ORDIN Nr. 9
din 16 iulie 2010
privind aplicarea
Standardelor Internationale de Raportare Financiara de catre institutiile de
credit, ca baza a contabilitatii si pentru întocmirea de situatii financiare
anuale individuale, începând cu exercitiul financiar al anului 2012
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 30 iulie 2010
Având în vedere prevederile art. 153 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, şi pct. 18 din Scrisoarea de intenţie
semnată de autorităţile române la Bucureşti la 5 februarie 2010 şi aprobată
prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 19
februarie 2010, în baza căreia se suplimentează partea din împrumut alocată
Ministerului Finanţelor Publice cu suma de 383.000.000 DST, din 5 februarie
2010, ratificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 10/2010, aprobată
prin Legea nr. 72/2010,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, ale art. 420 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 48
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,
Banca Naţională a României emite următorul ordin:
Art. 1. - Prevederile prezentului ordin se aplică
următoarelor entităţi, denumite în înţelesul prezentului ordin instituţii de
credit:
a) băncilor, persoane juridice române;
b) organizaţiilor cooperatiste de credit;
c) băncilor de economisire şi creditare în domeniul
locativ;
d) băncilor de credit ipotecar;
e) sucursalelor din România ale instituţiilor de credit
străine;
f) sucursalelor din străinătate ale instituţiilor de
credit, persoane juridice române.
Art. 2. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2012,
instituţiile de credit vor ţine evidenţa contabilă în conformitate cu
tratamentele prevăzute de Standardele Internaţionale de Raportare Financiară
adoptate potrivit procedurii prevăzute la art. 6 paragraful 2 din Regulamentul
(CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie
2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate, denumite
în continuare IFRS.
(2) Instituţiile de credit vor organiza şi vor conduce
contabilitatea, începând cu data de 1 ianuarie 2012, conform prevederilor Legii
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, ale IFRS, ale reglementărilor emise de
Banca Naţională a României pentru punerea în aplicare a prezentului ordin,
precum şi ale celorlalte prevederi legale aplicabile.
(3) Reglementările Băncii Naţionale a României
prevăzute la alin. (2) vor stabili, în principal, regulile privind evidenţierea
operaţiunilor economico-financiare în baza tratamentelor contabile prevăzute de
IFRS, elaborarea, aprobarea, auditarea, depunerea şi publicarea situaţiilor
financiare anuale individuale, planul de conturi şi conţinutul conturilor,
tabelul concordanţelor dintre conturile din planul de conturi prevăzut de
Reglementările contabile şi cel prevăzut în reglementările emise de Banca
Naţională a României pentru punerea în aplicare a prezentului ordin, precum şi
prevederi referitoare la documentele, formularele, registrele de contabilitate
şi normele de întocmire şi utilizare a acestora.
(4) In sensul prevederilor alin. (3), prin Reglementări
contabile se înţelege Reglementările contabile conforme cu directivele
europene, aplicabile instituţiilor de credit, instituţiilor financiare
nebancare şi Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, aprobate
prin Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 13/2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Incepând cu exerciţiul financiar al
anului 2012, instituţiile de credit vor întocmi şi vor publica, potrivit legii,
situaţii financiare anuale individuale în conformitate cu IFRS, în moneda
naţională şi în limba română.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1),
cerinţele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale individuale
în conformitate cu IFRS şi publicarea acestora, potrivit legii, nu sunt
aplicabile pentru activitatea proprie a sucursalelor din România ale
instituţiilor de credit din alte state membre ale Uniunii Europene, respectiv
din state terţe care îndeplinesc condiţiile prevăzute de reglementările emise
de Banca Naţională a României pentru punerea în aplicare a prezentului ordin şi
sucursalelor din străinătate ale instituţiilor de credit, persoane juridice
române.
Art. 4. - (1) Persoanele care asigură administrarea
şi/sau conducerea instituţiilor de credit, directorii economici,
contabilii-şefi sau alte persoane care au obligaţia gestionării instituţiei de
credit trebuie să asigure măsurile necesare pentru aplicarea corespunzătoare a
prevederilor prezentului ordin.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) răspund, potrivit
responsabilităţilor şi competenţelor alocate în cadrul instituţiei de credit,
în principal, pentru:
a) stabilirea cadrului organizatoric intern şi
elaborarea planurilor de măsuri pentru implementarea IFRS, care trebuie să
cuprindă cel puţin obiectivele prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin, precum şi calendarul de realizare a acestora;
b) transmiterea la Banca Naţională a României a
planurilor de măsuri prevăzute la lit. a), aprobate de structurile
organizatorice cu atribuţii de conducere şi supraveghere ale instituţiilor de
credit, până la finele anului 2010;
c) informarea Băncii Naţionale a României, în prima
decadă a lunii următoare sfârşitului fiecărui trimestru al anului 2011, cu
privire la implementarea măsurilor stabilite prin planurile de măsuri prevăzute
la lit. a), cu respectarea calendarului asumat;
d) transpunerea corectă a soldurilor conturilor
contabile, cu reclasificările şi retratările corespunzătoare, după caz, din
balanţele de verificare întocmite la 31 decembrie 2011, în conturile prevăzute
în noul plan de conturi cuprins în reglementările emise de Banca Naţională a
României pentru punerea în aplicare a prezentului ordin;
e) exactitatea şi realitatea datelor care sunt
prelucrate, respectiv înscrise în situaţiile financiare anuale individuale.
Art. 5. - Situaţiile financiare anuale individuale
conforme cu IFRS, menţionate la art. 3 alin. (1), se auditează potrivit legii
şi se transmit Băncii Naţionale a României în termenul prevăzut de
reglementările legale în vigoare.
Art. 6. - Banca Naţională a României va urmări aducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 8. -Incepând cu data de 1 ianuarie 2012,
prevederile Reglementărilor contabile, în sensul art. 2 alin. (4), precum şi
orice alte dispoziţii contrare prezentului ordin îşi încetează aplicabilitatea
în privinţa instituţiilor de credit.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
ANEXA
OBIECTIVE
de realizat pentru implementarea Standardelor
Internaţionale de Raportare Financiară ca bază a contabilităţii şi pentru
întocmirea de situaţii financiare anuale individuale
Prezentele obiective nu au caracter exhaustiv, fiecare
instituţie de credit putând să extindă sfera de cuprindere a acestora în raport
cu necesităţile interne specifice.
I. Obiective generale
1. Procesul de implementare a Standardelor
Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS) se va derula în baza
planurilor de măsuri elaborate de fiecare instituţie de credit, aprobate de
structurile organizatorice cu atribuţii de conducere şi supraveghere, care
trebuie să cuprindă măsuri şi responsabilităţi concrete pentru fiecare
structură/departament implicată/implicat şi termene de realizare care să
asigure implementarea IFRS fără dificultăţi, începând cu 1 ianuarie 2012.
2. Evaluarea permanentă de către fiecare instituţie de
credit în perioada premergătoare implementării IFRS a impactului asupra
nivelului indicatorilor prudenţiali şi de performanţă financiară şi adoptarea
de măsuri adecvate pentru încadrarea în limitele stabilite prin reglementările
emise de Banca Naţională a României (BNR)
3. Asigurarea la nivelul structurilor organizatorice cu
atribuţii de conducere şi supraveghere a fiecărei instituţii de credit a
mecanismelor de monitorizare şi control al derulării procesului de implementare
a IFRS de către toate departamentele implicate
4. Asigurarea, la solicitarea autorităţii de
supraveghere prudenţială, a bazelor de date şi informaţii necesare evaluării pe
baze continue a impactului implementării IFRS din perspectivă prudenţială şi
pentru alte necesităţi
5. Informarea permanentă şi operativă a BNR, prin
intermediul Asociaţiei Române a Băncilor, asupra acelor probleme apărute în
procesul de implementare a IFRS care necesită a fi clarificate/soluţionate,
prin implicarea tuturor factorilor cu competenţă de decizie în domeniu
II. Obiective punctuale
1. Elaborarea de monografii contabile pentru
implementarea tratamentelor contabile prevăzute de IFRS, potrivit prevederilor
reglementărilor contabile emise de BNR pentru punerea în aplicare a prezentului
ordin
2. Identificarea diferenţelor dintre tratamentele
contabile prevăzute de IFRS şi cele fiscale
3. Elaborarea de proceduri/norme interne, în principal
în ceea ce priveşte:
a) determinarea fluxurilor de numerar aferente
creanţelor şi datoriilor cu venit fix pentru care este necesară calcularea
ratei efective a dobânzii, respectiv pentru credite, împrumuturi, titluri şi
instrumente similare;
b) calculul deprecierii activelor financiare atât la
nivel individual, cât şi la nivel de portofolii;
c) elaborarea de modele interne pentru instrumentele
financiare evaluate la valoarea justă care nu sunt tranzactionate pe o piaţă
activă sau de proceduri pentru determinarea valorii juste, pornindu-se de la
preţul unor instrumente similare sau de la preţul componentelor instrumentelor
respective;
d) identificarea instrumentelor financiare compuse,
formate din instrumente de bază şi instrumente financiare derivate încorporate,
separarea şi evaluarea distinctă a componentei derivate;
e) identificarea creanţelor şi datoriilor privind
impozitul pe profit amânat, calculul şi stabilirea diferenţelor dintre baza
contabilă şi cea fiscală a elementelor bilanţiere
4. Elaborarea de proceduri pentru transpunerea
soldurilor conturilor contabile din balanţa de verificare întocmită pentru 31
decembrie 2011, în conturile de deschidere ale exerciţiului financiar al anului
2012
5. Adaptarea sistemelor informatice de evidenţă contabilă
şi raportare financiară, pentru a răspunde cerinţelor de aplicare a măsurilor
necesare implementării IFRS
6. Asigurarea pregătirii personalului care urmează a fi
implicat în procesul de implementare a IFRS