ORDIN Nr. 568
din 29 iulie 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Ungaria-Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 11 august 2009
Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul
(CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul
European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.783/1999 şi ale art. 48-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 stabilind
regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 în
care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi pentru
implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi
al Consiliului pentru Fondul European de Dezvoltare Regională, ale art. 11
alin. (1) lit. f) din Hotărârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările
ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin reglementează categoriile de
cheltuieli eligibile efectuate în proiectele finanţate în cadrul Programului de
cooperare transfrontalieră Ungaria-România, denumit în continuare Programul.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de
către partenerul lider de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun cu
scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activităţilor descrise
conform formatului standard furnizat în Manualul aplicantului;
b) proiect - operaţiune descrisă în cererea de
finanţare depusă în cadrul unui apel de proiecte lansat de autoritatea de
management, care primeşte fonduri aferente Programului şi care îndeplineşte
criteriile impuse de către comitetul comun de monitorizare/selecţie al
Programului;
c) contract de finanţare - contractul încheiat
între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi
autoritatea de management pentru finanţarea din Fondul European de Dezvoltare
Regională (FEDR) a unui proiect aprobat în cadrul Programului;
d) lider de proiect, denumit în continuare LP,
este aplicantul desemnat de către partenerii implicaţi în proiect,
responsabil cu coordonarea procesului de pregătire, depunere şi implementare a
respectivului proiect;
e) partener de proiect, denumit în continuare PP,
este organizaţia implicată în pregătirea şi implementarea proiectului care
beneficiază de finanţare din FEDR sau din contribuţia statelor membre
participante la Program, în vederea realizării activităţilor propuse.
Partenerii de proiect sunt în relaţii contractuale directe cu autorităţile
naţionale în ceea ce priveşte contribuţia statelor membre şi vor încheia
acorduri de parteneriat cu partenerul lider de proiect referitoare la
drepturile şi obligaţiile care decurg din implementarea în comun a proiectului;
f) Manualul aplicantului - documentul care
detaliază condiţiile de eligibilitate pentru potenţialii beneficiari,
condiţiile de eligibilitate a proiectelor, a costurilor şi bugetelor şi care
prezintă procedura de depunere, evaluare şi selecţie a propunerilor de proiecte
şi informaţii legate de implementarea proiectelor;
g) acord de parteneriat - documentul legal
semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliază responsabilităţile
acestora şi creează cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientă a
proiectului;
h) partener asociat, denumit în continuare PA,
este organizaţia implicată în proiect în diferite stadii ale acestuia, care
contribuie la implementarea activităţilor planificate în cadrul proiectului şi
nu primeşte sprijin din FEDR sau din cofinanţarea statului membru;
i) Ghidul de vizibilitate - document care
detaliază obligaţiile beneficiarilor în ceea ce priveşte informarea şi
publicitatea proiectului.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor Programului se respectă
reglementările prevăzute în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare,
pentru fiecare domeniu în parte.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente naţionale, europene sau internaţionale nu reprezintă
cheltuieli eligibile.
Art. 4. - (1) Sunt considerate eligibile numai acele
cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale sau de alte documente contabile cu valoare probantă,
echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în
contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu
originalul, partenerii români vor prezenta controlului de prim nivel toate
documentele originale.
Art. 5. - (1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile
trebuie să fie:
a) în conformitate cu prevederile contractului de
finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii de finanţare aprobate;
b) necesare implementării proiectului;
c) reale;
d) în legătură directă cu proiectul, necesare pentru
pregătirea, demararea şi/sau implementarea acestuia şi să fie incluse în
bugetul aprobat de comitetul comun de selecţie;
e) plătite de către beneficiar în perioada de
implementare a proiectului, începând cu data semnării contractului de finanţare
până la sfârşitul perioadei de implementare, conform cererii de finanţare
aprobate, cu excepţia cheltuielilor de pregătire a proiectului;
f) în conformitate cu regulamentele CE, Manualul
aplicantului şi legislaţia naţională;
g) efectuate cu respectarea principiilor ajutorului de
stat, egalităţii de şanse şi protecţiei mediului, precum şi a obligaţiilor
referitoare la informare şi publicitate;
h) realizate cu respectarea prevederilor legislaţiei
naţionale în domeniul achiziţiilor publice în vigoare.
(2) Prin excepţie, pentru a fi eligibile, cheltuielile
de pregătire a proiectelor trebuie să fie efectuate după 1 ianuarie 2007, dar
înaintea termenului-limită de depunere a cererilor de finanţare.
(3) Cheltuielile eligibile pentru pregătirea
proiectelor sunt în cuantum de maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile.
(4) Proiectele a căror implementare a fost deja
demarată înaintea depunerii cererilor de finanţare nu sunt considerate
eligibile.
Art. 6. - Pentru proiectele care se vor derula în
cadrul Programului sunt considerate eligibile cheltuielile ocazionate de
activităţile privind pregătirea proiectului, cheltuielile de personal,
cheltuielile de transport şi cazare, cheltuielile cu serviciile externe,
cheltuielile cu achiziţia de echipamente, cheltuielile de investiţii, costurile
financiare, cheltuielile administrative.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru pregătirea proiectului, dacă:
a) au survenit după 1 ianuarie 2007, însă înaintea
termenului-limită de depunere a cererilor de finanţare în cadrul respectivei
solicitări de propuneri;
b) sunt în legătură cu activităţile proiectului şi sunt
derulate în aria eligibilă a Programului;
c) sunt însoţite de documente-suport care să dovedească
legătura directă a acestora cu proiectul aprobat şi să fie cuprinse în cererea
de finanţare;
d) nu depăşesc 10% din costurile totale eligibile şi
sunt proporţionale cu gradul de complexitate al proiectului, însă nu mai mult
de 150.000 euro.
(2) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului trebuie
plătite înaintea datei de depunere a primului raport de progres al proiectului,
dar vor fi rambursate numai după încheierea contractului de finanţare, pe baza
unei cereri de plată certificate.
(3) In cadrul cheltuielilor de pregătire a proiectului
se includ cheltuielile referitoare la:
a) studii pregătitoare şi documente de proiectare -
elaborarea de studii de fezabilitate, studii de impact de mediu, analize
cost-beneficiu, costurile autorizaţiilor şi planurilor tehnice, consultanţa în
scopul elaborării documentaţiei de atribuire şi/sau aplicării procedurii de
atribuire a contractelor de achiziţii publice, studii preliminare de evaluare a
imobilelor, analiza grupurilor-ţintă, studii de piaţă, analize ale nevoilor,
studii de poziţionare şi alte studii relevante;
b) obţinerea autorizaţiilor/avizelor/permiselor
obligatorii prevăzute în legislaţia naţională;
c) traduceri - din/în limbile engleză, maghiară şi
română;
d) organizarea întâlnirilor între partenerii
proiectului, în scopul dezvoltării proiectului: transport, diurne şi cazare;
e) consultanţa externă pentru elaborarea proiectului -
maximum 1% din totalul cheltuielilor eligibile, dar nu mai mult de 5.000 euro,
proporţional cu complexitatea proiectului.
(4) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului pot fi
incluse de către un beneficiar numai în prima cerere de rambursare a
cheltuielilor.
Art. 8. - (1) Cheltuielile totale de management includ
atât cheltuielile din capitolul „Cheltuieli de management" - „Cheltuieli
de personal", cât şi cheltuielile din linia bugetară „Servicii externe de
management"- „Cheltuieli cu servicii externe", în cazul în care
acestea sunt externalizate şi nu pot depăşi 5% din cheltuielile total
eligibile.
(2) Pot fi încadrate în această categorie:
a) salarizarea brută cu normă întreagă, cost total cu
personalul, a persoanelor angajate la instituţiile/persoanele juridice
implicate în proiect ca LP sau PP;
b) salarizarea brută proporţională, pentru angajaţii
care lucrează cu fracţiune de normă la activităţile proiectului.
(3) Cheltuielile de management sunt cheltuieli cu
personalul implicat în gestionarea şi implementarea curentă a activităţilor
proiectului, acestea includ cheltuielile cu salarizarea managerului de proiect,
a managerului financiar, a asistentului de proiect şi altele asemenea.
(4) Cheltuielile cu salarizarea experţilor necesari
implementării proiectelor, cum ar fi specialişti în domenii relevante pentru
proiect sau alţi experţi angajaţi de beneficiari, sunt incluse în linia
bugetară „Cheltuieli cu expertiza internă".
(5) Cheltuielile cu expertiza internă sunt legate în
mod direct de activităţile proiectului şi survenite în relaţia cu angajaţii LP
sau PP. Acestea sunt cheltuielile cu personalul însărcinat cu elaborarea
studiilor, lucrărilor de cercetare, angajaţi ai instituţiei/organizaţiei
beneficiare sau însărcinaţi cu alt tip de expertiză necesară implementării
proiectului, pot include cheltuieli cu instructorii implicaţi în proiect şi
care sunt angajaţi de către unul dintre parteneri. Diferenţa dintre
subcategoriile menţionate mai sus constă în tipul de activitate pe care o
determină: administrare sau expertiză.
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, aşa cum sunt descrise în cererea de finanţare, inclusiv
contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului, conform
prevederilor legale în vigoare.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal
aferente personalului angajat de către partenerul român, cu atribuţii în
procesul de gestionare şi implementare a proiectului, cu contract individual de
muncă, contract individual de muncă cu timp parţial sau act administrativ de
numire în funcţia publică, pe durată nedeterminată ori determinată. Plafoanele
salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie să depăşească nivelul practicat de
persoana juridică respectivă pentru funcţii similare.
(3) Cheltuielile de personal pentru personalul angajat
de organizaţiile partenere în proiect, cu atribuţii în procesul de gestionare
şi implementare a proiectului, sunt eligibile numai dacă gestionarea
proiectului nu se externalizează.
(4) Personalul angajat pentru implementarea proiectului
trebuie să fie format din angajaţi ai partenerului lider sau partenerilor din
proiect, persoane juridice prezentate în cererea de finanţare.
(5) Cheltuielile de personal includ salariul
tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în contractele
individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiţionale
aferente, valabile pe toată durata de implementare a proiectului şi/sau în
actul administrativ de numire în funcţia publică, precum şi contribuţiile
aferente menţionate la alin. (1).
(6) Salariul tarifar/real, sporurile permanente şi
contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru timpul efectiv
lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru timpul
efectiv lucrat, state de salarii, ordine de plată, extrase de cont, declaraţia
salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente
justificative, după caz.
(7) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Nu se va lua în calcul contravaloarea orelor
suplimentare, primelor şi oricărui tip de concediu.
(9) Nu constituie cheltuială eligibilă salariile
aleşilor locali.
(10) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile
funcţionarilor publici încadraţi în unităţile dedicate implementării
proiectelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind
incompatibilitatea.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru deplasare numai pentru personalul angajat în proiect, care efectuează
deplasări pentru participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe
teritoriul Programului.
(2) Cheltuielile de deplasare în afara ariei eligibile
a Programului nu sunt eligibile, cu excepţia cazului în care sunt legate de
realizarea activităţilor proiectului şi sunt cuprinse în proiect. Acestea
trebuie aprobate de comitetul comun de selecţie în fiecare caz, simultan cu
aprobarea proiectului.
(3) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
deplasare includ costurile de transport, cazare şi diurnă.
(4) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu
respectarea prevederilor din legislaţia naţională.
(5) Pentru deplasarea în ţară, sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei
nu trebuie să depăşească cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului
diurnei aplicabile angajaţilor autorităţilor şi instituţiilor publice.
(6) Pentru deplasarea în străinătate, sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii,
iar cele pentru cazare şi diurnă vor respecta plafoanele impuse de legislaţia
naţională aplicabilă instituţiilor publice.
(7) Cheltuielile cu alocaţia zilnică de subzistenţă (per
diem) se stabilesc de către angajator, respectând legislaţia naţională şi
prevederile Manualului aplicantului.
(8) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă pentru
experţii externi vor fi încadrate în costurile legate de serviciile pe care
aceştia le prestează şi vor fi incluse la linia bugetară „Servicii
externe".
(9) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) trebuie să nu
mai fie incluse în altă linie bugetară.
Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru serviciile externe, cheltuieli în relaţia cu o terţă parte, contractată
de LP sau PP pentru implementarea unei părţi din activităţile din proiect, în
următoarele condiţii:
a) activitatea experţilor externi este esenţială pentru
implementarea proiectului;
b) onorariul experţilor externi este rezonabil,
corespunde experienţei şi competenţelor acestora, precum şi calităţii
serviciilor oferite;
c) serviciul nu este prestat de către LP, PP sau PA.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
serviciile externe includ următoarele costuri:
a) cheltuieli cu asigurarea managementului proiectului,
în cazul în care beneficiarul nu dispune de personal calificat în acest scop.
Costurile totale de management nu pot depăşi 5% din cheltuielile totale
eligibile;
b) cheltuieli cu elaborarea de studii, cercetări;
c) cheltuieli cu expertiza tehnică şi financiară,
contabilitate, experţi în achiziţii publice, dacă aceste activităţi sunt legate
de proiect şi sunt necesare implementării acestuia, dar care nu sunt legate
direct şi numai de managementul de proiect;
d) cheltuieli cu organizarea de evenimente, conferinţe,
seminarii, întâlniri, workshopuri, traininguri. Aceste cheltuieli se pot
defalca în funcţie de tipul activităţii, astfel: cheltuieli cu externalizarea
serviciilor de transport, cazare, traduceri, închiriere săli etc, cheltuieli de
catering pentru beneficiarii evenimentelor şi grupurile-ţintă;
e) cheltuieli cu transportul persoanelor care fac parte
din categoria grupurilor-ţintă sau a beneficiarilor finali ai proiectului;
f) cheltuieli pentru informare şi publicitate -
pliante, reclame, materiale promoţionale, pagina web, broşuri, newsletter, alte
costuri legate de publicaţii etc. -, precum şi cheltuieli specifice proiectului
legate de promovare, vizibilitate şi publicitate, în conformitate cu regulile
cuprinse în Ghidul de vizibilitate;
g) cheltuieli cu alte servicii - în această categorie
se includ alte tipuri de cheltuieli pentru servicii externe care sunt definite
clar în cererea de finanţare şi trebuie să fie în legătură directă cu proiectul
şi care nu pot fi încadrate într-o altă linie bugetară, dar sunt necesare
implementării proiectului.
(3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza
externă adusă ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de
persoanele care fac parte din echipa de proiect.
Art. 12. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind achiziţionarea echipamentelor, numai cu condiţia să fie noi şi să nu
fie depăşite din punct de vedere tehnic şi moral.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
achiziţionarea de echipamente includ costuri aferente echipamentelor legate de
activităţile proiectului şi necesare implementării acestuia.
Art. 13. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de investiţii determinate de achiziţionarea/închirierea/concesiunea de terenuri
sau imobile, construcţia/reconstrucţia/extinderea/ modernizarea clădirilor sau
a altor obiective. In cazul achiziţionării, proprietatea trebuie transferată
partenerilor lideri de proiect sau partenerilor de proiect, cel târziu până la
încheierea proiectului.
(2) Achiziţia de terenuri este eligibilă în următoarele
condiţii:
a) este indispensabilă implementării proiectului;
b) costul achiziţiei nu depăşeşte 10% din cheltuielile
totale eligibile;
c) terenul a fost evaluat de către un expert autorizat,
evaluarea nu trebuie să fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului;
d) preţul achiziţiei nu trebuie să depăşească preţul
prevăzut în documentul de evaluare;
e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii
anteriori nu trebuie să fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din
partea CE sau a statului pentru achiziţia terenului în cauză;
f) terenul să nu fie obiectul unei cereri de
revendicare, al unui litigiu pe rol şi să nu fie grevat de sarcini.
(3) Achiziţia de clădiri este eligibilă în următoarele condiţii:
a) este necesară implementării proiectului;
b) clădirea a fost evaluată de către un expert
autorizat, evaluarea nu trebuie să fie mai veche de 6 luni de la depunerea
proiectului;
c) preţul achiziţiei nu trebuie să depăşească preţul
stabilit în documentul de evaluare;
d) clădirea trebuie să nu fie grevată de sarcini, să nu
constituie obiectul unui litigiu sau să formeze obiectul unui contract în
derulare;
e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii
anteriori nu trebuie să fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din
partea CE sau a statului pentru achiziţia clădirii în cauză.
(4) Costurile referitoare la construcţia/reabilitarea/
modernizarea/extinderea clădirilor şi a altor obiective sunt eligibile dacă
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) construcţia trebuie să fie conformă normativelor şi
reglementărilor tehnice în construcţii şi trebuie să deţină toate documentele,
certificările, avizele necesare utilizării;
b) când beneficiarul proiectului nu este proprietarul
respectivei/respectivului clădiri/teren, acesta trebuie să prezinte un contract
de închiriere/concesiune sau dreptul de folosinţă îndelungată/ comodat pentru o
perioadă de cel puţin 20 de ani de la încheierea proiectului.
(5) Cheltuielile de investiţii pot include costuri
determinate de:
a) pregătirea terenului: orice lucrări ce au ca scop
pregătirea amplasamentului pentru proiect, inclusiv cheltuielile efectuate la
începerea lucrărilor de pregătire a terenului ce constau în: demolări,
demontare, curăţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate,
devierea reţelelor de ţevi pentru utilităţi, canalizare etc;
b) reabilitarea terenului: lucrări şi acţiuni destinate
protejării mediului, inclusiv refacerea amplasamentului după încheierea
lucrărilor: plantare de copaci, refacerea zonelor verzi;
c) organizarea de şantier: nivelarea terenului,
inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrărilor, închiderea căilor de
comunicare sau a construcţiilor, demolări, demontare, curăţarea
amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, conectarea la reţelele de
utilităţi, realizarea de căi de acces, construirea sau refacerea construcţiilor
existente necesare organizării de şantier; achiziţionarea sau închirierea
indicatoarelor rutiere specifice semnalizării şantierului; întreruperea
temporară a utilităţilor - apă, canalizare, electricitate, gaz, termoficare - a
reţelelor sau căilor de comunicaţii - cale ferată, trafic fluvial sau aerian;
furnizare temporară de utilităţi şi servicii de salubrizare; asigurarea serviciului
de pază; desfiinţarea organizării de şantier.
(6) Cheltuielile de investiţii trebuie să respecte
axele prioritare, domeniile majore de intervenţie şi acţiunile indicative
prezentate în Manualul aplicantului. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie,
iar delimitarea obiectelor se face de către proiectant. Cheltuielile aferente
fiecărui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe categorii de
lucrări.
Art. 14. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de regie. Acestea cuprind costuri, cheltuieli de regie calculate în baza unei pro-rata,
legate de managementul general al proiectului.
(2) In categoria cheltuielilor de regie sunt incluse
costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile proiectului,
asigurarea utilităţilor - apă curentă, canalizare, salubritate, energie
electrică şi termică, gaze naturale, consumabile şi birotică - multiplicare şi
fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, servicii
pentru întreţinerea echipamentelor IT, precum şi alte cheltuieli absolut
necesare pentru implementarea proiectului.
(3) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile de
regie trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu depăşească 5% din bugetul eligibil aferent
fiecărui partener, fără însă a depăşi 25% din valoarea totală eligibilă a
cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;
b) să respecte, pe toată durata de implementare a
proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro-rata, pentru
fiecare tip de cheltuială inclusă în categoria cheltuielilor de regie, care
trebuie să fie justificată, rezonabilă şi echitabilă şi să rămână neschimbată
pe întreaga perioadă de implementare. Această metodă va respecta prevederile
Manualului aplicantului şi va fi transmisă autorităţii naţionale în termen de
30 de zile de la semnarea contractului de cofinanţare;
c) calculul cheltuielilor de regie trebuie să fie bine
justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
d) ratele costurilor utilizate trebuie să se bazeze pe
cheltuieli deja plătite, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât
şi în contabilitate. Acestea trebuie să fie verificabile;
e) să nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau
linii bugetare ale proiectului.
(4) Cheltuielile de regie se vor calcula numai pentru
personalul direct implicat în proiect.
(5) Cheltuielile de regie generate de participarea
experţilor externi în cadrul proiectului trebuie încadrate la capitolul
„cheltuieli pentru serviciile externe".
Art. 15. - (1) Taxa pe valoarea adăugată este
considerată eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este identificată clar în cererea de rambursare;
c) este aferentă unor cheltuieli eligibile.
(2) Nu este eligibilă taxa pe valoarea adăugată
aferentă costurilor generale de administraţie calculate pe baza pro-rata pentru
acei beneficiari care desfăşoară operaţiuni cu drept de deducere.
Art. 16. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacţiile financiare
transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea
conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor, costul garanţiilor
furnizate de bănci sau de alte instituţii financiare în cazul în care astfel de
garanţii sunt cerute de legislaţia naţională sau comunitară, taxele notariale
şi pentru consultanţă juridică, dacă sunt direct legate de proiect şi necesare
pentru implementarea acestuia.
Art. 17. - Nu sunt considerate cheltuieli eligibile:
a) orice cheltuială plătită înainte sau după perioada
de eligibilitate a proiectului, aşa cum este ea definită în contractul de
finanţare, cu excepţia cheltuielilor de pregătire;
b) dobânzile debitoare;
c) taxa pe valoarea adăugată recuperabilă;
d) cheltuielile pentru locuinţe;
e) amenzi, penalităţi financiare, cheltuieli de
judecată;
f) cheltuieli deja finanţate din alte surse
nerambursabile comunitare, internaţionale sau naţionale;
g) facturi neplătite parţial, precum compensaţii pentru
daune, plăţi ale garanţiilor, rabaturi etc;
h) datorii şi provizioane pentru pierderi şi datorii;
i) leasing;
j) achiziţia de echipamente second-hand;
k) cheltuielile cu dobânzi şi depăşiri de credite;
l) pierderi şi comisioane de schimb valutar;
m) provizioane pentru pierderi şi alte posibile
viitoare răspunderi;
n) comisioane şi dividende, plăţi ale profiturilor;
o) achiziţionarea de acţiuni;
p) contribuţia în natură, precum utilizarea gratuită a
unor spaţii, echipamente sau facilităţi, munca voluntarilor, în general orice
contribuţie fără flux financiar;
q) plăţi globale;
r) activităţi subcontractate care cresc costurile unei
operaţiuni fără a aduce o valoare adăugată proporţională;
s) contracte în care plata este definită ca procent din
costul total al unei operaţiuni, cu excepţia cazului în care LP sau PP
justifică această plată prin valoarea serviciului sau lucrării prestate (de
exemplu, prime de succes);
t) cheltuieli facturate unei terţe părţi, care nu se
află în legătura cu LP sau PP;
u) orice cheltuială legată de servicii, bunuri, lucrări
care nu sunt legate în mod direct de proiect şi nu sunt aprobate în cadrul
cererii de finanţare;
v) cheltuieli care nu sunt asociate LP sau PP;
x) cheltuieli de protocol, cadouri, flori, taxe de
intrare, materiale decorative şi altele similare, dacă nu sunt legate de
proiect.
Art. 18. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga