Ordinul Nr.5621 din 23.06.2020pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 564 din 29 iunie 2020
Având în vedere prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare,în baza prevederilor Legii nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare, cu completările ulterioare, şi ale Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 15 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Panelurile pe domenii fundamentale, comisiile de specialitate şi domeniile arondate sunt prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 3.482/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 4 aprilie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.990/2017 privind componenţa nominală a comisiilor de contestaţii ale Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 12 iunie 2017, cu modificările ulterioare, şi orice alte prevederi contrare. Articolul 4Direcţia generală învăţământ universitar, Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării şi Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 5 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei şi cercetării, Cristina Monica Anisie ANEXA Nr. 1REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, denumit în continuare CNATDCU, este un organism consultativ, fără personalitate juridică, al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare MEC. Articolul 2CNATDCU se constituie şi îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. Articolul 3Pot fi membri ai CNATDCU cadre didactice şi cercetători, având cel puţin titlul de conferenţiar sau de cercetător ştiinţific II ori titluri echivalente obţinute în străinătate, membri ai Academiei Române şi ai unor instituţii de cultură, numiţi de ministrul educaţiei şi cercetării pentru întreaga durată a mandatului CNATDCU. Articolul 4Misiunea CNATDCU este de a acorda sprijin MEC pentru asigurarea calităţii învăţământului superior şi a cercetării ştiinţifice. Articolul 5Principiile care stau la baza organizării şi funcţionării CNATDCU sunt: a)delimitarea atribuţiilor, responsabilităţilor şi limitelor de competenţă atribuite fiecărei structuri din componenţa CNATDCU; b)respectarea principiilor de etică şi a reglementărilor legale în vigoare privind incompatibilităţile şi conflictele de interese în cadrul întregii activităţi a CNATDCU. Articolul 6
(1) Membrii CNATDCU care se află în situaţie de conflict de interese notifică acest fapt preşedintelui CNATDCU, preşedintelui panelului sau preşedintelui comisiei de specialitate, după caz, şi nu iau parte la evaluare sau la adoptarea deciziei prin vot.
(2) Se află în situaţia de conflict de interese persoana implicată în procedura de evaluare, în situaţia existenţei unui interes personal, în cazurile în care:a)este soţ, afin ori rudă până la gradul al II-lea cu persoana al cărei dosar este evaluat, inclusiv cu conducătorul de doctorat, după caz; b)a beneficiat în ultimii 3 ani anteriori evaluării ori beneficiază în prezent de foloase de orice natură din partea persoanei evaluate, incluziv a conducătorului de doctorat, după caz.
(3) Persoana care formează obiectul evaluării în ceea ce priveşte presupusa situaţie de conflict de interese are dreptul de a-şi formula punctul de vedere cu privire la această situaţie în termen de 3 zile de la data comunicării de către CNATDCU.
(4) Nu se includ în aceste situaţii colaborările ocazionale cu instituţiile organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) în cauză, cum ar fi participarea la comisii de doctorat sau abilitare, altele decât cele aflate în analiza directă a CNATDCU. Articolul 7
(1) La nivelul fiecărei structuri a CNATDCU, adoptarea deciziilor se realizează prin votul membrilor.
(2) Pentru a adopta o decizie, membrii structurilor CNATDCU pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimându-şi dreptul la vot prin mijloace electronice, în termenul indicat.
(3) Cvorumul necesar pentru adoptarea deciziilor în cadrul structurilor CNATDCU este de două treimi din numărul total al membrilor cu drept de vot.
(4) Adoptarea deciziilor se realizează prin votul a jumătate plus unu din numărul total al membrilor cu drept de vot ai structurii. Articolul 8Participarea la şedinţele CNATDCU poate fi asigurată şi prin videoconferinţă. Articolul 9În vederea asigurării posibilităţii de vot electronic, documentele supuse aprobării sunt transmise membrilor structurilor CNATDCU, de regulă, cu cel puţin 3 zile înaintea termenului-limită pentru exprimarea votului. Capitolul IIStructura organizatorică a CNATDCU Articolul 10
(1) Structurile din componenţa CNATDCU sunt:a)Consiliul general; b)paneluri, câte unul pe fiecare domeniu fundamental; c)comisii de specialitate; d)comisii de lucru, numite pe durată determinată de preşedintele CNATDCU, de preşedintele panelului sau de preşedintele comisiei de specialitate, după caz, pentru sarcini specifice, inclusiv pentru soluţionarea contestaţiilor şi sesizărilor privind nerespectarea standardelor de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului.
(2) Comisiile de lucru prevăzute la alin. (1) lit. d) care au în componenţă experţi externi se numesc pe durată determinată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea preşedintelui CNATDCU, a preşedintelui panelului sau a preşedintelui comisiei de specialitate, după caz. Articolul 11Membrii Consiliului general, membrii panelurilor, membrii comisiilor de specialitate şi membrii comisiilor de lucru numite pe durată determinată sunt membri ai CNATDCU. Articolul 12Activitatea CNATDCU este coordonată de un preşedinte şi 3 vicepreşedinţi. Articolul 13Activitatea fiecărui panel este coordonată de un preşedinte şi unul sau 2 vicepreşedinţi. Articolul 14Activitatea fiecărei comisii de specialitate este coordonată de un preşedinte şi unul sau 2 vicepreşedinţi. Capitolul IIIAtribuţiile CNATDCU Articolul 15CNATDCU are, în principal, următoarele atribuţii: a)numeşte comisiile care evaluează tezele de abilitare, evaluează dosarul de abilitare şi propune ministrului educaţiei şi cercetării acordarea sau neacordarea atestatului de abilitare, în conformitate cu prevederile art. 300 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare; b)evaluează dosarul de acordare a titlului de doctor şi propune ministrului educaţiei şi cercetării acordarea sau neacordarea titlului de doctor, în conformitate cu prevederile art. 168 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare; c)analizează şi decide asupra sesizărilor nerespectării standardelor de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare; d)evaluează dosarele de concurs pentru acordarea gradelor profesionale de cercetător ştiinţific gradele I şi II, denumite în continuare CS I şi CS II, confirmă sau infirmă motivat rezultatele concursurilor şi propune ministrului educaţiei şi cercetării acordarea sau neacordarea acestor grade profesionale, în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare, cu completările ulterioare; e)propune metodologia de evaluare periodică a conducătorilor de doctorat şi realizează această evaluare în conformitate cu prevederile art. 170 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; f)prezintă MEC un raport anual privind resursa umană pentru activităţile didactice şi de cercetare din învăţământul superior, în baza unor indicatori specifici, în conformitate cu prevederile art. 219 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; g)propune un set de standarde minimale necesare şi obligatorii pentru participarea la concursurile pentru ocuparea funcţiilor didactice universitare de conferenţiar universitar, respectiv profesor universitar şi pentru acordarea gradelor profesionale de CS II şi CS I; aceste standarde se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, conform art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; h)propune un set de standarde minimale necesare şi obligatorii pentru conferirea calităţii de conducător de doctorat şi a atestatului de abilitare, standarde care se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, conform art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; i)propune Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor vacante în universităţi, care se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, conform art. 295 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; j)evaluează şi formulează propuneri în vederea emiterii unui ordin de către ministrul educaţiei şi cercetării în legătură cu acordarea indemnizaţiei de merit, în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 859/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit şi a Regulamentului de funcţionare a Comisiei naţionale pentru acordarea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare; k)propune standarde specifice domeniului pentru tezele de doctorat; l)propune ghiduri privind elaborarea tezelor de doctorat şi a tezelor de abilitare; m)analizează şi propune armonizarea domeniilor CNATDCU cu domeniile educaţionale ISCED-F13 (clasificare standard internaţională a educaţiei); n)are alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, în condiţiile legii. Capitolul IV Consiliul general Articolul 16Consiliul general este format din maximum 21 de membri: preşedintele Consiliului general, 3 vicepreşedinţi, 5 preşedinţi ai panelurilor pe domenii fundamentale şi maximum 12 membri, numiţi de ministrul educaţiei şi cercetării. Articolul 17Consiliul general este condus de un preşedinte şi de 3 vicepreşedinţi. Articolul 18Preşedintele Consiliului general este şi preşedinte al CNATDCU, iar vicepreşedinţii Consiliului general sunt şi vicepreşedinţi ai CNATDCU. Articolul 19Conducerea Consiliului general este numită de ministrul educaţiei şi cercetării pentru întreaga durată a mandatului CNATDCU. Articolul 20În cazul vacantării unui loc în componenţa Consiliului general se procedează la numirea altui membru prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului CNATDCU. Articolul 21Consiliul general este convocat de către ministrul educaţiei şi cercetării, de către preşedintele CNATDCU, de către vicepreşedintele delegat de acesta sau la cererea a cel puţin o treime dintre membrii Consiliului general. Articolul 22Consiliul general se întruneşte, de regulă, cel puţin o dată la două luni sau ori de câte ori este necesar. Articolul 23Deciziile Consiliului general sunt adoptate prin votul membrilor acestuia, exprimat atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare. Articolul 24În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, cvorumul este atins dacă două treimi din numărul total al membrilor Consiliului general votează în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare al CNATDCU. Articolul 25Consiliul general are, în principal, următoarele atribuţii şi competenţe: a)elaborează şi propune spre aprobare ministrului educaţiei şi cercetării regulamentul intern de funcţionare al CNATDCU; b)monitorizează respectarea reglementărilor, procedurilor şi standardelor în vigoare în activitatea comisiilor de specialitate şi a panelurilor pe domenii fundamentale, întocmind rapoarte anuale către ministrul educaţiei şi cercetării; c)aprobă şi propune ministrului educaţiei şi cercetării acţiunile necesare îmbunătăţirii activităţii CNATDCU, rezultate ca urmare a monitorizării; d)adoptă rezoluţii în conformitate cu prevederile prezentului regulament; e)validează/invalidează propunerile de acordare a titlurilor de doctor elaborate de comisiile de specialitate; f)validează/invalidează propunerile de acordare a atestatului de abilitare elaborate de comisiile de specialitate; g)validează/invalidează propunerile de acordare sau neacordare a gradelor profesionale CS I şi CS II, elaborate de comisiile de specialitate; h)coordonează analiza sesizărilor de nerespectare a standardelor de etică profesională, inclusiv de existenţă a plagiatului în cadrul tezelor de doctorat, conform metodologiei de soluţionare a sesizărilor, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, incluzând aspecte privind responsabilitatea autorului tezei de doctorat, a conducătorului de doctorat sau a şcolii doctorale pentru aplicarea prevederilor art. 68 alin. (6) şi art. 69 alin. (5) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările şi completările ulterioare; i)solicită IOSUD/instituţiilor organizatoare de doctorat (IOD) punctul de vedere consultativ privind nerespectarea standardelor de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului, în cadrul tezelor de doctorat, în termenul stabilit la art. 69 alin. (3) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 681/2011, cu modificările şi completările ulterioare; j)validează/invalidează propunerile comisiilor de specialitate şi/sau ale comisiilor de lucru formulate în urma procesului de evaluare a respectării standardelor de calitate şi de etică profesională, inclusiv de stabilire a existenţei plagiatului; k)analizează şi validează/invalidează propunerile privind soluţionarea contestaţiilor; l)propune MEC, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, una sau mai multe măsuri precum retragerea calităţii de conducător de doctorat, retragerea titlului de doctor sau retragerea acreditării şcolii doctorale; m)validează şi înaintează spre aprobare ministrului educaţiei şi cercetării propunerile panelurilor privind metodologia de verificare a desfăşurării concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare din universităţi; n)validează şi înaintează spre aprobare ministrului educaţiei şi cercetării propunerile panelurilor privind metodologia de evaluare periodică a conducătorilor de doctorat; o)aprobă şi înaintează ministrului educaţiei şi cercetării raportul privind resursa umană pentru activităţile didactice şi de cercetare din învăţământul superior; p)aprobă comisiile de lucru propuse de paneluri sau de comisiile de specialitate pentru realizarea unor activităţi specifice, inclusiv comisiile de contestaţii; q)decide asupra participării membrilor săi sau a constituirii unor comisii de lucru, pe durată determinată, şi pentru alte tipuri de activităţi specifice, în condiţiile legii; r)coordonează elaborarea de ghiduri de realizare a tezelor de doctorat şi tezelor de abilitare, elaborate de comisiile de specialitate pentru fiecare domeniu arondat şi avizate de panelurile pe domenii fundamentale; s)convoacă la şedinţele acestuia preşedinţii comisiilor de specialitate ori de câte ori este necesar; t)alte atribuţii stabilite în condiţiile legii. Articolul 26Preşedintele CNATDCU are următoarele atribuţii: a)stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale Consiliului general, pe baza propunerilor membrilor Consiliului general; ordinea de zi poate fi completată prin decizie a membrilor Consiliului general; b)conduce lucrările Consiliului general; c)reprezintă CNATDCU în relaţia cu ministrul educaţiei şi cercetării; d)poate propune înfiinţarea unor comisii de lucru, pe perioadă determinată, formate din membri CNATDCU sau experţi externi; e)poate convoca Consiliul general, panelurile pe domenii fundamentale sau comisiile de specialitate, ori de câte ori este necesar: f)are alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Articolul 27În cazul imposibilităţii exercitării atribuţiilor de către preşedintele CNATDCU, atribuţiile se preiau de către unul dintre vicepreşedinţi, în conformitate cu prevederile regulamentului intern de funcţionare. Articolul 28Vicepreşedinţii îndeplinesc aceste atribuţii prin rotaţie, în ordine alfabetică. Articolul 29Preşedintele CNATDCU poate delega vicepreşedinţilor CNATDCU unele din atribuţiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată. Capitolul VPanelurile pe domenii fundamentale Articolul 30 Fiecare panel este constituit din: preşedinte, vicepreşedinţi, preşedinţii comisiilor de specialitate din cadrul panelului şi din alţi membri, dar nu mai mult de 5, pentru oricare panel, asigurând un număr impar, numiţi de ministrul educaţiei şi cercetării pentru întreaga durată a mandatului CNATDCU. Articolul 31 Fiecare panel este condus de un preşedinte şi unul sau maximum 3 vicepreşedinţi. Articolul 32 În cazul vacantării unui loc în componenţa unui panel se procedează la numirea altui membru prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului CNATDCU. Articolul 33 Panelul pe un domeniu fundamental poate fi convocat de către preşedintele CNATDCU, Consiliul general, preşedintele panelului sau la cererea a cel puţin o treime din membrii panelului, ori de câte ori este necesar. Articolul 34 Deciziile panelului sunt aprobate prin votul membrilor acestuia, dacă nu este specificat altfel prin metodologiile activităţilor specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Articolul 35 Pentru a adopta o decizie, membrii panelului pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimânduşi dreptul la vot prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare al CNATDCU. Articolul 36 În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, cvorumul este atins dacă jumătate plus unu din numărul total al membrilor panelului votează în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare. Articolul 37 Panelul pe domenii fundamentale are următoarele atribuţii şi competenţe: a)propune Consiliului general sau preşedintelui CNATDCU componenţa comisiilor de lucru, inclusiv a comisiilor de contestaţii; b)avizează şi propune Consiliului general analiza şi soluţiile contestaţiilor, conform metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării; c)avizează propunerile comisiilor de specialitate privind standardele minimale necesare şi obligatorii pentru conferirea atestatului de abilitare; d)elaborează şi propune spre aprobare Consiliului general metodologia de verificare a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare din universităţi; e)elaborează şi propune spre aprobare Consiliului general metodologia de evaluare a conducătorilor de doctorat; f)elaborează şi propune spre aprobare Consiliului general raportul privind resursa umană pentru activităţile didactice şi de cercetare din învăţământul superior; g)elaborează şi propune Consiliului general armonizarea domeniilor CNATDCU cu domeniile ISCED-F13; h)avizează standardele specifice domeniului pentru tezele de doctorat, elaborate de comisiile de specialitate pentru fiecare domeniu arondat; i)avizează ghidurile de realizare a tezelor de doctorat şi tezelor de abilitare, elaborate de comisiile de specialitate pentru fiecare domeniu arondat; acolo unde este cazul, ghidurile pot prevedea constituirea tezei în principal din articole sau alte publicaţii existente, de tip cumulativ, în practica internaţională; j)are alte atribuţii stabilite prin regulamentul intern al CNATDCU. Articolul 38 Preşedintele panelului are următoarele atribuţii: a)conduce lucrările panelului şi coordonează, inclusiv prin mijloace electronice, activitatea panelului; b)stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale panelului, pe baza propunerilor membrilor panelului; ordinea de zi poate fi completată prin decizie a membrilor panelului, la cererea oricărui membru al panelului; c)reprezintă panelul în cadrul Consiliului general; d)alte atribuţii stabilite prin regulamentul intern de funcţionare al CNATDCU. Articolul 39În cazul imposibilităţii exercitării atribuţiilor de către preşedintele panelului, unele dintre atribuţiile acestuia se preiau de către unul dintre vicepreşedinţi. Articolul 40Preşedintele panelului poate delega vicepreşedintelui panelului unele din atribuţiile sale, inclusiv reprezentarea panelului în Consiliul general, pe perioadă determinată sau nedeterminată. Capitolul VIComisiile de specialitate Articolul 41 Comisiile de specialitate ale CNATDCU sunt compuse din experţi în domeniul sau domeniile ştiinţifice arondate. Articolul 42 Fiecare comisie de specialitate are un preşedinte şi unul sau 2 vicepreşedinţi. Articolul 43 Numărul membrilor unei comisii de specialitate, număr impar, este stabilit astfel încât să asigure calitatea evaluării printr-o încărcare uniformă şi rezonabilă a acestora. Articolul 44 Ministrul educaţiei şi cercetării poate dispune completarea comisiilor de specialitate cu noi experţi şi în timpul derulării unui mandat al CNATDCU, după aceeaşi procedură şi aceleaşi principii de selecţie aplicabile la începutul mandatului. Mandatul acestora se încheie la expirarea mandatului CNATDCU. Articolul 45 Comisia de specialitate are, în principal, următoarele atribuţii şi competenţe: a)numeşte comisiile care evaluează tezele de abilitare la nivelul IOSUD/IOD, evaluează dosarul de abilitare şi propune Consiliului general acordarea sau neacordarea atestatului de abilitare; b)evaluează dosarele de acordare a titlului de doctor şi propune Consiliului general acordarea sau neacordarea titlului de doctor; c)analizează şi decide asupra sesizărilor nerespectării standardelor de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului, sub coordonarea Consiliului general; d)elaborează standardele minimale necesare şi obligatorii pentru participarea la concursurile pentru ocuparea funcţiilor didactice universitare de conferenţiar universitar, respectiv profesor universitar şi pentru acordarea gradelor profesionale de CS II şi CS I; e)evaluează dosarele de concurs pentru acordarea gradelor profesionale CS I şi CS II, confirmă sau infirmă motivat rezultatele concursurilor şi propune Consiliului general acordarea sau neacordarea acestor grade profesionale; f)participă prin membrii săi la constituirea comisiilor de lucru şi realizarea activităţilor specifice propuse de panelul pe domeniul fundamental sau de Consiliul general, în condiţiile prezentului regulament; g)elaborează standardele minimale necesare şi obligatorii pentru conferirea calităţii de conducător de doctorat şi a atestatului de abilitare; h)evaluează şi formulează propuneri în vederea acordării indemnizaţiei de merit, în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 859/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit şi a Regulamentului de funcţionare a Comisiei naţionale pentru acordarea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare; i)elaborează standarde specifice domeniului pentru tezele de doctorat; j)elaborează ghiduri privind elaborarea tezelor de doctorat şi a tezelor de abilitare; k)alte atribuţii stabilite prin regulamentul intern de funcţionare. Articolul 46 Preşedintele comisiei de specialitate are următoarele atribuţii: a)coordonează, inclusiv prin mijloace electronice, activitatea comisiei de specialitate; b)reprezintă comisia în cadrul panelului pe un domeniu fundamental sau la invitaţia Consiliului general, ori de câte ori este necesar; c)alte atribuţii stabilite prin regulamentul intern de funcţionare. Articolul 47 În cazul imposibilităţii exercitării atribuţiilor de către preşedintele comisiei de specialitate, atribuţiile se preiau de către unul dintre vicepreşedinţi. Articolul 48Preşedintele comisiei de specialitate poate delega vicepreşedintelui sau vicepreşedinţilor comisiei unele dintre atribuţiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată. Capitolul VII Comisiile de lucru Articolul 49Panelul pe domeniu fundamental sau comisia de specialitate poate propune Consiliului general înfiinţarea comisiilor de lucru pe durată determinată. Articolul 50Decizia privind înfiinţarea comisiilor de lucru pe durată determinată revine Consiliului general. Articolul 51Comisiile de lucru pe durată determinată sunt constituite din membri ai CNATDCU (membri ai Consiliului general, panelului şi comisiilor de specialitate) şi experţi externi sau numai din experţi externi. Articolul 52Consiliul general aprobă componenţa nominală a comisiilor de lucru, inclusiv a comisiilor de contestaţii. Articolul 53Consiliul general poate înfiinţa, în funcţie de necesităţi ori la cererea ministrului educaţiei şi cercetării, comisii de lucru, pe durată determinată, pentru soluţionarea contestaţiilor şi pentru analiza sesizărilor privind nerespectarea standardelor de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului. Articolul 54Comisiile de lucru pe durată determinată pentru soluţionarea contestaţiilor pot fi constituite din membri ai panelului care nu sunt membri ai comisiilor de specialitate şi experţi externi sau numai din experţi externi. Capitolul VIIIRevocarea membrilor CNATDCU Articolul 55Membrii CNATDCU au următoarele obligaţii: a)de a participa la şedinţele de lucru şi activităţile din cadrul CNATDCU; b)de a respecta normele etice sau de deontologie profesională; c)de a îndeplini sarcinile ce le revin ca urmare a calităţii deţinute. Articolul 56În cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 55, Consiliul general ori ministrul educaţiei şi cercetării poate proceda la declanşarea procedurii privind încetarea mandatului înainte de termen. Articolul 57
(1) Procedura de încetare a calităţii de membru CNATDCU înainte de terminarea mandatului se desfăşoară în următoarele condiţii:a)la cererea scrisă a persoanei care doreşte încetarea calităţii de membru; b)în caz de deces; c)la solicitarea formulată de către unul sau mai mulţi membri ai Consiliului general ori a ministrului educaţiei şi cercetării.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c), Consiliul general al CNATDCU va solicita punctul de vedere al persoanei împotriva căreia s-a declanşat procedura de încetare a mandatului.
(3) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi c), Consiliul general al CNATDCU va întocmi un raport pe care îl va înainta ministrului educaţiei şi cercetării.
(4) Confirmarea încetării mandatului de membru al CNATDCU se face prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Articolul 58Pe locul rămas vacant se numeşte un nou membru, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului CNATDCU. Capitolul IXDispoziţii finale Articolul 59Deciziile Consiliului general pot fi contestate, conform metodologiilor de desfăşurare a activităţilor specifice, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Articolul 60Ministrul educaţiei şi cercetării sau un reprezentant al acestuia poate participa de drept la şedinţele Consiliului general, la şedinţele panelurilor şi la şedinţele comisiilor de specialitate, în calitate de observator, fără drept de vot. Articolul 61Activitatea CNATDCU, în condiţiile legii, este asistată din punct de vedere tehnic de către un secretariat tehnic aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Articolul 62În realizarea atribuţiilor care îi revin, CNATDCU beneficiază de suportul unor sisteme informatice, asigurate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI). Articolul 63Resursele materiale şi financiare necesare funcţionării CNATDCU şi comisiilor de lucru ale acestuia sunt asigurate de către MEC, în condiţiile legii. Articolul 64Bugetul CNATDCU este gestionat prin UEFISCDI şi se constituie pe bază contractuală între MEC şi UEFISCDI sau din alte surse legal constituite, gestionate de UEFISCDI. Articolul 65Pentru participarea la şedinţe de lucru, membrii CNATDCU şi ai comisiilor de lucru ale acestuia primesc, pentru fiecare şedinţă de lucru, o indemnizaţie brută egală cu 1/20 din valoarea brută a salariului de bază, corespunzător coeficientului de ierarhizare maxim, al unui profesor universitar din instituţii de învăţământ superior finanţate din fonduri publice, conform legii. Articolul 66Pentru participarea la şedinţe de lucru, membrilor CNATDCU şi ai comisiilor de lucru ale acestuia le sunt decontate cheltuielile de transport, diurnă şi cazare, în condiţiile legii. Articolul 67Remunerarea activităţii desfăşurate în afara activităţii de bază de către membrii comisiilor de lucru ale CNATDCU, inclusiv pentru activităţile desfăşurate online, şi decontarea cheltuielilor de transport, diurnă şi cazare ale acestora pentru participarea la şedinţe de lucru se fac în condiţiile legii şi în limitele bugetului alocat cu această destinaţie. ANEXA Nr. 2Paneluri pe domenii fundamentale, comisii de specialitate şi domenii arondate
Paneluri pe domenii fundamentale |
Comisii de specialitate |
Domeniile arondate |
P1 - Matematică şi ştiinţe ale naturii |
Matematică |
Matematică |
Informatică |
Informatică |
Fizică |
Fizică |
Chimie |
Chimie |
Ştiinţele pământului |
Geografie |
Geologie |
Ştiinţa mediului |
P2 - Ştiinţe inginereşti |
Inginerie civilă şi managementul lucrărilor de construcţii |
Inginerie civilă şi instalaţii |
Ingineria şi ştiinţa materialelor |
Ingineria materialelor |
Inginerie chimică |
Inginerie chimică |
Inginerie electrică |
Inginerie electrică |
Inginerie energetică |
Inginerie energetică |
Inginerie electronică şi telecomunicaţii |
Inginerie electronică, telecomunicaţii şi tehnologii informaţionale |
Inginerie geologică, inginerie geodezică, mine, petrol şi gaze |
Inginerie geologică |
Inginerie geodezică |
Mine, petrol şi gaze |
Inginerie aerospaţială, a autovehiculelor şi a transporturilor |
Inginerie aerospaţială |
Ingineria autovehiculelor |
Ingineria transporturilor |
Ingineria resurselor vegetale şi animale |
Inginerie forestieră |
Ingineria produselor alimentare |
Biotehnologii |
Agronomie |
Horticultură |
Silvicultură |
Zootehnie |
Inginerie şi management în agricultură şi dezvoltare rurală |
Calculatoare, tehnologia informaţiei şi ingineria sistemelor |
Calculatoare şi tehnologia informaţiei |
Ingineria sistemelor |
Ingineria şi managementul producţiei |
Inginerie industrială |
Inginerie şi management |
Inginerie mecanică, mecatronică şi robotică şi inginerie genistică şi de armament |
Inginerie mecanică |
Mecatronică şi robotică |
Ştiinţe inginereşti aplicate |
Inginerie navală şi navigaţie |
Inginerie genistică, inginerie de armament, rachete şi muniţii |
Arhitectură navală |
Ingineria mediului |
Ingineria mediului |
Paneluri pe domenii fundamentale |
Comisii de specialitate |
Domeniile arondate |
P3 - Ştiinţe biomedicale |
Biologie şi biochimie |
Biologie |
Biochimie |
Medicină |
Medicină |
Medicină veterinară |
Medicină veterinară |
Medicină dentară |
Medicină dentară |
Farmacie |
Farmacie |
P4 - Ştiinţe sociale |
Ştiinţe juridice |
Drept |
Sociologie, ştiinţe administrative şi ştiinţe ale comunicării |
Sociologie |
Asistenţă socială |
Ştiinţe administrative |
Ştiinţe ale comunicării |
Ştiinţe politice, studii de securitate, ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică |
Relaţii internaţionale şi studii europene |
Ştiinţe politice |
Studii de securitate |
Ştiinţe militare |
Informaţii şi securitate naţională |
Ordine publică şi siguranţă naţională |
Ştiinţe economice şi administrarea afacerilor |
Economie |
Administrarea afacerilor |
Finanţe |
Contabilitate |
Cibernetică şi statistică |
Economie şi afaceri internaţionale |
Informatică economică |
Management |
Marketing |
Psihologie, ştiinţe ale educaţiei, educaţie fizică şi sport |
Psihologie |
Ştiinţe ale educaţiei |
Ştiinţa sportului şi educaţiei fizice |
P5 - Ştiinţe umaniste |
Filologie |
Filologie |
Filosofie |
Filosofie |
Istorie şi studii culturale |
Istorie |
Studii culturale |
Teologie |
Teologie |
Arhitectură şi urbanism |
Arhitectură |
Urbanism |
Arte vizuale |
Arte vizuale |
Istoria şi teoria artei |
Artele spectacolului şi muzică |
Teatru şi artele spectacolului |
Cinematografie şi media |
Muzică |
|