Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.69 din 02.02.2012

pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române RACR-CPPZI „Cerinţe privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental“, ediţia 1/2011
ACT EMIS DE: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 117 din 15 februarie 2012



SmartCity1

Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 12 şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă română RACR-CPPZI „Cerinţe pentru proiectarea procedurilor de zbor instrumental“, ediţia 1/2011, prevăzută în anexa care face parte din prezentul ordin. Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu data de 1 mai 2012. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Daniela Boagiu ANEXĂREGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR-CPPZI „Cerinţe privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental“, ediţia 1/2011 Preambul 1. Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Codul aerian civil), prin actele normative interne din domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte. 2. Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta, precum şi cu prevederile convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementări aeronautice civile române. 3. În conformitate cu prevederile Codului aerian civil şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), în calitatea sa de autoritate de stat, asigură direct ori prin delegare de competenţă unor organisme tehnice specializate, instituţii publice sau, după caz, societăţi comerciale autorizate elaborarea şi punerea în aplicare a reglementărilor aeronautice corespunzătoare, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice civile şi conexe. 4. În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome „Autoritatea Aeronautică Civilă Română“ ca autoritate naţională de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilă, la nivel naţional, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, în calitatea sa de autoritate naţională de supervizare, asigură aplicarea reglementărilor aeronautice naţionale şi supravegherea respectării lor de către persoanele juridice şi fizice, române sau străine, care desfăşoară activităţi aeronautice civile ori proiectează sau execută produse şi servicii pentru aviaţia civilă pe teritoriul României, precum şi de către cele care execută prevederile înţelegerilor şi acordurilor aeronautice internaţionale la care statul român este parte. 5. Prezenta reglementare stabileşte cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească şi pe care trebuie să le aplice organizaţiile care desfăşoară activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în Regiunea de Informare a Zborurilor Bucureşti (FIR Bucureşti). Documentul conţine totodată prevederi aplicabile AACR, în calitatea sa de organism care aprobă procedurile de apropiere instrumentală, conform art. 4 pct. 4.7 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Aeronautice Civile Române, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificările şi completările ulterioare. 6. Prezenta reglementare transpune la nivel naţional prevederi cuprinse în Doc. OACI 8168, vol. 2, partea I secţiunea a 2-a cap. 4 „Asigurarea calităţii“, Doc. OACI 9906, vol. 1 „Sistemul de asigurarea calităţii proiectării procedurilor de zbor“, cap. 6 „Procesul procedurii de zbor instrumental“. 7. Prezenta reglementare a fost elaborată în conformitate cu prevederile actelor normative naţionale şi ale tratatelor şi convenţiilor internaţionale privind aviaţia civilă la care România este parte. Prevederile conţinute în prezenta reglementare se aplică tuturor persoanelor juridice, române sau străine, care desfăşoară activităţi aeronautice civile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti. 8. În baza atribuţiilor care îi revin în conformitate cu prevederile art. 4 pct. 4.7 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Aeronautice Civile Române, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificările şi completările ulterioare, AACR aprobă procedurile de apropiere instrumentală. În acest scop, AACR verifică modul în care organizaţiile care proiectează proceduri de zbor instrumental se conformează cu cerinţele stabilite atât în prezenta reglementare, cât şi în alte reglementări şi acte normative aplicabile. 9. Organizaţiile de proiectare care proiectează proceduri de zbor instrumental ce sunt implementate în FIR Bucureşti trebuie să dispună de capabilităţile necesare şi trebuie să se conformeze cerinţelor de siguranţă şi calitate aplicabile proiectării şi implementării procedurilor de zbor instrumental. Capitolul IGeneralităţi 1.1. Scop 1.1.1. Prezenta reglementare stabileşte cerinţele aplicabile organizaţiilor care desfăşoară activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti, în scopul asigurării siguranţei traficului aerian în acest spaţiu aerian. 1.1.2. Cerinţele prevăzute se referă la sistemul de management al calităţii, la definirea şi documentarea proceselor de proiectare, resursele necesare, competenţa proiectanţilor, precum şi la calitatea datelor aeronautice. 1.1.3. Pentru atingerea acestui scop, organizaţiile care desfăşoară activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti trebuie să îndeplinească întocmai cerinţele prevăzute în prezenta reglementare. 1.2. Aplicabilitate 1.2.1. Cerinţele prevăzute în prezenta reglementare se aplică organizaţiilor care desfăşoară activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti, furnizorilor de servicii de navigaţie aeriană, organizaţiilor care furnizează informaţii/date aeronautice necesare în activitatea de proiectare, precum şi altor organizaţii care furnizează servicii în sprijinul acestei activităţi. 1.3. Definiţii şi abrevieri 1.3.1. În sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii: 1. acceptat/acceptabil - indicaţie pozitivă despre anumite subiecte şi propuneri pe care AACR le consideră compatibile cu scopul propus; 2. asigurarea calităţii - parte a managementului calităţii concentrată pe furnizarea încrederii că cerinţele referitoare la calitate vor fi îndeplinite (SR EN ISO 9000); 3. baza AIS - orice document pe suport hârtie sau în format digital care conţine informaţii/date aeronautice conforme cu cerinţele de calitate specificate şi care sunt destinate prelucrării şi emiterii sub forma elementelor Pachetului integrat de informare aeronautică (PIAC-BA); 4. facilităţi - baza materială asociată domeniului de activitate care face obiectul autorizării unei organizaţii ca agent aeronautic civil; 5. furnizor AIS - organizaţie certificată în vederea furnizării serviciului de informare aeronautică în conformitate cu prevederile Reglementării Aeronautice Civile Române RACR-AIS „Serviciul de informare aeronautică“, ediţia 2/2008, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008, cu modificările şi completările ulterioare (PIAC-BA); 6. integritate (cu referire la date aeronautice) - grad de siguranţă că o dată aeronautică şi valoarea ei nu au fost pierdute sau alterate din momentul când data respectivă a fost creată ori amendată în mod autorizat; 7. înregistrare - document prin care se declară rezultate obţinute sau se furnizează dovezi ale activităţilor realizate (SR EN ISO 9000); NOTA 1 - Înregistrările pot fi utilizate, de exemplu, pentru a documenta trasabilitatea şi pentru a furniza dovada verificării, acţiunii preventive şi a acţiunii corective. NOTA 2 - În general, înregistrările nu trebuie supuse controlului reviziilor. 8. managementul calităţii - activităţi coordonate pentru a orienta şi a controla o organizaţie în ceea ce priveşte calitatea (SR EN ISO 9000); NOTĂ - În general, orientarea şi controlul referitoare la calitate includ stabilirea politicii referitoare la calitate şi a obiectivelor calităţii, planificarea calităţii, controlul calităţii, asigurarea calităţii şi îmbunătăţirea calităţii. 9. memoriu de prezentare - document cuprinzând informaţii detaliate despre organizaţie (modul de constituire, obiectul de activitate, organizare, resurse, sistemul de management al calităţii, activitatea prezentă şi de perspectivă etc.); 10. organizaţie - persoană juridică independentă sau compartiment/structură specializată al/a unei persoane juridice, constituit/constituită în scopul îndeplinirii unor activităţi/sarcini specifice; 11. organizaţie de proiectare - organizaţie care efectuează activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental; 12. proiectant (designer) - persoană pregătită/calificată corespunzător pentru a efectua activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental; 13. proces - ansamblu de activităţi corelate sau în interacţiune care transformă elemente de intrare în elemente de ieşire (SR EN ISO 9000); NOTA 1 - În general, elementele de intrare într-un proces sunt elemente de ieşire ale altor procese. NOTA 2 - În general, procesele dintr-o organizaţie (pct. 3.3.1) sunt planificate şi se desfăşoară în condiţii controlate pentru a adăuga valoare; 14. procedură - mod specificat de efectuare a unei activităţi sau a unui proces (SR EN ISO 9000); NOTA 1 - Procedurile pot fi documentate sau nedocumentate. NOTA 2 - Atunci când o procedură este documentată, se utilizează frecvent termenul „procedură scrisă“ sau „procedură documentată“. Documentul care conţine o procedură poate fi denumit „document-procedură“. 15. proiectul procedurilor de zbor - documentaţia completă care cuprinde toate consideraţiile, ipotezele şi aspectele utilizate în proiectarea unei proceduri de zbor instrumental; 16. procesul de proiectare a procedurilor de zbor (procesul FDP) - procesul asociat proiectării procedurilor de zbor instrumental prin care este creată sau modificată o procedură de zbor instrumental; 17. procedura de zbor instrumental - descrierea unor serii predeterminate de manevre (în/de zbor) executate prin referinţă la instrumentele de zbor şi care sunt publicate în format electronic sau pe suport hârtie; 18. procesul procedurii de zbor instrumental (procesul IFP) - procesul principal care cuprinde toate activităţile începând cu colectarea datelor necesare proiectării şi până la publicarea unei proceduri de zbor instrumental; 19. securitate aeronautică - ansamblu de măsuri, resurse materiale şi forţe umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de intervenţie ilicită; 20. siguranţa zborului - capacitate a activităţii aeronautice constând în evitarea afectării sănătăţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale; 21. sistem de management - sistem prin care se stabilesc politica şi obiectivele şi prin care se realizează acele obiective (SR EN ISO 9000); NOTĂ - Un sistem de management al unei organizaţii poate include diferite sisteme de management, cum ar fi un sistem de management al calităţii, un sistem de management financiar sau un sistem de management al mediului. 22. sistemul de management al calităţii - sistem de management prin care se orientează şi se controlează o organizaţie în ceea ce priveşte calitatea (SR EN ISO 9000); 23. trasabilitate - abilitatea de a reconstitui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare (SR EN ISO 9000). NOTĂ - Atunci când este luat în considerare un produs, trasabilitatea se poate referi la: originea materialelor şi componentelor;istoricul procesării;distribuţia şi localizarea produsului după livrare.1.3.2. Ceilalţi termeni specifici utilizaţi în prezenta reglementare corespund definiţiilor din Codul aerian civil în vigoare. 1.4. Abrevieri uzuale utilizate în prezenta reglementare
AACR - Autoritatea Aeronautică Civilă Română
AIS - Serviciul de informare aeronautică
alin. - alineat
ATM - Managementul traficului aerian
ATS - servicii de trafic aerian
BA - baze de informare aeronautică
CRM - model de risc de coliziune (Collision Risk Model)
Doc. - Document
FDP - procesul de proiectare a procedurilor de zbor
HA - hărţi aeronautice
IFP - procesul procedurii de zbor instrumental
ILS - sistem de aterizare după instrumente
OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale
MTI - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
pct. - punct
PIAC - proceduri şi instrucţiuni de aeronautică civilă
RACR - reglementări aeronautice civile române
SR EN ISO 9000 - Standard român „Sisteme de management al calităţii. Principii şi vocabular“
SR EN ISO 9001 - Standard român „Sisteme de management al calităţii. Cerinţe“

1.5. Referinţe 1. Reglementarea Aeronautică Civilă Română RACR-AIS „Serviciul de informare aeronautică“, ed. 2/2008, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008, cu modificările şi completările ulterioare (RACR-AIS); 2. Reglementarea Aeronautică Civilă Română RACR-HA „Hărţi aeronautice“, ed. 2/2008, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 673/2008, cu modificările şi completările ulterioare (RACR-HA); 3. PIAC-BA „Emiterea bazelor de informare aeronautică“ (PIAC-BA), ed. 1/2009, amendată; 4. Proceduri de navigaţie aeriană - Operarea aeronavelor (Doc. OACI 8168), vol. 2, ed. 5/2006, inclusiv amendamentul nr. 2 din 2008; 5. Manualul OACI pentru asigurarea calităţii în proiectarea procedurilor de zbor (Doc. OACI 9906); 6. Manualul OACI pentru utilizarea modelului de risc asupra coliziunii pentru operaţiunile ILS (Doc. OACI 9274); 7. Manualul OACI pentru construcţia procedurilor de navigaţie aeriană (Doc. OACI 9368); 8. Manualul de navigaţie bazată pe cerinţe de performanţă PBN (Doc. OACI 9613), ed. 3/2008; 9. Manualul OACI pentru proceduri de aşteptare, (Doc. OACI 9371); 10. Manualul OACI pentru operare simultană pe piste paralele sau aproape paralele (Doc. OACI 9643), ed. 1/2004; 11. Manualul OACI pentru WGS-84 (Doc. OACI 9674); 12. Manualul OACI pentru managementul siguranţei (Doc. OACI 9859), ed. 2/2009; 13. Manualul OACI pentru testarea/verificarea mijloacelor de radionavigaţie (Doc. OACI 8071), vol. 1, cap. 8, ed. 4/2000; 14. Manualul OACI RNP AR (Doc. OACI 9905), ed. 1/2009; 15. Regulamentul (UE) nr. 73/2010 din 26 ianuarie 2010 de stabilire a cerinţelor de calitate a datelor aeronautice şi informaţiilor aeronautice pentru Cerul unic european; 16. Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, republicată, cu modificările ulterioare. Capitolul IICerinţe pentru desfăşurarea activităţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental 2.1. Cerinţe generale 2.1.1. Activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental poate fi desfăşurată doar de organizaţiile de proiectare, persoane juridice, care au inclusă această activitate în obiectul de activitate declarat şi înregistrat legal. 2.1.2. În scopul asigurării siguranţei zborului şi al îndeplinirii cerinţelor privind managementul calităţii proiectării procedurilor de zbor instrumental, organizaţia de proiectare trebuie să deţină resurse tehnice adecvate şi resurse umane competente. 2.1.3. Organizaţia de proiectare trebuie să deţină capacitatea financiară necesară pentru susţinerea activităţii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, corelată cu tipul şi volumul activităţii/activităţilor. 2.2. Cerinţe privind sistemul de management al calităţii 2.2.1. Organizaţiile de proiectare care desfăşoară activităţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti trebuie să îşi organizeze, să îşi conducă şi să execute activităţile pe baza sistemului de management al calităţii implementat la nivelul întregii organizaţii şi certificat conform SR EN ISO 9001 sau altui standard echivalent. 2.2.2. În scopul îndeplinirii cerinţelor de siguranţă a zborului, organizaţiile de proiectare trebuie să implementeze în cadrul sistemului de management al calităţii două procese, un proces de nivel general şi un proces specific. 2.2.3. Procesul de nivel general, denumit procesul procedurilor de zbor instrumental (procesul IFP), cuprinde toate activităţile începând cu etapa de iniţiere şi până la etapa de publicare/implementare a procedurilor, inclusiv a modificărilor la acestea. 2.2.4. Procesul specific de proiectare, denumit procesul de proiectare a procedurilor de zbor instrumental (procesul FPD), cuprinde toate activităţile care se desfăşoară în etapa de proiectare a procedurilor de zbor instrumental. 2.2.5. Prevederi referitoare la etapele şi modul de desfăşurare a proceselor IFP şi FPD, precum şi la responsabilităţile şi răspunderile celor implicaţi în aceste procese sunt cuprinse în proceduri şi instrucţiuni specifice elaborate de autoritatea de supervizare a siguranţei zborurilor. 2.2.6. Sistemul de management al calităţii menţionat la pct. 2.2.1 trebuie să asigure îndeplinirea cerinţelor cuprinse în prezenta reglementare şi în alte reglementări aplicabile referitoare la următoarele aspecte: a)standardele de proiectare utilizate în cadrul procesului FPD; b)calitatea informaţiilor/datelor aeronautice utilizate; c)trasabilitatea informaţiilor/datelor aeronautice utilizate în sau rezultate din activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental; d)controlul activităţilor de proiectare, verificare şi validare; e)asigurarea competenţei şi pregătirii recurente a personalului de proiectare; f)colectarea/achiziţionarea şi transferul informaţiilor/datelor aeronautice utilizate în sau rezultate din activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental; g)resursele software şi hardware utilizate în proiectare; h)controlul şi actualizarea documentaţiei de proiectare şi de referinţă (reglementări, standarde, manuale etc.).2.2.7. Organizaţiile care furnizează informaţii/date, inclusiv date de teren şi obstaculare, ce sunt utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental trebuie să aibă implementat un sistem de management al calităţii certificat SR EN ISO 9001 la nivelul întregii organizaţii. 2.2.8. Prevederi referitoare la datele de teren şi obstaculare şi la cerinţele aplicabile acestora sunt cuprinse în RACR-AIS şi RACR-HA, ediţiile în vigoare. 2.2.9. Organizaţia de proiectare trebuie să deţină reglementările aeronautice naţionale şi internaţionale (standarde, norme, manuale, specificaţii, alte publicaţii tehnice de specialitate) aplicabile pentru activităţile de bază pe care le desfăşoară. 2.2.10. Organizaţia de proiectare trebuie să identifice şi să implementeze măsurile necesare în scopul eliminării neconformităţilor constatate ca urmare a verificărilor efectuate de autoritatea de supervizare a siguranţei zborurilor în scopul aprobării procedurilor de zbor instrumental. 2.3. Cerinţe privind siguranţa 2.3.1. Organizaţia de proiectare trebuie să implementeze un sistem de management al siguranţei sau proceduri de management al siguranţei care să asigure identificarea, evaluarea şi atenuarea sau eliminarea riscurilor privind siguranţa traficului aerian generate de activităţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental. 2.3.2. Organizaţia de proiectare trebuie să efectueze evaluarea de siguranţă a proiectării procedurilor de zbor. 2.3.3. Evaluarea de siguranţă trebuie să aibă în vedere aplicarea metodelor şi procedurilor de proiectare a procedurilor de zbor, începând cu etapa de analizare şi acceptare a solicitării clientului, analizarea aspectelor de proiectare, utilizarea standardelor de proiectare aplicabile, prelucrarea datelor aeronautice utilizate în procesul de proiectare, verificarea şi validarea etapelor de proiectare şi transmiterea în vederea publicării în documentele de informare aeronautică. 2.3.4. Furnizorul de servicii de trafic aerian certificat (furnizor ATS), în colaborare cu organizaţia de proiectare, trebuie să efectueze evaluarea de siguranţă a implementării procedurilor de zbor instrumental prin evaluarea influenţei asupra procedurilor de zbor instrumental existente la aerodromul specificat şi la aerodromurile din vecinătate, evaluarea complexităţii şi încărcării controlorului de trafic aerian, precum şi prin evaluarea influenţei asupra tuturor aspectelor care privesc furnizarea serviciului ATS. 2.3.5. Furnizorul ATS trebuie să realizeze evaluarea de siguranţă a impactului implementării procedurilor de zbor instrumental asupra sistemului ATM, în conformitate cu reglementările naţionale aplicabile. 2.3.6. Furnizorul ATS şi organizaţia de proiectare trebuie să realizeze evaluarea de siguranţă prin consultarea tuturor organizaţiilor implicate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental, precum şi a organizaţiilor care influenţează sau sunt afectate de implementarea procedurilor proiectate (operatori aerieni, furnizori de date aeronautice, administratori aeroportuari etc.). 2.3.7. Prevederi referitoare la evaluarea de siguranţă în cazul proiectării şi implementării procedurilor de zbor instrumental sunt cuprinse în proceduri şi instrucţiuni specifice elaborate de autoritatea de supervizare a siguranţei zborurilor. 2.4. Cerinţe privind resursele hardware şi software 2.4.1. Organizaţia de proiectare trebuie să dispună de resursele hardware şi software adecvate pentru desfăşurarea activităţilor de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental. 2.4.2. Organizaţia de proiectare trebuie să implementeze proceduri documentate de validare a aplicaţiilor software pe care le utilizează în proiectarea procedurilor de zbor instrumental. 2.4.3. Organizaţia de proiectare trebuie să valideze aplicaţiile software înainte de utilizarea acestora în proiectarea procedurilor de zbor instrumental. 2.4.4. Organizaţia de proiectare trebuie să întocmească şi să menţină actualizată documentaţia tehnică şi manualele de utilizare corespunzătoare resurselor software şi hardware pe care le utilizează în proiectarea procedurilor de zbor instrumental. 2.4.5. Validarea aplicaţiilor software utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental se face în conformitate cu prevederile Doc. OACI 9906, vol. 3. 2.5. Cerinţe privind informaţiile/datele 2.5.1. Organizaţia de proiectare trebuie să procure informaţiile/datele necesare proiectării procedurilor de zbor instrumental. 2.5.2. Organizaţia de proiectare trebuie să utilizeze în proiectarea procedurilor de zbor instrumental informaţii/date ce au fost coordonate şi aprobate înaintea utilizării de către: furnizorul ATS, administratorul aeroportului unde vor fi implementate procedurile, organizaţia/organizaţiile care furnizează date de teren şi obstaculare. 2.5.3. Informaţiile/Datele utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental sau rezultate din această activitate trebuie să îndeplinească cerinţele privind calitatea datelor (acurateţe, integritate, rezoluţie) specificate în RACR-HA şi RACR-AIS, ediţiile în vigoare. 2.5.4. Informaţiile/Datele utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental trebuie să fie actuale, complete şi adecvate scopului. 2.5.5. Organizaţiile de proiectare şi organizaţiile care furnizează informaţii/date necesare proiectării trebuie să asigure trasabilitatea informaţiilor/datelor. 2.5.6. Organizaţia de proiectare sau furnizorul ATS trebuie să procure datele obstaculare de la furnizorul AIS sau de la agenţii aeronautici civili autorizaţi de AACR pentru efectuarea măsurătorilor topografice. 2.5.7. Organizaţia de proiectare sau furnizorul ATS trebuie să procure datele de teren de la agenţi aeronautici civili autorizaţi pentru efectuarea măsurătorilor topografice sau de la alte organizaţii autorizate de autoritatea naţională în domeniul cadastrului. 2.5.8. Organizaţia de proiectare trebuie să verifice şi să valideze informaţiile/datele utilizate sau rezultate din proiectare pentru a stabili dacă acestea îndeplinesc cerinţele privind calitatea datelor (acurateţe, rezoluţie, integritate şi trasabilitate) şi cerinţele privind sistemul geodezic de referinţă prevăzute în RACR-AIS, ediţia în vigoare, precum şi în alte reglementări aplicabile. 2.5.9. Transferul digital al datelor utilizate în sau rezultate din proiectare trebuie realizat cu respectarea cerinţelor privind calitatea datelor, prevăzute în RACR-AIS, ediţia în vigoare. 2.5.10. Organizaţia de proiectare trebuie să implementeze proceduri documentate de control al documentaţiei de proiectare, precum şi al altor documente relevante pe care le utilizează în sau care rezultă din activităţile de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental. 2.5.11. Organizaţiile care furnizează date de teren şi obstaculare utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental poartă întreaga răspundere pentru acurateţea acestora. 2.6. Cerinţe privind competenţa personalului 2.6.1. Organizaţia de proiectare trebuie să dispună de personal care are cunoştinţele necesare, aptitudinile şi experienţa adecvată pentru a putea desfăşura activităţile de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental. 2.6.2. Organizaţia de proiectare trebuie să identifice şi să documenteze cerinţele de competenţă, inclusiv nivelurile de competenţă şi experienţă specifice tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiectează. 2.6.3. Organizaţia de proiectare trebuie să stabilească şi să implementeze programe de pregătire iniţială/calificare şi pregătire recurentă a proiectanţilor de proceduri pentru a asigura menţinerea nivelului de competenţă corespunzător tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiectează sau verifică. 2.6.4. Organizaţia de proiectare trebuie să asigure pregătirea iniţială a proiectanţilor în scopul obţinerii de către aceştia a calificării necesare proiectării unui tip specific de proceduri de zbor instrumental. 2.6.5. Organizaţia de proiectare trebuie să asigure elaborarea şi desfăşurarea programelor de pregătire iniţială în scopul: a)dobândirii de către participant/proiectant a cunoştinţelor necesare privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental conform standardelor de proiectare prevăzute în Doc. OACI 8168, vol. 2, Doc. OACI 9613, precum şi în alte documente OACI relevante; b)obţinerii de către participant/proiectant a deprinderilor/ abilităţilor necesare în activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.2.6.6. Organizaţia de proiectare trebuie să asigure desfăşurarea programelor de pregătire recurentă a proiectanţilor în scopul: a)actualizării şi/sau extinderii cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare în proiectarea categoriilor de proceduri de zbor instrumental pentru care aceştia deţin calificarea; b)dobândirii de cunoştinţe necesare ca urmare a introducerii unor noi prevederi sau modificării prevederilor referitoare la cerinţele şi standardele de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.2.6.7. Pregătirea iniţială şi recurentă a proiectanţilor de proceduri trebuie să cuprindă absolvirea cursurilor de proiectare a procedurilor de apropiere instrumentală, utilizând standardele de proiectare cuprinse în Doc. OACI 8168, vol. 2, Doc. OACI 9613 şi în alte documente OACI relevante. 2.6.8. Personalul implicat în activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental trebuie să cunoască şi să respecte cerinţele prevăzute în reglementările naţionale şi internaţionale aplicabile. 2.6.9. Competenţa proiectanţilor de proceduri trebuie evaluată de către AACR în cursul procesului de aprobare a procedurilor de zbor instrumental şi are în vedere evaluarea nivelului de cunoştinţe, a aptitudinilor şi a experienţei acestora. 2.6.10. În scopul evaluării competenţei proiectanţilor de proceduri, AACR: a)analizează documentaţia de pregătire iniţială şi recurentă a proiectanţilor pentru a stabili dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute în prezenta reglementare; b)analizează experienţa proiectanţilor implicaţi în activităţile de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental.2.6.11. Prevederile Doc. OACI 9906, vol. 2, constituie cerinţe aplicabile în ce priveşte pregătirea personalului de proiectare a procedurilor de zbor instrumental. 2.7. Cerinţe privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental 2.7.1. Organizaţia de proiectare trebuie să se asigure că procedurile de zbor instrumental pe care le proiectează îndeplinesc cerinţele şi criteriile prevăzute în reglementările şi standardele aplicabile, cerinţele furnizorului ATS, ale aeroportului unde vor fi implementate, ale aeroporturilor afectate, precum şi ale operatorilor aerieni. 2.7.2. Organizaţia de proiectare trebuie să implementeze proceduri documentate pentru controlul activităţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, inclusiv al activităţilor de verificare şi validare a etapelor de proiectare. 2.7.3. Organizaţia de proiectare trebuie să proiecteze procedurile de zbor instrumental implementate în FIR Bucureşti utilizând standardele de proiectare cuprinse în: a)Doc. OACI 8168, vol. 2, ed. 5/2006, inclusiv amendamentul nr. 2 din 2008; b)Doc. OACI 9613, ed. 3/2008; c)alte documente OACI aplicabile.2.7.4. Organizaţia de proiectare trebuie să se asigure că validarea şi verificarea etapelor de proiectare sunt efectuate de către personalul din cadrul organizaţiei care are competenţa adecvată/corespunzătoare. 2.7.5. Organizaţia de proiectare trebuie să se asigure că verificarea şi validarea etapelor de proiectare se efectuează de alţi proiectanţi în afara celor care proiectează procedurile de zbor instrumental. 2.7.6. Organizaţia de proiectare trebuie să păstreze şi să actualizeze documentaţia referitoare la standardele de proiectare utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental. 2.8. Cerinţe privind documentaţia de proiectare 2.8.1. Organizaţia de proiectare trebuie să întocmească, să păstreze şi să actualizeze documentaţia de proiectare corespunzătoare tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiectează. 2.8.2. Documentaţia de proiectare trebuie să cuprindă: a)documentaţia necesară pentru publicarea în Publicaţia de informare aeronautică - AIP România, conform RACR-AIS, RACR-HA şi PIAC-BA, ediţiile în vigoare; b)documentaţia necesară pentru asigurarea transparenţei în ce priveşte standardele, detaliile şi ipotezele considerate în activitatea de proiectare propriu-zisă, inclusiv informaţiile/datele aeronautice utilizate în proiectare. Documentaţia trebuie să conţină informaţii/date referitoare la:1. obstacolele semnificative pentru fiecare segment al procedurii; 2. restricţiile de mediu considerate în proiectare; 3. evaluarea infrastructurii; 4. restricţiile de spaţiu aerian; 5. cauzele modificării procedurilor în vigoare; 6. cerinţele furnizorului ATS certificat; 7. alte aspecte sau cerinţe avute în considerare în procesul de proiectare; c)documentaţia suplimentară necesară verificării şi validării procedurilor de zbor instrumental la sol şi în zbor.2.8.3. Organizaţia de proiectare trebuie să păstreze documentaţia de proiectare actualizată şi completă. Capitolul IIIAprobarea procedurilor de zbor instrumental 3.1. Generalităţi 3.1.1. Procedurile de zbor instrumental noi sau modificate trebuie aprobate de AACR înainte de publicarea acestora în documentele de informare aeronautică de către furnizorul AIS certificat de AACR. 3.1.2. Aprobarea de către AACR a procedurilor de zbor instrumental atestă că: a)organizaţia de proiectare dispune de capacitatea necesară şi îndeplineşte cerinţele prevăzute în prezenta reglementare şi în alte reglementări aplicabile; b)organizaţia de proiectare a proiectat procedurile de zbor instrumental respectând cerinţele menţionate la pct. 2.7; c)procedurile de zbor instrumental supuse aprobării AACR îndeplinesc cerinţele de siguranţă şi de calitate prevăzute în prezenta reglementare şi în alte reglementări aplicabile.3.1.3. În cadrul procesului de aprobare, AACR verifică dacă organizaţia de proiectare: a)are capabilitatea de a desfăşura activităţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental conform cerinţelor aplicabile; b)se conformează cerinţelor de siguranţă a traficului aerian; c)are asigurat un management adecvat, compatibil cu cerinţele legislaţiei naţionale şi ale reglementărilor aeronautice în vigoare; d)a implementat un sistem de management al calităţii certificat conform SR EN ISO 9001 sau altui standard echivalent; e)deţine capacitatea financiară, tehnică şi profesională/umană impusă de specificul şi amploarea activităţii de proiectare pe care o desfăşoară; f)îndeplineşte cerinţele privind calitatea datelor (acurateţe, integritate, rezoluţie) specificate în RACR-AIS, ediţia în vigoare; g)a proiectat procedurile de zbor instrumental utilizând standardele de proiectare menţionate la pct. 2.7.3; h)îndeplineşte cerinţele aplicabile documentaţiei de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.3.2. Etapele procesului de aprobare 3.2.1. Procesul de aprobare cuprinde următoarele etape: a)solicitarea aprobării procedurilor de zbor instrumental; b)verificarea documentaţiei (denumită în continuare documentaţia de aprobare) menţionate la pct. 3.3.2; c)aprobarea/respingerea procedurilor de zbor instrumental.3.2.2. Durata procesului de aprobare este de 15 zile lucrătoare de la data depunerii la sediul AACR a documentaţiei de aprobare. 3.2.3. Această perioadă se prelungeşte cu intervalele de timp în care solicitantul se conformează cerinţelor suplimentare formulate de AACR (completarea documentaţiei prezentate iniţial, implementarea unor măsuri corective etc.). 3.3. Solicitarea aprobării organizaţiei de proiectare a procedurilor de zbor instrumental 3.3.1. Organizaţia de proiectare trebuie să completeze şi să depună la sediul AACR documentaţia de aprobare în scopul aprobării de către AACR a procedurilor de zbor instrumental. 3.3.2. Documentaţia de aprobare este constituită din următoarele: a)cererea de aprobare; b)memoriul de prezentare a organizaţiei de proiectare conform anexei care face parte integrantă din prezenta reglementare; c)manualul calităţii proiectării procedurilor de zbor instrumental; d)documentaţia de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru care se solicită aprobarea; e)alte documente care dovedesc modul în care organizaţia îndeplineşte cerinţele aplicabile organizaţiilor de proiectare.3.3.3. AACR trebuie să informeze solicitanţii despre conţinutul şi forma documentaţiei de aprobare, precum şi despre etapele procesului de aprobare. 3.3.4. În situaţia în care organizaţia de proiectare a mai solicitat AACR aprobarea unor proceduri de zbor instrumental, aceasta depune la AACR cererea de aprobare, documentaţia de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, precum şi un set minim de documente necesare actualizării celor menţionate la pct. 3.3.2 lit. b), c) şi e), după caz. 3.4. Verificarea documentaţiei de aprobare 3.4.1. Verificarea documentaţiei de aprobare cuprinde următoarele etape: a)verificarea documentaţiei referitoare la organizaţia de proiectare; b)verificarea calităţii procedurilor de zbor instrumental; c)efectuarea inspecţiei din zbor.I. Verificarea documentaţiei referitoare la organizaţia de proiectare 3.4.2. AACR realizează analiza de fond a documentaţiei prezentate: conţinutul, modul de întocmire şi de prezentare, informaţiile declarate de solicitant în legătură cu organizaţia şi cu activităţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, nivelul de documentare cu privire la prevederile legislaţiei naţionale şi ale reglementărilor aeronautice aplicabile. 3.4.3. Organizaţia de proiectare trebuie să întocmească şi să menţină la zi memoriul de prezentare a organizaţiei, structurat conform anexei. 3.4.4. AACR trebuie să efectueze la sediul propriu verificarea documentelor depuse de solicitant în vederea aprobării procedurilor de zbor instrumental. 3.4.5. După primirea documentaţiei de aprobare, AACR efectuează verificarea acesteia. 3.4.6. La verificarea documentaţiei de aprobare prevăzute la pct. 3.3.2, AACR urmăreşte: 1. datele de identificare declarate de solicitant; 2. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de altă persoană; 3. structura şi conţinutul memoriului de prezentare a organizaţiei; 4. structura şi conţinutul manualului calităţii; 5. dovada plăţii tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de evaluare în vederea aprobării; 6. structura organizatorică şi interfeţele compartimentelor prestatoare ale activităţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental; 7. procedurile de sistem şi procedurile de control al activităţilor de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental; 8. procedurile de validare a datelor de teren şi obstaculare, precum şi a altor date utilizate în proiectare; 9. facilităţile tehnice specifice şi facilităţile conexe, proceduri de control şi întreţinere, norme/normative tehnice utilizate etc.; 10. programul de pregătire iniţială şi recurentă a proiectanţilor care au proiectat, au verificat şi au validat procedurile de zbor instrumental transmise AACR în vederea aprobării; 11. modalităţile de planificare, organizare/derulare, control şi înregistrare a activităţilor de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental; 12. alte elemente de evaluare, specifice activităţilor de proiectare în domeniul navigaţiei aeriene supuse autorizării. 3.4.7. În cazul în care sunt necesare precizări suplimentare, modificări şi/sau completări ale cererii şi/sau documentaţiei de aprobare, AACR solicită în scris solicitantului informaţiile respective. 3.4.8. Solicitantul trebuie să actualizeze în mod corespunzător şi operativ documentaţia de aprobare. 3.4.9. Solicitantul trebuie să pună la dispoziţia AACR documentaţia de aprobare completă şi actualizată. 3.4.10. Solicitantul poartă răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor/datelor cuprinse în documentaţia transmisă AACR în scopul evaluării procedurilor de zbor instrumental. II. Verificarea calităţii procedurilor de zbor instrumental 3.4.11. Verificarea calităţii procedurilor de zbor instrumental trebuie să urmărească: a)îndeplinirea cerinţelor privind calitatea datelor; b)respectarea cerinţelor şi standardelor de proiectare specifice tipului de procedură pentru care se solicită aprobarea; c)îndeplinirea cerinţelor referitoare la documentarea şi implementarea proceselor IFP şi FPD; d)verificarea îndeplinirii cerinţelor de siguranţă a traficului aerian.3.4.12. În această etapă AACR verifică documentaţia de proiectare în scopul identificării neconformităţilor privind utilizarea şi aplicarea standardelor de proiectare, datele utilizate în sau rezultate din proiectare, precum şi desfăşurarea proceselor de proiectare, verificare şi validare. 3.4.13. În cadrul acestei etape AACR efectuează: a)verificarea conformităţii surselor de date utilizate în proiectare; b)verificarea îndeplinirii cerinţelor de calitate aplicabile datelor aeronautice; c)verificarea conformităţii proceselor IFP şi FPD; d)verificarea conformităţii şi corectitudinea utilizării standardelor de proiectare; e)verificarea altor cerinţe aplicabile, inclusiv a celor referitoare la evaluarea de siguranţă.III. Inspecţia din zbor 3.4.14. Inspecţia din zbor trebuie efectuată în cazul procedurilor de zbor instrumental noi, precum şi în cazul utilizării unor informaţii/date a/ale căror acurateţe şi/sau integritate nu a/au putut fi verificată/e. 3.4.15. În scopul verificării îndeplinirii cerinţelor de siguranţă a traficului aerian, AACR poate stabili efectuarea inspecţiei din zbor a procedurilor de zbor instrumental şi în alte situaţii. 3.4.16. Inspecţia din zbor a procedurilor de zbor instrumental are următoarele obiective: a)verificarea corectitudinii informaţiilor/datelor procedurii; b)identificarea obstacolelor semnificative şi evaluarea înălţimilor/altitudinilor de trecere în siguranţă; c)operarea în limitele de siguranţă de către aeronavele cărora le sunt destinate; d)operarea procedurii cu uşurinţă şi evitarea manevrelor care solicită piloţii şi pasagerii peste limitele acceptate; e)asigurarea evitării interferenţelor radio; f)evaluarea infrastructurii necesare, a vizibilităţii şi a altor factori operaţionali.3.4.17. Organizaţia de proiectare trebuie să pună la dispoziţia AACR informaţiile/datele necesare pentru efectuarea inspecţiei din zbor. 3.4.18. Organizaţia de proiectare poartă răspunderea pentru datele şi informaţiile puse la dispoziţia AACR în vederea efectuării inspecţiei din zbor a procedurilor de zbor instrumental. 3.4.19. Inspecţia din zbor trebuie efectuată după verificarea de către AACR a documentaţiei de aprobare şi doar dacă AACR a constatat că organizaţia de proiectare a respectat în totalitate cerinţele aplicabile. 3.5. Acordarea aprobării procedurilor de zbor instrumental 3.5.1. Rezultatele activităţilor de verificare se concretizează prin întocmirea de către AACR a unui raport de evaluare în care se consemnează constatările privind capacitatea solicitantului de a desfăşura activităţi de proiectare conform cerinţelor aplicabile. 3.5.2. Raportul de evaluare trebuie să menţioneze neconformităţile constatate, cerinţele suplimentare ce trebuie îndeplinite de solicitant, termenele de înlăturare a neconformităţilor şi de îndeplinire a cerinţelor suplimentare formulate de AACR. 3.5.3. În raportul de evaluare se specifică reglementările, standardele, normele şi alte documente de referinţă interne sau internaţionale care au fost considerate în cadrul evaluării. 3.5.4. În funcţie de constatările referitoare la îndeplinirea sau neîndeplinirea cerinţelor prevăzute de reglementările aplicabile, raportul de evaluare trebuie să consemneze propunerea de aprobare, respectiv de respingere a procedurilor de zbor instrumental. 3.5.5. Decizia de aprobare sau de respingere a procedurilor de zbor instrumental emisă de AACR şi semnată de directorul general al AACR se transmite solicitantului, însoţită de un exemplar în copie al raportului de evaluare. 3.5.6. Un exemplar-martor al deciziei de aprobare sau de respingere şi al raportului de evaluare se păstrează la AACR. 3.5.7. Decizia de aprobare sau de respingere a procedurilor de zbor instrumental se comunică organizaţiei de proiectare, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la luarea deciziei. Capitolul IVCerinţe privind actualizarea continuă 4.1. În scopul îndeplinirii cerinţelor privind siguranţa traficului aerian, furnizorul ATS şi organizaţia de proiectare trebuie să evalueze modificările datelor obstaculare, de aerodrom, ale datelor privind mijloacele de navigaţie, precum şi ale altor date aeronautice utilizate în proiectare pentru a stabili dacă este necesară reproiectarea sau retragerea/suspendarea procedurilor de zbor instrumental publicate în documentele de informare aeronautică. 4.2. Furnizorul ATS şi organizaţia de proiectare trebuie să evalueze în mod continuu modificările standardelor de proiectare, precum şi ale altor standarde sau cerinţe avute în vedere la proiectarea procedurilor de zbor instrumental publicate în documentele de informare aeronautică. 4.3. Furnizorul ATS împreună cu organizaţia de proiectare trebuie să evalueze procedurile de zbor instrumental proiectate şi publicate nu mai târziu de 5 ani de la data efectivă a primei publicări în documentele de informare aeronautică. 4.4. În urma evaluării modificărilor, furnizorul ATS împreună cu organizaţia de proiectare trebuie să stabilească dacă procedurile de zbor instrumental publicate trebuie modificate sau retrase/suspendate, respectiv dacă este necesară proiectarea unor proceduri de zbor instrumental noi. Capitolul VCerinţe privind indicatorii de performanţă 5.1. Organizaţia de proiectare trebuie să identifice şi să implementeze un set minim de indicatori de performanţă sub forma unor obiective măsurabile sau cuantificabile. 5.2. Indicatorii de performanţă trebuie stabiliţi avându-se în vedere aspectele care influenţează siguranţa traficului aerian. 5.3. Organizaţia de proiectare trebuie să stabilească pentru fiecare indicator de performanţă un nivel care poate fi îndeplinit în mod obiectiv. Capitolul VISupravegherea continuă a organizaţiilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental 6.1. Scopul procesului de supraveghere 6.1.1. Procesul de supraveghere continuă a organizaţiilor de proiectare care proiectează proceduri de zbor instrumental pentru traficul aerian din FIR Bucureşti are scopul de a verifica dacă acestea: a)menţin condiţiile existente menţionate în documentaţia de aprobare depusă la AACR; b)respectă cerinţele reglementărilor aeronautice civile aplicabile privind siguranţa şi asigurarea calităţii procedurilor de zbor instrumental.6.2. Organizarea procesului de supraveghere 6.2.1. Procesul de supraveghere se organizează, este condus şi se execută de către AACR. 6.2.2. Supravegherea se realizează pe baza programului şi a procedurilor stabilite de AACR. 6.2.3. Activitatea de supraveghere se realizează prin inspecţii şi evaluări periodice, planificate sau inopinate, ale activităţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental desfăşurate de organizaţiile de proiectare. 6.2.4. În cazul sesizării unor deficienţe sau apariţiei unor dificultăţi, de orice natură, care afectează ori ar putea afecta siguranţa activităţilor aeronautice, AACR organizează inspecţii dedicate pentru cazul respectiv. 6.2.5. Dacă în urma activităţii de supraveghere se constată că organizaţia de proiectare nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute în reglementările aplicabile, AACR informează imediat, în scris, agentul aeronautic în cauză asupra neconformităţilor constatate şi solicită remedierea acestora întro perioadă de 60 de zile lucrătoare. Capitolul VIIResponsabilităţi şi obligaţii 7.1. Agenţii aeronautici civili care proiectează proceduri de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti trebuie: a)să menţină facilităţile, cadrul operaţional şi/sau sistemul de management al calităţii conform prevederilor prezentei reglementări şi altor reglementări aplicabile; b)să desfăşoare activităţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental în conformitate cu prevederile prezentei reglementări şi ale altor reglementări aplicabile; c)să permită şi să asigure persoanelor desemnate de AACR accesul la documentaţia şi facilităţile proprii, să asigure accesul inspectorilor AACR la facilităţile şi documentaţia subcontractanţilor/furnizorilor, pentru efectuarea evaluării sau supravegherii necesare determinării conformării cu prevederile prezentei reglementări şi ale altor reglementări aplicabile; d)să comunice AACR, anticipat când este posibil, orice modificare semnificativă în organizare, facilităţi sau sistemul calităţii, însoţită de o evaluare a implicaţiilor potenţiale şi de un plan de măsuri pentru eliminarea ori minimizarea efectelor acestora; e)să procure datele obstaculare utilizate în proiectare de la furnizorul AIS certificat de AACR sau de la agenţii aeronautici civili autorizaţi de AACR pentru efectuarea măsurătorilor topografice; f)să procure datele de teren utilizate în proiectare de la agenţi aeronautici civili autorizaţi de AACR pentru efectuarea măsurătorilor topografice, de la Direcţia topografică militară din subordonarea Ministerului Apărării Naţionale sau de la alte organizaţii autorizate de autoritatea naţională în domeniul cadastrului. ANEXĂla reglementarea RACR-CPPZI STRUCTURA MEMORIULUI de prezentare a organizaţiei de proiectare În conformitate cu prevederile pct. 3.3.2 lit. b) din reglementare, organizaţia de proiectare trebuie să depună la sediul Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), odată cu cererea de aprobare a procedurilor de zbor instrumental, memoriul de prezentare, care va include cel puţin următoarele elemente: Informaţii preliminare

0.1. Pagina de gardă
0.2. Cuprins
0.3. Lista reviziilor
0.4. Lista paginilor efective
0.5. Lista de difuzare
0.6. Scopul memoriului de prezentare şi documente de referinţă
0.7. Definiţii, terminologie, abrevieri şi sigle
0.8. Prezentarea organizaţiei
0.9. Anexe:
Anexa nr. 0.1: Copie a certificatului de înregistrare
Anexa nr. 0.2: Copie a statutului înregistrat al organizaţiei
Anexa nr. 0.3: Copie a certificatului de înregistrare fiscală

Capitolul I - Management

1.1. Declaraţia managerului responsabil al organizaţiei
1.2. Domeniul de activitate
1.3. Resurse umane
1.4. Personal de conducere nominalizat, inclusiv specimene de semnături
1.5. Sarcinile şi responsabilităţile personalului de conducere (inclusiv asigurarea legăturii cu AACR)
1.6. Structura organizatorică: organigrama, diagrama de relaţii exterioare
1.7. Personalul de proiectare a procedurilor de zbor instrumental
1.8. Facilităţi
1.9. Procedura de notificare a AACR
1.10. Procedura de amendare a memoriului de prezentare

Capitolul II - Proceduri specifice sistemului de management al calităţii

2.1. Controlul documentelor
2.2. Controlul înregistrărilor
2.3. Auditul intern
2.4. Tratarea produsului neconform
2.5. Acţiuni corective
2.6. Acţiuni preventive

Capitolul III - Proceduri de control al proiectării procedurilor de zbor instrumental

3.1. Descrierea procesului procedurilor de zbor instrumental (procesul IFP)
3.2. Descrierea procesului de proiectare a procedurilor de zbor instrumental (procesul FDP)
3.3. Procedura de verificare şi validare a datelor de proiectare
3.4. Procedura de verificare şi validare a etapelor de proiectare



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 69/2012

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 69 din 2012
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 69/2012
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu