ORDIN
Nr. 965 din 19 noiembrie 1998
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activitatii de certificare
a unitatilor specializate, publice sau private, pentru elaborarea de studii si
proiecte in domeniul gospodaririi apelor si al ingineriei mediului legate de
ape, precum si pentru executia lucrarilor hidrotehnice de gospodarire a apelor
si de ingineria mediului legata de ape, inclusiv intocmirea documentatiilor
tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodarire a
apelor (NTLH - 016/1998)
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
INSPECTIA DE STAT A APELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 16 februarie 1999
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
in conformitate cu prevederile art. 8, 10, 12 si 13 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea in constructii si ale art. 50, 52, 68 si 110 din Legea apelor
nr. 107/1996,
in baza Hotararii Guvernului nr. 568/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu
modificarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea activitatii de certificare a
unitatilor specializate, publice sau private, pentru elaborarea de studii si
proiecte din domeniul gospodaririi apelor si al ingineriei mediului legate de
ape, precum si pentru executia lucrarilor hidrotehnice de gospodarire a apelor
si de ingineria mediului legata de ape, inclusiv intocmirea documentatiilor
tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodarire a
apelor (NTLH - 016/1998), prezentat in anexa nr. 1.
Art. 2
Membrii Comisiei de certificare se stabilesc prin ordin al ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului.
Art. 3
Se aproba modelul de "Cerere-tip pentru obtinerea certificarii
institutiilor si unitatilor specializate", prezentat in anexa nr. 2.
Art. 4
Se aproba modelul de "Certificat" pentru institutiile si unitatile
specializate, prezentat in anexa nr. 3.
Art. 5
Inspectia de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului va aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
Romica Tomescu
ANEXA 1
MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
INSPECTIA DE STAT A APELOR
REGULAMENT
privind organizarea activitatii de certificare a unitatilor specializate,
publice sau private, pentru elaborarea de studii si proiecte in domeniul
gospodaririi apelor si al ingineriei mediului legate de ape, precum si pentru
executia lucrarilor hidrotehnice de gospodarire a apelor si de ingineria
mediului legata de ape, inclusiv intocmirea documentatiilor tehnice necesare
pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodarire a apelor (NTLH -
016/1998)
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Activitatea de elaborare a proiectelor si studiilor, precum si de executie
a lucrarilor din domeniul gospodaririi apelor si ingineriei mediului legate de
ape, inclusiv a documentatiilor tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodarire a apelor, trebuie realizata de unitati
specializate pentru acest tip de activitati si certificate in acest sens. Modul
de organizare si procedura de certificare sunt prevazute in prezentul
regulament.
Art. 2
Recunoasterea oficiala a certificarii unitatilor care solicita acest lucru
se face pe baza de certificat.
CAP. 2
Organizarea activitatii de certificare
Art. 3
Certificarea unitatilor solicitante se realizeaza de catre Comisia de
certificare pentru elaborarea proiectelor de gospodarire a apelor si ingineria
mediului legate de ape, a studiilor de gospodarire a apelor, executarea
lucrarilor de gospodarire a apelor si ingineria mediului legata de ape, precum
si intocmirea documentatiilor tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodarire a apelor, denumita in continuare Comisia de
certificare, organizata pe langa Inspectia de Stat a Apelor din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 4
Componenta Comisiei de certificare este urmatoarea:
- presedinte - secretarul de stat al Departamentului apelor din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
- 1 (un) vicepresedinte - inspectorul de stat sef al Inspectiei de Stat a
Apelor;
- 1 (un) reprezentant al Regiei Autonome "Apele Romane" -
directorul general;
- 1 (un) reprezentant al Directiei generale de dezvoltare si resurse;
- 2 (doi) reprezentanti din invatamantul superior;
- 2 (doi) reprezentanti ai unor institutii sau unitati specializate in
studii si proiecte de gospodarire a apelor;
- secretarul comisiei - numit din cadrul Inspectiei de Stat a Apelor.
CAP. 3
Atributiile Comisiei de certificare
Art. 5
Comisia de certificare are urmatoarele atributii:
a) analizeaza documentele ce insotesc cererile de certificare, precum si
referatele de specialitate privind aceste documente din partea Inspectiei de Stat
a Apelor si din partea unui membru al sau, intocmite prin grija secretariatului
tehnic al Comisiei de certificare;
b) deleaga, pentru fiecare cerere de certificare si dosar depus, un membru
al sau, care sa raspunda de intocmirea referatului de specialitate;
c) evalueaza capabilitatea tehnica a solicitantului, in vederea
certificarii;
d) elibereaza certificatele.
Art. 6
Pentru indeplinirea atributiilor sale Comisia de certificare are un
secretariat tehnic, asigurat de Inspectia de Stat a Apelor, avand urmatoarele
atributii:
- asigura inregistrarea cererilor de certificare;
- verifica intocmirea corecta a documentelor necesare pentru obtinerea
certificatului;
- preia de la membrul nominalizat al Comisiei de certificare si de la
Inspectia de Stat a Apelor referatele de specialitate, care se analizeaza si se
prezinta Comisiei de certificare;
- asigura informatiile privind documentele necesare pentru solicitantii
certificatului;
- elaboreaza proiectul ordinii de zi a sedintelor Comisiei de certificare
si propune data de desfasurare a acestora;
- redacteaza procesele-verbale ale sedintelor;
- tine la zi caietul de sarcini;
- inregistreaza si tine evidenta certificatelor emise;
- indeplineste alte sarcini stabilite de membrii Comisiei de certificare.
CAP. 4
Functionarea Comisiei de certificare
Art. 7
La analizarea fiecarei cereri de certificare si a documentelor insotitoare,
Comisia de certificare va lua in considerare, in primul rand, capabilitatea
tehnica a solicitantului, reprezentata de performantele tehnico-stiintifice ale
fiecarui specialist inclus in dosarul depus de institutia solicitanta.
De asemenea, Comisia de certificare va analiza structura pe domenii a
specialistilor, marimea echipelor de lucru, dotarile tehnice, posibilitatile de
colaborare, vechimea si experienta in domeniu, gradul de complexitate a
activitatii.
Art. 8
Comisia de certificare va decide daca acorda sau nu certificatul. In cazul
neacordarii certificatului, toate documentele vor fi returnate solicitantului,
impreuna cu o notificare din punct de vedere tehnic. In cazul acordarii
certificatului, Comisia de certificare va decide nivelul de certificare pe care
il va primi solicitantul.
Art. 9
Certificatele se vor atribui pe trei niveluri, dupa cum urmeaza:
- nivelul 1: unitatilor specializate, publice sau private, care pot
efectua, in domeniile prevazute la art. 1, orice fel de documentatii si pot
realiza lucrari, indiferent de amploarea si complexitatea lor tehnica, inclusiv
lucrari de nivel si de interes national;
- nivelul 2: unitatilor specializate, publice sau private, care pot elabora
documentatii sau pot realiza lucrari pentru obiective si activitati de nivel
local sau bazin hidrografic;
- nivelul 3: unitatilor specializate, publice sau private, care pot efectua
documentatii si, respectiv, pot realiza lucrari pentru obiective mici de
interes social si economic cu influente strict locale.
Trecerea de la un nivel la altul se poate face numai printr-o noua
solicitare de certificare.
Art. 10
Certificatele acordate de Comisia de certificare se refera numai la
persoane juridice.
Art. 11
Comisia de certificare are dreptul sa retraga certificatul, in cazul in
care unitatii i se resping de catre autoritatile competente in domeniu cel
putin doua documentatii intocmite sau in cazul antreprenorilor care nu respecta
pe parcursul executiei reglementarile in vigoare legate de calitatea
constructiilor executate si de contractele de antrepriza.
Art. 12
Lucrarile Comisiei de certificare sunt conduse de presedinte sau, in lipsa
acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 13
Convocarea Comisiei de certificare, precum si ordinea de zi se aproba de
presedintele acesteia, la propunerea secretariatului tehnic.
Art. 14
Propunerile facute in cadrul Comisiei de certificare se aproba cu
majoritate calificata.
Votul se exprima deschis, daca majoritatea membrilor prezenti nu propun, ca
exceptie, votul secret.
Art. 15
Sedintele Comisiei de certificare sunt statutare, daca sunt prezente doua
treimi din numarul membrilor acesteia.
Art. 16
La sedintele Comisiei de certificare pot participa ca invitati autorii
referatelor de specialitate.
Art. 17
Hotararile Comisiei de certificare se consemneaza in procesul-verbal al
sedintei. Procesul-verbal, redactat de secretariatul tehnic, va fi semnat de
catre fiecare participant la sedinta.
CAP. 5
Procedura de certificare
Art. 18
Cererea pentru obtinerea certificarii va fi insotita de urmatoarele
documente:
- cerere-tip (conform anexei nr. 2);
- memoriu de activitate in domeniu;
- copie de pe atestatele eliberate de Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului expertilor angajati ai unitatii;
- copie de pe statutul unitatii;
- copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului.
- copie de pe codul fiscal.
Art. 19
Cererea si dosarul elaborat se depun de catre solicitant la secretariatul
tehnic al Comisiei de certificare.
Art. 20
Membrul desemnat al Comisiei de certificare si reprezentantul Inspectiei de
Stat a Apelor prezinta referatul tehnic.
Art. 21
Examinarea se face pe baza de interviu.
Art. 22
Membrii Comisiei de certificare, in baza referatelor prezentate, a analizei
dosarului si a interviului, stabilesc eliberarea sau neeliberarea
certificatului.
Art. 23
In termen de 30 de zile de la depunerea cererii si a documentelor tehnice,
Comisia de certificare trebuie sa se pronunte asupra acordarii sau neacordarii
certificatului.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 24
Certificatele sunt valabile 5 ani de la data emiterii lor, putand fi
reinnoite cel mult o data, dupa care se solicita o noua certificare.
Art. 25
Prelungirea valabilitatii certificatului se aproba de Comisia de
certificare, pe baza propunerii secretariatului tehnic care primeste si
verifica dosarul de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului.
Art. 26
Dosarul de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului trebuie sa
contina:
- cerere de solicitare a prelungirii certificatului;
- memoriu de activitate a unitatii certificate si de justificare a cererii
de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului;
- referat de sustinere din partea unui membru al Comisiei de certificare;
- copie de pe certificatul detinut anterior;
- eventuale modificari referitoare la obiectul de activitate al unitatii
certificate.
ANEXA 2
Nr. ....../.......
CERERE
pentru obtinerea certificarii in vederea ..........
Unitatea ................................, codul fiscal ..................,
(denumirea)
inregistrata in registrul comertului la nr. ......, cu sediul in
..............,
str. .......... nr. ...., judetul/sectorul ..........., telefon/fax
..........., reprezentata legal prin director/manager
.............................., solicit
(numele si prenumele)
participarea la verificare in vederea eliberarii certificatului pentru nivelul
........................................ de catre Comisia de certificare din
cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Anexam dosarul intocmit in conformitate cu prevederile Regulamentului
aprobat prin Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
965 din 19 noiembrie 1998.
Data ...................
L.S.
(functia, numele si prenumele, semnatura)
ANEXA 3
MINISTERUL APELOR, PADURILOR
SI PROTECTIEI MEDIULUI
COMISIA DE CERTIFICARE
(proiecte si studii de gospodarire a
apelor si ingineria mediului legata
de ape, executarea lucrarilor de
gospodarire a apelor si ingineria
mediului legata de ape,
documentatii tehnice necesare
pentru obtinerea avizelor
/autorizatiilor de gospodarire a apelor)
CERTIFICAT
Nr. .............. din .............
Se acorda ......................, codul fiscal nr. ........, inregistrata
in
(denumirea firmei)
registrul comertului la nr. ....., cu sediul in ..............., str.
.......... nr. ..............., judetul/sectorul ................., telefon/fax
......... .
- Certificare pentru
.......................................................
(proiecte si studii de gospodarire a apelor si
ingineria mediului legata de ape, executarea
lucrarilor de gospodarire a apelor si ingineria
mediului legata de ape, documentatii tehnice necesare
pentru obtinerea avizelor/autorizatiilor de
gospodarire a apelor)
- Nivelul de certificare ...............
- In baza cererii si dosarului nr. .....
Presedintele comisiei Secretarul comisiei
...................... ....................
(numele si prenumele) (numele si prenumele)