ORDONANTA Nr. 65 din 24 august 1999
pentru ratificarea Tratatului dintre Romania si Republica Polona privind
asistenta juridica si relatiile juridice in cauzele civile, incheiat la
Bucuresti la 15 mai 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 414 din 30 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei, precum si al
art. 1 lit C pct. 7 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Tratatul dintre Romania si Republica Polona privind asistenta
juridica si relatiile juridice in cauzele civile, semnat la Bucuresti la 15 mai
1999.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Rasvan Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
TRATAT
intre Romania si Republica Polona privind asistenta juridica si relatiile
juridice in cauzele civile
Romania si Republica Polona, denumite in continuare parti contractante, in
dorinta de a perfectiona cooperarea lor in domeniul asistentei juridice si al
relatiilor juridice in cauzele civile,
au hotarat sa incheie prezentul tratat si, in acest scop, au convenit
asupra urmatoarelor:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Definirea cauzelor civile
In sensul prezentului tratat, prin cauze civile se intelege cauzele de drept
civil, drept al familiei, drept comercial si de drept al muncii. Dispozitiile
prezentului tratat, referitoare la cauzele civile, se aplica in mod
corespunzator si in materie de contencios administrativ.
Art. 2
Ocrotirea juridica
1. Cetatenii unei parti contractante beneficiaza pe teritoriul celeilalte
parti contractante, in ceea ce priveste drepturile lor personale si
patrimoniale, de aceeasi ocrotire juridica ca si cetatenii proprii.
2. Cetatenii unei parti contractante au dreptul sa se adreseze liber si
nestanjenit instantelor judecatoresti si altor autoritati ale celeilalte parti
contractante in competenta carora intra cauzele civile, pot sa isi sustina
interesele in fata acestora, sa faca cereri, sa introduca actiuni si sa
exercite orice alte activitati procesuale in aceleasi conditii ca si cetatenii
acesteia.
3. Dispozitiile prezentului tratat referitoare la cetatenii unei parti
contractante se aplica, in mod corespunzator, persoanelor juridice infiintate
in conformitate cu legea partii contractante pe teritoriul careia isi au
sediul.
Art. 3
Modul de legatura
1. In realizarea activitatilor prevazute de prezentul tratat instantele
judecatoresti si alte autoritati ale celor doua parti contractante, competente
in cauzele civile, comunica intre ele direct, in afara de cazul in care
prezentul tratat dispune altfel.
2. Cererile pentru acordarea asistentei juridice vor fi transmise:
- de pe teritoriul Romaniei catre presedintele tribunalului voievodal in
raza caruia se afla instanta de judecata competenta pentru solutionarea
cererii;
- de pe teritoriul Republicii Polone catre presedintele curtii de apel in
raza careia se afla instanta competenta pentru solutionarea cererii.
Art. 4
Limba folosita
1. In realizarea activitatilor prevazute in prezentul tratat instantele
judecatoresti si alte autoritati ale celor doua parti contractante, competente
in cauzele civile, folosesc in relatiile dintre ele limba oficiala a statului
lor sau limba franceza ori engleza.
2. In cazul in care, potrivit dispozitiilor prezentului tratat, se cere
anexarea la actele transmise si a traducerii lor in limba celeilalte parti
contractante, aceasta traducere trebuie sa fie efectuata de catre un traducator
autorizat al partii contractante solicitante.
Art. 5
Schimbul de informatii in domeniul legislatiei
Partile contractante isi transmit reciproc, la cerere, prin intermediul
ministerelor de justitie, informatii despre legislatia si practica lor
judiciara, precum si textele legilor solicitate.
Art. 6
Valabilitatea actelor
1. Actele care emana de la instantele judecatoresti sau de la alte
autoritati competente ale uneia dintre partile contractante, prevazute cu
sigiliul oficial si cu semnatura persoanei indreptatite, pot fi folosite pe
teritoriul celeilalte parti contractante fara a fi nevoie de legalizare.
Aceasta dispozitie se aplica, de asemenea, copiilor legalizate, extraselor si
traducerilor unor astfel de acte.
2. Actele intocmite pe teritoriul unei parti contractante de catre persoane
fizice a caror semnatura a fost autentificata pot fi folosite pe teritoriul
celeilalte parti contractante fara a fi necesara legalizarea lor.
3. Actele mentionate la paragrafele 1 si 2 au, pe teritoriul celeilalte
parti contractante, aceeasi forta probanta ca si actele de acelasi fel ale
acestei din urma parti contractante.
Art. 7
Transmiterea actelor de stare civila
1. Autoritatile competente ale partilor contractante isi transmit reciproc,
la cerere, gratuit, acte privind starea civila, precum si copii certificate de
pe hotararile judecatoresti in materie de stare civila privind cetatenii
celeilalte parti contractante.
2. Autoritatile mentionate la paragraful 1 comunica intre ele direct.
3. Cererile cetatenilor uneia dintre partile contractante, privind
transmiterea actelor de stare civila, pot fi adresate direct autoritatii de
stare civila competente a celeilalte parti contractante. Actele vor fi
eliberate dupa incasarea taxei aferente.
CAP. 2
Asistenta juridica
Art. 8
Acordarea asistentei juridice
Cele doua parti contractante isi acorda reciproc, la cerere, asistenta
juridica in cauzele civile, in conditiile prevazute prin prezentul tratat.
Art. 9
Obiectul asistentei juridice
Asistenta juridica in cauzele civile cuprinde indeplinirea unor activitati
procesuale, cum ar fi: intocmirea, transmiterea si inmanarea de acte judiciare
si extrajudiciare; audierea partilor, martorilor, expertilor si a altor
persoane; efectuarea de expertize; cercetari la fata locului.
Art. 10
Cererea de asistenta juridica
1. Cererea de asistenta juridica trebuie sa cuprinda urmatoarele date:
(1) denumirea institutiei solicitante;
(2) denumirea institutiei solicitate;
(3) indicarea cauzei in care se solicita acordarea asistentei juridice;
(4) numele si prenumele partilor, calitatea procesuala, cetatenia,
domiciliul sau resedinta acestora, iar in cazul persoanelor juridice, denumirea
si sediul lor;
(5) numele, prenumele si adresa reprezentantilor partilor;
(6) obiectul cererii si datele necesare pentru indeplinirea ei;
(7) mentionarea actelor anexate la cerere.
2. La cererea de inmanare a actelor se vor indica adresa destinatarului si
felul actelor care urmeaza a fi inmanate. La comisiile rogatorii vor fi
indicate imprejurarile in legatura cu care urmeaza sa se administreze o proba
si, atunci cand este cazul, intrebarile care trebuie puse persoanelor care
urmeaza a fi audiate.
3. Cererea de asistenta juridica si actele anexate vor fi semnate si vor
purta stampila oficiala a institutiei solicitante.
4. Cererea de asistenta juridica va fi redactata in limba oficiala a partii
contractante solicitante si va fi insotita de o traducere in limba oficiala a partii
contractante solicitate.
5. Institutiile celor doua parti contractante pot folosi pentru cererile de
asistenta juridica formulare cu text bilingv, al caror continut va fi convenit
intre ministerele de justitie.
Art. 11
Modul de rezolvare a cererii
1. In indeplinirea unei cereri de asistenta juridica institutia solicitata
aplica legea statului sau. Cu toate acestea, la cererea institutiei
solicitante, institutia solicitata aplica o procedura speciala, in masura in
care nu contravine legii statului sau.
2. Daca institutia solicitata nu este competenta sa indeplineasca cererea,
ea o va trimite, din oficiu, institutiei competente, incunostintand totodata
despre aceasta institutia solicitanta.
3. Daca adresa persoanei la care se refera cererea nu este cunoscuta sau
daca adresa indicata s-a dovedit gresita, institutia solicitata ia masurile
corespunzatoare in scopul stabilirii acesteia. In cazul in care stabilirea
adresei nu este posibila, institutia solicitata informeaza despre aceasta
institutia solicitanta.
4. La cererea institutiei solicitante institutia solicitata va comunica
acesteia, in timp util, locul si data indeplinirii cererii de asistenta
juridica, pentru ca partea interesata sa poata asista.
5. Dupa indeplinirea cererii, institutia solicitata transmite institutiei
solicitante actele intocmite. In cazul in care asistenta juridica nu a putut fi
acordata, institutia solicitata va restitui actele institutiei solicitante,
comunicandu-i totodata imprejurarile care au impiedicat-o sa indeplineasca
cererea.
Art. 12
Inmanarea actelor
Institutia solicitata inmaneaza actele in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare pe teritoriul statului sau, daca actele sunt redactate in
limba oficiala a acestui stat ori sunt insotite de o traducere in aceasta
limba. In caz contrar, institutia solicitata inmaneaza actele destinatarului
numai daca acesta este de acord sa le primeasca.
Art. 13
Dovada de inmanare
1. Constituie dovada de inmanare - fie confirmarea primirii prevazuta cu
semnatura destinatarului, locul, data predarii, sigiliul institutiei solicitate
si semnatura persoanei care efectueaza inmanarea, fie confirmarea institutiei
solicitate constatand forma, locul si data inmanarii.
2. In cazul in care actul a fost transmis in doua exemplare, confirmarea
primirii se poate face printr-o atestare pe unul dintre aceste exemplare.
3. Daca destinatarul refuza primirea actului, se va face mentiune despre
motivul refuzului.
Art. 14
Atributiile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
Fiecare parte contractanta are dreptul sa transmita sau sa inmaneze acte
propriilor cetateni si sa ii audieze prin intermediul misiunilor diplomatice
sau al oficiilor consulare, cu conditia sa nu aplice nici o masura de
constrangere.
Art. 15
Cheltuielile legate de acordarea asistentei juridice
1. Fiecare parte contractanta suporta cheltuielile ocazionate de acordarea
asistentei juridice pe teritoriul sau, inclusiv cheltuielile cu administrarea
probelor.
2. Dispozitiile paragrafului 1 nu se aplica in cazul drepturilor cuvenite
martorilor sau expertilor, prevazute la art. 16 paragraful 5.
Art. 16
Protectia martorilor si a expertilor
1. Daca in cursul judecarii cauzei pe teritoriul unei parti contractante
este necesara prezentarea personala a unui martor sau a unui expert care se
afla pe teritoriul celeilalte parti contractante, institutia partii
contractante pe al carei teritoriu are loc judecarea cauzei se poate adresa
institutiei competente a celeilalte parti contractante pentru inmanarea
citatiei.
2. Citatia nu poate contine mentiuni privind aplicarea unor mijloace de
constrangere in caz de neprezentare.
3. Martorul sau expertul, oricare ar fi cetatenia sa, care, in urma citarii,
se prezinta in fata institutiei partii contractante solicitante, nu poate fi
urmarit, detinut sau supus vreunei limitari a libertatii sale individuale pe
teritoriul acesteia pentru fapte comise sau pentru condamnari anterioare
trecerii frontierei partii contractante solicitante.
4. Imunitatea prevazuta la paragraful 3 inceteaza daca martorul sau
expertul nu a parasit teritoriul partii contractante solicitante in termen de 7
zile de la data la care institutia care l-a chemat ii face cunoscut ca prezenta
lui nu mai este necesara sau daca revine ulterior. In acest termen nu se
include timpul in care martorul sau expertul nu a putut parasi teritoriul
partii contractante solicitante din motive independente de vointa sa.
5. Martorul sau expertul are dreptul la restituirea cheltuielilor de
calatorie, de sejur si a veniturilor nerealizate, iar expertul, si la onorariul
de expert. Aceste cheltuieli vor fi suportate de partea contractanta
solicitanta. In citatie se vor mentiona felul si cuantumul sumelor care se
cuvin martorului sau expertului. La cererea martorului sau a expertului, partea
contractanta solicitanta ii acorda un avans pentru acoperirea cheltuielilor.
Art. 17
Refuzul acordarii asistentei juridice
Asistenta juridica poate fi refuzata daca prin acordarea ei s-ar putea
aduce atingere suveranitatii sau sigurantei nationale a partii contractante
solicitate ori s-ar contraveni principiilor fundamentale de drept ale acestei
parti.
CAP. 3
Cheltuieli si facilitati procesuale
Art. 18
Scutirea de depunere a unei cautiuni pentru asigurarea cheltuielilor de
procedura
Cetatenilor uneia dintre partile contractante, care domiciliaza sau se afla
pe teritoriul oricareia dintre aceste parti si care se prezinta in fata
instantelor judecatoresti si a altor autoritati ale celeilalte parti
contractante in competenta carora intra cauzele civile, nu li se poate cere
depunerea unei cautiuni pentru asigurarea cheltuielilor de procedura numai
pentru motivul ca sunt straini sau pentru ca nu isi au domiciliul ori resedinta
pe teritoriul acelei parti contractante.
Art. 19
Scutirea de cheltuieli de judecata
1. Cetatenii uneia dintre partile contractante beneficiaza pe teritoriul
celeilalte parti contractante de scutire sau de plata in avans a taxelor si a
altor cheltuieli de procedura, precum si de asistenta judiciara gratuita, in
aceleasi conditii si in aceeasi masura ca si cetatenii acelei parti
contractante.
2. Scutirile despre care se face vorbire in paragraful 1 privesc toate
activitatile procesuale din cauza respectiva, inclusiv activitatea de
executare.
3. Pentru obtinerea scutirii de cheltuieli sau a asistentei judiciare
gratuite trebuie prezentata o declaratie privind situatia personala, familiala
si materiala a solicitantului.
4. Autoritatea care se pronunta asupra acordarii facilitatilor prevazute in
paragraful 1 isi pastreaza, in limitele competentei sale, dreptul de a controla
declaratiile si explicatiile prezentate, precum si dreptul de a cere informatii
si acte suplimentare.
Art. 20
Solicitarea
Cetateanul uneia dintre partile contractante, care solicita scutirea de
cheltuieli sau asistenta judiciara gratuita in fata autoritatii competente a
celeilalte parti contractante, poate sa sustina o asemenea cerere in scris sau
verbal, care se consemneaza intr-un proces-verbal la instanta competenta
potrivit domiciliului sau resedintei sale. Aceasta instanta va transmite
cererea, insotita de declaratia solicitantului si, eventual, de alte acte,
autoritatii competente a celeilalte parti contractante.
Termene
Art. 21
In cazul in care instanta judecatoreasca a uneia dintre partile
contractante citeaza o parte sau un participant din proces, iar acesta
domiciliaza sau se afla pe teritoriul celeilalte parti contractante, va stabili
un termen de cel putin o luna pentru achitarea cheltuielilor de judecata ori
pentru completarea omisiunilor actiunii sau cererii. Termenul curge de la data
inmanarii actului.
Art. 22
1. Respectarea termenului fixat de instanta judecatoreasca a uneia dintre
partile contractante pentru completarea actiunii se apreciaza in raport cu data
expedierii prin posta a documentelor care completeaza actiunea, de catre partea
sau partile din proces care domiciliaza ori se afla pe teritoriul celeilalte
parti contractante.
2. Respectarea termenului fixat de instanta judecatoreasca a uneia dintre
partile contractante pentru achitarea taxelor si cheltuielilor se apreciaza in
raport cu data depunerii acestora la banca partii contractante pe teritoriul
careia domiciliaza sau se afla partea sau participantul la proces.
3. Instanta de judecata care examineaza cauza aplica legea statului sau
pentru aprecierea consecintelor nerespectarii termenelor la care se refera
paragrafele 1 si 2.
CAP. 4
Norme conflictuale
Sectiunea 1
Art. 23
Litispendenta si conexitate
1. In cazul in care se formuleaza cereri avand acelasi obiect si aceeasi
cauza, intre aceleasi parti in litigiu, in fata a doua instante situate fiecare
pe teritoriul altei parti contractante, instanta in fata careia se formuleaza
cea de-a doua cerere va suspenda din oficiu judecata, pana cand se va stabili
competenta instantei in fata careia s-a intentat prima cerere.
In cazul in care instanta in fata careia s-a intentat prima cerere s-a
declarat competenta, cea de-a doua instanta isi va declina competenta in
favoarea celei dintai sesizate.
2. Atunci cand se prezinta cereri conexe in fata unor instante situate pe
teritoriul ambelor parti contractante, cereri pendinte in primul grad de
jurisdictie, instanta in fata careia a fost prezentata cererea ulterioara va
putea suspenda judecata.
Aceasta instanta va putea, in egala masura, sa isi decline competenta la
cererea uneia dintre partile in litigiu, cu conditia ca legea sa interna sa
permita conexarea cererilor si ca instanta sesizata cu prima cerere sa fie
competenta sa le solutioneze pe amandoua.
3. Sunt conexe, in sensul paragrafului 2, cererile legate intre ele
printr-o relatie atat de stransa incat exista interes ca ele sa fie examinate
si judecate in acelasi timp, pentru a se evita pronuntarea de solutii care ar
putea fi inconciliabile, daca pricinile s-ar judeca separat.
4. Atunci cand ambele instante se declara exclusiv competente, declinarea
competentei se va face in favoarea instantei in fata careia s-a prezentat prima
cerere.
Sectiunea a 2-a
Cauze din domeniul dreptului persoanei
Art. 24
Capacitatea persoanei
1. Capacitatea juridica si capacitatea de exercitiu ale persoanelor fizice
se apreciaza potrivit legii partii contractante al carei cetatean este
persoana.
2. Capacitatea juridica si capacitatea de exercitiu ale persoanei juridice
se apreciaza potrivit legii acelei parti contractante pe teritoriul careia isi
are sediul.
Interdictia
Art. 25
In cazul in care prezentul tratat nu dispune altfel, competenta privind
interdictia o are instanta de judecata a acelei parti contractante al carei
cetatean este persoana care urmeaza a fi pusa sub interdictie. Aceasta instanta
de judecata aplica legea propriului sau stat.
Art. 26
1. In cazul in care instanta de judecata a uneia dintre partile
contractante constata ca este necesara punerea sub interdictie a unui cetatean
al celeilalte parti contractante, avand domiciliul sau resedinta pe teritoriul
primei parti contractante, va instiinta despre aceasta instanta de judecata a
celeilalte parti contractante.
2. In cazuri care nu suporta amanare, instanta de judecata mentionata la
paragraful 1 poate lua masuri provizorii privind acea persoana sau bunurile
sale. Copia de pe aceasta hotarare se transmite instantei de judecata
competente a partii contractante al carei cetatean este persoana.
3. Daca instanta de judecata a partii contractante al carei cetatean este
persoana care urmeaza a fi pusa sub interdictie, incunostintata conform
paragrafului 1, face cunoscut ca transmite competenta instantei de judecata a
locului de domiciliu sau de resedinta a persoanei sau daca nu raspunde in
termen de 3 luni de la data primirii instiintarii, instanta de judecata a
locului de domiciliu sau de resedinta poate indeplini masura punerii sub
interdictie potrivit legii statului sau, daca motivul care determina aceasta
masura este prevazut si de legea partii contractante ale carei cetatean este
persoana. Hotararea privind punerea sub interdictie se transmite instantei de
judecata a celeilalte parti contractante.
Art. 27
Dispozitiile art. 25 si 26 se aplica in mod corespunzator in cazul
respingerii interdictiei.
Art. 28
Declararea judecatoreasca a mortii si constatarea decesului
1. Pentru recunoasterea unei persoane ca fiind decedata si pentru
constatarea decesului se aplica legea partii contractante al carei cetatean a
fost acea persoana la data la care, dupa ultimele informatii, se mai afla in
viata.
2. Pentru recunoasterea unei persoane ca fiind decedata si pentru
constatarea decesului este competenta instanta de judecata a partii
contractante al carei cetatean a fost acea persoana la data la care, dupa
ultimele informatii, se mai afla in viata.
3. Instanta de judecata a uneia dintre partile contractante poate sa
recunoasca sau sa constate decesul cetateanului celeilalte parti contractante:
(1) la cererea persoanei care intentioneaza sa isi realizeze drepturile
succesorale sau pe cele rezultand din raporturile patrimoniale ale sotilor,
privitoare la bunurile imobile ale persoanei disparute sau decedate care se
afla pe teritoriul partii contractante a carei instanta de judecata urmeaza sa
pronunte hotararea;
(2) la cererea sotului persoanei disparute sau decedate, domiciliat la data
depunerii cererii pe teritoriul partii contractante a carei instanta de
judecata urmeaza sa dea sentinta.
4. Hotararea pronuntata in temeiul paragrafului 3 produce efecte juridice
exclusiv pe teritoriul partii contractante a carei instanta de judecata a
pronuntat-o.
Sectiunea a 3-a
Cauze in materia dreptului familiei
Art. 29
Incheierea casatoriei
1. Conditiile de fond ale incheierii casatoriei sunt determinate potrivit
legii partii contractante al carei cetatean este fiecare dintre viitorii soti.
2. Forma incheierii casatoriei este supusa legii partii contractante pe
teritoriul careia se incheie casatoria.
3. Forma incheierii casatoriei in fata agentului diplomatic autorizat sau a
functionarului consular este supusa legii partii contractante in serviciul
careia se afla acestia.
Art. 30
Raporturile personale si patrimoniale dintre soti
1. Raporturile personale si patrimoniale dintre soti sunt supuse legii
partii contractante ai carei cetateni sunt acestia.
2. In cazul in care unul dintre soti este cetatean al uneia dintre partile
contractante, iar celalalt sot este cetatean al celeilalte parti contractante,
raporturile lor personale si patrimoniale sunt guvernate de legea partii
contractante pe teritoriul careia acestia domiciliaza. In cazul in care unul
dintre soti domiciliaza pe teritoriul uneia dintre partile contractante, iar
celalalt, pe teritoriul celeilalte parti contractante, se aplica legea partii
contractante pe teritoriul careia se desfasoara procedura.
3. In cauzele privind raporturile personale si patrimoniale ale sotilor,
prevazute la paragraful 1, este competenta instanta de judecata a partii
contractante ai carei cetateni sunt sotii la data introducerii actiunii. Daca
sotii locuiesc pe teritoriul celeilalte parti contractante, competenta revine,
deopotriva, instantei de judecata a acestei parti contractante.
4. In cazurile prevazute la paragraful 2 este competenta instanta de
judecata a partii contractante pe teritoriul careia locuiesc sotii la data
introducerii actiunii.
In cazul in care unul dintre soti locuieste pe teritoriul uneia dintre
partile contractante, iar celalalt, pe teritoriul celeilalte parti
contractante, sunt competente instantele de judecata ale ambelor parti
contractante.
Art. 31
Divortul
In materie de divort dispozitiile art. 30 se aplica in mod corespunzator.
Art. 32
Existenta, inexistenta si anularea casatoriei
1. In cauzele privind stabilirea existentei sau a inexistentei casatoriei,
precum si anularea casatoriei, se aplica legea partii contractante care
guverneaza incheierea casatoriei.
2. In privinta competentei jurisdictionale se aplica in mod corespunzator
dispozitiile art. 30 paragrafele 3 si 4.
Art. 33
Raporturile juridice dintre parinti si copii
1. Raporturile juridice dintre parinti si copii, inclusiv cele privind
obligatiile de intretinere a copiilor, sunt reglementate de legea partii
contractante al carei cetatean este copilul.
2. Filiatia copilului se stabileste potrivit legii partii contractante al
carei cetatean este copilul la data nasterii sale. Este totusi suficienta
respectarea formelor de recunoastere a copilului, prevazute de legea partii
contractante pe teritoriul careia urmeaza sa fie recunoscuta sau a fost
recunoscuta filiatia.
3. In cauzele mentionate in paragrafele 1 si 2 este competenta autoritatea
partii contractante al carei cetatean este copilul sau autoritatea partii
contractante pe teritoriul careia copilul isi are domiciliul sau resedinta.
Art. 34
Alte obligatii de intretinere
1. In cauzele privind alte obligatii de intretinere din sfera dreptului
familiei se aplica legea partii contractante pe teritoriul careia se afla
domiciliul persoanei care solicita plata obligatiei.
2. In cauzele mentionate in paragraful 1 competenta revine instantei de
judecata in a carei raza domiciliaza sau isi are resedinta persoana
solicitanta.
Art. 35
Adoptia
1. Pentru adoptie se aplica legea partii contractante al carei cetatean
este adoptatorul la data formularii cererii. Daca adoptatorul este cetatean al
unei parti contractante, dar are domiciliul pe teritoriul celeilalte parti
contractante, se aplica legea acestei din urma parti.
2. Pentru adoptie se aplica legea partii contractante al carei cetatean
este cel adoptat, in ceea ce priveste: acordul celui care urmeaza sa fie
adoptat, acordul reprezentantului sau legal sau acordul autoritatii de stat
competente a acelei parti contractante, precum si respectarea restrictiilor
referitoare la adoptie, determinate de schimbarea domiciliului persoanei care
urmeaza sa fie adoptata cu un domiciliu intr-un alt stat.
3. In cazul in care copilul este adoptat de catre soti, dintre care unul
este cetatean al unei parti contractante, iar celalalt este cetatean al
celeilalte parti contractante, vor fi indeplinite cerintele prevazute de legea
fiecarei parti contractante.
4. Dispozitiile paragrafelor 1 - 3 se aplica in mod corespunzator la
modificarea, desfacerea si la anularea adoptiei.
5. In cauzele privind adoptia, precum si modificarea, desfacerea sau
anularea adoptiei competenta apartine jurisdictiei partii contractante al carei
cetatean este cel adoptat la data formularii cererii. In cazul in care cel
adoptat este cetatean al unei parti contractante si isi are domiciliul pe
teritoriul celeilalte parti contractante unde domiciliaza si adoptatorul este
deopotriva, competenta jurisdictia acestei din urma parti.
Tutela si curatela
Art. 36
1. Pentru tutela si curatela se aplica, daca prezentul tratat nu dispune
altfel, legea partii contractante al carei cetatean este persoana pentru care
s-a instituit sau urmeaza sa se instituie tutela sau curatela.
2. Raporturile juridice dintre tutore ori curator si persoana pusa sub
tutela sau curatela sunt determinate de legea partii contractante a carei
autoritate a instituit tutela sau curatela.
3. Obligatia de a accepta tutela sau curatela este guvernata de legea
partii contractante al carei cetatean este persoana care urmeaza sa devina
tutore sau curator.
4. Pentru cetateanul uneia dintre partile contractante poate fi numit
tutore sau curator un cetatean al celeilalte parti contractante, in cazul in
care domiciliaza pe teritoriul partii contractante al carei cetatean este
persoana pentru care urmeaza sa fie instituita tutela sau curatela si daca
numirea acestuia corespunde cel mai bine intereselor persoanei care va fi pusa
sub tutela sau curatela.
5. Pentru tutela sau curatela este competenta, daca prezentul tratat nu
dispune altfel, autoritatea partii contractante al carei cetatean este persoana
care urmeaza sa fie pusa sub tutela sau curatela.
Art. 37
1. In cazul in care pentru protectia intereselor cetateanului uneia dintre
partile contractante, al carui domiciliu, resedinta sau bunuri se afla pe
teritoriul celeilalte parti contractante, este necesara instituirea tutelei sau
a curatelei, autoritatea acestei din urma parti contractante va instiinta
neintarziat autoritatea competenta mentionata la art. 36 paragraful 5.
2. In cazuri care nu suporta amanare, autoritatea celeilalte parti
contractante va institui masuri provizorii in conformitate cu legea sa si va
instiinta despre acestea autoritatea competenta mentionata la art. 36
paragraful 6.
Masurile provizorii raman in vigoare pana cand autoritatea competenta va
dispune altfel. Autoritatea competenta va instiinta despre hotararea luata
autoritatea celeilalte parti contractante.
Art. 38
1. Autoritatea competenta, potrivit art. 36 paragraful 5, poate sa
transmita instituirea sau exercitarea tutelei ori curatelei autoritatii
celeilalte parti contractante, in cazul in care persoana care urmeaza sa fie
pusa sub tutela sau curatela are domiciliul, resedinta sau bunurile pe
teritoriul acelei din urma parti contractante. Transmiterea devine efectiva
atunci cand autoritatea solicitata instiinteaza autoritatea solicitanta ca
accepta preluarea instituirii sau exercitarii tutelei ori curatelei.
2. Autoritatea care, in conformitate cu paragraful 1, a preluat instituirea
sau exercitarea tutelei ori curatelei aplica legea propriului sau stat.
Sectiunea a 4-a
Forma actului juridic. Bunurile
Art. 39
Forma actului juridic
1. Forma actului juridic este determinata de legea partii contractante care
reglementeaza fondul raportului juridic.
Este deopotriva valabila respectarea formei prevazute de legea partii
contractante pe teritoriul careia urmeaza ca actul sa fie executat.
2. Forma actului juridic privitor la bunuri imobile este determinata de
legea partii contractante pe al carei teritoriu este situat bunul imobil.
Art. 40
Bunuri imobile
Pentru raporturile juridice privind bunurile imobile se aplica legea si
sunt competente autoritatile partii contractante pe teritoriul careia sunt
situate bunurile imobile.
Sectiunea a 5-a
Raspunderea civila
Art. 41
Obligatiile contractuale
1. Obligatiile contractuale sunt subordonate legii partii contractante pe
teritoriul careia a fost incheiat contractul, in afara de cazul in care
participantii la contract convin ca acesta sa fie supus altei legi.
2. In cauzele mentionate in paragraful 1 este competenta instanta de
judecata a partii contractante pe teritoriul careia are domiciliul sau sediul
paratul. De asemenea, este competenta instanta de judecata a partii
contractante pe teritoriul careia domiciliaza sau isi are sediul reclamantul,
in cazul in care pe acel teritoriu se afla obiectul litigiului sau bunurile
paratului.
3. Competenta prevazuta la paragraful 2 poate fi modificata de catre parti
prin obligatie contractuala.
Art. 42
Raspunderea delictuala (extracontractuala)
1. Raspunderea civila delictuala (extracontractuala) este reglementata de
legea partii contractante pe teritoriul careia a avut loc fapta care constituie
sursa obligatiei. Cu toate acestea, atunci cand reclamantul si paratul sunt
cetateni ai aceleiasi parti contractante se aplica legea acelei parti.
2. In cauzele mentionate la paragraful 1 este competenta instanta de
judecata a partii contractante pe teritoriul careia a avut loc fapta care
constituie sursa obligatiei sau pe teritoriul careia domiciliaza ori isi are
sediul paratul. Este deopotriva competenta instanta de judecata a partii
contractante pe teritoriul careia domiciliaza sau isi are sediul reclamantul,
in cazul in care pe acel teritoriu se afla bunurile paratului.
Sectiunea a 6-a
Succesiuni
Art. 43
Principiul egalitatii
1. Cetatenii uneia dintre partile contractante pot dobandi pe teritoriul
celeilalte parti contractante bunuri si alte drepturi pe calea succesiunii
legale sau testamentare, in aceleasi conditii si in aceleasi limite ca si
cetatenii acelei parti.
2. Cetatenii uneia dintre partile contractante pot dispune, pentru cauza de
moarte, cu privire la bunurile ce se afla pe teritoriul celeilalte parti
contractante.
Art. 44
Legea aplicabila
1. Raporturile juridice in materia succesiunii bunurilor mobile sunt
reglementate de legea partii contractante al carei cetatean a fost, la data
decesului, persoana care lasa mostenirea.
2. Raporturile juridice in materia succesiunii bunurilor imobile sunt
reglementate de legea partii contractante pe teritoriul careia sunt situate
aceste bunuri.
3. Stabilirea daca bunul care intra in componenta succesiunii este mobil
sau imobil este reglementata de legea partii contractante pe teritoriul careia
se afla acel bun.
Art. 45
Succesiunea vacanta
Daca, potrivit legii partii contractante prevazute la art. 44, nu exista
mostenitori, bunurile mobile revin partii contractante al carei cetatean a fost
la data decesului persoana care lasa mostenirea, iar bunurile imobile revin
partii contractante pe teritoriul careia sunt situate.
Art. 46
Testamentul
1. Capacitatea de a intocmi sau de a revoca un testament ca si consecintele
juridice in ceea ce priveste unele vicii de consimtamant sunt reglementate de
legea partii contractante al carei cetatean a fost persoana care lasa
mostenirea la data intocmirii sau a revocarii testamentului.
2. Forma intocmirii sau a revocarii testamentului este reglementata de
legea partii contractante al carei cetatean a fost persoana care lasa
mostenirea la data intocmirii sau a revocarii testamentului.
Este, deopotriva, aplicabila legea partii contractante pe teritoriul careia
a fost intocmit sau revocat testamentul.
Art. 47
Competenta in cauzele succesorale
1. In cauzele succesorale privind bunurile mobile este competenta
autoritatea partii contractante al carei cetatean a fost la data decesului cel
ce lasa mostenirea.
2. In cauzele succesorale privind bunurile imobile este competenta
autoritatea partii contractante pe teritoriul careia sunt situate bunurile
imobile.
3. In cazul in care toate bunurile mobile ramase dupa decesul cetateanului
uneia dintre partile contractante se afla pe teritoriul celeilalte parti
contractante, procedura se desfasoara, la solicitarea unuia dintre mostenitori,
de catre autoritatea acestei din urma parti contractante, daca toti
mostenitorii cunoscuti isi exprima acordul.
Art. 48
Deschiderea si anuntarea testamentului
Testamentul se deschide si se anunta de catre autoritatea partii
contractante pe teritoriul careia se afla testamentul. Copia de pe testament,
precum si copia de pe procesul-verbal de deschidere si de anuntare a acestuia
se transmit autoritatii care este competenta sa efectueze procedura
succesorala.
Sectiunea a 7-a
Cauze in materia dreptului muncii
Art. 49
1. Partile care se afla intr-un raport de munca pot subordona acest raport
legii alese de ele.
2. In cazul in care nu s-a convenit asupra legii aplicabile, incheierea,
modificarea si incetarea raportului de munca, precum si pretentiile ce rezulta
din acesta sunt reglementate de legea partii contractante pe teritoriul careia
este, a fost sau urmeaza sa fie prestata munca. In cazul in care salariatul
presteaza munca pe teritoriul uneia dintre partile contractante, in temeiul raportului
de munca ce il leaga de institutia care are sediul pe teritoriul celeilalte
parti contractante, orice modificare sau incetare a raportului de munca, precum
si pretentiile care rezulta din acestea sunt reglementate de legea acelei din
urma parti contractante.
3. In cauzele mentionate la paragraful 2 sunt competente instantele de
judecata ale partii contractante pe teritoriul careia este, a fost sau urmeaza
sa fie prestata munca. Sunt, deopotriva, competente instantele de judecata ale
partii contractante pe teritoriul careia domiciliaza paratul, ca si cele ale
partii contractante pe teritoriul careia domiciliaza reclamantul, in cazul in
care pe acest din urma teritoriu se afla obiectul litigiului sau bunurile
paratului.
4. Partile la raportul de munca pot modifica printr-o intelegere competenta
prevazuta la paragraful 3.
CAP. 5
Recunoasterea si executarea hotararilor
Art. 50
Definirea hotararilor
1. Prin hotarare se intelege, in sensul prezentului tratat, orice hotarare
pronuntata de o jurisdictie a uneia dintre partile contractante, indiferent de
denumirea acesteia, inclusiv actul prin care se stabilesc cheltuielile de
judecata.
2. Dispozitiile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator si
tranzactiilor judiciare.
Sectiunea 1
Recunoasterea hotararilor
Art. 51
Procedura recunoasterii
1. Hotararile date pe teritoriul unei parti contractante vor fi recunoscute
pe teritoriul celeilalte parti contractante, fara sa fie necesar a se recurge
la vreo procedura speciala.
2. In caz de opunere, orice parte interesata care invoca recunoasterea pe
cale principala va putea solicita recunoasterea hotararii, conform procedurii
prevazute la sectiunea a 2-a din prezentul capitol.
3. Daca recunoasterea se invoca pe cale incidentala in fata jurisdictiei
uneia dintre partile contractante, aceasta va fi competenta sa o solutioneze.
Art. 52
Cauze de refuz al recunoasterii
1. Hotararile nu vor fi recunoscute:
(1) daca recunoasterea este contrara ordinii publice a partii contractante
pe teritoriul careia a fost depusa cererea de recunoastere a hotararii;
(2) atunci cand se pronunta in lipsa paratului, daca nu i s-a remis sau nu
i s-a adus acestuia la cunostinta citatia sau un act echivalent, pe o cale
obisnuita si in timp util, pentru a se apara;
(3) daca hotararea este inconciliabila cu o hotarare pronuntata intr-un
litigiu intre aceleasi parti, pe teritoriul partii contractante unde se
solicita recunoasterea;
(4) daca hotararea este inconciliabila cu o hotarare pronuntata anterior
intr-un stat tert, intre aceleasi parti, intr-un litigiu avand acelasi obiect
si aceeasi cauza, atunci cand aceasta ultima hotarare intruneste conditiile
necesare pentru recunoasterea sa pe teritoriul partii contractante unde a fost
depusa cererea de recunoastere.
2. De asemenea, nu vor fi recunoscute hotararile care contravin
reglementarilor privind competenta de jurisdictie prevazute la cap. IV.
3. In aprecierea competentelor mentionate la paragraful 2, instanta
solicitata va fi totusi legata de constatarile de fapt pe care instanta partii
contractante care a pronuntat hotararea si-a intemeiat competenta.
4. Fara a se aduce atingere dispozitiilor paragrafului 2, nu se va putea
proceda la controlul competentei jurisdictiei partii contractante care a
pronuntat hotararea; regulile privind competenta nu se refera la ordinea
publica vizata la paragraful 1 pct. (1).
Art. 53
Interzicerea revizuirii in fond
Hotararea straina nu va putea constitui in nici un caz obiect de revizuire
in fond.
Sectiunea a 2-a
Executarea hotararilor
Art. 54
Modul de executare
1. Hotararile pronuntate de o instanta a unei parti contractante, care sunt
executorii, pot fi puse in executare pe teritoriul celeilalte parti
contractante dupa constatarea ca sunt executorii, la cererea partii interesate.
2. Cererea de executare se va prezenta:
(1) in Romania, in fata tribunalului;
(2) in Republica Polona, in fata tribunalului voievodal (sad wojewodzki).
3. Competenta de jurisdictie teritoriala este determinata de domiciliul
partii impotriva careia se cere executarea. Daca aceasta parte nu domiciliaza
pe teritoriul partii contractante solicitate, competenta este determinata de
locul executarii.
Art. 55
Recunoasterea cererilor
1. Procedura de depunere a cererii este guvernata de legea partii
contractante pe teritoriul careia urmeaza sa aiba loc executarea.
2. Cererea nu poate fi respinsa decat pentru unul dintre motivele mentionate
la art. 52.
3. Hotararea straina nu va putea constitui in nici un caz obiect de
revizuire in fond.
Art. 56
Executarea partiala
Daca hotararea straina contine solutii cu privire la mai multe capete de
cerere, care sunt disociabile, executarea poate fi ceruta partial.
Art. 57
Amenzi civile
Hotararile care condamna la amenzi civile pot fi executate pe teritoriul
partii contractante solicitate numai atunci cand sumele au fost definitiv
fixate de catre instantele judecatoresti care au pronuntat hotararile.
Art. 58
Scutirea de cheltuieli de judecata
Reclamantul care a beneficiat total sau partial de scutire de cheltuieli de
judecata pe teritoriul partii contractante unde s-a pronuntat hotararea
beneficiaza, in procedura prevazuta in prezenta sectiune, de cel mai favorabil
tratament in domeniul scutirii de la plata cheltuielilor de judecata, prevazut
de legea partii contractante pe teritoriul careia urmeaza a fi executata
hotararea.
Sectiunea a 3-a
Dispozitii comune
Art. 59
Acte
Partea in litigiu care solicita recunoasterea sau executarea unei hotarari
va trebui sa prezinte urmatoarele acte:
(1) o copie de pe hotararea care sa intruneasca conditiile necesare pentru
stabilirea autenticitatii acesteia;
(2) in cazul unei hotarari pronuntate in lipsa, originalul sau copia
legalizata de pe actul care atesta faptul ca cererea de sesizare a instantei
sau un document similar a fost comunicat partii care nu s-a prezentat la
proces.
Art. 60
Acte suplimentare
Partea care solicita executarea unei hotarari va trebui sa prezinte
suplimentar urmatoarele acte:
(1) un document care sa confirme ca, potrivit legii partii contractante a
carei instanta a pronuntat hotararea, aceasta hotarare este executorie si ca a
fost comunicata;
(2) atunci cand este cazul, un document care sa confirme faptul ca
reclamantul a beneficiat de scutire de cheltuieli de judecata in statul de
origine.
Art. 61
Depunerea actelor
Daca actele mentionate la art. 59 pct. (2) si la art. 60 pct. (2) nu au
fost prezentate, instanta poate acorda un termen pentru prezentarea acestora
sau poate accepta acte echivalente ori, daca considera ca nu mai sunt necesare,
se poate dispensa de ele.
Art. 62
Traducerea actelor
Cererea de recunoastere sau de executare a unei hotarari, precum si actele
anexate trebuie sa fie insotite de traduceri in limba oficiala a partii
contractante pe teritoriul careia hotararea urmeaza sa fie recunoscuta sau
executata.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 63
Solutionarea diferendelor
Orice diferend rezultat din aplicarea prezentului tratat se va solutiona pe
cale diplomatica.
Art. 64
Ratificarea si intrarea in vigoare a tratatului
1. Prezentul tratat va fi supus ratificarii si va intra in vigoare in cea
de-a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
2. La data intrarii in vigoare a prezentului tratat isi inceteaza
valabilitatea, cu exceptia prevederilor art. 79, Tratatul dintre Republica Populara
Romana si Republica Populara Polona privind asistenta juridica si relatiile
juridice in cauzele civile, familiale si penale, incheiat la Bucuresti la 25
ianuarie 1962, tinand seama si de intrarea in vigoare, in relatiile
romano-polone, a Conventiei europene privind extradarea (Paris, 13 decembrie
1957), precum si a Conventiei europene privind asistenta judiciara in materie
penala (Strasbourg, 20 aprilie 1959).
Art. 65
Valabilitatea tratatului
Prezentul tratat se incheie pe o durata nelimitata. Fiecare dintre cele
doua parti contractante poate sa il denunte printr-o notificare scrisa.
Denuntarea va produce efecte dupa trecerea unui termen de 6 luni de la data
primirii notificarii de catre cealalta parte contractanta.
Incheiat la Bucuresti la 15 mai 1999, in doua exemplare originale, fiecare
in limba romana si in limba polona, ambele texte fiind egal autentice.
Drept pentru care imputernicitii celor doua parti contractante au semnat
prezentul tratat si au aplicat sigiliile lor.
Pentru Romania,
Valeriu Stoica
Pentru Republica Polona,
Hanna Suchocka