ORDIN Nr. 171
din 17 februarie 2009
pentru aprobarea
Metodologiei privind selectia si pregatirea prin rezidentiat cu timp partial in
specialitatea medicina de familie, sesiunea 22 martie 2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 20 februarie 2009
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al
Direcţiei generale pentru politici de sănătate şi resurse umane nr. I.B./1.647
din 17 februarie 2009;
- dispoziţiile alin. (4) al art. 3 din Ordonanţa
Guvernului nr. 12/2008 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind selecţia şi
pregătirea prin rezidentiat cu timp parţial în specialitatea medicină de
familie, sesiunea 22 martie 2009, prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă teza a doua a art. 20 din anexa la Ordinul ministrului
sănătăţii publice nr. 918/2008 pentru aprobarea Metodologiei privind selecţia şi pregătirea prin
rezidentiat cu timp parţial în specialitatea medicină de familie, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 13
mai 2008.
Art. 3. - Direcţia generală pentru politici de sănătate
şi resurse umane va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind selecţia şi pregătirea prin rezidenţiat cu
timp parţial în specialitatea medicină de familie, sesiunea 22 martie 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Ministerul Sănătăţii organizează test de
selecţie de intrare în rezidentiat cu timp parţial în specialitatea medicină de
familie în a patra duminică a lunii martie. Selecţia se poate desfăşura în
centrele universitare medicale Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, laşi, Timişoara
şi Târgu Mureş.
Art. 2. - (1) Pentru
organizarea testului de selecţie sunt desemnate o comisie comună centrală şi
comisii comune zonale. Comisia comună centrală şi comisiile comune zonale sunt
formate din reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi ai Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) Componenţa comisiei comune centrale şi preşedinţii
comisiilor comune zonale se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi
al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării.
Art. 3. - (1) Selecţia se desfăşoară sub forma unui
test scris cu 10 întrebări, pe o durată de două ore.
(2) Răspunsurile se notează cu note de la 1 la 10,
fiind admişi cei care au obţinut minimum media 5.
CAPITOLUL II
Tematică, bibliografie, întrebări
Art. 4. - Testul de selecţie se susţine după tematica
şi bibliografia concursului de rezidentiat, domeniul medicină, stabilite prin
publicaţia de selecţie.
Art. 5. - (1) Preşedintele comisiei comune centrale
desemnează un grup de lucru care elaborează întrebările şi baremul de
corectură. In grupul de lucru sunt nominalizate cadre didactice cu funcţie de
predare de la disciplina medicină de familie, discipline medicale, chirurgicale,
pediatrie şi un reprezentant al Colegiului Medicilor din România.
(2) Grupul de lucru se
întruneşte în dimineaţa zilei de desfăşurare a testului de selecţie, la ora
8,00, şi elaborează întrebările testului, care vor fi aceleaşi pentru toate
centrele universitare. Preşedintele comisiei comune centrale transmite
întrebările preşedinţilor comisiilor comune zonale, prin fax, începând cu ora
10,00. Testul de selecţie începe în toate sălile la ora 10,30.
(3) Incepând cu ora 10,30,
grupul de lucru elaborează baremul de corectură pentru fiecare întrebare.
Acesta va fi transmis prin fax preşedinţilor comisiilor comune zonale, începând
cu ora 13,00.
(4) Intreaga responsabilitate privind respectarea
secretului întrebărilor până la ora 10,30, a desfăşurării testului şi a
aplicării baremului de corectură revine preşedintelui comisiei comune zonale.
CAPITOLUL III
Inscrierea
candidaţilor
Art. 6. - La testul de selecţie
se pot prezenta absolvenţii facultăţilor de medicină, promoţii anterioare
anului 2005, medici de medicină generală cu drept de liberă practică.
Art. 7. - (1) Inscrierile se fac la sediile direcţiilor
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv la
ministerele cu reţea sanitară proprie, din momentul apariţiei în presă a
publicaţiei de selecţie, şi se termină cu 25 de zile înaintea testului.
(2) Publicaţia de selecţie cuprinde:
a) data, locul şi ora desfăşurării testului;
b) condiţii de participare;
c) locul şi perioada de înscriere;
d) tematica şi bibliografia testului de selecţie.
Art. 8. - Dosarul de înscriere cuprinde:
a) cererea de înscriere la
selecţie, cu numele de familie, iniţiala tatălui şi toate prenumele înscrise în buletinul/cartea de identitate;
b) fotocopia buletinului/cărţii de identitate sau a
paşaportului (paginile din care reies numele şi prenumele candidatului, CNP-ul,
precum şi data naşterii);
c) copia legalizată a diplomei de licenţă de medic;
d) copia xerox a certificatului de membru al Colegiului
Medicilor;
e) adeverinţă din care să reiasă locul actual de muncă sau
declaraţie pe propria răspundere, în cazul în care nu sunt angajaţi;
f) certificatul medical privind starea de sănătate,
eliberat de unitatea sanitară desemnată de direcţia de sănătate publică
judeţeană sau a municipiului Bucureşti, în care se precizează că este apt din
punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic) pentru exercitarea activităţii
medicale;
g) copie legalizată a actelor
doveditoare (certificat de căsătorie etc.) prin care şi-a schimbat numele, dacă
este cazul;
h) chitanţa de plată a taxei de selecţie stabilite de
Ministerul Sănătăţii; taxa se plăteşte în contul Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi acoperă cheltuielile de personal
şi materiale pentru desfăşurarea selecţiei.
Art. 9. - (1) După verificarea documentelor din dosare
şi a condiţiilor de participare pentru fiecare candidat, direcţiile de sănătate
publică, respectiv ministerele cu reţea sanitară proprie alcătuiesc o singură
listă cu candidaţii, în ordinea alfabetică a numelor, care cuprinde următoarele
rubrici:
Nr. crt.
|
DSP
|
Numele, iniţiala tatălui, prenumele
|
Promoţia (absolvent)
|
Locul actual de muncă
|
CNP
|
Numărul chitanţei de plată a taxei
de selecţie
|
Centrul universitar în care solicită susţinerea testului de selecţie
|
Observaţii privind starea de sănătate
|
Funcţia
|
Unitatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LEGENDĂ:
DSP - direcţia de
sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti (se foloseşte
indicativul auto, de exemplu: BZ pentru DSP Buzău, B pentru DSPM Bucureşti);
UMF- Universitatea de
Medicină şi Farmacie;
Locul actual de muncă -
pentru cei neîncadraţi se trece „FP" în rubrica „Unitatea", iar
rubrica „Funcţia"se lasă necompletată;
Observaţii privind starea de sănătate - se completează
numai cu „Apt" sau „Inapt".
(2) Intreaga responsabilitate a corectitudinii datelor
înscrise în tabele aparţine direcţiilor de sănătate publică, respectiv
ministerelor cu reţea sanitară proprie.
(3) Listele sunt redactate,
conform structurii prevăzute la alin. (1), într-un fişier Excel şi sunt
transmise Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti
(str. Bodeşti nr. 1, sectorul 2) prin e-mail la adresa rezidentiat@perfmed.ro , în termen de două zile de la terminarea înscrierilor, iar
originalele sunt trimise prin Prioripost la adresa de mai sus, însoţite de
dischetă.
Art. 10. - (1) Centrul Naţional de Perfecţionare în
Domeniul Sanitar Bucureşti redactează în ordine alfabetică lista finală a
candidaţilor înscrişi la selecţie, după centralizarea şi verificarea tabelelor
cu candidaţii înscrişi. Repartizarea candidaţilor pe săli se face în ordine
alfabetică.
(2) Candidaţii pot afla sala şi ora începerii probei de
selecţie cu 3 zile înainte de susţinerea probei, consultând site-ul www.rezidentiat.info.
(3) Cu cel puţin 24 de ore înainte de selecţie, la
fiecare sală, se afişează lista candidaţilor repartizaţi în sala respectivă.
CAPITOLUL IV
Desfăşurarea testului
Art. 11. - (1) Testul se desfăşoară în ziua anunţată
prin publicaţia de selecţie.
(2) In dimineaţa zilei de selecţie, la ora 8,30, şeful
de sală şi supraveghetorii lipesc în dreptul fiecărui loc din sală o
legitimaţie de bancă cu numărul de ordine al candidatului respectiv, număr
corespunzător celui aflat în listele candidaţilor.
(3) Incepând cu ora 9,00 candidaţii pot intra în sala
în care au fost repartizaţi. La intrare se legitimează în faţa şefului de sală
cu buletinul/cartea de identitate sau paşaportul, documente ce trebuie să fie
în termen de valabilitate. Cei fără un astfel de document valabil nu sunt
primiţi în sala de testare.
Art. 12. - (1) Candidaţii se aşază în sală în ordine
alfabetică, conform listelor finale afişate, cu excepţia perechilor soţ-soţie,
fraţi-surori, care au obligaţia, sub sancţiunea anulării lucrării, să semnaleze
şefului de sală aceste situaţii, pentru a putea fi aşezaţi separat. Candidaţii
aflaţi în sală pot declara, sub semnătură, situaţiile menţionate mai sus.
Fiecare candidat se aşază la locul indicat prin legitimaţia de bancă.
Candidaţii ocupă numai locurile indicate de organizatori şi nu au voie să le
schimbe între ei. In cazul în care locul desemnat iniţial nu este
corespunzător, candidatul poate fi mutat pe un loc disponibil, dar numai la
indicaţia şefului de sală.
(2) Candidaţii sunt aşezaţi în sală în aşa fel încât să
rămână cel puţin un loc liber între 2 candidaţi.
(3) In prezenţa tuturor candidaţilor,
şefii de sală citesc instrucţiunile privind modul de desfăşurare a testului.
Art. 13. - (1) Incepând cu ora 9,30 se împart
candidaţilor caietele pentru răspuns, precum şi pixuri cu pastă albastră.
(2) Candidaţii nu au voie să păstreze cărţi sau alte
materiale informative. Materialele documentare sunt depozitate într-un colţ al sălii, unde candidaţii nu au acces
până la terminarea testului de selecţie.
(3) Secretizarea caietelor se
face de fiecare candidat, prin introducerea unui bilet ce conţine datele de
identificare (nume, prenume, seria şi numărul buletinului/cărţii de identitate
sau paşaportului) în plicul situat în partea interioară a coperţii.
(4) Inainte de introducerea
biletului în plic, şeful de sală verifică datele înscrise pe acesta, apoi
lipeşte plicul şi aplică ştampila stabilită de comisia comună centrală, astfel
încât să cuprindă şi o porţiune din afara plicului. Totodată, preşedintele
comisiei îşi pune semnătura deasupra ştampilei. Candidaţii care nu sunt
prezenţi în sală în momentul dictării întrebărilor nu mai au acces în sală.
(5) Cele 10 subiecte stabilite
de comisie sunt dictate candidaţilor, iar aceştia le vor scrie la începutul
fiecărei foi.
(6) Terminarea enunţării ultimului subiect corespunde
cu ora începerii probei, oră ce va fi trecută pe tablă alături de ora
terminării probei.
(7) Timpul acordat pentru testul de selecţie este de 2
ore. In prima jumătate de oră de la începerea testului niciun candidat sau
membru al comisiei nu va părăsi sala.
(8) In timpul testului candidaţii nu au voie să
consulte niciun fel de materiale, să discute cu ceilalţi candidaţi, să copieze
sau să aibă asupra lor aparatură electronică de comunicare, Incălcarea
disciplinei duce la eliminarea din selecţie a candidaţilor vinovaţi, comisia
întocmind în acest sens un proces-verbal.
(9) Candidaţii folosesc numai
pixuri cu pastă albastră, altă culoare constituind semn distinctiv ce poate
duce la identificarea candidatului, nerespectarea ducând la anularea testului.
(10) In situaţii excepţionale,
candidaţii pot schimba primul caiet de teză, care însă va fi anulat.
(11) La terminarea testului candidaţii predau şefului
de sală, sub semnătură, caietul de test. La sfârşitul celor două ore, caietele
se strâng, se numără şi se sigilează în prezenţa întregii comisii şi a 2
candidaţi care vor semna alături de comisie pe pachetul respectiv. Caietele
anulate şi nefolosite se vor împacheta separat.
(12) Candidaţii absenţi şi cei care se retrag sunt
menţionaţi ca atare în procesul-verbal (nominal). Cei care se retrag predau
caietul de teză sub semnătură şi pot părăsi sala doar după expirarea primelor
30 de minute de la începerea testului de selecţie. Şeful de sală scrie pe
caietul lor „Retras din selecţie". Aceste caiete sunt preluate,
constituind documente pe baza cărora, în lista finală, pentru candidatul care
s-a retras, se face menţiunea „Retras din selecţie". După părăsirea sălii,
niciunui candidat nu îi mai este permisă revenirea (pe perioada desfăşurării
probei) pentru niciun motiv, cu excepţia situaţiei în care un candidat are
necesităţi fiziologice, caz în care este însoţit de 2 supraveghetori şi poate
lipsi din sală maximum 10 minute. Timpul absenţei din sală nu prelungeşte
durata testului pentru candidatul respectiv.
(13) Caietele de teză bune de
corectat se predau de către candidaţi, sub semnătură, şefului de sală. Caietele
anulate şi nefolosite se vor împacheta separat. Şeful de sală va întocmi un
proces-verbal care va cuprinde numărul de candidaţi prezenţi, numărul
absenţilor, numărul caietelor primite, folosite, anulate şi rămase nefolosite
şi care va fi semnat de toţi membrii comisiei. Pachetele sigilate cu caiete de
teză vor fi păstrate într-o cameră în condiţii de securitate, unde nu vor avea
acces decât membrii comisiei de corectură.
CAPITOLUL V
Notarea candidaţilor
Art. 14. - (1) Pentru corectarea răspunsurilor,
preşedintele comisiei comune zonale desemnează comisii de corectură (o comisie
la 50 de candidaţi), având următoarea componenţă: un preşedinte, cadru didactic
cu funcţie de predare de la disciplina medicină de familie, specialităţi
medicale sau chirurgicale, 2 membrii, medici primari în medicină
internă/medicină de familie, dintre care unul propus de colegiul medicilor
teritorial, şi un secretar.
(2) Corectura testului de
selecţie se face conform baremului transmis de comisia comună centrală, în
termen de două săptămâni. Preşedintele şi membrii comisiei vor acorda pentru
fiecare întrebare note de la 1 la 10, nota pentru fiecare întrebare rezultând
din media celor 3 notări. Media generală se calculează numai cu două zecimale.
Se consideră admis candidatul care a obţinut nota finală cel puţin 5 (cinci) la
testul de selecţie.
(3) Deschiderea tezelor se face la o dată ce va fi
afişată din timp de fiecare comisie de corectură, pentru a da posibilitatea candidaţilor
să participe la această operaţiune.
(4) După afişarea rezultatelor testului de selecţie,
comisia de corectură aşteaptă timp de o oră eventualele contestaţii, la care va
trebui să răspundă în scris candidatului prin reverificarea tezei în termen de
24 de ore. In cazul în care contestaţiile se referă la modul de alcătuire a
întrebărilor sau a baremului de corectură, acestea vor fi înaintate comisiei
comune zonale. Aceasta le grupează tematic şi le transmite comisiei comune
centrale de rezidenţiat, care va da răspunsul în termen de 72 de ore.
CAPITOLUL VI
Clasificarea candidaţilor
Art. 15. - (1) După soluţionarea contestaţiilor,
secretarul comisiei de corectură întocmeşte catalogul testului cu nota obţinută
de fiecare candidat, catalog pe care îl afişează la sediul comisiei.
(2) Comisia comună zonală întocmeşte catalogul
definitiv pe baza cataloagelor de la comisiile de corectură.
(3) Preşedinţii comisiilor
comune zonale transmit Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti, în termen de 3 zile de la finalizarea selecţiei, următoarele
materiale:
- catalogul definitiv, cu semnătura şi parafa membrilor
comisiei;
- Procesele-verbale referitoare la modul de desfăşurare
a selecţiei;
- lista membrilor comisiilor de
corectură, şefilor de sală şi supraveghetorilor, cu menţionarea timpului de
activitate prestat pe foaia de pontaj, pe zile şi ore, astfel:
- timpul efectiv necesar pentru organizarea şi
desfăşurarea probei scrise = 2 ore;
- timpul efectiv necesar pentru
corectarea probei scrise = 1 oră/candidat;
- timpul efectiv necesar pentru calcularea mediilor şi
alcătuirea cataloagelor = 2 ore;
- contracte individuale de muncă (un exemplar)
completate la cap. I poz. 2 cu datele personale ale
membrilor comisiilor, însoţite de fotocopie de pe
actul de identitate al fiecărui membru din comisie.
(4) Caietele testelor de selecţie se păstrează în
arhiva direcţiilor de sănătate publică timp de un an.
CAPITOLUL VII
Probleme de organizare
Art. 16. - Pentru buna desfăşurare
a testului de selecţie se stabilesc grupuri de lucru pentru îndeplinirea
următoarelor activităţi:
a) publicarea metodologiei de
desfăşurare a testului - coordonator este preşedintele comisiei comune
centrale;
b) rezolvarea problemelor financiare (propunere cuantum taxă şi încasare, cheltuieli pentru chiria
sălilor, materiale, plata personalului implicat în organizarea şi desfăşurarea
testului de selecţie etc.) - responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare
în Domeniul Sanitar Bucureşti;
c) închirierea sălilor,
prezentarea unui tabel cu locul, numele şi capacitatea fiecărei săli, având
grija să rămână în fiecare sală 1-3 locuri libere (în funcţie de capacitatea
sălii), şi verificarea cu o săptămână înainte a condiţiilor de lucru în sala
respectivă (lumină, aerisire, scaune etc.) - responsabil este preşedintele
comisiei comune zonale;
d) centralizarea de la DSP-uri a listelor cu candidaţii
înscrişi la testul de selecţie şi transmiterea acestora comisiilor comune
zonale - responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti;
e) asigurarea materialelor
necesare întregii sesiuni (caiete de test, hârtie, pixuri de culoare albastră
şi roşie, hârtie de împachetat, sfoară, ştampile, etichete autocolante,
post-it, saci etc.) - responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în
Domeniul Sanitar Bucureşti;
f) organizarea supravegherii
testului - responsabil este preşedintele comisiei comune zonale:
- solicitarea prin UMF-uri şi DSP-uri a unui număr
suficient de supraveghetori (un supraveghetor la 20 de candidaţi, cu un minim
de 3 persoane pentru o sală);
- desemnarea şefilor de sală şi a supraveghetorilor;
- instruirea acestora cu o
săptămână înaintea testului de selecţie;
g) întocmirea şi tipărirea listelor cu candidaţi, a
legitimaţiilor de bancă şi împărţirea candidaţilor pe săli, în funcţie de
capacitatea fiecăreia, afişarea acestora - responsabili sunt preşedinţii
comisiilor comune zonale;
h) elaborarea şi tipărirea instrucţiunilor pentru şefii
de clădire, de sală, supraveghetori şi candidaţi - coordonator este
preşedintele comisiei comune centrale;
i) elaborarea şi tipărirea documentelor:
procese-verbale pentru şefii de sală, de predare-primire a sacilor cu caiete de
teză şi de predare-primire la sfârşitul testului de selecţie a caietelor
nefolosite către comisiile comune zonale; procese-verbale privind derularea
testului, completate şi semnate de şefii de sală şi de supraveghetori -
responsabil este Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar
Bucureşti;
j) stabilirea baremului de
corectare - responsabilă este comisia comună centrală;
k) pregătirea pentru corectură - responsabil este
preşedintele comisiei comune zonale;
l) stabilirea clasificărilor
finale în ordinea descrescătoare a notelor - responsabil este preşedintele comisiei comune zonale;
m) afişarea rezultatelor finale - responsabil este
preşedintele comisiei comune centrale;
n) toate informaţiile nesecrete legate de selecţie
(distribuţia pe săli a candidaţilor, locul de afişare a acestor date,
instrucţiuni pentru candidaţi, punctaje obţinute, cataloagele finale în ordinea
clasificării etc.) se publică pe www.rezidentiat.info - responsabil este Centrul Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti.
Art. 17. - Materialele necesare
testului, achiziţionate de Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul
Sanitar Bucureşti, se trimit comisiilor comune zonale cu cel puţin două
săptămâni înainte de susţinerea testului de selecţie.
Art. 18. - (1) Pregătirea materialelor necesare
desfăşurării testului presupune realizarea caietelor pentru răspuns şi
pregătirea sacilor cu materiale.
(2) Caietele pentru răspuns se
tipăresc cu cel puţin 3 săptămâni înainte de susţinerea testului, plus o
rezervă de 10%.
(3) Pregătirea sacilor pentru săli conţinând toate
materialele necesare se face de către comisiile comune zonale, în săptămâna
premergătoare testului de selecţie. Fiecare sac cuprinde următoarele materiale:
- colete cu caiete pentru răspuns; numărul caietelor (+
10%);
- pixuri albastre pentru răspuns;
- bandă adezivă;
- sfoară;
- hârtie de împachetat.
Sacii cu materialele nesecrete sigilaţi sunt depozitaţi
la sediile comisiilor comune zonale cu două zile înainte de concurs.
CAPITOLUL VIII
Pregătirea prin rezidenţiat cu timp parţial
Art. 19. - (1) Medicii confirmaţi ca rezidenţi de
medicină de familie cu timp parţial efectuează pregătire minimum 3 zile pe
săptămână, durata maximă de parcurgere a stagiilor prevăzute în curriculă fiind
de 5 ani, în unităţi sanitare acreditate pentru specialitatea medicină de
familie.
(2) Alegerea unităţii sanitare
de pregătire se face prin audioconferintă, în a treia duminică a lunii mai a
anului 2009. Prezentarea la stagii se va face începând cu data de 1 iunie 2009.
(3) Efectuarea integrală a
stagiilor de pregătire este certificată de către îndrumătorii de stagii şi
managerul unităţii sanitare respective. Efectuarea şi finalizarea modulelor de
pregătire se fac cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii
publice şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr.
1.141/1.386/2007 privind modul de efectuare a pregătirii prin rezidenţiat în
specialităţile prevăzute de Nomenclatorul specialităţilor medicale,
medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1
octombrie 2007.
(4) După parcurgerea integrală
a curriculei de pregătire, rezidenţii în specialitatea medicină de familie
susţin examenul de medic specialist, în sesiunile organizate de Ministerul Sănătăţii,
cu respectarea metodologiei desfăşurării examenului de specialist.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 20. - Prezenta metodologie se aplică în anul 2009.