ORDONANTA Nr. 24 din 26
ianuarie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 85 din 30 ianuarie 2006
In temeiul
art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VII.5 din
Legea nr. 404/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
Art. I. - Legea nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 19 mai 2003,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul legii va avea următorul cuprins:
„LEGE privind susţinerea şi
promovarea culturii scrise"
2. Alineatul (2) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
„(2) In sensul prezentei legi, prin
cultură scrisă se
înţelege domeniul de referinţă care cuprinde cărţi, reviste şi alte publicaţii,
având caracter literar-artistic, tehnico-ştiinţific, editate pe orice fel de
suport."
3. Articolul
2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - De prevederile
prezentei legi beneficiază activităţile de creaţie, producţie editorială,
tipografică, de difuzare şi promovare a culturii scrise."
4. Articolul
3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Nu fac obiectul
prezentei legi tipăriturile de informare publicitară, publicaţiile de modă, de
decoratiuni interioare, de sport, de informare din domeniul televiziunii şi al radiodifuziunii, cotidienele sau
periodicele care nu au incidenţă cu domeniul de referinţă prevăzut la art. 1,
almanahurile, horoscoapele, calendarele, publicaţiile pornografice, cele
destinate jocurilor de noroc şi publicaţiile de
rebus."
5. Titlul capitolului II va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL II Măsuri de susţinere a culturii scrise"
6. Articolul
4 se abrogă.
7. Alineatul (1) al
articolului 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile publice pot
acorda sprijin financiar, parţial sau integral, singure ori în parteneriat,
pentru editarea unor publicaţii din categoria celor prevăzute la art. 1."
8. După
alineatul (1) al articolului 5 se introduc trei
noi alineate, alineatele (11), (12) şi (13), cu următorul cuprins:
„(11) Stabilirea publicaţiilor pentru care urmează să se acorde sprijin
financiar se face prin selecţie de oferte în baza
propunerilor comisiilor special
constituite în acest scop, de către autorităţile sau
instituţiile publice prevăzute la alin. (1); ofertele sunt formulate de edituri
şi de redacţiile publicaţiilor.
(12) în localităţile unde o minoritate etnică depăşeşte pragul de 20%
din totalul populaţiei, din comisiile constituite de autorităţile locale, în
conformitate cu prevederile alin. (11), vor face parte şi reprezentanţi ai minorităţii respective.
(13) în bugetele autorităţilor administraţiei publice centrale şi
locale, precum şi ale instituţiilor publice pot fi prevăzute, în mod distinct,
fonduri pentru acordarea de sprijin financiar în vederea editării de cărţi,
reviste şi alte publicaţii din categoria celor prevăzute la art. 1."
9. Alineatul
(2) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
„(2) Sumele reprezentând sprijinul financiar acordat pot acoperi costurile de editare şi
drepturile de autor, până la integral."
10. Alineatul
(3) al articolului 5 se abrogă.
11. După articolul 5 se
introduc cinci noi articole, articolele 51- 55, cu următorul
cuprins:
„Art. 51. - (1) Finanţarea nerambursabilă a editării de lucrări din
categoria celor prevăzute la art. 1, prin comandă de stat, se asigură din
bugetul propriu al Administraţiei Fondului Cultural Naţional, instituţie
publică, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Culturii
şi Cultelor, care funcţionează potrivit legii.
(2) Comanda de stat va avea ca
priorităţi realizarea de enciclopedii, tratate, dicţionare, atlase, ediţii
critice ale scriitorilor clasici români şi străini, ediţii definitive de autor,
debut literar şi literatură pentru copii.
(3) Fondurile necesare pentru
asigurarea finanţării prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute distinct, cu
această destinaţie, în bugetul Administraţiei Fondului Cultural Naţional.
Art. 52. - (1) Acordarea
de finanţare nerambursabilă, potrivit prevederilor
art. 51, se face
prin selecţie de oferte, în baza propunerilor comisiei de evaluare şi selecţie
special constituite în acest scop.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1)
se organizează şi funcţionează sub coordonarea Administraţiei Fondului Cultural
Naţional, în condiţiile legii.
Art. 53. - (1) Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale,
precum şi instituţiile publice pot aloca resurse financiare pentru
achiziţionarea de cărţi şi abonamente la reviste din categoria celor prevăzute
la art. 1 pentru bibliotecile aflate în subordinea lor.
(2) Propunerile privind
achiziţiile de cărţi şi abonamentele la reviste se stabilesc de comisiile de
evaluare şi selecţie special constituite în acest scop, de autorităţile sau
instituţiile publice prevăzute la alin. (1).
(3) în localităţile unde o
minoritate etnică depăşeşte pragul de 20% din totalul populaţiei, din comisiile
constituite de autorităţile locale, în conformitate cu prevederile alin. (2),
vor face parte şi reprezentanţi ai minorităţii respective.
(4) în bugetele autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi în cele ale instituţiilor
publice pot fi prevăzute, în mod distinct, fonduri pentru achiziţionarea de
cărţi şi publicaţii pentru bibliotecile aflate în
subordinea sau sub autoritatea lor.
Art. 54. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor desfăşoară Programul
naţional pentru achiziţia de cărţi şi abonamente la reviste din categoria
culturii scrise, în vederea dezvoltării şi actualizării colecţiilor din
bibliotecile publice aflate sub autoritatea consiliilor locale ori judeţene.
(2) Cărţile şi abonamentele la
reviste, care vor face obiectul achiziţiei conform alin. (1), sunt stabilite de
o comisie special constituită în acest scop.
(3) Comisia
prevăzută la alin. (2) se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului
Culturii şi Cultelor şi este constituită din specialişti şi experţi
independenţi, inclusiv reprezentanţi ai minorităţilor naţionale, desemnaţi
pentru fiecare sesiune de selecţie de oferte prin ordin al ministrului culturii
şi cultelor.
(4) Comisia face, cu majoritatea
voturilor membrilor prezenţi, propunerile de achiziţionare a titlurilor şi a
abonamentelor la reviste, care vor fi supuse analizei şi aprobării ministrului
culturii şi cultelor.
(5) în formularea propunerilor,
comisia va avea în vedere situaţia calitativă şi numerică a colecţiilor
existente în bibliotecile publice aflate sub autoritatea consiliilor locale şi
judeţene, precum şi resursele alocate anual de aceste autorităţi pentru
achiziţionarea de cărţi şi abonamente.
(6) Comisia primeşte şi
analizează contestaţiile formulate în legătură cu selecţia de oferte şi face
propuneri ministrului culturii şi cultelor.
Art. 55. - Resursele
financiare pentru desfăşurarea programului prevăzut la
art. 54 alin. (1)
sunt constituite din alocaţii bugetare, prevăzute distinct cu această
destinaţie în bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi din
fondurile constituite potrivit art. 21."
12. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile publice pot
acorda, pentru realizarea unor proiecte în domeniul culturii scrise, burse de
studiu, precum şi granturi de studii şi călătorie, în ţară şi în
străinătate."
13. Articolul
7 se abrogă.
14.
Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Institutul Cultural
Român, alte instituţii publice, precum şi autorităţile publice centrale şi
locale, singure sau în parteneriat, pot acorda sprijin financiar pentru
traducerea şi/sau editarea, în străinătate, a unor lucrări din categoria celor
prevăzute la art. 1.
(2) Valoarea sprijinului financiar
prevăzut la alin. (1) poate include plata drepturilor de autor corespunzătoare
şi costurile de traducere/editare, până la integral."
15. Articolul
9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Bursele şi
granturile prevăzute la art. 6, precum şi sprijinul financiar prevăzut la art.
8 alin. (1) se acordă pe baza propunerilor formulate de comisii special
constituite, în acest scop, de autorităţile şi instituţiile publice finanţatoare.
(2) în localităţile unde o
minoritate etnică depăşeşte pragul de 20% din totalul populaţiei, din comisiile
constituite de autorităţile locale, în conformitate cu prevederile alin. (1),
vor face parte şi reprezentanţi ai minorităţii respective."
16. Articolul
10 se abrogă.
17. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Sub autoritatea
Institutului Cultural Român se înfiinţează şi funcţionează Comisia pentru
promovarea în străinătate a culturii naţionale scrise.
(2) Comisia prevăzută la alin.
(1) este constituită pe domenii şi este alcătuită din specialişti şi experţi
independenţi.
(3) Membrii comisiei prevăzute la
alin. (1) sunt desemnaţi prin ordin al preşedintelui Institutului Cultural
Român.
(4) Regulamentul de organizare
şi funcţionare, procedurile de lucru ale comisiei prevăzute la alin. (1),
precum şi atribuţiile şi competenţele acesteia sunt stabilite prin ordin al
preşedintelui Institutului Cultural Român."
18. Articolul
13 va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) în vederea promovării
producţiei editoriale, în bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor pot fi
prevăzute în mod distinct fonduri pentru susţinerea organizării în ţară a unor
festivaluri, târguri, saloane, expoziţii de carte, presă şi multimedia,
inclusiv în colaborare cu organizaţiile profesionale ale editorilor şi
difuzorilor, precum şi cu uniunile de creatori recunoscute ca persoane juridice
de utilitate publică.
(2) Institutul Cultural Român, singur sau în colaborare cu Ministerul Culturii şi
Cultelor, precum şi cu organizaţiile profesionale ale editorilor, difuzorilor,
uniunilor de creatori recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică,
poate susţine organizarea în străinătate a evenimentelor de genul celor
prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru organizarea în
străinătate a unor festivaluri, târguri, saloane, expoziţii de carte, presă şi
multimedia, în bugetul Institutului Cultural Român, respectiv în cel al
Ministerului Culturii şi Cultelor, pot fi prevăzute în mod distinct fonduri
destinate acestui scop.
(4) Ministerul Educaţiei şi
Cercetării poate susţine financiar organizarea unor evenimente de genul celor
prevăzute la alin. (1) şi (2), singur sau în parteneriat cu Ministerul Culturii
şi Cultelor, respectiv cu Institutul Cultural Român."
19. După
articolul 13 se introduc două noi articole, articolele 131 şi 132, cu următorul cuprins:
„Art. 131. - (1) în cazul în care reprezentarea României la un târg
organizat în străinătate este asigurată numai de organizaţiile profesionale ale
editorilor şi difuzorilor, precum şi de uniunile de creatori recunoscute ca
persoane juridice de utilitate publică, Ministerul Culturii şi Cultelor şi,
respectiv, Institutul Cultural Român pot contribui, în limita fondurilor
prevăzute la art. 13 alin. (1) şi (3), la organizarea standului.
(2) Ministerul Culturii şi
Cultelor şi, după caz, Institutul Cultural Român pot încredinţa organizarea
manifestărilor prevăzute la alin. (1) în ţară, respectiv în străinătate, unor
organizaţii profesionale ale editorilor şi difuzorilor, precum şi uniunilor de
creatori recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică, acordând în
acest scop sprijinul financiar necesar.
Art. 132. - Ministerul Culturii şi Cultelor şi Institutul Cultural Român
pot asigura, cu prilejul festivalurilor, târgurilor, saloanelor şi expoziţiilor
internaţionale, organizate potrivit art. 13 alin. (2) şi art. 131, inclusiv cheltuielile de
participare şi promovare."
20. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Guvernul României
poate stabili, prin hotărâre, ca anumite evenimente din categoria celor
prevăzute la art. 13 să fie
declarate de interes naţional sau internaţional, după caz, asigurând distinct
susţinerea financiară a organizării şi desfăşurării acestora."
21. Articolul
15 va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - în bugetele
Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi
Institutului Cultural Român pot fi prevăzute distinct fonduri destinate
achiziţionării şi expediţiei publicaţiilor prevăzute la art. 1 pentru
biblioteci ale comunităţilor româneşti, ale institutelor culturale româneşti,
precum şi ale lectoratelor de limbă şi civilizaţie română din
străinătate."
22. Articolul
16 se abrogă.
23. Articolul 17 se abrogă.
24. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Pentru editarea în
străinătate a unor lucrări din categoria celor prevăzute la art. 1, potrivit
prezentei legi, plata costurilor reprezentând editarea se face în moneda ţării
în care se realizează editarea.
(2) în situaţia prevăzută la alin.
(1), autoritatea administraţiei publice finanţatoare şi, după caz, instituţia
publică finanţatoare pot acorda un avans de până la 30% din valoarea
contractului, în condiţiile legii."
25. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Regulamentele de
organizare şi funcţionare, precum şi procedurile de lucru ale comisiilor
prevăzute la art. 5 alin. (11), art. 53 alin. (2), art. 54 şi la art. 9 sunt stabilite prin ordin, respectiv hotărâre a
autorităţii publice centrale sau locale, ori prin dispoziţie a conducătorului
instituţiei publice finanţatoare, după caz."
26. Articolul
23 va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Editorii au
obligaţia să tipărească, pentru întregul tiraj, numărul internaţional standard
corespunzător tipului de publicaţie.
(2) Editorii au obligaţia să
tipărească pe fiecare exemplar al publicaţiei descrierea C.I.P. realizată de
Biblioteca Naţională a României.
(3) Editorii au obligaţia să
tipărească pe publicaţiile lor codul de bare, în termen de un an de la intrarea
în vigoare a prezentei legi, şi să asigure utilizarea codului de bare în
evidenţa computerizată a vânzărilor şi a gestiunii."
27. Articolul
24 se abrogă.
28. Articolul 26 se abrogă.
29. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 28 vor avea următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) încălcarea
prevederilor art. 23 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
(2) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea amenzilor se fac de către angajaţi ai Bibliotecii Naţionale a
României, precum şi de către alţi specialişti împuterniciţi în acest scop prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor."
30. După
alineatul (2) al articolului 28 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Limitele amenzilor prevăzute la alin. (1) se actualizează prin
hotărâre a Guvernului."
31. După
articolul 29 se introduce articolul 291 cu următorul cuprins:
„Art. 291. - Dispoziţiile prezentei legi completează în mod corespunzător:
a) dispoziţiile Legii nr. 356/2003
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român,
publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 529 din 23 iulie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 42/2000 privind îmbunătăţirea finanţării unor programe de
dezvoltare sectorială iniţiate de Ministerul Culturii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 293/2001."
Art. II. - Legea nr. 186/2003 privind promovarea culturii scrise, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 19 mai 2003, cu
modificările aduse prin prezenta ordonanţă, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege de către
Parlament, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. III. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian lorgulescu
p. Ministrul educaţiei şi
cercetării,
Dumitru Miron,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu