ORDIN Nr. 635
din 12 ianuarie 2010
privind stabilirea
Metodologiei cercetarii statistice referitoare la cererea turistica a
rezidentilor în Romania
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 46 din 20 ianuarie 2010
Ţinând seama de Directiva 95/57/CE a Consiliului
din 23 noiembrie 1995 privind culegerea datelor statistice în domeniul
turismului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 291
din 6 decembrie 1995, cu modificările ulterioare, şi de Decizia
1999/35/CE a Comisiei din 9 decembrie 1998 privind procedurile de punere în
aplicare a Directivei 95/57/CE a Consiliului privind culegerea datelor
statistice în domeniul turismului, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, seria L 009 din 15 ianuarie 1999,
având în vedere Hotărârea Comitetului de Avizare
Metodologică nr. 6 din 8 decembrie 2009,
în temeiul prevederilor Legii organizării şi
funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009 şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
republicată, cu modificările ulterioare,
preşedintele Institutului Naţional de
Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Obiectul prezentului ordin este stabilirea
Metodologiei cercetării statistice referitoare la cererea turistică a
rezidenţilor în România.
Art. 2. - Metodologia menţionată la art. 1
este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică
va asigura actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia
europeană.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
către compartimentul de specialitate din cadrul Institutului Naţional
de Statistică.
(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii
pentru statistica oficială din România.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Institutului
Naţional de Statistică nr. 1.227/2005 privind stabilirea Metodologiei
cercetării statistice privind cererea turistică a rezidenţilor
în România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132
şi 132 bis din 13 februarie 2006.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Institutului Naţional de
Statistica,
Vergii Voineagu
ANEXĂ
METODOLOGIA
cercetării statistice referitoare la cererea
turistică a rezidentilor în România
1. Cadrul general
1.1. Obiectivele cercetării statistice
Cercetarea statistică privind excursiile realizate
de către rezidenţii în România sunt următoarele:
• culegerea de date trimestriale referitoare la
călătoriile cu cel puţin o înnoptare şi la excursiile
realizate de către rezidenţii în România, cu precădere
obţinerea de date statistice privind cheltuielile efectuate de
aceştia, reprezentând informaţii absolut necesare pentru realizarea
contului-satelit de turism, precum şi pentru întocmirea balanţei de
plăţi;
• valorificarea rezultatelor cercetării statistice
prin publicaţii în acest domeniu.
1.2. Cadrul legal
- Directiva 95/57/CE a Consiliului din 23 noiembrie
1995 privind culegerea datelor statistice în domeniul turismului,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 291 din 6
decembrie 1995, cu modificările ulterioare, şi Decizia 1999/35/CE a
Comisiei din 9 decembrie 1998 privind procedurile de punere în aplicare a
Directivei 95/57/CE a Consiliului privind culegerea datelor statistice în domeniul
turismului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 009
din 15 ianuarie 1999.
- Legea organizării şi
funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009.
1.3. Concepte şi definiţii
Turismul cuprinde
activităţile desfăşurate de persoane în cursul
călătoriilor şi şederilor lor în afara mediului lor
obişnuit (reşedinţei obişnuite), pentru o perioadă
neîntreruptă care să nu depăşească un an, în scopuri
de odihnă, pentru afaceri, vizitarea prietenilor şi a rudelor,
tratament medical, în scopuri religioase ori în scopul realizării unor
pelerinaje.
Formele de turism:
a) turismul intern: rezidenţii unei
ţări date care călătoresc numai în interiorul acestei
ţări;
b) turismul receptor: nerezidenţii care
călătoresc în ţara dată;
c) turismul emitor: rezidenţii unei ţări
date care călătoresc în alte ţări.
Cele 3 forme de bază ale turismului enunţate
anterior pot fi asociate şi se obţin următoarele categorii de
turism:
- turismul interior, care regrupează turismul
intern şi turismul receptor;
- turismul naţional, care reprezintă turismul
intern şi turismul emitor;
- turismul internaţional, care reprezintă
turismul receptor şi turismul emitor.
Pentru scopuri privind statisticile de turism şi
în acord cu modalităţile de bază ale turismului, vizitatorii pot
fi clasificaţi astfel:
a) vizitatori internaţionali:
- turişti;
- excursionişti - vizitatori de o zi;
b) vizitatori interni:
- turişti;
- excursionişti - vizitatori de o zi.
Termenul vizitator internaţional desemnează
orice persoană care se deplasează într-o ţară, alta decât
aceea în care îşi are rezidenţa obişnuită, pentru o
perioadă mai mică de 12 luni şi al cărei motiv principal al
vizitei este altul decât acela de a exercita o activitate remunerată în
ţara vizitată. Vizitatorii internaţionali includ:
- turiştii, care reprezintă vizitatorii care
petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de
găzduire colectivă sau privată în ţara vizitată;
- excursioniştii - vizitatori de o zi, care
reprezintă vizitatorii care nu petrec cel puţin o noapte într-o
structură turistică de găzduire colectivă sau privată
în ţara vizitată.
Termenul vizitator intern desemnează orice
persoană care se deplasează, pentru o perioadă mai mică de
12 luni într-un loc situat în ţara sa de reşedinţă, dar altul
decât acela care corespunde mediului său obişnuit, şi al
cărei motiv principal al vizitei este altul decât acela de a exercita o
activitate remunerată în locul vizitat.
In scopuri statistice, sintagma vizitator intern de
o zi - excursionist intern - desemnează un vizitator intern
care nu petrece cel puţin o noapte într-o structură turistică
colectivă sau privată, în locul vizitat.
Pentru scopuri privind statisticile de turism
internaţional, o persoană este rezidentă într-o ţară,
dacă:
a) persoana a locuit în ţara respectivă cea
mai mare parte a anului scurs - 12 luni; sau
b) persoana a locuit în acea ţară o
perioadă de timp mai mică de 12 luni, dar are intenţia să
se reîntoarcă în cele 12 luni care urmează pentru a trăi acolo.
Ţara de rezidenţă
O persoană este considerată rezidentă
într-o ţară, dacă acea persoană a locuit în acea
ţară cea mai mare parte din ultimele 12 luni sau o perioadă mai
scurtă, dar intenţionează să locuiască în continuare
în această ţară, în următoarele 12 luni.
Din punct de vedere turistic, toate persoanele care se
deplasează în altă ţară şi intenţionează
să rămână acolo mai mult de un an sunt imediat asimilate
celorlalţi rezidenţi din ţara respectivă. Cetăţenii
având domiciliul în străinătate care se întorc pentru o vizită
temporară în ţara ai cărei cetăţeni sunt se includ în
categoria vizitatorilor nerezidenti. Cetăţenia este indicată în
paşaportul persoanei respective - sau în alte documente de identificare -,
în timp ce ţara de rezidenţă trebuie stabilită prin
interviu sau dedusă, de exemplu, din adresa persoanei în cauză.
Prin structură de cazare turistică se
înţelege orice construcţie sau amenajare care furnizează în mod
permanent ori sezonier serviciul de cazare şi alte servicii specifice
pentru turişti.
Structura de cazare turistică colectivă reprezintă acea structură care pune la dispoziţia
călătorilor camere sau spaţii, iar numărul de locuri pe
care îl furnizează trebuie să fie mai mare decât un minimum
specificat pentru grupuri de persoane mai numeroase decât o simplă familie;
toate locurile structurii de primire trebuie să dispună de o
administraţie comercială comună, chiar dacă este o unitate
nonprofit - cu scop nelucrativ.
Prin gospodărie, ca unitate de observare,
se înţelege un grup de două sau mai multe persoane care în mod
obişnuit locuiesc împreună, au în general legături de rudenie
şi se gospodăresc împreună (fac menajul în comun, uneori
lucrează împreună în gospodărie, consumă şi
valorifică în comun produsele obţinute, participă integral sau
parţial la formarea şi utilizarea bugetului de venituri şi
cheltuieli al gospodăriei).
Excursia este o
deplasare făcută în afara localităţii de domiciliu, care a
durat mai mult de 3 ore, nu este făcută în mod regulat (o dată
pe săptămână sau mai des) şi nu a avut ca scop asigurarea
traiului zilnic.
Cheltuielile totale efectuate în timpul
călătoriilor reprezintă totalul
cheltuielilor de consum efectuate pe durata călătoriei şi a
şederii în locul vizitat. Ele cuprind:
- plăţi către agenţiile de turism;
- cazare, plus masa, acolo unde este inclusă în
preţul cazării;
- alimente şi băuturi -în restaurante,
cafenele, baruri etc, inclusiv comerţul cu amănuntul;
- transport: costul călătoriei dus şi
întors în cadrul transportului public rutier, feroviar şi maritim;
- utilizarea vehiculelor - costul benzinei sau al
motorinei utilizate în timpul călătoriei, taxe de parcare, altele -
de exemplu, închirierea vehiculelor;
- activităţi recreative, culturale şi
sportive: excursii cu ghid, activităţi sportive - închirierea de
echipamente; activităţi culturale - taxe de intrare; divertisment
şi alte moduri de recreere - taxe de intrare;
- cumpărături: cheltuieli făcute
anterior călătoriei pentru cumpărarea de articole utilizate în
timpul deplasării;
- cumpărarea de articole pentru a fi consumate în
timpul şederii la destinaţia călătoriei, inclusiv alimente
şi băuturi; cumpărarea de articole pentru a fi folosite
după călătoria turistică - alimente şi băuturi,
cadouri şi suveniruri etc;
- alte cheltuieli: cheltuieli pentru congrese sau
reuniuni - taxe de participare, programe şi materiale, cărţi,
reviste legate de congres; asigurări; convorbiri telefonice; altele: taxe
poştale, prelucrarea filmelor foto, comision de schimb valutar etc.
Din cheltuielile turistice se exclud: cumpărarea
în scopuri comerciale, adică pentru revânzare, şi
cumpărăturile făcute în numele patronului; investiţiile de
capital sau tranzacţiile, cum ar fi achiziţionarea de pământ,
case, proprietăţi, opere de artă şi alte achiziţii
importante, chiar dacă acestea vor fi folosite în viitor în scopuri
turistice; bani cash, daţi rudelor sau prietenilor în timpul unei
călătorii şi care nu reprezintă plata pentru bunuri sau
servicii turistice, precum şi donaţiile făcute
instituţiilor.
2. Descrierea cercetării statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Sfera de cuprindere a anchetei o constituie persoanele
rezidente în România, cu vârsta de cel puţin 15 ani, din cadrul unui
eşantion reprezentativ de gospodării.
Unitatea de observare şi înregistrare
statistică este gospodăria.
2.2. Eşantioane şi nomenclatoare utilizate
1. Pentru realizarea cercetării statistice
privind excursiile realizate de rezidenţii în România se utilizează
un eşantion extras din eşantionul-master EMZOT, realizat pe baza
datelor din Recensământul populatiei si locuinţelor din 2002, actualizat
în 2006.
2. Nomenclatorul de ţări
3. Nomenclatorul de valute
2.3. Principalele variabile studiate şi
chestionarul cercetării statistice
Principalele variabile studiate sunt:
- numărul de rezidenţi în vârstă de cel
puţin 15 ani, care au participat la călătorii cu cel puţin
o înnoptare şi la excursii - călătorii fără înnoptare;
- cheltuielile defalcate pe grupe, aferente
călătoriei cu cel puţin o înnoptare, şi cele aferente
excursiei;
- numărul total de persoane nerezidente cazate
în gospodărie, precum şi numărul de înnoptări aferente.
Chestionarul cercetării statistice
Chestionarul cercetării statistice este destinat
completării de către rezidenţii din gospodăriile incluse
într-un eşantion selectat din eşantionul-master EMZOT.
Chestionarul este structurat în 6 capitole, după
cum urmează:
Capitolul I - Identificarea gospodăriei
Conţine informaţii referitoare la codul
locuinţei şi numărul gospodăriei.
Capitolul II - Caracterizarea
gospodăriei
In acest capitol se obţin informaţii cu
privire la numărul de persoane care compun gospodăria, din care
numărul de persoane cu vârsta de peste 15 ani - pct. II.1. De asemenea, se
obţin informaţii referitoare la componenţa gospodăriei -
peste 15 ani, caracterizată din punctul de vedere al vârstei, sexului,
statutului ocupaţional - pct. II.2. La pct. II.3 se cere să se
precizeze dacă membrii cu vârsta de peste 15 ani ai gospodăriei au
efectuat călătorii de cel puţin o înnoptare în afara
domiciliului, în trimestrul cercetat - se exclud înnoptările în
cămine, spitale, cazărmi, la locul de muncă. Dacă
răspunsul este „Da", se continuă completarea chestionarului, In
cazul în care răspunsul este „Nu", chestionarul este terminat,
după completarea pct. II.4 - Care este principalul motiv pentru care
niciun membru al gospodăriei nu a călătorit - pentru
motive financiare, de sănătate, profesionale, familiale, alte motive.
Capitolul III - Călătoriile efectuate,
motivul principal şi destinaţia călătoriilor
Pentru fiecare persoană rezidentă din
componenţa gospodăriei, care are cel puţin 15 ani
împliniţi, se completează distinct cap. III.
Se înregistrează numărul total de
călătorii - pct. III.1.1 şi numărul total de înnoptări
efectuate de turist în timpul călătoriilor din trimestrul de
referinţă - pct. III.1.2.
La pct. III.2 se repartizează numărul de
călătorii de cel puţin o înnoptare, înscrise la pct. III.1.1,
după principalul motiv al fiecărei călătorii - odihnă,
recreere, vacanţe, afaceri şi motive profesionale, vizite la prieteni
şi rude, religie/pelerinaj, tratament medical, alte motive.
Din călătoriile efectuate din motive de
odihnă, recreere, vacanţe - pct. III.3, pentru afaceri şi motive
profesionale - pct. III.4, în scopul vizitării prietenilor şi rudelor
- pct. III.5, pentru religie/pelerinaj - pct. III.6, pentru tratament medical -
pct. III.7, se vor specifica călătoriile efectuate în România, cele
în străinătate, precum şi cele efectuate atât în România, cât
şi în străinătate.
Capitolul IV - Caracterizarea călătoriei
de cel puţin o înnoptare, după motivul principal al acesteia
Pentru fiecare călătorie înregistrată la
pct. III.2.1, pct. III.2.2, pct. Ml.2.3, pct. Ml.2.4, pct. Ml.2.5 sau pct.
Ml.2.6 se completează distinct cap. IV din chestionar, de către
fiecare persoană, în funcţie de motivul principal al
călătoriei.
Pentru fiecare călătorie se va indica data
plecării - pct. IV1 şi data întoarcerii - pct. IV.2. Se va înscrie
numărul de înnoptări din fiecare tară străină
vizitată sau zonă turistică din România - pct. IV.3.
La pct. IV.4 se va înscrie principalul mijloc de
transport utilizat (tren, autocar, autobuz, autoturisme proprii - numărul
de kilometri efectuaţi, aerian, maritim/naval, altele - autoturisme
închiriate, motociclete etc).
La pct. IV.5 se va specifica cine a organizat
călătoria - agenţii de turism, sindicat, oficii de pensii,
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pe cont propriu,
alte mijloace.
La pct. IV.6 se va specifica numărul de
înnoptări pe tipuri de structuri de cazare turistică - hoteluri
şi unităţi similare, campinguri, tabere pentru copii şi
tineret, locuinţe particulare cu chirie, locuinţe secundare, case de
vacanţă, părinţi, bunici, rude, prieteni, alte
modalităţi de cazare - vapor, vagon de tren, cort în afara
campingurilor etc.
La pct. IV.7 se înregistrează cheltuielile
efectuate pentru călătorie - se completează o singură
dată pentru o călătorie, numai de capul gospodăriei, cu
date cumulate pentru toţi membrii gospodăriei care au participat la
călătorie.
La pct. IV 7.1 se înscrie totalul cheltuielilor
efectuate de gospodărie sau nucleu de familie, din care pentru
călătorii în România - pct. IV.7.1.1 si pentru călătorii în
străinătate - pct. IV.7.1.2.
La pct. IV.7.2 se completează plăţile
către agenţiile de turism, sindicat, oficii de pensii, Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pentru achiziţionarea de
pachete turistice pentru călătorii în România - pct. IV.7.2.1 şi
pentru călătorii în străinătate - pct. IV.7.2.2.
Pct. IV.8 cuprinde defalcarea cheltuielilor efectuate
pentru călătorie de toate persoanele din gospodărie, care au
călătorit în ţară şi/sau străinătate,
după cum urmează:
- transport până la locul de destinaţie
şi retur;
- transport rutier în interiorul ţării -
taxiuri, închirieri de autovehicule, parcare, benzină şi similare;
- transport feroviar în interiorul ţării;
- transport aerian în interiorul ţării;
- transport naval în interiorul ţării;
- cazare - pot fi: numai pentru cazare, pentru cazare
cu mic dejun, cazare cu demipensiune, all inclusive;
- restaurante, bar, cafenea, cofetărie şi
similare;
- cumpărare de bunuri de valoare mare -
autoturisme, snow-mobile, ATV-uri, maşini de teren, bărci, iahturi,
rulote, obiecte de artă de mare valoare etc;
- cumpărare de bunuri de larg consum -
îmbrăcăminte, încălţăminte, suveniruri etc;
- activităţi culturale, recreative şi
sportive - inclusiv închirierea de echipamente sportive şi de agrement;
- alte servicii - îngrijiri medicale, cosmetică,
coafor şi înfrumuseţare, asigurări, telefonie etc.
Capitolul V - Călătoriile, excursiile,
vizitele de o zi fără înnoptare
La începutul capitolului se precizează faptul
că acest chestionar se completează pentru fiecare excursie
făcută de unul sau mai mulţi membrii ai gospodăriei, în
trimestrul cercetat.
Este prezentată procedura de verificare şi
codificare a vizitelor de o zi fără înnoptare.
- Numărul persoanelor din gospodărie care au
participat la excursie.
Chestionarul QE Călătoria, excursia, vizita
de o zi fără înnoptare - este caracterizată excursia.
- Scopul principal al excursiei: petrecerea timpului
liber, şi anume - se completează explicit: scop profesional sau de
afaceri, vizite la rude sau prieteni, evenimente de familie sau
aniversări, religios/pelerinaj, vizite la medic/tratament medical, picnic,
cumpărături, alte scopuri, şi anume - se completează
explicit.
- Mijlocul de transport folosit la dus şi la
întors: tren, autobuz/microbuz/autocar, maşină personală,
maşina de ocazie/maşina unei rude sau a unui prieten, avion,
barcă/vapor, alte mijloace - motocicletă, bicicletă, mers pe jos
etc. - se completează în clar.
- Destinaţia: România, oraş vecin; România,
alt oraş; România, comună vecină; altă comună şi
străinătate - se notează în clar ţara de destinaţie.
- Cheltuielile aferente excursiei - se iau în calcul
cheltuielile pentru pregătirea călătoriei şi se au în
vedere doar cheltuielile membrilor gospodăriei: transport - inclusiv
costul benzinei, motorinei, parcare, cumpărarea de mâncare, băuturi,
tutun; restaurant, bar şi alte servicii de alimentaţie publică;
bunuri de valoare mare - autoturism, snow-mobile, ATV, maşini de teren,
motocicletă, rulotă, barcă cu motor, iaht - cumpărare/
închiriere; cumpărarea altor bunuri de larg consum -
îmbrăcăminte, încălţăminte, suveniruri etc;
activităţi culturale, sportive şi de timp liber - inclusiv
închirierea de schiuri, patine, undiţe sau alt echipament sportiv; alte
cheltuieli (taxe de participare, poştă, telefon, cărţi
etc).
Capitolul VI - Cazare oferită
nerezidenţilor In acest capitol este
întrebată gospodăria dacă a oferit cazare unor persoane
nerezidente, cu sau fără plată, în locuinţa proprie sau în
orice altă locuinţă aflată în proprietate. Dacă
răspunsul este afirmativ, se va completa un tabel în care se vor preciza:
- luna din trimestru în care a oferit cazare
nerezidenţilor;
- ţara de rezidenţă a persoanei nerezidente;
- numărul total de persoane nerezidente cazate în
trimestru;
- numărul de nopţi de cazare a persoanelor
nerezidente;
- servicii oferite pe lângă cazare - masă,
transport local sau în ţară, alte servicii - se va încercui una
dintre variantele: „Da7„Nu";
- servicii care au fost cu plată - cazare,
masă, transport local sau în ţară, alte servicii - se va
încercui una dintre variantele: „Da"/„Nu".
3. Eşantionul cercetării statistice
3.1. Baza de sondaj
Baza de sondaj pentru cercetările selective în
gospodării o constituie eşantionul-master EMZOT, realizat pe baza
datelor din Recensământul populaţiei şi locuinţelor din
2002. El a fost actualizat în anul 2006.
Eşantionul-master EMZOT constituie un
eşantion sistematic de 780 de zone geografice, numite centre de
cercetare, repartizate în toate judeţele din mediul urban şi
rural. Cele 780 de centre de cercetare sunt asimilate unităţilor
primare de eşantionare. Acest eşantion include 427 de centre de
cercetare în mediul urban şi 353 de centre de cercetare în mediul rural.
Reprezentativitatea reţelei de localităţi incluse în
eşantionul-master EMZOT a fost asigurată pe baza unor caracteristici
importante ale locuinţelor şi gospodăriilor, cum sunt:
numărul mediu de gospodării pe o locuinţă, numărul
mediu de membri pe o gospodărie, statutul ocupaţional al capului
gospodăriei etc.
3.2. Extragerea eşantionului
Planul de sondaj al ACTR este un plan de sondaj în
două trepte.
Prima treaptă reprezintă
eşantionul-master EMZOT din care s-au selectat 780 de centre de cercetare
- unităţi primare de eşantionare (UP), repartizate în
toate judeţele ţării şi în sectoarele municipiului
Bucureşti - 427 în mediul urban şi 353 în mediul rural.
A doua treaptă constă într-o selecţie
sistematică de locuinţe permanente, în cadrul fiecărui centru de
cercetare. Pentru fiecare centru de cercetare este calculat un interval de
selecţie, ţinându-se cont de numărul de locuinţe care se
vor extrage şi de numărul total de locuinţe care nu au mai
făcut obiectul unei alte cercetări. Această metodă
asigură o foarte bună împrăştiere în interiorul centrului a
locuinţelor cercetate într-un trimestru. Startul extragerii, deci
selectarea primei locuinţe, este un număr aleator cuprins între 1
şi numărul maxim de locuinţe disponibile la nivelul centrului de
cercetare.
Din fiecare centru de cercetare sunt incluse în
eşantion câte 11 locuinţe trimestrial.
In cadrul fiecărei locuinţe sunt intervievate
toate gospodăriile care aparţin acelei locuinţe, iar în cadrul
unei gospodării sunt cercetate toate persoanele în vârstă de 15 ani
şi peste.
3.3. Extinderea rezultatelor
Extinderea rezultatelor obţinute din anchetă
se realizează pe baza coeficienţilor atribuiţi persoanelor care
fac parte din gospodăriile din eşantion care au răspuns la
interviu. Pentru determinarea acestor coeficienţi este necesară
parcurgerea următoarelor etape:
Calculul ponderilor de bază
Probabilităţile de includere a UP în
eşantionul-master EMZOT, corespunzătoare primei trepte de
eşantionare, au fost calculate conform unei scheme de selecţie
stratificată. Criteriile de stratificare utilizate au fost judeţul
şi mediul de rezidenţă, prin intersectarea acestora rezultând un
număr de 88 de straturi. In municipiul Bucureşti selecţia a fost
realizată în mod separat pentru fiecare dintre cele 6 sectoare administrative.
In fiecare dintre cele 88 de straturi au fost calculate
probabilităţile de includere în prima treaptă, proporţional
cu mărimea unei UP, mărime exprimată în număr de
locuinţe permanente, conform următoarei formule de calcul:
h - indicele stratului,
h = 1,..,88;
j- indicele UP, j =
1,..,4002;
P1hj- probabilitatea de includere în prima
treaptă a UP j aparţinând stratului h;
mh - volumul
eşantionului de UP în stratul h;
Nhj-
numărul de locuinţe permanente în stratul h, UPj;
In a doua treaptă, în interiorul fiecărei UP
- centru de cercetare, din totalul celor 780 UP incluse în prima treaptă
în eşantionul-master EMZOTsunt extrase câte 11 locuinţe pe baza unui
algoritm de selecţie sistematică cu start aleator. Astfel, toate
locuinţele compunând o anumită UP au aceeaşi probabilitate de
includere în eşantionul trimestrial al anchetei. Probabilitatea de
includere din treapta a doua a fost calculată după cum urmează:
h - indicele stratului,
h = 1,..,88;
j- indicele UP, j =
1,...,780;
k- indicele unei
locuinţe aparţinând UP j;
P2hjk-
probabilitatea de includere în treapta a doua a unei locuinţe permanente k
aparţinând UP j din stratul h;
Nj -
numărul total de locuinţe permanente în UP j.
Probabilitatea generală de includere a unei
locuinţe k în eşantionul anchetei - PGSk, după cele
două trepte de eşantionare, este calculată astfel:
PGSk=P1hf x P2hjk
Ponderea de bază a unei locuinţe k,
selectată în a doua treaptă de eşantionare din UP-BWk
- este aşadar inversa probabilităţii generale de includere a
unei locuinte k:
BWk=1/PGSk
Ponderea de bază a unei locuinţe este
„împrumutată" tuturor gospodăriilor din acea locuinţă.
Ajustarea nonrăspunsurilor totale
Pentru a acoperi procentul gospodăriilor care
refuză să participe la anchetă, se procedează la
reponderarea unităţilor respondente, prin ajustarea cu inversul ratei
de răspuns.
Experienţa anterioară ne-a dovedit că
două variabile pot influenţa decizia unei gospodării de a
participa sau nu la anchetă:
- judeţul;
- mediul de rezidenţă - urban sau rural.
Ca urmare, tratarea nonrăspunsurilor totale nu se
face în mod global, pe ansamblul eşantionului, ci în mod diferenţiat,
pe grupe de gospodării, generate de intersecţia variabilelor
considerate ca variabile explicative ale nonrăspunsului: judeţ*mediu
de rezidenţă.
Această modalitate de tratare a
nonrăspunsurilor corespunde aşa numitei metode a grupelor de
răspuns omogen, care presupune că într-o anumită grupă din
eşantion probabilităţile de răspuns sunt egale. In
concluzie, pentru fiecare grupă de gospodării, obţinută
prin intersectarea variabilelor susmenţionate şi considerată ca
grupă de răspuns omogen, se calculează rata răspunsului
după cum urmează:
g - indicele grupei de
răspuns omogen, g = 1,..., număr de grupe generate de
intersecţia variabilelor judeţ*mediu de rezidenţă;
NHH1g - suma
ponderilor de bază ale gospodăriilor eşantionate în grupa g,
gospodării aparţinând locuinţelor eligibile1) pentru
interviu;
NHH2g - suma
ponderilor de bază ale gospodăriilor respondente în grupa g.
In final, ponderea de bază a unei gospodării
respondente k este ajustată cu inversul ratei de răspuns, separat pe
fiecare grupă de răspuns omogen:
Wadjk=BWkx(\IRg)
Fiecare persoană aparţinând unei
gospodării respondente primeşte ponderea de bază ajustată a
gospodăriei.
Redresarea eşantionului şi calculul
ponderilor finale
Redresarea este realizată cu scopul de a
îmbunătăţi calitatea estimaţiilor printr-o ajustare
finală a ponderilor rezultate în urma pasului anterior.
Ponderile obţinute în final sunt modificate astfel
încât totalurile estimate din eşantion să fie egale cu totalurile în
populaţie pentru anumite variabile. In plus, ponderile finale sunt
obţinute astfel încât să se îndepărteze cât mai puţin
posibil de ponderile iniţiale, prin minimizarea unei funcţii de
distanţă dintre cele două ponderi, ceea ce are efect asupra
îmbunătăţirii preciziei estimaţiilor.
Această metodă de redresare este
cunoscută sub numele de calibrare, în timp ce variabilele utilizate
sunt denumite variabile de calaj. Calibrarea se realizează cu ajutorul
macroului SAS CALMAR -CALaj pe MARje, creat de către INSEE Franţa.
CALMAR calculează ponderea finală Wfinal,
utilizând o variabilă auxiliară x (pentru simplificare, presupunem
aici o singură variabilă auxiliară disponibilă), ale
cărei totaluri sunt cunoscute pentru întreaga populaţie, şi
variabila iniţială de ponderare Wadj, astfel încât:
k- indicele unei
gospodării din eşantionul disponibil s.
G este o funcţie de distanţă de argument
x = Wfinal / Wadj şi X este totalul
variabilei auxiliare în populaţie.
Spre deosebire de alte metode de redresare-
poststratificare sau estimatorul prin raport, de exemplu, metodele de calibrare
implementate în CALMAR urmăresc, pe lângă un calaj al ponderilor
finale pe totalurile populaţiei, şi o minimizare a distanţei
dintre ponderile iniţiale Wadjş\ ponderile finale Wfinal.
Variabile demografice - populaţia pe sexe şi
grupe de vârstă - şi variabile de localizare - populaţia pe
regiuni şi medii de rezidenţă - sunt utilizate în ajustarea
finală. Structura populaţiei pe variabilele menţionate este
cunoscută din surse externe - populaţia legală, disponibilă
de două ori pe an: 1 ianuarie şi 1 iulie.
Pentru o regiune se folosesc următoarele
variabile, ale căror valori sunt cunoscute atât în:
• Număr de persoane pe medii de
rezidenţă-urban, rural
• Număr de persoane pe sexe - masculin, feminin
• Număr de persoane pe categorii de vârstă
După calibrare, totalurile estimate sunt egale cu
totalurile în populaţie pentru fiecare din celulele obţinute prin
intersecţia variabilelor menţionate mai sus.
Uneori, destul de rar, totuşi, atunci când anumite
celule conţin prea puţine observaţii în eşantion, calajul
este dificil sau chiar imposibil de realizat. In aceste cazuri, se recurge la o
regrupare a celulelor iniţiale.
La sfârşitul acestei etape, ponderile finale, care
sunt diferite de la o gospodărie la alta, sunt obţinute, iar toate
persoanele aparţinând unei anumite gospodării primesc ponderea
finală a gospodăriei.
4. Organizarea culegerii şi prelucrarea datelor
4.1. Metoda de înregistrare
Colectarea datelor statistice se face prin interviu
faţă în faţă, rolul principal revenind anchetatorilor, care
se deplasează la domiciliul persoanelor care fac obiectul anchetei.
Completarea chestionarelor se face prin discuţii
cu toţi membrii gospodăriei, iar dacă nu este posibil, prin
discuţii cu capul gospodăriei sau cu alt membru adult, care pot da
relaţii pentru celelalte persoane.
4.2. Perioada de referinţă şi de
înregistrare
Perioada de referinţă pentru care se
înregistrează datele statistice este trimestrul.
Perioada de înregistrare este luna care urmează
trimestrului analizat.
4.3. Prelucrarea datelor
Eşantionul cuprinzând locuinţele este
stabilit de Institutul Naţional de Statistică, este apoi transmis
direcţiilor regionale de statistică/direcţiilor judeţene de
statistică. Acestea distribuie chestionarele ACTR anchetatorilor, care
realizează ancheta pe teren. După aceea ei predau chestionarele
completate direcţiilor teritoriale de statistică. Datele statistice
vor fi introduse pe calculator şi apoi validate, utilizând programele
informatice primite de la Institutul Naţional de Statistică.
După realizarea acestor operaţiuni, datele la nivel de chestionar vor
fi transmite la Institutul Naţional de Statistică, unde se va face extinderea
lor şi se va realiza o publicaţie statistică.
5. Prezentarea şi utilizarea rezultatelor
cercetării statistice
5.1. Principalii indicatori utilizaţi
Principalul indicator îl reprezintă numărul
de rezidenţi care au efectuat călătorii cu înnoptare şi
excursii în trimestrul analizat, motivul călătoriei, precum şi
cheltuielile preconizate a se efectua în timpul sejurului în România sau în
străinătate, cheltuielile efectuate, defalcate pe tipuri de
cheltuieli.
5.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Datele statistice rezultate din cercetarea
statistică referitoare la excursiile realizate de către
rezidenţii în România se diseminează în publicaţia „Cererea
turistică a rezidenţilor în România" şi sunt stabilite prin
Programul statistic naţional anual.
1) Prin locuinţă
eligibilă pentru interviu se înţelege o locuinţă care
include gospodării posibil respondente, făcând parte din sfera de
cuprindere a anchetei. Sunt considerate ca locuinţe eligibile
locuinţele cu destinaţie de locuit, permanente şi ocupate.