ORDIN Nr. 8
din 6 ianuarie 2011
pentru aprobarea
Metodologiei de inspectie a activitatii serviciilor de probatiune
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 25 ianuarie 2011
Luând în considerare Referatul de aprobare nr. 122.856
din 28 decembrie 2010 referitor la proiectul de ordin
al ministrului justiţiei pentru aprobarea Metodologiei de inspecţie a
activităţii serviciilor de probaţiune,
având în vedere dispoziţiile art. 6 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor de reintegrare socială a infractorilor şi de supraveghere a
executării sancţiunilor neprivative de libertate, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 129/2002, precum şi dispoziţiile art. 18 din Legea
nr. 123/2006 privind statutul personalului de probaţiune, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 13 din Hotărârea
Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de inspecţie a
activităţii serviciilor de probaţiune, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
Art. 3. - Direcţia de probaţiune, Direcţia
financiar-contabilă, curţile de apel, tribunalele şi serviciile de probaţiune
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul justiţiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
ANEXĂ
METODOLOGIA
de inspecţie a activităţii serviciilor de probaţiune
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Dispoziţii generale
Controlul activităţii serviciilor de probaţiune se
realizează în conformitate cu prezenta metodologie, precum şi cu respectarea
dispoziţiilor din Procedura de proces privind controlul serviciilor de
probaţiune din cadrul Sistemului de management al calităţii al Ministerului
Justiţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare care reglementează
cadrul de organizare şi funcţionare a serviciilor de probaţiune, precum şi cu
cele referitoare la statutul personalului de probaţiune.
ARTICOLUL 2
Scopul controlului activităţii de probaţiune
Controlul activităţii serviciilor de probaţiune se
realizează în scopul îmbunătăţirii şi uniformizării practicii acestora la nivel naţional, precum şi pentru identificarea
unor soluţii legale şi eficiente în soluţionarea unor disfuncţionalităţi
apărute în practica serviciilor de probaţiune.
ARTICOLUL 3
Principii şi reguli de conduită în realizarea
activităţii de control
(1) In exercitarea atribuţiilor de control al
activităţii serviciilor de probaţiune, inspectorii de probaţiune vor da dovadă
de confidenţialitate, imparţialitate, integritate, obiectivitate, respect şi
transparenţă.
(2) In vederea bunei desfăşurări a activităţii de
control, atât inspectorii care realizează inspecţiile, cât şi personalul
serviciului de probaţiune inspectat vor manifesta o conduită conformă cu
onoarea şi demnitatea profesiei.
CAPITOLUL II
Tipurile de inspecţii
ARTICOLUL 4
Clasificarea inspecţiilor
(1) Controlul activităţii
serviciilor de probatiune se realizează de către inspectorii de probatiune din
cadrul Direcţiei de probatiune, prin intermediul inspecţiilor generale şi
specifice.
(2) Inspecţiile generale şi
inspecţiile specifice se realizează pe baza criteriilor de control prevăzute în
anexa nr. 1.
ARTICOLUL 5
Inspecţiile generale
(1) Inspecţiile generale au ca
scop evaluarea în ansamblu a activităţii serviciului de probatiune, în vederea
îmbunătăţirii practicii la nivel local.
(2) Inspecţiile generale se
realizează în conformitate cu planificarea anuală, cel puţin o dată la 4 ani, iar
perioada pentru desfăşurarea acestora este de cel puţin 5 zile lucrătoare.
(3) Principalele arii de evaluare urmărite în cadrul unei inspecţii generale sunt:
a) activitatea de management a
şefului serviciului, din perspectiva modului şi a gradului de îndeplinire a
obiectivelor din planul de acţiune al serviciului;
b) respectarea dispoziţiilor
legale de către personalul de probatiune în îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu;
c) respectarea de către
personalul de probatiune în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu a
recomandărilor şi a standardelor minime de lucru ce decurg din cadrul legal.
ARTICOLUL 6
Inspecţiile specifice
(1) Inspecţiile
specifice au ca scop evaluarea unor aspecte particulare din activitatea
serviciilor de probatiune.
(2) Inspecţiile specifice se
realizează folosind, în funcţie de scopul urmărit, unul sau mai multe dintre
criteriile de control prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Inspecţiile specifice se
realizează în conformitate cu planificarea anuală, iar timpul alocat
desfăşurării acestora se stabileşte de către echipa de inspectori care
realizează inspecţia, în funcţie de aspectele care urmează a fi controlate.
CAPITOLUL III
Echipa de inspecţie
ARTICOLUL 7
Componenţa echipei de inspecţie
(1) Inspecţiile se
realizează de către echipe alcătuite din cel puţin 2 inspectori de probatiune
din cadrul Direcţiei de probatiune din Ministerul Justiţiei.
(2) In realizarea controlului
activităţii serviciilor de probatiune, inspectorii pot colabora cu specialişti
din alte domenii de activitate.
ARTICOLUL 8
Atribuţiile inspectorului coordonator
(1) Activitatea echipelor de inspectori este
coordonată, prin rotaţie, de către unul dintre inspectori, denumit în
continuare inspector coordonator.
(2) Inspectorul coordonator are următoarele atribuţii:
a) planifică inspecţia şi asigură relaţionarea echipei
de inspectori cu serviciul de probatiune care urmează să fie inspectat;
b) realizează demersurile de
ordin administrativ pentru derularea inspecţiei;
c) realizează agenda inspecţiei;
d) asigură informarea echipei de inspectori;
e) alocă responsabilităţile în cadrul echipei de
inspectori;
f) stabileşte împreună cu
echipa care va realiza inspecţia criteriile şi subcriteriile care vor fi
utilizate;
g) se asigură în timpul
inspecţiei de faptul că echipa de inspecţie realizează o analiză riguroasă a
documentelor şi că inspectorii prezintă un comportament adecvat;
h) coordonează întâlnirea de
discutare a constatărilor preliminare ale inspecţiei;
i) se asigură de existenţa consensului echipei de
inspecţie privind modalitatea de evaluare a activităţii serviciului inspectat
şi concluziile acestei evaluări;
j) coordonează activitatea de întocmire a raportului de
inspecţie şi se asigură de faptul că acesta cuprinde observaţii fundamentate pe
dovezi;
k) se asigură de faptul că raportul de inspecţie va fi
realizat în termen;
l) comunică serviciului de
probatiune inspectat forma intermediară şi forma finală a raportului de
inspecţie;
m) oferă, ori de câte ori este necesar, informaţii
personalului Direcţiei de probatiune despre activitatea serviciului de
probatiune inspectat.
CAPITOLUL IV
Planificarea inspecţiilor
ARTICOLUL 9
Modalitatea de
planificare a inspecţiilor
(1) Controlul
serviciilor de probatiune se realizează în conformitate cu planificarea anuală
a inspecţiilor aprobată de conducerea Ministerului Justiţiei.
(2) Planificarea anuală cuprinde calendarul
inspecţiilor şi se realizează având în vedere:
a) zona geografică în care sunt
situate serviciile de probatiune care urmează să fie inspectate;
b) dimensiunea serviciilor de
probatiune, în funcţie de numărul consilierilor de probatiune aflaţi în
activitate;
c) periodicitatea realizării
inspecţiei, astfel încât fiecare serviciu de probatiune să fie inspectat, cel
puţin o dată la 4 ani, printr-o inspecţie generală;
d) rezultatele obţinute în activitate de serviciile de
probatiune, reflectate în datele statistice, în rapoartele lunare de
activitate, în rapoartele inspecţiilor anterioare, precum şi în orice alte
documente relevante;
e) dificultăţile întâmpinate în activitate de către
serviciile de probatiune.
CAPITOLUL V
Pregătirea inspecţiei
ARTICOLUL 10
Activităţi premergătoare inspecţiei
(1) Demersurile
administrative pentru realizarea inspecţiei vor fi îndeplinite de către
inspectorul coordonator.
(2) Inspectorul coordonator
elaborează agenda inspecţiei, anunţă serviciul de probatiune şi, în funcţie de
tipul inspecţiei, poate solicita acestuia anumite documente în legătură cu
activitatea.
(3) In etapa de pregătire a inspecţiei, inspectorul
coordonator colectează, după caz, următoarele documente:
a) raportul inspecţiei anterioare, acolo unde este
cazul;
b) rapoarte întocmite ca urmare a vizitelor realizate în
cadrul serviciului respectiv;
c) rapoartele lunare de activitate ale serviciului din
ultimele 6 luni;
d) planul anual de acţiune al serviciului;
e) raportul de îndeplinire a
obiectivelor din planul anual de acţiune;
f) alte documente relevante
puse la dispoziţie de către coordonatorul zonal al serviciului de probatiune.
(4) Inspectorul coordonator realizează o întâlnire cu
echipa de inspecţie şi cu coordonatorul zonal al serviciului care urmează a fi
inspectat pentru a analiza documentele menţionate la alin. (3) şi pentru a
stabili agenda inspecţiei, rolul fiecărui inspector, criteriile şi subcriteriile
de evaluare, precum şi modalitatea de eşantionare a documentelor ce vor fi
verificate în cadrul inspecţiei.
ARTICOLUL 11
Modalitatea de eşantionare a documentelor ce vor fi
analizate în timpul inspecţiei
In cadrul etapei de pregătire a inspecţiei, echipa de
inspectori stabileşte tipul şi numărul de documente care vor fi analizate,
folosind următoarea metodă de eşantionare:
a) se stabileşte un procent
între 5% şi 20% din totalul de referate de evaluare, dosare de supraveghere şi
dosare de reintegrare socială şi supraveghere care vor fi analizate, cu luarea
în considerare a unui număr minim de documente care trebuie analizate pentru fiecare consilier de probatiune;
b) stabilirea procentului
prevăzut la lit. a) se face prin raportarea la numărul de referate de evaluare,
dosare de supraveghere şi dosare de reintegrare socială şi supraveghere aflate
în evidenţele serviciului de probatiune la data când se realizează inspecţia;
c) se calculează pasul de eşantionare ca rezultat al
împărţirii numărului referatelor de evaluare, dosarelor de supraveghere şi
dosarelor de reintegrare socială şi supraveghere aflate în evidenţele
serviciului la procentul calculat conform lit. a) - b); atunci când rezultatul
împărţirii nu este un număr întreg, rotunjirea operează în jos;
d) se stabileşte în mod
aleatoriu un număr întreg mai mic decât numărul care reprezintă pasul de
eşantionare;
e) se procedează la extragerea
documentelor din evidenţele serviciului de probatiune prin adăugarea pasului de
eşantionare la numărul stabilit la lit. d).
CAPITOLUL VI
Derularea inspecţiei
ARTICOLUL 12
Metode şi tehnici de lucru
Pe parcursul derulării inspecţiilor sunt utilizate
metode, tehnici şi instrumente de lucru precum: observaţia, analiza
documentelor, întâlniri de lucru individuale sau de grup, chestionare, precum
şi alte metode şi tehnici care contribuie la atingerea scopului inspecţiei.
ARTICOLUL 13
Deschiderea
inspecţiei
(1) Inspecţia debutează
cu o întâlnire de grup între echipa de inspecţie şi personalul din cadrul
serviciului de probatiune inspectat.
(2) In cadrul întâlnirii
menţionate la alin. (1), inspectorul coordonator prezintă echipa de inspectori,
scopul inspecţiei, agenda de lucru, metodele de lucru, iar criteriile de
inspecţie, precum şi modalitatea de eşantionare a documentelor vor fi
prezentate de către membrii echipei de inspectori, în funcţie de rolurile
alocate în echipă.
ARTICOLUL 14
Intâlniri ale echipei de inspectori cu echipa
serviciului de probatiune inspectat
(1) Pe parcursul derulării
inspecţiei se realizează întâlniri individuale cu personalul serviciului, în
vederea obţinerii informaţiilor necesare pentru a evalua activitatea de
management, îndeplinirea anumitor roluri şi responsabilităţi, precum şi
modalitatea de relaţionare a personalului serviciului.
(2) In cadrul întâlnirilor individuale între echipa de
inspectori şi membrii serviciului de probatiune inspectat se analizează
modalitatea de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu.
ARTICOLUL 15
Intâlniri ale echipei de inspectori cu persoane din
afara serviciului de probatiune inspectat
In funcţie de tipul inspecţiei şi timpul alocat
desfăşurării acesteia, se pot organiza întrevederi între echipa de inspectori
şi persoanele aflate în evidenţa serviciului de probatiune inspectat, precum şi
cu reprezentanţii conducerii tribunalului, cu alte organe judiciare, parteneri
ai serviciului de probatiune, în funcţie de agenda de lucru stabilită anterior.
ARTICOLUL 16
Modalitatea de consemnare a informaţiilor
Echipa de inspectori analizează în timpul inspecţiei
documentele solicitate şi consemnează informaţiile obţinute, prin completarea
unor fişe de lucru.
ARTICOLUL 17
Prezentarea constatărilor
preliminare şi închiderea inspecţiei
(1) Echipa de inspectori va
realiza o întâlnire consensuală în vederea stabilirii constatărilor preliminare
ale inspecţiei.
(2) Inchiderea inspecţiei se realizează printr-o
întâlnire de grup între inspectori şi personalul serviciului de probatiune
inspectat, în vederea prezentării constatărilor preliminare ale inspecţiei.
(3) In cadrul întâlnirii
menţionate la alin. (1), echipa de inspectori poate solicita membrilor
serviciului de probatiune inspectat completarea de chestionare cu privire la
modalitatea de efectuare a inspecţiei.
CAPITOLUL VII
Intocmirea raportului
de inspecţie
ARTICOLUL 18
Conţinutul raportului de inspecţie
(1) După încheierea inspecţiei,
echipa de inspectori va redacta raportul de inspecţie care va cuprinde menţiuni
legate de componenţa echipei de inspectori, o scurtă prezentare a serviciului
de probatiune inspectat, obiectul inspecţiei şi programul derulării acesteia,
rezultatul evaluării serviciului conform criteriilor de inspecţie, punctele
tari, ariile de îmbunătăţire, recomandările şi instrucţiunile inspectorilor,
exemple de bună practică şi concluzii.
(2) Raportul de inspecţie se
întocmeşte conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, utilizând informaţia
consemnată în fişele de lucru menţionate la art. 16 şi copii ale documentelor
solicitate serviciului, după caz.
ARTICOLUL 19
Arii de îmbunătăţire, puncte tari, recomandări şi
instrucţiuni
(1) Punctele tari sunt
formulări succinte referitoare la constatările pozitive ale echipei de
inspectori privind managementul şi calităţile profesionale ale membrilor
serviciului de probaţiune
inspectat, organizarea şi activitatea serviciului de probaţiune, respectarea
cadrului legal şi a metodologiei de lucru.
(2) Ariile de îmbunătăţire sunt formulate succint prin
referire la deficienţele constatate şi pot fi însoţite de recomandări privind
posibilele modalităţi de remediere.
(3) Raportul de inspecţie cuprinde în partea finală
instrucţiuni referitoare la direcţiile de acţiune pe care serviciul de
probaţiune inspectat trebuie să le urmeze, în vederea diminuării deficienţelor
identificate în activitate.
(4) Recomandările au caracter orientativ, iar
instrucţiunile au caracter obligatoriu pentru serviciul de probaţiune
inspectat.
ARTICOLUL 20
Forma intermediară a
raportului de inspecţie
(1) In termen de 30 de zile lucrătoare de la data
încheierii inspecţiei, echipa de inspectori întocmeşte şi înaintează
serviciului de probaţiune inspectat forma intermediară a raportului de
inspecţie.
(2) Fiecare inspector din
echipa de inspecţie are obligaţia de a întocmi secţiunea din raport
corespunzătoare activităţilor evaluate în cadrul inspecţiei, conform rolului
alocat de inspectorul coordonator.
(3) Inspectorul coordonator centralizează contribuţia
fiecărui inspector şi se asigură că raportul de inspecţie intermediar este
însuşit de fiecare membru al echipei de inspecţie.
(4) Inspectorul coordonator
trimite spre consultare forma intermediară a raportului de inspecţie
directorului Direcţiei de probaţiune, care realizează observaţii pe marginea
acestuia, atunci când este cazul.
(5) După consultarea cu
directorul Direcţiei de probaţiune, forma intermediară a raportului de
inspecţie va fi semnată şi datată de echipa de inspectori şi va fi transmisă
serviciului de probaţiune inspectat, în vederea realizării eventualelor
observaţii.
(6) In termen de 5 zile lucrătoare de la primirea
raportului de inspecţie intermediar, serviciul de probaţiune inspectat
transmite inspectorului coordonator eventualele observaţii pe marginea acestuia.
(7) Echipa de inspectori analizează
observaţiile primite din partea serviciului de probaţiune inspectat şi le
include în raport, atunci când este cazul.
(8) In situaţia în care echipa de inspectori nu a ţinut
cont în tot sau în parte de observaţiile serviciului de probaţiune inspectat, va
transmite acestuia o informare motivată.
ARTICOLUL 21
Raportul final de inspecţie
(1) După parcurgerea
etapelor prevăzute la art. 20 alin. (7) şi (8), inspectorul coordonator
solicită avizul directorului Direcţiei de probaţiune pe marginea raportului de
inspecţie.
(2) Directorul Direcţiei de
probaţiune avizează raportul de inspecţie în termen de 3 zile lucrătoare de la
primirea acestuia.
(3) Raportul final de inspecţie este raportul care
poartă avizul directorului Direcţiei de probaţiune, precum şi data şi semnătura
inspectorilor care au realizat inspecţia.
(4) Raportul final de inspecţie se va transmite
serviciului de probaţiune inspectat şi spre informare secretarului de stat
coordonator al Direcţiei de probaţiune.
(5) Şeful serviciului de
probaţiune inspectat are îndatorirea de a aduce la cunoştinţa consilierilor de
probaţiune conţinutul raportului final de inspecţie şi de a înlătura
disfuncţionaiităţile constatate.
CAPITOLUL VIII
Planul de acoperire a ariilor de îmbunătăţire
ARTICOLUL 22
Modalitatea de acoperire a ariilor de îmbunătăţire
(1) Ariile de
îmbunătăţire şi instrucţiunile din raportul de inspecţie pot fi preluate în
planul de acţiune al serviciului de probaţiune inspectat.
(2) Atunci când în cursul
inspecţiei este identificat un număr semnificativ din punct de vedere
cantitativ sau calitativ de arii de îmbunătăţire a activităţii, echipa de
inspectori poate solicita serviciului de probaţiune inspectat elaborarea unui
plan de acoperire a ariilor de îmbunătăţire identificate.
(3) Termenul pentru
implementarea planului de acoperire este stabilit de către inspectorii de
probaţiune ţinând seama de importanţa, complexitatea şi numărul ariilor de
îmbunătăţire.
ARTICOLUL 23
Conţinutul planului de acoperire a ariilor de
îmbunătăţire
(1) Serviciul de
probaţiune inspectat va întocmi planul de acoperire a ariilor de îmbunătăţire,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, şi îl va transmite inspectorului
coordonator în termenul stabilit de acesta.
(2) Echipa de inspectori şi
coordonatorul zonal al serviciului de probaţiune pot formula observaţii pe
marginea planului de implementare a ariilor de îmbunătăţire, acestea fiind
transmise, atunci când este cazul, serviciului de probaţiune inspectat, de
către coordonatorul zonal al acestuia.
(3) Monitorizarea gradului de
acoperire a ariilor de îmbunătăţire se va face de către coordonatorul zonal al
serviciului de probaţiune inspectat, prin intermediul rapoartelor lunare de
activitate.
CAPITOLUL IX
Raportul privind
acoperirea ariilor de îmbunătăţire
ARTICOLUL 24
Modalitatea de raportare a acoperirii ariilor de
îmbunătăţire
(1) La finalul
termenului prevăzut la art. 22 alin. (3), coordonatorul zonal al serviciului de
probaţiune, după consultarea cu inspectorul coordonator, va solicita
serviciului de probaţiune inspectat un raport privind acoperirea ariilor de
îmbunătăţire.
(2) Echipa de inspectori care a
realizat inspecţia, împreună cu coordonatorul zonal al serviciului de
probaţiune va verifica în ce măsură au fost acoperite ariile de îmbunătăţire identificate
în cursul inspecţiei şi va solicita serviciului de probaţiune documente doveditoare, atunci când este cazul.
(3) Concluziile desprinse din
analiza raportului prevăzut la alin. (1) vor fi transmise serviciului, de probaţiune de probaţiune inspectat de
către coordonatorul zonal al acestuia.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 25
Pilotarea criteriilor şi a subcriteriilor de
inspecţie
(1) Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezenta metodologie.
(2) Criteriile şi subcriteriile de inspecţie vorfi
pilotate în cursul a 4 inspecţii, putând fi revizuite după pilotare sau ori de
câte ori se impune.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
I. Criterii de
control al managementului serviciului de probaţiune
1. Şeful serviciului se
asigură de implementarea planului de acţiune al serviciului de probaţiune.
2. Şeful serviciului asigură
organizarea optimă a activităţii serviciului.
Subcriterii:
2.1. Se urmăreşte respectarea programului de lucru de
către consilierii de probaţiune.
2.2. Se urmăreşte folosirea
eficientă a timpului de lucru de către personalul serviciului şi elaborarea la
termenele stabilite a lucrărilor.
2.3. Se repartizează cazurile de referate, supravegheri
şi alte activităţi care implică lucrul pe caz, în mod echitabil.
2.4. Se desemnează
responsabilităţi sau atribuţii specifice consilierilor care au calităţile şi
responsabilităţile necesare pentru a asigura
îndeplinirea lor.
2.5. Există preocupare pentru
gestionarea eficientă a resurselor materiale.
2.6. Se asigură informarea
promptă şi acurată a direcţiei de specialitate şi se solicită avizul acesteia
în cazurile prevăzute de lege sau de alte dispoziţii interne.
2.7. Registrele serviciului
sunt întocmite şi completate conform prevederilor regulamentului de ordine interioară
sau conform altor dispoziţii interne.
3. Şeful serviciului asigură
comunicarea internă şi circulaţia informaţiilor în
cadrul serviciului.
Subcriterii:
3.1. Şeful serviciului se
asigură că toţi consilierii au acces liber la informaţiile necesare în exercitarea
profesiei.
3.2. Au fost stabilite criterii, proceduri şi
instrumente clare pentru procesele importante care au loc în cadrul serviciului
(de exemplu: o procedură pentru circulaţia informaţiilor în cadrul serviciului;
şedinţe, întâlniri de lucru).
3.3. Şeful serviciului pune la
dispoziţia consilierilor, spre informare, toate dispoziţiile interne şi actele
normative care privesc activitatea serviciului, drepturile şi obligaţiile
personalului (consemnarea acestora).
3.4. Şeful serviciului se
asigură de existenţa unui climat de lucru adecvat, caracterizat prin respect şi
înţelegere.
4. Şeful serviciului
monitorizează, verifică şi controlează activitatea personalului serviciului.
Subcriterii:
4.1. Personalul este sprijinit şi îndrumat în
activitate de către şeful serviciului.
4.2. Se asigură controlul
permanent al modului în care sunt realizate şi ţinute lucrările, dosarele,
evidenţele şi registrele serviciului.
4.3. Şeful serviciului verifică
periodic, în mod obiectiv şi motivat, activitatea consilierilor.
4.4. Şeful serviciului
evaluează anual, în mod obiectiv şi motivat, performanţele profesionale ale
consilierilor.
5. Şeful serviciului asigură un
management participativ.
Subcriterii:
5.1. Personalul este consultat înainte de luarea
deciziilor importante care privesc activitatea serviciului.
5.2. Şeful serviciului îşi
argumentează deciziile importante luate.
5.3. Şeful serviciului îşi
asumă responsabilitatea pentru deciziile luate în acord cu prevederile legale,
precum şi strategiile locale, naţionale şi secvenţiale în domeniul justiţiei.
5.4. Şeful serviciului se
degrevează de o parte din atribuţii sau se implică în activităţile curente, în
acord cu volumul de muncă al serviciului.
5.5. Şeful serviciului
gestionează cu imparţialitate şi responsabilitate relaţiile profesionale dintre
membrii echipei.
6. Şeful serviciului coordonează eficient colaborarea
cu partenerii comunitari.
Subcriterii:
6.1. Şeful serviciului se
preocupă de încheierea unor protocoale de colaborare cu instituţii publice sau
ONG-uri care pot sprijini serviciul de probaţiune în reintegrarea socială a
persoanelor aflate în evidenţă şi cu organele judiciare, după caz.
6.2. Protocoalele de colaborare
respectă structura şi condiţiile legale de formă.
6.3. Serviciul de probaţiune respectă procedura de
avizare a protocoalelor elaborată de Direcţia de probaţiune.
6.4. Şeful serviciului
reprezintă, direct sau prin delegare, serviciul şi dezvoltă relaţii optime de
lucru cu organele judiciare, cu colaboratorii şi instituţiile partenere.
6.5. Şeful serviciului adoptă o atitudine echilibrată
şi civilizată faţă de persoanele aflate în evidenţa serviciului.
II. Criterii de
inspectare a activităţii de întocmire a referatelor de evaluare
1. Referatele de evaluare sunt
completate, în partea introductivă, cu date conform celor comunicate în
sesizarea de solicitare a referatului de evaluare şi conform hotărârii
judecătoreşti (în cazul persoanelor supravegheate), cu
respectarea formatului standard.
2. Referatele de evaluare sunt
întocmite consultând surse de informaţii relevante, astfel încât să fie
garantat un grad cât mai mare de obiectivitate. In cazurile excepţionale
referitoare la imposibilitatea accesului la unele surse de informaţii, refuz de
colaborare, îndoieli privind acurateţea informaţiilor sunt respectate
procedurile regulamentare.
3. Referatele de evaluare sunt
întocmite cu respectarea cerinţelor privitoare la cap.
III, IV, V din structura standard a referatului de
evaluare prevăzut în Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de
probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată.
Subcriterii:
3.1. Distincţia dintre persoane
învinuite, inculpate, supravegheate şi, respectiv, cea dintre minori şi majori
determină, conform Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de
probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată,
modul în care sunt întocmite referatele de evaluare.
3.2. In cap. III, IV şi V din referatul de evaluare este respectată
cerinţa de a stabili obiective concise, concrete, clare şi coerente.
3.3. Sunt prezentaţi
diferenţiat factorii care au favorizat comportamentul infracţional (pentru
inculpaţi/învinuiţi în cap. III) şi factorii de natură să inhibe, respectiv să
accentueze dezvoltarea comportamentului infracţional al persoanei evaluate (în
cap. IV).
3.4. Pentru persoanele
supravegheate, penultimul capitol al referatului de evaluare conţine aprecieri
ale celor 3 tipuri de risc, în corelaţie cu factorii care influenţează sau pot
influenţa conduita generală a persoanei pentru care a fost solicitat referatul
de evaluare.
3.5. Perspectivele de
reintegrare în comunitate sunt prezentate motivat şi cu menţionarea resurselor
individuale, familiale şi comunitare ce pot fi utilizate în susţinerea
reintegrării sociale a persoanei.
4. Referatele de evaluare sunt întocmite cu respectarea
procedurilor şi a termenelor regulamentare.
III. Criterii de
inspectare a activităţii de supraveghere
1. Competenţa serviciului de
probaţiune a fost verificată din punct de vedere material şi teritorial, iar în
cazul în care aceasta nu a fost corect stabilită sau a intervenit modificarea
competenţei, s-a procedat conform prevederilor legale.
2. Dosarul de supraveghere
conţine toate documentele prevăzute la art. 19 alin. (2) şi (3) şi art. 22
alin. (6) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată. Dosarele de
supraveghere respectă prevederile referitoare la formă şi termene.
3. Au fost realizate
demersurile pregătitoare ale primei întrevederi, iar prima întrevedere a fost
derulată cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului de aplicare a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi
funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.239/2000, republicată.
4. Planul de supraveghere
respectă prevederile regulamentare referitoare la întocmirea şi comunicarea
acestuia persoanei supravegheate.
Subcriterii:
4.1. Planul de supraveghere
conţine, în partea introductivă, date în conformitate cu cele comunicate de
către instanţă în adresa de înaintare a hotărârii judecătoreşti şi cu
formularul tipizat prevăzut de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor de probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000,
republicată.
4.2. Planul de supraveghere are
conţinutul prevăzut de formatul standard prevăzut de Regulamentul de aplicare a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi
funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.239/2000, republicată, iar datele prezentate în cuprinsul planului sunt
coerente şi corelate între ele, precum şi cu prevederile hotărârii
judecătoreşti sau cu evaluările anterioare (după caz, realizate de către
serviciul de probaţiune sau alţi specialişti), iar termenii folosiţi sunt
accesibili persoanei supravegheate.
4.3. Persoana condamnată este
implicată în procesul de evaluare a propriilor nevoi.
4.4. Obiectivele incluse în planul de supraveghere sunt
formulate în acord cu nevoile identificate.
4.5. Este respectată procedura
de întocmire şi aducere la cunoştinţa persoanei condamnate
a planului de supraveghere.
5. Procesul de supraveghere
este monitorizat şi evaluat; rezultatele constatate sunt consemnate periodic şi
sunt avute în vedere la revizuirea planului de supraveghere. In cazul
nerespectării măsurilor/obligaţiilor impuse prin sentinţa penală, sunt
realizate demersurile legale.
6. La încetarea supravegherii
au fost întreprinse demersurile necesare închiderii dosarului aflat în
evidenţă.
IV. Criterii pentru
inspectarea activităţii de asistenţă şi consiliere a persoanelor supravegheate şi a
persoanelor condamnate aflate în penitenciar
1. Asistenţa şi
consilierea persoanei supravegheate se acordă în baza unei cereri din partea
acesteia.
2. Dosarul de reintegrare
socială şi supraveghere conţine documentele prevăzute la art. 45 alin. (2) din
Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000
privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată.
3. Asistenţa şi consilierea se realizează în baza
prevederilor Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea
serviciilor de probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000,
republicată.
Subcriterii:
3.1. Asistenţa şi consilierea se realizează în baza
unui plan de asistare.
3.2. Planul de asistare are
conţinutul prevăzut de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de
probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată.
3.3. Planul este realizat în
termen de 20 de zile lucrătoare de la data realizării cererii.
3.4. In formularea nevoilor
asistării se ţine cont de perspectiva persoanei condamnate asupra propriilor
nevoi.
3.5. Planul de asistenţă şi
consiliere este adaptat nevoilor individuale ale persoanei, iar obiectivele
sunt formulate concret şi într-un mod accesibil persoanei condamnate.
3.6. Modificările survenite în
situaţia persoanei sunt consemnate şi determină revizuirea
planului de asistare.
4. Activitatea de asistenţă şi consiliere încetează în
condiţiile prevăzute de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de
probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată (la
cererea persoanei asistate, ca urmare a lipsei de cooperare sau a
comportamentului neadecvat al persoanei asistate şi consiliate ori la expirarea
duratei asistenţei şi consilierii).
5. Acolo unde este cazul, în
derularea procesului de asistenţă şi consiliere, persoana supravegheată este
inclusă într-un program de intervenţie specializată, avizat de către Direcţia
de probaţiune. Pe lângă subcriteriile de analiză prevăzute mai sus se vor
urmări criteriile 6 şi 7 prevăzute la pct. V referitor la inspectarea activităţii de derulare a programelor, în
acord cu art. 46 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de
probaţiune, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicată.
6. Consilierii de probaţiune
colaborează cu alte organizaţii relevante, voluntari şi membri ai familiei
persoanei supravegheate, pentru acoperirea nevoilor identificate şi atingerea
obiectivelor stabilite.
7. Activitatea de asistare şi
consiliere în penitenciar se structurează pe principiile activităţii de
asistare şi consiliere a persoanelor supravegheate sau pe cele ale derulării
unui program de intervenţie specializată. In cazul în care asistenţa şi
consilierea în penitenciar se realizează în baza unei cereri de asistare din
partea persoanei condamnate, subcriteriile de analiză de la criteriul 3 şi
criteriul 4 se respectă. In cazul în care persoana condamnată în penitenciar
este inclusă într-un program, se respectă criteriile 1, 2, 6 şi 7 prevăzute la
pct. V referitor la
inspectarea activităţii de derulare a programelor.
V. Criterii de
inspectare a activităţii de derulare a programelor de lucru cu persoanele supravegheate
1. In cadrul serviciului de
probaţiune sunt aplicate şi promovate programe de lucru cu persoanele
supravegheate. In cazul în care persoana condamnată în penitenciar este inclusă
într-un program, se respectă criteriile 1, 2, 6 şi 7 prevăzute la pct. V referitor la inspectarea activităţii de
asistenţă şi consiliere a persoanelor supravegheate şi a persoanelor condamnate
aflate în penitenciar.
2. Participanţii la program
sunt stabiliţi în urma unui proces de selecţie care are în vedere aspecte
precum motivaţia beneficiarului, criteriile de eligibilitate ale programului,
nevoile şi problemele persoanei condamnate consemnate în planul de supraveghere, existenţa unei obligaţii
fixate de instanţa de judecată de a participa la un program.
3. Derularea programului se
realizează ca urmare a cererii de asistenţă şi consiliere a persoanei
condamnate, fiind integrat ca activitate în cadrul procesului de asistare şi
consiliere. Atunci când este întâlnită această situaţie, se vor urmări
criteriul 3 de la pct. IV referitor la activitatea de
asistare şi consiliere a persoanei condamnate, precum
şi 6 şi 7).
4. Derularea programului se
realizează ca urmare a existenţei unei obligaţii stabilite de către instanţa de
judecată, în această situaţie existând un acord din partea persoanei condamnate
(se vor verifica criteriile 6 şi 7).
5. Derularea programului se
realizează ca urmare a unei cereri de asistenţă şi consiliere din partea
persoanei condamnate, dar care are şi obligaţie fixată de instanţă (în această
situaţie se vor avea în vedere criteriul 3 de la pct.
IV referitor la activitatea de asistare şi consiliere
a persoanelor condamnate, precum şi 6 şi 7).
6. Derularea programului este
realizată cu respectarea reglementărilor legale şi a angajamentelor asumate de
Ministerul Justiţiei în cadrul proiectelor internaţionale în care au fost
dezvoltate programele de lucru cu persoanele supravegheate.
Subcriterii:
6.1. Programul este derulat de către consilierii
special formaţi în cadrul unor cursuri pentru aplicarea programului respectiv
ori desemnaţi în acest scop.
6.2. Programul este derulat în
cadrul serviciului/de alte instituţii/în colaborare cu alte instituţii.
6.3. Programul este aplicat cu
regularitate, ţinând cont de aspectele enunţate la criteriul nr. 2.
6.4. In derularea programului sunt respectate etapele şi integritatea acestuia, fapt care rezultă din
instrumentele programului.
7. Programele sunt monitorizate
şi evaluate de către consilierii care le-au aplicat.
VI. Criterii de
inspectare a activităţii de asistenţă şi consiliere a victimelor infracţiunilor
1. In solicitarea şi
acordarea asistenţei şi consilierii sunt respectate cerinţele legate de
competenţa teritorială şi materială a serviciului de probaţiune, prevăzute de
Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor
infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Derularea procesului de
asistenţă şi consiliere este în acord cu prevederile Legii nr. 211/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
Subcriterii:
2.1. Cererea a fost soluţionată
în termenul de 10 zile prevăzut de lege.
2.2. Cazurile au fost repartizate consilierilor
pregătiţi special în cadrul unor cursuri organizate de către Direcţia de
probaţiune în acest sens sau consilierilor cu specializare în domeniul
psihologie.
2.3. Sunt respectate termenele
în care trebuie să se acorde consiliere psihologică, respectiv 6 luni pentru
minori şi 3 luni pentru majori.
2.4. Serviciul de probaţiune acordă şi alte forme de
asistenţă în funcţie de nevoile victimei.
3. Documentele din dosarul victimei reflectă demersurile realizate de consilierul responsabil de caz.
Subcriterii:
3.1. Cererea de solicitare a
consilierii psihologice este însoţită de documentele prevăzute la art. 10 alin.
(3) şi (4) din Legea nr. 211/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
3.2. Planul de asistenţă şi
consiliere a victimei cuprinde: nevoile identificate ale victimei, obiectivele
fixate, activităţile propuse pentru atingerea acestora, resursele necesare,
programul întâlnirilor şi timpul alocat atingerii obiectivelor. Acest subcriteriu
se va verifica doar în cadrul serviciilor de probaţiune care au fost implicate
în cadrul Proiectului PHARE 2005, care au pilotat instrumentele de lucru cu
victimele.
3.3. In vederea acoperirii nevoilor victimei,
consilierul responsabil de caz colaborează cu alte
instituţii publice sau private din comunitate.
4. Activitatea de asistenţă şi
consiliere a victimei este monitorizată şi evaluată de către responsabilul de
caz.
ANEXA Nr. 2
la metodologie
Raport privind inspecţia realizată în perioada....................................., la Serviciul de probaţiune de pe lângă Tribunalul...................................
a) Clarificări preliminare
b) Scurtă prezentare a serviciului
b.1) Data înfiinţării
b.2) Membrii serviciului şi pregătirea de bază
b.3) Condiţii de lucru
b.4) Date statistice
c) Obiectul inspecţiei
d) Echipa de inspectori
e) Programul inspecţiei
f) Rezultatul evaluării serviciului conform criteriilor de
inspecţie
- Activităţi de inspectare realizate
- Puncte tari
- Arii de îmbunătăţire
- Recomandări, după caz
- Instrucţiuni
g) Exemple de bună practică
h) Concluziile raportului
Data întocmirii: Semnătura inspectorilor:
ANEXA Nr. 3
la metodologie
Plan de acoperire a ariilor de îmbunătăţire
identificate cu ocazia inspecţiei realizate la Serviciul de probaţiune de pe
lângă Tribunalul............................................în perioada..........................................
Criteriul
|
Aria de îmbunătăţire
|
Activităţi propuse
pentru depăşirea ariei
de îmbunătăţire
|
Termen de realizare
|
Responsabil
|
Indicator de verificare
|
Conducere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Personal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Procese
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rezultate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|