ORDIN Nr. 918
din 6 mai 2008
pentru aprobarea
Metodologiei privind selectia si pregatirea prin rezidentiat cu timp partial in
specialitatea medicina de familie
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 366 din 13 mai 2008
Având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei
generale organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr.
E.N. 4.901 din 6 mai 2008,
în temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanţa
Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia pentru selecţia
şi pregătirea prin rezidenţiat cu timp parţial în specialitatea medicină de familie, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală organizare, resurse umane,
dezvoltare profesională şi salarizare va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăesci
ANEXA
METODOLOGIE
privind selecţia şi pregătirea prin rezidenţiat cu
timp parţial în specialitatea medicină de familie
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Ministerul
Sănătăţii Publice organizează test de selecţie de intrare în rezidenţiat cu
timp parţial, în specialitatea medicină de familie, în prima decadă a lunii
iulie. Selecţia se poate desfăşura în centrele universitare medicale Bucureşti,
Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Timişoara şi Târgu-Mureş.
Art. 2. - (1) Pentru organizarea testului de selecţie
sunt desemnate o comisie comună centrală şi comisii comune zonale. Comisia
comună centrală şi comisiile comune zonale sunt formate din reprezentanţi ai
Ministerului Sănătăţii Publice şi ai Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului.
(2) Componenţa comisiei comune centrale şi preşedinţii
comisiilor comune zonale se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii
publice şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 3. - (1) Selecţia se desfăşoară sub forma unui
test scris cu 10 întrebări, pe o durată de două ore.
(2) Răspunsurile se notează cu note de la 1 la 10,
fiind admişi cei care au obţinut minimum media 5.
CAPITOLUL II
Tematică, bibliografie, întrebări
Art. 4. - Testul de selecţie se susţine pe baza
tematicii şi bibliografei concursului de rezidenţiat, domeniul medicină,
stabilite prin publicaţia de selecţie.
Art. 5. - (1) Preşedintele
comisiei comune centrale desemnează un grup de lucru care elaborează
întrebările şi baremul de corectură. In grupul de lucru sunt nominalizate cadre
didactice cu funcţie de predare de la disciplina medicină de familie,
discipline medicale, chirurgicale, pediatrie şi un reprezentant al Colegiului
Medicilor din România.
(2) Grupul de lucru se întruneşte în dimineaţa zilei
testului de selecţie la ora 8,00 şi elaborează întrebările testului care vor fi
aceleaşi pentru toate centrele universitare. Preşedintele comisiei comune
centrale transmite întrebările preşedinţilor comisiilor comune zonale, prin
fax, începând cu ora 10,00. Testul de selecţie începe în toate sălile la ora
10,30.
(3) Incepând cu ora 10,30, grupul de lucru elaborează
baremul de corectură pentru fiecare întrebare. Acesta va fi transmis prin fax
preşedinţilor comisiilor comune zonale, începând cu ora 13,00.
(4) Intreaga responsabilitate privind respectarea
secretului întrebărilor până la ora 10,30, a desfăşurării testului şi a
aplicării baremului de corectură revine preşedintelui comisiei comune zonale.
CAPITOLUL III
Inscrierea candidaţilor
Art. 6. - La testul de selecţie se pot prezenta
absolvenţii facultăţilor de medicină, promoţii anterioare anului 2005, medici
de medicină generală cu drept de liberă practică.
Art. 7. - (1) Inscrierile se fac la sediile
autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, din
momentul apariţiei în presă a publicaţiei de selecţie, şi se termină cu 25 de
zile înaintea testului de selecţie.
(2) Publicaţia de selecţie cuprinde:
a) data, locul şi ora desfăşurării testului;
b) condiţiile de participare;
c) locul şi perioada de înscriere;
d) tematica şi bibliografia testului de selecţie.
Art. 8. - Dosarul de înscriere cuprinde:
a) cererea de înscriere la selecţie, cu numele de
familie, iniţiala tatălui şi toate prenumele înscrise în buletinul/cartea de
identitate;
b) fotocopia buletinului/cărţii de identitate sau a
paşaportului (paginile din care reies numele şi prenumele candidatului, CNP,
precum şi data naşterii);
c) copia legalizată a diplomei de licenţă de medic;
d) adeverinţa din care să reiasă locul actual de muncă
sau declaraţie pe propria răspundere, în cazul în care nu sunt angajaţi;
e) certificatul medical privind starea de sănătate, eliberat de unitatea sanitară desemnată de
autoritatea de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, în care
se precizează că este apt din punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic)
pentru exercitarea activităţii medicale;
f) copie legalizată a actelor doveditoare (certificat
de căsătorie etc.) prin care şi-a schimbat numele;
g) chitanţa de plată a taxei de selecţie, stabilită de
Ministerul Sănătăţii Publice; taxa se plăteşte în contul Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi acoperă cheltuielile de personal
şi materiale pentru desfăşurarea selecţiei.
Art. 9. - (1) După verificarea documentelor din dosare
şi a condiţiilor de participare pentru fiecare candidat, autorităţile de sănătate publică alcătuiesc o singură
listă cu candidaţii, în ordinea alfabetică a numelor, care cuprinde următoarele
rubrici:
Nr. crt.
|
ASP
|
Numele, iniţiala tatălui, prenume
|
Promoţia (absolvent)
|
UMF absolvită
|
Locul actual de muncă
|
Numărul chitanţei de plată a taxei
de selecţie
|
Observaţii privind starea de
sănătate
|
|
|
|
|
|
Funcţia
|
Unitatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
ASP - autoritatea de
sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti (se foloseşte
indicativul auto; de exemplu: BZ pentru ASP Buzău, B pentru ASPM Bucureşti);
UMF- Universitatea de Medicină şi Farmacie
locul actual de muncă: pentru
cei neîncadraţi se trece „FP" în rubrica „unitatea", iar rubrica
„funcţia" se lasă necompletată;
observaţii privind starea de sănătate: se completează numai cu „Apt" sau „Inapt".
(2) Intreaga responsabilitate a
corectitudinii datelor înscrise în tabele aparţine autorităţilor de sănătate
publică.
(3) Listele sunt redactate, conform structurii
cuprinse la alin. (1), într-un fişier Excel şi sunt transmise la Centrul
Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti (str. Bodeşti nr. 1,
sectorul 2) prin e-mail la adresa rezidentiat@perfmed.ro, în termen de două zile de la terminarea înscrierilor, iar
originalele sunt trimise prin Prioripost la adresa de mai sus, însoţite de
dischetă.
Art. 10. - (1) Centrul Naţional de Perfecţionare în
Domeniul Sanitar Bucureşti redactează în ordine alfabetică lista finală a
candidaţilor înscrişi la selecţie, după centralizarea şi verificarea tabelelor
cu candidaţii înscrişi. Repartizarea candidaţilor pe săli se face în ordine
alfabetică.
(2) Candidaţii pot afla sala şi ora începerii probei de
selecţie cu 3 zile înainte de susţinerea probei, consultând site-ul www.rezidentiat.info.
(3) Cu cel puţin 24 de ore înainte de selecţie, la
fiecare sală se afişează lista candidaţilor repartizaţi în sala respectivă.
CAPITOLUL IV
Desfăşurarea testului
Art. 11. - (1) Testul se desfăşoară în ziua anunţată
prin publicaţia de selecţie.
(2) In dimineaţa zilei de
selecţie, la ora 8,30, şeful de sală şi supraveghetorii lipesc în dreptul
fiecărui loc din sală o legitimaţie de bancă cu numărul de ordine al
candidatului respectiv, număr corespunzător cu cel aflat în listele
candidaţilor.
(3) Incepând cu ora 9,00,
candidaţii pot intra în sala în care au fost repartizaţi. La intrare se
legitimează în faţa şefului de sală cu buletinul/cartea de identitate sau paşaportul,
documente ce trebuie să fie în termen de valabilitate. Cei fără un astfel de
document valabil nu sunt primiţi în sala de testare.
Art. 12. - (1) Candidaţii se aşază în sală în ordine
alfabetică, conform listelor finale afişate, cu excepţia perechilor soţ-soţie,
fraţi-surori, care au obligaţia, sub sancţiunea anularii lucrării, să semnaleze
şefului de sală aceste situaţii, pentru a putea fi aşezaţi separat. Candidaţii
aflaţi în sală pot declara, sub semnătură, situaţiile menţionate mai sus.
Fiecare candidat se aşază la locul indicat prin legitimaţia de bancă.
Candidaţii ocupă numai locurile indicate de organizatori şi nu au voie să le
schimbe între ei. In cazul în care locul desemnat iniţial nu este
corespunzător, candidatul poate fi mutat pe un loc disponibil, dar numai la
indicaţia şefului de sală.
(2) Candidaţii sunt aşezaţi în sală în aşa fel încât să
rămână cel puţin un loc liber între 2 candidaţi.
(3) In prezenţa tuturor candidaţilor, şefii de sală
citesc instrucţiunile privind modul de desfăşurare a testului.
Art. 13. - (1) Incepând cu ora 9,30, se împart
candidaţilor caietele pentru răspuns, precum şi pixuri cu pastă albastră.
(2) Candidaţii nu au voie să păstreze cărţi sau alte
materiale informative. Materialele documentare sunt depozitate într-un colţ al
sălii, unde candidaţii nu au acces până la terminarea testului de selecţie.
(3) Secretizarea caietelor se
face de fiecare candidat, prin introducerea unui bilet ce conţine datele de
identificare (numele, prenumele, numărul şi seria buletinului de identitate) în
plicul situat în partea interioară a coperţii.
(4) Inainte de introducerea
biletului în plic, şeful de sală verifică datele înscrise pe acesta, apoi va
lipi plicul şi va aplica ştampila stabilită de comisia comună centrală, astfel
încât să cuprindă şi o porţiune din afara plicului. Totodată, preşedintele
comisiei îşi pune semnătura deasupra ştampilei. Candidaţii care nu sunt
prezenţi în sală în momentul dictării întrebărilor nu mai au acces în sală.
(5) Cele 10 subiecte stabilite de comisie sunt
dictate candidaţilor iar aceştia le vor scrie la începutul fiecărei foi.
(6) Terminarea enunţării
ultimului subiect corespunde cu ora începerii probei, oră ce va fi trecută pe
tablă alături de ora terminării probei.
(7) Timpul acordat pentru testul de selecţie este de
două ore. In prima jumătate de oră de la începerea testului niciun candidat sau
membru al comisiei nu va părăsi sala.
(8) In timpul testului candidaţii nu au voie să
consulte niciun fel de materiale, să discute cu ceilalţi candidaţi, să copieze
sau să aibă asupra lor aparatură electronică de comunicare. Incălcarea
disciplinei duce la eliminarea din selecţie a candidaţilor vinovaţi, comisia
întocmind în acest sens un proces-verbal.
(9) Candidaţii folosesc numai pixuri cu pastă
albastră, altă culoare constituind semn distinctiv ce poate duce la
identificarea candidatului, nerespectarea acestei condiţii ducând la anularea
testului.
(10) In situaţii excepţionale, candidaţii pot schimba
primul caiet de teză, care însă va fi anulat.
(11) La terminarea testului candidaţii predau şefului
de sală, sub semnătură, caietul de test. La sfârşitul celor două ore, caietele
se strâng, se numără şi se sigilează în prezenţa întregii comisii şi a 2
candidaţi care vor semna alături de comisie pe pachetul respectiv. Caietele
anulate şi nefolosite se vor împacheta separat.
(12) Candidaţii absenţi şi cei care se retrag sunt
menţionaţi ca atare în procesul-verbal (nominal). Cei care se retrag predau
caietul de teză sub semnătură şi pot părăsi sala doar după expirarea primelor
30 de minute de la începerea testului de selecţie. Şeful de sală scrie pe
caietul acestora „Retras din selecţie". Aceste caiete sunt preluate,
constituind documente pe baza cărora, în lista finală, pentru candidatul care
s-a retras, se face menţiunea „Retras din selecţie". După părăsirea sălii,
niciunui candidat nu îi mai este permisă revenirea (pe perioada desfăşurării
probei) pentru niciun motiv, cu excepţia situaţiei în care un candidat are
necesităţi fiziologice, caz în care este însoţit de 2 supraveghetori şi poate
lipsi din sală maximum 10 minute. Timpul absenţei din sală nu prelungeşte
durata testului pentru candidatul respectiv.
(13) Caietele de teză bune de corectat se predau de
către candidaţi, sub semnătură, şefului de sală. Caietele anulate şi nefolosite
se vor împacheta separat. Şeful de sală va întocmi un proces-verbal care va
cuprinde numărul de candidaţi prezenţi, numărul absenţilor, numărul caietelor primite, folosite,
anulate şi rămase nefolosite şi care va fi semnat de toţi membrii comisiei.
Pachetele sigilate cu caiete de teză vor fi păstrate într-o cameră în condiţii
de securitate, unde nu vor avea acces decât membrii comisiei de corectură.
CAPITOLUL V
Notarea candidaţilor
Art. 14. - (1) Pentru corectarea răspunsurilor,
preşedintele comisiei comune zonale desemnează comisii de corectură (o comisie
la 50 de candidaţi), având următoarea componenţă: un preşedinte, cadru didactic
cu funcţie de predare de la disciplina medicină de familie, specialităţi
medicale sau chirurgicale, 2 membri, medici primari în medicină
internă/medicina de familie, dintre care unul propus de colegiul medicilor
teritorial, şi un secretar.
(2) Corectura testului de selecţie se face conform
baremului transmis de comisia comună centrală, în termen de două săptămâni.
Preşedintele şi membrii comisiei vor acorda pentru fiecare întrebare note de la
1 la 10, nota pentru fiecare întrebare rezultând din media celor 3 notări.
Media generală se calculează numai cu două zecimale. Se consideră admis candidatul
al cărui test a obţinut nota finală cel puţin 5 (cinci).
(3) Deschiderea tezelor se face
la o dată ce va fi afişată din timp de fiecare comisie de corectură, pentru a
da posibilitatea candidaţilor să participe la această operaţiune.
(4) După afişarea rezultatelor testului de selecţie,
comisia de corectură aşteaptă timp de o oră eventualele contestaţii, la care va
trebui să răspundă în scris candidatului prin reverificarea tezei în termen de
24 de ore. In cazul în care contestaţiile se referă la modul de alcătuire a
întrebărilor sau a baremului de corectură, acestea vor fi înaintate comisiei
comune zonale. Aceasta le grupează tematic şi le transmite comisiei comune
centrale, care va da răspunsul în termen de 72 de ore.
CAPITOLUL VI
Clasificarea candidaţilor
Art. 15. - (1) După soluţionarea contestaţiilor,
secretarul comisiei de corectură întocmeşte catalogul testului cu nota obţinută
de fiecare candidat, catalog pe care îl afişează la sediul comisiei.
(2) Comisia comună zonală întocmeşte catalogul definitiv
pe baza cataloagelor de la comisiile de corectură.
(3) Preşedinţii comisiilor comune zonale transmit
Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, în termen de
3 zile de la finalizarea selecţiei, următoarele materiale:
- catalogul definitiv cu semnătura şi parafa membrilor
comisiei;
- procesele-verbale referitoare
la modul de desfăşurare a selecţiei;
- lista membrilor comisiilor de corectură, şefilor de
sală şi supraveghetorilor, cu menţionarea timpului de activitate prestat pe
foaia de pontaj, pe zile şi ore, astfel:
• timpul efectiv necesar pentru organizarea şi desfăşurarea probei scrise = două ore;
• timpul efectiv necesar pentru corectarea probei
scrise = o oră/candidat;
• timpul efectiv necesar pentru calcularea mediilor
şi alcătuirea cataloagelor = două ore;
- contractele individuale de muncă (un exemplar), completate la cap. I poz. 2 cu datele personale ale membrilor comisiilor, însoţite de o
fotocopie de pe actul de identitate al fiecărui membru din comisie.
(4) Caietele testelor de selecţie se păstrează în
arhiva autorităţilor de sănătate publică timp de un an.
CAPITOLUL VII
Probleme de organizare
Art. 16. -In scopul bunei desfăşurări a testului de
selecţie se stabilesc grupuri de lucru pentru îndeplinirea următoarelor
activităţi:
a) publicarea metodologiei de desfăşurare a testului-
coordonator este preşedintele comisiei comune centrale;
b) rezolvarea problemelor financiare (propunerea
cuantumului taxei şi încasarea, cheltuieli pentru chiria sălilor, materiale,
plata personalului implicat în organizarea şi desfăşurarea testului de selecţie
etc.) - responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti;
c) închirierea sălilor, prezentarea unui tabel cu
locul, numele şi capacitatea fiecărei săli, având grijă să rămână în fiecare
sală 1 - 3 locuri libere (în funcţie de capacitatea sălii), şi verificarea cu o
săptămână înainte a condiţiilor de lucru în sala respectivă (lumină, aerisire,
scaune etc.) - responsabil este preşedintele comisiei comune zonale;
d) Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul
Sanitar Bucureşti centralizează de la ASP-uri listele cu candidaţii înscrişi la
testul de selecţie şi apoi le transmite comisiilor comune zonale;
e) asigurarea materialelor necesare întregii sesiuni
(caiete de test, hârtie, pixuri de culoare albastră şi roşie, hârtie de
împachetat, sfoară, ştampile, etichete autocolante, post-it, saci etc.) -
responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti;
f) organizarea supravegherii testului - responsabil
este preşedintele comisiei comune zonale:
- solicitarea prin UMF-uri şi ASP-uri a unui număr
suficient de supraveghetori (un supraveghetor la 20 de candidaţi cu un minim de
3 persoane pentru o sală);
- desemnarea şefilor de sală şi a supraveghetorilor;
- instruirea acestora cu o săptămână înaintea testului
de selecţie;
g) întocmirea şi tipărirea listelor cu candidaţi, a
legitimaţiilor de bancă şi împărţirea candidaţilor pe săli în funcţie de
capacitatea fiecăreia, afişarea acestora - responsabili sunt preşedinţii
comisiilor comune zonale;
h) elaborarea şi tipărirea
instrucţiunilor pentru şefii de clădire, de sală, supraveghetori şi candidaţi -
coordonator este preşedintele comisiei comune centrale;
i) elaborarea şi tipărirea documentelor:
procese-verbale pentru şefii de sală, de predare-primire a sacilor cu caiete de
teză şi de predare-primire la sfârşitul testului de selecţie a caietelor
nefolosite către comisiile comune zonale; procese-verbale privind derularea testului
de selecţie, completate şi semnate de şefii de sală şi de supraveghetori -
responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti;
j) stabilirea baremului de corectare - responsabilă
este comisia comună centrală;
k) pregătirea pentru corectură - responsabil este
preşedintele comisiei comune zonale;
l) stabilirea clasificărilor
finale în ordinea descrescătoare a notelor - responsabil este preşedintele
comisiei comune zonale;
m) afişarea rezultatelor finale - responsabil este
preşedintele comisiei comune centrale;
n) toate informaţiile nesecrete legate de selecţie
(distribuţia pe săli a candidaţilor, locul de afişare a acestor date,
instrucţiuni pentru candidaţi, punctaje obţinute, cataloage finale, în ordinea
clasificării etc.) se publică pe www.rezidentiat.info - responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul
Sanitar Bucureşti.
Art. 17. - Materialele necesare testului de selecţie,
achiziţionate de Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, se trimit comisiilor
comune zonale cu cel puţin două săptămâni înainte de susţinerea testului.
Art. 18. - (1) Pregătirea materialelor necesare
desfăşurării testului de selecţie presupune realizarea caietelor de răspuns şi
pregătirea sacilor cu materiale.
(2) Caietele pentru răspuns se tipăresc cu cel puţin
3 săptămâni înainte de susţinerea testului, plus o rezerva de 10%.
(3) Pregătirea sacilor pentru săli, conţinând toate
materialele necesare, se face de către comisiile comune zonale în săptămâna
premergătoare testului. Fiecare sac cuprinde următoarele materiale:
- colete cu caiete pentru răspuns; numărul caietelor (+
10%);
- pixuri albastre pentru răspuns;
- bandă adezivă;
- sfoară;
- hârtie de împachetat;
- pixuri de culoare roşie pentru corectură.
Sacii cu materialele nesecrete sigilaţi sunt depozitaţi
la sediile comisiilor comune zonale cu două zile înainte de concurs.
CAPITOLUL VIII
Pregătirea prin rezidenţiat cu timp parţial
Art.19. - (1) Medicii confirmaţi ca rezidenţi de
medicină de familie cu timp parţial efectuează pregătire minimum 3 zile pe
săptămână, durata maximă de parcurgere a stagiilor prevăzute în curriculă fiind de 5 ani în unităţi
sanitare acreditate pentru specialitatea medicină de familie.
(2) Alegerea unităţii sanitare de pregătire se face
prin teleconferinţă, în prima decadă a lunii septembrie. Prezentarea la stagii
se va face începând cu 1 octombrie.
(3) Efectuarea integrală a stagiilor de pregătire
este certificată de către îndrumătorii de stagii şi managerul unităţii sanitare
respective. Efectuarea şi finalizarea modulelor de pregătire se fac cu
respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii publice şi al
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.141/1.386/2007 privind
modul de efectuare a pregătirii prin rezidenţiat în specialităţile prevăzute de
Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru
reţeaua de asistenţă medicală.
(4) După parcurgerea integrală a curriculei de
pregătire, rezidenţii în specialitatea medicină de familie susţin examenul de
medic specialist în sesiunile organizate de Ministerul Sănătăţii Publice, cu
respectarea metodologiei desfăşurării examenului de specialist.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 20. - Prezenta metodologie se aplică în anul 2008.
Ulterior, selecţia în rezidenţiatul cu timp parţial se va organiza în funcţie
de numărul medicilor de medicină generală cu drept de liberă practică, cu
respectarea prevederilor prezentei metodologii.