Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 728 din 19 mai 2003

pentru aprobarea Sistemului de informare si monitorizare a traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei

ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 377 din  2 iunie 2003


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, prevederile Directivei Consiliului nr. 2002/59/EC din 27 iunie 2002 stabilind un sistem de informare si monitorizare a traficului navelor, care inlocuieste Directiva Consiliului nr. 93/75/EEC,
    in temeiul prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 412/2002, si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,

    ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Sistemul de informare si monitorizare a traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului transporturilor nr. 581/1999 privind cerintele minime pentru navele maritime care transporta marfuri periculoase sau poluante, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 16 decembrie 1999.

                    p. Ministrul lucrarilor publice,
                      transporturilor si locuintei,
                            Sergiu Sechelariu,
                             secretar de stat

    ANEXA 1

                      SISTEMUL DE INFORMARE SI MONITORIZARE
a traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Scopul
    (1) Prezenta anexa stabileste Sistemul de informare si monitorizare a traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei, in scopul de a intari siguranta si eficienta sigurantei navigatiei, de a imbunatati modalitatile de interventie a autoritatilor in caz de incidente, accidente sau situatii potential periculoase pe mare, inclusiv operatiunile de cautare si salvare, si de a contribui la imbunatatirea coordonarii activitatilor de prevenire, combatere si limitare a consecintelor poluarii.
    (2) Autoritatea Navala Romana va supraveghea si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare pentru a se asigura ca operatorii, comandantii sau agentii navelor si, in special, cei ale caror nave transporta marfuri periculoase sau poluante, precum si proprietarii ori expeditorii acestor marfuri se conformeaza prevederilor acestui ordin.
    Art. 2
    Domeniul de aplicare
    (1) Acest ordin se aplica navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei, cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 300, daca nu s-a prevazut altfel.
    (2) Acest ordin nu se aplica:
    a) navelor militare, navelor auxiliare si altor nave in proprietate sau operate de un stat tert si folosite pentru un serviciu public necomercial;
    b) navelor de pescuit, navelor traditionale si ambarcatiunilor de agrement cu o lungime mai mica de 45 m;
    c) navelor de buncheraj sub 5.000 tone, containerelor plutitoare sau echipamentelor folosite la bordul navelor.
    (3) Operatorii si/sau comandantii navelor maritime care intra/ies in/din apele sau porturile romanesti si care transporta marfuri periculoase sau poluante in vrac ori in forma ambalata, precum si proprietarii ori expeditorii unor astfel de marfuri sunt obligati sa respecte cerintele minime prevazute in prezentul ordin, precum si celelalte reglementari legale aplicabile.
    Art. 3
    Definitii
    In intelesul prezentului ordin, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
    a) Instrumente internationale relevante:
    - Conventia MARPOL 73/78 - Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul din 1978 privind Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, incheiat la Londra la 17 februarie 1978, cu amendamentele ulterioare, la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
    - Conventia SOLAS - Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974, modificata si completata prin Protocolul din 1988, cu amendamentele ulterioare, la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
    - Conventia TONNAGE - Conventia internationala asupra masurarii tonajului navelor, incheiata la Londra la 23 iunie 1969, cu amendamentele ulterioare, la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;
    - Conventia internationala privitoare la interventia in marea libera in cazuri de accidente de poluare cu produse petroliere, incheiata la Bruxelles la 22 noiembrie 1969, si Protocolul la aceasta din 1973 cu privire la interventia in marea libera in cazuri de poluare cu substante, altele decat cele petroliere;
    - Conventia SAR - Conventia internationala din 1979 privind cautarea si salvarea pe mare, adoptata de Conferinta internationala din 1979 privind cautarea si salvarea pe mare, organizata de Organizatia Maritima Internationala la Hamburg in perioada 9 - 27 aprilie 1979, la care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 115/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 31/1999;
    - Codul ISM - Codul international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii, cu amendamentele ulterioare, pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 85/1997;
    - Codul IMDG - Codul maritim international de marfuri periculoase, adoptat prin Rezolutia A.716(17) a Organizatiei Maritime Internationale la 6 noiembrie 1991, la care face trimitere cap. VII din Conventia SOLAS, cu amendamentele ulterioare;
    - Codul IBC - Codul international pentru constructia si echipamentul navelor pentru transportul in vrac al produselor chimice periculoase, cu amendamentele ulterioare, pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 72/2003;
    - Codul IGC - Codul international pentru constructia si echipamentul navelor pentru transportul in vrac al gazelor lichefiate, cu amendamentele ulterioare, pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 71/2003;
    - Codul BC - Codul pentru operarea in siguranta a marfurilor solide in vrac, adoptat prin Rezolutia A.434(XI) a Organizatiei Maritime Internationale la 15 noiembrie 1979, cu amendamentele ulterioare;
    - Codul BCH - Codul pentru constructia si echipamentul navelor pentru transportul in vrac al produselor chimice periculoase, cu amendamentele ulterioare, la care Romania a aderat prin Legea nr. 68/2003;
    - Codul INF - Codul international pentru siguranta transportului de combustibil nuclear iradiat, plutoniu si deseuri puternic radioactive la bordul navelor, adoptat prin Rezolutia MSC.88(71) a Consiliului Sigurantei Maritime al Organizatiei Maritime Internationale la 27 mai 1999 si introdus in Conventia SOLAS la cap. VII, partea D, prin Rezolutia MSC.87(71), adoptata la 27 mai 1999;
    - Rezolutia IMO A.851(20) - Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale privind principiile generale pentru sistemele de raportare ale navei si cerintele de raportare ale navei, incluzand principiile pentru raportarea incidentelor implicand marfuri periculoase, substante daunatoare si/sau poluanti marini;
    b) operator - proprietarii, navlositorii sau managerii navei;
    c) agent - orice persoana imputernicita sau autorizata pentru a furniza informatii in numele operatorului navei;
    d) expeditor - orice persoana prin care sau in numele careia ori in folosul careia a fost incheiat un contract de transport de marfuri cu un caraus;
    e) companie - proprietarul navei sau orice alta organizatie ori persoana, cum ar fi managerul sau agentul de inchiriere in regim de bare-boat, care si-a asumat raspunderea pentru operarea navei de la proprietar si a acceptat sa se achite de toate sarcinile si responsabilitatile impuse prin reglementarile legale in vigoare;
    f) nava - orice nava sau ambarcatiune maritima;
    g) marfuri periculoase:
    - marfuri clasificate in Codul IMDG;
    - substante lichide periculoase enumerate in cap. 17 din Codul IBC;
    - gaze lichefiate enumerate in cap. 19 din Codul IGC;
    - marfuri solide la care se face referire in Apendicele B la Codul BC;
    - materialele radioactive cuprinse in Codul INF;
    - marfurile pentru transportul carora s-au stabilit conditii anterioare corespunzatoare in conformitate cu paragraful 1.1.3 din Codul IBC sau cu paragraful 1.1.6 din Codul IGC;
    h) marfuri poluante:
    - produse petroliere, asa cum sunt definite in anexa nr. I la Conventia MARPOL;
    - substante lichide nocive, asa cum sunt definite in anexa nr. II la Conventia MARPOL;
    - substante daunatoare, asa cum sunt definite in anexa nr. III la Conventia MARPOL;
    i) unitate de transport de marfa - un vehicul rutier de marfa, un vagon de cale ferata pentru transport marfa, un container de marfa sau orice cisterna rutiera, vagon de cale ferata ori tanc portabil;
    j) adresa - numele si legaturile de comunicatie prin care se poate, cand este necesar, lua contact cu operatorul, agentul, autoritatea portuara, autoritatea competenta sau cu orice alta persoana ori organism autorizat, care se afla in posesia unor informatii detaliate privind incarcatura navei sau a unitatii de transport de marfa;
    k) autoritate competenta - Autoritatea Navala Romana, denumita in continuare ANR, organ tehnic de specialitate, in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, caruia i s-au delegat competentele privind exercitarea inspectiei de stat asupra transportului de marfuri periculoase, primirea si transmiterea mai departe a informatiilor raportate ca urmare a prevederilor prezentului ordin;
    l) capitania portului - organul teritorial operativ al ANR, desemnat pentru fiecare port sa primeasca si sa transmita mai departe informatiile raportate ca urmare a prevederilor prezentului ordin;
    m) loc de refugiu - un port, o zona a unui port sau o dana de protectie ori ancoraj sau orice alta zona adecvata pentru adapostirea navelor in pericol, stabilite de ANR;
    n) serviciul Port Control - serviciul desemnat sa asigure una sau mai multe dintre urmatoarele atributii: managementul traficului navelor; operarea unei instalatii cu baza la tarm, raspunzatoare pentru un sistem de raportare obligatorie aprobat de IMO, coordonarea operatiunilor de cautare si salvare, a activitatilor intreprinse in caz de poluare ori a operatiunilor pentru depoluare;
    o) serviciu de trafic al navelor (VTS) - un serviciu desemnat sa imbunatateasca siguranta si eficienta traficului de nave, protectia mediului, sa mentina in permanenta legatura cu navele aflate in trafic si sa gestioneze situatiile de trafic care se desfasoara in zona de aplicabilitate a VTS;
    p) sistem de rute recomandate navei - sistem care cuprinde una sau mai multe rute ori masuri de dirijare a traficului in scopul de a reduce riscul accidentelor maritime; acesta include scheme de separare a traficului, rute in ambele sensuri, rute recomandate, zone de evitat, zone de trafic costier, ocoliri, zone de precautie si rute in marea libera;
    q) nave traditionale - toate tipurile de nave istorice si copiile lor, incluzandu-le pe cele desemnate sa incurajeze si sa promoveze indemanarile traditionale si arta marinariei, care impreuna servesc ca monumente culturale vii, operate in conformitate cu principiile traditionale ale artei marinariei si tehnicii;
    r) accident sau incident maritim - are aceeasi semnificatie cu definitia cuprinsa la art. 4 din Codul pentru investigarea accidentelor si incidentelor maritime, adoptat prin Rezolutia A.849(20) a Organizatiei Maritime Internationale la 27 noiembrie 1997, cu amendamentele ulterioare;
    s) AIS - sistem de identificare automata a navei;
    t) VDR - inregistrator al parametrilor de navigatie.

    CAP. 2
    Raportarea si supravegherea navelor

    Art. 4
    Notificari ale navelor care intra in porturile romanesti
    (1) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave care se indreapta spre un port romanesc va notifica capitaniei portului informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 1, astfel:
    a) cu cel putin 24 de ore inainte de intrarea in zona de control al traficului; sau
    b) cel mai tarziu, la momentul cand nava paraseste portul anterior, daca timpul de voiaj este mai mic de 24 de ore; sau
    c) daca portul de escala nu este cunoscut sau acesta este schimbat pe timpul voiajului, imediat ce acesta este cunoscut.
    (2) Navele care au ca destinatie un port al Romaniei si care transporta marfuri periculoase sau poluante se vor conforma obligatiilor de notificare prevazute la art. 13.
    (3) Navele, indiferent de tonaj, care transporta marfuri periculoase si care opereaza in porturile romanesti atunci cand intra, ies sau efectueaza manevre in interiorul porturilor sunt obligate sa aiba pilot la bord.
    Art. 5
    Monitorizarea navelor care intra in zona sistemelor de raportare obligatorie a navelor
    ANR se va asigura si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare ca toate navele care intra in zona sistemului de raportare obligatorie a navelor, adoptat de IMO in conformitate cu regula 11, cap. V din Conventia SOLAS sau operat de capitanie in conformitate cu instructiunile si criteriile relevante dezvoltate de IMO, sa se conformeze cu acel sistem de raportare a informatiilor cerute si sa transmita inclusiv informatiile suplimentare cerute de capitania portului in conformitate cu Rezolutia IMO A.851(20).
    Art. 6
    Folosirea sistemelor de identificare automata
    (1) Orice nava care face escala intr-un port romanesc trebuie sa fie dotata cu un AIS, in conformitate cu prevederile anexei nr. 2 pct. I, care indeplineste standardele de performanta stabilite de IMO.
    (2) Navele dotate cu un AIS il vor mentine in operare tot timpul, cu exceptia cazurilor in care prin acorduri internationale, reguli sau standarde se prevede altfel, pentru protectia informatiilor de navigatie.
    Art. 7
    Folosirea sistemelor de rute recomandate navei
    (1) ANR se va asigura si va lua toate masurile necesare corespunzatoare pentru ca toate navele care intra in zona unui sistem obligatoriu de rute recomandate navei, adoptat de IMO, in conformitate cu regula 10, cap. V din Conventia SOLAS, sa foloseasca sistemul in conformitate cu principiile si criteriile relevante promovate de IMO.
    (2) La punerea in aplicare a unui sistem de rute recomandate navei, care nu a fost adoptat de IMO, ANR va lua in considerare principiile si criteriile promovate de IMO si va face publice toate informatiile necesare pentru folosirea efectiva si in siguranta a sistemului de rute recomandate navei.
    Art. 8
    Monitorizarea conformarii navelor cu regulile VTS
    ANR se va asigura si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare pentru ca in zona de aplicabilitate a unui VTS, care opereaza in marea teritoriala ori in afara acesteia, in baza principiilor promovate de IMO:
    a) navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, aflate in trecere inofensiva, in momentul in care intra in marea teritoriala a Romaniei, sa raporteze datele cerute de autoritatea competenta si sa se conformeze cu regulile acelui VTS;
    b) navele care arboreaza pavilionul roman, care efectueaza voiajuri internationale si intra in zona de aplicare a unui VTS, care opereaza in marea teritoriala ori in afara acesteia, in baza principiilor promovate de IMO, sa se conformeze cu regulile acelui VTS;
    c) navele care arboreaza pavilion strain si care nu se indreapta catre un port romanesc si intra intr-o zona acoperita de un VTS al Romaniei, in afara marii teritoriale, sa urmeze regulile acestui VTS ori de cate ori este posibil. ANR trebuie sa raporteze statului de pavilion orice incalcare, pe care o considera grava, a acelor reguli intr-o astfel de zona VTS de catre respectiva nava.
    Art. 9
    Infrastructura pentru sisteme de raportare a navelor, sisteme de rute recomandate navelor si servicii de trafic al navelor
    (1) ANR va lua toate masurile necesare si corespunzatoare pentru a-si procura echipamentele corespunzatoare si instalatiile la tarm, destinate pentru a primi si a utiliza informatii AIS, in mod treptat, in conformitate cu programul de dotare a navelor, prevazut in anexa nr. 2 pct. I, luand in considerare aria de acoperire necesara pentru transmiterea rapoartelor.
    (2) Procesul de achizitie a tuturor echipamentelor necesare si a instalatiilor de la tarm pentru a pune in aplicare acest ordin va fi terminat pana la sfarsitul anului 2007.
    (3) ANR va lua masurile necesare pentru ca echipamentele corespunzatoare pentru retransmiterea si schimbul informatiilor intre sistemele national si ale altor state sa fie operationale cel mai tarziu pana la sfarsitul anului 2008.
    (4) ANR se va asigura ca serviciile Port Control insarcinate cu supravegherea conformarii cu serviciile de trafic al navelor si sistemelor de rute recomandate navei au personal suficient si calificat corespunzator, precum si mijloacele corespunzatoare de comunicare si supraveghere a navelor si ca acestea opereaza in conformitate cu principiile relevante IMO.
    Art. 10
    Sisteme de inregistrare a datelor privind voiajul
    (1) ANR va supraveghea si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare pentru a se asigura ca navele care fac escala intr-un port romanesc sunt dotate cu un VDR, in conformitate cu regulile prevazute in anexa nr. 2 pct. I. Orice scutiri acordate navelor Ro-Ro ferry sau ambarcatiunilor de pasageri de mare viteza, conform art. 4 lit. d) din anexa la Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 538/2003 privind aprobarea Sistemului de inspectii obligatorii pentru operarea in siguranta a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta si pasageri, precum si a navelor de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 16 aprilie 2003, vor inceta la 1 iulie 2004.
    (2) Datele care au fost furnizate de un VDR vor fi puse la dispozitie autoritatilor competente in cazul investigatiei unui accident care a avut loc in apele aflate sub jurisdictia acestora. ANR se va asigura ca astfel de date sunt folosite in investigare, sunt analizate corect si ca rezultatele investigatiei sunt facute publice cat de repede posibil dupa terminarea ei.
    Art. 11
    Investigarea accidentelor si incidentelor maritime
    Fara a incalca prevederile art. 16 - 18 din anexa la Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 538/2003, autoritatile competente se vor conforma prevederilor Codului IMO pentru investigarea accidentelor si incidentelor maritime cand efectueaza investigarea oricarui accident sau incident maritim implicand o nava care face obiectul prezentului ordin. Autoritatile competente ale statului roman vor coopera in investigarea accidentelor si incidentelor maritime implicand nave care arboreaza pavilionul roman.

    CAP. 3
    Notificarea marfurilor periculoase sau poluante la bordul navelor (HAZMAT)

    Art. 12
    Obligatiile expeditorului
    (1) Nici o marfa periculoasa sau poluanta nu poate fi oferita pentru transport si nu va fi acceptata la bordul oricarei nave, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza sau de marimea acesteia, intr-un port romanesc decat daca s-a predat comandantului sau operatorului navei o declaratie continand informatiile prevazute in anexa nr. 1.
    (2) Obligatia de a prezenta comandantului sau operatorului navei declaratia prevazuta la alin. (1) si de a se asigura ca incarcatura oferita pentru transport este aceeasi cu cea declarata revine expeditorului marfurilor periculoase sau poluante.
    Art. 13
    Notificarea marfurilor periculoase sau poluante transportate la bord
    (1) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave, indiferent de marimea acesteia, care transporta marfuri periculoase sau poluante si care iese dintr-un port romanesc, trebuie sa comunice in scris capitaniei portului, inaintea plecarii navei, toate informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 3.
    (2) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza sau de marimea acesteia, care transporta marfuri periculoase ori poluante si care are ca destinatie un port sau o zona de ancoraj aflata in apele nationale ale Romaniei, trebuie sa notifice, ca o conditie pentru intrarea/iesirea in/din port ori pentru ancorare, informatiile indicate in anexa nr. 1 pct. 3 capitaniei primului port romanesc de destinatie sau in a carei zona de jurisdictie se afla locul de ancoraj, cel mai tarziu la plecarea din portul de incarcare ori imediat ce portul de destinatie sau locul de ancorare este cunoscut, daca aceasta informatie nu este disponibila la momentul plecarii.
    (3) ANR va fi notificata in mod corespunzator si va avea acces la informatiile indicate in anexa nr. 1 pct. 3 oricand este necesar. In acest scop ANR va pastra informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 3 o perioada suficienta pentru ca acestea sa fie utilizate in cazul unui incident sau accident naval. Capitania portului va lua masurile necesare pentru a furniza aceste informatii in mod electronic si fara intarziere catre autoritatea competenta care solicita aceasta, in maximum 24 de ore de la momentul solicitarii.
    (4) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave sub pavilion roman, care se afla in situatiile prevazute la alin. (1) si (2), trebuie sa notifice informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 3 autoritatii competente a portului de plecare sau de destinatie, dupa caz.
    (5) Operatorul, agentul sau comandantul navei trebuie sa comunice informatiile despre marfa indicate in anexa nr. 1 pct. 3 catre capitania portului si/sau altor autoritati competente, dupa caz.
    (6) Informatiile trebuie transferate in mod electronic ori de cate ori este posibil.
    (7) Schimbul electronic de mesaje trebuie sa foloseasca sintaxa si procedurile prevazute in anexa nr. 3.
    Art. 14
    Schimb computerizat de date intre statele membre
    (1) ANR va coopera cu statele interesate pentru a asigura interconectarea si interoperabilitatea sistemelor nationale folosite pentru a administra informatiile indicate in anexa nr. 1.
    (2) Sistemele de comunicatie stabilite la alin. (1) trebuie sa aiba urmatoarele caracteristici:
    a) schimbul de date trebuie sa fie electronic si sa permita ca mesajele notificate in conformitate cu art. 13 sa fie primite si procesate;
    b) sistemul trebuie sa permita ca informatiile sa fie transmise 24 de ore pe zi;
    c) ANR trebuie sa asigure ca, la cerere, sa transmita sau sa poata primi informatii despre nava si marfurile periculoase ori poluante de la bord, fara intarziere, la/de la autoritatile competente ale altor state.
    Art. 15
    Scutiri
    (1) ANR poate excepta de la prevederile art. 13 serviciile de transport regulat efectuate intre porturi de pe teritoriul Romaniei, cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    a) compania care opereaza serviciile regulate la care se face referire la alin. (1) pastreaza, transmite catre ANR si actualizeaza permanent o lista a navelor utilizate;
    b) pentru fiecare voiaj efectuat informatiile enumerate in anexa nr. 1 pct. 3 sunt disponibile in permanenta pentru a fi consultate de ANR, ori de cate ori aceasta o solicita. Compania trebuie sa stabileasca un sistem intern care sa permita ca, la cerere, 24 de ore pe zi si fara intarziere, respectivele informatii sa poata fi transmise catre ANR in mod electronic, in conformitate cu art. 13 alin. (4).
    (2) Cand un serviciu de transport international regulat este operat intre doua sau mai multe state, iar unul dintre operatori este persoana fizica sau juridica romana, se poate solicita acordarea unei scutiri de la prevederile art. 13 pentru acel serviciu de transport ANR va colabora cu partile implicate, inclusiv cu statele de coasta interesate, in acordarea unei scutiri serviciului de transport respectiv, in conformitate cu conditiile stabilite la alin. (1).
    (3) ANR va verifica in mod periodic indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) si (2). Cand cel putin una dintre aceste conditii nu mai este indeplinita, ANR va retrage imediat privilegiul exceptarii companiei respective.
    (4) ANR va comunica celor interesati o lista a companiilor si navelor care au obtinut scutiri conform prevederilor prezentului ordin, precum si orice actualizare a acestei liste.

    CAP. 4
    Monitorizarea navelor cu risc potential pentru siguranta navigatiei si interventia in cazul incidentelor si accidentelor pe mare

    Art. 16
    Transmiterea informatiilor privind anumite nave
    (1) Navele care se incadreaza in una dintre categoriile de mai jos vor fi considerate nave cu un risc potential pentru siguranta navigatiei, a persoanelor sau a mediului:
    a) nave care, in cursul voiajurilor lor:
    (i) au fost implicate in incidente sau accidente pe mare, asa cum se face referire la art. 17; sau
    (ii) nu s-au conformat cerintelor de notificare si raportare impuse de prezentele reglementari; sau
    (iii) nu s-au conformat regulilor aplicabile in sistemele de rute recomandate navei sau VTS aflate pe teritoriul Romaniei ori al altor state;
    b) nave in privinta carora exista dovada sau prezumtia descarcarii deliberate de produse petroliere ori a altor incalcari ale Conventiei MARPOL in apele nationale ale Romaniei;
    c) nave carora li s-a refuzat accesul in porturile romanesti ori nave sub pavilion roman carora li s-a refuzat accesul in porturi ale altor state, care au fost subiectul unui raport sau al unei notificari intocmite de ANR sau de autoritatile competente ale altor state, in conformitate cu dispozitiile relevante prevazute de reglementarile legale in vigoare cu privire la controlul statului pavilionului.
    (2) VTS de pe teritoriul Romaniei, care detin informatii relevante asupra navelor la care se face referire la alin. (1), vor comunica aceste informatii statiilor de coasta interesate din alte state aflate pe ruta planificata a navei.
    (3) ANR se va asigura ca informatiile primite conform alin. (2) sunt transmise capitaniilor interesate si/sau oricarei alte autoritati competente a statului. In limita personalului disponibil, ANR va efectua orice inspectie sau verificare corespunzatoare in porturile romanesti fie din proprie initiativa, fie la cererea unui tert stat interesat, fara a prejudicia orice obligatie de control al statului portului. ANR va informa toate statele interesate despre rezultatul actiunilor intreprinse.
    Art. 17
    Raportarea incidentelor si accidentelor pe mare
    (1) Fara a prejudicia prevederile reglementarilor internationale si in vederea prevenirii sau micsorarii oricarei amenintari semnificative a sigurantei navigatiei, a persoanelor sau a mediului, ANR va supraveghea si va lua toate masurile potrivite pentru a se asigura ca orice comandant al unei nave care navigheaza in interiorul zonei de cautare si salvare/zonei economice exclusive a Romaniei sau altele asemenea raporteaza imediat serviciului Port Control abilitat pentru acea zona geografica:
    a) orice incident sau accident afectand siguranta navei, precum coliziunea, esuarea, avaria, defectiunile majore ori avarierea, inundarea sau deplasarea marfii, precum si orice defecte la corpul navei, la structura masinilor etc.;
    b) orice incident sau accident care pune in pericol siguranta navigatiei, precum si orice defectiuni care pot sa afecteze manevrabilitatea navei ori starea de buna navigabilitate, sistemul de propulsie sau instalatia de guvernare, generatoarele electrice, echipamentul de navigatie ori de comunicatii;
    c) orice situatie susceptibila sa conduca la poluarea apelor sau tarmului, precum descarcarea ori pericolul descarcarii de produse poluante in mare;
    d) orice pata de materiale poluante si containere, pachete ori alte bunuri in deriva pe mare.
    (2) Raportul trimis in aplicarea alin. (1) va include cel putin identitatea navei, pozitia sa, portul de plecare, portul de destinatie, adresa de la care se pot obtine informatii despre marfurile periculoase si poluante transportate la bord, numarul persoanelor la bord, detalii ale incidentului si orice informatie relevanta la care se face referire in Rezolutia IMO A.851(2).
    Art. 18
    Masuri in cazul unor conditii hidrometeorologice nefavorabile
    (1) In situatia in care ANR considera, in caz de conditii hidrometeorologice nefavorabile, ca exista o amenintare serioasa de poluare a apelor nationale navigabile ale Romaniei sau ale statelor riverane ori atunci cand siguranta vietii umane este in pericol:
    a) cand este posibil, trebuie sa informeze corespunzator comandantii navelor aflate in porturile/zonele periclitate si care intentioneaza sa intre in sau sa paraseasca acel port/zona, despre starea marii si despre conditiile meteo si, cand este relevant si posibil, despre pericolul la care pot fi expusi nava, marfa, echipajul si/sau pasagerii acesteia;
    b) fara a incalca obligatia de asistenta si salvare a navelor in pericol si in conformitate cu art. 20, poate lua orice alte masuri cuvenite, care pot include o recomandare sau o interdictie fie numai pentru o anumita nava sau pentru nave in general de a intra sau de a parasi portul ori zonele afectate, pana cand s-a stabilit ca nu mai exista riscuri pentru viata umana si/sau pentru mediu;
    c) va lua masurile corespunzatoare pentru a limita cat se poate de mult sau, daca este necesar, pentru a interzice aprovizionarea cu combustibili in apele nationale navigabile.
    (2) Comandantul trebuie sa informeze operatorul despre masurile sau recomandarile prevazute la alin. (1). Aceste masuri sau recomandari nu impiedica comandantul sa ia alte decizii pe baza practicii sale profesionale si in acord cu Conventia SOLAS. Cand decizia luata de comandantul navei nu este in conformitate cu masurile la care se face referire la alin. (1), acesta va informa ANR asupra motivelor deciziei sale.
    (3) Masurile corespunzatoare sau recomandarile prevazute la alin. (1) se vor baza pe starea marii si pe prognoza meteo, furnizate de un serviciu competent de informatii hidrometeorologice recunoscut de statul roman.
    Art. 19
    Masuri privitoare la incidente sau accidente pe mare
    (1) In caz de incidente sau accidente pe mare, la care face referire art. 17, ANR va lua toate masurile corespunzatoare, cu respectarea reglementarilor nationale si internationale, ori de cate ori este necesar, pentru a asigura siguranta navigatiei, a persoanelor si protectia mediului marin si costier, pornind de la lista de masuri pentru situatiile de pericol pentru siguranta navigatiei si protectia mediului, prevazuta in anexa nr. 4.
    (2) Operatorul, comandantul navei si proprietarul marfurilor periculoase sau poluante transportate la bord sunt obligati, in conditiile si sub sanctiunile prevazute de lege, ca, la solicitarea autoritatilor competente, sa coopereze pe deplin cu acestea, in vederea evitarii si/sau limitarii consecintelor unui incident sau accident.
    (3) Comandantul unei nave careia ii sunt aplicabile prevederile Codului ISM, in conformitate cu acesta, va informa operatorul despre orice incident sau accident intervenit, asa cum este prevazut la art. 17 alin. (1). Imediat ce a fost informat despre o astfel de situatie operatorul trebuie sa contacteze serviciul Port Control si sa se puna la dispozitia acestuia in caz de necesitate.
    Art. 20
    Locuri de refugiu
    (1) ANR, cu consultarea celor interesati, va intocmi, luand in considerare principiile relevante ale IMO, planuri pentru adapostirea navelor in pericol, aflate in apele nationale. Astfel de planuri vor contine aranjamentele si procedurile necesare, luandu-se in considerare restrictiile operationale si de mediu, pentru a se asigura ca navele in pericol pot sa se deplaseze imediat intr-un loc de refugiu, cu conditia autorizarii de catre capitania portului. In situatia in care ANR considera necesar si posibil, planurile trebuie sa contina aranjamente pentru asigurarea unor mijloace si facilitati potrivite pentru asistenta, salvare si raspuns in caz de poluare. Planurile pentru adapostirea navelor in pericol vor fi puse la dispozitie la cerere.
    (2) ANR va informa Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei pana la 5 februarie 2004 despre masurile luate in aplicarea alin. (1).
    Art. 21
    Informarea partilor interesate
    (1) Serviciul Port Control va anunta, atunci cand este cazul, autoritatile interesate despre orice incident sau accident notificat conform art. 17 alin. (1) si informatii cu privire la orice nava care pune in pericol siguranta navigatiei, a persoanelor sau a mediului.
    (2) ANR va aduce la cunostinta autoritatilor competente din alte state informatiile notificate pe care le-a primit in conformitate cu art. 13 si 17.
    (3) In cazul in care ANR a fost informata in conformitate cu prevederile prezentului ordin sau altfel despre un pericol care ameninta anumite zone de navigatie si/sau de coasta, va informa despre aceasta autoritatile competente ale statelor interesate, cat mai curand posibil, si le va consulta cu privire la actiunea ce se are in vedere. Atunci cand se considera necesar autoritatile competente vor coopera in vederea stabilirii de planuri comune de actiune.
    (4) ANR va lua masurile necesare pentru a folosi pe deplin rapoartele pe care navele sunt obligate sa le transmita ca urmare a art. 17.

    CAP. 5
    Masuri suplimentare

    Art. 22
    Desemnarea si publicarea listei organismelor competente
    (1) ANR va stabili capitaniile de port si serviciile Port Control care vor primi si vor utiliza notificarile si informatiile in conformitate cu prezentul ordin.
    (2) ANR va lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca toti cei implicati in activitatea de transport maritim vor fi informati corespunzator despre capitaniile porturilor si despre serviciile Port Control desemnate conform alin. (1), despre zonele de jurisdictie ale acestora, precum si despre procedura stabilita pentru notificarea informatiilor cerute de prezentul ordin. Aceste informatii vor fi aduse la zi, in mod regulat, in special prin publicatii nautice.
    (3) ANR va face publica o lista intocmita in conformitate cu alin. (2) si va lua masurile necesare pentru ca aceasta sa fie actualizata ori de cate ori este necesar.
    Art. 23
    Cooperarea intre ANR si alte autoritati cu competente similare
    ANR va coopera cu autoritatile cu competente similare ale altor state in realizarea urmatoarelor obiective:
    a) folosirea optima a informatiilor notificate ca urmare a acestui ordin, in special prin dezvoltarea de legaturi de telecomunicatie compatibile intre serviciile Port Control si capitaniile portuare, in vederea schimbului de date privitoare la miscarile navelor, orele lor estimate de sosire in porturi si marfa lor;
    b) dezvoltarea si intarirea eficacitatii legaturilor de telecomunicatie intre serviciile Port Control din Romania si cele ale altor state, in vederea obtinerii unei imagini mai clare a traficului, imbunatatirii supravegherii navelor in tranzit si armonizarii si uniformizarii, pe cat de mult posibil, a rapoartelor cerute de la navele aflate in mars;
    c) extinderea acoperirii si/sau aducerea la zi a sistemului de informare si de supraveghere a traficului navelor in vederea intaririi identificarii si supravegherii navelor. In acest scop ANR va conlucra cu alte organisme cu atributii similare pentru a pune in practica, dupa caz, sisteme de raportare obligatorii, servicii obligatorii de trafic al navelor si sisteme corespunzatoare de rute recomandate navei, in vederea trimiterii acestora la IMO spre aprobare;
    d) intocmirea, dupa caz, de planuri comune pentru adapostirea navelor in pericol.
    Art. 24
    Confidentialitatea informatiilor
    ANR va lua, daca este cazul, masurile necesare pentru a asigura confidentialitatea informatiilor primite ca urmare a prezentului ordin.
    Art. 25
    Controlul aplicarii si sanctiuni
    (1) ANR va efectua inspectii regulate si orice alte actiuni necesare pentru a verifica functionarea sistemelor radio instalate pe coasta, daca acestea raspund cerintelor acestui ordin, si, in particular, capacitatea lor de a raspunde cerintelor de a primi sau trimite fara intarziere, 24 de ore pe zi, informatii notificate ca urmare a art. 13 si 17.
    (2) ANR va informa, in cel mai scurt timp posibil, autoritatile competente ale statului pavilionului si orice alt stat interesat despre masurile luate ca urmare a prevederilor art. 16 si 19, precum si in cazul aplicarii de sanctiuni navelor care nu arboreaza pavilionul roman.
    (3) Atunci cand ANR constata, cu ocazia unui incident sau accident pe mare, la care se face referire in art. 19, ca compania nu a putut sa stabileasca si sa mentina o legatura cu nava sau cu statiile de coasta interesate, aceasta va informa astfel statul care a emis sau in numele caruia au fost emise documentul de conformitate (DOC) si certificatul de management al sigurantei (SMC).
    (4) Cand gravitatea incidentului sau accidentului indica existenta unei neconformitati majore in functionarea sistemului de management al sigurantei al unei companii romane, ANR va lua imediat masurile necesare in vederea retragerii documentului de conformitate si a certificatului de management al sigurantei ale companiei respective.

    ANEXA 1

                                   LISTA
                    informatiilor ce trebuie notificate

    1. Informatii notificate in conformitate cu art. 4:
    Informatii generale:
    a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numarul de identificare IMO sau numarul MMSI);
    b) portul de destinatie;
    c) ora estimata de sosire la portul de destinatie sau locul de operare, care este ceruta de autoritatea competenta, si ora estimata de plecare din acel port;
    d) numarul total de persoane la bord.
    2. Informatii notificate in conformitate cu art. 12:
    Informatii despre marfa:
    a) denumirile tehnice corecte ale marfurilor periculoase sau poluante, numerele Natiunilor Unite (UN) cand exista, clasele IMO de marfuri periculoase in conformitate cu codurile IMDG, IBC si IGC si, dupa caz, clasa navei ceruta pentru marfurile INF, astfel cum a fost definita in Regula VII/14.2, cantitatile unor astfel de marfuri si, daca sunt transportate in unitati de transport de marfa, altele decat tancurile, numarul de identificare a acestora;
    b) adresa de unde se pot obtine informatii detaliate despre marfa.
    3. Informatii notificate in conformitate cu art. 13:
    3.1. Informatii generale:
    a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numarul de identificare IMO sau numarul MMSI);
    b) portul de destinatie;
    c) pentru o nava parasind un port romanesc: ora estimata de plecare de la portul de plecare sau statia-pilot, astfel cum este cerut de autoritatea competenta, si ora estimata de sosire in portul de destinatie;
    d) pentru o nava venind dintr-un port strain si indreptandu-se catre un port romanesc: ora estimata de sosire in portul de destinatie sau locul de operare, asa cum este cerut de autoritatea competenta;
    e) numarul total de persoane la bord.
    3.2. Informatii despre marfa:
    a) denumirile tehnice corecte ale marfurilor periculoase sau poluante, numerele Natiunilor Unite (UN) cand exista, clasele IMO de marfuri periculoase in conformitate cu codurile IMDG, IBC si IGC si, dupa caz, clasa navei ceruta pentru marfurile INF, astfel cum a fost definita in Regula VII/14.2, cantitatile de marfa si localizarea lor la bord si, daca sunt transportate in unitati de transport de marfa, altele decat tancurile, numarul de identificare a acestora;
    b) confirmarea ca la bordul navei exista o lista sau un manifest ori un plan de incarcare corespunzator continand detalii despre marfurile periculoase sau poluante transportate si locatia lor pe nava;
    c) adresa de la care se pot obtine informatii detaliate despre marfa.
    4. Informatii la care se face referire la art. 5:
    a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numarul de identificare IMO sau numarul MMSI);
    b) data si ora;
    c) pozitia in latitudine si longitudine sau;
    d) relevmentul adevarat si distanta in mile marine de la un reper costier identificat in mod clar;
    e) drum;
    f) viteza;
    g) port de destinatie si ora estimata de sosire;
    h) marfa si, daca sunt marfuri periculoase la bord, cantitatea si clasa IMO;
    i) adresa pentru comunicarea informatiilor despre marfa;
    j) numarul total de persoane la bord;
    k) informatii diverse;
    l) caracteristici si cantitatea estimata de combustibil de consum, pentru nave transportand mai mult de 5.000 tone de combustibil;
    m) starea de navigatie.
    5. Comandantul navei trebuie sa informeze imediat capitania portului sau serviciul Port Control competent despre orice schimbare in informatiile notificate ca urmare a prezentei anexe.

    ANEXA 2

                                  PROCEDURI
                      de dotare a navelor cu AIS si VDR

    I. Sistem de identificare automata (AIS)
    1. Nave construite la sau dupa 1 iulie 2002
    Nave de pasageri, indiferent de marime, si toate navele cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, construite la sau dupa 1 iulie 2002, care fac escala intr-un port romanesc si care trebuie sa aiba la bord echipamentul prevazut la art. 6 din anexa.
    2. Nave construite inainte de 1 iulie 2002
    Nave de pasageri, indiferent de marime, si toate navele cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, construite inainte de 1 iulie 2002, care fac escala intr-un port romanesc trebuie sa aiba la bord echipamentul prevazut la art. 6, in conformitate cu urmatorul program:
    a) nave de pasageri: nu mai tarziu de 1 iulie 2004;
    b) tancuri: nu mai tarziu de prima inspectie pentru siguranta echipamentului dupa 1 iulie 2004;
    c) nave, altele decat navele de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de 50.000 sau mai mare: nu mai tarziu de 1 iulie 2005;
    d) nave, altele decat nave de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de 10.000 sau mai mare, dar mai putin de 50.000: nu mai tarziu de 1 iulie 2005 sau, in ceea ce priveste navele angajate in voiajuri internationale, orice data mai devreme decisa in cadrul IMO;
    e) nave, altele decat navele de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar mai putin de 10.000: nu mai tarziu de 1 iulie 2006 sau, in ceea ce priveste navele angajate in voiajuri internationale, orice data mai devreme decisa in cadrul IMO;
    f) nave, altele decat nave de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, dar mai putin de 3.000: nu mai tarziu de 1 iulie 2007 sau, in ceea ce priveste navele angajate in voiajuri internationale, orice data mai devreme, decisa in cadrul IMO.
    Autoritatea Navala Romana poate scuti navele de pasageri cu un tonaj brut mai mic de 300, angajate in transport intern, de la aplicarea cerintelor privind AIS stabilite in aceasta anexa.

    II. Inregistrator al parametrilor de navigatie (VDR)
    1. Urmatoarele tipuri de nave trebuie, in masura in care ele fac escala intr-un port romanesc, sa fie dotate cu VDR raspunzand standardelor de performanta ale Rezolutiei IMO A.861(20) si standardelor de testare stabilite de Standardul nr. 61.996 al Comisiei Internationale de Electronica (IEC):
    a) nave de pasageri construite la sau dupa 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu de 1 iulie 2003;
    b) nave de pasageri Ro-Ro construite inainte de 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu de prima inspectie la sau dupa 1 iulie 2003;
    c) nave de pasageri, altele decat nave de pasageri Ro-Ro, construite inainte de 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu de 1 iulie 2004;
    d) navele, altele decat nave de pasageri, cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, construite la sau dupa 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu de 5 august 2002.
    2. Navele din urmatoarele clase si construite inainte de 1 iulie 2002, in masura in care ele fac escala intr-un port romanesc, trebuie sa fie dotate cu VDR raspunzand standardelor IMO:
    a) cargouri cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare nu mai tarziu de data fixata de catre IMO sau, in absenta unei decizii la IMO, nu mai tarziu de 1 ianuarie 2007;
    b) cargouri cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar pana la 20.000, nu mai tarziu de data fixata de IMO sau, in absenta unei decizii la IMO, nu mai tarziu de 1 ianuarie 2008.

    ANEXA 3

                              MESAJE ELECTRONICE

    1. ANR va dezvolta si va mentine infrastructura necesara pentru a permite transmiterea, receptia si conversia de date intre sisteme, va folosi sintaxa XML sau EDIFACT, bazata pe INTERNET sau facilitati de comunicatie X.400.
    2. ANR va dezvolta si va mentine, consultandu-se cu statele interesate, un manual de control interfata care descrie facilitatile sistemului in termeni ai continutului mesajului, functiile mesajului si relatia dintre mesaje. Functiile, sincronizarea mesajului, protocoalele de transfer de date si parametrii vor fi detaliate, va fi specificat continutul de date al functiilor cerute ale mesajului si vor fi descrise acele mesaje.
    3. Aceste proceduri si infrastructura vor incorpora, ori de cate ori este posibil, obligatiile de raportare si de schimb de informatii rezultand din Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 779/2002 privind instalatiile de receptie portuare pentru deseurile generate de nava si reziduurile marfii, precum si din alte prevederi legale in vigoare.

    ANEXA 4

                                    LISTA
de masuri pentru situatiile de pericol pentru siguranta navigatiei si protectia mediului, in conformitate cu art. 19 alin. (1)

    Atunci cand, ca urmare a unui incident ori accident sau in situatiile descrise la art. 17 alin. (1), o nava este afectata si ANR considera, in conformitate cu dreptul international, ca este necesar sa previna, sa limiteze sau sa indeparteze o amenintare iminenta si grava a apelor nationale, a activitatilor ce se desfasoara in acestea si a comunitatilor locale, a sigurantei altor nave si a echipajelor si pasagerilor acestora ori a protectiei mediului marin, ANR poate, printre altele:
    a) sa restrictioneze miscarea navei sau sa o directioneze sa urmeze o anumita ruta. Aceasta cerinta nu afecteaza raspunderea comandantului pentru manevrarea in siguranta a navei sale;
    b) sa someze in mod oficial comandantul navei pentru a lua masurile imediate si necesare de indepartare a pericolelor sau de incetare a activitatilor care pun in pericol mediul ori siguranta navigatiei;
    c) sa trimita o echipa de evaluare la bordul navei, care sa aprecieze gradul de risc, sa l sprijine pe comandant pentru remedierea situatiei si sa informeze autoritatile competente despre acestea;
    d) sa l instructioneze pe comandant sa intre intr un loc de refugiu in cazul unui pericol iminent sau sa dea dispozitiile necesare pentru ca nava sa fie pilotata ori remorcata.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 728/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 728 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu