Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 26 din 26 ianuarie 2006

pentru modificarea si completarea Legii bibliotecilor nr. 334/2002

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 85 din 30 ianuarie 2006



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art.  1  pct. VII.4 din Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.

Art. I. - Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:

,,a) bibliotecă - instituţia, compartimentul sau structura specializată ale cărei atribuţii principale sunt: constituirea, organizarea, prelucrarea, dezvoltarea şi conservarea colecţiilor de cărţi, publicaţiilor seriale, a altor documente de bibliotecă şi a bazelor de date, pentru a facilita utilizarea acestora în scop de informare, cercetare, educaţie sau recreere; iniţierea, organizarea şi desfăşurarea de proiecte şi programe culturale, inclusiv în parteneriat cu autorităţi şi instituţii publice, cu alte instituţii de profil sau prin parteneriat public-privat; în cadrul societăţii informaţiei biblioteca are rol de importanţă strategică;

b) bibliotecă naţională - instituţie învestită cu sarcina de a achiziţiona, de a prelucra şi de a conserva la nivel naţional documente din toate domeniile cunoaşterii şi, în particular, pe cele referitoare la limba şi la civilizaţia

română; organizatoare a Depozitului legal de documente; principala sursă documentară pentru cunoaşterea culturii naţionale, cu rol în desfăşurarea unor programe culturale de interes naţional şi internaţional;".

2.  Alineatul (2) al articolului 2 va avea următorul cuprins: „(2) Bibliotecile de drept public se înfiinţează şi se

organizează în subordinea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale, a altor autorităţi ori instituţii publice şi funcţionează potrivit regulamentelor proprii aprobate de aceste autorităţi sau instituţii."

3.  Articolul 6 va avea următorul cuprins:

„Art. 6. - (1) în bibliotecile de drept public consultarea colecţiilor şi a bazelor de date proprii este gratuită.

(2) Bibliotecile de drept public pot oferi servicii, stabilite prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare, în condiţiile legii, pe bază de tarife, cu avizul autorităţii sau instituţiei finanţatoare."

4.  Alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul cuprins: „Art. 8. - (1) Bibliotecile de drept public sunt finanţate

de la bugetul de stat sau de  la bugetele  locale,  iar fondurile de finanţare se nominalizează distinct în bugetele proprii sau ale instituţiilor finanţatoare."

5.  Articolul 9 va avea următorul cuprins:

„Art. 9. - (1) Sistemul naţional de biblioteci se constituie din totalitatea bibliotecilor de drept public şi din bibliotecile de drept privat care au activităţi specifice celor de drept public şi este parte integrantă a sistemului informaţional naţional, având ca obiectiv realizarea unitară a activităţilor specifice şi dezvoltarea serviciilor de lectură publică.

(2) Bibliotecile de drept public pot realiza consorţii sau alte forme de cooperare interbibliotecară în vederea achiziţiei în comun de documente specifice şi a partajării diverselor tipuri de activităţi şi servicii de bibliotecă."

6.   La articolul 12 alineatul (1), literele a), c), f) şi g) vor avea următorul cuprins:

,,a) prezervă, conservă, cercetează, dezvoltă şi pune în valoare documentele deţinute în colecţiile sale;

c) identifică, colecţionează, organizează, conservă şi pune în valoare Fondul Romanica, alcătuit din tipărituri şi alte categorii de documente apărute în străinătate, referitoare la România, la poporul român şi cultura română, publicaţii ale autorilor români apărute în străinătate în orice limbă, publicaţii în limba română ale autorilor străini apărute în străinătate;

f)  în calitate de centru metodologic naţional, elaborează şi emite instrucţiuni şi norme metodologice pentru bibliotecile publice şi realizează studii, cercetări şi informări documentare în domeniul biblioteconomiei şi în alte domenii ale culturii;

g)   în calitate de centru naţional de patologie şi restaurare a documentelor, Biblioteca Naţională a României elaborează şi emite, în conformitate cu normele internaţionale în vigoare, norme şi metodologii de conservare şi de restaurare, de funcţionare a laboratoarelor de restaurare din ţară şi acordă asistenţă de specialitate;".

7.    La articolul 12 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:

,,b1) identifică, colecţionează, conservă şi comunică documentele care fac obiectul Depozitului legal, indiferent de conţinutul şi de anul apariţiei lor;".

8.  La articolul 12 alineatul (1), după litera g) se introduc patru noi litere, literele g1), g2), g3) şi g4), cu următorul cuprins:

,,g1) coordonează proiectul de realizare a Catalogului colectiv naţional al publicaţiilor româneşti şi străine, precum şi alte proiecte de interes naţional în domeniu;

g2) elaborează Bibliografia Naţională a României pentru toate tipurile de documente;

g3) achiziţionează cu prioritate, din ţară şi din străinătate, documente specifice de importanţă deosebită pentru identitatea culturală şi naţională;

g4) coordonează realizarea Bibliotecii Virtuale Naţionale."

9.   La articolul 12, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) Biblioteca Naţională a României este instituţie publică finanţată integral de la bugetul de stat."

10. La articolul 13, partea introductivă şi litera c) vor avea următorul cuprins:

„Art. 13. - în cadrul Bibliotecii Naţionale a României funcţionează Oficiul Naţional Bibliografic şi de Informatizare a Bibliotecilor, cu următoarele atribuţii:

c) gestionează şi actualizează Catalogul colectiv naţional al publicaţiilor româneşti şi străine existente în bibliotecile din România, prin participarea contractuală a bibliotecilor din sistemul naţional de biblioteci;".

11.  Articolul 14 va avea următorul cuprins:

„Art. 14. - în cadrul Bibliotecii Naţionale a României funcţionează ca filiale Biblioteca Batthyaneum din Alba lulia şi Biblioteca Omnia din Craiova; Biblioteca Naţională a României poate înfiinţa şi alte filiale."

12.  Articolul 19 va avea următorul cuprins:

„Art. 19. - (1) Bibliotecile centrale universitare sunt parte integrantă a sistemului naţional de învăţământ şi participă la procesul de instruire, formare şi educaţie, precum şi la activitatea de cercetare din instituţiile de învăţământ superior; acestea pot avea şi departamente proprii de cercetare ştiinţifică.

(2)   Bibliotecile centrale universitare acordă asistenţă metodologică şi profesională celorlalte biblioteci universitare din aria geografică de îndrumare metodologică stabilită de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

(3)      Bibliotecile universitare asigură suportul infodocumentar al tuturor disciplinelor predate în învăţământul superior şi al domeniilor de cercetare ştiinţifică, achiziţionând periodic cele mai importante şi necesare documente, indiferent de suport, şi baze de date ştiinţifice.

(4)   Bibliotecile universitare pot realiza consorţii pentru achiziţia partajată a surselor infodocumentare, pentru crearea şi utilizarea în comun a catalogului colectiv virtual al colecţiilor proprii sau atrase."

13.   La articolul 25, partea introductivă şi litera a) vor avea următorul cuprins:

„Art. 25. - Biblioteca Metropolitană Bucureşti exercită funcţia de bibliotecă publică pentru municipiul Bucureşti şi de bibliotecă judeţeană pentru judeţul Ilfov, având următorul obiect de activitate:

a) colecţionează şi achiziţionează toate categoriile de documente necesare organizării activităţii de lectură, informare, documentare şi educaţie permanentă în toate sectoarele Capitalei, prin filiale şi biblioteci mobile;".

14.   Alineatul (1) al articolului 26 va avea următorul cuprins:

„Art. 26. - (1) Activitatea Bibliotecii Metropolitane Bucureşti este finanţată din bugetul municipiului Bucureşti."

15.   La articolul 27, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:

„(3) Bibliotecile judeţene îndeplinesc şi rolul de biblioteci municipale în municipiul reşedinţă de judeţ.

(4) Consiliile locale ale municipiilor reşedinţă de judeţ pot finanţa programe culturale, achiziţii de documente pentru biblioteca judeţeană,  lucrări de investiţii şi pot

susţine cheltuielile materiale şi de capital pentru biblioteca judeţeană respectivă."

16.   La articolul 28, literele a)-d) vor avea următorul cuprins:

,,a) colecţionează toate categoriile de documente necesare organizării activităţii de informare, documentare şi de lectură la nivelul comunităţii judeţene şi organizează Depozitul legal local de documente, potrivit legii;

b)   coordonează activitatea bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfăşoară activitatea, prin acţiuni specifice de îndrumare şi de evaluare, prin proiecte, programe şi activităţi culturale, precum şi acţiuni de îndrumare profesională; asigură aplicarea unitară a normelor biblioteconomice şi a legislaţiei în domeniu şi coordonarea aplicării strategiilor şi programelor de automatizare a activităţilor şi serviciilor acestor biblioteci;

c)   elaborează şi editează bibliografia locală curentă, materiale de îndrumare metodologică şi alte publicaţii, alcătuiesc baze de date şi organizează centre de informare comunitară, cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu instituţiile responsabile, potrivit legii, şi cu organismele neguvernamentale în realizarea obiectivelor educaţiei permanente;

d)    elaborează norme privitoare la funcţionarea bibliotecilor publice din oraşele şi municipiile din judeţul respectiv, precum şi pentru organizarea de filiale specializate pentru copii, tineri şi adulţi, cu respectarea normelor emise de Biblioteca Naţională a României."

17.   Alineatul (1) al articolului 30 va avea următorul cuprins:

„Art. 30. - (1) Bibliotecile municipale şi orăşeneşti sunt biblioteci de drept public, cu personalitate juridică."

18.  Articolul 35 va avea următorul cuprins:

„Art. 35. - Persoanele fizice sau juridice române ori străine pot înfiinţa şi finanţa biblioteci publice de drept privat pe teritoriul României, conform legilor în vigoare, cu avizul de specialitate al Comisiei Naţionale a Bibliotecilor şi cu decizia de autorizare emisă de Ministerul Culturii şi Cultelor sau, după caz, de Ministerul Educaţiei şi Cercetării."

19.  Articolul 38 va avea următorul cuprins:

„Art. 38. - Finanţarea bibliotecilor şcolare se face din bugetul anual al instituţiilor de învăţământ de stat în cadrul cărora funcţionează, din fondurile alocate pentru finanţarea de bază."

20.  Alineatele (4) şi (9)-(11) ale articolului 40 vor avea următorul conţinut:

„(4) Evidenţa globală şi individuală a publicaţiilor, realizată în sistem informatizat, cuprinde descrierea completă, conform standardelor în vigoare.

(9)   In caz de predare/preluare a gestiunii fondului de documente specifice, precum şi în caz de forţă majoră, se procedează la verificarea integrală a inventarului; modificarea parţială a echipei gestionare se operează prin integrare în gestiune, în condiţiile legii.

(10)  în caz de forţă majoră, incendii, calamităţi naturale, precum şi mutări succesive, sedii şi locuri de depozitare improprii, conducerea bibliotecii dispune scoaterea din evidenţă a documentelor deteriorate sau distruse.

(11) Bibliotecile publice sunt obligate să îşi dezvolte colecţiile de documente, prin achiziţionarea de titluri din producţia editorială curentă, precum şi prin completarea retrospectivă."

21.   Alineatul (2) al articolului 41 va avea următorul cuprins:

„(2) Dotările se asigură prin alocarea resurselor financiare necesare de către autorităţile finanţatoare."

22.   Alineatul (2) al articolului 42 va avea următorul cuprins:

„(2) Autorităţile şi instituţiile publice finanţatoare controlează şi asigură condiţii optime de păstrare a colecţiilor şi de acces la acestea."

23.  Articolul 43 va avea următorul cuprins:

„Art. 43. - (1) Bibliotecile de drept public pot organiza filiale în comunităţile româneşti de peste hotare, cu aprobarea autorităţii finanţatoare.

(2) Colecţiile de documente specifice, precum şi dotările materiale destinate organizării şi dezvoltării acestor filiale pot reprezenta, după caz, transferuri din patrimoniul propriu sau achiziţii anume realizate din surse bugetare, cu aprobarea autorităţilor finanţatoare, precum şi sponsorizări şi donaţii de la persoane fizice şi juridice."

24.   Alineatele (2) şi (4) ale articolului 44 vor avea următorul cuprins:

„(2) în categoria personalului de specialitate din biblioteci se includ: bibliotecarii, bibliografii, cercetătorii, redactorii, documentariştii, conservatorii, restauratorii, inginerii de sistem, informaticienii, operatorii, analiştii şi alte posturi de profil. Pot fi angajate în bibliotecile de drept public şi persoane cu studii medii sau superioare de alt profil, cu obligaţia de a urma, într-o perioadă de până la maximum 2 ani, una dintre formele de pregătire profesională prevăzute de lege.

(4) Organigrama şi statul de funcţii ale bibliotecii se aprobă de către autoritatea sau instituţia finanţatoare, conform legii."

25. Articolul 45 va avea următorul cuprins:

„Art. 45. - (1) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, cu personalitate juridică, se realizează prin concurs organizat de conducerea bibliotecii, potrivit legii; din comisiile de concurs vor face parte în mod obligatoriu şi reprezentanţi ai bibliotecilor cu rol de coordonare metodologică.

(2)   Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, fără personalitate juridică, se realizează prin concurs organizat de autoritatea finanţatoare; din comisiile de concurs va face parte în mod obligatoriu şi reprezentantul bibliotecii cu rol de coordonare metodologică.

(3)   Nomenclatorul de funcţii şi criteriile de normare a resurselor umane în Biblioteca Naţională a României şi în bibliotecile publice sunt prevăzute în anexa nr. 1.

(4)   Pentru bibliotecile din învăţământ şi bibliotecile specializate, nomenclatorul de funcţii şi criteriile de normare sunt prevăzute în anexa nr. 2, cu respectarea numărului maxim de posturi şi a creditelor bugetare aprobate."

26.  Articolul 48 va avea următorul cuprins:

„Art. 48. - Promovarea, sancţionarea, eliberarea din funcţie şi destituirea personalului din bibliotecile de drept public se realizează în conformitate cu prevederile legale; în cazul bibliotecilor fără personalitate juridică se va solicita în mod obligatoriu şi avizul bibliotecii cu rol de coordonare metodologică."

27.  Alineatul (2) al articolului 50 se abrogă.

28.   Alineatul (3) al articolului 50 va avea următorul cuprins:

„(3) Cursurile de formare profesională continuă a personalului din bibliotecile de drept public se organizează, în condiţiile legii, de către Biblioteca Naţională a României, Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Pedagogică Naţională «I. C. Petrescu», casele corpului didactic, bibliotecile centrale universitare, Biblioteca Metropolitană Bucureşti şi bibliotecile judeţene, centrele pentru formare profesională continuă ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării, asociaţiile profesionale de profil, precum şi de firmele acreditate, care oferă cursuri ce acoperă varietatea specializărilor dintr-o bibliotecă. Metodologia, criteriile de autorizare a instituţiilor în domeniul formării profesionale continue a personalului din bibliotecile de drept public, precum şi modalităţile de examinare finală şi certificare a pregătirii profesionale sunt elaborate, în condiţiile legii, de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei."

29.   Alineatul (2) al articolului 54 va avea următorul cuprins:

„(2) Consiliul de administraţie este condus de directorul general sau, după caz, de director, în calitate de preşedinte, şi este format din maximum 11 membri, astfel: director general sau director, director general adjunct sau director adjunct, director economic sau contabil-şef şi reprezentanţi ai principalelor compartimente ale bibliotecii, desemnaţi prin decizie a directorului general, respectiv a directorului, precum şi un reprezentant al autorităţii finanţatoare, desemnat de aceasta."

30.  Articolul 56 va avea următorul cuprins:

„Art. 56. - Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor şi a directorilor adjuncţi din bibliotecile publice judeţene, respectiv din Biblioteca Metropolitană Bucureşti, se realizează, în condiţiile legii, de către autoritatea finanţatoare, cu avizul Comisiei Naţionale a Bibliotecilor."

31.   Alineatul (3) al articolului 57 va avea următorul cuprins:

„(3) Numirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a directorilor generali, directorilor generali adjuncţi, directorilor, directorilor adjuncţi şi bibliotecarilor responsabili din celelalte biblioteci de învăţământ se realizează de către autoritatea finanţatoare, în condiţiile legii."

32.  Articolul 59 va avea următorul cuprins:

„Art. 59. - Se înfiinţează Comisia Naţională a Bibliotecilor, denumită în continuare Comisia, autoritate ştiinţifică naţională pentru bibliotecile de drept public, aflată în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi a Ministerului Culturii şi Cultelor."

33.  Articolul 60 va avea următorul cuprins:

„Art. 60. - (1) Comisia este formată din specialişti recunoscuţi în domeniul bibliotecilor, desemnaţi după cum urmează:

a)   prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării: un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, un reprezentant al unei biblioteci centrale universitare şi 4 reprezentanţi ai bibliotecilor de învăţământ superior şi preuniversitar;

b)    prin ordin al ministrului culturii şi cultelor: un reprezentant al Ministerului Culturii şi Cultelor, un reprezentant al Bibliotecii Naţionale a României şi

4  reprezentanţi ai bibliotecilor publice;

c)   prin decizie a preşedintelui Academiei Române: un reprezentant al reţelei de biblioteci a Academiei Române şi un reprezentant al Bibliotecii Academiei Române;

d)    din   partea   asociaţiilor   profesionale   de   profil:

5   reprezentanţi, desemnaţi de adunările generale ale acestor asociaţii.

(2)  De asemenea, din Comisie vor face parte:

a)   un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi Internelor, desemnat prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor;

b)   un reprezentant al Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, desemnat prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei;

c)  2 reprezentanţi ai bibliotecilor eclesiastice, desemnaţi de Patriarhia Română.

(3)  La propunerea Comisiei, Ministerul Culturii şi Cultelor şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării pot angaja, cu contract de muncă pe perioadă determinată, specialişti şi/sau pot încheia contracte de parteneriat public-privat cu firme specializate pentru consultanţă şi optimizare, în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite în baza acordurilor convenite cu Uniunea Europeană, precum şi a cerinţelor de aliniere la standardele europene.

(4)   Membrii Comisiei au un mandat de 3 ani şi sunt confirmaţi prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor, în baza propunerilor formulate de instituţiile şi asociaţiile menţionate la alin. (1) şi (2).

(5)   Preşedintele şi secretarul Comisiei sunt aleşi dintre membrii acesteia, cu votul a două treimi din totalul membrilor Comisiei.

(6)   Comisia îşi desfăşoară activitatea în baza unui regulament propriu de organizare şi funcţionare, elaborat de Comisie şi aprobat prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor.

(7)  Comisia poate coopta, cu votul majorităţii simple, ca membri asociaţi, specialişti din ţară sau din străinătate, personalităţi ştiinţifice de prestigiu în domeniu.

(8)  Sediul oficial şi secretariatul tehnic ale Comisiei sunt asigurate de Ministerul Culturii şi Cultelor."

34.  Articolul 61 va avea următorul cuprins:

„Art. 61. - (1) Finanţarea activităţii Comisiei, inclusiv indemnizaţia şi celelalte cheltuieli de participare a preşedintelui şi membrilor, se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor.

(2) Indemnizaţia preşedintelui şi a membrilor Comisiei este de 10% din salariul secretarului de stat şi se acordă lunar, indiferent de numărul de şedinţe organizate."

35.  Articolul 62 va avea următorul cuprins: „Art. 62. - Comisia are următoarele atribuţii:

a)   elaborează strategii şi programe pentru sistemul naţional de biblioteci, pe care le supune spre aprobare, prin ordin comun, ministrului educaţiei şi cercetării şi ministrului culturii şi cultelor;

b)  coordonează activitatea de informare şi documentare din sistemul naţional de biblioteci, elaborează programe şi metodologii privind informatizarea sistemului naţional de biblioteci;

c)    propune programe de cercetare în domeniul biblioteconomiei, istoriei cărţii şi ştiinţelor informării, pe care le transmite spre analiză Ministerului Culturii şi Cultelor, Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Academiei Române, precum şi altor autorităţi sau instituţii publice interesate;

d)   elaborează şi propune metodologiile, normele, normativele şi reglementările din domeniul protejării bunurilor culturale de patrimoniu din biblioteci, pe care le înaintează Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor;

e)  elaborează, în conformitate cu standardele europene, standarde privitoare la suprafaţa minimă a bibliotecilor finanţate din fonduri publice, care se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor; acestea nu pot fi sub 0,05 m2 pentru un locuitor, în localităţile cu o populaţie de până la 10.000 de locuitori, şi sub 0,015 m2 pentru un locuitor, în localităţile cu o populaţie de peste 10.000 de locuitori;

f)  elaborează criteriile specifice de selecţie şi promovare a personalului pentru ocuparea funcţiilor de conducere şi de specialitate din biblioteci, care se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor;

g)  elaborează norme-cadru de organizare şi funcţionare a bibliotecilor finanţate de autorităţile administraţiei publice locale, precum şi a bibliotecilor de drept privat cu acces public, care se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor;

h) propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi autorităţilor finanţatoare cursuri de formare iniţială şi de formare continuă în domeniile specifice biblioteconomiei şi ştiinţei informării;

i) elaborează metodologia de organizare a inspecţiei în biblioteci, cu scopul de a stabili nivelul de dezvoltare a bibliotecilor în raport cu strategiile şi standardele naţionale, de a propune soluţii de impulsionare a dezvoltării şi de a sprijini procesul decizional de la nivelul administraţiei centrale şi locale; metodologia se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor;

j) elaborează raportul anual privind starea sistemului naţional de biblioteci, pe baza rapoartelor statistice primite de la unităţile de profil din teritoriu."

36.   Articolul 63 se completează cu un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:

„(2) Accesul utilizatorilor la colecţiile şi serviciile bibliotecilor comunale este asigurat minimum 4 ore pe zi lucrătoare, restul programului de lucru fiind destinat altor activităţi specifice bibliotecilor."

37.   Alineatele (1) şi (2) ale articolului 67 vor avea următorul cuprins:

„Art. 67. - (1) Nerestituirea la termen a documentelor de bibliotecă împrumutate de către utilizatori se sancţionează cu plata unei sume aplicate gradual, până la 50% din valoarea de inventar, actualizată cu aplicarea coeficientului de inflaţie la zi.

(2) Distrugerea sau pierderea documentelor, bunuri culturale comune, de către utilizatori se sancţionează prin recuperarea fizică a unor documente identice sau prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizată cu aplicarea coeficientului de inflaţie la zi, la care se adaugă o sumă echivalentă cu de până la 5 ori faţă de preţul astfel calculat."

38.   La articolul 68, partea introductivă şi litera d) vor avea următorul cuprins:

„Art. 68. - Bibliotecile de drept public dispun de autonomie administrativă şi profesională în raport cu autoritatea finanţatoare, constând în:

d) încheierea protocoalelor de colaborare cu alte biblioteci sau instituţii culturale din ţară şi din străinătate;".

39.   Alineatul (2) al articolului 69 va avea următorul cuprins:

„(2) Condiţiile şi cuantumul participării la finanţarea programelor realizate prin asociere se stabilesc şi se aprobă de autorităţile finanţatoare."

40.   Alineatul (1) al articolului 71 va avea următorul cuprins:

„Art. 71. - (1) Anual conducerile bibliotecilor întocmesc rapoarte de evaluare a activităţii, care sunt prezentate consiliului de administraţie şi autorităţii finanţatoare."

41.  Articolul 73 va avea următorul cuprins:

„Art. 73. - (1) Controlul respectării dispoziţiilor prezentei legi, precum şi a standardelor, normelor şi metodologiilor elaborate de Comisie, aprobate potrivit legii, se asigură, de asemenea, de către direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul bibliotecilor finanţate de autorităţile publice locale, de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, universităţi, precum şi de inspectoratele şcolare judeţene, pentru bibliotecile din sistemul educaţiei naţionale.

(2) Celelalte autorităţi şi instituţii publice în subordinea şi finanţarea cărora se află bibliotecile de drept public vor asigura, prin formele proprii de control şi îndrumare, aplicarea şi respectarea dispoziţiilor prezentei legi."

42.  Articolul 74 va avea următorul cuprins:

„Art. 74. - Anexele nr. 1 şi 2a) -c)*) fac parte integrantă din prezenta lege."

43.     Anexa la Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, se modifică şi se înlocuieşte cu anexele nr. 1 şi 2a)-c) la prezenta ordonanţă.

Art. II. - în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se reorganizează Comisia Naţională a Bibliotecilor.

*) Anexele nr. 1 şi 2a)-c) sunt reproduse în facsimil.

Art. III. - în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Comisia Naţională a Bibliotecilor elaborează metodologia sistemului de statistică a bibliotecilor şi o înaintează Institutului Naţional de Statistică, după aprobarea prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor.

Art. IV. - în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Comisia Naţională a Bibliotecilor

elaborează norme de realizare a operaţiilor specifice activităţii de bibliotecă, pe care le înaintează spre aprobare, prin ordin comun al ministrului educaţiei şi cercetării şi al ministrului culturii şi cultelor.

Art. V. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul culturii şi cultelor,

Adrian lorgulescu

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

p. Ministrul educaţiei şi cercetării,

Dumitru Miron,

secretar de stat

Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,

Gheorghe Barbu

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

BIBLIOTECI PUBLICE

A. Biblioteca comunală

Categoria de personal

Criterii de normare

- Bibliotecar*)

- un post/unitate până la 2,500 de locuitori

*) Postul de bibliotecar reprezintă funcţia de responsabil de bibliotecă şi se asimilează cu funcţia de şef de birou.

B. Biblioteca orăşenească sau municipală situată în localitatea nereşedinţă de judeţ

Categoria de personal

Criterii de normare

- Director

- un post/unitate

- Bibliotecar şef de birou (responsabil de biblioteca) si alte categorii ale personalului de specialitate

- un post până la 2,500 locuitori

**) Şeful de birou poate fi asimilat cu directorul adjunct. Posturile de conducere pentru bibliotecile cu un număr mai mare de 3 angajaţi se acordă prin organigramă aprobată potrivit prevederilor legale.

C. Biblioteci judeţene

Categoria de personal

Criterii de normare

- Director general*)

- un post/unitate

- Director de specialitate*)

- un post/unitate

- Director economic*)

- un post/unitate

- Bibliotecar şi alte categorii ale personalului de specialitate      - un post de Ia 2.500 - 5.000 de locuitori ai municipiului reşedinţa de jude *) Postul de director general şi posturile de director de specialitate şi de director economic se acorda în biblioteca judeţeană cu un

personal de minimum 150 de angajaţi, *) Postul de director şi posturile de director adjunct de specialitate şi de director adjunct economic se acordă în biblioteca judeţeană cu

un personal de minimum 75 de angajaţi.

*) Postul de director şi de director adjunct economic se acordă în biblioteca judeţeană cu un personal mai mic de 75 de angajaţi.

Posturile de conducere se cuprind în numărul personalului de specialitate rezultat din aplicarea criteriilor de normare. Personalul administrativ reprezintă 10% din numărul total al personalului aprobat. Personalul de întreţinere şi de deservire se repartizează astfel:

- personalul de pază şi de pompieri se stabileşte potrivit prevederilor legale;

- îngrijitor - un post la 500 mp;

- numărul muncitorilor calificaţi şi necalificaţi se acordă în funcţie de necesarul fiecărei unităţi, potrivit prevederilor legale. Indicatorul utilizatorilor de informaţii din biblioteca publică reprezintă 5% şi maximum 10% din numărul de locuitori ai comunităţii, în

condiţiile respectării standardelor din prezenta lege.

D. Biblioteca Naţională a României

Categoria de personal

Criterii de normare

- Director general *

-1 post/unitate

- Director general adjunct *

- 3 posturi/unitate

- Director *

- 8 posturi/unitate

- Director adjunct *

- 5 posturi/unitate

- Director economic *

-1 post/unitate

- Director administrativ *

-1 post/unitate

Toate categoriile de personal de specialitate

-1 post la 30.000 locuitori*

* La numărul maxim de posturi (995) se va ajunge, treptat, pe măsura dării în folosinţă a noului sediu al Bibliotecii Naţionale a României, precum şi a funcţionării Bibliotecii Naţionale a României în parametri optimi, cu încadrarea în numărul maxim de posturi, aprobat anual, Ministerului Culturii şi Cultelor, prin legile bugetare.

Grila de personal a Bibliotecii Naţionale a României poate fi majorată prin ordinul ordonatorului principal de credite, care aprobă schema de funcţionare la propunerea directorului general al Bibliotecii Naţionale a României, cu încadrarea în numărul maxim de posturi, aprobat anual, Ministerului Culturii şi Cultelor, prin legile bugetare,

NORME privind încadrarea cu personal de specialitate a bibliotecilor universitare

1.  încadrarea cu personal a bibliotecilor universitare se face în funcţie de activităţile reale desfăşurate în aceste instituţii, determinate de achiziţia, prelucrarea şi comunicarea documentelor, de serviciile, patrimoniul şi sistemul de organizare a instituţiilor respective, numărul şi frecvenţa utilizatorilor.

2. Personalul de specialitate al bibliotecilor universitare se compune din:

- bibliotecari, bibliografi, cercetători, redactori, documentarişti, conservatori, restauratori, ingineri de sistem, informaticieni, operatori, analişti, depozitari şi alte funcţii de profil. Aceştia au statut de personal didactic auxiliar.

Nr.

crt

Indicatori

Personal de specialitate

1.

Achiziţii de documente

a. cărţi

1 post la 850 documente / an

b. publicaţii seriale

1 post la 300 abonamente / an

c. schimb intern şi internaţional

1 post la 150 parteneri / an

2.

Evidenţa şi organizarea colecţiilor

a. evidenţa globală

b. evidenţa individuală:

1 post la 30.000 înregistrări / an

- informatizată

1 post la 8.000 documente / an

- tradiţională c. topografia documentelor:

1 post la 7.000 documente / an

- informatizata

1 post la 7.000 documente / an

- tradiţională

1 post la 5.000 documente / an

3.

Catalogare, clasificare, indexare

(tradiţională şi / sau informatizată)

a.documente obişnuite (cărţi, publicaţii seriale etc.)

1 post la 1.200 titluri/an

b. documente bibliofile

1 post la 70 documente / an

c. organizarea cataloagelor tradiţionale.

1 post la 15.000 fişe/an

4.

Organizarea depozitelor, conservarea

1 post la 40.000 volume / an

5.

Circulaţia documentelor

a. în sălile de lectură

1 post la 15.000 documente / an

b. la împrumut

1 post la 15.000 documente / an

6.

Evidenţa utilizatorilor

1 post la 10.000 utilizatori / an

7.

Referinţe bibliografice

Orientare, informaţii, îndrumări

1 post la 2.000 referinţe / an 1 post la 9.000 utilizatori / an

8.

Activitatea de cercetare

1 post la 30.000 pagini / an

1 post la 2.000 informaţii ştiinţifice / an

1 post la 80 referate / an

9.

Activităţi metodologice

1 post la 4 unităţi bibliotecare

10.

Informatizare şi activităţi în reţea

1 post la 1-2 servere + 25 staţii în reţea (ingineri de

sistem)

1 post la 4-10 licenţe operaţionale sistem integrat de

bibliotecă

1 post la 2-4 aplicaţii software operaţionale

1 post la 5.000 pagini / an

1 post administrator web internet / intranet la minimum

10 staţii conectate

11.

Management de bibliotecă

a. director general

1 post la bibliotecile centrale universitare

b. director general adjunct

1  post la bibliotecile centrale universitare cu minimum 5 filiale specializate

2 posturi la bibliotecile centrale universitare cu peste 8 filiale specializate

c. director

1 post Ia bibliotecile universitare fără personalitate juridică încadrate cu peste 20 de angajaţi

d. director adjunct

1 post ia bibliotecile universitare fără personalitate juridică încadrate cu cel puţin 40 de angajaţi şi minimum 5 filiale specializate

e. şef de serviciu sau şef de birou

1 post pentru fiecare compartiment cu minimum 10 angajaţi de specialitate sau

1 post pentru fiecare compartiment cu minimum 6 angajaţi de specialitate

f. şef de serviciu informatizare

1 post la minimum 8 angajaţi de specialitate, numai pentru bibliotecile centrale universitare

g. şef de birou informatizare

I post la minimum 5 angajaţi de specialitate

h. director economic

1 post la bibliotecile centrale universitare cu peste 150 de angajaţi

i. contabil şef

1 post la bibliotecile centrale universitare

NORME privind încadrarea cu personal de specialitate a bibliotecilor şcolare.

Pentru optimizarea funcţionalităţii bibliotecilor şcolare şi, implicit, sporirea eficienţei procesului de învăţământ din şcoală, normarea posturilor de bibliotecari şcolari se face astfel:

Pentru bibliotecile din învăţământul primar si gimnazial:

-1 post normă întreagă la minimum 600 de elevi sau la 700 elevi şi cadre didactice şi minimum 8000 volume;

-  ½ normă ia minimum 300 de elevi şi minimum 4000 volume;

- plata cu ora (minimum 10 ore pe săptămână) - până la 300 elevi, sub 4000 volume,

Pentru şcolile din mediul rural în care nu există bibliotecă publică, se poate înfiinţa o bibliotecă în fiecare şcoală, cu încadrarea cu minimum 1/4 din normă, plata cu ora (minimum 10 ore pe săptămână) sau 1 post de bibliotecar, normă întreagă, la 3 - 4 şcoli, pentru situaţii deosebite (şcoli izolate).

In fiecare şcoală coordonatoare din mediul rural poate funcţiona o bibliotecă şcolară cu normă întreagă,

în mediul rural, în şcoli cu efectiv sub 300 elevi, dar cu bibliotecă cu dublă funcţie - şcolară şi publică - poate fi un post de cel puţin 1/2 normă,

Fiecare liceu poate avea un bibliotecar cu normă întreagă, indiferent de numărul de elevi şi de volume.

Pentru bibliotecile cu peste 20,000 volume şi efectivul şcolii de peste 1,500 elevi, pot fi 2 posturi de bibliotecar cu normă întreagă sau al doilea post cu 1/2 normă, numai cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Pentru bibliotecile care deţin cărţi de patrimoniu, colecţii speciale sau muzee şcolare, se poate înfiinţa un al doilea post de bibliotecar, respectiv de muzeograf, numai cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,

La centrele de plasament si în şcoli speciale, posturile de bibliotecar se vor norma astfel:

- un post cu 1/2 normă până la 300 copii / elevi,

-1 post cu normă întreagă de Ia 301 copii / elevi; Pentru bibliotecile din cadrul caselor corpului didactic: -1 post normă întreagă, indiferent de numărul de volume sau cititori;

-  pentru bibliotecile în care este depăşit numărul de 10.000 volume şi de 300 cititori se poate înfiinţa un al doilea post (cu normă întreagă,1/2 normă sau ¼ normă, în funcţie de proporţia în care sunt depăşite cifrele menţionate), cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

NORME

privind încadrarea cu personal de specialitate a

Bibliotecii Pedagogice Naţionale "I. C. Petrescu" din Bucureşti

încadrarea cu personal de specialitate se face în funcţie de profilul unic al bibliotecii, numărul anual de intrări, spaţiul de depozitare, precum şi de mijloacele financiare de care dispune biblioteca.

Personalul de specialitate este compus din: bibliotecari, bibliografi, cercetători, redactori, documentarişti, conservatori, restauratori, ingineri de sistem, informaticieni, operatorii analişti,, custozi, mânuitori, depozitari şi alte funcţii de profit.

1. Achiziţia de documente:

a. carte:

1 post la 600 cărţi / anual;

b, publicaţii seriale:

1 post la 200 abonamente

c. schimb intern şi internaţional:

1 post la 150 parteneri / anual.

2. Evidenta şi organizarea colecţiilor:

a. evidenţa individuală tradiţională:

1 post la 5.000 documente / anual;

b, topografia documentelor tradiţionale:

1 post la 5.000 documente / anual.

3. Catalogare, clasificare, indexare (tradiţională şi/sau informatizată):

a.  Documente obişnuite (cărţi, publicaţii, seriaie etc) şi bibliofile:   1 post la 1.000 documente / anual;

b. organizarea cataloagelor tradiţionale.

1 post la20.000 fişe/anual.

4. Organizarea depozitelor. Conservarea:

1 post la 50.000 documente / anual.

5. Circulaţia documentelor:

a,  în sălile de lectură;

1 post la 15.000 documente / anual;

b. la împrumut:

1 post la 13.000 -15.000 documente / anual.

6. Evidenţa utilizatorilor:

1 post la 4.000 - 6.000 utilizatori anual.

7. Referinţe bibliografice:

a. orientare, informaţii, îndrumări:

1 post ia 2.500 referinţe bibliografice / anual.

8. Activitate de cercetare:

1 post la 80 referate / anual;

l post la 1.500 referinţe bibliografice / anual;

1 post la 40.000 pagini consultate / anual;

^Activităţi metodologice:

1 post la 4 unităţi bibliotecare atestate.

10. Informatizarea şi activităţi în reţea:

1 post la 1-2 servere cu 20-25 staţii în reţea;

1 post la 4.000 pagini operare, tehnoredactare /anual;

1 post la 300.000 pagini xerografiere, capsare, machetare etc. / anual.

11. Management de bibliotecă:

a, director general;

1 post;

b. şef de serviciu:

1 post la peste 10 angajaţi personal de specialitate;

c, şef de birou:

1 post la 5-9 angajaţi personal de specialitate;

d. contabil şef:

1 post Ia mai puţin de 75 angajaţi.


SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 26/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 26 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 26/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu