Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 568 din 29 iulie 2009

pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finantate în cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Ungaria-Romania

ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 557 din 11 august 2009



Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 şi ale art. 48-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 în care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi pentru implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului pentru Fondul European de Dezvoltare Regională, ale art. 11 alin. (1) lit. f) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,

în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,

ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:

Art. 1. - Prezentul ordin reglementează categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în proiectele finanţate în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră Ungaria-România, denumit în continuare Programul.

Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) cerere de finanţare - documentul elaborat de către partenerul lider de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activităţilor descrise conform formatului standard furnizat în Manualul aplicantului;

b) proiect - operaţiune descrisă în cererea de finanţare depusă în cadrul unui apel de proiecte lansat de autoritatea de management, care primeşte fonduri aferente Programului şi care îndeplineşte criteriile impuse de către comitetul comun de monitorizare/selecţie al Programului;

c) contract de finanţare - contractul încheiat între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi autoritatea de management pentru finanţarea din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) a unui proiect aprobat în cadrul Programului;

d) lider de proiect, denumit în continuare LP, este aplicantul desemnat de către partenerii implicaţi în proiect, responsabil cu coordonarea procesului de pregătire, depunere şi implementare a respectivului proiect;

e) partener de proiect, denumit în continuare PP, este organizaţia implicată în pregătirea şi implementarea proiectului care beneficiază de finanţare din FEDR sau din contribuţia statelor membre participante la Program, în vederea realizării activităţilor propuse. Partenerii de proiect sunt în relaţii contractuale directe cu autorităţile naţionale în ceea ce priveşte contribuţia statelor membre şi vor încheia acorduri de parteneriat cu partenerul lider de proiect referitoare la drepturile şi obligaţiile care decurg din implementarea în comun a proiectului;

f) Manualul aplicantului - documentul care detaliază condiţiile de eligibilitate pentru potenţialii beneficiari, condiţiile de eligibilitate a proiectelor, a costurilor şi bugetelor şi care prezintă procedura de depunere, evaluare şi selecţie a propunerilor de proiecte şi informaţii legate de implementarea proiectelor;

g) acord de parteneriat - documentul legal semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliază responsabilităţile acestora şi creează cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientă a proiectului;

h) partener asociat, denumit în continuare PA, este organizaţia implicată în proiect în diferite stadii ale acestuia, care contribuie la implementarea activităţilor planificate în cadrul proiectului şi nu primeşte sprijin din FEDR sau din cofinanţarea statului membru;

i) Ghidul de vizibilitate - document care detaliază obligaţiile beneficiarilor în ceea ce priveşte informarea şi publicitatea proiectului.

Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor Programului se respectă reglementările prevăzute în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare, pentru fiecare domeniu în parte.

(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial prin alte instrumente naţionale, europene sau internaţionale nu reprezintă cheltuieli eligibile.

Art. 4. - (1) Sunt considerate eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale sau de alte documente contabile cu valoare probantă, echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.

(2) In vederea certificării conformităţii cu originalul, partenerii români vor prezenta controlului de prim nivel toate documentele originale.

Art. 5. - (1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie să fie:

a) în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii de finanţare aprobate;

b) necesare implementării proiectului;

c) reale;

d) în legătură directă cu proiectul, necesare pentru pregătirea, demararea şi/sau implementarea acestuia şi să fie incluse în bugetul aprobat de comitetul comun de selecţie;

e) plătite de către beneficiar în perioada de implementare a proiectului, începând cu data semnării contractului de finanţare până la sfârşitul perioadei de implementare, conform cererii de finanţare aprobate, cu excepţia cheltuielilor de pregătire a proiectului;

f) în conformitate cu regulamentele CE, Manualul aplicantului şi legislaţia naţională;

g) efectuate cu respectarea principiilor ajutorului de stat, egalităţii de şanse şi protecţiei mediului, precum şi a obligaţiilor referitoare la informare şi publicitate;

h) realizate cu respectarea prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice în vigoare.

(2) Prin excepţie, pentru a fi eligibile, cheltuielile de pregătire a proiectelor trebuie să fie efectuate după 1 ianuarie 2007, dar înaintea termenului-limită de depunere a cererilor de finanţare.

(3) Cheltuielile eligibile pentru pregătirea proiectelor sunt în cuantum de maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile.

(4) Proiectele a căror implementare a fost deja demarată înaintea depunerii cererilor de finanţare nu sunt considerate eligibile.

Art. 6. - Pentru proiectele care se vor derula în cadrul Programului sunt considerate eligibile cheltuielile ocazionate de activităţile privind pregătirea proiectului, cheltuielile de personal, cheltuielile de transport şi cazare, cheltuielile cu serviciile externe, cheltuielile cu achiziţia de echipamente, cheltuielile de investiţii, costurile financiare, cheltuielile administrative.

Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru pregătirea proiectului, dacă:

a) au survenit după 1 ianuarie 2007, însă înaintea termenului-limită de depunere a cererilor de finanţare în cadrul respectivei solicitări de propuneri;

b) sunt în legătură cu activităţile proiectului şi sunt derulate în aria eligibilă a Programului;

c) sunt însoţite de documente-suport care să dovedească legătura directă a acestora cu proiectul aprobat şi să fie cuprinse în cererea de finanţare;

d) nu depăşesc 10% din costurile totale eligibile şi sunt proporţionale cu gradul de complexitate al proiectului, însă nu mai mult de 150.000 euro.

(2) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului trebuie plătite înaintea datei de depunere a primului raport de progres al proiectului, dar vor fi rambursate numai după încheierea contractului de finanţare, pe baza unei cereri de plată certificate.

(3) In cadrul cheltuielilor de pregătire a proiectului se includ cheltuielile referitoare la:

a) studii pregătitoare şi documente de proiectare - elaborarea de studii de fezabilitate, studii de impact de mediu, analize cost-beneficiu, costurile autorizaţiilor şi planurilor tehnice, consultanţa în scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurii de atribuire a contractelor de achiziţii publice, studii preliminare de evaluare a imobilelor, analiza grupurilor-ţintă, studii de piaţă, analize ale nevoilor, studii de poziţionare şi alte studii relevante;

b) obţinerea autorizaţiilor/avizelor/permiselor obligatorii prevăzute în legislaţia naţională;

c) traduceri - din/în limbile engleză, maghiară şi română;

d) organizarea întâlnirilor între partenerii proiectului, în scopul dezvoltării proiectului: transport, diurne şi cazare;

e) consultanţa externă pentru elaborarea proiectului - maximum 1% din totalul cheltuielilor eligibile, dar nu mai mult de 5.000 euro, proporţional cu complexitatea proiectului.

(4) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului pot fi incluse de către un beneficiar numai în prima cerere de rambursare a cheltuielilor.

Art. 8. - (1) Cheltuielile totale de management includ atât cheltuielile din capitolul „Cheltuieli de management" - „Cheltuieli de personal", cât şi cheltuielile din linia bugetară „Servicii externe de management"- „Cheltuieli cu servicii externe", în cazul în care acestea sunt externalizate şi nu pot depăşi 5% din cheltuielile total eligibile.

(2) Pot fi încadrate în această categorie:

a) salarizarea brută cu normă întreagă, cost total cu personalul, a persoanelor angajate la instituţiile/persoanele juridice implicate în proiect ca LP sau PP;

b) salarizarea brută proporţională, pentru angajaţii care lucrează cu fracţiune de normă la activităţile proiectului.

(3) Cheltuielile de management sunt cheltuieli cu personalul implicat în gestionarea şi implementarea curentă a activităţilor proiectului, acestea includ cheltuielile cu salarizarea managerului de proiect, a managerului financiar, a asistentului de proiect şi altele asemenea.

(4) Cheltuielile cu salarizarea experţilor necesari implementării proiectelor, cum ar fi specialişti în domenii relevante pentru proiect sau alţi experţi angajaţi de beneficiari, sunt incluse în linia bugetară „Cheltuieli cu expertiza internă".

(5) Cheltuielile cu expertiza internă sunt legate în mod direct de activităţile proiectului şi survenite în relaţia cu angajaţii LP sau PP. Acestea sunt cheltuielile cu personalul însărcinat cu elaborarea studiilor, lucrărilor de cercetare, angajaţi ai instituţiei/organizaţiei beneficiare sau însărcinaţi cu alt tip de expertiză necesară implementării proiectului, pot include cheltuieli cu instructorii implicaţi în proiect şi care sunt angajaţi de către unul dintre parteneri. Diferenţa dintre subcategoriile menţionate mai sus constă în tipul de activitate pe care o determină: administrare sau expertiză.

Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, aşa cum sunt descrise în cererea de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului, conform prevederilor legale în vigoare.

(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat de către partenerul român, cu atribuţii în procesul de gestionare şi implementare a proiectului, cu contract individual de muncă, contract individual de muncă cu timp parţial sau act administrativ de numire în funcţia publică, pe durată nedeterminată ori determinată. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie să depăşească nivelul practicat de persoana juridică respectivă pentru funcţii similare.

(3) Cheltuielile de personal pentru personalul angajat de organizaţiile partenere în proiect, cu atribuţii în procesul de gestionare şi implementare a proiectului, sunt eligibile numai dacă gestionarea proiectului nu se externalizează.

(4) Personalul angajat pentru implementarea proiectului trebuie să fie format din angajaţi ai partenerului lider sau partenerilor din proiect, persoane juridice prezentate în cererea de finanţare.

(5) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în contractele individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiţionale aferente, valabile pe toată durata de implementare a proiectului şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publică, precum şi contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).

(6) Salariul tarifar/real, sporurile permanente şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de plată, extrase de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente justificative, după caz.

(7) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.

(8) Nu se va lua în calcul contravaloarea orelor suplimentare, primelor şi oricărui tip de concediu.

(9) Nu constituie cheltuială eligibilă salariile aleşilor locali.

(10) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile funcţionarilor publici încadraţi în unităţile dedicate implementării proiectelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind incompatibilitatea.

Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru deplasare numai pentru personalul angajat în proiect, care efectuează deplasări pentru participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe teritoriul Programului.

(2) Cheltuielile de deplasare în afara ariei eligibile a Programului nu sunt eligibile, cu excepţia cazului în care sunt legate de realizarea activităţilor proiectului şi sunt cuprinse în proiect. Acestea trebuie aprobate de comitetul comun de selecţie în fiecare caz, simultan cu aprobarea proiectului.

(3) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ costurile de transport, cazare şi diurnă.

(4) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţională.

(5) Pentru deplasarea în ţară, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, după cum urmează:

a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;

b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei nu trebuie să depăşească cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului diurnei aplicabile angajaţilor autorităţilor şi instituţiilor publice.

(6) Pentru deplasarea în străinătate, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, după cum urmează:

a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;

b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii, iar cele pentru cazare şi diurnă vor respecta plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice.

(7) Cheltuielile cu alocaţia zilnică de subzistenţă (per diem) se stabilesc de către angajator, respectând legislaţia naţională şi prevederile Manualului aplicantului.

(8) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă pentru experţii externi vor fi încadrate în costurile legate de serviciile pe care aceştia le prestează şi vor fi incluse la linia bugetară „Servicii externe".

(9) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) trebuie să nu mai fie incluse în altă linie bugetară.

Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru serviciile externe, cheltuieli în relaţia cu o terţă parte, contractată de LP sau PP pentru implementarea unei părţi din activităţile din proiect, în următoarele condiţii:

a) activitatea experţilor externi este esenţială pentru implementarea proiectului;

b) onorariul experţilor externi este rezonabil, corespunde experienţei şi competenţelor acestora, precum şi calităţii serviciilor oferite;

c) serviciul nu este prestat de către LP, PP sau PA.

(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru serviciile externe includ următoarele costuri:

a) cheltuieli cu asigurarea managementului proiectului, în cazul în care beneficiarul nu dispune de personal calificat în acest scop. Costurile totale de management nu pot depăşi 5% din cheltuielile totale eligibile;

b) cheltuieli cu elaborarea de studii, cercetări;

c) cheltuieli cu expertiza tehnică şi financiară, contabilitate, experţi în achiziţii publice, dacă aceste activităţi sunt legate de proiect şi sunt necesare implementării acestuia, dar care nu sunt legate direct şi numai de managementul de proiect;

d) cheltuieli cu organizarea de evenimente, conferinţe, seminarii, întâlniri, workshopuri, traininguri. Aceste cheltuieli se pot defalca în funcţie de tipul activităţii, astfel: cheltuieli cu externalizarea serviciilor de transport, cazare, traduceri, închiriere săli etc, cheltuieli de catering pentru beneficiarii evenimentelor şi grupurile-ţintă;

e) cheltuieli cu transportul persoanelor care fac parte din categoria grupurilor-ţintă sau a beneficiarilor finali ai proiectului;

f) cheltuieli pentru informare şi publicitate - pliante, reclame, materiale promoţionale, pagina web, broşuri, newsletter, alte costuri legate de publicaţii etc. -, precum şi cheltuieli specifice proiectului legate de promovare, vizibilitate şi publicitate, în conformitate cu regulile cuprinse în Ghidul de vizibilitate;

g) cheltuieli cu alte servicii - în această categorie se includ alte tipuri de cheltuieli pentru servicii externe care sunt definite clar în cererea de finanţare şi trebuie să fie în legătură directă cu proiectul şi care nu pot fi încadrate într-o altă linie bugetară, dar sunt necesare implementării proiectului.

(3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza externă adusă ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de persoanele care fac parte din echipa de proiect.

Art. 12. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea echipamentelor, numai cu condiţia să fie noi şi să nu fie depăşite din punct de vedere tehnic şi moral.

(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru achiziţionarea de echipamente includ costuri aferente echipamentelor legate de activităţile proiectului şi necesare implementării acestuia.

Art. 13. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de investiţii determinate de achiziţionarea/închirierea/concesiunea de terenuri sau imobile, construcţia/reconstrucţia/extinderea/ modernizarea clădirilor sau a altor obiective. In cazul achiziţionării, proprietatea trebuie transferată partenerilor lideri de proiect sau partenerilor de proiect, cel târziu până la încheierea proiectului.

(2) Achiziţia de terenuri este eligibilă în următoarele condiţii:

a) este indispensabilă implementării proiectului;

b) costul achiziţiei nu depăşeşte 10% din cheltuielile totale eligibile;

c) terenul a fost evaluat de către un expert autorizat, evaluarea nu trebuie să fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului;

d) preţul achiziţiei nu trebuie să depăşească preţul prevăzut în documentul de evaluare;

e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii anteriori nu trebuie să fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din partea CE sau a statului pentru achiziţia terenului în cauză;

f) terenul să nu fie obiectul unei cereri de revendicare, al unui litigiu pe rol şi să nu fie grevat de sarcini.

(3) Achiziţia de clădiri este eligibilă în următoarele condiţii:

a) este necesară implementării proiectului;

b) clădirea a fost evaluată de către un expert autorizat, evaluarea nu trebuie să fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului;

c) preţul achiziţiei nu trebuie să depăşească preţul stabilit în documentul de evaluare;

d) clădirea trebuie să nu fie grevată de sarcini, să nu constituie obiectul unui litigiu sau să formeze obiectul unui contract în derulare;

e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii anteriori nu trebuie să fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din partea CE sau a statului pentru achiziţia clădirii în cauză.

(4) Costurile referitoare la construcţia/reabilitarea/ modernizarea/extinderea clădirilor şi a altor obiective sunt eligibile dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) construcţia trebuie să fie conformă normativelor şi reglementărilor tehnice în construcţii şi trebuie să deţină toate documentele, certificările, avizele necesare utilizării;

b) când beneficiarul proiectului nu este proprietarul respectivei/respectivului clădiri/teren, acesta trebuie să prezinte un contract de închiriere/concesiune sau dreptul de folosinţă îndelungată/ comodat pentru o perioadă de cel puţin 20 de ani de la încheierea proiectului.

(5) Cheltuielile de investiţii pot include costuri determinate de:

a) pregătirea terenului: orice lucrări ce au ca scop pregătirea amplasamentului pentru proiect, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrărilor de pregătire a terenului ce constau în: demolări, demontare, curăţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, devierea reţelelor de ţevi pentru utilităţi, canalizare etc;

b) reabilitarea terenului: lucrări şi acţiuni destinate protejării mediului, inclusiv refacerea amplasamentului după încheierea lucrărilor: plantare de copaci, refacerea zonelor verzi;

c) organizarea de şantier: nivelarea terenului, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrărilor, închiderea căilor de comunicare sau a construcţiilor, demolări, demontare, curăţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, conectarea la reţelele de utilităţi, realizarea de căi de acces, construirea sau refacerea construcţiilor existente necesare organizării de şantier; achiziţionarea sau închirierea indicatoarelor rutiere specifice semnalizării şantierului; întreruperea temporară a utilităţilor - apă, canalizare, electricitate, gaz, termoficare - a reţelelor sau căilor de comunicaţii - cale ferată, trafic fluvial sau aerian; furnizare temporară de utilităţi şi servicii de salubrizare; asigurarea serviciului de pază; desfiinţarea organizării de şantier.

(6) Cheltuielile de investiţii trebuie să respecte axele prioritare, domeniile majore de intervenţie şi acţiunile indicative prezentate în Manualul aplicantului. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie, iar delimitarea obiectelor se face de către proiectant. Cheltuielile aferente fiecărui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe categorii de lucrări.

Art. 14. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de regie. Acestea cuprind costuri, cheltuieli de regie calculate în baza unei pro-rata, legate de managementul general al proiectului.

(2) In categoria cheltuielilor de regie sunt incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile proiectului, asigurarea utilităţilor - apă curentă, canalizare, salubritate, energie electrică şi termică, gaze naturale, consumabile şi birotică - multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, servicii pentru întreţinerea echipamentelor IT, precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru implementarea proiectului.

(3) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile de regie trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să nu depăşească 5% din bugetul eligibil aferent fiecărui partener, fără însă a depăşi 25% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;

b) să respecte, pe toată durata de implementare a proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro-rata, pentru fiecare tip de cheltuială inclusă în categoria cheltuielilor de regie, care trebuie să fie justificată, rezonabilă şi echitabilă şi să rămână neschimbată pe întreaga perioadă de implementare. Această metodă va respecta prevederile Manualului aplicantului şi va fi transmisă autorităţii naţionale în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de cofinanţare;

c) calculul cheltuielilor de regie trebuie să fie bine justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;

d) ratele costurilor utilizate trebuie să se bazeze pe cheltuieli deja plătite, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi în contabilitate. Acestea trebuie să fie verificabile;

e) să nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau linii bugetare ale proiectului.

(4) Cheltuielile de regie se vor calcula numai pentru personalul direct implicat în proiect.

(5) Cheltuielile de regie generate de participarea experţilor externi în cadrul proiectului trebuie încadrate la capitolul „cheltuieli pentru serviciile externe".

Art. 15. - (1) Taxa pe valoarea adăugată este considerată eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiţii:

a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace prevăzute de legislaţia naţională;

b) este identificată clar în cererea de rambursare;

c) este aferentă unor cheltuieli eligibile.

(2) Nu este eligibilă taxa pe valoarea adăugată aferentă costurilor generale de administraţie calculate pe baza pro-rata pentru acei beneficiari care desfăşoară operaţiuni cu drept de deducere.

Art. 16. - Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacţiile financiare transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor, costul garanţiilor furnizate de bănci sau de alte instituţii financiare în cazul în care astfel de garanţii sunt cerute de legislaţia naţională sau comunitară, taxele notariale şi pentru consultanţă juridică, dacă sunt direct legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia.

Art. 17. - Nu sunt considerate cheltuieli eligibile:

a) orice cheltuială plătită înainte sau după perioada de eligibilitate a proiectului, aşa cum este ea definită în contractul de finanţare, cu excepţia cheltuielilor de pregătire;

b) dobânzile debitoare;

c) taxa pe valoarea adăugată recuperabilă;

d) cheltuielile pentru locuinţe;

e) amenzi, penalităţi financiare, cheltuieli de judecată;

f) cheltuieli deja finanţate din alte surse nerambursabile comunitare, internaţionale sau naţionale;

g) facturi neplătite parţial, precum compensaţii pentru daune, plăţi ale garanţiilor, rabaturi etc;

h) datorii şi provizioane pentru pierderi şi datorii;

i) leasing;

j) achiziţia de echipamente second-hand;

k) cheltuielile cu dobânzi şi depăşiri de credite;

l) pierderi şi comisioane de schimb valutar;

m) provizioane pentru pierderi şi alte posibile viitoare răspunderi;

n) comisioane şi dividende, plăţi ale profiturilor;

o) achiziţionarea de acţiuni;

p) contribuţia în natură, precum utilizarea gratuită a unor spaţii, echipamente sau facilităţi, munca voluntarilor, în general orice contribuţie fără flux financiar;

q) plăţi globale;

r) activităţi subcontractate care cresc costurile unei operaţiuni fără a aduce o valoare adăugată proporţională;

s) contracte în care plata este definită ca procent din costul total al unei operaţiuni, cu excepţia cazului în care LP sau PP justifică această plată prin valoarea serviciului sau lucrării prestate (de exemplu, prime de succes);

t) cheltuieli facturate unei terţe părţi, care nu se află în legătura cu LP sau PP;

u) orice cheltuială legată de servicii, bunuri, lucrări care nu sunt legate în mod direct de proiect şi nu sunt aprobate în cadrul cererii de finanţare;

v) cheltuieli care nu sunt asociate LP sau PP;

x) cheltuieli de protocol, cadouri, flori, taxe de intrare, materiale decorative şi altele similare, dacă nu sunt legate de proiect.

Art. 18. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,

Vasile Blaga


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 568/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 568 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu