ORDIN Nr. 928
din 3 aprilie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind criteriile si metodologia de evaluare a performantelor
profesionale ale personalului de probatiune
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 17 aprilie 2007
Având în vedere dispoziţiile art. 35 alin. (2) din
Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului din serviciile de probaţiune,
ţinând seama de dispoziţiile Legii nr. 129/2002 pentru
aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor de reintegrare socială a infractorilor şi de supraveghere a
executării sancţiunilor neprivative de libertate, precum şi de prevederile
Legii nr. 327/2006 privind salarizarea personalului din serviciile de
probaţiune,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 83/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind criteriile şi
metodologia de evaluare a performanţelor profesionale ale personalului de
probaţiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile Regulamentului pentru stabilirea normelor de
evaluare a performanţelor profesionale individuale şi de aplicare a criteriilor
de acordare a salariilor de bază între limite pentru personalul de specialitate specific serviciilor de reintegrare
socială şi supraveghere, precum şi pentru inspectorii de reintegrare socială şi
supraveghere din cadrul Ministerului Justiţiei.
Art. 3. - Direcţia de probatiune, Direcţia pentru
resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii şi serviciile
de probatiune vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
ANEXA
REGULAMENT
privind criteriile şi metodologia de evaluare a
performanţelor profesionale ale personalului de probaţiune
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Evaluarea performanţelor profesionale ale
personalului de probaţiune, denumită în continuare evaluare,
vizează analiza următoarelor două domenii:
activităţile desfăşurate şi rezultatele obţinute, respectiv potenţialul
profesional.
Art. 2. - Rezultatele evaluării
sunt avute în vedere la promovarea în grade profesionale, pregătirea şi perfecţionarea
profesională, acordarea de recompense şi la eliberarea din funcţie a
personalului de probaţiune.
Art. 3. - (1) Instrumentul utilizat în procesul de evaluare este fişa de evaluare.
(2) Modelul fişelor de evaluare a performanţelor
profesionale ale personalului de probaţiune cu funcţii de execuţie şi de
conducere este prevăzut în anexele nr. 1-4 la prezentul regulament.
Art. 4. - Procesul evaluării are următoarele etape:
pregătirea evaluării, evaluarea propriu-zisă şi analiza rezultatelor evaluării.
TITLUL II
Etapele şi procedura de evaluare
CAPITOLUL I
Pregătirea evaluării
Art. 5. - (1) Evaluarea se face pentru activitatea
desfăşurată în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie a
anului anterior.
(2) Evaluarea se va realiza, de regulă, în primul
trimestru al anului următor celui pentru care se face evaluarea.
(3) Pentru persoanele care nu au lucrat tot timpul
anului, evaluarea se va realiza dacă au lucrat cel puţin 6 luni în perioada
prevăzută la alin. (1).
Art. 6. - (1) Şeful serviciului de probaţiune evaluează
performanţele profesionale ale consilierilor de probaţiune din subordine.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), fişele de evaluare
sunt contrasemnate de către un inspector de probaţiune.
Art. 7. - (1) Şeful serviciului de probaţiune are calitatea
de evaluator şi în situaţia în care:
a) evaluează performanţele profesionale ale
consilierilor de probaţiune detaşaţi sau transferaţi în cadrul altor servicii
de probaţiune, în cazul în care aceştia şi-au desfăşurat activitatea în cadrul
serviciului pe care îl conduce;
b) evaluează, împreună cu directorul Direcţiei de
probaţiune, performanţele profesionale ale consilierilor de probaţiune delegaţi
în cadrul Direcţiei de probaţiune.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1), evaluarea va fi
făcută de către şefii celor două servicii de probaţiune implicate sau, după
caz, de şeful serviciului şi directorul Direcţiei de probaţiune.
Art. 8. - (1) Directorul Direcţiei de probaţiune:
a) evaluează performanţele
profesionale ale şefilor serviciilor de probaţiune;
b) evaluează performanţele profesionale ale
inspectorilor de probaţiune.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1), fişele de
evaluare sunt contrasemnate de secretarul de stat coordonator al Direcţiei de
probaţiune.
Art. 9. - In situaţia conflictului de interese,
evaluatorul îl înştiinţează în scris pe şeful ierarhic, care va lua măsuri
urgente pentru desemnarea unei alte persoane care să realizeze evaluarea.
Art. 10. - Secretarul de stat
coordonator al Direcţiei de probaţiune evaluează performanţele profesionale ale
directorului Direcţiei de probaţiune.
Art. 11. - In toate cazurile, persoana evaluată va
semna fişa de evaluare, formulând comentarii, dacă este cazul.
CAPITOLUL II
Evaluarea propriu-zisă
Art. 12. - (1) Acordarea notelor se realizează în urma
aprecierii modului de îndeplinire a fiecărui criteriu corespunzător domeniilor
de evaluare prevăzute la art. 1.
(2) Modul de îndeplinire a fiecărui criteriu se
apreciază cu note de la 1 la 10.
(3) Nota fiecărui domeniu de evaluare reprezintă media
aritmetică a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecărui criteriu din
domeniul respectiv.
(4) Nota finală a evaluării reprezintă media
aritmetică a notelor corespunzătoare fiecărui domeniu de evaluare.
(5) Semnificaţia notelor prevăzute la alin. (2) este
următoarea: nota 1 - nivel minim şi nota 10 - nivel maxim.
Art. 13. - Calificativul final al evaluării se
stabileşte pe baza notei finale, după cum urmează:
a) de la 1,00 la 3,00 - foarte slab;
b) de la 3,01 la 5,00 - slab;
c) de la 5,01 la 7,00 - satisfăcător;
d) de la 7,01 la 9,00 - bine;
e) de la 9,01 la 10,00 - foarte bine.
Art. 14. - (1) In cazurile prevăzute la art. 7 alin.
(1) lit. a) şi b), calificativul final se acordă în urma realizării mediei
ponderate a notelor finale acordate de către şefii serviciilor în care persoana
evaluată şi-a desfăşurat activitatea, respectiv şeful serviciului şi directorul
Direcţiei de probaţiune, după caz, proporţional cu perioada în care şi-a
desfăşurat activitatea în fiecare serviciu.
(2) Nota finală reprezintă media ponderată a notelor
acordate de şefii celor două servicii înmulţite cu raportul dintre numărul' de
luni efectiv lucrate în serviciu şi intervalul de 12 luni al unui an, conform formulei de mai jos:
nota x nr. de luni lucrate + nota x nr. de
luni lucrate = nota finala
12 12
Art. 15. - Calificativul final se comunică persoanei
evaluate în termen de 5 zile lucrătoare de la data finalizării evaluării.
Art. 16. - (1) Persoana evaluată are dreptul să
conteste calificativul acordat.
(2) Contestaţiile se depun prin fax sau personal la
Direcţia de probaţiune, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicare, şi se
soluţionează în termen de 10 zile lucrătoare de la depunere.
(3) Contestaţiile formulate de către consilierii de
probaţiune se soluţionează de către directorul Direcţiei de probaţiune.
(4) Contestaţiile formulate de către şefii serviciilor
şi de către inspectorii de probaţiune se soluţionează de către ministrul
justiţiei sau de către o persoană desemnată de acesta.
(5) Contestaţia formulată de către directorul
Direcţiei de probaţiune se soluţionează de către ministrul justiţiei sau de
către o persoană desemnată de acesta.
(6) Rezultatele stabilite în urma soluţionării
contestaţiilor se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la soluţionare.
Art. 17. - (1) Rezultatele stabilite în urma
soluţionării contestaţiilor se consemnează într-un proces-verbal, soluţia
putând fi una dintre următoarele:
a) „Se menţin notele acordate şi calificativele
stabilite.";
b) „Se modifică notele la unele criterii, cu
menţinerea calificativului stabilit.";
c) „Se modifică unele note şi se stabileşte
calificativul...".
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c),
modificările se fac prin bararea cu roşu a rezultatelor iniţiale şi înscrierea
alături de acestea, cu aceeaşi culoare, a noilor rezultate.
Art. 18. - Fişele de evaluare a activităţii
profesionale, însoţite, după caz, de procesele-verbale menţionate la art. 17,
sunt introduse în dosarele profesionale ale celor evaluaţi, în termen de cel
mult 15 zile lucrătoare de la data încheierii procedurii de evaluare.
CAPITOLUL III
Analiza rezultatelor
evaluării
Art. 19. - In cazul consilierilor de probaţiune şi al
inspectorilor de probaţiune care au obţinut note cuprinse între 1,00 şi 5,00 la
unul sau mai multe dintre criteriile de evaluare, şeful ierarhic superior al
persoanei evaluate va acorda acesteia sprijin în vederea pregătirii şi
perfecţionării profesionale.
Art. 20. - (1) Din rândul consilierilor de probaţiune
şi al inspectorilor de probaţiune care au obţinut calificativul „bine" şi
„foarte bine" sunt selectate persoanele care vor fi pregătite ca formatori
în lucrul cu infractorii şi victimele unor infracţiuni, precum şi persoanele
care vor participa la derularea unor programe, proiecte sau a altor activităţi
în domeniu.
(2) Salariul de merit poate fi acordat numai
personalului de probatiune care a obţinut
calificativul „bine" si „foarte bine".
(3) Diploma Meritul judiciar clasele I - a III-a se poate acorda personalului de probaţiune care a obţinut
5 ani consecutivi calificativul „foarte bine".
Art. 21. - (1) Consilierul de probaţiune
sau inspectorul de probaţiune care a obţinut calificativul „foarte slab"
sau „slab" nu poate fi promovat în grad profesional în anul următor.
(2) Consilierul de probaţiune sau inspectorul de
probaţiune care a obţinut 2 ani consecutivi calificativul „foarte slab"
sau „slab" este eliberat din funcţie pentru incapacitate profesională.
(3) Consilierul de probaţiune sau inspectorul de
probaţiune care a obţinut, în decurs de 5 ani, 3 calificative „slab" este
eliberat din funcţie pentru incapacitate profesională.
Art. 22. - Şeful serviciului care a obţinut
calificativul „foarte slab" său „slab" este eliberat din funcţie pentru incapacitate profesională
în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere.
Art. 23. - Prevederile art. 22 se aplică şi directorului Direcţiei de probaţiune.
Art. 24. - In situaţiile prevăzute la art. 22 şi 23,
persoana respectivă revine la funcţia de execuţie ocupată anterior numirii în
funcţia de conducere.
ANEXA Nr. 1 la regulament
FIŞĂ DE EVALUARE
a performanţelor
profesionale ale consilierului de probaţiune
Nume:
Prenume:
Gradul profesional:
Serviciul de probaţiune:
Perioada evaluării:
Nr. crt.
|
Activităţile desfăşurate şi
rezultatele obţinute de către consilier
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Referatele de evaluare
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• referatele de evaluare respectă cerinţele legale referitoare
la formă, conţinut şi termene
• sursele de informaţii sunt relevante şi sunt identificate şi
verificate ori de câte ori este posibil
• referatul include o analiză a infracţiunii
• referatul oferă informaţii relevante despre inculpat şi
contextul de viaţă al acestuia
• perspectivele de reintegrare socială estimate în referatele de
evaluare sunt realiste şi în acord cu nevoile şi factorii care influenţează
sau pot influenţa conduita inculpatului
• modul în care informaţiile din capitolul „Date privind
persoana inculpatului" se corelează cu factorii care influenţează sau
pot influenţa conduita inculpatului şi perspectivele de reintegrare socială
ale acestuia
|
|
2.
|
Supravegherea şi asistenţa persoanelor condamnate
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• un procent semnificativ din rândul
persoanelor supravegheate pentru care consilierul este responsabil de caz a
solicitat asistenţă şi consiliere pe perioada evaluării
• dosarele de supraveghere/reintegrare socială respectă
reglementările legale referitoare la formă, conţinut şi termene
• drepturile şi obligaţiile persoanei supravegheate sunt pe
deplin explicate la începutul supravegherii
• consilierul evaluează cu acurateţe nevoile persoanei
condamnate la începutul supravegherii şi identifică acele nevoi care ar putea
fi vizate în procesul de asistenţă
• dosarele sau planurile de supraveghere/reintegrare socială
conţin obiective realiste, centrate pe nevoile şi riscul identificate
• consilierul motivează persoanele să solicite sprijin pentru
satisfacerea nevoilor identificate şi atingerea
obiectivelor stabilite
• persoana condamnată este implicată în formularea şi
implementarea planului de supraveghere/reintegrare socială
• consilierul colaborează cu alte organizaţii relevante,
voluntari şi membri ai familiei persoanei supravegheate pentru acoperirea
nevoilor identificate şi atingerea obiectivelor stabilite
• modificările semnificative din situaţia persoanei condamnate
determină revizuirea planului de supraveghere/reintegrare socială
• frecvenţa întrevederilor reflectă nevoile persoanei
condamnate, riscul identificat, respectiv măsurile/obligaţiile impuse de
către instanţă
|
|
3.
|
Colaborarea cu penitenciarele/CRM:
a) referatele de evaluare sociofamilială
b) participarea la comisia de individualizare a pedepselor
c) participarea la programele de
pregătire pentru liberare
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
a) în cazul referatelor de evaluare
sociofamilială:
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
• consilierul s-a deplasat în comunitate pentru obţinerea
informaţiilor necesare
• sursele de informaţii consultate pentru întocmirea rapoartelor
sunt diverse şi relevante
• referatele întocmite sunt clare, concise, coerente, concrete şi obiective
• referatele sunt întocmite în timp util
|
|
Nr. crt.
|
Activităţile desfăşurate şi
rezultatele obţinute de către consilier
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
|
b) în cazul participării la comisia de individualizare a pedepselor:
• este luat în considerare numărul participărilor la comisia de
individualizare a pedepselor
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
c) participarea la programele de
pregătire pentru liberare:
• este luat în considerare numărul programelor de pregătire
pentru liberare în care consilierul a fost implicat
• este luată în considerare durata programelor de pregătire
pentru liberare
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
|
|
4.
|
Alte activităţi desfăşurate şi rezultatele corespunzătoare:
a) consilierea psihologică şi alte forme de asistenţă acordate
victimelor unor infracţiuni conform Legii nr.
211/2004
b) rapoarte întocmite pentru minorii care au săvârşit fapte
penale, dar nu răspund penal conform Legii nr. 272/2004
c) participările în instanţă în cazurile penale cu minori,
conform art. 484 din Codul de procedură penală
d) participările la luarea declaraţiei părţii vătămate, a
martorului în pericol sau la prezentarea materialului de urmărire penală, în
situaţiile prevăzute de lege
e) activităţile de prevenire a infracţionalităţii
f) alte activităţi profesionale în care consilierul a fost implicat
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
a) în cazul consilierii psihologice şi
al altor forme de asistenţă acordată victimelor unor infracţiuni:
• este luat în considerare numărul de victime pentru care consilierul a fost responsabil de caz
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
• în acordarea serviciilor de consiliere psihologică sau a altor
forme de asistenţă sunt respectate prevederile legale
• în urma procesului de consiliere şi/sau asistare sunt obţinute
rezultate pozitive semnificative
• cazul a fost referit către altă instituţie sau organizaţie,
dacă consilierul nu a avut pregătirea şi experienţa necesare pentru a
desfăşura consiliere psihologică
b) în situaţia rapoartelor întocmite
pentru minorii care au săvârşit fapte penale, dar nu răspund penal conform
Legii nr. 272/2004:
• este luat în considerare numărul de rapoarte întocmite
• consilierul se deplasează în comunitate pentru obţinerea
informaţiilor necesare
• sursele de informaţii consultate pentru întocmirea rapoartelor
sunt diverse şi relevante
• rapoartele întocmite sunt clare, concise, coerente, concrete
şi obiective
• rapoartele sunt întocmite în timp util
• este luată în considerare ponderea acestei activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
c) în cazul participărilor în instanţă
în cazurile penale cu minori, conform art. 484 din Codul de procedură penală:
• este luat în considerare numărul de
participări în instanţă
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
d) în cazul participărilor la luarea
declaraţiei părţii vătămate, a martorului în pericol sau la prezentarea
materialului de urmărire penală, în situaţiile prevăzute de lege:
• este luat în considerare numărul de participări la parchet sau
în instanţă
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
e) activităţile de prevenire a
infracţionalităţii:
• este luat în considerare numărul de programe de prevenire în
care consilierul a fost implicat
• este luată în considerare durata programelor de prevenire
• programele de prevenire în care consilierul a fost implicat au
avut un impact pozitiv
f) alte activităţi profesionale în care
consilierul a fost implicat:
• aceste activităţi au fost importante pentru dezvoltarea
serviciului de probaţiune
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al consilierului
• în funcţie de tipul activităţilor profesionale, şeful
serviciului are posibilitatea de a stabili alte aspecte care pot fi luate în
considerare în cazul evaluării conform acestui criteriu
|
|
Nota rezultată pentru
evaluarea activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute de către
consilier*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică a notelor
acordate pentru fiecare dintre cele 4 criterii menţionate în tabelul anterior.
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al consilierului
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Motivaţie
Descriere: Interesul manifestat
pentru activităţile specifice, intenţia de a-şi desfăşura în continuare
activitatea în domeniul probaţiunii şi de a contribui la dezvoltarea acestei
instituţii, satisfacţia faţă de munca depusă
|
|
2.
|
Asumarea responsabilităţii
Descriere: Simţul de răspundere faţă
de obligaţiile proprii, asumarea consecinţelor propriilor acţiuni
|
|
3.
|
Capacitatea de comunicare şi relaţionare
Descriere: Empatie,
ascultare activă, oferirea de feedback, autocontrol, asertivitate
|
|
4.
|
Capacitatea de a rezolva probleme
Descriere: Capacitatea de analiză a
dificultăţilor intervenite în activitatea curentă, de identificare a
alternativelor rezolutive, de implementare a soluţiei adecvate şi de evaluare
a rezultatelor obţinute
|
|
5.
|
Capacitatea de planificare şi de a acţiona strategic
Descriere: Capacitatea de a prevedea
cerinţele unei sarcini, oportunităţile, posibilele riscuri şi consecinţele
acestora; capacitatea de a anticipa soluţii, de a programa activităţile şi de
a organiza resursele pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
|
6.
|
Capacitatea de implementare
Descriere: Capacitatea de a pune
eficient în practică soluţiile identificate pentru desfăşurarea activităţilor
în mod corespunzător
|
|
7.
|
Adaptabilitate
Descriere: Capacitatea de a aborda
eficient situaţiile, sarcinile şi activităţile noi, cu caracter neplanificat
|
|
8.
|
Capacitatea de analiză şi sinteză
Descriere: Capacitatea de a interpreta
un volum mare de informaţii, de a identifica şi de a
valorifica constantele şi elementele noi, de a selecta aspectele esenţiale
pentru domeniul analizat şi de a le reuni într-o formă prescurtată
|
|
9.
|
Competenţa în redactarea documentelor
Descriere: Capacitatea de a se exprima în scris fluent, clar şi concis, de a utiliza
corect vocabularul şi de a folosi limbajul corespunzător exigenţelor care
trebuie să caracterizeze documentele elaborate
|
|
10.
|
Capacitatea de autoperfecţionare şi de valorificare a experienţei dobândite
Descriere: Interesul pentru
perfecţionarea profesională, pentru îmbunătăţirea permanentă a activităţilor
curente; capacitatea de a transpune eficient în practică cunoştinţele şi
deprinderile dobândite
|
|
11.
|
Capacitatea de a lucra independent
Descriere: Capacitatea de a îndeplini
atribuţiile de serviciu ce presupun munca individuală fără a solicita
frecvent informaţii şi îndrumare, cu excepţia cazurilor în care cerinţele
acestor activităţi nu corespund limitelor de competenţă profesională
|
|
12.
|
Capacitatea de a lucra în echipă
Descriere: Capacitatea de a se
integra într-o echipă şi de a-şi aduce contribuţia prin participarea efectivă
la atingerea obiectivelor acesteia
|
|
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al
consilierului
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
13.
|
Creativitate şi iniţiativă
Descriere: Atitudine activă în soluţionarea
problemelor şi realizarea obiectivelor prin identificarea unor modalităţi
alternative de rezolvare a problemelor curente; atitudine pozitivă faţă de
abordările noi; inovaţie în găsirea unor căi de optimizare a activităţii
desfăşurate
|
|
14.
|
Conduita în timpul serviciului
Descriere: Respectarea normelor de
conduită prevăzute de regulamentul de ordine interioară sau de codul
deontologic al personalului de probaţiune
|
|
Nota rezultată pentru evaluarea potenţialului
profesional al consilierului*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică a notelor
acordate pentru fiecare dintre cele 14 criterii menţionate în tabelul anterior.
Nota finală obţinută pentru evaluarea performanţelor
profesionale ale consilierului*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică a notelor
acordate de către şeful serviciului pentru evaluarea activităţilor desfăşurate
şi a rezultatelor obţinute, respectiv pentru evaluarea potenţialului profesional al consilierului.
Calificativul final al evaluării*):
*) Se acordă prin raportarea notei finale acordate la
următoarea grilă: 1,00-3,00 = foarte slab; 3,01-5,00 = slab; 5,01-7,00 =
satisfăcător; 7,01-9,00 = bine; 9,01 - 10,00 = foarte bine.
Comentariile persoanei care a realizat evaluarea (dacă
este cazul):
Data la care evaluatorul a încheiat
evaluarea
|
Semnătura persoanei care a realizat
evaluarea
|
|
|
Comentariile persoanei care contrasemnează (dacă este
cazul):
Data contrasemnării
|
Semnătura persoanei care
contrasemnează
|
|
|
Comentariile consilierului (dacă este cazul):
Data la care consilierul a luat
cunoştinţă de rezultatele evaluării
|
Semnătura consilierului evaluat
|
|
|
ANEXA Nr. 2 la regulament
FIŞĂ DE EVALUARE
a performanţelor profesionale ale şefilor
serviciilor de probaţiune
Nume:
Prenume:
Şeful serviciului de probaţiune:
Perioada evaluării:
Nr. crt.
|
Activităţile desfăşurate şi
rezultatele obţinute de către şeful serviciului
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Management
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• personalul este consultat înainte de luarea deciziilor
importante care privesc activitatea serviciului
• şeful serviciului se degrevează de anumite sarcini şi
responsabilităţi
• sarcinile sunt distribuite consilierilor care au calităţile şi
responsabilităţile necesare pentru a asigura îndeplinirea lor
• şeful serviciului distribuie sarcinile şi responsabilităţile
în mod echitabil
• şeful serviciului se asigură că toţi consilierii au acces
liber la informaţii
• au fost stabilite criterii, proceduri şi instrumente clare
pentru procesele importante care au loc în cadrul serviciului (de exemplu: o
procedură pentru circulaţia informaţiilor în cadrul serviciului)
|
|
2.
|
Supervizarea personalului
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• personalul este motivat, ajutat şi îndrumat în activitatea
practică de către şeful serviciului
• şeful serviciului are cunoştinţele, deprinderile şi
abilităţile necesare pentru supervizarea personalului
• în cadrul serviciului se regăseşte o practică ce corespunde
standardelor de calitate prevăzute de lege şi ghidurile de bună practică
• beneficiarii serviciului, partenerii
comunitari şi consilierii de probaţiune sunt satisfăcuţi de calitatea de
supervizor a şefului serviciului
|
|
3.
|
Colaborarea cu partenerii comunitari
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• şeful serviciului s-a preocupat de încheierea unor protocoale
de colaborare cu toate instituţiile publice sau ONG-urile care pot sprijini
serviciul de probaţiune în reintegrarea socială a persoanelor care au comis
infracţiuni şi asistenţa victimelor
• este luat în considerare numărul de beneficiari care au fost
referiţi către instituţiile publice sau ONG-uri
• s-au înregistrat rezultate pozitive ale colaborării cu
partenerii comunitari
• partenerii comunitari şi membrii serviciului sunt satisfăcuţi
de aceste relaţii de colaborare
|
|
4.
|
Implicarea în activităţile specifice ale serviciului de
probaţiune:
a) întocmirea referatelor de evaluare
b) supravegherea şi asistenţa persoanelor condamnate
c) întocmirea referatelor de evaluare sociofamilială
d) participarea la comisia de individualizare a pedepselor
e) participarea la programele de pregătire pentru liberare
f) consilierea psihologică şi asistenţa victimelor unor
infracţiuni conform Legii nr. 211/2004
g) întocmirea rapoartelor întocmite pentru
minorii care au săvârşit fapte penale, dar nu răspund penal conform Legii nr.
272/2004 h) participarea în instanţă în cazurile penale cu minori, conform
art. 484 din Codul de procedură penală
|
|
Nr. crt.
|
Activităţile desfăşurate şi
rezultatele obţinute de către şeful serviciului
|
Nota acordată
de persoana
care a realizat evaluarea
|
|
i) participarea la luarea declaraţiei
părţii vătămate, a martorului în pericol sau la prezentarea materialului de
urmărire penală,
în situaţiile prevăzute de lege j) prevenirea infracţionalităţii
k) alte activităţi profesionale (de exemplu: programe, proiecte, colaborări
etc.)
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
volumul total de muncă al şefului serviciului
|
|
Nota rezultată pentru evaluarea activităţilor
desfăşurate şi a rezultatelor obţinute de către şeful serviciului*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică a notelor
acordate pentru fiecare din cele 4 criterii menţionate în tabelul anterior.
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al şefului
serviciului
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Motivaţie
Descriere: Interesul manifestat
pentru activităţile specifice, intenţia de a-şi desfăşura în continuare
activitatea în domeniul probaţiunii şi de a contribui la dezvoltarea acestei
instituţii, satisfacţia faţă de munca depusă
|
|
2.
|
Asumarea responsabilităţii
Descriere: Simţul de răspundere faţă
de obligaţiile proprii, asumarea consecinţelor propriilor acţiuni
|
|
3.
|
Capacitatea de comunicare şi relaţionare
Descriere: Empatie, ascultare activă,
oferirea de feedback, autocontrol, asertivitate
|
|
4.
|
Capacitatea de a rezolva probleme
Descriere: Capacitatea de analiză a
dificultăţilor intervenite în activitatea curentă, de identificare a
alternativelor rezolutive, de implementare a soluţiei adecvate şi de evaluare
a rezultatelor obţinute
|
|
5.
|
Capacitatea de planificare şi de a acţiona strategic
Descriere: Capacitatea de a prevedea
cerinţele unei sarcini, oportunităţile, posibilele riscuri şi consecinţele
acestora; capacitatea de a anticipa soluţii, de a programa activităţile şi de
a organiza resursele pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
|
6.
|
Capacitatea de implementare
Descriere: Capacitatea de a pune eficient în practică soluţiile identificate pentru
desfăşurarea activităţilor în mod corespunzător
|
|
7.
|
Adaptabilitate
Descriere: Capacitatea de a aborda
eficient situaţiile, sarcinile şi activităţile noi, cu caracter neplanificat
|
|
8.
|
Capacitatea de analiză şi sinteză
Descriere: Capacitatea de a
interpreta un volum mare de informaţii, de a identifica şi de a valorifica
constantele şi elementele noi, de a selecta aspectele esenţiale pentru
domeniul analizat şi de a le reuni într-o formă prescurtată
|
|
9.
|
Competenţa în redactarea documentelor
Descriere: Capacitatea de a se
exprima în scris fluent, clar şi concis, de a utiliza corect vocabularul şi
de a folosi limbajul corespunzător exigenţelor care trebuie să caracterizeze
documentele elaborate
|
|
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al şefului
serviciului
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
10.
|
Capacitatea de autoperfecţionare şi de valorificare a experienţei
dobândite
Descriere: Interesul pentru
perfecţionare profesională, pentru îmbunătăţirea permanentă a activităţilor
curente; capacitatea de a transpune eficient în practică cunoştinţele şi
deprinderile dobândite
|
|
11.
|
Capacitatea de a lucra independent
Descriere: Capacitatea de a îndeplini
atribuţiile de serviciu ce presupun muncă individuală fără a solicita
frecvent
informaţii şi îndrumare, cu excepţia cazurilor în care cerinţele
acestor activităţi nu corespund limitelor de competenţă profesională
|
|
12.
|
Capacitatea de a lucra în echipă
Descriere: Capacitatea de a se integra
într-o echipă şi de a-şi aduce contribuţia prin
participarea efectivă la atingerea obiectivelor acesteia
|
|
13.
|
Creativitate şi iniţiativă
Descriere: Atitudinea activă în
soluţionarea problemelor si realizarea obiectivelor prin identificarea unor
modalităţi alternative de rezolvare a problemelor curente; atitudine pozitivă
faţa de abordările noi; inovaţie în găsirea unor căi de optimizare a
activităţii desfăşurate
|
|
14.
|
Conduita în timpul serviciului
Descriere: Respectarea normelor de
conduită prevăzute de regulamentul de ordine interioară sau în codul
deontologic al personalului de probatiune
|
|
Nota rezultata pentru evaluarea potenţialului
profesional al şefului serviciului):
*) Această notă reprezintă media aritmetică dintre
notele acordate pentru fiecare dintre cele 14 criterii menţionate în tabelul
anterior.
Nota finală obţinută pentru evaluarea performanţelor
profesionale ale şefului serviciului*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică dintre
notele acordate de către directorul direcţiei pentru evaluarea activităţilor
desfăşurate şi a rezultatelor obţinute, respectiv pentru evaluarea
potenţialului profesional al şefului serviciului.
Calificativul final al evaluării*):
*) Se acordă prin raportarea notei finale acordate la
următoarea grilă: 1,00-3,00 = foarte slab; 3,01-5,00 = slab; 5,01-7,00 =
satisfăcător; 7,01-9,00 = bine; 9,01 - 10,00 = foarte bine.
Comentariile persoanei care a realizat evaluarea (dacă
este cazul):
Data la care evaluatorul a încheiat
evaluarea
|
Semnătura persoanei care a realizat evaluarea
|
|
|
Comentariile persoanei care contrasemnează (dacă este
cazul):
Data contrasemnării
|
Semnătura persoanei care
contrasemnează
|
|
|
Comentariile şefului serviciului (dacă este cazul):
Data la care şeful serviciului a
luat cunoştinţă de rezultatele evaluării
|
Semnătura şefului serviciului
|
|
|
ANEXA Nr. 3 la regulament
FIŞĂ DE EVALUARE
a performanţelor profesionale ale inspectorului de
probaţiune
Nume:
Prenume:
Gradul profesional:
Perioada evaluării:
Nr. crt.
|
Activităţile
desfăşurate şi rezultatele obţinute de către inspectorul de probaţiune
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Evaluarea, controlul şi coordonarea serviciilor de probaţiune
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere următoarele aspecte:
• inspectorul a respectat metodologia pentru inspecţii
• evaluarea s-a realizat prin raportare la criteriile de
inspecţie
• inspectorul a monitorizat ulterior activitatea serviciilor
inspectate şi a evaluat periodic demersurile întreprinse de şeful serviciului
pentru acoperirea ariilor de îmbunătăţire identificate în urma inspecţiilor
şi pentru implementarea recomandărilor consemnate în raportul de inspecţie
• inspectorul a monitorizat activitatea serviciilor de
probaţiune, a identificat eventualele dificultăţi şi a propus soluţii viabile
de depăşire a acestora
• inspecţiile realizate şi activităţile de coordonare au
contribuit la îmbunătăţirea activităţii serviciilor de probaţiune
|
|
2.
|
Alte responsabilităţi prevăzute în fişa postului
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• inspectorul a contribuit la elaborarea unor legi, regulamente,
strategii, planuri de acţiune, metodologii, proceduri şi instrumente de lucru
• s-a implicat în recrutarea, selecţia,
pregătirea profesională iniţială, perfecţionarea continuă şi specializarea
personalului
• răspunsul la cererile, sesizările şi memoriile care i-au fost
repartizate spre soluţionare a fost adecvat
• a îndeplinit alte sarcini dispuse pe
linie ierarhică, în limitele competenţelor legale, profesionale şi
regulamentare (implicarea în programe naţionale şi internaţionale,
participarea la diverse grupuri de lucru şi reprezentarea Direcţiei de
probaţiune
în relaţia cu diverse instituţii sau
ONG-uri etc.)
• este luată în considerare ponderea acestor activităţi în
raport cu volumul total de muncă al inspectorului
|
|
Nota rezultată pentru evaluarea activităţilor
desfăşurate şi a rezultatelor obţinute de către inspector*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică dintre
notele acordate pentru fiecare dintre cele două criterii menţionate în tabelul
anterior.
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al
inspectorului de probaţiune
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Motivaţie
Descriere: Interesul manifestat
pentru activităţile specifice, intenţia de a-şi desfăşura în continuare
activitatea în domeniul probaţiunii şi de a contribui la dezvoltarea acestei
instituţii, satisfacţia faţă de munca depusă
|
|
2.
|
Asumarea responsabilităţii
Descriere: Simţul de răspundere faţă
de obligaţiile proprii, asumarea consecinţelor propriilor acţiuni
|
|
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al
inspectorului de probaţiune
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
3.
|
Capacitatea de comunicare şi relaţionare
Descriere: Empatie, ascultare activă,
oferirea de feedback, autocontrol, asertivitate
|
|
4.
|
Capacitatea de a rezolva probleme
Descriere: Capacitatea de analiză a
dificultăţilor intervenite în activitatea curentă, de identificare a
alternativelor rezolutive, de implementare a soluţiei adecvate şi de evaluare
a rezultatelor obţinute
|
|
5.
|
Capacitatea de planificare şi de a acţiona strategic
Descriere: Capacitatea de a prevedea
cerinţele unei sarcini, oportunităţile, posibilele riscuri şi consecinţele
acestora; capacitatea de a anticipa soluţii, de a programa activităţile şi de
a organiza resursele pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
|
6.
|
Capacitatea de implementare
Descriere: Capacitatea de a pune
eficient în practică soluţiile identificate pentru desfăşurarea activităţilor
în mod corespunzător
|
|
7.
|
Adaptabilitate
Descriere: Capacitatea de a aborda
eficient situaţiile, sarcinile şi activităţile noi, cu caracter neplanificat
|
|
8.
|
Capacitatea de analiză şi sinteză
Descriere: Capacitatea
de a interpreta un volum mare de informaţii, de a identifica şi de a
valorifica constantele şi elementele noi, de a selecta aspectele esenţiale
pentru domeniul analizat şi de a le reuni într-o formă prescurtată
|
|
9.
|
Competenţa în redactarea documentelor
Descriere: Capacitatea de a se
exprima în scris fluent, clar şi concis, de a utiliza corect vocabularul şi
de a folosi limbajul corespunzător exigenţelor care trebuie să caracterizeze
documentele elaborate
|
|
10.
|
Capacitatea de autoperfecţionare şi de valorificare a experienţei
dobândite
Descriere: Interesul pentru
perfecţionarea profesională, pentru îmbunătăţirea permanentă a activităţilor
curente; capacitatea de a transpune eficient în practică cunoştinţele şi
deprinderile dobândite
|
|
11.
|
Capacitatea de a lucra independent
Descriere: Capacitatea de a îndeplini
atribuţiile de serviciu ce presupun munca individuală fără a solicita
frecvent informaţii şi îndrumare, cu excepţia cazurilor în care cerinţele
acestor activităţi nu corespund limitelor de competenţă profesională
|
|
12.
|
Capacitatea de a lucra în echipă
Descriere: Capacitatea de a se
integra într-o echipă şi de a-şi aduce contribuţia prin participarea efectivă
la atingerea obiectivelor acesteia
|
|
13.
|
Creativitate şi iniţiativă
Descriere: Atitudine activă în soluţionarea problemelor şi realizarea obiectivelor
prin identificarea unor modalităţi alternative de rezolvare a problemelor
curente; atitudine pozitivă faţă de abordările noi; inovaţie în găsirea unor
căi de optimizare a activităţii desfăşurate
|
|
14.
|
Conduita în timpul serviciului
Descriere: Respectarea normelor de
conduită prevăzute de regulamentul de ordine interioară sau de codul
deontologic al personalului de probaţiune
|
|
Nota rezultată pentru evaluarea potenţialului
profesional al inspectorului*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică dintre
notele acordate pentru fiecare dintre cele 14 criterii menţionate în tabelul
anterior.
Nota finală obţinută pentru evaluarea performanţelor
profesionale ale inspectorului*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică a notelor
acordate de către secretarul de stat coordonator pentru evaluarea activităţilor
desfăşurate şi a rezultatelor obţinute, respectiv pentru evaluarea
potenţialului profesional al directorului direcţiei.
Calificativul final
al evaluării*):
* Se acordă prin raportarea notei finale acordate la
următoarea grilă: 1,00-3,00 = foarte slab; 3,01-5,00 = slab; 5,01-7,00 =
satisfăcător; 7,01-9,00 = bine; 9,01 - 10,00 = foarte bine.
Comentariile persoanei care a realizat evaluarea (dacă este cazul):
Data la care evaluatorul a încheiat
evaluarea
|
Semnătura persoanei care a realizat
evaluarea
|
|
|
Comentariile persoanei care contrasemnează (dacă este
cazul):
Data contrasemnării
|
Semnătura persoanei care
contrasemnează
|
|
|
Comentariile inspectorului de probaţiune (dacă este
cazul):
Data la care inspectorul de probaţiune
a luat cunoştinţă de rezultatele evaluării
|
Semnătura inspectorului de
probaţiune
|
|
|
ANEXA Nr. 4 la regulament
FIŞĂ DE EVALUARE
a performanţelor profesionale ale directorului
Direcţiei de probaţiune
Nume:
Prenume:
Perioada evaluării:
Nr. crt.
|
Activităţile desfăşurate şi
rezultatele obţinute de către directorul Direcţiei de probaţiune
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Managementul personalului şi al proceselor
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• personalul este consultat înainte de luarea deciziilor
importante care privesc activitatea sistemului de probaţiune
• directorul direcţiei se degrevează de anumite sarcini şi
responsabilităţi
• sarcinile sunt distribuite angajaţilor direcţiei care au
calităţile şi responsabilităţile necesare pentru a asigura îndeplinirea lor
• directorul direcţiei distribuie sarcinile şi
responsabilităţile în mod echitabil
• directorul direcţiei se asigură că toţi angajaţii direcţiei au
acces liber la informaţii
• personalul este motivat, ajutat şi îndrumat în activitatea
practică de către directorul direcţiei
• în cadrul direcţiei se regăseşte o
practică ce corespunde standardelor de calitate prevăzute de reglementările
în vigoare
• au fost stabilite criterii, proceduri şi instrumente clare
pentru procesele importante care au loc în cadrul direcţiei (de exemplu: o
procedură pentru circulaţia informaţiilor în cadrul direcţiei)
|
|
2.
|
Managementul strategic
In acordarea notei pentru acest criteriu se vor avea în vedere
următoarele aspecte:
• strategiile şi planurile de acţiune sunt coerente şi stabilite
în raport cu nevoile de dezvoltare ale sistemului naţional de probaţiune
• directorul direcţiei identifică şi implementează soluţii
pentru atingerea obiectivelor stabilite
• directorul direcţiei se asigură că obiectivele prevăzute de
strategiile sau planurile de acţiune ale sistemului naţional de probaţiune sunt atinse
• directorul direcţiei s-a preocupat de stabilirea unor
parteneriate durabile cu instituţiile sau ONG-urile care pot sprijini
sistemul de probaţiune în atingerea obiectivelor strategice
• partenerii comunitari sunt satisfăcuţi
de relaţiile de colaborare cu Direcţia de probaţiune şi serviciile coordonate
|
|
Nota rezultată pentru evaluarea activităţilor
desfăşurate şi a rezultatelor obţinute de către directorul direcţiei*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică dintre
notele acordate pentru fiecare dintre cele două criterii menţionate în tabelul
anterior.
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al
directorului Direcţiei de probaţiune
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
1.
|
Motivaţie
Descriere: Interesul
manifestat pentru activităţile specifice, intenţia de a-şi desfăşura în
continuare activitatea în domeniul probaţiunii şi de a contribui la
dezvoltarea acestei instituţii, satisfacţia faţă de munca depusă
|
|
2.
|
Asumarea responsabilităţii
Descriere: Simţul de răspundere faţă
de obligaţiile proprii, asumarea consecinţelor propriilor acţiuni
|
|
3.
|
Capacitatea de comunicare şi relaţionare
Descriere: Empatie, ascultare activă,
oferirea de feedback, autocontrol, asertivitate
|
|
4.
|
Capacitatea de a rezolva probleme
Descriere: Capacitatea de analiză a
dificultăţilor intervenite în activitatea curentă, de identificare a
alternativelor rezolutive, de implementare a soluţiei adecvate şi de evaluare
a rezultatelor obţinute
|
|
5.
|
Capacitatea de planificare şi de a acţiona strategic
Descriere: Capacitatea de a prevedea
cerinţele unei sarcini, oportunităţile, posibilele riscuri şi consecinţele
acestora; capacitatea de a anticipa soluţii, de a programa activităţile şi de
a organiza resursele pentru îndeplinirea eficientă a atribuţiilor de serviciu
|
|
6.
|
Capacitatea de implementare
Descriere: Capacitatea de a pune
eficient în practică soluţiile identificate pentru desfăşurarea activităţilor
în mod corespunzător
|
|
7.
|
Adaptabilitate
Descriere: Capacitatea de a aborda
eficient situaţiile, sarcinile şi activităţile noi,
cu caracter neplanificat
|
|
8.
|
Capacitatea de analiză şi sinteză
Descriere: Capacitatea de a
interpreta un volum mare de informaţii, de a identifica şi de a valorifica
constantele şi elementele noi, de a selecta aspectele esenţiale pentru
domeniul analizat şi de a le reuni într-o formă prescurtată
|
|
9.
|
Competenţa în redactarea documentelor
Descriere: Capacitatea de a se
exprima în scris fluent, clar şi concis, de a utiliza corect vocabularul şi
de a folosi limbajul corespunzător exigenţelor care trebuie să caracterizeze
documentele elaborate
|
|
10.
|
Capacitatea de autoperfecţionare şi de valorificare a experienţei
dobândite
Descriere: Interesul pentru
perfecţionare profesională, pentru îmbunătăţirea permanentă a activităţilor
curente; capacitatea de a transpune eficient în practica cunoştinţele şi
deprinderile dobândite
|
|
11.
|
Capacitatea de a lucra independent
Descriere: Capacitatea de a îndeplini
atribuţiile de serviciu ce presupun munca individuală fără a solicita
frecvent informaţii si îndrumare, cu excepţia cazurilor în care cerinţele
acestor activităţi nu corespund limitelor de competenţă profesională
|
|
Nr. crt.
|
Potenţialul profesional al
directorului Direcţiei de probaţiune
|
Nota acordată de persoana care a realizat evaluarea
|
12.
|
Capacitatea de a lucra în echipă
Descriere: Capacitatea de a se
integra într-o echipă şi de a-şi aduce contribuţia prin participarea efectivă
la atingerea obiectivelor acesteia
|
|
13.
|
Creativitate şi iniţiativă
Descriere: Atitudinea activă în soluţionarea problemelor şi realizarea obiectivelor prin
identificarea unor modalităţi alternative de rezolvare a problemelor curente;
atitudine pozitivă faţă de abordările noi; inovaţie în găsirea unor căi de
optimizare a activităţii desfăşurate
|
|
14.
|
Conduita în timpul serviciului
Descriere: Respectarea normelor de
conduită prevăzute de regulamentul de ordine interioară sau în Codul
deontologic al personalului de probaţiune
|
|
Nota rezultată pentru evaluarea potenţialului
profesional al directorului direcţiei*):
*) Această notă reprezintă media aritmetică dintre
notele acordate pentru fiecare dintre cele 14 criterii menţionate în tabelul
anterior.
Nota finală obţinută pentru evaluarea performanţelor
profesionale ale directorului direcţiei*):
*) Această notă reprezintă
media aritmetică dintre notele acordate de către secretarul de stat coordonator
pentru evaluarea activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute,
respectiv pentru evaluarea potenţialului profesional al directorului direcţiei.
Calificativul final al evaluării*):
*) Se acordă prin raportarea notei finale acordate la
următoarea grilă: 1,00-3,00 = foarte slab; 3,01-5,00 = slab; 5,01-7,00 =
satisfăcător; 7,01-9,00 = bine; 9,01 - 10,00 = foarte bine.
Comentariile persoanei care a realizat
evaluarea (dacă este cazul):
Data la care evaluatorul a încheiat
evaluarea
|
Semnătura persoanei care a realizat
evaluarea
|
|
|
Comentariile directorului direcţiei (dacă este cazul):
Data la care directorul direcţiei a
luat cunoştinţă de rezultatele evaluării
|
Semnătura directorului direcţiei
|
|
|