REGULAMENT Nr. 2 din 23 februarie 2005
privind ordinul de plata utilizat in operatiuni de transfer-credit
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 265 din 31 martie 2005
Avand in vedere prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 312/2004
privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale art. 56 alin. 1 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancara, republicata, ale art. 164 si 285 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
200/2002, cu modificarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (2) din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul
locativ, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament se aplica ordinelor de plata pentru platile efectuate
in moneda nationala pe teritoriul Romaniei, cu exceptia ordinelor de plata
pentru platile efectuate in baza instructiunilor de transfer-credit intre
diferite unitati ale Trezoreriei Statului, celor procesate in conformitate cu
Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 10/1994 privind compensarea
multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie, republicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 bis din 29 martie 1996, cu modificarile
si completarile ulterioare, si ordinelor de plata procesate in conformitate cu
prevederile Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2003 privind
decontarea platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria Statului, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 506 din 14 iulie 2003.
Art. 2
In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. ordin de plata - o instructiune neconditionata, data in orice forma de
emitent institutiei receptoare, in mod direct sau prin intermediul unui sistem
de plati, in scopul punerii la dispozitia unui beneficiar a sumei de plata
indicate in ordinul de plata, prin creditarea unui cont al acestuia deschis la
institutia destinatara sau, dupa caz, prin eliberarea sumei respective in
numerar, in conditiile in care:
a) institutia receptoare dispune de fondurile corespunzatoare sumei de bani
prevazute in ordinul de plata fie prin debitarea unui cont al emitentului, fie
prin incasarea in numerar a sumei respective de la emitent;
b) instructiunea nu prevede ca plata trebuie sa fie efectuata la cererea
beneficiarului;
2. transfer-credit - o serie de operatiuni care incepe prin emiterea de
catre platitor a unui ordin de plata dat unei institutii de a pune la
dispozitia unui beneficiar o anumita suma de bani si care se finalizeaza prin
acceptarea respectivului ordin de plata de catre institutia destinatara;
3. emitent - persoana care emite un ordin de plata pe cont propriu; poate fi
platitorul sau orice institutie emitenta, inclusiv institutia initiatoare;
4. platitor - prima persoana care emite, in nume si pe cont propriu,
ordinul de plata in cadrul unui transfer-credit; platitorul poate fi un client
al institutiei initiatoare sau institutia initiatoare;
5. beneficiar - persoana desemnata prin ordinul de plata de catre platitor
sa primeasca o anumita suma de bani; beneficiarul poate fi un client al
institutiei destinatare sau institutia destinatara;
6. institutie initiatoare - prima institutie care emite un ordin de plata
pe cont propriu in cadrul unui transfer-credit;
7. institutie destinatara - institutia care receptioneaza si accepta un
ordin de plata fie in nume propriu, fie pentru a pune la dispozitia beneficiarului
o anumita suma de bani, prin creditarea contului beneficiarului sau prin
eliberarea sumei respective in numerar, in cadrul unui transfer-credit;
8. institutie emitenta - orice institutie, cu exceptia institutiei
destinatare, care emite un ordin de plata, inclusiv institutia initiatoare;
9. institutie receptoare - institutia care receptioneaza un ordin de plata
in vederea executarii acestuia, inclusiv institutiile initiatoare si
destinatara;
10. institutie intermediara - orice institutie emitenta sau receptoare,
alta decat cea a emitentului sau a beneficiarului, care participa la executarea
unui transfer-credit;
11. institutie - oricare dintre urmatoarele entitati:
a) o institutie de credit, in acceptiunea legislatiei bancare in vigoare;
b) Trezoreria Statului;
c) Banca Nationala a Romaniei;
12. receptie - procedura prin care o institutie recunoaste ca a primit un
ordin de plata in vederea verificarii autenticitatii acestuia printr-o
procedura de securitate, a acceptarii si executarii ordinului de plata;
13. acceptare - procedura prin care o institutie recunoaste ca valabil un
ordin de plata receptionat, in vederea executarii, obligandu-se sa execute
serviciul de a transfera fondurile corespunzatoare sumei prevazute in ordinul
de plata, la termenele si in conditiile dispuse de emitent prin ordinul de
plata respectiv;
14. procedura de securitate - o procedura stabilita prin conventie intre
emitent si institutia receptoare, in scopul:
a) de a determina daca un ordin de plata, o modificare sau o revocare a
unui ordin de plata provine de la persoana indicata ca fiind emitent;
b) de a detecta erorile in transmiterea sau in continutul ordinului de
plata ori a comunicarii de modificare sau revocare a acestuia;
15. executare - procedura de emitere a unui ordin de plata de catre o
institutie emitenta cu scopul de a pune in aplicare un ordin de plata acceptat
anterior sau, in cazul institutiei destinatare, punerea la dispozitia
beneficiarului a sumei indicate in ordinul de plata;
16. perioada de executare - o perioada de o zi sau doua zile bancare
consecutive in care un ordin de plata poate fi executat, in conformitate cu
prevederile prezentului regulament, care incepe cu ziua bancara in care ordinul
de plata a fost acceptat;
17. zi bancara - acea parte a unei zile pe parcursul careia o institutie
receptioneaza, accepta sau refuza executarea ordinelor de plata, a
modificarilor si revocarilor acestora;
18. procesare directa (in engl. straight-through-processing sau STP) -
procesare automata a ordinelor de plata de catre institutii, inclusiv in ceea
ce priveste acceptarea si executarea acestora, fara nici o interventie umana;
19. revocarea unui ordin de plata - anularea unui ordin de plata dat de un
emitent unei institutii receptoare, la solicitarea emitentului, pana cel mai
tarziu in momentul acceptarii acestuia de catre institutia receptoare.
CAP. 2
Continutul ordinului de plata
Art. 3
(1) Fara a restrictiona institutia initiatoare si platitorul sa convina si
includerea altor mentiuni sau utilizarea unui anumit format, ordinul de plata
trebuie sa includa urmatoarele elemente obligatorii:
a) identificarea ca ordin de plata;
b) identificarea platitorului, prin nume/denumire si cont (codul IBAN al
contului acestuia deschis la institutia initiatoare, codul IBAN atribuit
centralei ori unitatii teritoriale a institutiei initiatoare sau, dupa caz,
codul BIC) ori doar prin nume/denumire, in cazul in care platitorul nu are cont
deschis la institutia initiatoare;
c) identificarea beneficiarului, prin nume/denumire si cont (codul IBAN al
contului acestuia deschis la institutia destinatara, codul IBAN atribuit
centralei ori unitatii teritoriale a institutiei destinatare sau, dupa caz,
codul BIC) ori prin nume/denumire si adresa, in cazul in care beneficiarul nu
are cont deschis la institutia destinatara;
d) identificarea institutiei initiatoare, prin denumirea centralei sau,
dupa caz, a unitatii teritoriale si/sau codul BIC, in cazul in care platitorul
difera de institutia initiatoare;
e) identificarea institutiei receptoare, prin denumirea centralei sau, dupa
caz, a unitatii teritoriale si/sau codul BIC, in cazul in care beneficiarul
difera de institutia receptoare;
f) suma si denominarea sumei;
g) data emiterii ordinului de plata, care trebuie sa fie unica, posibila si
certa;
h) elementul sau elementele care sa permita verificarea autenticitatii
ordinului de plata de catre institutia initiatoare.
(2) In cazul platilor efectuate in relatia cu Trezoreria Statului, ordinul
de plata va contine in plus urmatoarele elemente obligatorii:
a) codul de identificare fiscala al platitorului;
b) codul de identificare fiscala al beneficiarului;
c) numarul de evidenta a platii, alocat de Agentia Nationala de
Administrare Fiscala;
d) numarul ordinului de plata dat de platitor;
e) referinte privind continutul economic al operatiunii;
f) data debitarii contului platitorului de catre institutia initiatoare
(care se va completa de catre institutia initiatoare).
(3) In plus fata de mentiunile prevazute la alin. (1) si (2), institutia
initiatoare va putea conveni cu platitorul ca acesta sa furnizeze, dupa caz, si
elemente suplimentare, cum ar fi, spre exemplu:
a) exprimarea in litere a sumei prevazute in ordinul de plata;
b) data platii, care reprezinta ziua bancara in care platitorul doreste ca
fondurile sa fie puse la dispozitia beneficiarului de catre institutia
destinatara, in cazul in care aceasta data este prevazuta de platitor;
c) referinte privind continutul economic al operatiunii care a generat
ordinul de plata, in cazul platilor interbancare;
d) ordinul expres al platitorului ca institutia initiatoare sa execute
ordinul de plata printr-un anumit sistem de plati sau printr-o anumita
institutie intermediara;
e) codul de identificare fiscala al platitorului, in cazul platilor
interbancare.
(4) Ordinele de plata introduse de institutii in sistemele de plati vor
satisface si cerintele prevazute in regulile sistemelor respective.
(5) In cazul in care in ordinele de plata sunt prevazute informatii in
forma codificata sau trunchiata conform intelegerii institutiilor receptoare cu
emitentii (inclusiv institutii emitente), institutiile receptoare vor dezvolta
in operatiunile lor metode de decodificare (relevare) cu performante minime
acceptate de comun acord, care sa permita evitarea riscului de a opera cu
mentiuni obligatorii insuficient definite si nesatisfacatoare pentru cel care
se constituie obligat printr-un ordin de plata.
(6) In cazul ordinelor de plata care iau forma unor mesaje electronice de
plata transmise prin sisteme de plati, datorita restrictiilor impuse de
utilizarea unor mesaje electronice standard, numele/denumirile titularilor de
conturi si, dupa caz, adresele acestora pot fi trunchiate de institutii in
momentul completarii mesajelor electronice aferente. Trunchierea se va realiza
prin metode stabilite prin conventie incheiata intre institutii. Metodele de
trunchiere trebuie sa asigure un grad adecvat de siguranta in interpretarea
informatiilor trunchiate si vor fi aduse de institutii la cunostinta
clientilor, in scris.
CAP. 3
Obligatiile partilor si principii de procedura
SECTIUNEA 1
Obligatiile emitentului
Art. 4
(1) Ordinele de plata vor fi completate in conformitate cu cerintele
prevazute la art. 3.
(2) Un emitent este obligat printr-un ordin de plata numai daca acesta a
fost emis de el sau de o persoana mandatata de acesta.
(3) In cazul in care un ordin de plata a fost supus aplicarii unei
proceduri de securitate, alta decat simpla comparare a semnaturilor, un
prezumat emitent, care nu este obligat conform prevederilor alin. (2), va fi
tinut raspunzator daca:
a) institutia receptoare a acceptat ordinul de plata receptionat, in urma
verificarii autenticitatii acestuia prin aplicarea procedurii de securitate;
b) procedura de securitate aplicata de institutia receptoare reprezinta o
metoda rezonabila pentru asigurarea protectiei impotriva platilor neautorizate,
acceptata si utilizata de institutiile de credit.
Art. 5
(1) Un prezumat emitent nu este totusi tinut raspunzator conform art. 4
alin. (3) daca dovedeste ca ordinul de plata acceptat de institutia receptoare,
in forma receptionata, a rezultat din actiunea unei persoane, alta decat:
a) un actual sau un fost angajat al prezumatului emitent; sau
b) o persoana a carei relatie cu prezumatul emitent i-a permis acesteia
accesul la procedura de securitate.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia in care institutia
receptoare dovedeste ca ordinul de plata a rezultat din actiunea unei persoane
care a avut acces la procedura de securitate din vina prezumatului emitent.
Art. 6
(1) Un emitent este obligat printr-un ordin de plata in termenii prevazuti
in ordinul de plata receptionat de institutia receptoare.
(2) Emitentul nu este tinut raspunzator de un duplicat eronat al unui ordin
de plata, de o eroare sau de o neconcordanta dintr-un ordin de plata, daca:
a) emitentul si institutia receptoare au convenit o procedura de detectare
a duplicatelor eronate, a erorilor sau neconcordantelor din ordinele de plata;
si
b) utilizarea procedurii de la lit. a) de catre institutia receptoare a
evidentiat ori ar fi putut evidentia duplicatul eronat, eroarea sau
neconcordanta.
Art. 7
Obligatia emitentului de a plati institutiei receptoare pentru un ordin de
plata emis se naste la momentul cand institutia receptoare accepta respectivul
ordin de plata, dar aceasta plata nu este obligatoriu a fi efectuata inainte de
inceputul perioadei de executare a respectivului ordin de plata. In cazul in
care plata se face totusi inaintea inceputului perioadei de executare a
ordinului de plata, aceasta se considera efectuata pe riscul emitentului.
Art. 8
Prevederile art. 4 - 7 se aplica in mod corespunzator si in cazul
modificarii si revocarii unui ordin de plata.
Art. 9
Plata obligatiei emitentului fata de institutia receptoare, conform art. 7,
se considera a fi efectuata:
a) in momentul in care s-a facut debitarea contului emitentului, in cazul
in care acesta are un cont deschis la institutia receptoare, sau in momentul
punerii la dispozitie institutiei receptoare a fondurilor aferente ordinului de
plata, in numerar, in cazul in care emitentul nu detine un cont la institutia
receptoare; sau
b) in momentul in care institutia emitenta crediteaza un cont al
institutiei receptoare deschis la aceasta; sau
c) in momentul in care institutia emitenta crediteaza un cont al
institutiei receptoare deschis la o alta institutie; sau
d) in momentul in care decontarea finala este facuta in contul institutiei
receptoare in conformitate cu regulile unui sistem de plati sau cu un acord de
compensare bilaterala existent intre institutia emitenta si cea receptoare; sau
e) la un alt moment prevazut de legislatie, daca prevederile lit. a), b),
c) si d) nu sunt aplicabile.
SECTIUNEA a 2-a
Acceptarea sau refuzul unui ordin de plata de catre o institutie
receptoare, alta decat institutia destinatara
Art. 10
O institutie receptoare poate accepta sau poate refuza un ordin de plata
receptionat de la emitent.
Art. 11
Un ordin de plata se considera acceptat de catre institutia receptoare in
oricare dintre urmatoarele situatii:
a) la receptia sa de la emitent, in cazul in care intre emitent si
institutia receptoare exista un acord in acest sens, in vigoare la inceputul
perioadei de executare a ordinului de plata, inclusiv cu privire la procedura
de inregistrare a momentului receptiei;
b) in momentul in care institutia receptoare l-a instiintat pe emitent
privind acceptarea; sau
c) in momentul in care institutia receptoare procedeaza la executare;
d) in momentul in care institutia receptoare a debitat un cont al
emitentului deschis la aceasta, ca plata pentru ordinul de plata respectiv;
e) in momentul incasarii in numerar de la emitent a sumei prevazute in
ordinul de plata, in cazul in care emitentul nu are cont deschis la institutia
receptoare.
Art. 12
O institutie receptoare care nu accepta un ordin de plata este obligata sa
transmita emitentului, in forma convenita intre acestia, o comunicare de refuz
a executarii ordinului de plata, inclusiv motivul refuzului, pana cel tarziu la
sfarsitul ultimei zile a perioadei de executare. Fac exceptie de la aceasta
regula situatiile in care:
a) institutia receptoare nu il poate identifica pe emitent din lipsa de
informatii;
b) plata urmeaza sa se realizeze prin debitarea contului emitentului
deschis la institutia receptoare si nu exista suficiente fonduri pentru
aceasta;
c) plata urmeaza sa se realizeze in alte moduri si aceasta nu a fost
efectuata.
Art. 13
Un ordin de plata receptionat isi inceteaza efectele daca nu este nici
acceptat nici refuzat, conform art. 10 - 12, pana la sfarsitul celei de-a doua
zile bancare urmatoare momentului receptiei inclusiv.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatiile institutiei receptoare, alta decat institutia destinatara
Art. 14
(1) O institutie receptoare care accepta un ordin de plata are obligatia sa
execute respectivul ordin de plata pana cel tarziu in ziua bancara urmatoare
datei acceptarii.
(2) Daca in ordinul de plata este indicata o anumita data a platii mai
indepartata, institutia receptoare va executa ordinul de plata acceptat, astfel
incat data respectiva sa fie respectata.
Art. 15
O institutie receptoare care receptioneaza un ordin de plata dupa
incheierea zilei bancare are dreptul sa considere ca ordinul de plata respectiv
a fost receptionat in ziua bancara urmatoare acestei date.
Art. 16
(1) Daca o institutie receptoare considera ca nu este posibil sa execute un
ordin de plata primit de la un emitent in conditiile cerute de acesta sau ca executarea
respectivului ordin de plata ar determina costuri excesive ori intarzieri in
finalizarea transferului-credit, respectiva institutie trebuie sa aduca de
indata acest fapt la cunostinta emitentului, printr-o comunicare in scris,
inainte de incheierea perioadei de executare a ordinului de plata si sa ii
solicite instructiuni suplimentare.
(2) Daca un ordin de plata nu poate fi executat deoarece nu contine poate
mentiunile obligatorii sau datorita insuficientei ori inconsecventei datelor pe
care le contine, institutia receptoare il va instiinta pe emitent, daca acesta
poate fi identificat, prin mijloacele convenite de parti, cel mai tarziu in
ziua bancara urmatoare ultimei zile a perioadei de executare.
(3) Daca termenul prevazut la alin. (1) si (2) nu a fost respectat,
institutia receptoare poate datora emitentului dobanzi de intarziere pentru
orice suma primita de la emitent pentru perioada in care a retinut suma
respectiva peste termenele prevazute la alin. (1) si (2). Aceasta dobanda va fi
dedusa din dobanda de intarziere platibila beneficiarului conform art. 30 alin.
(1).
SECTIUNEA a 4-a
Acceptarea sau refuzul unui ordin de plata de catre institutia destinatara
Art. 17
Institutia destinatara poate accepta sau poate refuza un ordin de plata
primit de la un emitent.
Art. 18
(1) In cazul in care ordinul de plata primit de la institutia destinatara
identifica beneficiarul atat prin nume/denumire, cat si printr-un cod IBAN/BIC,
iar aceste doua informatii identifica persoane diferite, in vederea acceptarii,
institutia beneficiarului poate proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care institutia destinatara proceseaza ordinele de plata in
mod direct, aceasta va lua in considerare doar codul IBAN/BIC ca element unic
de identificare a beneficiarului in vederea creditarii contului acestuia;
b) in celelalte cazuri, institutia destinatara va verifica daca
numele/denumirea beneficiarului si codul IBAN/BIC identifica acelasi
beneficiar, in caz contrar acceptarea ordinului de plata neputandu-se realiza.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a), institutia destinatara nu este
tinuta raspunzatoare pentru ordinele de plata in care numele/denumirea
beneficiarului si codul IBAN/BIC nu identifica acelasi beneficiar.
(3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a), la solicitarea emitentului,
institutia destinatara va depune diligentele necesare pentru recuperarea
fondurilor banesti directionate in mod necuvenit in contul beneficiarului
identificat doar dupa codul IBAN/BIC si pentru returnarea acestora emitentului,
cu deducerea corespunzatoare a tuturor cheltuielilor legate de returnare.
(4) In cazul prevazut la alin. (1) lit. b), pentru creditarea eronata a
unui cont, altul decat cel al beneficiarului identificat si prin nume/denumire,
institutia destinatara este tinuta raspunzatoare de consecintele ce decurg din
aceasta actiune.
(5) In cazul in care ordinul de plata primit de Trezoreria Statului in
calitate de institutie destinatara identifica beneficiarul atat prin nume/denumire,
cat si printr-un cod de identificare fiscala, iar aceste doua informatii
identifica persoane diferite, aceasta va lua in considerare doar codul de
identificare fiscala ca element unic de identificare a beneficiarului in
vederea creditarii contului acestuia.
(6) In cazul in care ordinul de plata primit de Trezoreria Statului in
calitate de institutie destinatara identifica continutul economic al
operatiunii atat prin explicatii, cat si printr-un cod IBAN, iar aceste doua
informatii reprezinta informatii diferite, aceasta va lua in considerare doar
codul IBAN ca element unic de identificare a continutului economic al
operatiunii in vederea creditarii contului beneficiarului.
(7) In cazurile prevazute la alin. (5) si (6), Trezoreria Statului nu este
tinuta raspunzatoare pentru ordinele de plata in care numele/denumirea
beneficiarului si codul de identificare fiscala nu identifica acelasi
beneficiar sau pentru ordinele de plata in care referintele privind continutul
economic al operatiunii si codul IBAN nu exprima acelasi lucru.
(8) Restituirea, la solicitarea emitentului, a sumelor inregistrate in
conturi bugetare de catre Trezoreria Statului potrivit prevederilor alin. (5)
si (6) se efectueaza potrivit reglementarilor legale in vigoare in domeniul
fiscal.
Art. 19
Un ordin de plata se considera acceptat de catre institutia destinatara in
oricare dintre urmatoarele situatii:
a) la receptia sa de la emitent, in cazul in care intre emitent si
institutia destinatara exista un acord in acest sens in vigoare la momentul
receptiei, inclusiv cu privire la procedura de inregistrare a momentului
receptiei;
b) in momentul in care institutia destinatara l-a instiintat pe emitent
privind acceptarea;
c) in momentul in care institutia destinatara a debitat un cont al
emitentului deschis la aceasta ca plata pentru ordinul de plata respectiv;
d) in momentul in care a creditat contul beneficiarului sau a pus, in alt
mod, fondurile banesti la dispozitia acestuia;
e) in momentul in care a comunicat beneficiarului ca are dreptul sa retraga
sau sa utilizeze fondurile provenite in urma acceptarii ordinului de plata
respectiv;
f) in momentul in care institutia destinatara a utilizat fondurile pentru
acoperirea unei datorii a beneficiarului fata de aceasta sau le-a folosit in
conformitate cu hotararea unei instante judecatoresti ori a unei alte
autoritati competente.
Art. 20
Institutia destinatara care nu accepta un ordin de plata receptionat este
obligata sa transmita emitentului, in forma convenita intre acestia, o
comunicare de refuz a executarii ordinului de plata, inclusiv motivul
refuzului, pana cel tarziu la sfarsitul zilei bancare urmatoare ultimei zile
din perioada de executare. Fac exceptie de la aceasta regula situatiile in
care:
a) institutia destinatara nu poate identifica emitentul din lipsa de
informatii;
b) plata obligatiei emitentului fata de institutia destinatara, respectiv a
sumei prevazute in ordinul de plata, nu se poate realiza;
c) executarea ordinului de plata a fost refuzata de un sistem de plati, caz
in care comunicarea de refuz se realizeaza in conformitate cu regulile
sistemului respectiv.
Art. 21
Un ordin de plata isi inceteaza efectele daca nu este nici acceptat nici
refuzat, conform art. 19 si 20, pana la sfarsitul celei de-a doua zile bancare
urmatoare ultimei zile a perioadei de executare.
SECTIUNEA a 5-a
Obligatiile institutiei destinatare
Art. 22
In urma acceptarii unui ordin de plata, institutia destinatara are obligatia
sa puna fondurile la dispozitia beneficiarului in ziua acceptarii sau cel mai
tarziu in ziua bancara urmatoare ori sa le foloseasca in concordanta cu
mentiunile continute de ordinul de plata si cu relatiile contractuale existente
intre ea si beneficiar.
Art. 23
Daca un ordin de plata nu poate fi executat deoarece nu contine toate
mentiunile obligatorii sau datorita insuficientei ori inconsecventei datelor pe
care le contine, institutia destinatara il va instiinta pe emitent, daca acesta
poate fi identificat, prin mijloacele convenite de parti, cel mai tarziu in
ziua bancara urmatoare ultimei zile a perioadei de executare.
Art. 24
(1) In cazul in care beneficiarul, altul decat o institutie, nu are cont
deschis la institutia destinatara, iar fondurile prevazute in ordinul de plata
urmeaza sa fie puse la dispozitia beneficiarului in numerar, institutia
destinatara are obligatia instiintarii beneficiarului identificabil, cel mai
tarziu in ziua bancara urmatoare finalizarii transferului-credit.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), institutia destinatara va pastra
la dispozitia beneficiarului suma aferenta ordinului de plata pentru o perioada
de maximum 10 zile bancare de la data finalizarii transferului-credit, dupa
care va returna institutiei initiatoare suma respectiva in ziua bancara
urmatoare expirarii acestui termen, mai putin costurile aferente returnarii.
CAP. 4
Solutionarea transferurilor-credit nefinalizate, eronate sau intarziate
SECTIUNEA 1
Returnarea fondurilor banesti in cazul transferurilor-credit nefinalizate
Art. 25
(1) In cazul in care un transfer-credit nu este finalizat, institutia
initiatoare este obligata sa returneze platitorului suma primita de la acesta
in baza ordinului de plata.
(2) Daca la restituirea sumei rezultand din ordinul de plata neexecutat
apar din partea platitorului pretentii de dobanzi de intarziere, acestea vor fi
achitate platitorului de catre institutia initiatoare, pentru intervalul de
timp cuprins intre inceputul perioadei de executare si data returnarii sumei.
(3) Institutia initiatoare si fiecare institutie emitenta ulterioara au
dreptul la recuperarea oricaror fonduri banesti platite institutiei receptoare
catre care au emis ordinul de plata, impreuna cu dobanda de intarziere
calculata pentru intervalul de timp cuprins intre inceputul perioadei de
executare si data returnarii sumei.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu pot fi schimbate printr-un acord
intervenit intre parti.
(5) Daca ordinul de plata nu s-a executat din cauza unor motive care nu tin
de platitor, achitarea dobanzilor de intarziere datorate conform alin. (2) si
(3) se va face la cererea platitorului sau a oricarei institutii emitente.
(6) O institutie receptoare nu este obligata conform alin. (1) sa returneze
fondurile banesti care au facut obiectul unui ordin de plata receptionat daca,
la randul sau, institutia nu poate obtine returnarea respectivelor fonduri
deoarece institutia intermediara care a primit ordin expres sa execute transferul-credit
a suspendat executarea respectivei plati sau este oprita de lege sa efectueze
returnarea respectivei sume.
Art. 26
O institutie receptoare obligata sa returneze o suma pentru un
transfer-credit nefinalizat este descarcata de aceasta obligatie fata de
emitentul ordinului de plata respectiv atunci cand face returnarea direct
platitorului. In aceste conditii, institutia initiatoare, precum si orice alta
institutie obligata sa returneze suma sunt descarcate de respectiva obligatie
de plata.
Art. 27
Un platitor care, conform prevederilor prezentei sectiuni, are dreptul sa
recupereze o suma prevazuta intr-un ordin de plata poate recupera fondurile
respective de la orice institutie obligata sa returneze suma, in cazul in care
acea institutie nu a facut anterior acest lucru.
Art. 28
Prevederile art. 26 - 27 nu se aplica unei institutii daca prin aplicarea
acestora ar fi afectate drepturile si obligatiile institutiei respective
decurgand dintr-un acord sau din regulile unui sistem de plati, in vigoare, si
la care ea participa.
SECTIUNEA a 2-a
Solutionarea transferurilor-credit eronate
Art. 29
(1) In cazul in care suma prevazuta intr-un ordin de plata emis de catre o
institutie receptoare este mai mica decat suma prevazuta in ordinul de plata pe
care l-a acceptat anterior in vederea executarii si aceasta nu se datoreaza
deducerii costurilor aferente transferului, respectiva institutie este obligata
sa emita un ordin de plata pentru diferenta.
(2) In cazul in care transferul-credit a fost finalizat, dar suma prevazuta
intr-un ordin de plata emis de catre institutia emitenta este mai mare decat
cea prevazuta in ordinul de plata pe care l-a acceptat anterior in vederea
executarii, respectiva institutie are dreptul sa recupereze diferenta de la
beneficiar, respectiv beneficiarul este obligat sa restituie in aceasta
circumstanta diferenta respectiva catre institutia emitenta la prima cerere a
acesteia.
SECTIUNEA a 3-a
Solutionarea transferurilor-credit finalizate cu intarziere
Art. 30
(1) In cazul in care un transfer-credit este finalizat cu intarziere
datorita faptului ca o institutie receptoare nu si-a respectat obligatiile
conform art. 16 alin. (1) si (2), beneficiarul poate solicita plata unei dobanzi
de intarziere, calculata la suma prevazuta in ordinul de plata pentru perioada
de intarziere cauzata, pentru aceasta obligatie fiind emise instrumente de
plata distincte.
(2) Obligatia unei institutii receptoare conform alin. (1) poate fi stinsa prin
efectuarea platii catre institutia receptoare urmatoare sau direct catre
beneficiarul ordinului de plata. In cazul in care o institutie receptoare, alta
decat institutia destinatara, primeste o astfel de suma, aceasta are obligatia
sa transmita respectiva suma urmatoarei institutii receptoare. In cazul in care
institutia receptoare este institutia destinatara, aceasta va transmite
respectiva suma beneficiarului.
Art. 31
Institutia initiatoare si orice institutie receptoare ulterioara care nu este
institutie obligata conform art. 30 alin. (1) are dreptul sa-si recupereze
dobanda de intarziere platita emitentului de la care a receptionat un ordin de
plata, fie de la institutia receptoare careia i-a transmis aceasta suma, fie de
la institutia obligata conform aceluiasi articol.
Art. 32
(1) O institutie receptoare care nu face o comunicare conform art. 16 alin.
(1) si (2) este obligata sa plateasca dobanda de intarziere emitentului
ordinului de plata pentru orice suma pe care a primit-o de la acesta conform
art. 7 pentru perioada in care a retinut suma respectiva peste perioada
prevazuta la art. 16 alin. (1) si (2).
(2) O institutie destinatara care nu face o comunicare conform art. 23 - 24
este obligata sa plateasca dobanda de intarziere emitentului ordinului de plata
pentru orice suma pe care a primit-o de la acesta conform art. 7, calculata
pentru perioada in care a retinut suma respectiva.
(3) In cazul in care institutia destinatara nu isi indeplineste una dintre
obligatiile prevazute la art. 22 - 24, aceasta este obligata fata de
beneficiar, in termenii intelegerilor dintre cele doua parti.
Art. 33
(1) Dobanzile de intarziere datorate conform art. 30 - 32 se achita la
cererea celor indreptatiti.
(2) Dobanda de intarziere se va calcula prin aplicarea unei rate a dobanzii
convenite, care nu poate fi mai mica decat rata dobanzii de referinta stabilita
de Banca Nationala a Romaniei.
CAP. 5
Finalizarea transferului-credit
Art. 34
(1) In cazul in care un ordin de plata a fost emis in scopul stingerii unei
obligatii a platitorului fata de beneficiar, aceasta obligatie este stinsa in
momentul in care institutia destinatara accepta ordinul de plata in favoarea
beneficiarului.
(2) Un transfer-credit este finalizat atunci cand are loc acceptarea
prevazuta la alin. (1).
(3) In momentul in care transferul-credit este finalizat, institutia
destinatara devine obligata fata de beneficiar pentru suma inscrisa pe ordinul
de plata acceptat.
Art. 35
(1) Un transfer-credit este finalizat indiferent daca suma prevazuta in
ordinul de plata acceptat de institutia destinatara este mai mica decat suma
prevazuta initial de catre platitor in ordinul de plata datorita faptului ca
una sau mai multe institutii receptoare au dedus valoarea costurilor aferente.
(2) Finalizarea transferului-credit nu impiedica exercitarea dreptului
beneficiarului de a recupera ulterior totalul acestor costuri aferente de la
platitor.
Art. 36
Pana la finalizarea unui transfer-credit fiecare institutie implicata in
acesta are obligatia de a sprijini platitorul sau oricare institutie emitenta
anterioara. De asemenea, fiecare institutie implicata are dreptul de a solicita
sprijinul oricarei institutii receptoare ulterioare, in vederea finalizarii in
conditii corespunzatoare a transferului-credit.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 37
Prezentul regulament intra in vigoare la data de 8 aprilie 2005.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu