ORDIN Nr. 688
din 16 decembrie 2008
privind desemnarea
structurilor Ministerului Internelor si Reformei Administrative si stabilirea
responsabilitatilor acestora in implementarea Legii nr. 291/2008 pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Inaltul Comisariat al
Natiunilor Unite pentru Refugiati si Organizatia Internationala pentru Migratie
privind evacuarea temporara in Romania a unor persoane aflate in nevoie urgenta
de protectie internationala si relocarea ulterioara a acestora, semnat la
Bucuresti la 8 mai 2008, si pentru reglementarea unor aspecte procedurale de
implementare a acestuia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 899 din 31 decembrie 2008
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (2) din
Acordul dintre Guvernul României şi Inaltul Comisariat al Naţiunilor Unite
pentru Refugiaţi şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie privind
evacuarea temporară în România a unor persoane aflate în nevoie urgentă de
protecţie internaţională şi relocarea ulterioară a acestora, semnat la
Bucureşti la 8 mai 2008, şi pentru reglementarea unor aspecte procedurale de
implementare a acestuia, ratificat prin Legea nr. 291/2008, denumit în
continuare Acordul, şi
ale Legii nr. 291/2008,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008, cu modificările ulterioare, şi ale art. 3 alin. (4) din Legea nr.
291/2008
ministrul internelor si reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se desemnează următoarele structuri din
cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative cu responsabilităţi
în aplicarea prevederilor Acordului:
a) Oficiul Român pentru Imigrări, denumit în continuare
ORI;
b) Inspectoratul General al
Poliţiei de Frontieră, denumit în continuare IGPF.
Art. 2. - Se desemnează ORI ca structură competentă
pentru aplicarea dispoziţiilor art. 3 şi 4 din Legea nr. 291/2008 pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul României şi Inaltul Comisariat al
Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie
privind evacuarea temporară în România a unor persoane aflate în nevoie urgentă
de protecţie internaţională şi relocarea ulterioară a acestora, semnat la
Bucureşti la 8 mai 2008, şi pentru reglementarea unor aspecte procedurale de
implementare a acestuia. In acest sens, ORI are următoarele atribuţii
principale:
a) eliberează documente temporare de identitate,
valabile pentru o perioadă de 6 luni, persoanelor care fac obiectul Acordului,
pe timpul şederii legale a acestora pe teritoriul României, conform modelului
prevăzut în anexă şi, după caz, prelungeşte valabilitatea acestora;
b) procedează la fotografierea persoanelor care fac
obiectul Acordului şi înregistrarea datelor cu caracter
personal;
c) amprentează persoanele cărora, în aplicarea
dispoziţiilor Acordului, li s-a acordat acces pe teritoriul României, cu respectarea
condiţiilor prevăzute la art. 4 din Legea nr. 291/2008.
Art. 3. - In aplicarea prevederilor
Acordului, ORI are următoarele atribuţii specifice:
a) decide cu privire la acordarea accesului pe
teritoriu, cu exceptarea de la regimul de vize a persoanelor aflate în nevoie
urgentă de protecţie, pe baza listei prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) din
Acord, a prezentării situaţiei şi motivelor care fac necesară evacuarea de
urgenţă, după efectuarea verificărilor specifice din care să rezulte că persoanele cuprinse în listă nu
prezintă pericol pentru securitatea naţională sau ordinea publică din România;
b) solicită Inaltului Comisariat al Naţiunilor Unite
pentru Refugiaţi, denumit în continuare ICNUR, dacă este cazul, informaţii suplimentare necesare procesării listei
prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) din Acord;
c) întreprinde demersurile necesare
pentru a se comunica ICNUR, în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (3) lit. b)
din Acord, lista persoanelor care îndeplinesc condiţiile pentru a fi admise pe
teritoriul României;
d) dacă este cazul, întreprinde demersurile necesare
pentru prelungirea termenului prevăzut la art. 3 alin. (3) lit. b) din Acord;
e) în baza datelor furnizate de ICNUR şi Organizaţia
Internaţională pentru Migraţie, denumită în continuare OIM, comunică IGPF lista prevăzută la
art. 3 alin. (3) lit. b) din Acord, detaliile zborului (data şi ora sosirii,
numărul zborului şi aeroportul), precum şi orice alte date necesare;
f) în situaţia prevăzută la art. 3 alin. (4) din Acord,
întreprinde demersurile necesare pentru notificarea ICNUR şi OIM şi dispune
măsurile necesare pentru urgentarea măsurilor în vederea relocării imediate a
persoanei/persoanelor în cauză, în condiţiile prevăzute de lege;
g) notifică ICNUR, cu 15 zile înainte de expirarea
valabilităţii documentelor temporare de identitate eliberate persoanelor care
fac obiectul Acordului, cu privire la data expirării termenului de 6 luni, în
vederea urgentării procedurii de relocare;
h) ţine evidenţa şi, dacă este cazul, comunică ICNUR
lista persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (5) din Acord, în scopul urgentării
relocării acestora;
i) dispune măsurile necesare pentru notificarea ICNUR
şi OIM, în condiţiile prevăzute la art. 11 din Acord, cu privire la suspendarea
aplicării acestuia;
j) duce la îndeplinire prevederile art. 3 alin. (6) din
Acord;
k) menţine ordinea publică în spaţiile puse la
dispoziţie pentru cazarea persoanelor care fac obiectul prezentului Acord;
l) se asigură că persoanele
care fac obiectul Acordului au acces la serviciile de asistenţă furnizate de
ICNUR şi OIM;
m) întocmeşte şi transmite către ICNUR şi, după caz,
OIM, lunar până la data de 5, factura aferentă lunii anterioare, pentru
suportarea cheltuielilor care revin acestor organizaţii, conform prevederilor
Acordului şi aranjamentelor de lucru pentru implementarea Acordului;
n) asigură, prin directorul general, preşedinţia
Comitetului de coordonare al implementării Acordului; la reuniunile Comitetului
de coordonare participă directorul Direcţiei azil şi integrare din cadrul ORI
şi, dacă este necesar, reprezentanţi ai altor structuri din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 4. - In aplicarea prevederilor Acordului IGPF are
următoarele atribuţii specifice:
a) transmite datele comunicate de ORI potrivit art. 3
lit. e) punctului pentru trecerea frontierei şi
dispune măsurile necesare pentru îndeplinirea formalităţilor pentru trecerea
frontierei de stat;
b) asigură sprijinul şi asistenţa necesare pentru
efectuarea cu celeritate a formalităţilor de intrare, respectiv, ieşire în/din România a persoanelor care fac obiectul
Acordului, în vederea relocării ulterioare.
Art. 5. - (1) Conţinutul documentului temporar de
identitate este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
(2) Documentul prevăzut la alin. (1) trebuie să
îndeplinească şi următoarele condiţii:
a) are forma unui card şi conţine elemente de
securizare;
b) dacă identitatea străinului nu a fost stabilită cu
precizie, pe document se va menţiona „Identitate declarată", iar dacă
identitatea a fost stabilită, se va menţiona „Identitate dovedită";
c) documentul cuprinde fotografia străinului, care
trebuie să conţină elemente de securizare.
(3) Caracteristicile, rubricaţia, numărul şi tipul
elementelor de siguranţă ale documentului prevăzut la alin. (1) se adaptează în
funcţie de dinamica reglementărilor Uniunii Europene în domeniu.
Art. 6. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
DOCUMENT TEMPORAR DE IDENTITATE
pentru străinii admişi pe teritoriul României din
motive umanitare
Descrierea documentului de identitate
Rubricaţia:
1. Organul emitent: MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
OFICIUL ROMÂN PENTRU
IMIGRĂRI
2. Titlul documentului: DOCUMENT
DE IDENTITATE PENTRU STRĂINII ADMIŞI TEMPORAR PE TERITORIUL ROMÂNIEI DIN MOTIVE
UMANITARE
3. Numărul documentului: rubrica va conţine elemente
speciale de siguranţă.
4. Numele şi prenumele: se vor indica numele şi
prenumele titularului, în această ordine.
5. Statul de origine: va fi menţionat statul al cărui
cetăţean este străinul sau statul de reşedinţă a acestuia.
6. Data naşterii: va cuprinde ziua, luna şi anul
naşterii străinului.
7. Sexul: simbolizat prin litera F sau M
8. Reşedinţa în România: se va indica reşedinţa
completă a străinului în România.
9. Locul/Data eliberării: se vor indica formaţiunea
pentru imigrări şi localitatea unde a fost emis documentul, precum şi data
eliberării, care va conţine ziua, luna şi anul.
10. Valabilitate: se va indica
data până la care documentul este valabil.
Acest document este eliberat în baza Acordului dintre
Guvernul României şi Inaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi şi
Organizaţia Internaţională pentru Migraţie privind evacuarea temporară în
România a unor persoane aflate în nevoie urgentă de protecţie internaţională şi
relocarea ulterioară a acestora, semnat la Bucureşti la 8 mai 2008, ratificat
prin Legea nr. 291/2008.
NOTĂ:
Denumirile rubricilor se înscriu în limbile română şi
engleză.