ORDIN Nr. 60 din 28
decembrie 2005
privind aprobarea Regulamentului de functionare al Comitetului de arbitraj
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL
ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 17 ianuarie 2006
In temeiul art. 25 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
in conformitate cu prevederile Procesului-verbal al sedintei Comitetului de
reglementare al Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei din
data de 28 decembrie 2005,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei
emite urmatorul ordin:
ART. 1
Se aproba Regulamentul de functionare al Comitetului de arbitraj, prevazut
in anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Participantii la piata de energie electrica si departamentele de
specialitate din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul
Energiei vor urmari respectarea prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei,
Nicolae Opris
ANEXA 1
REGULAMENT
de functionare al Comitetului de arbitraj
CAP. 1
Dispozitii generale
Temei legal
ART. 1
Comitetul de arbitraj se constituie in temeiul art. 25 alin. (3) din Legea
energiei electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003.
ART. 2
Comitetul de arbitraj se constituie la initiativa Autoritatii Nationale de
Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) si este format din 3 membri cu drept de
vot si un membru ANRE, observator fara drept de vot.
ART. 3
Desemnarea membrilor Comitetului de arbitraj cu drept de vot se face dupa
cum urmeaza:
a) oricare participant la piata de energie electrica poate propune 1 - 2
persoane fizice, de cetatenie romana, care au capacitate deplina de exercitiu,
fara antecedente penale, din afara agentului economic, fara interese directe
sau indirecte in sector, cu experienta in solutionarea diferendelor pe cale
amiabila, cunostinte solide in domeniul energiei electrice si disponibilitate
pentru participarea la sedintele de arbitrare, cunoscatoare ale reglementarilor
si aranjamentelor comerciale pe piata de energie electrica;
b) presedintele ANRE analizeaza impreuna cu Consiliul consultativ
propunerile transmise de participantii la piata de energie electrica si
intocmeste o lista cu punctajul obtinut de fiecare persoana propusa sa faca
parte din Comitetul de arbitraj;
c) membrii Comitetului de arbitraj se numesc prin decizie a presedintelui
ANRE pe o perioada de un an;
d) membrii Comitetului de arbitraj pot fi revocati individual de catre
presedintele ANRE la constatarea dovedita a unei incompatibilitati.
ART. 4
Membrii Comitetului de arbitraj au dreptul la o indemnizatie de sedinta
daca participa pe toata durata acesteia. Indemnizatia de sedinta este egala cu
5% din salariul de baza al presedintelui ANRE, fara a depasi lunar 10% din
acesta.
ART. 5
Cheltuielile legate de instituirea si functionarea Comitetului de arbitraj
sunt suportate din veniturile operatorului pietei de energie electrica, care le
prevede intr-un capitol separat al bugetului anual si vireaza fondurile
necesare in contul ANRE in baza unei facturi emise de autoritatea competenta.
ART. 6
Membrii Comitetului de arbitraj au obligatia de a participa la toate
sedintele.
ART. 7
In cazul in care unul dintre membrii Comitetului de arbitraj cu drept de
vot lipseste la cel mult doua sedinte ale acestuia in decurs de doua luni
consecutive, acesta va fi revocat de catre presedintele ANRE, care va numi in
locul acestuia pe urmatorul candidat de pe lista, in ordinea punctajului
obtinut in momentul analizarii propunerilor primite.
ART. 8
In cazul in care la urmatorul punctaj de pe lista se inregistreaza mai multi
candidati la egalitate, departajarea se va face de catre presedintele ANRE.
ART. 9
Mandatul noului membru cu drept de vot ales conform art. 7 sau 8 expira
odata cu al celorlalti membri cu drept de vot.
Competente
ART. 10
Comitetul de arbitraj are competenta de a solutiona diferendele aparute pe
piata de energie, cu respectarea legislatiei in vigoare, inclusiv a legislatiei
secundare.
ART. 11
In situatiile in care din solutionarea diferendelor rezulta necesitatea
emiterii/modificarii unei reglementari in vigoare, Comitetul de arbitraj poate
sesiza ANRE in acest sens, indicand motivele care stau la baza propunerii.
Scopul
ART. 12
Comitetul de arbitraj functioneaza in scopul solutionarii in mod operativ,
eficient si echidistant a diferendelor care apar intre:
1. agenti economici pe piata de energie electrica;
2. Societatea Comerciala OPCOM - S.A. si unul dintre participantii la
piata, cu privire la deciziile Societatii Comerciale OPCOM - S.A.
ART. 13
Sedintele Comitetului de arbitraj se intrunesc in scopul analizei si
solutionarii unui diferend, ca urmare a unei cereri transmise in conditiile
art. 15, respectiv art. 17, cu respectarea prevederilor art. 12.
Definitii
ART. 14
In intelesul prezentului regulament se definesc urmatorii termeni:
- arbitrare - solutionarea unui diferend de catre unul sau mai multi
arbitri;
- arbitru - membru al Comitetului de arbitraj cu drept de vot;
- audiere - infatisare, etapa a procesului de arbitrare, prin care partile
aflate in diferend isi prezinta si justifica, pe baza de documente, punctele de
vedere;
- autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Energiei - ANRE;
- cerere de arbitraj - act prin care una dintre partile participante la
piata de energie electrica sesizeaza Comitetul de arbitraj cu privire la lipsa
unui acord, in vederea stabilirii unei decizii privind modul de rezolvare a
diferendului;
- decizie - document scris, emis de Comitetul de arbitraj, prin care se
hotaraste modul de rezolvare a diferendului, avand caracter obligatoriu pentru
parti;
- diferend - controversa existenta intre doi sau mai multi participanti la
piata asupra unei probleme de functionare a pietei;
- parti - orice persoane juridice participante la piata de energie,
implicate in diferendul arbitrat conform prezentului regulament.
CAP. 2
Primirea sesizarilor
ART. 15
(1) Partea/partile aflata/aflate in diferend se pot adresa Comitetului de
arbitraj cu o cerere prin care sa solicite punctul de vedere cu privire la
modul de solutionare a diferendului.
(2) In vederea includerii unei noi solicitari pe ordinea de zi a unei
sedinte a Comitetului de arbitraj programate, termenul de transmitere a
acesteia este de minimum 3 zile lucratoare inainte de data la care este
programata sedinta.
(3) Transmiterea convocarii se va face cu cel putin doua zile lucratoare
inainte de termenul fixat.
ART. 16
Comitetul de arbitraj va transmite punctul sau de vedere printr-o
recomandare, in termen de maximum doua zile lucratoare de la data intrunirii
sedintei.
ART. 17
Daca partea/partile nu isi insuseste/insusesc recomandarea in termen de
maximum 10 zile lucratoare de la data comunicarii acesteia, Comitetul de
arbitraj este sesizat de parti printr-o cerere de arbitraj. Aceasta va cuprinde
si o lista cu succesiunea demersurilor facute pentru rezolvarea diferendului.
ART. 18
Comitetul de arbitraj are obligatia ca in termen de 3 zile lucratoare de la
depunerea sesizarii sa programeze audierea partilor. Aceasta are loc in
prezenta operatorului pietei de energie electrica, in termen de maximum 6 zile
lucratoare de la data transmiterii cererii de arbitraj.
ART. 19
In cazul in care a hotarat respingerea sesizarii, Comitetul de arbitraj
trebuie sa transmita in scris partilor justificarea pozitiei sale, in termen de
3 zile lucratoare de la depunerea sesizarii.
ART. 20
Comitetul de arbitraj are obligatia sa arbitreze diferendul si competenta
de a emite o decizie obligatorie pentru parti in termen de 3 zile lucratoare de
la arbitrare. In cazuri deosebite, Comitetul de arbitraj va emite decizia in
maximum 15 zile calendaristice.
CAP. 3
Procedura de arbitrare
ART. 21
(1) Partile vor participa la audiere personal/prin reprezentanti legali si,
eventual, insotiti de interpreti pentru persoanele de alta cetatenie.
(2) Orice parte poate cere ca solutionarea cererii sa se faca in lipsa ei,
pe baza cererii si a actelor depuse.
(3) Lipsa uneia dintre parti la dezbateri nu determina luarea unei hotarari
in defavoarea ei.
(4) In cazul in care partile, desi instiintate, nu se prezinta la
dezbateri, Comitetul de arbitraj va solutiona cererea, in afara de cazul in
care s-a cerut amanarea pentru motive temeinice.
(5) Comitetul de arbitraj, la cererea oricarei parti, poate amana o singura
data, pe parcursul desfasurarii procedurii de arbitrare, audierea programata,
conform prevederilor prezentului articol, pentru motive temeinice, care sa
justifice imposibilitatea partii in cauza de a se prezenta la dezbateri.
Cererea de amanare trebuie inaintata Comitetului de arbitraj cu cel putin doua
zile inainte de data audierii.
(6) Cea de-a doua audiere va avea loc in termen de cel mult 5 zile de la
data fixata pentru prima audiere, cu convocarea partilor.
ART. 22
Documentele sunt prezentate de parti in original sau in copie conforma cu
originalul.
ART. 23
(1) Pe parcursul solutionarii diferendului partile vor fi tratate in mod
egal.
(2) In cadrul sedintei de audiere partile isi vor expune punctele de
vedere.
(3) Prezentarea va fi clara si concisa, argumentata cu fapte si cu acte
pertinente.
(4) Dupa ce fiecare parte isi prezinta pozitia, partile si/sau membrii Comitetului
de arbitraj pot pune intrebari pentru clarificarea aspectelor divergente.
(5) Dupa incheierea audierii se vor consemna intr-un proces-verbal pozitia
finala a partilor, modul in care doresc solutionarea diferendului si
argumentele fiecarei parti.
(6) Procesul-verbal va fi semnat de parti/reprezentantii partilor si de
membrii Comitetului de arbitraj.
(7) In situatia in care una dintre parti nu este prezenta sau refuza
semnarea procesului-verbal, se va face precizarea corespunzatoare in procesul-verbal.
(8) Arbitrarea va avea loc intr-o singura sedinta.
ART. 24
Comitetul de arbitraj poate cere, suplimentar fata de materialele
prezentate, informatiile si datele necesare pentru solutionarea diferendului.
ART. 25
Audierile au loc de regula la sediul Societatii Comerciale OPCOM - S.A.
Daca este necesar, Comitetul de arbitraj poate hotari solicitarea unor
verificari suplimentare.
ART. 26
(1) Comitetul de arbitraj poate apela la specialisti de terta parte pentru
informatii suplimentare privind diferendul, opinia acestora avand rol
consultativ pentru Comitetul de arbitraj.
(2) In cazul in care Comitetul de arbitraj considera necesara consultarea
unor specialisti, indemnizatia datorata acestora va fi suportata de ambele
parti.
ART. 27
Daca una dintre parti apeleaza la specialisti de terta parte pentru
informatii suplimentare privind diferendul, cheltuielile legate de serviciile
acestor specialisti vor fi suportate de partea care i-a solicitat.
ART. 28
Partile vor putea delega la audiere cel mult 4 persoane competente in
domeniul problemei aflate in diferend.
ART. 29
Sedintele de arbitrare a diferendelor nu sunt publice.
ART. 30
Pentru fiecare disputa analizata Comitetul de arbitraj va intocmi un dosar
care va cuprinde: cererea de arbitraj, documentele pe care partile isi
intemeiaza sustinerile, informatiile si celelalte date avute in vedere de
Comitetul de arbitraj, dovezile de convocare/comunicare, procesul-verbal,
decizia adoptata, modul de solutionare. Aceste dosare sunt confidentiale si se
pastreaza la sediul Societatii Comerciale OPCOM - S.A. cel putin un an de la
data redactarii deciziei prin care este solutionat diferendul.
CAP. 4
Decizia
ART. 31
(1) Deciziile Comitetului de arbitraj se iau prin vot si sunt valabile daca
cel putin 2 arbitri au aceeasi pozitie. Arbitrul care nu este de acord cu
solutia adoptata trebuie sa isi justifice pozitia in scris.
(2) Decizia va fi semnata de toti membrii Comitetului de arbitraj, inclusiv
de membrul ANRE fara drept de vot.
ART. 32
Decizia trebuie sa contina:
a) numele partilor, adresa, denumirea si sediul, precum si numele
reprezentantilor partilor;
b) natura diferendului;
c) solutia adoptata si motivele de fapt si de drept.
ART. 33
(1) Comunicarea va fi facuta partilor prin scrisoare recomandata, in termen
de cel mult 3 zile de la redactarea deciziei.
(2) Prin comunicarea deciziei catre ambele parti se incheie procedura de
arbitrare.
ART. 34
(1) Decizia poate fi contestata de partea care se considera vatamata, in
termen de 15 zile de la data comunicarii acesteia, la autoritatea competenta.
(2) ANRE va emite o decizie prin care va solutiona contestatia in termen de
15 zile de la primirea acesteia.
(3) Daca petitionarul este nemultumit de solutia data contestatiei sale,
acesta se poate adresa Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ, conform prevederilor legale in vigoare.
CAP. 5
Dispozitii finale
ART. 35
Toate documentele inregistrate la Comitetul de arbitraj au caracter
confidential, cu exceptia situatiei in care legea prevede altfel sau partile
sunt de acord sa renunte la confidentialitate.