ORDIN
Nr. 717 din 24 septembrie 2003
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind principiile ce
reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei
animalelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 704 din 8 octombrie 2003
In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata,
in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
vazand Referatul de aprobare nr. 151.077 din 1 septembrie 2003, intocmit de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara privind principiile ce reglementeaza
organizarea inspectiilor oficiale in domeniul nutritiei animalelor, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, precum
si institutele centrale de profil vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii lui.
Ministrul agriculturii, padurilor,
apelor si mediului,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORMA SANITARA VETERINARA
privind principiile ce reglementeaza organizarea inspectiilor oficiale in domeniul
nutritiei animalelor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta norma sanitara veterinara stabileste principiile ce
reglementeaza inspectiile oficiale in domeniul nutritiei animalelor.
(2) Prezenta norma sanitara veterinara se aplica fara a se aduce atingere
legislatiei nationale specifice, in special regulilor nationale la frontiera si
regulilor veterinare nationale.
Art. 2
(1) Pentru scopurile prezentei norme sanitare veterinare se vor aplica
urmatoarele definitii:
a) inspectie oficiala in domeniul nutritiei animalelor, denumita in cele ce
urmeaza inspectie, inseamna o inspectie a autoritatilor veterinare competente
pentru a verifica concordanta cu prevederile legislatiei nationale stabilite
de:
(i) Norma sanitara veterinara privind aditivii din furaje;
(ii) Norma sanitara veterinara privind limitele maxime admise pentru unele
substante si produse in furaje, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 294/2002, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 731 din 7 octombrie 2002;
(iii) Norma sanitara veterinara privind circulatia si utilizarea materiilor
prime furajere;
(iv) Norma sanitara veterinara privind circulatia furajelor combinate;
(v) Norma sanitara veterinara referitoare la unele produse utilizate pentru
nutritia animalelor;
(vi) Norma sanitara veterinara privind furajele destinate unor scopuri
nutritionale speciale;
(vii) orice alte reglementari din domeniul nutritiei animalelor pentru care
este elaborata prevederea ca inspectiile oficiale sa fie efectuate in
conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare;
b) control al documentelor - verificarea documentelor ce insotesc un produs
sau orice alta informatie furnizata privind produsul respectiv;
c) control de identitate - verificarea, doar prin inspectie vizuala, a
relatiei dintre documente, etichete si produse;
d) control fizic - un control al produsului insusi ce include, atunci cand
este necesar, prelevare de probe si testare de laborator;
e) produs destinat nutritiei animalelor sau produs - furaje pentru animale
sau orice substanta utilizata in nutritia animalelor;
f) autoritate competenta - autoritatea veterinara responsabila pentru
efectuarea controalelor oficiale in domeniul nutritiei animalelor;
g) intreprindere - orice intreprindere sau unitate ce produce ori fabrica
un produs sau care detine produsul intr-o faza intermediara inainte de
comercializare ori care comercializeaza produse;
h) punere in circulatie sau circulatie - detinerea oricarui produs destinat
nutritiei animalelor, in scopul vanzarii, incluzand oferirea pentru vanzare sau
orice alta forma de transfer, liber sau nu, catre o parte terta, precum si
vanzarea sau alte forme de transfer al acestuia.
(2) Definitiile prevazute de legislatia nationala pentru domeniul nutritiei
animalelor se vor aplica corespunzator.
Art. 3
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei dispune ca inspectiile sa
fie efectuate in conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare
veterinare.
(2) Produsele destinate exportului nu vor fi excluse de la inspectiile
efectuate in conformitate cu prevederile alin. (1).
Art. 4
(1) Inspectiile trebuie efectuate:
a) la intervale regulate;
b) in cazul in care este suspicionata o neconformitate;
c) folosind mijloace adecvate, pe masura obiectivului urmarit,
corespunzator riscurilor asteptate si experientei existente.
(2) Inspectiile vor cuprinde toate stadiile de productie si fabricatie,
stadiile intermediare anterioare comercializarii, care includ importul si
utilizarea acestor produse. Autoritatea veterinara competenta va stabili
etapele sau stadiile cele mai adecvate pentru efectuarea inspectiei.
(3) Ca regula generala, inspectiile trebuie sa fie efectuate fara o
avertizare prealabila.
(4) Inspectiile trebuie sa vizeze si controlul in domeniul produselor
interzise in nutritia animalelor.
Art. 5
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa puna in aplicare
un plan operational de contingenta, stabilind masurile ce trebuie sa fie
implementate fara intarziere, atunci cand un produs pentru nutritia animalelor
a fost gasit ca prezinta un risc serios pentru sanatatea publica, pentru
sanatatea animalelor sau pentru mediu. Planul de contingenta trebuie sa
specifice competentele si responsabilitatile autoritatilor competente
implicate, precum si modalitatile de informare. Autoritatea veterinara centrala
a Romaniei trebuie sa revizuiasca acest plan, in mod corespunzator, atunci cand
se fac modificari privind organizarea serviciilor de inspectie si pe baza
experientei castigate.
(2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa trimita Comisiei
Europene planul operational de contingenta intocmit si, de asemenea, orice
amendamente ale acestuia.
(3) Dupa examinarea planurilor operationale de contingenta de catre Comisia
Europeana, aceasta va putea solicita autoritatii veterinare centrale a Romaniei
amendamente care sa ofere garantii echivalente cu planurile de contingenta
comunitare. Pentru realizarea acestor obiective, autoritatea veterinara
centrala a Romaniei, in concordanta cu procedura legislativa nationala, poate
stabili linii directoare pentru a armoniza planul de contingenta national cu
planurile operationale de contingenta comunitare.
CAP. 2
Dispozitii privind importul din tari terte
Art. 6
Fara a aduce atingere prevederilor art. 4 alin. (1), autoritatea veterinara
centrala a Romaniei trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a se asigura
ca, atunci cand produsele sunt introduse pe teritoriul vamal al tarii noastre,
acestea sunt supuse de catre autoritatile veterinare competente unui control al
documentelor pentru fiecare lot si unor controale de identitate randomizate
pentru a se verifica:
a) natura acestora;
b) originea acestora;
c) destinatia acestora, pentru a se stabili procedura vamala ce le este
aplicabila.
Art. 7
(1) Pentru realizarea controalelor prevazute la art. 6, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei desemneaza anumite puncte de intrare pe
teritoriul Romaniei pentru tipuri variate de produse, in conformitate cu
procedura nationala.
(2) In acelasi scop autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate
solicita acordarea unui preaviz de sosire a produselor, la un anumit punct de
intrare pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu procedura nationala.
Art. 8
Autoritatea veterinara competenta, prin intermediul controalelor fizice
randomizate efectuate inainte de comercializare, trebuie sa se asigure de
conformitatea produselor. In acest sens, reguli detaliate pentru aplicarea
prevederilor prezentului articol vor fi elaborate in concordanta cu procedura
nationala.
Art. 9
(1) Daca dupa efectuarea controalelor se constata ca produsele nu
indeplinesc cerintele stabilite, autoritatea veterinara competenta va interzice
intrarea sau comercializarea lor in Romania si va dispune reexpedierea acestora
catre tara de origine. Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei va informa imediat Comisia Europeana despre
produsele respinse, indicand neconformitatile depistate.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), autoritatea veterinara
competenta poate autoriza efectuarea uneia dintre urmatoarele operatiuni, in
baza conditiilor stabilite de autoritatea veterinara centrala:
a) aducerea produselor la standarde conforme cerintelor nationale intr-un
termen limita ce trebuie determinat;
b) decontaminarea, atunci cand este cazul;
c) procesarea de o maniera potrivita;
d) utilizarea in alte scopuri;
e) distrugerea produselor.
(3) Autoritatea veterinara competenta trebuie sa se asigure ca operatiunile
prevazute la alin. (2) nu produc nici un efect advers asupra sanatatii publice,
sanatatii animalelor sau asupra mediului.
(4) Costurile induse de masurile aplicate conform alin. (1) si (2) trebuie
suportate de detinatorul produselor respective sau de reprezentantul sau legal.
Art. 10
(1) Dupa data aderarii la Uniunea Europeana, atunci cand autoritatea
veterinara competenta din Romania efectueaza controale pentru produsele care nu
sunt comercializate pe teritoriul Romaniei, controale potrivit prevederilor
art. 6 si, atunci cand este cazul, controale fizice, aceasta va furniza
persoanei interesate un document ce indica tipul de control efectuat si
rezultatul acestuia. Documentele comerciale vor contine o referire la acest
document. Aceasta nu va afecta dreptul statului membru al Uniunii Europene
destinatar al transportului sa efectueze controale randomizate privind
produsele.
(2) Vor fi adoptate un document standard si, atunci cand este cazul, reguli
detaliate pentru aplicarea prevederilor alin. (1), in conformitate cu procedura
nationala, pana la data de 31 decembrie 2003.
Art. 11
(1) In cazul in care pe teritoriul unei tari terte apar anumite probleme
care reprezinta un risc serios pentru sanatatea publica, sanatatea animalelor
sau pentru mediu, autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in functie de
gravitatea situatiei si in concordanta cu procedura nationala, trebuie sa ia de
indata urmatoarele masuri:
a) suspendarea activitatilor de import pentru produsele de pe intregul
teritoriu sau de pe o parte a teritoriului tarii terte respective ori din una ori
mai multe unitati de productie specifice si, atunci cand este cazul, din orice
tara de tranzit; si/sau
b) stabilirea unor conditii speciale pentru produse destinate importului in
Romania, provenite de pe intregul teritoriu sau de pe o parte a teritoriului
tarii respective.
(2) Totusi, in situatii de urgenta, autoritatea veterinara centrala a
Romaniei poate adopta provizoriu masurile la care se refera alin. (1).
Art. 12
(1) Atunci cand este necesar, pot fi efectuate inspectii la fata locului in
Romania, ca tara terta, ori in tari terte de unde se importa un anumit produs
in Romania. Cand inspectiile sunt efectuate in Romania, acestea sunt realizate
de experti ai Comisiei Europene si de experti ai autoritatii veterinare
centrale a Romaniei, pentru a verifica daca garantiile oferite privind
conditiile pentru productia si punerea in circulatie a produselor sunt cel
putin echivalente cu cele comunitare.
(2) Cheltuielile aferente inspectiilor prevazute la alin. (1), efectuate de
catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei, vor fi suportate de
Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului.
(3) Comisia Europeana va informa autoritatea veterinara centrala a Romaniei
despre rezultatele inspectiilor la care se refera alin. (1), efectuate in
Romania.
(4) Atunci cand este necesar, trebuie adoptate reguli detaliate pentru
aplicarea prevederilor prezentului articol, in concordanta cu procedura
nationala.
CAP. 3
Dispozitii privind comertul Romaniei cu statele membre
Art. 13
Produsele destinate exportului trebuie sa fie inspectate cu aceeasi atentie
ca cele destinate comercializarii pe propriul teritoriu.
SECTIUNEA 1
Controale la origine
Art. 14
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
autoritatea veterinara competenta efectueaza controale in intreprinderi de
profil, pentru a putea garanta ca acestea isi indeplinesc obligatiile, in baza
prevederilor nationale, si ca produsele destinate comercializarii indeplinesc
cerintele comunitare transpuse in legislatia nationala.
(2) In cazul suspicionarii faptului ca cerintele respective nu sunt
indeplinite, autoritatea veterinara competenta va efectua controalele adecvate
si va lua masurile necesare ce se impun.
SECTIUNEA a 2-a
Controale la destinatie
Art. 15
(1) Autoritatea veterinara competenta din Romania, ca tara de destinatie,
va controla conformitatea produselor cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. a)
prin intermediul unor controale randomizate nediscriminatorii, efectuate la
locul de destinatie. In mod particular si numai in masura in care este necesar
pentru efectuarea acestor controale randomizate la destinatie, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei poate solicita operatorilor sa raporteze, in avans,
autoritatii veterinare competente sosirea produselor. Autoritatea veterinara
centrala a Romaniei trebuie sa informeze Comisia Europeana atunci cand aceasta
impune aceasta masura.
(2) Atunci cand autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca tara de
tranzit sau de destinatie, detine informatii importante privind suspicionarea
unei neconformitati, poate dispune efectuarea de controale in timpul
transportului, pentru produsele aflate pe teritoriul sau.
Art. 16
(1) Daca in cadrul unui control efectuat la locul de destinatie sau in
timpul transportului autoritatea veterinara competenta stabileste existenta
unei neconformitati a produselor, in conformitate cu prevederile art. 2 alin.
(1) lit. a), aceasta trebuie sa ia masurile corespunzatoare si sa solicite
formal expeditorului, destinatarului sau oricarei alte persoane responsabile sa
efectueze, in baza conditiilor stabilite de autoritatea veterinara competenta,
una dintre urmatoarele operatiuni:
a) aducerea produselor la standarde conforme cerintelor nationale intr-un
termen limita ce trebuie determinat;
b) procesarea produselor inofensive, atunci cand este cazul; sau
c) procesarea in orice alta maniera adecvata;
d) utilizarea in alte scopuri;
e) reexpedierea catre tara de origine dupa informarea autoritatii
veterinare centrale a tarii in care se afla intreprinderea de origine;
f) distrugerea produselor.
(2) Costurile induse de masurile luate in conformitate cu prevederile alin.
(1) vor fi suportate de expeditor sau de orice alta persoana responsabila,
incluzand, atunci cand este cazul, destinatarul.
SECTIUNEA a 3-a
Cooperarea in cazul prezentei de neconformitati
Art. 17
(1) In cazul distrugerii, utilizarii pentru alte scopuri, reexpedierii
catre tara de origine sau prelucrarii produselor inofensive prevazute la art.
16 alin. (1), autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca tara de
destinatie, va putea contacta autoritatea competenta a statului membru din care
s-a expediat produsul. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, ca tara
terta de expediere, va lua toate masurile necesare si va putea notifica
autoritatii competente a tarii de destinatie despre natura si rezultatul
controalelor efectuate, deciziile luate si motivele care au stat la baza acestora.
(2) Daca statul de destinatie considera ca aceste masuri sunt inadecvate,
cele doua state vor cauta impreuna caile si mijloacele de remediere a
situatiei. Atunci cand se considera necesar, aceasta poate implica o inspectie
comuna la fata locului.
(3) Atunci cand controalele efectuate in conformitate cu prevederile art.
15 indica neregularitati repetate, autoritatea veterinara centrala a Romaniei,
ca tara de destinatie, trebuie sa informeze Comisia Europeana si celelalte
state membre ale Uniunii Europene despre aceasta.
Art. 18
(1) La cererea autoritatii veterinare centrale a Romaniei, ca tara de
destinatie, sau din proprie initiativa, tinand seama de natura
neregularitatilor stabilite, Comisia Europeana poate:
a) trimite reprezentanti la unitatea in cauza;
b) solicita statului membru de expediere sa intensifice controalele privind
produsele din unitatea respectiva, pentru a le asigura conformitatea cu
prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
(2) Comisia Europeana trebuie sa informeze autoritatea veterinara centrala
a Romaniei despre constatarile sale. In asteptarea constatarilor Comisiei
Europene, statul membru de expediere trebuie, daca este astfel solicitat de
catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei, sa intensifice controalele
privind produsele provenite din unitatea in cauza, iar autoritatea veterinara
centrala a Romaniei, ca tara de destinatie, poate sa intensifice controalele
pentru produsele provenite din aceeasi unitate.
SECTIUNEA a 4-a
Clauze de protectie
Art. 19
(1) In cazul in care un produs destinat nutritiei animalelor este de natura
sa prezinte un risc grav pentru sanatatea publica, pentru sanatatea animalelor
sau pentru mediu, care nu poate fi controlat in mod satisfacator cu ajutorul
masurilor luate, autoritatea veterinara centrala a Romaniei, actionand din
proprie initiativa sau la solicitarea Comisiei Europene, va adopta de indata,
in functie de gravitatea situatiei, urmatoarele masuri:
a) suspendarea punerii in circulatie pe teritoriul Romaniei, interzicerea
utilizarii in nutritia animalelor si sistarea exporturilor catre statele membre
ale Comunitatii Europene si tarile terte de produse provenind de pe intreg
teritoriul sau de pe o parte a teritoriului sau ori din una sau mai multe
intreprinderi; sau
b) stabilirea de conditii speciale pentru punerea in circulatie pe
teritoriul Romaniei, pentru utilizare in nutritia animalelor sau pentru export
catre tari membre ale Comunitatii Europene ori tari terte a produselor provenind
de pe intreg teritoriul, dintr-o parte a teritoriului sau ori din una sau mai
multe intreprinderi.
(2) In momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, in situatii de
urgenta, dupa adoptarea provizorie a celor prevazute la alin. (1), autoritatea veterinara
centrala a Romaniei informeaza in mod oficial Comisia Europeana si celelalte
state membre despre necesitatea de a lua masuri de protectie si, atunci cand
Comisia Europeana nu exprima o pozitie oficiala fata de notificarea autoritatii
veterinare centrale a Romaniei, aceasta poate adopta temporar masuri de
protectie cu privire la utilizarea sau punerea in circulatie a produsului in
cauza.
SECTIUNEA a 5-a
Inspectii in exploatatii
Art. 20
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei are acces liber la locurile unde
se realizeaza productia agricola utilizata pentru nutritia animala si la
locurile in care produsele pentru nutritie sunt fabricate sau utilizate, pentru
a putea efectua controalele necesare.
CAP. 4
Dispozitii privind sistemul de informatii pentru evaluarea riscurilor in
domeniul furajelor
Art. 21
(1) Persoanele responsabile pentru intreprinderile de furaje trebuie sa
informeze imediat autoritatile veterinare competente daca au dovezi ca un
transport de produse destinat nutritiei animalelor, introdus de aceste
intreprinderi pe teritoriul Romaniei, pus in circulatie sau detinut de acestea:
a) depaseste nivelurile maxime admise, stabilite prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 294/2002, peste care produsul nu
poate fi administrat ca atare in hrana animalelor sau amestecat cu alte
produse, de legislatia nationala; sau
b) nu este in conformitate cu una dintre prevederile la care se refera art.
2 alin. (1) lit. a) si datorita acelei neconformitati, luand in considerare
scopul pentru care acesta este destinat, prezinta un risc grav pentru sanatatea
publica, pentru sanatatea animalelor sau pentru mediu.
(2) Persoanele responsabile pentru intreprinderile implicate in nutritia animala
trebuie sa furnizeze toate detaliile ce permit identificarea precisa a oricarui
produs relevant sau a oricarui transport de produse si, pe cat posibil, o
descriere a riscului implicat de produsul sau produsele in cauza, precum si
toate informatiile disponibile, utile pentru realizarea trasabilitatii
produsului ori produselor respective.
(3) Acestea vor informa, de asemenea, autoritatile veterinare competente
despre orice masura luata pentru a preveni riscul pentru sanatatea publica,
pentru sanatatea animalelor sau pentru mediu, descriind aceasta masura.
(4) Persoanele care realizeaza monitorizarea sanatatii animalelor din
exploatatii, persoanele la care se refera Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 356/2001 pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare privind limitele maxime stabilite pentru reziduuri de pesticide,
reziduuri de medicamente de uz veterinar si pentru alti contaminanti in
produsele de origine animala, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 812 din 18 decembrie 2001, precum si persoanele responsabile pentru
laboratoarele care efectueaza analize de furaje au obligatia de a furniza
informatiile privind riscurile prezentate de produsele utilizate pentru
nutritia animalelor. Atunci cand este necesar, autoritatea veterinara
competenta trebuie sa aplice in aceste cazuri prevederile art. 9, 14 sau 16.
Art. 22
(1) Atunci cand autoritatea veterinara competenta detine informatii care
indica, pe baza evaluarii factorilor de risc, ca un transport de produse
destinat nutritiei animalelor prezinta un risc grav pentru sanatatea publica,
pentru sanatatea animalelor sau pentru mediu, aceasta va verifica informatiile
primite si, atunci cand este cazul, se va asigura ca sunt luate toate masurile
necesare, astfel incat produsele din transport sa nu fie utilizate in nutritia
animalelor, transportul fiind plasat sub restrictie si initiindu-se imediat
investigatiile necesare privind:
a) natura riscului si, atunci cand este cazul, nivelul substantelor nedorite;
b) originea posibila a substantelor nedorite sau a riscului, pentru a
evalua cat mai exact riscul.
(2) Atunci cand este necesar, evaluarea riscului va fi extinsa si pentru
alte transporturi ale aceluiasi produs sau pentru alte produse din lantul
furajer ori alimentar ce ar putea contine substante nedorite sau in privinta
carora ar putea exista un astfel de risc tinand cont de orice incorporare a
substantelor nedorite in alte produse pentru nutritia animalelor si posibila
reciclare a produselor periculoase in lantul furajer.
(3) Atunci cand exista un risc major de contaminare cu substante nedorite
se va actiona in conformitate cu prevederile alin. (1) si (2), iar autoritatea
veterinara competenta se va asigura ca produsele care contin substante nedorite
includ posibilitatea decontaminarii pentru a obtine produse lipsite de
nocivitate prin reprocesare sau distrugere, pentru a evita efectele daunatoare
pentru sanatatea publica, pentru sanatatea animalelor sau pentru mediu. Atunci
cand este posibil ca substante nedorite sau riscul unor astfel de substante sa
implice si alte activitati de transport ori lantul furajer sau alimentar, vor
fi identificate imediat si se vor pune sub control si alte transporturi de
produse considerate riscante. De asemenea, atunci cand este cazul, vor fi
identificate animalele vii furajate cu produse de risc si se vor aplica
masurile prevazute de Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 356/2001, asigurandu-se coordonarea intre serviciile relevante de
control, in scopul evitarii ca produsele de risc sa fie puse in circulatie si
pentru a se asigura aplicarea procedurilor de restrictionare a produselor deja
puse in circulatie.
Art. 23
(1) Atunci cand autoritatea veterinara competenta descopera ca un produs
pentru nutritia animalelor care a fost pus in circulatie pe teritoriul Romaniei
sau un produs originar dintr-o tara terta importat in Romania pentru a fi pus
in circulatie:
a) depaseste nivelurile maxime admise de Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 294/2002, peste care produsul nu poate fi
administrat ca atare in hrana animalelor sau amestecat cu alte produse
destinate nutritiei animalelor; sau
b) nu este in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) si
datorita acestei neconformitati si scopului pentru care acesta este destinat
prezinta un risc serios pentru sanatatea publica, pentru sanatatea animalelor
sau pentru mediu,
aceasta va informa imediat prin sistemul de alerta autoritatea veterinara centrala
a Romaniei sub forma notificarii oficiale. Autoritatea veterinara competenta va
furniza informatii suficiente pentru a se identifica produsele in cauza, pentru
a le realiza trasabilitatea sau a le pune sub control si, atunci cand este
cazul, pentru a identifica animalele vii furajate cu aceste produse,
specificand masurile de securitate preconizate sau deja luate, in scopul de a
permite autoritatii veterinare centrale a Romaniei sa informeze in mod
corespunzator Comisia Europeana dupa data aderarii.
(2) Dupa data aderarii la Uniunea Europeana, autoritatea veterinara
centrala a Romaniei va alerta de indata Comisia Europeana si va oferi
informatii despre orice masura ulterioara luata in privinta riscurilor
notificate, inclusiv va oferi informatii privind incetarea situatiei de risc.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va stabili si va pune in
functiune un sistem rapid de informatii, pe baza conditiilor stabilite in
conformitate cu programul national, in scopul urgentarii, transmiterii si
stabilirii modalitatilor de alerta la care se refera alin. (1) si informarii la
care se refera art. 9 alin. (1).
CAP. 5
Dispozitii finale referitoare la inspectii
Art. 24
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
inspectiile sunt efectuate in asemenea maniera incat sa nu intarzie livrarea
produselor si sa nu reprezinte obstacole nejustificate pentru comercializarea
acestora.
(2) Autoritatile sanitare veterinare responsabile pentru inspectii sunt
supuse confidentialitatii profesionale, dar aceasta prevedere nu afecteaza
posibilitatea autoritatilor veterinare competente de a furniza informatii
necesare pentru a se preveni un risc serios pentru sanatatea publica, pentru
sanatatea animalelor sau pentru mediu.
Art. 25
Fara a se aduce atingere prevederilor art. 18, experti ai Comisiei Europene
pot, in masura in care este necesar pentru controlul aplicarii uniforme a
prezentei norme sanitare veterinare, sa efectueze inspectii la fata locului in
Romania, in cooperare cu autoritatile veterinare competente ale Romaniei.
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va acorda expertilor toata asistenta
necesara pentru realizarea indatoririlor acestora.
Art. 26
(1) Atunci cand sunt prelevate produse pentru analiza, autoritatea
veterinara centrala a Romaniei trebuie sa adopte prevederi necesare pentru a se
asigura ca:
a) acele controale fac obiectul unei contraexpertize;
b) sunt pastrate probe de referinta oficial sigilate.
(2) Laboratoarele responsabile pentru efectuarea analizelor furajelor sau
materiilor furajere sunt laboratoarele sanitare veterinare de stat, celelalte
laboratoare sanitare veterinare, aprobate in conditiile legii, care vor putea
efectua analize oficiale si vor fi inscrise in lista oficiala de catre
autoritatea veterinara centrala a Romaniei. Aceasta trebuie sa se asigure ca
astfel de laboratoare sunt desemnate in functie de capacitatile lor si de
existenta unei dotari si a personalului instruit in acest sens.
(3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca
prelevarea de probe si analizele sunt efectuate in concordanta cu regulile
comunitare transpuse in legislatia nationala. In absenta metodelor si regulilor
comunitare, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa ia toate
masurile necesare pentru a se asigura ca inspectiile sunt efectuate:
a) in concordanta cu standardele recunoscute la nivel international;
b) in absenta unor astfel de standarde, in concordanta cu regulile stiintifice
nationale recunoscute.
(4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate adopta reguli
detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol in concordanta cu
procedura nationala.
Art. 27
Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa ia masurile necesare
pentru a se asigura ca toate prevederile prezentei norme sanitare veterinare
sunt aplicate integral, urmand sa fie stabilite sanctiuni precise pentru cazul
in care acestea nu sunt respectate. Asemenea sanctiuni trebuie sa fie eficace,
proportionale cu scopul acestora si trebuie sa aiba un efect protector
corespunzator.
Art. 28
(1) Dreptul de contestare impotriva deciziilor autoritatilor veterinare
competente nu va fi afectat de prevederile prezentei norme sanitare veterinare
atunci cand se descopera o incalcare a acestora, iar motivele pentru deciziile
luate trebuie sa fie comunicate operatorului in cauza sau reprezentantului sau.
(2) Daca operatorul in cauza sau reprezentantul sau solicita astfel
deciziile si motivele amintite, trebuie sa ii fie comunicate in scris, cu
detalii ale drepturilor de contestare pe baza legii, care ii sunt disponibile,
limitele de timp aplicabile acesteia si procedura.
Art. 29
Dupa intrarea in vigoare a prezentei norme sanitare veterinare si dupa
aderarea la Comunitatea Europeana, autoritatea veterinara centrala a Romaniei
va comunica Comisiei Europene in fiecare an:
a) autoritatea sau autoritatile veterinare competente, aria geografica si
sfera de competenta a acestora;
b) laboratorul sau laboratoarele la care se refera art. 26 alin. (2);
c) atunci cand este cazul, lista punctelor de intrare pe teritoriul
Romaniei la care se refera art. 7.
Art. 30
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa intocmeasca un
program national care stabileste masurile ce trebuie luate pentru realizarea
obiectivelor prezentei norme sanitare veterinare, program care trebuie sa ia in
considerare situatia specifica din Romania si sa prevada tipul si frecventa
inspectiilor, care trebuie sa fie efectuate cu regularitate.
(2) Inainte de data de 1 aprilie a fiecarui an, dupa aderarea la
Comunitatea Europeana, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va transmite
Comisiei Europene toate informatiile relevante cu privire la implementarea
programului la care se refera alin. (1), in timpul anului precedent, prezentate
sub forma unui raport anual, in concordanta cu un model ce va fi intocmit
urmandu-se procedura nationala, care va contine:
a) criteriile utilizate la intocmirea programului;
b) numarul si tipul de inspectii efectuate;
c) rezultatele inspectiilor, in special numarul si tipul neconformitatilor
descoperite;
d) masura luata atunci cand au fost descoperite neconformitati.
Art. 31
(1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, prin Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, poate adopta acte normative sau
prevederi administrative suplimentare prezentei norme sanitare veterinare
pentru a se asigura implementarea si conformitatea cu prevederile acesteia.
(2) Autoritatea veterinara competenta va dispune masurile necesare si va
sanctiona, potrivit legii, orice incalcare a prevederilor prezentei norme
sanitare veterinare.
(3) Atunci cand autoritatea veterinara centrala a Romaniei adopta cele
mentionate la alineatele precedente, trebuie sa faca referire expresa la
prezenta norma sanitara veterinara.