ORDONANTA Nr. 43 din 30 ianuarie 2000 * Republicata
privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri
arheologice ca zone de interes national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 26 aprilie 2005
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 462/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/2000 privind protectia
patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de
interes national, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 820
din 19 noiembrie 2003, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 43/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 45 din 31 ianuarie 2000 si a fost aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 378/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 394 din 18 iulie 2001.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza protejarea patrimoniului arheologic prin
definirea regimului juridic general al descoperirilor si al cercetarii
arheologice.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei ordonante:
a) regimul juridic general al descoperirilor si al cercetarii arheologice
cuprinde ansamblul de masuri stiintifice, juridice, administrative,
financiar-fiscale si tehnice menite sa asigure prospectarea, identificarea,
decopertarea, inventarierea, conservarea si restaurarea, asigurarea pazei,
intretinerea si punerea in valoare a bunurilor arheologice, precum si a
terenurilor in care se gasesc acestea, in vederea cercetarii sau, dupa caz,
clasarii acestora ca bunuri culturale mobile sau ca monumente istorice;
b) patrimoniul arheologic reprezinta ansamblul bunurilor arheologice care
este format din:
(i) siturile arheologice clasate in Lista cuprinzand monumentele istorice
situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii arheologice:
structuri, constructii, grupuri de cladiri, precum si terenurile cu potential
arheologic reperat, definite conform legii;
(ii) bunurile mobile, obiectele sau urmele manifestarilor umane, impreuna
cu terenul in care acestea au fost descoperite;
c) prin cercetare arheologica se intelege ansamblul de masuri cu caracter
stiintific si tehnic menite sa asigure prospectarea, identificarea,
decopertarea prin sapaturi arheologice, investigarea, recoltarea, inregistrarea
si valorificarea stiintifica, inclusiv publicarea, a patrimoniului arheologic.
Cercetarea arheologica se realizeaza in conditiile prezentei ordonante de
catre personalul de specialitate atestat si inregistrat in Registrul
arheologilor.
Evaluarea rezultatelor cercetarii arheologice sta la baza stabilirii
statutului juridic de protectie a descoperirilor arheologice sau, dupa caz,
descarcarii de sarcina arheologica a zonei;
d) prin cercetari arheologice sistematice se intelege cercetarile de
intindere si durata executate conform unui proiect de cercetare multianual;
e) prin cercetari arheologice de salvare se intelege cercetarile
arheologice intreprinse in zonele cu patrimoniu arheologic cunoscut si
cercetat, precum si cele care sunt determinate de lucrarile de restaurare
partiala sau totala a monumentelor istorice, desfasurate potrivit legislatiei in
vigoare privitoare la protejarea monumentelor istorice;
f) prin cercetari arheologice preventive se intelege cercetarile
arheologice care sunt determinate de lucrarile de construire, modificare,
extindere sau reparare privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare,
inclusiv subterane si subacvatice, excavari, exploatari de cariere, constructia
de retele magistrale, amenajari pentru imbunatatiri funciare, retele de
telecomunicatii, amplasarea de relee si antene de telecomunicatii, lucrari de cercetare
si de prospectare a terenurilor - foraje si excavari -, necesare in vederea
efectuarii studiilor geotehnice, amplasarea balastierelor si a sondelor de gaze
si petrol, precum si alte lucrari care afecteaza suprafata solului in zonele cu
patrimoniu arheologic reperat, indiferent daca se executa in intravilanul sau
extravilanul localitatilor si indiferent de forma de proprietate a terenului;
g) prin descoperire arheologica se intelege evidentierea, prin intermediul
sapaturilor arheologice, a vestigiilor, obiectelor si urmelor manifestarilor
umane, care constituie marturii ale epocilor si civilizatiilor disparute;
h) prin descoperire arheologica intamplatoare se intelege evidentierea de
bunuri de patrimoniu arheologic ca urmare a actiunii factorilor naturali sau a
actiunilor umane, altele decat cercetarea arheologica atestata;
i) prin zona cu patrimoniu arheologic cunoscut si cercetat se intelege
terenul in care, ca urmare a cercetarii arheologice, au fost descoperite bunuri
din categoria celor prevazute la lit. b);
j) prin sit arheologic declarat zona de interes national se intelege zona
de interes arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului ce
cuprinde siturile arheologice a caror cercetare stiintifica, protejare si
punere in valoare este de importanta exceptionala pentru istoria si cultura
nationala, prin marturiile materiale, bunurile mobile sau imobile care fac
parte sau sunt propuse sa faca parte din categoria Tezaur al patrimoniului
cultural national mobil sau, dupa caz, din categoria monumentelor istorice
aflate in Lista patrimoniului mondial.
Zonele de interes arheologic prioritar se instituie prin lege, in baza
cercetarii stiintifice de specialitate si potrivit documentatiilor specifice de
urbanism sau, dupa caz, de amenajare a teritoriului; prima lista cuprinzand
zonele de interes arheologic prioritar va fi elaborata in cel mult 6 luni de la
data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante;
k) prin zona cu patrimoniu arheologic reperat se intelege terenul delimitat
conform legii, in care urmeaza sa se efectueze cercetari arheologice pe baza
informatiilor sau a studiilor stiintifice care atesta existenta subterana sau
subacvatica de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile sa faca parte din
patrimoniul cultural national.
Pana la finalizarea cercetarii arheologice si luarea masurilor
corespunzatoare de protectie si punere in valoare a descoperirilor arheologice,
zonele de protectie a siturilor arheologice sau istorice, instituite conform legii,
sunt totodata si zone cu potential arheologic reperat;
l) prin zona cu potential arheologic evidentiat intamplator se intelege
terenul in care existenta bunurilor de patrimoniu arheologic s-a evidentiat, in
mod neprevazut, ca urmare a:
(i) actiunilor umane, altele decat cercetarea arheologica atestata, cum ar
fi: lucrari de constructii, lucrari de prospectiuni geologice, inclusiv
teledetectie, lucrari agricole, precum si alte tipuri de lucrari si cercetari
efectuate subteran sau subacvatic;
(ii) actiunilor factorilor naturali, cum ar fi: seism, alunecari de teren,
inundatii, eroziunea solului si altele;
si in cazul carora este necesara o cercetare arheologica in vederea
inregistrarii si valorificarii stiintifice a acestora.
Zona cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator se delimiteaza in
jurul locului descoperirii arheologice intamplatoare, dupa caz, astfel:
(i) pe toata suprafata terenului care face obiectul autorizarii de
construire;
(ii) pe o raza de 50 metri fata de locul descoperirii, in cazul in care
descoperirea s-a facut ca urmare a lucrarilor agricole sau a altor lucrari care
nu au nevoie de autorizatie de construire;
(iii) pe toata suprafata terenului afectat de actiunea factorilor naturali.
(2) Cercetarile arheologice preventive si de salvare sunt parte componenta
a strategiilor de dezvoltare durabila, economico-sociala, turistica,
urbanistica si de amenajare a teritoriului, la nivel national si local.
CAP. 2
Protejarea patrimoniului arheologic
Art. 3
(1) Statul garanteaza si asigura protejarea patrimoniului arheologic in
conditiile stabilite prin prezenta ordonanta.
(2) Ministerul Culturii si Cultelor este autoritatea administratiei publice
centrale de specialitate care raspunde de elaborarea strategiilor si normelor
specifice de cercetare in vederea protejarii patrimoniului arheologic si care
urmareste aplicarea acestora.
(3) Autoritatile administratiei publice centrale de specialitate,
institutiile de specialitate subordonate acestora si autoritatile
administratiei publice locale colaboreaza si raspund, conform legii, de
activitatea de protejare a patrimoniului arheologic.
Art. 4
(1) Bunurile de patrimoniu arheologic pot fi parte integranta a
patrimoniului cultural national si pot fi clasate si protejate ca bunuri de
patrimoniu cultural national mobil sau ca monumente istorice, conform legii.
(2) Descoperirile de vestigii arheologice sau de bunuri mobile din
categoria celor care fac obiectul clasarii in patrimoniul cultural national
mobil, realizate ca urmare a cercetarilor arheologice, se anunta de catre
titularul autorizatiei de cercetare directiilor pentru cultura, culte si
patrimoniul cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
conformitate cu Regulamentul sapaturilor arheologice.
(3) Descoperirile arheologice intamplatoare se anunta, in termen de cel
mult 72 de ore, primarului localitatii de catre persoana descoperitoare,
proprietarul ori titularul dreptului de administrare a terenului in cauza.
Art. 5
(1) Prin protejarea bunurilor si terenurilor de patrimoniu arheologic din
zonele definite la art. 2 alin. (1) lit. k) si l) se intelege adoptarea
masurilor stiintifice, administrative si tehnice care urmaresc pastrarea
vestigiilor descoperite intamplator sau ca urmare a cercetarii arheologice pana
la clasarea bunurilor respective sau pana la finalizarea cercetarii
arheologice, prin instituirea de obligatii in sarcina proprietarilor,
administratorilor sau titularilor de alte drepturi reale asupra terenurilor
care contin sau au continut bunurile de patrimoniu arheologic respective,
precum si prin reglementarea sau interzicerea oricaror activitati umane,
inclusiv a celor autorizate anterior.
(2) Descarcarea de sarcina arheologica este procedura prin care se confirma
ca un teren in care a fost evidentiat patrimoniul arheologic poate fi redat
activitatilor umane curente.
(3) Certificatul de descarcare de sarcina arheologica reprezinta actul
administrativ emis in conditiile prezentei ordonante, prin care se anuleaza
regimul de protectie instituit anterior asupra terenului in care a fost
evidentiat patrimoniul arheologic.
(4) Regimul de protectie a zonelor cu potential arheologic cunoscut si
cercetat este reglementat de legislatia in vigoare privitoare la protejarea
monumentelor istorice si a bunurilor mobile care fac parte din patrimoniul
cultural national.
(5) Certificatul de descarcare de sarcina arheologica este emis de
Ministerul Culturii si Cultelor, in urma consultarii Comisiei Nationale de
Arheologie.
(6) Prin derogare de la prevederile alin. (5), in cazul cercetarilor
arheologice preventive necesitate de constructia de locuinte private,
Certificatul de descarcare de sarcina arheologica este emis de serviciile
deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, cu obligatia acestora de a
instiinta directia de specialitate din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor.
(7) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat, delimitate si instituite
conform legii, beneficiaza de protectia acordata zonelor protejate, precum si
de masurile specifice de protectie prevazute de prezenta ordonanta.
(8) In cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator si
delimitat conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. l) se instituie, din
momentul descoperirii de bunuri arheologice, pentru o perioada ce nu poate
depasi 12 luni, regimul de protectie pentru bunurile arheologice si zonele cu
potential arheologic, in vederea cercetarii si stabilirii regimului de
protejare.
(9) Cercetarile arheologice se efectueaza numai pe baza autorizatiei emise
de Ministerul Culturii si Cultelor si in conformitate cu aceasta, in conditiile
prezentei ordonante.
(10) Persoanele fizice si juridice care detin si/sau comercializeaza
detectoare de metale sunt obligate sa obtina in prealabil autorizatia
inspectoratului de politie al judetului respectiv, a Directiei Generale de
Politie a Municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi au domiciliul
sau, dupa caz, sediul, si sa se inregistreze la aceste autoritati.
(11) Prevederile alin. (10) nu se aplica unitatilor si formatiunilor
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor,
Serviciului Roman de Informatii si ale Serviciului de Protectie si Paza.
(12) In vederea detinerii detectoarelor de metale de catre personalul de
specialitate atestat si inscris in Registrul arheologilor, acesta are obligatia
ca, inainte de a obtine autorizatia prevazuta la alin. (10), sa obtina avizul
prealabil emis de Ministerul Culturii si Cultelor.
(13) Accesul cu detectoare de metal si utilizarea lor in situri
arheologice, in zonele de interes arheologic prioritar si in zonele cu
patrimoniu arheologic reperat sunt permise numai pe baza autorizarii prealabile
emise de Ministerul Culturii si Cultelor.
(14) Pana la descarcarea de sarcina arheologica terenul care face obiectul
cercetarii este protejat ca sit arheologic, conform legii.
(15) Autorizarea lucrarilor de construire sau desfiintare din zonele cu
patrimoniu arheologic reperat se aproba numai pe baza si in conformitate cu
avizul Ministerului Culturii si Cultelor.
(16) In cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator, in
conditiile prevederilor alin. (8), pana la descarcarea de sarcina arheologica
autorizarea de construire se suspenda sau, dupa caz, primarul localitatii
dispune intreruperea oricarei alte activitati, in conformitate cu avizul
directiilor pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si se instituie regimul de supraveghere sau
sapatura arheologica.
Art. 6
(1) Pentru efectuarea sapaturilor impuse de cercetarile arheologice se
foloseste si personal necalificat, angajat prin conventie incheiata intre
institutia angajatoare si lucratori, in conditiile prezentei ordonante.
(2) Conventiile prevazute la alin. (1) se pot incheia pentru o durata de
cel mult 180 de zile, pentru desfasurarea unor activitati sezoniere cu program
de lucru prelungit; conditiile si metodologia incheierii acestor conventii se
stabilesc prin ordin al ministrului culturii si cultelor, care va fi publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(3) Institutiile organizatoare pot folosi si alti specialisti pentru
efectuarea de cercetari, studii sau alte lucrari, care isi vor desfasura
activitatea pe baza de contract incheiat in conditiile Legii nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile
ulterioare; contractul va contine clauze cu privire la termenul de predare a
raportului de sapatura, precum si la cesionarea dreptului de autor asupra
rezultatelor stiintifice ale cercetarii, studiului sau lucrarii efectuate.
(4) Contravaloarea serviciilor si activitatilor prestate potrivit alin. (1)
si (3) se stabileste prin negociere directa intre parti; pentru aceasta se
calculeaza impozitul si contributia la asigurarile de sanatate, potrivit legii.
Art. 7
In cazul lucrarilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. f), persoanele
fizice sau juridice, de drept public ori privat, precum si ordonatorii
principali de credite ai autoritatilor si institutiilor publice au obligatia sa
finanteze:
a) stabilirea, prin studiul de fezabilitate al investitiei si prin
proiectul tehnic, a masurilor ce urmeaza sa fie detaliate si a necesarului de
fonduri pentru cercetarea preventiva sau de salvare, dupa caz, si protejarea
patrimoniului arheologic sau, dupa caz, descarcarea de sarcina arheologica a
zonei afectate de lucrari si aplicarea acestor masuri;
b) activitatea de supraveghere arheologica, pe intreaga durata a
lucrarilor, avand drept scop protejarea patrimoniului arheologic si a
descoperirilor arheologice intamplatoare;
c) orice modificari ale proiectului, necesare pentru protejarea
descoperirilor arheologice.
Art. 8
(1) Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara si oficiile din
subordinea sa au obligatia sa includa zonele de patrimoniu arheologic reperat,
pe baza Listei cuprinzand zonele cu patrimoniu arheologic reperat, in planurile
cadastrale si in hartile topografice; lista cuprinzand aceste zone se preia de
la directiile pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat se includ in cadastrul de
specialitate al zonelor protejate naturale si construite.
Art. 9
(1) Proprietarii si titularii dreptului de administrare sau ai altor
drepturi reale asupra terenurilor in care se afla situri arheologice si celor
pe care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat au obligatia
de a permite accesul personalului autorizat, in conditiile prezentei ordonante,
in vederea cercetarii si protejarii patrimoniului arheologic, precum si
asigurarii masurilor de protectie si paza a bunurilor de patrimoniu.
(2) Proprietarii sau arendasii de terenuri, persoane fizice sau juridice de
drept privat, sunt indreptatiti la plata unor despagubiri pentru veniturile
agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice
pentru perioada in care se desfasoara acestea, in cuantumurile si in conditiile
stabilite prin metodologia aprobata prin hotarare a Guvernului.
(3) Despagubirea pentru venitul agricol nerealizat se plateste persoanei
indreptatite de catre finantatorul sapaturii arheologice, in termen de 60 de
zile de la data inceperii cercetarii.
(4) Aducerea terenului la conditia sa initiala revine finantatorului
cercetarii arheologice.
Art. 10
Bunurile mobile rezultate in urma descoperirilor arheologice intamplatoare
vor fi predate de catre descoperitor in termen de maximum 72 de ore directiilor
pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
Art. 11
Proprietarii terenurilor sunt scutiti de plata impozitului pe terenul
agricol pentru suprafetele afectate de cercetarile arheologice, pe intreaga
durata a efectuarii acestora.
CAP. 3
Institutii si organisme de specialitate cu atributii in domeniul protejarii
patrimoniului arheologic
Art. 12
In domeniul protejarii patrimoniului arheologic Ministerul Culturii si
Cultelor indeplineste, direct sau prin institutiile sale subordonate,
urmatoarele atributii:
a) asigura aplicarea strategiei nationale, elaborarea normelor si
metodologiilor specifice si urmareste respectarea prevederilor legale din
domeniu;
b) asigura indeplinirea angajamentelor referitoare la protectia
patrimoniului arheologic la care Romania este parte, asumate prin conventiile
internationale referitoare la protectia patrimoniului arheologic la care
Romania este parte;
c) reprezinta statul in relatia cu proprietarii imobilelor, terenurilor sau
ai constructiilor din zonele cu patrimoniu arheologic si din zonele in care se
evidentiaza descoperiri arheologice;
d) elibereaza autorizatia de sapatura arheologica, prin directia sa de
specialitate, in urma consultarii Comisiei Nationale de Arheologie;
e) instituie si urmareste respectarea Regulamentului sapaturilor
arheologice;
f) instituie si actualizeaza Lista cuprinzand zonele de patrimoniu
arheologic reperat, elaboreaza si urmareste metodologia de avizare a lucrarilor
din aceste zone;
g) elaboreaza metodologia de planificare, executare si control privind
sapaturile preventive si de salvare, care se aproba prin ordin al ministrului
culturii si cultelor;
h) administreaza baza de date care alcatuieste Repertoriul arheologic
national;
i) instituie Registrul arheologilor si asigura actualizarea acestuia;
j) finanteaza sau cofinanteaza, impreuna cu autoritatile si institutiile
publice, cu persoanele fizice sau juridice de drept privat interesate,
cercetarea patrimoniului arheologic;
k) asigura editarea si publicarea anuala de catre Comisia Nationala de
Arheologie a Cronicii cercetarilor arheologice, precum si a altor publicatii de
specialitate;
l) organizeaza si finanteaza anual sesiunea nationala de rapoarte
arheologice.
Art. 13
Directiile pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, indeplinesc, in domeniul protejarii
patrimoniului arheologic, urmatoarele atributii:
a) urmaresc respectarea autorizatiei de sapatura arheologica si a
Regulamentului sapaturilor arheologice in unitatea administrativ-teritoriala de
competenta;
b) avizeaza, pe baza referatelor de specialitate, lucrarile ce urmeaza sa
fie efectuate in zonele cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator;
c) asigura supravegherea de specialitate a lucrarilor la care au fost
consemnate descoperiri arheologice intamplatoare, declansand, dupa caz,
procedurile de clasare prevazute de lege;
d) emit Certificatul de descarcare de sarcina arheologica, in cazul
cercetarilor arheologice preventive necesitate de constructia de locuinte
private, conform prevederilor prezentei ordonante;
e) anunta politia si jandarmeria cu privire la fiecare descoperire
intamplatoare, asa cum este ea definita in prezenta ordonanta, in vederea
organizarii pazei si/sau a supravegherii zonei respective.
Art. 14
(1) Se reorganizeaza Comisia Nationala de Arheologie, ca organism
stiintific de specialitate, fara personalitate juridica, cu rol consultativ in
domeniul patrimoniului arheologic, pe langa Ministerul Culturii si Cultelor.
Comisia Nationala de Arheologie functioneaza sub autoritatea stiintifica a
Academiei Romane.
(2) Comisia Nationala de Arheologie este formata din specialisti in
domeniu, care isi desfasoara activitatea in institutele de profil arheologic,
muzee, precum si in alte institutii.
(3) Comisia Nationala de Arheologie elaboreaza strategiile, avizeaza
programele nationale de cercetare, metodologiile, normativele si reglementarile
tehnico-stiintifice din domeniul cercetarii arheologice.
(4) Comisia Nationala de Arheologie are 21 de membri si functioneaza in
conformitate cu regulamentul sau de organizare si functionare, aprobat prin
ordin al ministrului culturii si cultelor.
(5) Functionarea Comisiei Nationale de Arheologie este asigurata de
Ministerul Culturii si Cultelor.
(6) Conducatorul Compartimentului Arheologie din cadrul Ministerului
Culturii si Cultelor este de drept secretarul Comisiei Nationale de Arheologie.
Art. 15
(1) Componenta nominala a Comisiei Nationale de Arheologie este aprobata
prin ordin al ministrului culturii si cultelor dintre specialistii in domeniu,
propusi in conformitate cu prevederile prezentului articol. Membrii Comisiei
Nationale de Arheologie au un mandat de 4 ani care poate fi reinnoit consecutiv
o singura data.
(2) Membrii Comisiei Nationale de Arheologie sunt propusi, conform
metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii si cultelor, de
catre:
a) Comisia Nationala de Arheologie;
b) Academia Romana, prin institutele sale de specialitate;
c) facultatile si institutele de cercetare de specialitate din domeniul
invatamantului;
d) Ministerul Culturii si Cultelor;
e) muzeele si asociatiile profesionale in domeniu, conform metodologiei
stabilite prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
(3) Propunerile Comisiei Nationale de Arheologie se vor face incepand cu al
doilea mandat de la data reorganizarii.
(4) Presedintele Comisiei Nationale de Arheologie este propus ministrului
culturii si cultelor de catre membrii acesteia prin vot secret si are, la data
alegerii sale, un mandat de 4 ani.
(5) Ministrul culturii si cultelor aproba prin ordin propunerea Comisiei
Nationale de Arheologie cu privire la presedintele acesteia sau o poate respinge,
motivat, o singura data. Daca prin votul a doua treimi din numarul membrilor
sai Comisia Nationala de Arheologie isi mentine propunerea initiala, ministrul
culturii si cultelor are obligatia sa o aprobe prin ordin. Daca nu sunt
intrunite cele doua treimi, ministrul culturii si cultelor solicita Comisiei
Nationale de Arheologie o noua propunere.
Art. 16
Comisia Nationala de Arheologie are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia nationala in domeniul cercetarii arheologice;
b) avizeaza planul anual al cercetarilor arheologice din Romania;
c) avizeaza normele si metodologiile din domeniul cercetarii arheologice;
d) elaboreaza si actualizeaza Regulamentul sapaturilor arheologice;
e) analizeaza solicitarile cu privire la eliberarea autorizatiilor de
sapaturi arheologice, indiferent de sursa lor de finantare;
f) propune clasarea siturilor arheologice;
g) stabileste criteriile si avizeaza atestarea specialistilor si expertilor
din domeniul cercetarii arheologice, inscrisi in Registrul arheologilor;
h) avizeaza documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului, care
cuprind situri arheologice sau zone cu patrimoniu arheologic reperat;
i) avizeaza studiile de fundamentare pentru definirea, instituirea si
delimitarea zonelor protejate care cuprind patrimoniul arheologic;
j) formuleaza prioritatile cercetarii arheologice in vederea alocarii
sumelor necesare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor;
k) propune Ministerului Culturii si Cultelor sau autoritatilor
administratiei publice locale achizitionarea de terenuri cu bunuri de
patrimoniu arheologic;
l) analizeaza contestatiile din domeniul sau de competenta;
m) avizeaza programele de pregatire a specialistilor si planurile de
specializare in domeniul cercetarii arheologice;
n) reprezinta Romania in cadrul organismelor internationale de specialitate
similare;
o) avizeaza planul cercetarilor arheologice efectuate de misiunile
arheologice romane pe teritoriul altor state, precum si protocoalele de
colaborare cu parteneri straini privind cercetari arheologice din Romania;
p) propune actualizarea Listei cuprinzand siturile arheologice de interes
prioritar;
q) indeplineste si alte atributii din domeniu, in conditiile legii.
Art. 17
(1) Se instituie Repertoriul arheologic national, administrat de Ministerul
Culturii si Cultelor, potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului
culturii si cultelor, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
(2) Repertoriul arheologic national cuprinde date stiintifice,
cartografice, topografice, imagini, planuri, precum si orice alte informatii
privitoare la:
a) zonele cu potential arheologic cunoscut si cercetat, zonele cu potential
arheologic cunoscut si necercetat, precum si zonele al caror potential
arheologic devine cunoscut intamplator sau ca urmare a cercetarilor arheologice
preventive sau de salvare;
b) monumentele, ansamblurile si siturile istorice in care s-au efectuat sau
sunt in curs de desfasurare cercetari arheologice;
c) informatii stiintifice privind bunurile mobile descoperite in zonele sau
la monumentele istorice prevazute la lit. a) si b).
Art. 18
Inscrierea monumentelor, ansamblurilor si siturilor arheologice in
Repertoriul arheologic national se face in doua grupe, A si B, corespunzator
grupei in care acestea au fost clasate in Lista cuprinzand monumentele
istorice.
CAP. 4
Atributiile autoritatilor administratiei publice locale in domeniul
patrimoniului arheologic
Art. 19
In vederea protejarii patrimoniului arheologic si a respectarii
prevederilor legale in acest domeniu autoritatile administratiei publice locale
au urmatoarele atributii:
a) coopereaza cu organismele si institutiile publice cu responsabilitati in
domeniul protejarii patrimoniului arheologic pentru punerea in aplicare si
respectarea masurilor si deciziilor acestora;
b) asigura protejarea patrimoniului arheologic si a descoperirilor
arheologice intamplatoare aflate in domeniul public sau privat al unitatilor
administrativ-teritoriale respective, alocand resurse financiare in acest scop;
c) pot colabora cu persoane fizice sau juridice de drept public ori privat
pentru finantarea cercetarii si punerea in valoare a descoperirilor
arheologice;
d) finanteaza cercetarea arheologica in vederea descarcarii de sarcina
arheologica a terenurilor pe care se efectueaza lucrari publice pentru care
sunt ordonatori principali de credite, prevazand distinct sumele necesare in
acest scop, potrivit prevederilor prezentei ordonante;
e) cuprind in programele de dezvoltare economico-sociala si urbanistica,
respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea
patrimoniului arheologic;
f) aproba documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism, in
conformitate cu avizele de specialitate ale Ministerului Culturii si Cultelor,
si elaboreaza sau modifica astfel de documentatii in scopul stabilirii de
masuri de protejare a patrimoniului arheologic evidentiat intamplator sau ca
urmare a cercetarilor arheologice preventive si de salvare, potrivit legii;
g) colaboreaza cu directiile pentru cultura, culte si patrimoniul cultural
national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, transmitand acestora
informatii actualizate cu privire la cererile de autorizare de construire in
zonele de patrimoniu arheologic reperat;
h) precizeaza in certificatul de urbanism regimul imobilelor aflate in zone
cu patrimoniu arheologic reperat;
i) iau masurile administrative corespunzatoare si notifica proprietarilor
si titularilor de drepturi reale asupra imobilelor obligatiile ce le revin
pentru prevenirea degradarii descoperirilor arheologice intamplatoare.
Art. 20
In domeniul protejarii patrimoniului arheologic aflat in teritoriul sau
administrativ de competenta, primarul are urmatoarele atributii specifice:
a) dispune suspendarea autorizatiei de construire si oprirea oricaror
lucrari de construire sau de desfiintare de constructii in situatia
descoperirii de vestigii arheologice sau de alte bunuri pentru care s-a
declansat procedura de clasare; anunta in cel mai scurt timp directia pentru
cultura, culte si patrimoniul cultural national si organizeaza paza
descoperirilor arheologice intamplatoare;
b) elibereaza autorizatia de construire sau de desfiintare, numai pe baza
si in conformitate cu prevederile avizului Ministerului Culturii si Cultelor,
pentru lucrarile din zonele cu patrimoniu arheologic reperat, precum si pentru
lucrarile din zonele cu patrimoniu arheologic evidentiat intamplator;
c) asigura paza si protectia descoperirilor arheologice aflate in
proprietate publica, semnaland de urgenta directiei pentru cultura, culte si
patrimoniul cultural national orice nerespectare a legii.
CAP. 5
Zone de interes arheologic prioritar
Art. 21
(1) Dezvoltarea durabila a zonelor de interes arheologic prioritar este
obiectiv de interes national; protejarea si punerea in valoare a patrimoniului
arheologic din aceste zone sunt, in conditiile legii, cauza de utilitate
publica.
(2) Finantarea cercetarii arheologice, a conservarii, restaurarii si
punerii in valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se
face de la bugetul de stat prin bugetul alocat Ministerului Culturii si
Cultelor.
(3) Cheltuielile necesare in vederea cercetarilor arheologice, conservarii,
restaurarii si punerii in valoare a siturilor din zonele de interes arheologic
prioritar se pot asigura, prin cofinantare, in conditiile legii, din bugetele
autoritatilor administratiei publice locale pe al caror teritoriu se afla
aceste situri.
Art. 22
(1) Autoritatile administratiei publice locale pe al caror teritoriu se
gasesc zone de interes arheologic prioritar au obligatia de a prevedea masuri
administrative si tehnice pentru protejarea patrimoniului arheologic si punerea
sa in valoare prin integrarea acestuia in planurile de dezvoltare economica,
sociala si teritoriala a localitatilor.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia sa prevada in bugetele
proprii fondurile necesare pentru:
a) elaborarea si, dupa caz, modificarea documentatiilor de urbanism si
amenajare a teritoriului, in vederea protejarii si punerii in valoare a
patrimoniului arheologic;
b) elaborarea reglementarilor speciale de protectie in zona;
c) marcarea limitelor zonei de interes arheologic prioritar si informarea
publicului cu privire la regimul special de protectie a zonei.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si pentru elaborarea
documentatiilor prevazute la alin. (2) autoritatile administratiei publice
locale pot beneficia de transferuri cu destinatie speciala din bugetul de stat,
in conditiile legii, precum si de cofinantare de la bugetul ministerelor
implicate.
(4) Avizarea documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului pentru
zonele de interes arheologic prioritar se face de catre Ministerul Culturii si
Cultelor si de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 23
La propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si a Ministerului
Culturii si Cultelor Guvernul va aproba metodologia de organizare si asigurare
a pazei speciale a siturilor de interes arheologic prioritar, precum si modul
de finantare a acestor masuri.
Art. 24
(1) Proprietarii si titularii dreptului de administrare si ai altor
drepturi reale asupra imobilelor din siturile arheologice din zonele de interes
arheologic prioritar au obligatia de a permite accesul personalului autorizat
de Ministerul Culturii si Cultelor in vederea cercetarii arheologice si
protejarii patrimoniului arheologic si de a asigura masurile de protectie si
paza a bunurilor de patrimoniu arheologic, conform legii.
(2) Ca urmare a protectiei speciale a siturilor arheologice inscrise in
Repertoriul arheologic national, in conditiile reglementarilor art. 22,
proprietarii sau arendasii, persoane fizice sau juridice de drept privat, sunt
indreptatiti la plata unor despagubiri pentru veniturile agricole nerealizate
pe terenurile care fac obiectul sapaturilor arheologice pentru perioada in care
se desfasoara acestea, in cuantumurile si in conditiile stabilite prin
metodologia aprobata prin hotarare a Guvernului.
(3) Despagubirea pentru venitul agricol nerealizat se plateste persoanei
indreptatite de catre finantatorul sapaturii arheologice, in termen de 60 de
zile de la data inceperii cercetarii arheologice.
CAP. 6
Infractiuni si contraventii
Art. 25
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage, dupa caz, raspunderea
civila, administrativa, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 26
Efectuarea oricaror lucrari care pot afecta siturile arheologice, inaintea
obtinerii Certificatului de descarcare de sarcina arheologica, se considera
distrugere a monumentelor istorice si se pedepseste potrivit prevederilor legii
penale.
Art. 27
(1) Accesul cu detectoare de metale si utilizarea lor in zonele cu
patrimoniu arheologic reperat, fara autorizarea prealabila prevazuta la art. 5
alin. (13), constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 1 la 5
ani si confiscarea detectoarelor.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 28
(1) Comercializarea detectoarelor de metale fara autorizatia prevazuta la
art. 5 alin. (10) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la
1 la 5 ani si confiscarea detectoarelor.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 29
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) desfasurarea, fara autorizatia emisa in conditiile prezentei ordonante,
de cercetari arheologice, precum si a oricaror alte activitati care afecteaza
integritatea sau pun in pericol conservarea patrimoniului arheologic, cu amenda
de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei;
b) neanuntarea descoperirilor arheologice prevazute la art. 4 alin. (2) de
catre titularul autorizatiei de cercetare, cu amenda de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei;
c) neanuntarea, in termenul stabilit de prezenta ordonanta, a
descoperirilor de catre persoanele prevazute la art. 4 alin. (3) pentru
descoperiri arheologice intamplatoare, cu amenda de la 20.000.000 lei la
500.000.000 lei si confiscarea bunurilor descoperite; neanuntarea
descoperirilor arheologice prilejuite de lucrarile de construire sau de
desfiintare constituie circumstanta agravanta;
d) incalcarea prevederilor art. 7 lit. a) si b), cu amenda de la
250.000.000 lei la 750.000.000 lei;
e) nerespectarea avizului Ministerului Culturii si Cultelor sau emiterea
autorizarii de construire in absenta acestui aviz pentru lucrarile de
construire sau de desfiintare din zonele cu patrimoniu arheologic reperat, cu
amenda de la 50.000.000 lei la 250.000.000 lei;
f) neindeplinirea atributiilor prevazute la art. 13 lit. a) si c), cu amenda
de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei;
g) detinerea de detectoare de metale fara autorizatia prevazuta la art. 5
alin. (10), cu amenda de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei si confiscarea
detectoarelor;
h) detinerea de detectoare de metale fara avizul prevazut la art. 5 alin.
(12), cu amenda de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei si confiscarea
detectoarelor;
i) incalcarea prevederilor art. 9 alin. (1) si ale art. 24 alin. (1), cu
amenda de la 50.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (1) se actualizeaza prin
hotarare a Guvernului.
Art. 30
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, dupa caz,
de catre:
a) specialistii directiilor pentru cultura, culte si patrimoniul cultural
national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) imputernicitii Ministerului Culturii si Cultelor;
c) inspectorii teritoriali ai Inspectoratului de Stat in Constructii;
d) organele de politie, care au si obligatia de a da curs oricaror
solicitari in exercitarea atributiilor personalului prevazut la lit. a) - c).
(2) Contraventiile prevazute la art. 29 alin. (1) lit. a), b) si i) se
constata, iar sanctiunea se aplica de catre specialistii directiilor pentru
cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, de catre primar, respectiv primarul general al
municipiului Bucuresti, sau de presedintele consiliului judetean, precum si de
catre imputernicitii acestora.
Art. 31
Contraventiilor prevazute la art. 29 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28 si 29.
Art. 32
(1) Desfiintarea, distrugerea partiala sau degradarea siturilor arheologice
care sunt monumente istorice se sanctioneaza conform legii penale.
(2) In cazul degradarii acestora se aplica si masura corelativa a obligarii
faptuitorului la refacerea partilor de constructie degradate, pe baza avizului
organismelor de specialitate prevazute in prezenta ordonanta.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II alin. (2) din Legea nr. 462/2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 43/2000 privind
protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca
zone de interes national, care nu sunt incorporate in textul republicat al
Ordonantei Guvernului nr. 43/2000:
"(2) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, ministrul culturii si cultelor va aproba prin ordin Regulamentul de
organizare si functionare al Comisiei Nationale de Arheologie."