ORDONANTA Nr. 26 din 26
ianuarie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii bibliotecilor nr. 334/2002
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 85 din 30 ianuarie 2006
In temeiul
art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VII.4 din
Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
Art. I. - Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La
articolul 1, literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
,,a) bibliotecă
- instituţia, compartimentul sau structura specializată
ale cărei atribuţii principale sunt: constituirea, organizarea, prelucrarea,
dezvoltarea şi conservarea colecţiilor de cărţi, publicaţiilor seriale, a altor
documente de bibliotecă şi a bazelor de date, pentru a facilita utilizarea
acestora în scop de informare, cercetare, educaţie sau recreere; iniţierea,
organizarea şi desfăşurarea de proiecte şi programe culturale, inclusiv în
parteneriat cu autorităţi şi instituţii publice, cu alte instituţii de profil
sau prin parteneriat public-privat; în cadrul societăţii informaţiei biblioteca
are rol de importanţă strategică;
b) bibliotecă
naţională - instituţie învestită cu sarcina de a
achiziţiona, de a prelucra şi de a conserva la nivel naţional documente din
toate domeniile cunoaşterii şi, în particular, pe cele referitoare la limba şi
la civilizaţia
română; organizatoare a
Depozitului legal de documente; principala sursă documentară pentru cunoaşterea
culturii naţionale, cu rol în desfăşurarea unor programe culturale de interes
naţional şi internaţional;".
2. Alineatul
(2) al articolului 2 va avea următorul cuprins: „(2)
Bibliotecile de drept public se înfiinţează şi se
organizează în subordinea
autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, a altor autorităţi
ori instituţii publice şi funcţionează potrivit regulamentelor proprii aprobate
de aceste autorităţi sau instituţii."
3. Articolul
6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) în bibliotecile de
drept public consultarea colecţiilor şi a bazelor de
date proprii este gratuită.
(2) Bibliotecile de drept public
pot oferi servicii, stabilite prin regulamentele proprii de organizare şi
funcţionare, în condiţiile legii, pe bază de tarife, cu avizul autorităţii sau
instituţiei finanţatoare."
4. Alineatul
(1) al articolului 8 va avea următorul cuprins: „Art.
8. - (1) Bibliotecile de drept public sunt finanţate
de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, iar fondurile de finanţare se
nominalizează distinct în bugetele proprii sau ale instituţiilor
finanţatoare."
5. Articolul
9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Sistemul naţional
de biblioteci se constituie din totalitatea bibliotecilor de drept public şi
din bibliotecile de drept privat care au activităţi specifice celor de drept
public şi este parte integrantă a sistemului informaţional naţional, având ca
obiectiv realizarea unitară a activităţilor specifice şi dezvoltarea
serviciilor de lectură publică.
(2) Bibliotecile de drept public
pot realiza consorţii sau alte forme de cooperare interbibliotecară în vederea
achiziţiei în comun de documente specifice şi a partajării diverselor tipuri de
activităţi şi servicii de bibliotecă."
6. La
articolul 12 alineatul (1), literele a), c), f) şi g) vor avea următorul cuprins:
,,a) prezervă, conservă,
cercetează, dezvoltă şi pune în valoare documentele deţinute în colecţiile
sale;
c) identifică, colecţionează,
organizează, conservă şi pune în valoare Fondul Romanica, alcătuit din
tipărituri şi alte categorii de documente apărute în străinătate, referitoare
la România, la poporul român şi cultura română, publicaţii ale autorilor români
apărute în străinătate în orice limbă, publicaţii în limba română ale autorilor
străini apărute în străinătate;
f) în calitate de centru metodologic naţional, elaborează şi emite instrucţiuni şi norme
metodologice pentru bibliotecile publice şi realizează studii, cercetări şi
informări documentare în domeniul biblioteconomiei şi în alte domenii ale
culturii;
g) în calitate de centru naţional de patologie şi restaurare a documentelor, Biblioteca
Naţională a României elaborează şi emite, în conformitate cu normele
internaţionale în vigoare, norme şi metodologii de conservare şi de restaurare,
de funcţionare a laboratoarelor de restaurare din ţară şi acordă asistenţă de
specialitate;".
7. La
articolul 12 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
,,b1) identifică, colecţionează, conservă şi comunică documentele care
fac obiectul Depozitului legal, indiferent de conţinutul şi de anul apariţiei
lor;".
8. La
articolul 12 alineatul (1), după litera g) se introduc patru noi litere,
literele g1), g2), g3) şi
g4),
cu următorul cuprins:
,,g1) coordonează proiectul de realizare a Catalogului colectiv
naţional al publicaţiilor româneşti şi străine, precum şi alte proiecte de
interes naţional în domeniu;
g2) elaborează Bibliografia Naţională a României pentru toate
tipurile de documente;
g3) achiziţionează cu prioritate, din ţară şi din străinătate,
documente specifice de importanţă deosebită pentru identitatea culturală şi naţională;
g4) coordonează realizarea Bibliotecii Virtuale Naţionale."
9. La
articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
„(3)
Biblioteca Naţională a României este instituţie publică finanţată integral de
la bugetul de stat."
10. La
articolul 13, partea introductivă şi litera c) vor avea următorul cuprins:
„Art. 13. - în cadrul Bibliotecii
Naţionale a României funcţionează Oficiul Naţional Bibliografic şi de
Informatizare a Bibliotecilor, cu următoarele atribuţii:
c) gestionează şi actualizează
Catalogul colectiv naţional al publicaţiilor româneşti şi străine existente în
bibliotecile din România, prin participarea contractuală a bibliotecilor din
sistemul naţional de biblioteci;".
11. Articolul
14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - în cadrul Bibliotecii
Naţionale a României funcţionează ca filiale Biblioteca Batthyaneum din Alba
lulia şi Biblioteca Omnia din Craiova; Biblioteca Naţională a României poate
înfiinţa şi alte filiale."
12. Articolul
19 va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Bibliotecile
centrale universitare sunt parte integrantă a sistemului naţional de învăţământ
şi participă la procesul de instruire, formare şi educaţie, precum şi la
activitatea de cercetare din instituţiile de învăţământ superior; acestea pot
avea şi departamente proprii de cercetare ştiinţifică.
(2) Bibliotecile centrale
universitare acordă asistenţă metodologică şi profesională celorlalte
biblioteci universitare din aria geografică de îndrumare metodologică stabilită
de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3) Bibliotecile universitare
asigură suportul infodocumentar al tuturor disciplinelor predate în
învăţământul superior şi al domeniilor de cercetare ştiinţifică, achiziţionând
periodic cele mai importante şi necesare documente, indiferent de suport, şi
baze de date ştiinţifice.
(4) Bibliotecile universitare
pot realiza consorţii pentru achiziţia partajată a surselor infodocumentare,
pentru crearea şi utilizarea în comun a catalogului colectiv virtual al
colecţiilor proprii sau atrase."
13. La
articolul 25, partea introductivă şi litera a) vor avea următorul cuprins:
„Art. 25. - Biblioteca
Metropolitană Bucureşti exercită funcţia de bibliotecă publică pentru
municipiul Bucureşti şi de bibliotecă judeţeană pentru judeţul Ilfov, având
următorul obiect de activitate:
a) colecţionează şi achiziţionează
toate categoriile de documente necesare organizării activităţii de lectură,
informare, documentare şi educaţie permanentă în toate sectoarele Capitalei,
prin filiale şi biblioteci mobile;".
14. Alineatul
(1) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Activitatea
Bibliotecii Metropolitane Bucureşti este finanţată din bugetul municipiului
Bucureşti."
15. La
articolul 27, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3)
şi (4), cu următorul cuprins:
„(3) Bibliotecile judeţene
îndeplinesc şi rolul de biblioteci municipale în municipiul reşedinţă de judeţ.
(4) Consiliile locale ale
municipiilor reşedinţă de judeţ pot finanţa programe culturale, achiziţii de
documente pentru biblioteca judeţeană, lucrări de investiţii şi pot
susţine cheltuielile materiale şi
de capital pentru biblioteca judeţeană respectivă."
16. La
articolul 28, literele a)-d) vor avea următorul cuprins:
,,a) colecţionează toate
categoriile de documente necesare organizării activităţii de informare,
documentare şi de lectură la nivelul comunităţii judeţene şi organizează
Depozitul legal local de documente, potrivit legii;
b) coordonează activitatea bibliotecilor
publice de pe raza judeţului în care îşi desfăşoară activitatea, prin acţiuni
specifice de îndrumare şi de evaluare, prin proiecte, programe şi activităţi
culturale, precum şi acţiuni de îndrumare profesională; asigură aplicarea
unitară a normelor biblioteconomice şi a legislaţiei în domeniu şi coordonarea
aplicării strategiilor şi programelor de automatizare a activităţilor şi
serviciilor acestor biblioteci;
c) elaborează şi editează
bibliografia locală curentă, materiale de îndrumare metodologică şi alte
publicaţii, alcătuiesc baze de date şi organizează centre de informare
comunitară, cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu
instituţiile responsabile, potrivit legii, şi cu organismele neguvernamentale
în realizarea obiectivelor educaţiei permanente;
d) elaborează norme privitoare
la funcţionarea bibliotecilor publice din oraşele şi municipiile din judeţul
respectiv, precum şi pentru organizarea de filiale specializate pentru copii,
tineri şi adulţi, cu respectarea normelor emise de Biblioteca Naţională a
României."
17. Alineatul
(1) al articolului 30 va avea următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) Bibliotecile
municipale şi orăşeneşti sunt biblioteci de drept public, cu personalitate
juridică."
18. Articolul
35 va avea următorul cuprins:
„Art. 35. - Persoanele fizice sau
juridice române ori străine pot înfiinţa şi finanţa biblioteci publice de drept
privat pe teritoriul României, conform legilor în vigoare, cu avizul de
specialitate al Comisiei Naţionale a Bibliotecilor şi cu decizia de autorizare
emisă de Ministerul Culturii şi Cultelor sau, după caz, de Ministerul Educaţiei
şi Cercetării."
19. Articolul
38 va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - Finanţarea
bibliotecilor şcolare se face din bugetul anual al instituţiilor de învăţământ
de stat în cadrul cărora funcţionează, din fondurile alocate pentru finanţarea
de bază."
20. Alineatele
(4) şi (9)-(11) ale articolului 40 vor avea următorul conţinut:
„(4) Evidenţa
globală şi individuală a publicaţiilor, realizată în sistem informatizat,
cuprinde descrierea completă, conform standardelor în vigoare.
(9) In caz de predare/preluare a
gestiunii fondului de documente specifice, precum şi în caz de forţă majoră, se
procedează la verificarea integrală a inventarului; modificarea parţială a
echipei gestionare se operează prin integrare în gestiune, în condiţiile legii.
(10) în caz de forţă majoră,
incendii, calamităţi naturale, precum şi mutări succesive, sedii şi locuri de
depozitare improprii, conducerea bibliotecii dispune scoaterea din evidenţă a
documentelor deteriorate sau distruse.
(11) Bibliotecile publice sunt
obligate să îşi dezvolte colecţiile de documente, prin achiziţionarea de
titluri din producţia editorială curentă, precum şi prin completarea
retrospectivă."
21. Alineatul
(2) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
„(2) Dotările se asigură prin
alocarea resurselor financiare necesare de către autorităţile
finanţatoare."
22. Alineatul (2) al articolului 42 va avea următorul cuprins:
„(2) Autorităţile şi instituţiile
publice finanţatoare controlează şi asigură condiţii optime de păstrare a
colecţiilor şi de acces la acestea."
23. Articolul
43 va avea următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Bibliotecile de drept public pot organiza filiale în comunităţile româneşti
de peste hotare, cu aprobarea autorităţii finanţatoare.
(2) Colecţiile de documente
specifice, precum şi dotările materiale destinate organizării şi dezvoltării
acestor filiale pot reprezenta, după caz, transferuri din patrimoniul propriu
sau achiziţii anume realizate din surse bugetare, cu aprobarea autorităţilor
finanţatoare, precum şi sponsorizări şi donaţii de la persoane fizice şi
juridice."
24. Alineatele
(2) şi (4) ale articolului 44 vor avea următorul cuprins:
„(2) în categoria personalului de
specialitate din biblioteci se includ: bibliotecarii, bibliografii,
cercetătorii, redactorii, documentariştii, conservatorii, restauratorii,
inginerii de sistem, informaticienii, operatorii, analiştii şi alte posturi de
profil. Pot fi angajate în bibliotecile de drept public şi persoane cu studii
medii sau superioare de alt profil, cu obligaţia de a urma, într-o perioadă de
până la maximum 2 ani, una dintre formele de pregătire profesională prevăzute
de lege.
(4) Organigrama şi statul de funcţii
ale bibliotecii se aprobă de către autoritatea sau instituţia finanţatoare,
conform legii."
25. Articolul
45 va avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Angajarea
personalului de specialitate din bibliotecile
finanţate din fonduri publice, cu personalitate juridică, se realizează prin
concurs organizat de conducerea bibliotecii, potrivit legii; din comisiile de
concurs vor face parte în mod obligatoriu şi reprezentanţi ai bibliotecilor cu
rol de coordonare metodologică.
(2) Angajarea personalului de
specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, fără personalitate
juridică, se realizează prin concurs organizat de autoritatea finanţatoare; din
comisiile de concurs va face parte în mod obligatoriu şi reprezentantul
bibliotecii cu rol de coordonare metodologică.
(3) Nomenclatorul de funcţii şi
criteriile de normare a resurselor umane în Biblioteca Naţională a României şi
în bibliotecile publice sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(4) Pentru bibliotecile din învăţământ şi bibliotecile specializate, nomenclatorul
de funcţii şi criteriile de normare sunt prevăzute în anexa nr. 2, cu
respectarea numărului maxim de posturi şi a creditelor bugetare aprobate."
26. Articolul
48 va avea următorul cuprins:
„Art. 48. - Promovarea,
sancţionarea, eliberarea din funcţie şi destituirea personalului din
bibliotecile de drept public se realizează în conformitate cu prevederile
legale; în cazul bibliotecilor fără personalitate juridică se va solicita în
mod obligatoriu şi avizul bibliotecii cu rol de coordonare metodologică."
27. Alineatul
(2) al articolului 50 se abrogă.
28. Alineatul (3) al
articolului 50 va avea următorul cuprins:
„(3) Cursurile de formare
profesională continuă a personalului din bibliotecile de drept public se
organizează, în condiţiile legii, de către Biblioteca Naţională a României,
Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Pedagogică Naţională «I. C. Petrescu»,
casele corpului didactic, bibliotecile centrale universitare, Biblioteca
Metropolitană Bucureşti şi bibliotecile judeţene, centrele pentru formare
profesională continuă ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi Ministerului
Educaţiei şi Cercetării, asociaţiile profesionale de profil, precum şi de
firmele acreditate, care oferă cursuri ce acoperă varietatea specializărilor
dintr-o bibliotecă. Metodologia, criteriile de autorizare a instituţiilor în
domeniul formării profesionale continue a personalului din bibliotecile de
drept public, precum şi modalităţile de examinare finală şi certificare a
pregătirii profesionale sunt elaborate, în condiţiile legii, de Ministerul
Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei."
29. Alineatul (2) al
articolului 54 va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul de administraţie este
condus de directorul general sau, după caz, de director, în calitate de
preşedinte, şi este format din maximum 11 membri, astfel: director general sau
director, director general adjunct sau director adjunct, director economic sau
contabil-şef şi reprezentanţi ai principalelor compartimente ale bibliotecii,
desemnaţi prin decizie a directorului general, respectiv a directorului, precum
şi un reprezentant al autorităţii finanţatoare, desemnat de aceasta."
30. Articolul
56 va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - Numirea, promovarea,
sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor şi
a directorilor adjuncţi din bibliotecile publice judeţene, respectiv din
Biblioteca Metropolitană Bucureşti, se realizează, în condiţiile legii, de către
autoritatea finanţatoare, cu avizul Comisiei Naţionale a Bibliotecilor."
31. Alineatul
(3) al articolului 57 va avea următorul cuprins:
„(3) Numirea, promovarea,
sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor
generali adjuncţi, directorilor, directorilor adjuncţi şi bibliotecarilor
responsabili din celelalte biblioteci de învăţământ se realizează de către
autoritatea finanţatoare, în condiţiile legii."
32. Articolul 59 va avea următorul cuprins:
„Art. 59. - Se înfiinţează Comisia
Naţională a Bibliotecilor, denumită în continuare Comisia,
autoritate ştiinţifică naţională pentru
bibliotecile de drept public, aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei şi
Cercetării şi a Ministerului Culturii şi Cultelor."
33. Articolul 60 va avea
următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Comisia este
formată din specialişti recunoscuţi în domeniul bibliotecilor, desemnaţi după
cum urmează:
a) prin ordin al ministrului
educaţiei şi cercetării: un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
un reprezentant al unei biblioteci centrale universitare şi 4 reprezentanţi ai
bibliotecilor de învăţământ superior şi preuniversitar;
b) prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor: un reprezentant al Ministerului Culturii şi Cultelor, un
reprezentant al Bibliotecii Naţionale a României şi
4 reprezentanţi ai bibliotecilor
publice;
c) prin decizie a preşedintelui
Academiei Române: un reprezentant al reţelei de biblioteci a Academiei Române
şi un reprezentant al Bibliotecii Academiei Române;
d) din partea
asociaţiilor profesionale de profil:
5 reprezentanţi, desemnaţi de
adunările generale ale acestor asociaţii.
(2) De asemenea, din Comisie vor
face parte:
a) un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor, desemnat prin ordin al
ministrului administraţiei şi internelor;
b) un reprezentant al
Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, desemnat prin ordin al
ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei;
c) 2 reprezentanţi ai
bibliotecilor eclesiastice, desemnaţi de Patriarhia Română.
(3) La propunerea Comisiei,
Ministerul Culturii şi Cultelor şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării pot
angaja, cu contract de muncă pe perioadă determinată, specialişti şi/sau pot
încheia contracte de parteneriat public-privat cu firme specializate pentru
consultanţă şi optimizare, în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite în
baza acordurilor convenite cu Uniunea Europeană, precum şi a cerinţelor de
aliniere la standardele europene.
(4) Membrii Comisiei au un
mandat de 3 ani şi sunt confirmaţi prin ordin comun al ministrului educaţiei şi
cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor, în baza propunerilor
formulate de instituţiile şi asociaţiile menţionate la alin. (1) şi (2).
(5) Preşedintele şi secretarul
Comisiei sunt aleşi dintre membrii acesteia, cu votul a două treimi din totalul
membrilor Comisiei.
(6) Comisia îşi desfăşoară
activitatea în baza unui regulament propriu de organizare şi funcţionare,
elaborat de Comisie şi aprobat prin ordin comun al ministrului educaţiei şi
cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor.
(7) Comisia poate coopta, cu votul majorităţii simple, ca membri asociaţi, specialişti din
ţară sau din străinătate, personalităţi ştiinţifice de prestigiu în domeniu.
(8) Sediul oficial şi
secretariatul tehnic ale Comisiei sunt asigurate de Ministerul Culturii şi
Cultelor."
34. Articolul
61 va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Finanţarea
activităţii Comisiei, inclusiv indemnizaţia şi celelalte cheltuieli de
participare a preşedintelui şi membrilor, se asigură de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Indemnizaţia preşedintelui şi
a membrilor Comisiei este de 10% din salariul secretarului de stat şi se acordă
lunar, indiferent de numărul de şedinţe organizate."
35. Articolul
62 va avea următorul cuprins: „Art. 62. - Comisia
are următoarele atribuţii:
a) elaborează strategii şi
programe pentru sistemul naţional de biblioteci, pe care le supune spre
aprobare, prin ordin comun, ministrului educaţiei şi cercetării şi ministrului
culturii şi cultelor;
b) coordonează activitatea de
informare şi documentare din sistemul naţional de biblioteci, elaborează
programe şi metodologii privind informatizarea sistemului naţional de biblioteci;
c) propune programe de
cercetare în domeniul biblioteconomiei, istoriei cărţii şi ştiinţelor
informării, pe care le transmite spre analiză Ministerului Culturii şi
Cultelor, Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Academiei Române, precum şi altor
autorităţi sau instituţii publice interesate;
d) elaborează şi propune
metodologiile, normele, normativele şi reglementările din domeniul protejării
bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, pe care le înaintează
Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor;
e) elaborează, în conformitate cu
standardele europene, standarde privitoare la suprafaţa minimă a bibliotecilor
finanţate din fonduri publice, care se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei
şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor; acestea nu pot fi sub
0,05 m2 pentru un
locuitor, în localităţile cu o populaţie de până la 10.000 de locuitori, şi sub
0,015 m2 pentru un
locuitor, în localităţile cu o populaţie de peste 10.000 de locuitori;
f) elaborează criteriile
specifice de selecţie şi promovare a personalului pentru ocuparea funcţiilor de
conducere şi de specialitate din biblioteci, care se aprobă prin ordin comun al
ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor;
g) elaborează norme-cadru de
organizare şi funcţionare a bibliotecilor finanţate de autorităţile
administraţiei publice locale, precum şi a bibliotecilor de drept privat cu
acces public, care se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi
cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor;
h) propune Ministerului Educaţiei
şi Cercetării şi autorităţilor finanţatoare cursuri de formare iniţială şi de
formare continuă în domeniile specifice biblioteconomiei şi ştiinţei informării;
i) elaborează metodologia de
organizare a inspecţiei în biblioteci, cu scopul de a stabili nivelul de
dezvoltare a bibliotecilor în raport cu strategiile şi standardele naţionale,
de a propune soluţii de impulsionare a dezvoltării şi de a sprijini procesul
decizional de la nivelul administraţiei centrale şi locale; metodologia se
aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al
ministrului culturii şi cultelor;
j) elaborează raportul anual
privind starea sistemului naţional de biblioteci, pe baza rapoartelor
statistice primite de la unităţile de profil din teritoriu."
36. Articolul
63 se completează cu un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Accesul utilizatorilor la
colecţiile şi serviciile bibliotecilor comunale este asigurat minimum 4 ore pe
zi lucrătoare, restul programului de lucru fiind destinat altor activităţi
specifice bibliotecilor."
37. Alineatele
(1) şi (2) ale articolului 67 vor avea următorul cuprins:
„Art. 67. - (1) Nerestituirea la
termen a documentelor de bibliotecă împrumutate de către utilizatori se
sancţionează cu plata unei sume aplicate gradual, până la 50% din valoarea de
inventar, actualizată cu aplicarea coeficientului de inflaţie la zi.
(2) Distrugerea sau pierderea
documentelor, bunuri culturale comune, de către utilizatori se sancţionează
prin recuperarea fizică a unor documente identice sau prin achitarea valorii de
inventar a documentelor, actualizată cu aplicarea coeficientului de inflaţie la
zi, la care se adaugă o sumă echivalentă cu de până la 5 ori faţă de preţul
astfel calculat."
38. La
articolul 68, partea introductivă şi litera d) vor avea următorul cuprins:
„Art. 68. - Bibliotecile de drept
public dispun de autonomie administrativă şi profesională în raport cu
autoritatea finanţatoare, constând în:
d) încheierea protocoalelor de
colaborare cu alte biblioteci sau instituţii culturale din ţară şi din
străinătate;".
39. Alineatul
(2) al articolului 69 va avea următorul cuprins:
„(2) Condiţiile şi cuantumul
participării la finanţarea programelor realizate prin asociere se stabilesc şi
se aprobă de autorităţile finanţatoare."
40. Alineatul (1) al articolului 71 va avea următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) Anual conducerile
bibliotecilor întocmesc rapoarte de evaluare a activităţii, care sunt
prezentate consiliului de administraţie şi autorităţii finanţatoare."
41. Articolul
73 va avea următorul cuprins:
„Art. 73. - (1) Controlul
respectării dispoziţiilor prezentei legi, precum şi a standardelor, normelor şi
metodologiilor elaborate de Comisie, aprobate potrivit legii, se asigură, de
asemenea, de către direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul bibliotecilor finanţate
de autorităţile publice locale, de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării,
universităţi, precum şi de inspectoratele şcolare judeţene, pentru bibliotecile
din sistemul educaţiei naţionale.
(2) Celelalte autorităţi şi
instituţii publice în subordinea şi finanţarea cărora se află bibliotecile de
drept public vor asigura, prin formele proprii de control şi îndrumare,
aplicarea şi respectarea dispoziţiilor prezentei legi."
42. Articolul
74 va avea următorul cuprins:
„Art. 74. - Anexele nr. 1 şi 2a) -c)*)
fac parte integrantă din prezenta lege."
43. Anexa la Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, se modifică
şi se înlocuieşte cu anexele nr. 1 şi 2a)-c) la prezenta ordonanţă.
Art. II. - în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe se reorganizează Comisia Naţională a Bibliotecilor.
*) Anexele nr. 1 şi 2a)-c) sunt
reproduse în facsimil.
Art. III. - în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe, Comisia Naţională a Bibliotecilor elaborează metodologia
sistemului de statistică a bibliotecilor şi o înaintează Institutului Naţional
de Statistică, după aprobarea prin ordin comun al ministrului educaţiei şi
cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor.
Art. IV. - în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe, Comisia Naţională a Bibliotecilor
elaborează norme de realizare a
operaţiilor specifice activităţii de bibliotecă, pe care le înaintează spre
aprobare, prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului
culturii şi cultelor.
Art. V. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian lorgulescu
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul educaţiei şi
cercetării,
Dumitru Miron,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
BIBLIOTECI PUBLICE
A. Biblioteca comunală
Categoria de personal
|
Criterii de normare
|
- Bibliotecar*)
|
- un post/unitate până la 2,500 de
locuitori
|
*) Postul de bibliotecar reprezintă funcţia de responsabil de
bibliotecă şi se asimilează cu funcţia de şef de birou.
|
B. Biblioteca orăşenească sau municipală situată în localitatea
nereşedinţă de judeţ
Categoria de personal
|
Criterii de normare
|
- Director
|
- un post/unitate
|
- Bibliotecar şef de birou (responsabil
de biblioteca) si alte categorii ale personalului de specialitate
|
- un post până la 2,500 locuitori
|
**) Şeful de birou poate fi
asimilat cu directorul adjunct. Posturile de conducere pentru bibliotecile cu
un număr mai mare de 3 angajaţi se acordă prin organigramă aprobată potrivit
prevederilor legale.
C. Biblioteci
judeţene
Categoria de personal
|
Criterii de normare
|
- Director general*)
|
- un post/unitate
|
- Director de specialitate*)
|
- un post/unitate
|
- Director economic*)
|
- un post/unitate
|
- Bibliotecar şi alte categorii
ale personalului de specialitate - un post de Ia 2.500 - 5.000 de
locuitori ai municipiului reşedinţa de jude *) Postul de director general şi
posturile de director de specialitate şi de director economic se acorda în
biblioteca judeţeană cu un
personal de minimum 150 de
angajaţi, *) Postul de director şi posturile de director adjunct de
specialitate şi de director adjunct economic se acordă în biblioteca judeţeană
cu
un personal de minimum 75 de angajaţi.
*) Postul de director şi de
director adjunct economic se acordă în biblioteca judeţeană cu un personal mai
mic de 75 de angajaţi.
Posturile de conducere se cuprind
în numărul personalului de specialitate rezultat din aplicarea criteriilor de
normare. Personalul administrativ reprezintă 10% din numărul total al
personalului aprobat. Personalul de întreţinere şi de deservire se repartizează
astfel:
- personalul de pază şi de
pompieri se stabileşte potrivit prevederilor legale;
- îngrijitor - un post la 500 mp;
- numărul muncitorilor calificaţi
şi necalificaţi se acordă în funcţie de necesarul fiecărei unităţi, potrivit
prevederilor legale. Indicatorul utilizatorilor de informaţii din biblioteca
publică reprezintă 5% şi maximum 10% din numărul de locuitori ai comunităţii,
în
condiţiile respectării
standardelor din prezenta lege.
D. Biblioteca
Naţională a României
Categoria de personal
|
Criterii de normare
|
- Director general *
|
-1 post/unitate
|
- Director general adjunct *
|
- 3 posturi/unitate
|
- Director *
|
- 8 posturi/unitate
|
- Director adjunct *
|
- 5 posturi/unitate
|
- Director economic *
|
-1 post/unitate
|
- Director administrativ *
|
-1 post/unitate
|
Toate categoriile de personal de
specialitate
|
-1 post la 30.000 locuitori*
|
* La numărul maxim de posturi
(995) se va ajunge, treptat, pe măsura dării în folosinţă a noului sediu al
Bibliotecii Naţionale a României, precum şi a funcţionării Bibliotecii
Naţionale a României în parametri optimi, cu încadrarea în numărul maxim de posturi,
aprobat anual, Ministerului Culturii şi Cultelor, prin legile bugetare.
Grila de personal a Bibliotecii
Naţionale a României poate fi majorată prin ordinul ordonatorului principal de
credite, care aprobă schema de funcţionare la propunerea directorului general
al Bibliotecii Naţionale a României, cu încadrarea în numărul maxim de posturi,
aprobat anual, Ministerului Culturii şi Cultelor, prin legile bugetare,
NORME privind încadrarea cu
personal de specialitate a bibliotecilor universitare
1. încadrarea cu personal a bibliotecilor universitare se face în funcţie de activităţile reale
desfăşurate în aceste instituţii, determinate de achiziţia, prelucrarea şi
comunicarea documentelor, de serviciile, patrimoniul şi sistemul de organizare
a instituţiilor respective, numărul şi frecvenţa utilizatorilor.
2. Personalul de specialitate al
bibliotecilor universitare se compune din:
- bibliotecari, bibliografi,
cercetători, redactori, documentarişti, conservatori, restauratori, ingineri de
sistem, informaticieni, operatori, analişti, depozitari şi alte funcţii de
profil. Aceştia au statut de personal didactic auxiliar.
Nr.
crt
|
Indicatori
|
Personal de specialitate
|
1.
|
Achiziţii de documente
|
a. cărţi
|
1 post la 850 documente / an
|
b. publicaţii seriale
|
1 post la 300 abonamente / an
|
c. schimb intern şi internaţional
|
1 post la 150 parteneri / an
|
2.
|
Evidenţa şi organizarea colecţiilor
|
|
a. evidenţa globală
b. evidenţa individuală:
|
1 post la 30.000 înregistrări / an
|
- informatizată
|
1 post la 8.000 documente / an
|
- tradiţională c. topografia documentelor:
|
1 post la 7.000 documente / an
|
- informatizata
|
1 post la 7.000 documente / an
|
- tradiţională
|
1 post la 5.000 documente / an
|
3.
|
Catalogare, clasificare, indexare
(tradiţională şi / sau informatizată)
|
a.documente obişnuite (cărţi, publicaţii
seriale etc.)
|
1 post la 1.200 titluri/an
|
b. documente bibliofile
|
1 post la 70 documente / an
|
c. organizarea cataloagelor
tradiţionale.
|
1 post la 15.000 fişe/an
|
4.
|
Organizarea depozitelor, conservarea
|
1 post la 40.000 volume / an
|
5.
|
Circulaţia documentelor
|
|
a. în sălile de lectură
|
1 post la 15.000 documente / an
|
b. la împrumut
|
1 post la 15.000 documente / an
|
6.
|
Evidenţa utilizatorilor
|
1 post la 10.000 utilizatori / an
|
7.
|
Referinţe bibliografice
|
|
Orientare, informaţii, îndrumări
|
1 post la 2.000 referinţe / an 1 post la 9.000
utilizatori / an
|
8.
|
Activitatea de cercetare
|
1 post la 30.000 pagini / an
1 post la 2.000 informaţii ştiinţifice /
an
1 post la 80 referate / an
|
9.
|
Activităţi metodologice
|
1 post la 4 unităţi bibliotecare
|
10.
|
Informatizare şi activităţi în reţea
|
1 post la 1-2 servere + 25 staţii în
reţea (ingineri de
sistem)
1 post la 4-10 licenţe operaţionale
sistem integrat de
bibliotecă
1 post la 2-4 aplicaţii software
operaţionale
1 post la 5.000 pagini / an
1 post administrator web internet /
intranet la minimum
10 staţii conectate
|
11.
|
Management de bibliotecă
|
a. director general
|
1 post la bibliotecile centrale
universitare
|
b. director general adjunct
|
1 post la bibliotecile centrale
universitare cu minimum 5 filiale specializate
2 posturi la bibliotecile centrale
universitare cu peste 8 filiale specializate
|
c. director
|
1 post Ia bibliotecile universitare fără
personalitate juridică încadrate cu peste 20 de angajaţi
|
d. director adjunct
|
1 post ia bibliotecile universitare fără personalitate juridică
încadrate cu cel puţin 40 de angajaţi şi minimum 5 filiale specializate
|
e. şef de serviciu sau şef de birou
|
1 post pentru fiecare compartiment cu
minimum 10 angajaţi de specialitate sau
|
|
1 post pentru fiecare compartiment cu minimum 6 angajaţi de
specialitate
|
f. şef de serviciu informatizare
|
1 post la minimum 8 angajaţi de
specialitate, numai pentru bibliotecile centrale universitare
|
g. şef de birou informatizare
|
I post la minimum 5 angajaţi de
specialitate
|
h. director economic
|
1 post la bibliotecile centrale
universitare cu peste 150 de angajaţi
|
i. contabil şef
|
1 post la bibliotecile centrale
universitare
|
NORME privind încadrarea cu
personal de specialitate a bibliotecilor şcolare.
Pentru optimizarea funcţionalităţii bibliotecilor şcolare şi, implicit, sporirea
eficienţei procesului de învăţământ din şcoală, normarea posturilor de
bibliotecari şcolari se face astfel:
Pentru bibliotecile din
învăţământul primar si gimnazial:
-1 post
normă întreagă la minimum 600 de elevi sau la 700 elevi şi cadre didactice şi
minimum 8000 volume;
- ½ normă ia minimum 300 de elevi şi minimum 4000 volume;
- plata cu ora (minimum 10 ore pe
săptămână) - până la 300 elevi, sub 4000 volume,
Pentru şcolile din mediul rural în
care nu există bibliotecă publică, se poate înfiinţa o bibliotecă în fiecare
şcoală, cu încadrarea cu minimum 1/4 din normă, plata cu ora (minimum 10 ore pe săptămână) sau 1 post de
bibliotecar, normă întreagă, la 3 - 4 şcoli, pentru situaţii deosebite (şcoli izolate).
In fiecare şcoală coordonatoare din mediul rural poate funcţiona o bibliotecă şcolară cu normă
întreagă,
în mediul rural, în şcoli cu
efectiv sub 300 elevi, dar cu bibliotecă cu dublă funcţie - şcolară şi publică
- poate fi un post de cel puţin 1/2 normă,
Fiecare liceu poate avea un bibliotecar cu normă întreagă, indiferent de numărul de elevi şi
de volume.
Pentru bibliotecile cu peste
20,000 volume şi efectivul şcolii de peste 1,500 elevi, pot fi 2 posturi de
bibliotecar cu normă întreagă sau al doilea post cu 1/2
normă, numai cu aprobarea Ministerului Educaţiei
şi Cercetării.
Pentru bibliotecile care deţin
cărţi de patrimoniu, colecţii speciale sau muzee şcolare, se poate înfiinţa un
al doilea post de bibliotecar, respectiv de muzeograf, numai cu aprobarea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
La centrele de plasament si în
şcoli speciale, posturile de bibliotecar se vor
norma astfel:
- un post cu 1/2 normă până la 300 copii / elevi,
-1 post cu normă întreagă de Ia
301 copii / elevi; Pentru bibliotecile din cadrul caselor corpului didactic: -1
post normă întreagă, indiferent de numărul de volume sau cititori;
- pentru bibliotecile în care
este depăşit numărul de 10.000 volume şi de 300 cititori se poate înfiinţa un
al doilea post (cu normă întreagă,1/2 normă sau ¼ normă, în funcţie de
proporţia în care sunt depăşite cifrele menţionate), cu aprobarea Ministerului
Educaţiei şi Cercetării.
NORME
privind încadrarea cu personal
de specialitate a
Bibliotecii Pedagogice
Naţionale "I. C. Petrescu" din Bucureşti
încadrarea cu personal de
specialitate se face în funcţie de profilul unic al bibliotecii, numărul anual
de intrări, spaţiul de depozitare, precum şi de mijloacele financiare de care
dispune biblioteca.
Personalul de specialitate este
compus din: bibliotecari, bibliografi, cercetători,
redactori, documentarişti, conservatori, restauratori, ingineri de sistem,
informaticieni, operatorii analişti,, custozi, mânuitori, depozitari şi alte
funcţii de profit.
1. Achiziţia de documente:
|
a. carte:
|
1 post la 600 cărţi / anual;
|
b, publicaţii seriale:
|
1 post la 200 abonamente
|
c. schimb intern şi internaţional:
|
1 post la 150 parteneri / anual.
|
2. Evidenta şi organizarea colecţiilor:
|
a. evidenţa individuală tradiţională:
|
1 post la 5.000 documente / anual;
|
b, topografia documentelor tradiţionale:
|
1 post la 5.000 documente / anual.
|
3. Catalogare, clasificare, indexare (tradiţională
şi/sau informatizată):
|
a. Documente obişnuite (cărţi,
publicaţii, seriaie etc) şi bibliofile: 1 post la 1.000 documente / anual;
|
b. organizarea cataloagelor tradiţionale.
|
1 post la20.000 fişe/anual.
|
4. Organizarea depozitelor.
Conservarea:
|
1 post la 50.000 documente / anual.
|
5. Circulaţia documentelor:
|
|
a, în sălile de lectură;
|
1 post la 15.000 documente / anual;
|
b. la împrumut:
|
1 post la 13.000 -15.000 documente /
anual.
|
6. Evidenţa utilizatorilor:
|
1 post la 4.000 - 6.000 utilizatori
anual.
|
7. Referinţe bibliografice:
|
|
a. orientare, informaţii, îndrumări:
|
1 post ia 2.500 referinţe bibliografice
/ anual.
|
8. Activitate de cercetare:
|
1 post la 80 referate / anual;
|
l post la 1.500 referinţe bibliografice
/ anual;
|
1 post la 40.000 pagini consultate /
anual;
|
^Activităţi metodologice:
|
1 post la 4 unităţi bibliotecare
atestate.
|
10. Informatizarea şi activităţi în
reţea:
|
1 post la 1-2 servere cu 20-25 staţii în reţea;
|
1 post la 4.000 pagini operare,
tehnoredactare /anual;
|
1 post la 300.000 pagini xerografiere,
capsare, machetare etc. / anual.
|
11. Management de bibliotecă:
|
a, director general;
|
1 post;
|
b. şef de serviciu:
|
1 post la peste 10 angajaţi personal de
specialitate;
|
c, şef de birou:
|
1 post la 5-9 angajaţi personal de
specialitate;
|
d. contabil şef:
|
1 post Ia mai puţin de 75 angajaţi.
|