E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 22 din 29 ianuarie 1999    * Republicata

privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 69 din  3 februarie 2003


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. IV din Legea nr. 528 din 17 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 din 9 august 2002, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 528/2002 a fost rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 20 ianuarie 2003.
    Ordonanta Guvernului nr. 22 din 29 ianuarie 1999 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 29 ianuarie 1999.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezenta ordonanta reglementeaza administrarea si utilizarea infrastructurii de transport naval, modul de organizare si functionare a administratiilor portuare si/sau de cai navigabile, precum si modul de autorizare si de desfasurare a activitatilor de transport naval.
    Art. 2
    Prevederile prezentei ordonante se aplica in porturi si pe cai navigabile, navelor si activitatilor de transport naval care se desfasoara in aceste zone.
    Art. 3
    Prevederile prezentei ordonante nu se aplica in porturile militare si in zonele in care se desfasoara in exclusivitate activitati militare, precum si navelor militare, respectiv ale Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului de Interne.
    Art. 4
    (1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit in continuare minister, este autoritatea de stat in domeniul transporturilor navale, care elaboreaza si coordoneaza politica si programele de dezvoltare a sistemului de transport naval si, ca autoritate de reglementare, elaboreaza si promoveaza actele normative si normele specifice privind administrarea, utilizarea si concesionarea infrastructurii de transport naval, desfasurarea activitatilor de transport naval in porturile si apele nationale navigabile ale Romaniei si asigura aducerea la indeplinire a obligatiilor care revin statului din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
    (2) Ministerul isi indeplineste atributiile prevazute la alin. (1) direct, prin Directia generala a transporturilor maritime, pe Dunare si cai navigabile, denumita in continuare directie, sau, prin delegare de competenta, dupa caz, prin institutiile publice, regiile autonome, companiile nationale sau societatile comerciale aflate in subordinea ori sub autoritatea sa.
    (3) Directia coordoneaza institutiile publice, companiile nationale, regiile autonome si societatile comerciale din domeniul transportului naval prevazute la alin. (2) si controleaza administratiile portuare si/sau de cai navigabile in ceea ce priveste aplicarea prevederilor prezentei ordonante.
    Art. 5
    (1) Aplicarea politicilor portuare si a programelor de dezvoltare a infrastructurilor portuare si a cailor navigabile, elaborate de catre minister, asigurarea functionalitatii porturilor si a infrastructurii de transport naval, administrarea acestora si urmarirea sau asigurarea furnizarii serviciilor de siguranta si asigurarea desfasurarii activitatilor auxiliare prevazute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se fac de catre administratiile portuare si/sau de cai navigabile, denumite in continuare administratii.
    (2) Administratiile indeplinesc functia de autoritati portuare si/sau de cai navigabile.

    CAP. 2
    Infrastructura de transport naval

    Art. 6
    Infrastructura de transport naval este constituita din apele nationale navigabile ale Romaniei, zonele maritime sau de cai navigabile, terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele si alte constructii hidrotehnice destinate acostarii navelor, constructiile hidrotehnice aferente porturilor, cailor si canalelor navigabile, ecluzele, apararile si consolidarile de maluri si de taluzuri, senalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice din interiorul porturilor sau in lungul canalelor navigabile si caile ferate din interiorul porturilor.
    Art. 7
    (1) Porturile sunt suprafete delimitate din teritoriul national, situate la malul marii sau al unei cai navigabile, protejate natural sau artificial impotriva valurilor, vanturilor, curentilor si gheturilor, construite si echipate astfel incat sa permita, in principal, primirea si adapostirea navelor, incarcarea, descarcarea, transbordarea, depozitarea marfurilor, primirea si expedierea acestora cu mijloace de transport, imbarcarea si debarcarea pasagerilor.
    (2) Portul cuprinde totalitatea acvatoriilor, terenurilor, constructiilor hidrotehnice, senalelor de acces, radelor interioare, cladirilor, magaziilor, platformelor, cailor ferate, drumurilor, instalatiilor si echipamentelor aflate in perimetrul acestuia.
    (3) Porturile se clasifica dupa cum urmeaza:
    a) din punct de vedere al formei de proprietate asupra terenurilor portuare:
    1. porturi a caror infrastructura apartine domeniului public;
    2. porturi a caror infrastructura este proprietate privata;
    b) din punct de vedere al asezarii geografice:
    1. porturi situate pe malul marii;
    2. porturi situate pe cai navigabile interioare;
    c) din punct de vedere al obiectului de activitate:
    1. porturi comerciale, destinate in principal derularii traficului comercial de marfuri si de pasageri;
    2. porturi de agrement, destinate in principal navelor si ambarcatiunilor de agrement;
    3. porturi pescaresti, destinate in principal navelor de pescuit;
    4. porturi militare;
    d) din punct de vedere al accesului:
    1. porturi deschise accesului public;
    2. porturi inchise accesului public.
    Art. 8
    Limitele terenurilor portuare se stabilesc de catre minister.
    Art. 9
    (1) Radele portuare sunt acvatorii destinate adapostirii sau stationarii navelor in vederea intrarii in port ori, in cazuri speciale, operarii navelor. Radele din afara limitelor portului sunt rade exterioare, iar cele din interiorul limitelor portului sunt rade interioare.
    (2) Acvatoriile portuare sunt constituite din totalitatea suprafetelor apelor incluse in limitele porturilor.
    Art. 10
    Ministerul stabileste limitele radelor portuare.
    Art. 11
    (1) Pentru a putea sa functioneze orice port trebuie sa obtina o autorizatie emisa de minister pe baza unui caiet de sarcini.
    (2) In caietul de sarcini ministerul stabileste criteriile si procedurile de autorizare a porturilor.
    (3) In caietul de sarcini al fiecarui port ministerul stabileste conditiile de desfasurare a activitatilor si serviciile de siguranta care sunt obligatorii in portul respectiv.
    (4) Nerespectarea conditiilor inscrise in caietul de sarcini poate atrage suspendarea sau anularea autorizatiei.
    Art. 12
    (1) Dezvoltarea fiecarui port se realizeaza pe baza unui plan de dezvoltare, in concordanta cu politica si cu programele de dezvoltare elaborate de minister si de administratiile publice locale.
    (2) Planurile de construire sau de dezvoltare a porturilor, precum si lucrarile privind modificarea infrastructurii de transport naval existente se avizeaza de administratiile publice locale si se aproba de minister.
    Art. 13
    (1) Constituie zona maritima sau de cale navigabila fasia de teren, indiferent de forma de proprietate asupra terenului, situata in lungul tarmului marii sau al apelor interioare navigabile, pe o latime de 30 metri masurata de la marginea apei spre interiorul uscatului. In cazul apelor cu nivel variabil, marginea apei se considera linia apelor medii.
    (2) In cazuri justificate, pe anumite portiuni, Guvernul poate decide marirea latimii zonei maritime sau de cale navigabila.
    (3) In porturi zona maritima sau de cale navigabila coincide cu incinta portuara.
    (4) Zona maritima sau de cale navigabila este destinata:
    a) instalarii semnelor si semnalelor de navigatie necesare desfasurarii navigatiei in conditii de siguranta;
    b) accesului pentru supraveghere si interventii vizand siguranta navigatiei;
    c) asigurarii vizibilitatii semnelor si semnalelor de navigatie si pentru desfasurarea navigatiei in conditii de siguranta;
    d) asigurarii conditiilor de consolidare si protectie a cailor navigabile.
    Art. 14
    In zona maritima sau de cale navigabila, indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor, lucrarile si orice alte instalatii si amenajari care ar putea periclita siguranta navigatiei prin incalcarea prevederilor art. 13 alin. (4) se pot executa numai cu autorizarea ministerului.
    Art. 15
    (1) In zona maritima sau de cale navigabila administratiile instaleaza semne si semnale de navigatie, de zi si de noapte, in punctele pe care le considera necesare pentru siguranta navigatiei. In acest scop administratiile pot solicita, potrivit dispozitiilor legale, efectuarea defrisarilor necesare mentinerii vizibilitatii semnelor si semnalelor de navigatie.
    (2) Proprietarii sau, dupa caz, administratorii terenurilor aflate in zona maritima sau de cale navigabila au obligatia de a permite instalarea semnelor si semnalelor de navigatie, de a evita obturarea acestora si de a permite accesul persoanelor care efectueaza operatiuni de verificare si reparare a acestora, de consolidare si de protectie a cailor navigabile, precum si a utilajelor folosite la aceste operatiuni.
    (3) Cheltuielile de instalare si de intretinere a semnelor si semnalelor de navigatie sunt suportate de administratiile respective.
    Art. 16
    Lucrarile in acvatoriile portuare sau in albia cailor navigabile, dragajele de extractie si altele asemenea se pot executa, in conditiile legii, numai dupa autorizarea de catre minister. Pe perioada efectuarii lucrarilor executantul are obligatia sa asigure semnalizarea conform cerintelor impuse de administratiile respective.
    Art. 17
    Instalarea ori construirea de poduri sau instalarea de conducte ori de cabluri peste sau sub caile navigabile interioare sau in porturi se face in conditiile legii si cu autorizarea ministerului. Proprietarii sau administratorii acestor instalatii si constructii au obligatia de a le marca si de a le semnaliza conform regulilor privind semnalizarea de navigatie, de a asigura vizibilitatea semnalelor si a marcajelor respective si de a le mentine in functiune.
    Art. 18
    Terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele si alte constructii hidrotehnice destinate acostarii navelor, senalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice si caile ferate din interiorul porturilor, care fac parte din domeniul public, se pot concesiona, inchiria sau pot fi date in administrare in conditiile legii.

    CAP. 3
    Activitati de transport naval

    Art. 19
    (1) In sensul prezentei ordonante, activitatile de transport naval care se desfasoara in porturi si pe cai navigabile sunt clasificate astfel:
    a) activitati de transport de marfuri si/sau de persoane cu nave, care cuprind:
    1. transporturile publice maritime sau fluviale de persoane si/sau de marfuri, efectuate de persoane juridice;
    2. transporturile maritime sau fluviale de persoane si/sau de marfuri, in folos propriu;
    3. transporturile maritime sau fluviale de bunuri si/sau de persoane, in interes personal;
    b) activitati conexe activitatilor de transport naval, care cuprind:
    1. serviciile de siguranta in porturi si pe cai navigabile, denumite in continuare servicii de siguranta, precum: pilotajul navelor maritime la intrarea si iesirea din porturi, intre danele aceluiasi port si pe caile navigabile, legarea-dezlegarea navelor maritime, remorcajul de manevra al navelor maritime in porturi;
    2. activitatile in legatura cu operarea navelor, cum ar fi: incarcarea/descarcarea navelor, depozitarea, stivuirea, amararea, sortarea, marcarea, paletizarea, pachetizarea, containerizarea, insacuirea si alte activitati privind marfurile, expeditiile interne si internationale, agenturarea, brocherajul, curatarea hambarelor si a magaziilor navelor, buncherajul, curatarea si degazarea tancurilor navelor;
    c) activitati auxiliare activitatilor de transport naval, care cuprind:
    1. activitatile privind intretinerea infrastructurii de transport naval, cum ar fi: intretinerea si repararea infrastructurilor de transport naval, semnalizarea terestra si plutitoare pentru navigatie, dragajul de intretinere pentru asigurarea adancimilor in porturi si pe caile navigabile, asistenta navelor la operarea marfurilor periculoase, preluarea reziduurilor si a apelor uzate de la nave, preluarea gunoiului si a resturilor menajere de la nave;
    2. alte activitati, cum ar fi: executarea de constructii hidrotehnice specifice transportului naval, lucrarile de scafandrerie, supravegherea navelor fara echipaj, serviciile pentru nave de agrement si turism, dragajul de extractie, refurnizarea de apa, energie electrica si termica, asistenta, salvarea si ranfluarea navelor, reparatii la nave, aprovizionarea navelor.
    (2) Agentii economici care desfasoara activitatile de transport naval stabilite la alin. (1) lit. a) se autorizeaza de catre minister. O cerinta obligatorie pentru autorizarea agentilor economici pentru activitatea de transport maritim international este constituirea unei garantii banesti pentru riscul de neplata si de abandonare a echipajelor in strainatate.
    (3) Ministerul stabileste activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 si lit. c) pct. 2, care pot fi executate numai de catre agenti economici autorizati, precum si criteriile de autorizare.
    Art. 20
    (1) Activitatile prevazute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se executa de administratii, direct sau prin intermediul unor agenti economici, in conformitate cu legislatia in vigoare si sub controlul respectivelor administratii.
    (2) Se interzice administratiilor efectuarea activitatilor prevazute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 2 si lit. c) pct. 2, cu exceptia refurnizarii de apa, energie electrica si termica, serviciilor pentru nave de agrement si turism, salvarii si ranfluarii navelor, care se efectueaza de administratii sau de agenti economici, dupa caz.
    Art. 21
    (1) Activitatile de incarcare/descarcare a navelor si de imbarcare/debarcare a pasagerilor se desfasoara, de regula, numai in porturi.
    (2) In cazuri deosebite activitatile prevazute la alin. (1) se pot desfasura, la cerere, si in afara porturilor, in puncte izolate la mal sau pe caile navigabile.
    (3) Criteriile si modalitatea de obtinere a aprobarii pentru infiintarea unui punct izolat in vederea desfasurarii acestor activitati se stabilesc de catre minister.

    CAP. 4
    Administrarea porturilor si a cailor navigabile

    Art. 22
    Administratiile prevazute la art. 5 pot fi institutii publice, regii autonome, companii nationale sau societati comerciale.
    Art. 23
    (1) Administratiile din porturile sau de pe caile navigabile unde infrastructura portuara apartine domeniului public se infiinteaza prin hotarare a Guvernului.
    (2) In porturile unde infrastructura apartine domeniului privat atributiile administratiei sunt indeplinite de o persoana juridica, desemnata de catre proprietarul infrastructurii.
    (3) Administratiile prevazute la alin. (2) isi pot desfasura activitatea numai cu avizul ministerului.
    Art. 24
    (1) Administratiile au obligatia sa intocmeasca regulamente de exploatare portuara si sa le supuna spre aprobare ministerului.
    (2) Prevederile regulamentelor prevazute la alin. (1) sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati de transport naval in portul respectiv.
    Art. 25
    (1) Administratiile au in principal urmatoarele atributii si obligatii:
    a) de a asigura repararea, intretinerea si mentinerea caracteristicilor tehnice minime ale infrastructurii de transport naval care le-a fost concesionata sau data in administrare;
    b) de a pune la dispozitie utilizatorilor infrastructura de transport naval prevazuta la lit. a), in mod nediscriminatoriu, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
    c) de a urmari sau de a asigura furnizarea permanenta a serviciilor de siguranta;
    d) de a tine evidenta muncitorilor portuari care efectueaza activitati de incarcare/descarcare a navelor, de depozitare, stivuire, pachetizare, paletizare a marfurilor, de curatare a navelor si altele asemenea;
    e) de a asigura semnalizarea costiera si plutitoare, precum si adancimile minime in porturi si pe caile navigabile;
    f) de a asigura semnalizarea in mare larga in zona porturilor, activitate pentru care pot percepe tarife.
    (2) Administratiile pot desfasura si alte activitati care vor fi prevazute in actele normative privind organizarea si functionarea acestora.
    Art. 26
    Prin delegare de competenta administratiile pot aduce la indeplinire si unele obligatii ce revin statului din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, cum ar fi: cautarea si salvarea vietilor omenesti pe mare, interventia in caz de poluare, preluarea reziduurilor, a apelor uzate, a gunoiului si a resturilor menajere de la nave si altele asemenea.
    Art. 27
    Pentru desfasurarea activitatilor avand ca scop aducerea la indeplinire a obligatiilor ce revin statului din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, administratiile primesc fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului.
    Art. 28
    (1) Pentru punerea la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de transport naval si pentru prestarea de servicii administratiile percep tarife stabilite conform legislatiei in vigoare.
    (2) Administratiile au obligatia sa faca publice tarifele prevazute la alin. (1), precum si facilitatile care se acorda privind plata acestor tarife.
    (3) Facilitatile prevazute la alin. (2) se acorda in mod nediscriminatoriu.
    Art. 29
    (1) Agentii economici care desfasoara activitati de transport naval in porturi si pe caile navigabile au obligatia sa transmita administratiilor in a caror zona isi desfasoara activitatea toate datele solicitate de catre acestea privind volumul de marfa operat, portul de incarcare/descarcare a marfurilor, numarul de nave operate si normele de operare.
    (2) Administratiile au obligatia sa centralizeze aceste date si sa le publice anual.
    (3) Veniturile realizate de administratiile portuare din subordinea autoritatilor administratiei publice locale, pentru punerea la dispozitie a infrastructurii de transport si prestari de servicii de siguranta, vor fi utilizate cu prioritate pentru acoperirea cheltuielilor proprii de functionare, pentru reparatia, intretinerea si dezvoltarea infrastructurilor si bunurilor din folosinta sau administrare.
    Art. 30
    (1) Ministerul are dreptul de a controla administratiile in ceea ce priveste modul de administrare si de utilizare a infrastructurii de transport naval, modul in care respecta regulamentul de exploatare portuara, precum si modul de indeplinire a obligatiilor ce revin statului din acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, pe care administratiile au fost mandatate sa le aduca la indeplinire.
    (2) Din organele de conducere ale oricarei administratii trebuie sa faca parte cel putin un reprezentant al ministerului.

    CAP. 5
    Exercitarea activitatii de control de catre administratii

    Art. 31
    Procedurile ce trebuie indeplinite pentru intrarea si iesirea navelor in/din porturi, precum si documentele aferente acestor proceduri se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    Art. 32
    (1) Administratiile portuare aloca danele in care navele urmeaza sa opereze si elibereaza permisul de acostare la aceste dane pe baza acceptului de intrare in port, eliberat de catre capitania de port.
    (2) Stabilirea ordinii de intrare a navelor in port si alocarea danelor de operare se fac in functie de solicitarile agentilor economici care desfasoara activitati de transport naval in portul respectiv.
    Art. 33
    Administratiile urmaresc si iau masurile necesare pentru ca traficul de marfuri in port si modul de depozitare a acestora sa nu afecteze securitatea infrastructurii portuare si operarea navelor.
    Art. 34
    Administratiile au dreptul de a interzice sau de a opri operatiunile de incarcare/descarcare a navelor daca se constata ca:
    a) navele au gaura de apa la corp;
    b) continuarea incarcarii/descarcarii pericliteaza securitatea infrastructurilor si a instalatiilor portuare;
    c) pescajul navei depaseste pescajul maxim admis in dana de operare sau in orice alte cazuri in care se constata ca este periclitata securitatea infrastructurii portuare;
    d) exista pericol de poluare.
    Art. 35
    In porturile sau in zonele din porturi in care nu s-a instituit obligativitatea pilotajului sau a remorcajului administratia poate impune ca navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, sa ia un pilot si/sau sa fie asistate in timpul manevrelor de un remorcher, in cazurile in care:
    a) navele sau incarcatura acestora constituie o amenintare iminenta pentru mediu; aceste categorii de nave si de marfuri trebuie facute publice in prealabil prin regulamentul de exploatare a portului sau prin avize catre navigatori;
    b) navele au corpul, masinile sau echipamentele deteriorate si acestea influenteaza in mod substantial siguranta navigatiei, caz in care se va solicita si avizul capitaniei de port.

    CAP. 6
    Concesionarea infrastructurii de transport naval

    Art. 36
    (1) Infrastructura de transport naval care apartine domeniului public poate fi:
    a) data in administrare administratiilor organizate ca institutii publice sau regii autonome;
    b) concesionata, in conditiile legii, administratiilor organizate ca societati comerciale sau companii nationale;
    c) concesionata, in conditiile legii, altor persoane juridice de drept privat, romane sau straine.
    (2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) calitatea de concedent o poate avea:
    a) ministerul, pentru infrastructura de transport naval care apartine domeniului public al statului;
    b) autoritatile administratiei publice locale, pentru infrastructura de transport naval care apartine domeniului public al judetelor, comunelor, oraselor si municipiilor.
    Art. 37
    In cazurile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. c) concedentul poate desemna administratiile ca reprezentant al sau in raporturile cu concesionarii.
    Art. 38
    Reprezentarea ministerului sau a autoritatilor administratiei publice locale de catre administratii in raporturile cu concesionarii se face pe baza de contract.
    Art. 39
    In calitatea lor de reprezentant al autoritatilor concedente administratiile au urmatoarele obligatii:
    a) verifica respectarea de catre concesionari a prevederilor contractului de concesiune, cum ar fi: modul de derulare a lucrarilor de investitii prevazute in contractul de concesiune si calitatea acestor lucrari, intretinerea si repararea de catre concesionari a bunurilor concesionate;
    b) avizeaza documentele de plata a redeventei.
    Art. 40
    (1) Pentru efectuarea, in numele ministerului sau al autoritatilor administratiei publice locale, a activitatilor prevazute la art. 39 administratiile au dreptul la plata unei sume in cuantum de 25% din redeventa incasata.
    (2) Modul de plata se stabileste prin contractul de reprezentare, incheiat intre minister sau autoritatile administratiei publice locale si administratii.

    CAP. 7
    Serviciile de siguranta in porturi si pe cai navigabile

    Art. 41
    Serviciile de siguranta sunt servicii de interes national si se desfasoara sub controlul statului, prin minister.
    Art. 42
    Serviciile de siguranta sunt prestate tuturor utilizatorilor care apeleaza la ele, pe o baza permanenta, nediscriminatorie, uniforma si continua, in conditii egale in ceea ce priveste calitatea, timpul si pretul.
    Art. 43
    Ministerul stabileste porturile, caile navigabile, zonele sau portiunile din aceste zone, precum si categoriile de nave, pentru care serviciile de siguranta sunt obligatorii.
    Art. 44
    Serviciile de siguranta pentru care s-a instituit obligativitatea conform art. 43 sunt servicii publice de interes national, care pot fi concesionate de catre minister, in conditiile legii, persoanelor juridice romane care indeplinesc conditiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
    Art. 45
    Ministerul poate desemna administratiile ca reprezentant al sau in raporturile cu concesionarii serviciilor de siguranta.
    Art. 46
    (1) Reprezentarea ministerului de catre administratii in raporturile cu concesionarii serviciilor de siguranta se face pe baza de contract.
    (2) In calitatea lor de reprezentant al ministerului administratiile au urmatoarele obligatii:
    a) urmaresc respectarea de catre concesionari a prevederilor din contractul de concesiune;
    b) urmaresc efectuarea serviciilor de siguranta in conditii de continuitate si securitate;
    c) avizeaza documentele de plata a redeventei;
    d) urmaresc respectarea tarifelor stabilite prin contract si modul de aplicare a acestora.
    Art. 47
    (1) Pentru efectuarea, in numele ministerului sau al autoritatilor administratiei publice locale, a activitatilor prevazute la art. 46 administratiile au dreptul la plata unei sume in cuantum de 25% din redeventa incasata.
    (2) Modul de plata se stabileste prin contractul de reprezentare, incheiat intre minister sau autoritatile administratiei publice locale si administratia respectiva.
    Art. 48
    (1) In cazul in care intr-un port sau intr-o zona dintr-o cale navigabila nu exista persoane juridice autorizate sa efectueze serviciile de siguranta prevazute la art. 44 sau in situatia imposibilitatii derularii contractelor de concesiune incheiate, furnizarea acestor servicii va fi asigurata de catre administratii.
    (2) In situatiile prevazute la alin. (1) ministerul concesioneaza temporar administratiilor, prin incredintare directa, serviciile publice respective.
    Art. 49
    Furnizarea serviciilor de siguranta, altele decat serviciile publice prevazute la art. 44, se asigura de catre administratii.
    Art. 50
    In cazul in care prin acordurile sau conventiile internationale la care Romania este parte se stabileste un anumit regim al serviciilor de siguranta, acest regim se aplica intocmai pentru porturile sau caile navigabile respective.

    CAP. 8
    Marfuri periculoase

    Art. 51
    Toti agentii economici care transporta sau opereaza marfuri periculoase in apele nationale navigabile sau in porturile romanesti au obligatia sa respecte prevederile legislatiei nationale si ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte. Aceste operatiuni se executa sub supravegherea administratiilor.
    Art. 52
    Orice nava, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, care urmeaza sa incarce sau sa descarce marfuri periculoase in porturile romanesti ori sa tranziteze cu substante periculoase apele nationale navigabile, are obligatia sa respecte prevederile legislatiei nationale, ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte si sa informeze corespunzator administratiile.

    CAP. 9
    Agenturarea navelor

    Art. 53
    Agenturarea navelor se efectueaza numai de agenti economici specializati si autorizati in acest sens, denumiti in continuare agenti, persoane juridice romane care isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile legale.
    Art. 54
    (1) Agentul este singurul indreptatit sa reprezinte nava, precum si pe comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia in fata autoritatilor publice, a administratiilor, a tuturor agentilor economici care presteaza servicii pentru nava, echipaj, proprietar sau operator si actioneaza in limitele mandatului de imputernicire dat de acestia.
    (2) Agentul are obligatia sa asiste nava si pe comandantul acesteia in toate actiunile sale, de la sosire si pana la plecarea din port.
    (3) Agentul este obligat sa acorde asistenta tuturor reprezentantilor autoritatilor publice in raporturile acestora cu nava. Orice vizita la nava a reprezentantilor autoritatilor publice se va face numai in prezenta agentului.
    Art. 55
    Agentul are obligatia sa aduca la cunostinta comandantului navei agenturate prevederile legale aplicabile din domeniul transportului naval, activitatea autoritatilor publice si administratiilor, precum si ordinele si dispozitiile autoritatilor locale, care actioneaza in porturi si pe caile navigabile.
    Art. 56
    Pentru navele pe care le agentureaza agentul garanteaza plata tarifelor, a taxelor si a celorlalte cheltuieli portuare catre autoritatile publice, administratiile si agentii economici care presteaza servicii de siguranta, stabilite in conformitate cu reglementarile in vigoare sau prevazute in contractele incheiate.
    Art. 57
    Pentru serviciile de agenturare prestate agentul percepe tarife stabilite in conformitate cu prevederile legale.

    CAP. 10
    Munca in porturi

    Art. 58
    Munca in porturi este reglementata de prezenta ordonanta, de legislatia muncii si de acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
    Art. 59
    (1) Munca specifica in porturi este prestata de muncitorii portuari.
    (2) Muncitorii portuari participa la operatiunile de incarcare/descarcare a marfurilor si/sau a containerelor in si din nave, de manipulare in si din magaziile portuare sau in si din alte mijloace de transport, de depozitare, stivuire, amarare, sortare, paletizare, pachetizare, containerizare, slinguire, insacuire a marfurilor, precum si la operatiunile de curatare a hambarelor si a magaziilor navelor, efectuate manual sau mecanizat.
    Art. 60
    Poate fi muncitor portuar orice persoana care a implinit varsta de 18 ani si indeplineste criteriile de sanatate si de pregatire profesionala stabilite prin reglementarile emise de autoritatile competente.
    Art. 61
    (1) Muncitorii portuari isi desfasoara activitatea in port numai daca detin carnet de lucru.
    (2) Administratia portuara elibereaza fiecarui muncitor portuar carnetul de lucru in port, pe baza caruia il inregistreaza.
    (3) Eliberarea unui carnet de lucru pentru un muncitor portuar se face numai la solicitarea, in scris, a angajatorului acestuia, care trebuie sa fie un agent economic ce desfasoara in port activitatile prevazute la art. 59 alin. (2).
    (4) Metodologia de eliberare a carnetelor de lucru in port si de inregistrare a muncitorilor portuari se elaboreaza de minister.
    (5) Pentru eliberarea carnetului de lucru in port administratia percepe tarife stabilite conform prevederilor legale.
    (6) Carnetul de lucru eliberat este valabil numai pe perioada in care muncitorul portuar are contract de munca la agentul economic.
    (7) In cazul intreruperii contractului de munca agentul economic este obligat sa instiinteze in scris administratia, in vederea scoaterii din evidenta a muncitorului portuar.
    Art. 62
    (1) Agentii economici care desfasoara in porturi activitatile prevazute la art. 59 alin. (2) au obligatia sa aiba angajat numai personal care poseda carnet de lucru in port si este inregistrat la administratii. Carnetele de lucru eliberate de capitaniile de port vor fi preschimbate de administratii fara perceperea unor tarife. Capitaniile de port vor preda administratiilor documentatia privind carnetele de lucru eliberate si inregistrate.
    (2) Agentii economici pot utiliza muncitori portuari angajati cu contract de munca pe durata determinata sau nedeterminata.
    (3) Agentii economici pot utiliza si muncitori portuari furnizati de catre o agentie de ocupare si formare profesionala a muncitorilor portuari, pe durate limitate, de cel putin o zi, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice.
    Art. 63
    Pentru optimizarea folosirii muncitorilor portuari in functie de variatia traficului portuar se infiinteaza agentii de ocupare si formare profesionala a muncitorilor portuari, denumite in continuare agentii, asociatii profesionale constituite conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
    Art. 64
    (1) Agentiile se pot infiinta in orice port.
    (2) Agentiile au ca obiect principal de activitate furnizarea fortei de munca de rezerva din randul muncitorilor portuari, care nu sunt angajati cu contracte de munca, agentilor economici portuari care necesita forta de munca suplimentara.
    (3) Furnizarea fortei de munca de rezerva conform alin. (2), pe perioada stabilita prin prezenta ordonanta, se realizeaza pe baza de contract incheiat intre agentul economic si agentie.
    (4) Pentru muncitorii portuari inscrisi administratia va elibera, la cererea agentiei, carnete de lucru in conditiile prevazute la art. 61 alin. (3) pentru o perioada de maximum 30 de zile calendaristice. Valabilitatea carnetelor de lucru poate fi prelungita, la cererea agentiei, pentru perioade de cate 30 de zile calendaristice.
    (5) Agentiile pot desfasura si activitati de calificare, perfectionare, policalificare si reconversie profesionala a muncitorilor portuari, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila*).
    (6) Agentiile pot plati ajutoare sociale din sursele pe care si le constituie muncitorilor portuari inscrisi la agentie, care nu au reusit un plasament sub nici o forma de angajare si care nu beneficiaza de indemnizatie de somaj, in conformitate cu legislatia in vigoare.
------------
    *) Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 412/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 11 iulie 2002.

    Art. 65
    (1) Sursele de venituri ale agentiilor sunt:
    a) contributii lunare ale muncitorilor portuari inscrisi la agentii;
    b) contributii lunare ale asociatilor pentru constituirea fondului destinat platii indemnizatiilor personalului de rezerva;
    c) contributii de la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru programele de calificare, recalificare, reconversie si policalificare a muncitorilor portuari, in conditiile legii;
    d) venituri din activitatile pentru care au fost autorizate, in completarea surselor prevazute la lit. a) si b);
    e) alte venituri provenite din donatii, plasamente, dobanzi si altele asemenea.
    (2) Cotele de participare ale asociatilor si ale muncitorilor portuari inscrisi la agentii se stabilesc anual de adunarea generala a asociatilor.

    CAP. 11
    Contraventii

    Art. 66
    (1) Constituie contraventii la normele prezentei ordonante urmatoarele fapte, daca acestea nu intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni:
    a) construirea unui port sau a unei instalatii portuare fara avizele corespunzatoare;
    b) efectuarea de lucrari sau construirea de instalatii si amenajari care impiedica navigatia;
    c) distrugerea sau deteriorarea semnelor si semnalelor de navigatie;
    d) refuzul de a permite accesul pentru instalarea, repararea sau verificarea semnelor si semnalelor de navigatie;
    e) executarea neautorizata de lucrari in albia cailor navigabile;
    f) efectuarea de activitati de transport naval fara autorizare;
    g) efectuarea incarcarii/descarcarii marfurilor si a imbarcarii/debarcarii pasagerilor in afara locurilor autorizate;
    h) nerespectarea procedurilor la intrarea/iesirea navelor;
    i) nerespectarea interdictiei de oprire a operatiunilor de incarcare/descarcare;
    j) realizarea de constructii si de instalatii noi, precum si orice modificari aduse constructiilor hidrotehnice sau capacitatilor portuare existente si destinatiei acestora, fara aprobarea ministerului;
    k) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 29 si la art. 61 alin. (7);
    l) folosirea de personal neinregistrat la administratii pentru operatiunile prevazute la art. 59 alin. (2);
    m) modificarea planului de dezvoltare a portului fara aprobarea ministerului sau neinregistrarea modificarilor facute planului de dezvoltare.
    Art. 67
    (1) Contraventiile prevazute la art. 66 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, pentru faptele prevazute la lit. c), d), h), k) si l);
    b) cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, pentru faptele prevazute la lit. a), b), e), f), g), i), j) si m).
    (2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) pot fi aplicate si persoanelor juridice.
    (3) Aplicarea sanctiunii contraventionale nu inlatura obligatia de despagubire, daca prin savarsirea faptei s-au produs pagube.
    Art. 68
    Contraventiile se constata si se sanctioneaza de persoane special imputernicite de catre minister.
    Art. 69
    Impotriva procesului-verbal de contraventie se poate face plangere, in termen de 15 zile lucratoare de la data comunicarii, la instantele judecatoresti competente.
    Art. 70
    Dispozitiile art. 66 si 67 se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
    Art. 71
    Aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute in acest capitol nu inlatura dreptul ministerului de a retrage sau de a suspenda autorizatiile acordate agentilor economici.

    CAP. 12
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 72
    (1) Pana la concesionare serviciile de siguranta, care constituie servicii publice prevazute in prezenta ordonanta, se pot executa in regim concurential de agenti economici autorizati in mod corespunzator de catre minister. Dupa concesionare serviciul de siguranta se executa numai de catre concesionar, in baza contractului incheiat cu ministerul.
    (2) Contractele de concesiune a serviciilor de siguranta, incheiate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, raman valabile pana la data expirarii.
    Art. 73
    In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante Ordinul ministrului transporturilor nr. 507/1999 pentru aprobarea Metodologiei de inregistrare si de tinere a evidentei unor categorii de muncitori portuari si de personal care lucreaza in porturi se modifica in mod corespunzator.
    Art. 74
    (1) In termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministerul va elabora Normele metodologice de autorizare a agentilor economici care desfasoara activitati de transport naval in porturi si pe cai navigabile.
    (2) La data intrarii in vigoare a Normelor metodologice de autorizare a agentilor economici care desfasoara activitati de transport naval in porturi si pe cai navigabile se abroga Hotararea Guvernului nr. 112/1996 pentru aprobarea Normelor metodologice de acordare a licentelor si a autorizatiilor privind efectuarea transporturilor navale de marfuri si calatori si de autorizare a functionarii agentilor economici in perimetrul infrastructurilor portuare si de cai navigabile, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 6 martie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 75
    Prezenta ordonanta intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    NOTA:
    Reproducem mai jos art. II si III din Legea nr. 528/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile in porturi:
    "Art. 2
    Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va elabora si va supune spre aprobare Guvernului actele normative privind organizarea si functionarea administratiilor."



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 22/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 22 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu