ORDIN Nr. 632
din 4 martie 2008
privind aprobarea schemei
„Ajutor de minimis pentru sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii in
vederea accesului la broadband si la serviciile conexe", aferenta
operatiunii 3.1.1 „Sprijinirea accesului la broadband si la serviciile
conexe", domeniul major de interventie 3.1 „Sustinerea utilizarii
tehnologiei informatiei", axa prioritara 3 „Tehnologia informatiilor si
comunicatiilor pentru sectoarele privat si public", din cadrul Programului
operational sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 17 martie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006, privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema
„Ajutor de minimis pentru
sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii în vederea accesului la broadband
şi la serviciile conexe", aferentă operaţiunii 3.1.1 „Sprijinirea
accesului la broadband şi la serviciile conexe", domeniul major de
intervenţie 3.1 „Susţinerea utilizării tehnologiei informaţiei", axa
prioritară 3 „Tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public", din
cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
ANEXĂ
AJUTOR DE MINIMIS
pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii
în vederea accesului la broadband şi la serviciile conexe
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis, numită „Ajutor de minimis pentru sprijinirea întreprinderilor mici
şi mijlocii în vederea accesului
la broadband şi la serviciile conexe", aferentă operaţiunii 3.1.1
„Sprijinirea accesului la broadband şi la serviciile conexe", domeniul
major de intervenţie 3.1 „Susţinerea utilizării tehnologiei informaţiei", axa prioritară 3
„Tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi
public", din cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul prezentei scheme se face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis, prevăzute de Regulamentul
Comisiei Europene (CE) nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din
Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28
decembrie 2006.
(2) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei
de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/5/28
decembrie 2006.
(3) Schema se aplică pe întreg
teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
I. Scopul şi
obiectivele schemei de ajutor de minimis
Art. 3. -In era informaţională, infrastructura de
comunicaţii reprezintă într-o mare măsură un element critic al competitivităţii
regionale. România prezintă decalaje în ceea ce priveşte infrastructura de
broadband, atât din punctul de vedere al distribuţiei, cât şi în ceea ce
priveşte tehnologia folosită. Conform Eurostat, la sfârşitul anului 2004, 52%
dintre întreprinderile româneşti aveau acces la internet, comparativ cu 89% în
UE-25. In ceea ce priveşte procentul întreprinderilor care aveau o pagină web
proprie, situaţia este şi mai dramatică, acesta reprezentând doar 19% în
România, aproape de 3 ori mai puţin decât în UE-25 (58%), în aceeaşi perioadă
de timp. Prin acordarea de sprijin mediului de afaceri pentru conectarea la
internet şi realizarea unei pagini proprii de web, i se asigură condiţii pentru
sporirea abilităţilor necesare pentru a face faţă noilor provocări, accesul
către noi pieţe de desfacere prin intermediul internetului fiind esenţial.
Art. 4. - Scopul prezentei scheme este creşterea
competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM),
inclusiv a microîntreprinderilor, prin facilitarea
accesului la tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
Art. 5. - Obiectivul schemei de ajutor de minimis este facilitarea accesului IMM-urilor, inclusiv al
microîntreprinderilor, la internet broadband şi la servicii conexe.
II. Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
• Regulamentul nr. 1.998/2006 al Comisiei Europene
(CE) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L379 din 28 decembrie 2006;
• Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din
12 iulie 2007.
III. Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă se aplică ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor
mici şi mijlocii (inclusiv microîntreprinderilor) din toate domeniile de
activitate, cu excepţia:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor ce desfăşoară
activităţi în sectorul pescuitului şi al acvaculturii, aşa cum sunt definite în
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
b) ajutoarelor acordate
întreprinderilor ce desfăşoară activităţi în domeniul producţiei primare a
produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea
Europeană;
c) ajutoarelor acordate întreprinderilor ce desfăşoară
activităţi de procesare şi marketing ale produselor agricole enumerate în anexa
nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:
- când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza
preţului sau a cantităţii produselor de acest tip cumpărate de la producătorii
primari sau puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de a fi cedat parţial
sau integral producătorilor primari (fermieri);
d) ajutoarelor legate de activităţile de export către
state terţe sau state membre, mai precis ajutoarele legate în mod direct de
cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie
sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
e) ajutoarelor care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
f) ajutoarelor acordate întreprinderilor care
desfăşoară activităţi în sectorul carbonifer, aşa cum este definit în
Regulamentul CE nr. 1.407/2002;
g) ajutoarelor pentru achiziţia de vehicule pentru
transport rutier de marfă, acordate întreprinderilor ce efectuează transport
rutier de marfă pentru închiriere sau obţinere de profit;
h) ajutoarelor acordate întreprinderilor în dificultate
în sensul Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate,
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie
2004.
IV. Definiţii
Art. 8. -In sensul prezentei proceduri următorii
termeni se definesc astfel:
a) conexiunea broadband -
acea conexiune la internet care respectă următoarele condiţii:
• capacitatea minimă de transmisie - 2048 kbps
negarantat;
• capacitatea maximă de transmisie - 3072 kbps
garantat;
• pierderi de pachete în 24 de ore: maximum 0,5%;
• disponibilitatea serviciului: minimum 99% lunar;
b) administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, prin
organismul intermediar pentru promovarea societăţii informaţionale;
c) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management pentru
Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice";
d) întreprinderi mici şi
mijlocii (inclusiv microîntreprinderile) -
întreprinderile definite potrivit Recomandării Comisiei Europene nr. 361/2003,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 124 din 20 mai 2003 şi
preluată în legislaţia românească de Legea nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare;
e) rata de actualizare -
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor
criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe
internet.
V. Condiţii de
eligibilitate pentru solicitanţii ajutorului de minimis
Art. 9. - Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis, prevăzute în prezenta
schemă, operatorii economici care îndeplinesc următoarele condiţii:
• solicitantul este întreprindere mică, mijlocie sau
microîntreprindere, definită în conformitate cu Legea nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
• solicitantul nu a beneficiat în ultimii 2 ani fiscali
şi în anul fiscal în curs de ajutor de minimis care, cumulat cu suma pe care o solicită,
să depăşească echivalentul în lei a 200.000 euro. In
cazul operatorilor economici din domeniul transportului rutier, cuantumul maxim
al ajutorului de minimis care poate fi acordat
beneficiarului pe o perioadă de 3 ani fiscali este de 100.000 euro (echivalent
în lei). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi
indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare;
• solicitantul este înregistrat la registrul comerţului
ca societate comercială, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
• solicitantul îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul
României;
• solicitantul nu se află în situaţia de insolvenţă sau
lichidare, afacerea sa nu este condusă de un administrator judiciar, nu are
restricţii asupra activităţilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la
dispoziţia creditorilor;
• solicitantul nu înregistrează datorii publice, nu are
întârzieri la plata taxelor, obligaţiilor şi a altor contribuţii la bugetul de
stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevăzute de legislaţia în vigoare;
• solicitantul nu este întreprindere în dificultate, în
sensul Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în
dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
• solicitantul are profit din exploatare în ultimul
exerciţiu financiar;
• reprezentantul legal al solicitantului
nu a fost supus unei condamnări în ultimele 36 de luni de către nicio instanţă
judecătorească, din motive profesionale sau de etică profesională;
• reprezentantul legal al solicitantului nu a fost
condamnat pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în
alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii
Europene;
• reprezentantul legal al solicitantului nu furnizează
informaţii false;
• solicitantul este direct responsabil de pregătirea şi
implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul
propus a fi finanţat;
• solicitantul demonstrează că deţine resursele
financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului;
• solicitantul nu a beneficiat de o conexiune la
internet broadband în ultimele 12 luni;
• solicitantul nu a fost subiectul unei decizii a
Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care a
făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa
integral recuperată;
• solicitantul îndeplineşte şi
alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului,
fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 10. - Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se
realizează de către administratorul schemei de ajutor de
minimis, înainte de acordarea facilităţii.
Administratorul asigură, sub orice formă, publicitatea listei documentelor ce
dovedesc îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi a altor condiţii
specifice.
VI. Criterii de
selecţie a proiectelor
Art. 11. - Selecţia şi evaluarea proiectelor se
efectuează de către administratorul schemei de ajutor de minimis m baza unor criterii ce
vizează, în principal, relevanţa, calitatea, coerenţa, sustenabilitatea
proiectului, precum şi capacitatea de implementare a proiectului de către
solicitant. Aceste criterii vor fi detaliate în Ghidul solicitantului.
VII. Modalitatea de acordare a ajutorului de
minimis
Art. 12. -Ajutoarele de minimis în cadrul prezentei scheme constau în alocări financiare
nerambursabile din fonduri comunitare, acordate IMM-urilor, inclusiv microîntrepriderilor,
pentru conectarea la internet prin conexiuni broadband (de bandă largă) şi la
servicii conexe, precum şi achiziţionarea de hardware şi software
corespunzătoare.
Art. 13. -Ajutoarele plătibile
în mai multe tranşe vor fi actualizate la valoarea de la data acordării lor.
Rata de actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data acordării.
Art. 14. - (1) Ajutorul de minimis acordat unui
beneficiar în baza prezentei scheme nu poate depăşi
80% din cheltuielile eligibile ale proiectului, reprezentând maximum 25.000
euro (echivalent în lei). Diferenţa de 20% va fi acoperită din resursele
proprii sau atrase ale beneficiarului, într-o formă liberă de ajutor de stat.
(2) Detalierea modalităţii de
acordare a ajutorului de minimis se regăseşte în Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe
site-ul www.mcti.ro şi pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor www.minind.ro.
VIII. Durata de aplicare a schemei de ajutor de
minimis
Art. 15. - Prezenta schemă se aplică de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
până la 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.
IX. Bugetul schemei
Art. 16. - Bugetul total estimat al schemei de
minimis pentru perioada 2008-2013 este de maximum 48 milioane euro
(echivalent în lei) din fonduri comunitare (FEDR):
Anul
|
Euro (milioane)
|
2008
|
10
|
2009
|
9
|
2010
|
8
|
2011
|
8
|
2012
|
7
|
2013
|
6
|
Art. 17. - Numărul maxim
estimat al operatorilor economici ce pot beneficia de sprijin în cadrul
prezentei scheme este de 3.600.
X. Cheltuieli eligibile
Art. 18. - Sunt considerate cheltuieli eligibile
următoarele categorii de cheltuieli:
• cheltuieli de conectare la internet broadband;
• cheltuieli cu abonamentul pentru accesul la internet
broadband pe o perioadă de maximum 12 luni consecutive de la data conectării;
• cheltuieli pentru achiziţionarea de echipamente TIC
(server, calculatoare personale de tip desktop/portabile, monitoare,
echipamente de reţea, echipamente periferice etc);
• cheltuieli pentru realizarea reţelei LAN, necesară
pentru implementarea proiectului;
• cheltuieli pentru achiziţionarea licenţelor software
pentru server, licenţe necesare operării calculatoarelor personale tip
desktop/portabile, licenţe software antivirus, precum şi pachete software tip
office;
• cheltuieli pentru achiziţionarea unui website;
• cheltuieli pentru achiziţionarea unui nume de domeniu
nou ,,.ro" direct de la furnizorul naţional de domenii
,,.ro";
• cheltuieli privind achiziţionarea soluţiei de
semnătură electronică;
• cheltuieli privind achiziţionarea de aplicaţii
informatice specifice pentru persoanele cu dizabilităţi;
• cheltuieli de informare şi publicitate pentru
proiect.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor de minimis
Art. 19. - (1) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte
ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul CE, acordate pentru
aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a
ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită în fiecare caz
în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie
adoptată de Comisia Europeană.
(2) Administratorul schemei
trebuie ca, înainte de acordarea ajutorului, să verifice că ajutorul acordat în
baza prezentei scheme, cumulat cu alte ajutoare de
minimis primite în ultimii 2 ani fiscali şi în
anul fiscal în curs (fie din surse ale statului şi/sau autorităţilor locale,
fie din surse comunitare) nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro
(pentru operatorii economici din domeniul transportului rutier - echivalentul
în lei a 100.000 euro).
(3) In cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu
valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei
scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru operatorii
economici care activează în domeniul transporturilor), echivalent în lei,
solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea
fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
XII. Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de
minimis
Art. 20. - (1) Pentru a beneficia
de facilităţile prevăzute de prezenta schemă de ajutor de minimis, operatorii economici
trebuie să înainteze o cerere de finanţare administratorului schemei de ajutor de minimis. Acesta analizează dacă
operatorul economic respectiv întruneşte condiţiile prevăzute în prezenta
schemă de ajutor de minimis.
(2) Cererea de finanţare va fi însoţită de o declaraţie
pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu este
îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat societate în dificultate,
conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea
şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. C244/2004.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM sau de microîntreprindere, solicitanţii trebuie să completeze modelul de
declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi
ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Inainte de acordarea ajutorului, administratorul
schemei de ajutor de minimis trebuie să obţină
de la operatorul economic beneficiar o declaraţie pe propria răspundere cu
privire la ajutoarele de stat primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile,
precum şi cu privire la ajutoarele de minimis primite în cursul anului fiscal curent şi al celor 2 ani fiscali
anteriori.
(5) In cazul în care operatorul economic este eligibil
pentru a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis şi este selectat pentru
finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie, administratorul schemei
de ajutor de minimis îi
comunică în scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza
schemei şi caracterul acestuia de ajutor de minimis,
făcând referire expresă la Regulamentul CE nr.
1.998/2006, prin menţionarea titlului acestuia şi a numărului de publicare în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(6) Operatorul economic încheie cu administratorul
schemei de ajutor de minimis un contract de
finanţare.
(7) In cazul în care operatorul
economic nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul prezentei
scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest lucru.
(8) Detalierea modalităţii de derulare a prezentei scheme de ajutor de minimis se regăseşte în Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe
site-ul www.mcti.ro şi pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finantelor
www.minind.ro.
XIII. Transparenţa
Art. 21 - Prezenta schemă de
ajutor de minimis şi
Ghidul solicitantului vor fi publicate integral pe site-ul Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei - secţiunea Fonduri structurale, la
adresa http://www.mcti.ro, şi
pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro.
XIV. Procedura de
raportare şi monitorizare a ajutoarelor de minimis
Art. 22. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei
scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară
şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a
ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007.
Art. 23. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei
scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost
acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate
informaţiile necesare pentru a stabili că au fost respectate criteriile
prevăzute de Regulamentul CE nr. 1.998/2006.
Art. 24. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se
impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de
a transmite Consiliului Concurenţei, până la data de 31 martie a anului următor
acordării ajutorului, în formatul prevăzut de Regulamentul privind procedurile
de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de
stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează la termenul
prevăzut la alin. (2).
(6) Furnizorul va transmite spre informare Consiliului
Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia,
conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007, referitoare la procedura de pregătire a notificării şi
informării.
Art. 25. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va furniza Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului
Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate
informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea
respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 26. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul
solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea
îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina
furnizorului conform art. 23, 24 si 25.