensa si deconta in conformitate cu regulile de sistem ale acesteia.
CAP. 5
Returnarea si rambursarea
SECTIUNEA 1
Returnarea catre clienti si dreptul la rambursare
Art. 38
In cazul in care un platitor formuleaza o pretentie de returnare in
legatura cu o instructiune de debitare directa, in conformitate cu cele
prevazute la art. 39 si 40, institutia platitoare care detine contul
platitorului, cont care a fost debitat cu suma prevazuta intr-o instructiune de
debitare directa acceptata, va analiza solicitarea in ziua in care aceasta a
fost formulata si va returna intreaga suma sau suma in exces in maximum o zi
bancara de la formularea pretentiei, in cazul in care solicitarea a fost
formulata pentru situatiile declarate de platitor, prevazute la art. 40.
Art. 39
Orice pretentie de returnare formulata pentru una dintre situatiile
declarate de platitor, prevazute la art. 40 lit. b) si c), va fi transmisa
institutiei platitoare in termen de maximum 10 zile bancare de la data la care
platitorul a cunoscut sau ar fi trebuit sa cunoasca din extrasul de cont ca
suma prevazuta in instructiunea de debitare directa disputata a fost debitata
din contul platitorului.
Art. 40
Institutia platitoare va accepta o pretentie de returnare de la un platitor
al carui cont a fost debitat cu suma prevazuta intr-o instructiune de debitare
directa, in oricare dintre urmatoarele situatii pe care platitorul le declara,
in conditiile in care platitorul a fost notificat in conformitate cu
prevederile art. 31:
a) inexistenta mandatului de debitare directa;
b) instructiunea de debitare directa nu a fost executata de institutia
platitoare in conformitate cu mandatul de debitare directa sau cu prevederile
instructiunii de debitare directa, primita de la institutia colectoare (spre
exemplu, suma debitata este mai mare decat suma prevazuta in instructiunea de
debitare directa);
c) mandatul de debitare directa a fost revocat in conformitate cu
prevederile art. 14.
Art. 41
In cazul in care un platitor pretinde o returnare in legatura cu o suma
prevazuta intr-o instructiune de debitare directa, institutia platitoare
trebuie:
a) sa obtina de la platitorul care a formulat pretentia de returnare o
declaratie in conformitate cu modelul prezentat in anexa nr. 3, intocmita in
doua exemplare originale;
b) sa se asigure ca declaratia este semnata de platitor sau, dupa caz, de
catre o persoana mandatata de acesta;
c) sa retina un exemplar al declaratiei, iar celalalt sa-l transmita
institutiei colectoare.
Art. 42
(1) Institutia colectoare va rambursa institutiei platitoare orice suma
primita de la aceasta, aferenta unei instructiuni de debitare directa, suma
care a fost returnata platitorului de catre institutia platitoare in
conformitate cu prevederile prezentei sectiuni.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), institutia colectoare va proceda la
debitarea automata a contului beneficiarului cu suma aferenta instructiunii de
debitare directa a carei plata a fost rambursata.
Art. 43
(1) Orice pretentie pentru plata unei dobanzi se va limita la dobanda
pierduta de platitor si platita acestuia de institutia platitoare pentru o
instructiune de debitare directa a carei plata a fost returnata in baza
prezentei sectiuni.
(2) Orice pretentie pentru plata unei dobanzi se va procesa separat de suma
aferenta instructiunii de debitare directa a carei plata a fost returnata, dar
va contine toate elementele de identificare ale instructiunii de debitare
directa.
Art. 44
Daca un platitor formuleaza o pretentie dupa depasirea limitelor de timp
prevazute la art. 39, aceasta va fi solutionata de parti in conformitate cu
legislatia in vigoare, iar returnarea sumei pretinse nu se va supune
prevederilor referitoare la returnare din prezentul regulament.
Art. 45
In plus fata de plata sumei sau a excesului de suma, aferente instructiunii
de debitare directa si a dobanzii, platitorul, beneficiarul, institutia
platitoare sau institutia colectoare, dupa caz, este indreptatita sa solicite
daune, fara a prejudicia astfel celelalte drepturi ale acesteia.
SECTIUNEA a 2-a
Rambursarea catre institutiile platitoare care sunt si platitori
Art. 46
In cazul in care o institutie platitoare care este si platitor formuleaza o
pretentie de rambursare in legatura cu o instructiune de debitare directa,
prevederile sectiunii precedente se vor aplica in mod corespunzator, cu
modificarile impuse de situatie (respectiv inlocuirea platitorului cu
institutia platitoare).
SECTIUNEA a 3-a
Solutionarea disputelor cu beneficiarul sau cu institutia colectoare
Art. 47
In situatia in care beneficiarul sau institutia colectoare pune in discutie
validitatea pretentiei platitorului, formulata in baza art. 26 si 27 ori a cap.
V sectiunea 1 si prezentata in formularul de cerere de returnare, disputa va fi
solutionata de parti pe cale amiabila, in afara casei de compensare automata.
In caz de esec, se va aplica legislatia in vigoare cu privire la medierea
disputelor.
CAP. 6
Dispozitii finale si sanctiuni
Art. 48
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea
regimului sanctiunilor, prevazut de Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancara, republicata, sau de Legea nr. 312/2004 privind statutul Bancii
Nationale a Romaniei, dupa caz.
Art. 49
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul regulament.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
ANEXA 1
la regulament
ELEMENTE OBLIGATORII
care trebuie incluse in mandatul de debitare directa*)
*) Aceasta anexa precizeaza elementele obligatorii care trebuie incluse in
mandatul de debitare directa si nu restrictioneaza posibilitatea ca
beneficiarul sa includa si alte prevederi in mandatul de debitare directa, sa
utilizeze un alt format sau sa includa prevederi in contractul de bunuri ori
servicii prezentat sau in alt document.
1. Date de identificare obligatorii:
a) identificarea ca mandat de debitare directa;
b) identitatea platitorului;
c) identitatea beneficiarului;
d) identitatea institutiei platitoare, prin denumire si/sau cod BIC;
e) identitatea institutiei colectoare, prin denumire si/sau cod BIC;
f) codul IBAN alocat contului care trebuie debitat, deschis de platitor la
institutia platitoare;
g) codul IBAN alocat contului care va fi creditat, deschis de beneficiar la
institutia colectoare;
h) semnaturile persoanelor autorizate.
2. Clauze obligatorii:
a) autorizarea permanenta dar revocabila data de platitor beneficiarului de
a emite instructiuni de debitare directa asupra contului platitorului deschis
la institutia platitoare sau, dupa caz, chiar asupra contului institutiei
platitoare care este si platitor, si, dupa caz, un mandat limitat si expres dat
de platitor institutiei platitoare de a-i debita contul cu suma prevazuta in
instructiunea de debitare directa in baza cererii beneficiarului;
b) limite predefinite de timp (spre exemplu, saptamanal, la doua saptamani,
lunar, la intervale stabilite, in zile stabilite sau ocazional) si de suma
(fixa sau variabila) sau suma maxima;
c) posibilitatea revocarii in orice moment a mandatului de catre platitor,
pe baza unei notificari facute beneficiarului si institutiei platitoare;
d) modul de remitere a mandatului de debitare directa catre beneficiar;
e) modul de notificare/comunicare a datei/datelor de debitare a contului
platitorului si a sumelor aferente, daca mandatul de debitare directa este
pentru debitari directe de sume fixe sau variabile care se repeta la intervale
stabilite, precum si a oricaror modificari, in conformitate cu prevederile art.
31 din regulament;
f) notificarea prealabila poate fi data in scris sau in orice alt mod pe
care platitorul l-a consimtit pentru a primi notificari la adresa inregistrata
a sa;
g) prin exceptie de la prevederile lit. e), mandatul de debitare directa
poate indica faptul ca platitorul si beneficiarul au convenit sa renunte la
notificarea prealabila sau sa modifice aceste cerinte;
h) platitorul si institutia platitoare trebuie sa indice faptul ca toate
informatiile referitoare la contul platitorului sunt exacte si trebuie sa
accepte sa comunice beneficiarului orice modificare a acestora;
i) mandatul de debitare directa se aplica exclusiv modalitatii de plata si
nu are nici o implicatie asupra contractelor care stau la baza acestuia,
incheiate intre platitor si beneficiar;
j) platitorul poate formula o pretentie de rambursare in cazul in care o
debitare directa este efectuata in mod eronat din contul sau in situatiile
mentionate la art. 40 si, in acest caz, platitorului i se va solicita
completarea unui formular de cerere de tipul celui prezentat in anexa nr. 3;
k) orice termeni sau conditii suplimentare in care trebuie emise
instructiunile de debitare directa;
l) platitorul trebuie sa indice faptul ca a inteles, a acceptat si
participa intr-un aranjament de debitare directa;
m) platitorul trebuie sa-si dea consimtamantul pentru transmiterea catre
beneficiar sau catre institutia colectoare a oricaror informatii cu caracter
personal care pot fi continute in mandatul de debitare directa;
n) in cazul in care mandatul de debitare directa este un document in forma
electronica ce se conformeaza cerintelor prezentului regulament, platitorul
trebuie sa certifice faptul ca metoda de semnare a documentului constituie o
autorizare corespunzatoare pentru institutia platitoare pentru debitarea
contului platitorului.
ANEXA 2
la regulament
ELEMENTE OBLIGATORII
care trebuie incluse in angajamentul privind debitarea directa*)
*) Aceasta anexa precizeaza elementele obligatorii care trebuie incluse in
angajamentul privind debitarea directa si nu restrictioneaza posibilitatea ca
participantul sa includa si alte prevederi in acordul pentru debitare directa,
sa utilizeze un alt format sau sa includa aceste prevederi in alt contract ori
document.
1. Scopul
Angajamentul privind debitarea directa trebuie sa contina un articol
introductiv in care sa fie definit scopul acestuia.
2. Aprobarea platitorului
Beneficiarul trebuie sa se angajeze in fata institutiei colectoare si sa
garanteze acesteia faptul ca fiecare platitor pentru care beneficiarul
introduce o instructiune de debitare directa, in baza unui angajament privind
debitarea directa, i-a acordat beneficiarului o autorizare permanenta dar
revocabila de a initia instructiuni de debitare directa, ca aceasta autorizare
reprezinta si baza in care institutia platitoare va debita contul platitorului
cu suma prevazuta in fiecare instructiune de debitare directa initiata de
beneficiar si ca dovada acestei autorizari (adica mandatul de debitare directa)
va fi pusa la dispozitie institutiei colectoare la cererea acesteia.
3. Validitatea mandatului de debitare directa
Beneficiarul trebuie sa-si asume responsabilitatea de a se asigura ca
mandatul de debitare directa este valid si constituie o autorizare
corespunzatoare pentru institutia platitoare pentru debitarea contului
platitorului.
4. Clauza de despagubire
Beneficiarul trebuie sa despagubeasca institutia colectoare pentru orice
daune pe care aceasta le-ar putea suferi in urma tragerii sau emiterii unei
instructiuni de debitare directa.
5. Clauza de forta majora
Beneficiarul trebuie sa exonereze institutia colectoare de orice obligatie
legata de intarzieri sau neexecutari datorate unor circumstante independente de
vointa acesteia.
6. Obligatia pentru exactitate
Beneficiarul trebuie sa-si asume obligatia pentru exactitatea tuturor
instructiunilor de debitare directa transmise institutiei colectoare.
7. Schimbarea institutiei colectoare sau incetarea angajamentului
Angajamentul privind debitarea directa trebuie sa prevada cazul in care un
beneficiar schimba institutia colectoare sau inceteaza sa foloseasca
facilitatea de instructiuni de debitare directa in intervalul de timp dintre
momentul emiterii unei instructiuni de debitare directa si momentul formularii
unei pretentii ori al returnarii unei instructiuni de debitare directa pentru
neplata.
8. Limita de timp pentru returnare
Angajamentul privind debitarea directa trebuie sa stabileasca termenul
limita pentru emiterea pretentiilor de rambursare, in conformitate cu
prevederile prezentului regulament.
9. Notificarea prealabila
Beneficiarul trebuie sa accepte procedura de notificare prealabila sau
renuntarea la cerintele de notificare prealabila stabilite in art. 31 din
regulament.
10. Reglementari
Beneficiarul trebuie sa se oblige sa respecte in orice moment reglementarile
in vigoare aplicabile instructiunilor de debitare directa.
11. Pretentia pentru dobanda
Beneficiarul va fi obligat pentru orice pretentie de dobanda asociata
returnarii sumei prevazute intr-o instructiune de debitare directa pe motiv ca
nu a existat niciodata un mandat de debitare directa pentru respectiva
instructiune de debitare directa.
ANEXA 3
la regulament
MODEL
de cerere de rambursare a unei sume aferente unei instructiuni de debitare
directa
Subsemnatul/subsemnata (Noi) (numele platitorului) declar (declaram)
urmatoarele in legatura cu o instructiune de debitare directa trasa in favoarea
(numele beneficiarului) in suma de (suma) lei trasa asupra contului cu numarul
(numarul contului, IBAN sau BIC, dupa caz) la data (data):
1. Instructiunea de debitare directa mai sus mentionata nu a fost procesata
in conformitate cu mandatul de debitare directa al platitorului sau cu
instructiunea de debitare directa a beneficiarului.
SAU
2. Mandatul de debitare directa al platitorului a fost revocat si
comunicarea acestei revocari a fost transmisa catre (numele beneficiarului)
inaintea datei finalizarii instructiunii de debitare directa mentionata.
SAU
3. Subsemnatul/Subsemnata (Noi) nu am (nu avem) un mandat de debitare
directa sau alt contract pentru instructiuni de debitare directa cu (numele
beneficiarului) si nu am autorizat niciodata pe (numele beneficiarului) sa
traga instructiunea de debitare directa mentionata asupra contului meu
(nostru).
Subsemnatul/Subsemnata (Noi) garantez (garantam) ca nu am pretins si nici
nu am primit pana in prezent vreo returnare direct de la beneficiar in legatura
cu instructiunea de debitare directa mentionata.
Subsemnatul/Subsemnata (Noi) permit (permitem) (numele institutiei
platitoare) sa transmita prezenta declaratie beneficiarului (numele
beneficiarului) si institutiei colectoare care actioneaza in numele acestuia.
Subsemnatul/Subsemnata (Noi) declar (declaram) ca am formulat prezenta declaratie
in mod constient si ca cele declarate sunt adevarate.
Semnaturi autorizate:
.................................. ....................................
(platitor/persoane autorizate)
.................................. ....................................
In cazul in care contractul de cont curent al platitorului prevede
necesitatea a doua semnaturi autorizate, ambele semnaturi vor fi necesare pe
prezenta declaratie.
............................. .......................................
Data (Reprezentantul institutiei platitoare)