ORDIN Nr. 88
din 24 ianuarie 2008
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de navigatie pe Dunare in sectorul romanesc, aprobat
prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 787/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 31 ianuarie 2008
In temeiul prevederilor art. 4
alin. (1) pct. 38 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. I. - Regulamentul de
navigaţie pe Dunăre în sectorul românesc, aprobat prin
Ordinul ministrului transporturilor nr. 787/2007, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 672
şi 672 bis din 2 octombrie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
A. Partea I „Regulament de
navigaţie pe Dunăre" se modifică şi se completează astfel:
1. Partea introductivă a
Regulamentului de navigaţie pe Dunăre va avea următorul cuprins:
„Prezentul regulament de navigaţie pe Dunăre (R.N.D.) are la bază dispoziţiile fundamentale pentru navigaţia pe Dunăre {D.F.N.D.) adoptate de Comisia Dunării
în anul 2007."
2. La articolul 1.07 punctul
4, litera c), va avea următorul cuprins:
,,c) dacă lăţimea navei este 11 m sau mai mare, iar
încărcătura de containere depăşeşte 3 nivele sau mai mult de 3 lăţimi;".
3. La articolul 1.10
paragraful 1 litera e), sintagma „carnetul de marinar" va fi înlocuită cu
sintagma „carnetul de serviciu".
4. Titlul articolului 3.44
va avea următorul cuprins:
„Articolul 3.44 - Interzicerea fumatului sau folosirii luminilor ori lămpilor
neprotejate"
5. La articolul 3.44 punctul
1, primul paragraf se modifică în mod corespunzător.
6. La articolul 4.04,
punctele 1 şi 2 vor avea următorul cuprins:
„1. Echipamentul de radiotelefonie care se găseşte la bordul navei sau al unei instalaţii plutitoare
trebuie să fie în conformitate cu prevederile «Aranjamentului regional privind
serviciul de radiotelefonie pe căile de navigaţie interioară» (Basel 2000).
Operarea echipamentelor de radiotelefonie se poate face numai de către persoane
deţinătoare de certificate de operatori radio eliberate în conformitate cu
prevederile Aranjamentului.
2. In navigaţie, la bordul navelor trebuie să se
găsească «Ghidul serviciului radiotelefonie în navigaţie interioară» - Partea
generală şi Partea regională (Dunărea)."
7. La articolul 9.05,
punctul 1 va avea următorul cuprins:
„1. Fiecare navă având un compartiment al maşinilor în
sensul Rezoluţiei nr. 61/CEE-ONU, cu excepţia ambarcaţiunilor mici, trebuie să
aibă la bord un registru de prevenire a poluării (carnet de control al
uleiurilor uzate) valabil, conform modelului prevăzut în anexa 1 la
Recomandările Comisiei Dunării referitoare la organizarea colectării deşeurilor
navelor care navighează pe Dunăre."
8. La anexa
nr. 1 se anulează poziţiile „SCG....................SERBIA SI MUNTENEGRU" si „YU............................IUGOSLAVIA".
9. Anexa nr. 1 se
completează cu o nouă poziţie, după cum urmează:
„SRB..................................SERBIA".
10. Anexa nr. 2 se
înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
11. La anexa nr. 3, titlul
punctului 4.2 va avea următorul cuprins:
„4.2. Interzicerea fumatului sau folosirii
luminilor ori lămpilor neprotejate".
12. La anexa nr. 8, textul de la baza figurilor nr.
1 şi 1a va avea următorul cuprins:
„Semnalele, de regulă, sunt prevăzute cu reflectoare
radar.
Aceste semnale servesc la balizarea limitelor şenalului
şi la indicarea direcţiei; ele balizează limita dreaptă a şenalului şi
pericolele de la malul drept."
13. La anexa nr. 8, textul
de la baza figurilor nr. 2 şi 2a va avea următorul cuprins:
„Semnalele, de regulă, sunt prevăzute cu reflectoare
radar.
Aceste semnale servesc la balizarea limitelor şenalului
şi la indicarea direcţiei; ele balizează limita stângă a şenalului şi
pericolele de la malul stâng."
14. La anexa nr. 8, textul
de la baza figurilor nr. 3 şi 3a va avea următorul cuprins:
„Semnalele, de regulă, sunt prevăzute cu reflectoare
radar.
Aceste semnalele servesc la
balizarea bifurcaţiei şi joncţiunii şenalului, precum şi a diferitelor pericole
situate în limitele şenalului. Navele care navighează în aval, precum şi cele
care navighează în amonte pot lăsa aceste semnale fie la babord, fie la
tribord."
15. La anexa nr. 8, figura nr. 5 devine figura nr.
5a, iar figura nr. 5a devine figura nr. 5.
16. La anexa nr. 8, figura nr. 6 devine figura nr.
6a, iar figura nr. 6a devine figura nr. 6.
17. La anexa nr. 8, după
figura nr. 7, paragraful I „B. Balizarea traversărilor
Dacă se doreşte îmbunătăţirea semnalizării de mai sus,
se poate indica printr-o semnalizare particulară trecerea şenalului de la un
mal la altul (traversare)" se elimină.
18. La anexa nr. 8, figura nr. 8 devine figura nr.
8a, iar figura nr. 8a devine figura nr. 8.
19. La anexa nr. 8, textul
de după figura nr.10a va avea următorul cuprins:
„Dacă se doreşte indicarea axei unei traversări lungi a
căii, se poate utiliza un aliniament, adică două semnale identice (figura nr. 8
sau 9) plasate unul în spatele celuilalt, semnalul anterior fiind mai jos decât
semnalul posterior; linia care uneşte semnalele indică axa traversării."
20. La anexa nr. 8, figura nr. 11 devine figura nr.
11a, iar figura nr. 11a devine figura nr. 11b.
B. Partea a II-a „Reguli speciale de navigaţie pe sectorul Dunării cuprins între rada
Sulina şi portul Brăila (km 175)" se modifică astfel:
1. Articolul 3.05 va avea
următorul cuprins:
„1. Pe sectorul maritim al Dunării de Jos de la Brăila
până la rada Sulina, toate navele maritime şi fluvio-maritime vor naviga cu un
pescaj în apă dulce de maximum 23 picioare, respectiv 7,01 m. Situaţia
adâncimilor se va comunica zilnic la un post de radio cu acoperire naţională
care va fi adus la cunoştinţă navigatorilor prin aviz către aceştia.
2. In acest sector se permite navigaţia în condiţii
normale a navelor cu lungimi de 180 m.
3. In anumite situaţii, în funcţie de nivelul apelor
Dunării, Administraţia poate dispune reducerea sau poate aproba depăşirea
pescajului prevăzut la pct. 1 sau poate aproba navigaţia navelor cu o lungime
mai mare de 180 m, dar care să nu depăşească 225 m lungime.
4. Aprobarea depăşirii pescajului sau a lungimii navei
nu se poate da decât de pe o zi pe alta şi va fi comunicată la căpitănia
portului şi la agenţia de pilotaj. In această situaţie, comandantul navei va
corela pescajul navei cu adâncimea comunicată pentru a asigura rezerva de
navigaţie necesară trecerii în siguranţă.
5. Gabaritele convoaielor fluviale remorcate sau
împinse vor respecta dimensiunile stabilite de recomandările Comisiei Dunării
sau prin reguli speciale şi avizele către navigatori emise de Administraţie
pentru anumite sectoare sau situaţii deosebite."
2. Articolul 3.1.04 va avea
următorul cuprins:
„1 .Navigaţia între Mm 0 şi bară este interzisă pe
timpul nopţii pentru toate navele, cu excepţia navelor Administraţiei sau a
celor special autorizate de aceasta.
2.Navigaţia pe timp de noapte este interzisă navelor
maritime, de la Mm 0 până la Mm 34.
In perioada apelor mari ale Dunării (când cota apelor
în portul Tulcea este mai mare de +300 cm), această restricţie se extinde până
la Mm 43."
3. La articolul
3.2.01, punctele 1 şi 3 vor avea următorul cuprins:
„1. Intrarea sau ieşirea prin gura canalului Sulina
este permisă numai pe timpul zilei, cu excepţia condiţiilor prevăzute la cap. 4
art. 4.01 şi 4.03 şi cap. 5 art. 5.04.
In cazuri speciale, Administraţia
poate permite trecerea unor nave, analizând de la caz la caz condiţiile
existente, caracteristicile navei şi gradul de urgenţă al solicitării.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. In caz de interdicţie de a ieşi în mare, nava este
obligată să întoarcă fie la Mm 6, fie în portul Sulina."
4. La articolul 6.01,
punctul 1 va avea următorul cuprins: „1. Numărul
maxim al unităţilor remorcate sau împinse pe canalul Sulina nu poate depăşi 4
unităţi, câte două în dană, când se navighează în amonte, şi două unităţi
într-o singură dană, când se navighează în aval.
C. Partea a III-a „Reguli speciale de navigaţie pe
sectorul românesc al Dunării fluviale" se modifică astfel:
- în capitolul C, la
articolul 1 punctul 2, liniuţa a doua de la litera a) şi liniuţa a doua de la
litera b) vor avea următorul cuprins:
„2. Gabaritele şenalelor navigabile sunt:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
—
înălţimea liberă de trecere: 17,59 m faţă de
cota «0» miră Călăraşi.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
- înălţimea liberă de trecere: 18,04 m faţă de cota «0»
miră Călăraşi."
Art. II. - Direcţia generală transport naval din cadrul Ministerului
Transporturilor, Regia Autonomă Administraţia Fluvială a Dunării de Jos -
Galaţi şi Autoritatea Navală Română vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 787/2007)
„MĂRCI DE ÎNCĂRCARE ŞI SCĂRI DE PESCAJ
ALE NAVELOR DE NAVIGAŢIE INTERIOARĂ
1. Definiţii:
a) planul de încărcare
maximă - planul de plutire corespunzător afundării
maxime la care nava poate să navigheze;
b) bordul liber (franc bord) - distanţa dintre planul pescajului maxim şi planul paralel care
trece prin punctul cel mai de jos al tablei lacrimare sau, în lipsa acesteia,
prin punctul cel mai de jos al marginii superioare a bordajului de lemn sau
metalic;
c) Distanţa de siguranţă - distanţa dintre planul pescajului maxim şi planul paralel care
trece prin punctul cel mai de jos deasupra căruia nava nu mai este considerată
etanşă;
d) zone de navigaţie - zonele căilor navigabile diferenţiate, ţinându-se cont de
concepţia şi echipamentul navelor de navigaţie interioară, de calculul bordului
liber şi de distanţa de siguranţă.
2. Bordul liber minim,
distanţa de siguranţă şi planul de încărcare maximă
2.1. Dimensiunile bordului liber minim şi distanţa de
siguranţă ale unei nave sunt stabilite de autorităţile competente în funcţie de
zona de navigaţie şi de tipul navei.
2.2. Planul de încărcare maximă este determinat astfel
încât să se respecte simultan prevederile referitoare la bordul liber minim şi
la distanţa de siguranţă. Din motive de siguranţă impuse prin condiţiile de
rezistenţă ale corpului şi de stabilitatea navei, autorităţile competente pot
stabili planul de încărcare maximă la un nivel şi mai jos, în limitele
precizate de respectivele autorităţi.
3. Marca de încărcare
maximă
3.1. Orice navă, cu excepţia ambarcaţiunilor mici,
trebuie să poarte mărci care nu se şterg şi sunt vizibile de la distanţă,
pentru a indica încărcarea maximă stabilită pentru o zonă de navigaţie. Aceste
mărci sunt reprezentate de mărcile de bord liber aplicate sub controlul
autorităţii competente, pe fiecare bord al corpului, la mijlocul lungimii
navei.
3.2. Forma şi dimensiunile mărcilor de bord liber se
stabilesc conform reglementărilor în vigoare.
4. Scări de pescaj
4.1. Orice navă a cărui pescaj poate atinge 1 m
trebuie să poarte pe fiecare parte a corpului către pupa cel puţin o scară de
pescaj. Nava poate purta scări de pescaj suplimentare. Amplasarea acestora,
numărul şi caracteristicile lor de reprezentare sunt stabilite de autorităţile
competente în funcţie de zona de navigaţie, tipul, lungimea si pescajul navei.
4.2. Scările de pescaj trebuie să fie gradate cel
puţin în decimetri de la 0 la 300 mm deasupra planului de plutire a navei goale
şi de la 100 la 300 mm deasupra planului de încărcare maximă. Ele pot să fie
reprezentate sub formă de linii însoţite de cifre de gradare sau sub formă de
cifre de gradare (fără linii) piturate în culori vizibile. Zeroul lor trebuie
să corespundă nivelului de jos al corpului navei, la dreapta scării, sau, dacă
există chila, la nivelul inferior al chilei.
Gradaţiile scărilor de pescaj trebuie să fie realizate
prin poansonare sau gravare sub controlul autorităţii competente.
4.3. Dacă nava are scări de tonaj care corespund
prevederilor de mai sus, atunci acestea pot ţine locul scărilor de pescaj."