E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a fost modificat de niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 6 din 23 iulie 2009

privind aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating

ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 602 din 31 august 2009



Având în vedere dispoziţiile art. 126, art. 130-134, art. 278, art. 384 şi ale art. 385 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 2 lit. a) din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, aprobat prin Ordinul nr. 10/107/2006,

în temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, precum şi ale art. 1, art. 2 şi ale art. 7 alin. (1), (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Banca Naţională a României si Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 3. - Banca Naţională a României şi Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 şi 1.033 bis din 27 decembrie 2006, cu modificările şi completările aduse prin Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare. 

Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,

Mugur Constantin Isărescu

Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,

Gabriela Anghelache

ANEXA

REGULAMENT   Nr. 12/5/2009

pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe modele interne de rating

Articol unic. - Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/109/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 si 1.033 bis din 27 decembrie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(9) Termenii şi expresiile «risc de credit al contrapartidei», «contrapartidă centrală», «tranzacţii cu termen lung de decontare», «tranzacţii de creditare în marjă», «tranzacţie de răscumpărare», «set de compensare» şi «ajustare unilaterală a evaluării creditului» au semnificaţia prevăzută de Regulamentul BNR-CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzacţiilor de răscumpărare, al operaţiunilor de dare/luare de titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al tranzacţiilor de creditare în marjă."

2.  La articolul 1, alineatul (14) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(14) Expresia «portofoliu de tranzacţionare» are semnificaţia prevăzută de Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii."

3.   La articolul 2, punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„8. expunere - un activ sau un element din afara bilanţului prevăzut în anexa la Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, cu completările ulterioare."

4.  La articolul 2, după punctul 8 se introduc opt noi puncte, punctele 9-16, cu următorul cuprins:

„9. abordare pe modele interne de rating de bază - abordarea bazată pe modele interne de rating în care instituţiile de credit utilizează propriile estimări ale probabilităţii de nerambursare şi valorile reglementate pentru pierderea în caz de nerambursare şi pentru factorul de conversie;

10.   abordare pe modele interne de rating avansată - abordarea bazată pe modele interne de rating în care instituţiile de credit utilizează propriile estimări ale probabilităţii de nerambursare, ale pierderii în caz de nerambursare şi ale factorului de conversie;

11.  operaţiuni de dare sau luare de titluri sau mărfuri cu împrumut - orice tranzacţie care corespunde definiţiei prevăzute în cadrul Regulamentului BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii pentru «operaţiuni de dare de titluri/mărfuri cu împrumut» sau «operaţiuni de luare de titluri/mărfuri cu împrumut»;

12. structură de conducere - organele de administrare şi de conducere ale unei instituţii de credit stabilite potrivit actelor constitutive, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, care asigură îndeplinirea funcţiei de supraveghere şi a funcţiei de conducere în cadrul instituţiei de credit;

13.  funcţie de supraveghere - ansamblul atribuţiilor de supraveghere/control exercitate asupra organelor cu funcţie de conducere, care revin consiliului de administraţie, în cadrul sistemului unitar de administrare, şi consiliului de supraveghere, în cadrul sistemului dualist de administrare;

14.  funcţie de conducere - ansamblul atribuţiilor structurii de conducere, reprezentată de directori, în cadrul sistemului unitar de administrare, şi de către directorat, în cadrul sistemului dualist de administrare;

15. control intern - proces continuu, destinat să furnizeze o asigurare   rezonabilă   pentru   îndeplinirea   obiectivelor   de performanţă - eficacitatea activităţilor desfăşurate, respectiv gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activităţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activităţii respective, şi eficienţa activităţilor desfăşurate, respectiv maximizarea rezultatelor unei activităţi în relaţie cu resursele utilizate -, de informare - credibilitatea, integritatea şi furnizarea la timp a informaţiilor financiare şi ale celor necesare conducerii - şi de conformitate - conformarea cu legile şi reglementările aplicabile, precum şi cu politicile şi procedurile interne - şi care, pentru a fi eficace, necesită implementarea următoarelor 3 funcţii: funcţia de control al riscurilor, funcţia de conformitate şi funcţia de audit intern. Controlul intern include, de asemenea, organizarea contabilităţii, tratamentul informaţiilor, evaluarea riscurilor şi sistemele de măsurare a acestora;

16. persoane cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activităţi - persoane nominalizate să asigure conducerea structurilor în cadrul cărora se desfăşoară activităţile instituţiei de credit."

5.  La articolul 3 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b) ratingurile interne şi estimările cu privire la stările de nerambursare şi pierderi, utilizate în vederea determinării cerinţelor de capital, precum şi sistemele şi procesele asociate au un rol hotărâtor în administrarea riscurilor şi în procesul decizional, precum şi în mecanismul de aprobare a creditelor, alocarea internă a capitalului şi în cadrul de administrare a activităţii al instituţiei de credit;".

6.  La articolul 3 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,d) instituţia de credit colectează şi păstrează toate datele relevante pentru a susţine în mod efectiv propriul proces de cuantificare şi administrare a riscului de credit; şi".

7.   La articolul 13, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b) creanţe sau creanţe potenţiale faţă de instituţii;".

8.  La articolul 16 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,a) să fie înregistrate faţă de una sau mai multe persoane fizice sau faţă de o entitate mică sau mijlocie, cu condiţia ca, în acest din urmă caz, suma totală pe care clientul debitor sau grupul de clienţi aflaţi în legătură o datorează instituţiei de credit, societăţii-mamă şi filialelor acesteia, inclusiv orice expunere restantă, dar excluzând creanţele sau creanţele potenţiale garantate cu proprietăţi imobiliare cu destinaţie locativă, să nu depăşească echivalentul în lei al sumei de 1 milion euro, potrivit informaţiilor deţinute de instituţia de credit, care trebuie să fi luat măsuri rezonabile pentru a confirma respectivele informaţii;".

9.  La articolul 16 alineatul (3), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b) expuneri de tip retail reînnoibile eligibile, care respectă prevederile cap. II art. 43 alin. (2) şi (3);."

10.  La articolul 22, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(5) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (3), valoarea ponderată la risc a expunerilor pentru riscul de credit în cazul expunerilor provenind din finanţări specializate poate fi calculată potrivit prevederilor cap. II art. 36. Banca Naţională a României aprobă metodologia întocmită de instituţiile de credit pentru aplicarea ponderilor de risc respectivelor expuneri."

11.  La articolul 22, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(7) In cazul expunerilor încadrate în clasa de expuneri prevăzută la art. 13 lit. d), instituţiile de credit trebuie să determine propriile estimări ale pierderilor în caz de nerambursare şi ale factorilor de conversie, în conformitate cu prevederile art. 3-6 şi ale cap. V."

12. La articolul 23 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b)   pentru   toate   celelalte   expuneri   suport   se   aplică prevederile Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, cu următoarele modificări:

(i) expunerile se încadrează în clasa de expuneri adecvată şi le este aplicată ponderea de risc aferentă nivelului scalei de evaluare a calităţii creditului care are o valoare imediat superioară valorii nivelului la care ar fi încadrată în  mod  normal expunerea respectivă; şi

(ii) expunerilor încadrate la nivelurile superioare ale scalei de evaluare a calităţii creditului, cărora le-ar fi atribuită în mod normal o pondere de risc de 150%,li se aplică o pondere de risc de 200%."

13.  La articolul 23, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) In cazul în care expunerile sub forma titlurilor de participare deţinute în OPC nu îndeplinesc criteriile stabilite la art. 61 şi 62 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard sau instituţia de credit nu are cunoştinţă de toate expunerile suport ale OPC, instituţia de credit trebuie să ia în considerare în mod direct expunerile suport şi să calculeze valorile ponderate la risc ale expunerilor şi valorile pierderii aşteptate în conformitate cu metoda prevăzută în cap. II art. 48-50. In cazul în care, în vederea îndeplinirii acestui scop, instituţia de credit nu are capacitatea de a distinge între expuneri din investiţii de tip private equity, expuneri din titluri de capital tranzacţionate la bursă şi expuneri din alte titluri de capital, aceasta va trata expunerile respective ca expuneri din alte titluri de capital. Pentru aceste scopuri, expunerile, altele decât cele din titluri de capital, se încadrează în una dintre clasele (expuneri din investiţii de tip private equity, expuneri din titluri de capital tranzacţionate la bursă sau expuneri din alte titluri de capital) prevăzute în art. 48, iar expunerile a căror natură nu este cunoscută se încadrează în clasa expunerilor din alte titluri de capital."

14. La articolul 23 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b)   pentru   toate   celelalte   expuneri   suport   se   aplică prevederile Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, cu următoarele modificări:

(i) expunerile se încadrează în clasa de expuneri adecvată şi le este aplicată ponderea de risc aferentă nivelului scalei de evaluare a calităţii creditului care are o valoare imediat superioară valorii nivelului la care ar fi încadrată în  mod  normal expunerea respectivă; şi

(ii) expunerilor încadrate la nivelurile superioare ale scalei de evaluare a calităţii creditului, cărora le-ar fi atribuită în mod normal o pondere de risc de 150%, li se aplică o pondere de risc de 200%."

15. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 25. - Calcularea valorii pierderii aşteptate potrivit prevederilor cap. II art. 58-64 trebuie să se bazeze pe aceleaşi valori de intrare ale probabilităţii de nerambursare, ale pierderii în caz de nerambursare şi ale valorii expunerii, aferente fiecărei expuneri, ca cele utilizate la determinarea valorii ponderate la risc a expunerilor în conformitate cu prevederile art. 22 şi 23. Pentru expunerile aflate în stare de nerambursare, în cazul în care instituţiile de credit utilizează propriile estimări ale pierderilor în caz de nerambursare, pierderea aşteptată trebuie să ia valoarea celei mai bune estimări a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptată pentru expunerea aflată în stare de nerambursare, în conformitate cu prevederile cap. V art. 195."

16. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 33. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 35-39, valoarea ponderată la risc în cazul expunerilor faţă de societăţi, instituţii, administraţii centrale sau bănci centrale se calculează în conformitate cu următoarele formule:

Corelaţia (R) = 0.12x (1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50))+0.24* [1-(1-EXP'(-50*PD))/(1-EXP(-50))]

Ajustarea în funcţie de scadentă (b) = [0,11852-0,05478*ln(PD)]2

Ponderea de risc (RW) = (LGD*N[(1-R)-0,.5  * G (PD) + (R/(1-R))0..5  * G (0.999)] - PD * LGD) * (1-1.5*b)-1  * (1+(M-2.5) * b)* 12.5* 1.06

N(x) reprezintă funcţia de distribuţie cumulativă a unei variabile aleatoare normale standard (care exprimă probabilitatea ca o variabilă aleatoare normal distribuită, cu media zero şi varianta 1, să fie mai mică sau egală cu x).

G(z) reprezintă inversa funcţiei de distribuţie cumulative pentru o variabilă aleatoare normală standard [care exprimă valoarea x astfel încât N (x) = z].

Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.

In cazul în care probabilitatea de nerambursare este nulă, ponderea de risc este 0%.

In cazul în care probabilitatea de nerambursare este unitară:

- pentru expunerile aflate în stare de nerambursare pentru care instituţiile de credit utilizează valorile pierderii în caz de nerambursare prevăzute în cap. III art. 73, ponderea de risc este 0%; şi

- pentru expunerile aflate în stare de nerambursare pentru care instituţiile de credit utilizează propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare, ponderea de risc este maximum {0%; 12,5*(LGD-ELBE)},

unde:

ELBE reprezintă cea mai bună estimare a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptată în cazul expunerilor aflate în stare de nerambursare, potrivit cap. V art. 195."

17. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 34. - Pentru orice expunere care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 30 şi 61 din Regulamentul BNR - CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de instituţiile de credit şi firmele de investiţii, valoarea ponderată la risc a expunerii poate fi ajustată în conformitate cu următoarea formulă:

Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii*(0,15+160*PDpp),

unde:

PDpp este probabilitatea de nerambursare aferentă furnizorului de protecţie.

Ponderea de risc (RW) se calculează utilizând formula relevantă de ponderare la risc a expunerii prevăzută la art. 33, probabilitatea de nerambursare aferentă debitorului şi pierderea în caz de nerambursare aferentă unei expuneri directe comparabile faţă de furnizorul de protecţie. Ajustarea în funcţie de scadenţă (b) se calculează prin utilizarea celei mai scăzute dintre următoarele valori: probabilitatea de nerambursare a furnizorului de protecţie şi probabilitatea de nerambursare a debitorului."

18. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 35. -In cazul expunerilor faţă de societăţi, atunci când cifra de afaceri anuală totală consolidată la nivelul grupului din care face parte societatea este mai mică de 50 de milioane euro, instituţiile de credit pot utiliza, pentru calculul ponderilor de risc, formula de corelaţie de mai jos.

Corelaţia (R)= 0.12*(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50)) + 0.24*[1-(1-EXP (-50*PD))/(1-EXP (-50)) ]-0.04*(1-(S-5)/45),

unde:

S reprezintă cifra de afaceri anuală totală consolidată, care este exprimată în milioane euro şi care se încadrează în intervalul valoric de 5 milioane euro şi 50 de milioane euro (5 milioane euro =< S  =<50 de milioane euro). Cifrele de afaceri al căror nivel raportat este mai mic de 5 milioane euro trebuie tratate ca fiind egale cu 5 milioane euro.

Pentru creanţele achiziţionate, cifra de afaceri anuală totală consolidată este media cifrelor de afaceri asociate creanţelor, ponderată în funcţie de nivelul expunerilor individuale din cadrul portofoliului.

Instituţiile de credit trebuie să utilizeze totalul activelor consolidate la nivelul grupului în locul cifrei de afaceri anuale totale consolidate, în cazul în care cifra de afaceri anuală totală consolidată nu reprezintă un indicator semnificativ pentru dimensiunea întreprinderii, iar totalul activelor consolidate reprezintă un indicator cu un grad mai mare de relevanţă decât cifra de afaceri anuală totală consolidată."

19. La articolul 36, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

„(11) Banca Naţională a României autorizează o instituţie de credit să aplice, de o manieră generală, ponderi de risc preferenţiale de 50% expunerilor din categoria 1 şi, respectiv, de 70% expunerilor din categoria 2, în condiţiile în care Banca Naţională a României este convinsă că standardele de acordare a creditelor şi alte caracteristici de risc, aferente instituţiei de credit, sunt în mod substanţial solide pentru categoria relevantă."

20.  La articolul 36, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) In procesul de încadrare în categoriile menţionate la alin. (1), în vederea aplicării ponderilor de risc expunerilor care provin din finanţarea specializată, instituţiile de credit trebuie să aibă în vedere următorii factori: puterea financiară, cadrul juridic şi politic, caracteristicile tranzacţiei şi/sau ale activului, soliditatea sponsorului şi a promotorului, inclusiv veniturile generate de orice parteneriat public-privat, precum şi mecanismele de garantare aferente."

21. Articolul 40 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 40. - Sub rezerva prevederilor art. 42 şi 43, valoarea ponderată la risc pentru expunerile de tip retail se calculează potrivit următoarelor formule:

Corelaţia (R) = 0.03*(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35)) + 0.16*[1-(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35))]

Ponderea de risc (RW) = (LGD*N[ (1-R)-0..5 *G(PD)+(R/(1-R)).0.5  * G(0.999)] - PD*LGD)*12.5*1.06

N(x) reprezintă funcţia de distribuţie cumulativă a unei variabile    aleatoare    normale    standard    (care    exprimă probabilitatea ca o variabilă aleatoare normal distribuită, cu media zero şi varianta 1, să fie mai mică sau egală cu x).

G(z) reprezintă inversa funcţiei de distribuţie cumulative pentru o variabilă aleatoare normală standard [care exprimă valoarea x pentru care N (x) = z].

Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.

In cazul în care probabilitatea de nerambursare este unitară (aferentă expunerilor aflate în stare de nerambursare), ponderea de risc este valoarea maximă dintre {0%; 12,5*(LGD-ELBE)},

unde:

ELBE reprezintă cea mai bună estimare a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptată în cazul expunerilor aflate în stare de nerambursare, potrivit cap. V art. 195."

22. La articolul 43 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b) expunerile sunt reînnoibile, negarantate şi, în măsura în care creditul nu este utilizat, revocabile imediat şi necondiţionat de către instituţia de credit. In acest context, expunerile reînnoibile sunt definite ca reprezentând acele expuneri în cazul cărora soldurile clienţilor pot fluctua în funcţie de deciziile acestora de a împrumuta şi de a rambursa, într-o limită stabilită de instituţia de credit. Angajamentele de finanţare neutilizate pot fi considerate ca fiind revocabile necondiţionat de instituţia de credit dacă termenii contractuali permit acesteia să le revoce în măsura maximă permisă de legislaţia privind protecţia consumatorului şi legislaţia conexă;".

23.   La articolul 44, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b) Creanţele achiziţionate nu trebuie să fi fost generate printr-o operaţiune în condiţii de favoare între vânzător şi debitor, şi anume vânzătorul şi debitorul trebuie să interacţioneze ca agenţi independenţi pe piaţa financiară. Astfel, nu sunt eligibile creanţele din tranzacţii între conturile aceleiaşi societăţi, precum nici creanţele evidenţiate în conturi de compensare reciprocă între societăţi care vând şi cumpără una de la cealaltă;".

24.  La articolul 47, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1)şi (2), Banca Naţională a României poate permite determinarea valorii ponderate la risc pentru expunerile din titluri de capital faţă de societăţile prestatoare de servicii auxiliare în conformitate cu tratamentul aplicat activelor, altele decât cele care reprezintă creanţe de natura creditelor."

25. Articolul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 48. - Valoarea ponderată la risc a expunerii se calculează conform următoarei formule:

Valoarea ponderată la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.

Ponderea de risc (RW) este de 190% pentru expunerile din investiţii de tip private equity din cadrul portofoliilor suficient de diversificate.

Ponderea de risc (RW) este de 290% pentru expunerile din titluri de capital tranzacţionate la bursă.

Ponderea de risc (RW) este de 370% pentru orice alte expuneri din titluri de capital."

26. Articolul 49 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 49. - Poziţiile scurte cash şi instrumentele financiare derivate din afara portofoliului de tranzacţionare pot compensa poziţiile lungi în titluri de capital identice, cu condiţia ca aceste instrumente să fi fost în mod explicit destinate acoperirii expunerilor din titluri de capital specifice şi să asigure acoperirea pentru încă cel puţin un an. Alte poziţii scurte se tratează ca şi cum ar  fi poziţii lungi, prin aplicarea ponderii de risc relevante, la valoarea absolută a fiecărei poziţii. In cazul poziţiilor ale căror scadenţe sunt decalate, se aplică metoda utilizată pentru expunerile faţă de societăţi pentru determinarea efectului/tratamentul decalajului de scadenţă, conform prevederilor art. 86."

27.  La articolul 51, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Valoarea ponderată la risc a expunerii se calculează conform formulelor prevăzute la art. 33. Dacă instituţiile de credit nu dispun de suficiente informaţii pentru a utiliza definiţia stării de nerambursare, prevăzută la cap. V art. 160-163, ponderilor de risc le este aplicat un factor de multiplicare de 1,5."

28.  La articolul 68, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Dacă o instituţie de credit are aprobarea de a utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare pentru expunerile faţă de societăţi şi dacă, în cazul creanţelor achiziţionate faţă de societăţi, poate descompune estimările proprii ale pierderii aşteptate, într-o manieră de încredere, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a probabilităţii de nerambursare."

29.  La articolul 72, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) In cazul în care o instituţie de credit are aprobarea de a utiliza propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare pentru expunerile faţă de societăţi şi poate descompune, într-o manieră de încredere, estimările proprii ale pierderii aşteptate aferente riscului de diminuare a valorii creanţei, pentru creanţele achiziţionate faţă de societăţi, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, instituţia de credit poate utiliza propria estimare a probabilităţii de nerambursare."

30. Articolul 74 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 74. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 73, în ceea ce priveşte riscul de diminuare a valorii creanţei şi riscul de nerambursare, în cazul în care o instituţie de credit a primit aprobarea Băncii Naţionale a României să utilizeze propriile estimări ale pierderii în caz de nerambursare pentru expunerile faţă de societăţi şi poate descompune, într-o manieră de încredere, propriile estimări ale pierderii aşteptate aferente creanţelor faţă de societăţi, achiziţionate de instituţia de credit, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii în caz de nerambursare pentru aceste creanţe."

31. Articolul 76 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 76. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 73 şi 75, în scopul art. 34, pierderea în caz de nerambursare pentru o expunere directă, comparabilă, faţă de furnizorul de protecţie este fie cea aferentă unei tranzacţii negarantate cu garantul, fie cea aferentă unei tranzacţii negarantate cu debitorul, după cum dovezile disponibile şi structura garanţiei personale indică faptul că, în cazul în care, pe durata de viaţă a tranzacţiei garantate, atât garantul, cât şi debitorul s-ar afla în stare de nerambursare, suma recuperată ar depinde de situaţia financiară a garantului sau, respectiv, a debitorului."

32.  La articolul 77, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 77. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (2) şi ale art. 78-84, instituţiile de credit aplică expunerilor din tranzacţii de răscumpărare sau din operaţiuni de dare sau luare de titluri sau mărfuri cu împrumut o valoare a scadenţei de 0,5 ani, iar pentru toate celelalte expuneri o valoare a scadenţei de 2,5 ani."

33.  La articolul 85, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 85. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81 şi 82, scadenţa este de cel puţin o zi pentru:

-  instrumentele financiare derivate prevăzute în anexa la Regulamentul BNR -CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzacţiilor de răscumpărare, al operaţiunilor de dare/luare de titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al tranzacţiilor de creditare în marjă care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garanţii reale;

-  tranzacţiile de creditare în marjă care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garanţii reale; şi

- tranzacţiile de răscumpărare şi operaţiunile de dare sau luare de titluri sau mărfuri cu împrumut."

34.  La articolul 85, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Fără a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81 şi 82, în cazul altor expuneri pe termen scurt, care nu fac parte din finanţarea curentă a debitorului, scadenţa nu va fi mai mică de o zi. Pentru fiecare situaţie trebuie să se analizeze cu atenţie detaliile specifice."

35.  La articolul 89, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) In cazul în care o instituţie de credit poate să descompună într-o manieră de încredere estimările proprii ale pierderii aşteptate pentru riscul de diminuare a valorii creanţei aferent creanţelor achiziţionate, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, aceasta poate utiliza estimarea proprie a probabilităţii în caz de nerambursare."

36.  La articolul 92, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) In cazul în care, pentru creanţele achiziţionate, o instituţie de credit poate să descompună, într-o manieră de încredere, estimările proprii ale pierderii aşteptate pentru riscul de diminuare a valorii creanţei, în probabilităţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii în caz de nerambursare."

37. Articolul 94 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 94. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 93, în scopul art. 41, pierderea în caz de nerambursare pentru o expunere directă, comparabilă, faţă de furnizorul de protecţie este fie cea asociată unei tranzacţii negarantate cu garantul, fie cea asociată unei tranzacţii negarantate cu debitorul, după cum dovezile disponibile şi structura garanţiei personale indică faptul că, în cazul în care atât garantul, cât şi debitorul se află în stare de nerambursare pe durata de viaţă a tranzacţiei garantate, suma recuperată ar depinde de situaţia financiară a garantului sau, respectiv, a debitorului."

38. La articolul 108 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,c) 0% pentru angajamentele de cumpărare neutilizate privind creanţele achiziţionate reînnoibile, care sunt revocabile necondiţionat sau care permit efectiv instituţiei de credit revocarea automată, în orice moment şi fără aviz prealabil.

Pentru a putea aplica un factor de conversie de 0%, instituţiile de credit trebuie să monitorizeze în mod activ situaţia financiară a debitorului, iar sistemele lor de control intern trebuie să permită detectarea imediată a oricărei deteriorări a calităţii creditului aferente acestuia."

39.   Articolul 119 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 119. - (1) In scopul prezentului regulament, prin clasă de rating a debitorilor se înţelege o categorie de risc din cadrul scalei de rating a debitorilor aferente unui sistem de rating, în care debitorii sunt alocaţi pe baza unui set distinct şi specificat de criterii de rating care stau la baza estimării probabilităţii de nerambursare.

(2) O instituţie de credit trebuie să formalizeze relaţia dintre clasele de rating ale debitorilor, din perspectiva nivelului riscului de nerambursare corespunzător fiecărei clase de rating, şi criteriile utilizate în vederea diferenţierii acelui nivel al riscului de nerambursare."

40.  La articolul 120, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Concentrările semnificative în cadrul unei singure clase de rating trebuie justificate prin dovezi empirice convingătoare cu privire la faptul că respectiva clasă de rating a debitorilor acoperă un interval suficient de îngust al probabilităţii de nerambursare şi că riscul de nerambursare al tuturor debitorilor din această clasă de rating se situează în cadrul acestui interval."

41.   Articolul 122 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 122. - (1) In scopul prezentului regulament, prin clasă de rating a tranzacţiilor se înţelege o categorie de risc din cadrul scalei de rating a tranzacţiilor, aferentă unui sistem de rating, în care sunt încadrate expunerile pe baza unui set distinct şi specificat de criterii de rating, în baza cărora se obţin propriile estimări ale pierderilor în caz de nerambursare. Definiţia clasei de rating a tranzacţiilor trebuie să includă atât o descriere a modului în care expunerile sunt alocate respectivei clase, cât şi a criteriilor utilizate pentru a diferenţia nivelul de risc de-a lungul claselor de rating.

(2) Concentrările semnificative în cadrul unei singure clase de rating a tranzacţiilor trebuie justificate prin dovezi empirice convingătoare cu privire la faptul că respectiva clasă de rating a tranzacţiilor acoperă un interval suficient de îngust al pierderii în caz de nerambursare şi că riscul aferent tuturor expunerilor din această clasă de rating se situează în cadrul acestui interval."

42.  La articolul 123, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Fără a aduce atingere prevederilor art. 118, instituţiile de credit prevăzute la alin. (1) trebuie să dispună, pentru aceste expuneri, de un minim de 4 clase de rating pentru debitorii care nu se află în stare de nerambursare şi de cel puţin o clasă de rating pentru debitorii care se află în stare de nerambursare."

43.   Articolul 145 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 145. - Instituţia de credit trebuie să dispună de un ciclu periodic de validare a modelului, care să includă monitorizarea performanţei şi a stabilităţii acestuia, examinarea specificaţiilor sale, precum şi testarea rezultatelor modelului în raport cu rezultatele efective."

44.  La articolul 147, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Documentaţia trebuie să ateste respectarea cerinţelor minime prevăzute în acest capitol şi să trateze subiecte precum: diferenţierea portofoliilor, criteriile de rating, responsabilităţile părţilor care acordă ratinguri debitorilor şi expunerilor, frecvenţa cu care sunt revizuite alocările pe clase de rating şi pe grupe de risc şi monitorizarea procesului de rating de către persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu relevante."

45.  La articolul 150, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,a) să descrie detaliat teoria, ipotezele şi/sau baza matematică şi empirică, plecând de la care estimările sunt alocate claselor de rating, debitorilor, expunerilor sau grupelor de risc, precum şi sursa/sursele de date utilizate la estimarea modelului;".

46.  Articolul 151 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 151. - Utilizarea unui model achiziţionat de la un furnizor terţă parte, care pretinde drepturi de proprietate asupra tehnologiei, nu exonerează instituţia de credit de îndeplinirea cerinţelor cu privire la documentaţie sau a oricăror altor cerinţe cu privire la sistemele de rating. Instituţiei de credit îi revine sarcina de a demonstra Băncii Naţionale a României îndeplinirea acestor cerinţe."

47.  La articolul 154, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,f) datele cu privire la pierderea în caz de nerambursare aferentă fiecărei expuneri, înainte şi după luarea în considerare a efectelor unei garanţii personale sau unui instrument financiar derivat de credit, în cazul acelor instituţii de credit care reflectă, în calculul pierderii în caz de nerambursare, efectele de diminuare a riscului de credit aferente garanţiilor personale sau instrumentelor financiare derivate de credit; şi".

48.  La articolul 160, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(8) In toate cazurile, expunerile întârziate la plată trebuie să se situeze deasupra unui prag stabilit de Banca Naţională a României, care reflectă un nivel acceptabil al riscului."

49.  Articolul 163 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 163. -In cazul în care o instituţie de credit consideră că o expunere, care anterior a fost clasificată ca fiind aflată în stare de nerambursare, nu mai răspunde condiţiilor prevăzute de definiţia stării de nerambursare, instituţia de credit trebuie să clasifice debitorul sau tranzacţia după cum ar proceda în cazul unei expuneri care nu se află în stare de nerambursare. In cazul în care condiţiile prevăzute de definiţia stării de nerambursare sunt ulterior îndeplinite, se consideră că s-a înregistrat o altă stare de nerambursare."

50.  La articolul 167, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 167. - (1) Populaţia de expuneri reprezentată în datele utilizate pentru estimare, standardele de creditare utilizate atunci când au fost generate datele, precum şi alte caracteristici relevante trebuie să fie comparabile cu cele ale expunerilor şi standardelor instituţiei de credit."

51.  Articolul 168 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 168. - In cazul creanţelor achiziţionate, estimările trebuie să reflecte toate informaţiile relevante de care dispune instituţia de credit cumpărătoare cu privire la calitatea creanţelor suport, inclusiv datele cu privire la portofolii de creanţe similare, furnizate de vânzător, de instituţia de credit cumpărătoare sau de surse externe. Instituţia de credit cumpărătoare trebuie să evalueze orice date furnizate de vânzător, pe care aceasta îşi bazează estimările."

52.   Articolul 187 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 187. - Instituţiile de credit trebuie să identifice şi să analizeze modificările aşteptate ale parametrilor de risc pe durata de viaţă a expunerilor din credite [efectele maturizării expunerii (seasoning effects)]."

53.   Articolul 202 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 202. - Instituţiile de credit trebuie să estimeze factorii de conversie pe clase de rating sau pe grupe ale tranzacţiilor, pe baza mediei valorilor factorilor de conversie efectivi, pe clase de rating sau pe grupe ale tranzacţiilor, luând în considerare toate stările de nerambursare observate la nivelul surselor de date (medie ponderată în funcţie de numărul stărilor de nerambursare)."

54.   Articolul 205 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 205. - In vederea efectuării propriilor estimări ale factorilor de conversie, instituţiile de credit trebuie să ia în considerare politicile şi strategiile lor specifice adoptate în ceea ce priveşte monitorizarea conturilor clienţilor şi procesarea plăţilor. Instituţiile de credit trebuie, de asemenea, să ţină cont de capacitatea şi voinţa lor de a împiedica noi trageri în circumstanţe apropiate intrării în stare de nerambursare, cum ar fi încălcarea angajamentelor contractuale sau alte evenimente considerate ca stări tehnice de nerambursare."

55.  La articolul 218, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) In cazul în care există o neconcordanţă între obligaţia care beneficiază de protecţie şi obligaţia de referinţă aferentă instrumentului financiar derivat de credit sau între obligaţia care beneficiază de protecţie şi obligaţia utilizată pentru a determina dacă s-a produs un eveniment de credit, trebuie aplicate cerinţele prevăzute la art. 60 din Regulamentul BNR - CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de instituţiile de credit şi firmele de investiţii."

56.   Articolul 226 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 226. - Instituţia de credit trebuie să se asigure că primeşte la timp de la societatea de administrare rapoarte suficient de detaliate privind maturizarea (ageing) şi diminuarea valorii creanţelor achiziţionate, pentru a asigura conformitatea cu propriile criterii de eligibilitate şi politici referitoare la acordarea de avansuri aferente creanţelor achiziţionate, precum şi pentru a putea fi efectiv în măsură să monitorizeze şi să confirme condiţiile de vânzare ale vânzătorului şi diminuarea valorii creanţelor."

57. La articolul 229 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,a) angajamente de audit, desfăşurate cu regularitate, ale tuturor etapelor critice aferente programului pentru achiziţionarea creanţelor;".

58.  La articolul 232, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Analiza trebuie să se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliilor considerate, sunt actualizate cu regularitate şi acoperă o perioadă de observare relevantă."

59.  La articolul 236, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Datele utilizate pentru a reprezenta distribuţiile rentabilităţii titlurilor de capital trebuie să reflecte perioada de eşantionare cea mai lungă pentru care sunt disponibile date pertinente pentru a reprezenta profilul de risc al expunerilor specifice ale instituţiei de credit din titluri de capital. Datele utilizate trebuie să fie suficiente în vederea furnizării unor estimări prudente ale pierderii care, din punct de vedere statistic, trebuie să prezinte încredere şi să fie robuste şi care să nu se bazeze în mod exclusiv pe considerente subiective sau care ţin de raţionamentul profesional."

60.  La articolul 237, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Populaţia de expuneri reprezentată în datele utilizate pentru estimare trebuie să fie în mare măsură similară sau cel puţin comparabilă cu populaţia expunerilor instituţiei de credit din titluri de capital."

61.  La articolul 243, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,a) Integrarea deplină a modelului intern în cadrul sistemelor globale de informare a structurii de conducere ale instituţiei de credit şi în cadrul administrării portofoliului de titluri de capital din afara portofoliului de tranzacţionare. Modelele interne sunt deplin integrate în infrastructura de administrare a riscurilor aferentă instituţiei de credit, dacă aceste modele sunt utilizate în mod special în vederea măsurării şi evaluării performanţei portofoliului de titluri de capital (inclusiv performanţa ajustată la risc), alocării capitalului economic expunerilor din titluri de capital şi evaluării cu privire la adecvarea globală a capitalului şi a procesului de administrare a investiţiilor."

62.  La articolul 243, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,b) Sistemele de administrare, procedurile şi funcţiile de control care asigură examinarea periodică şi independentă a tuturor elementelor procesului intern de modelare, inclusiv aprobarea revizuirilor modelului, verificarea datelor de intrare ale modelului şi examinarea rezultatelor modelului, precum verificarea în mod direct a calculelor privind riscul. Aceste examinări trebuie să evalueze nivelurile de acurateţe, exhaustivitate şi adecvare ale datelor de intrare şi ale rezultatelor modelului şi să se concentreze atât către identificarea şi limitarea erorilor potenţiale asociate deficienţelor cunoscute, cât şi către identificarea deficienţelor necunoscute ale modelului. Asemenea examinări pot fi efectuate de către o structură internă independentă sau de către o terţă parte independentă."

63.    La articolul 243, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,e) Personalul responsabil cu oricare dintre aspectele procesului de modelare trebuie să aibă o calificare adecvată. Persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu relevante din cadrul instituţiei de credit trebuie să aloce resurse umane suficient de calificate şi competente funcţiei responsabile de modelare."

64.  La articolul 248, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 248. - (1) Instituţiile de credit trebuie să utilizeze şi alte instrumente de validare cantitativă şi comparaţii cu surse de date externe. Analiza trebuie să se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliului considerat, sunt actualizate în mod regulat şi acoperă o perioadă de observare relevantă."

65.  Titlul secţiunii 5 a capitolului V se modifică şi va fi „Cadrul de administrare a activităţii şi monitorizarea".

66. Titlul subsecţiunii 5.1 din secţiunea 5 a capitolului V se modifică şi va fi „Cadrul de administrare a activităţii".

67.   Articolul 251 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 251. - Toate aspectele semnificative ale proceselor de rating şi de estimare trebuie aprobate de structura de conducere a instituţiei de credit sau de către un comitet desemnat în acest scop. Structura de conducere şi, după caz, comitetul special desemnat trebuie să aibă o înţelegere generală cu privire la sistemele de rating ale instituţiei de credit, precum şi o înţelegere detaliată a rapoartelor de administrare asociate."

68.   Articolul 252 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 252. - Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie să informeze organele cu funcţie de supraveghere sau comitetul special desemnat cu privire la toate modificările semnificative ale politicilor stabilite sau la toate derogările semnificative de la acestea, care au un impact semnificativ asupra funcţionării sistemelor de rating ale instituţiei de credit."

69.   Articolul 253 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 253. - (1) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie să aibă o bună înţelegere asupra conceperii şi funcţionării sistemelor de rating.

(2) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie să se asigure în permanenţă că sistemele de rating funcţionează în mod corect.

(3) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie să fie informate cu regularitate de către unităţile de control al riscului de credit cu privire la performanţa procesului de rating, aspectele care necesită îmbunătăţiri şi stadiul eforturilor de remediere a deficienţelor constatate anterior."

70.   Articolul 254 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 254. -Analiza bazată pe modele interne de rating a profilului de risc de credit al instituţiei de credit trebuie să fie o parte esenţială a rapoartelor de administrare prezentate structurii de conducere sau, după caz, comitetului special desemnat. Rapoartele trebuie să includă informaţii cu privire la cel puţin următoarele aspecte: profilul de risc pe clase de rating, migraţia debitorilor între clasele de rating, estimarea parametrilor de risc relevanţi aferenţi fiecărei clase de rating şi compararea ratelor de nerambursare efective, precum şi, în măsura în care estimările proprii sunt utilizate, a valorii pierderilor în caz de nerambursare efective şi a factorilor de conversie efectivi, cu valorile aşteptate şi cu rezultatele simulărilor de criză. Frecvenţa rapoartelor trebuie să depindă de importanţa şi tipul informaţiei, precum şi de nivelul ierarhic al destinatarului."

71.  Articolul 255 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 255. - Unitatea de control al riscului de credit trebuie să fie independentă faţă de personalul şi funcţiile responsabile cu iniţierea sau reînnoirea expunerilor şi trebuie să raporteze direct organelor cu funcţie de conducere. Această unitate este responsabilă cu conceperea sau selectarea, implementarea, monitorizarea şi performanţa sistemelor de rating. Unitatea de control al riscului elaborează şi analizează cu regularitate rapoarte cu privire la rezultatele sistemelor de rating."

72.  La articolul 256, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,c) implementarea procedurilor care vizează verificarea aplicării definiţiilor claselor de rating şi grupelor de risc de o manieră coerentă la nivelul diferitelor departamente şi localizări geografice;".

73.   După articolul 261 se introduce un nou articol, articolul 2611, cu următorul cuprins:

„Art. 2611. - (1) Până la data de 31 decembrie 2017, sunt exceptate de la aplicarea tratamentului riscului de credit potrivit abordării bazate pe modele interne de rating anumite expuneri din titluri de capital deţinute, la data de 31 decembrie 2007, de către instituţiile de credit, inclusiv filialele din România ale instituţiilor de credit autorizate în alte state membre.

(2) Poziţia pe titluri de capital care face obiectul exceptării se calculează ca număr de părţi deţinute la data de 31 decembrie 2007 în capitalul unei entităţi plus orice părţi adiţionale care rezultă în mod direct ca urmare a deţinerii părţilor respective, cu condiţia ca părţile adiţionale să nu conducă la o creştere a cotei de participare la capitalul entităţii.

(3) In situaţia în care o achiziţie conduce la creşterea cotei de participare la capitalul unei entităţi, partea care depăşeşte cota de participare iniţială nu face obiectul exceptării menţionate la alin. (1). De asemenea, exceptarea nu este aplicabilă nici în cazul deţinerilor care au beneficiat iniţial de exceptare, dar care au fost vândute şi ulterior reachiziţionate.

(4)  Expunerile din titluri de capital, cărora le sunt aplicabile aceste prevederi tranzitorii, sunt supuse cerinţelor de capital calculate în conformitate cu Regulamentul BNR - CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard."

74. Formula de încheiere care urmează după articolul 265 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Prezentul regulament transpune prevederile art. 4 pct. 24-29, art. 77, art. 84-89, art. 154 alin. (2), (3), (5), (6) şi (7) şi ale anexei VII la Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006 privind iniţierea şi exercitarea activităţii instituţiilor de credit (reformare), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 30 iunie 2006."


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 6/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 6 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 6/2009
Ordin 12 2009
privind stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea serviciului de distributie si aprobarea preturilor pentru furnizarea reglementata a gazelor naturale realizate de S.C. CONGAZ - S.A.
Ordin 12 2006
pentru aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating
Ordin 109 2006
pentru aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating
Ordin 20 2006
pentru aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de autoritatile competente pentru verificarea si evaluarea acestora
Ordin 15 2006
pentru aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu