Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.5403 din 01.11.2018

privind stabilirea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei Nationale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 962 din 14 noiembrie 2018



SmartCity1

Având în vedere prevederile:art. 158 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;

art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul interimar al educaţiei naţionale emite prezentul ordin. Articolul 1Se stabileşte Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Se stabileşte sistemul de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3Se stabileşte sistemul de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale şi a instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), prevăzute în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 4În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin se vor elabora, de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), ghidul de evaluare a studiilor universitare de doctorat, respectiv fişele vizitei, adoptate prin hotărâri ale Consiliului ARACIS. Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice prevedere contrară se abrogă. Articolul 6 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul interimar al educaţiei naţionale, Gigel Paraschiv, secretar de stat ANEXA Nr. 1 METODOLOGIA de evaluare a studiilor universitare de doctorat Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1Organizare
(1) Programele de studii universitare de doctorat se organizează în şcoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu, conform prevederilor art. 158 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Programele de studii universitare de doctorat, organizate de şcolile doctorale, se desfăşoară sub coordonarea conducătorilor de doctorat, conform prevederilor art. 159 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Şcolile doctorale se pot organiza de către o universitate sau un consorţiu universitar ori de către consorţii sau parteneriate care se stabilesc legal între o universitate sau un consorţiu universitar şi unităţi de cercetare-dezvoltare. Universităţile, respectiv parteneriatele sau consorţiile organizatoare de una sau mai multe şcoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu constituie o instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat, denumită în continuare IOSUD, recunoscută ca atare de Ministerul Educaţiei Naţionale, pe baza autorizării provizorii, a acreditării, respectiv a evaluării periodice, conform art. 158 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Studiile universitare de doctorat dispun, în cadrul instituţional al IOSUD, de sisteme proprii şi specifice de conducere şi administrare a programelor de studii şi a cercetării, inclusiv la nivelul şcolilor doctorale. La nivelul IOSUD funcţionează Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat, denumit în continuare CSUD, iar la nivelul fiecărei şcoli doctorale funcţionează Consiliul Şcolii Doctorale, denumit în continuare CSD. Aceste structuri funcţionează conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Codului studiilor universitare de doctorat.
(5) Şcolile doctorale din cadrul IOSUD se organizează pe discipline sau tematici disciplinare şi interdisciplinare, conform art. 158 alin. (7) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Academia Română poate înfiinţa Şcoala de studii doctorale a Academiei Române, cu respectarea prevederilor legale în vigoare în privinţa autorizării, acreditării şi funcţionării ca instituţie de învăţământ superior, constituindu-se în IOSUD, pentru a organiza programe universitare de doctorat, conform art. 158 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 2Evaluarea studiilor doctorale
(1) Evaluarea programelor de studii universitare de doctorat se realizează pe domenii de studii universitare de doctorat, în scopul acreditării sau menţinerii acreditării.
(2) În cazul în care un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe şcoli doctorale din cadrul aceluiaşi IOSUD, evaluarea se realizează o singură dată, la nivelul IOSUD.
Articolul 3Etapele evaluării studiilor doctorale Conform prevederilor alin. (4) al art. 158 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, procesul de evaluare a studiilor doctorale, în vederea acreditării sau menţinerii acreditării, după caz, implică, obligatoriu, parcurgerea următoarelor etape, astfel: a)evaluarea, în cadrul evaluării externe a IOSUD, prevăzută de art. 13 lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a componentei organizatorice, denumită şcoală doctorală, organizată în condiţiile art. 132 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul IOSUD; b)evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat, în care sunt organizate programele de studii universitare de doctorat. Articolul 4Entităţi care realizează evaluarea studiilor doctorale
(1) Procesul de evaluare prevăzut la art. 2 se realizează de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) sau de către o altă agenţie de asigurare a calităţii din străinătate, înscrisă în EQAR, denumită în cele ce urmează Agenţia.
(2) În activitatea de evaluare a şcolilor doctorale, Agenţia cooptează studenţi şi experţi internaţionali.
(3) În activitatea de evaluare a domeniilor de studii universitare de doctorat, Agenţia cooptează studenţi.
Capitolul IIEvaluarea periodică în vederea menţinerii acreditării Articolul 5 Evaluarea periodică
(1) Fiecare şcoală doctorală este evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD în vederea menţinerii acreditării.
(2) Evaluarea periodică a programelor de studii universitare de doctorat se realizează pe domenii de studii universitare de doctorat, din 5 în 5 ani, de către Agenţie, pe bază de contract.
Articolul 6 Etapele evaluării domeniilor de studii universitare de doctorat
(1) IOSUD realizează un raport de evaluare internă şi solicită Agenţiei evaluarea fiecărui domeniu de studii universitare de doctorat, până la data de 15 februarie 2019.
(2) Agenţia numeşte o comisie de experţi, care analizează raportul de evaluare internă prevăzut la alin. (1) şi verifică, prin vizite la IOSUD solicitantă, îndeplinirea standardelor pe domeniile şi criteriile elaborate în baza art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi elaborează propriul raport de evaluare.
(3) Consiliul Agenţiei validează raportul experţilor prin verificarea respectării prevederilor prezentei metodologii şi a sistemului de criterii prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 din Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.403/2018 privind stabilirea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare.
(4) În cazul constatării respectării standardelor şi criteriilor de calitate, Agenţia propune Ministerului Educaţiei Naţionale menţinerea acreditării pentru domeniul de studii universitare de doctorat evaluat.
Articolul 7 Consecinţele nerespectării standardelor de calitate pentru domeniile de studii universitare de doctorat
(1) În cazul constatării nerespectării standardelor de calitate, în cadrul procesului de evaluare periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat, consemnată într-un raport propriu de evaluare, Agenţia care a realizat evaluarea informează Ministerul Educaţiei Naţionale, care, în termen de 5 zile lucrătoare, avertizează IOSUD.
(2) În termen de un an de la avertizarea prevăzută la alin. (1), IOSUD are obligaţia de a solicita o nouă evaluare din partea agenţiei de asigurare a calităţii care a realizat evaluarea anterioară; în caz contrar, raportul de evaluare elaborat în condiţiile alin. (1) devine definitiv, iar domeniul de studii universitare de doctorat în cauză intră în proces de lichidare, fără dreptul de a se mai organiza pentru acesta admitere de noi studenţi doctoranzi.
(3) În cazul în care Agenţia constată în raportul de evaluare elaborat în condiţiile alin. (2) nerespectarea standardelor de calitate, domeniul de studii universitare de doctorat în cauză intră în proces de lichidare, fără dreptul de a se mai organiza pentru acesta selecţie de noi studenţi doctoranzi.
(4) Costurile evaluării suplimentare sunt suportate de către IOSUD.
Articolul 8Etapele evaluării şcolilor doctorale
(1) În vederea menţinerii acreditării şcolilor doctorale, IOSUD, în structura căreia sunt organizate şcolile doctorale, realizează un raport de evaluare internă, pe baza elementelor prevăzute de art. 13 lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită evaluarea externă de către o Agenţie.
(2) Agenţia numeşte o comisie de experţi, care analizează raportul de evaluare internă prevăzut la alin. (1) şi verifică, prin vizite la IOSUD solicitantă, îndeplinirea standardelor pe domeniile şi criteriile prevăzute de art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi elaborează propriul raport de evaluare.
(3) Consiliul Agenţiei validează raportul experţilor prin verificarea respectării prezentei metodologii şi a sistemului de criterii prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 din Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.403/2018 privind stabilirea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare.
(4) Agenţia care a realizat evaluarea propune Ministerului Educaţiei Naţionale menţinerea sau retragerea acreditării şcolii doctorale evaluate.
Articolul 9Evaluarea periodică în condiţiile Legii nr. 100/2018
(1) În vederea menţinerii acreditării şcolilor doctorale, prevăzută de Legea nr. 100/2018 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2017 privind modificarea art. VIII alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii, fiecare IOSUD are obligaţia de a realiza câte un raport de evaluare internă pentru fiecare şcoală doctorală şi pentru fiecare domeniu de studii universitare de doctorat, cu excepţia situaţiei prevăzute de art. 2 alin. (2), şi solicită evaluarea externă de către Agenţie, până la data de 15 februarie 2019.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 5 şi 6, evaluarea şcolilor doctorale se realizează în paralel şi concomitent cu evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat.
(3) Agenţia numeşte comisii de experţi, care analizează rapoartele de evaluare internă prevăzute la alin. (1) şi verifică, prin vizite la IOSUD solicitantă, îndeplinirea standardelor pe domeniile şi criteriile prevăzute de art. 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi elaborează propriile rapoarte de evaluare.
(4) Consiliul Agenţiei validează rapoartele experţilor prin verificarea respectării prevederilor prezentei metodologii şi a sistemului de criterii prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 din Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.403/2018 privind stabilirea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare.
(5) Agenţia care a realizat evaluarea propune Ministerului Educaţiei Naţionale menţinerea sau retragerea acreditării şcolilor doctorale, precum şi menţinerea sau retragerea acreditării domeniilor de studii universitare de doctorat, evaluate în condiţiile alin. (1).
Articolul 10Consecinţele retragerii acreditării şcolilor doctorale
(1) În cazul retragerii acreditării unei şcoli doctorale, IOSUD şcolarizează în lichidare, fără dreptul de a organiza admitere pentru selectarea de noi studenţi doctoranzi, în cadrul respectivei şcoli doctorale, conform prevederilor art. 158 şi ale art. 170 alin. (1) lit. c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) O şcoală doctorală care şi-a pierdut acreditarea în condiţiile prevăzute de art. 9 poate să se acrediteze, după cel puţin 5 ani de la pierderea acestei calităţi, numai în urma reluării procesului de acreditare, conform prevederilor art. 158 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Capitolul IIIEvaluarea în vederea acreditării Articolul 11Evaluarea în vederea înfiinţării într-o IOSUD a unui nou domeniu de doctorat, domeniu deja înscris în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare
(1) Pentru înfiinţarea la nivelul IOSUD a unui nou domeniu de studii universitare de doctorat, domeniu care este deja înscris în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare, evaluarea se declanşează la solicitarea IOSUD interesat - pe bază de raport de evaluare internă - adresată Agenţiei.
(2) Evaluarea prevăzută la alin. (1) poate fi solicitată:a)direct pentru acreditare, atunci când IOSUD solicitant îndeplineşte condiţiile stipulate de art. 29 alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare; b)pentru autorizarea de funcţionare provizorie, atunci când IOSUD solicitantă nu îndeplineşte condiţiile stipulate de art. 29 alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prevederile alin. (2) şi (3) ale art. 6 se aplică în mod corespunzător.
(4) Dacă în urma procesului de evaluare Agenţia constată, prin raportul de evaluare externă, respectarea standardelor de calitate, propune Ministerului Educaţiei Naţionale, după caz, acordarea acreditării sau autorizării.
Articolul 12Evaluarea în vederea înfiinţării într-un IOSUD a unui nou domeniu de doctorat care nu este înscris în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare
(1) Pentru a se solicita evaluarea unui domeniu de studii universitare de doctorat care nu este înscris, în prezent, în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare, IOSUD interesată are obligaţia de a solicita, în prealabil, înscrierea şi înregistrarea calificării aferente în Registrul naţional al calificărilor din învăţământul superior (RNCIS), gestionat de Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC).
(2) După înscrierea în nomenclator, prevederile art. 11 se aplică în mod corespunzător.
Articolul 13Evaluarea de domeniu de studii universitare de doctorat, cu recunoaşterea calităţii de IOSUD
(1) În vederea recunoaşterii de către Ministerul Educaţiei Naţionale a calităţii de IOSUD, orice universitate poate solicita Agenţiei evaluarea în vederea acreditării unui domeniu de studii universitare de doctorat, înscris în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare, şi pentru autorizarea şcolii doctorale, în care se vor organiza programele de studii universitare de doctorat aferente respectivului domeniu de studii.
(2) În vederea evaluării prevăzute la alin. (1), universitatea solicitantă are obligaţia de a realiza un dosar de evaluare internă şi trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:a)să deţină contracte individuale de muncă, cu cel puţin 3 conducători de doctorat, care au dreptul de a conduce doctorate în respectivul domeniu; b)să îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 29 alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare; c)să demonstreze capacitatea instituţională, eficacitatea educaţională şi existenţa procedurilor şi structurilor de management al calităţii, conform standardelor de calitate cuprinse în anexele nr. 2 şi 3 din Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.403/2018 privind stabilirea Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare.
(3) Prevederile alin. (2) şi (3) ale art. 6 se aplică în mod corespunzător.
(4) În cazul constatării respectării standardelor de calitate, Agenţia care a realizat evaluarea propune Ministerului Educaţiei Naţionale acreditarea pentru domeniul de studii universitare de doctorat evaluat şi autorizarea de funcţionare provizorie pentru şcoala doctorală.
(5) Pe baza acreditării domeniului de studii universitare de doctorat şi autorizării de funcţionare provizorie a şcolii doctorale, universitatea dobândeşte calitatea de IOSUD.
(6) Ministerul Educaţiei Naţionale recunoaşte, prin hotărâre a Guvernului, calitatea de IOSUD pentru universitatea prevăzută la alin. (4).
(7) Şcolile doctorale autorizate să funcţioneze provizoriu organizează examenele de finalizare a studiilor doctorale cu o comisie din care face parte conducătorul de doctorat, iar ceilalţi membri ai comisiei sunt conducători de doctorat din alte IOSUD acreditate.
Articolul 14Evaluarea în vederea acreditării şcolilor doctorale autorizate să funcţioneze provizoriu
(1) Şcolile doctorale autorizate să funcţioneze provizoriu conform art. 13 au obligaţia de a se supune procesului de evaluare în vederea acreditării în termen de 1 an de la absolvirea primei promoţii de doctori.
(2) IOSUD în care sunt organizate şcoli doctorale autorizate să funcţioneze provizoriu realizează în vederea acreditării acestora un raport de evaluare internă, pe baza elementelor prevăzute de art. 13 lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită evaluarea externă de către Agenţie.
(3) Prevederile alin. (2) şi (3) ale art. 8 se aplică în mod corespunzător.
(4) Dacă AGENŢIA care a realizat evaluarea constată:a)îndeplinirea standardelor şi criteriilor de calitate aferente acreditării, propune Ministerului Educaţiei Naţionale acreditarea şcolii doctorale evaluate; b)neîndeplinirea standardelor şi criteriilor de calitate aferente acreditării, propune Ministerului Educaţiei Naţionale neacreditarea şcolii doctorale evaluate şi avertizarea IOSUD.
(5) În cazul prevăzut la alin. (4) lit. b), IOSUD are obligaţia de a depune un nou dosar de acreditare în termen de 1 an de la comunicarea neacreditării sub sancţiunea intrării în lichidare.
(6) Dacă Agenţia care a realizat evaluarea prevăzută la alin. (5) constată neîndeplinirea standardelor şi criteriilor de calitate aferente acreditării, propune Ministerului Educaţiei Naţionale neacreditarea şcolii doctorale evaluate. În acest caz, IOSUD şcolarizează în lichidare, fără dreptul de a organiza admitere pentru selectarea de noi studenţi doctoranzi, conform prevederilor art. 170 alin. (1) lit. c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) O instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat care nu şi-a acreditat şcoala doctorală în condiţiile prezentului articol pierde calitatea de şcoală doctorală autorizată provizoriu şi, după caz, de IOSUD şi poate să depună un nou dosar pentru autorizarea de funcţionare provizorie, după cel puţin 3 ani de la pierderea acestei calităţi, în urma reluării procesului de evaluare, conform prevederilor art. 13.

DOMENII CRITERII STANDARDE INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
A. CAPACITATEA INSTITUŢIONALĂ A.1. - Structurile instituţionale, administrative, manageriale şi resurse financiare A.1.1. Instituţia organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) a implementat mecanismele de funcţionare eficientă prevăzute în legislaţia specifică privind organizarea studiilor de doctorat. A.1.2. IOSUD dispune de resursele logistice necesare pentru îndeplinirea misiunii studiilor de doctorat. A.1.3. IOSUD se asigură că resursele financiare sunt utilizate în mod optim, iar veniturile obţinute din studiile doctorale sunt completate prin finanţare suplimentară faţă de cea oferită de guvern. A.1.1.1. Existenţa regulamentelor specifice şi aplicarea acestora la nivelul IOSUD, respectiv al şcolii doctorale, având ca perioadă de referinţă ultimii 5 ani: a) regulamente interne ale structurilor administrative (Regulamentul instituţional de organizare şi desfăşurare a studiilor universitare de doctorat, regulamentele şcolilor doctorale); b) metodologia de desfăşurare a alegerilor la nivelul CSUD, şcoli doctorale şi dovezi ale derulării acestora; c) metodologia de desfăşurare a concursului pentru funcţia de director CSUD şi dovezi ale derulării acestuia; d) metodologii de organizare şi desfăşurare a studiilor de doctorat (de admitere a studenţilor doctoranzi, de finalizare a studiilor de doctorat); e) existenţa unor mecanisme de recunoaştere a calităţii de conducător de doctorat şi de echivalare a doctoratului obţinut în alte state; f) structuri de conducere funcţionale [IOSUD/CSUD/Consiliul şcolii doctorale (regularitatea convocării şedinţelor)]; g) contractul de studii universitare de doctorat. A.1.1.2. Regulamentul şcolii doctorale include criterii, proceduri şi standarde obligatorii pentru aspectele specificate în art. 17 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare. A.1.2.1. Existenţa şi eficacitatea unui sistem informatic adecvat pentru evidenţa studenţilor doctoranzi şi a parcursului lor academic A.1.2.2. Existenţa şi utilizarea unui program informatic şi dovezi ale utilizării sale pentru verificarea procentului de similitudine în toate tezele de doctorat *A.1.3.1. Existenţa a cel puţin unui grant de cercetare sau de dezvoltare instituţională/resurse umane în implementare la momentul depunerii dosarului de autoevaluare, per domeniu de studii doctorale sau existenţa a cel puţin 2 granturi de cercetare sau de dezvoltare instituţională/resurse umane per domeniu de studii doctorale obţinute de conducătorii de doctorat din domeniul evaluat în ultimii 5 ani *A.1.3.2. Proporţia studenţilor doctoranzi existenţi în momentul evaluării, care beneficiază pentru minimum 6 luni şi de alte surse de finanţare decât finanţarea guvernamentală, prin burse acordate de persoane fizice sau juridice sau sunt susţinuţi financiar prin granturi de cercetare sau de dezvoltare instituţională/resurse umane, nu este mai mică de 10%. *A.1.3.3. Cel puţin 5% din totalul sumelor aferente granturilor doctorale obţinute de universitate prin contract instituţional şi taxelor de şcolarizare încasate de la studenţii doctoranzi de la forma de învăţământ cu taxă se utilizează pentru a deconta cheltuielile de formare profesională ale doctoranzilor (participarea la conferinţe, şcoli de vară, cursuri, stagii în străinătate, publicare de articole de specialitate sau alte forme specifice de diseminare etc.).
A.2. - Infrastructura de cercetare A.2.1. IOSUD/Şcolile doctorale deţin o infrastructură de cercetare care să susţină derularea activităţilor specifice studiilor universitare de doctorat. A.2.1.1. Spaţiile şi dotarea materială a IOSUD/Şcolii doctorale permit realizarea activităţilor de cercetare, în domeniul evaluat, în acord cu misiunea şi obiectivele asumate (calculatoare, software specific, aparatură, echipamente de laborator, bibliotecă, acces la baze de date internaţionale etc.). Infrastructura de cercetare şi oferta de servicii de cercetare sunt prezentate public prin intermediul unei platformei de profil.
A.3. - Calitatea resursei umane A.3.1. La nivelul fiecărei şcoli doctorale există personal calificat cu experienţa necesară pentru derularea programului de studii doctorale. A.3.1.1. În cadrul domeniului de doctorat îşi desfăşoară activitatea minimum trei conducători de doctorat (calitate obţinută conform legii) şi cel puţin 50% dintre aceştia (dar nu mai puţin de trei) îndeplinesc standardele minimale CNATDCU aflate în vigoare la momentul realizării evaluării, necesare şi obligatorii pentru obţinerea atestatului de abilitare. A.3.1.2. Cel puţin 50% dintre conducătorii de doctorat din domeniul de doctorat evaluat sunt titulari în cadrul IOSUD. A.3.1.3. Disciplinele din programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate aferente domeniului sunt susţinute de cadre didactice sau cercetători care au calitatea de conducător de doctorat/abilitat, profesor/CS I sau conferenţiar universitar/CS II cu expertiză probată în domeniul disciplinelor predate. La disciplinele care dezvoltă competenţe cu caracter transversal sau care conţin capitole strict specializate pot preda, respectiv titularul de curs poate invita şi alte cadre didactice titulare sau specialişti din afara sistemelor de învăţământ superior şi cercetare. *A.3.1.4. Ponderea conducătorilor de doctorat care coordonează concomitent mai mult de 8 studenţi doctoranzi, dar nu mai mult de 12, aflaţi în perioada studiilor universitare de doctorat (3 sau 4 ani, în funcţie de domeniu, la care se pot adăuga perioadele de prelungire legal acordate), şi de 15 doctoranzi în total, nu depăşeşte 5%.

ANEXA Nr. 2SISTEMUL DE CRITERII, STANDARDE ŞI INDICATORI DE PERFORMANŢĂ utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat

A.3.2. Conducătorii de doctorat din cadrul şcolii doctorale desfăşoară o activitate ştiinţifică vizibilă internaţional. A.3.2.1. Cel puţin 50% din conducătorii de doctorat din domeniul supus evaluării prezintă minimum 5 publicaţii indexate Web of Science sau ERIH în reviste cu factor de impact sau alte realizări, cu semnificaţie relevantă pentru domeniul respectiv, în care se regăsesc contribuţii de nivel internaţional ce relevă un progres în cercetarea ştiinţifică - dezvoltare - inovare pentru domeniul evaluat. Conducătorii de doctorat menţionaţi au vizibilitate internaţională în ultimii 5 ani, constând în: calitatea de membru în comitetele ştiinţifice ale publicaţiilor şi conferinţelor internaţionale; calitatea de membru în board-urile asociaţiilor profesionale internaţionale; calitatea de invitat în cadrul conferinţelor sau grupurilor de experţi desfăşurate în străinătate sau calitatea de membru al unor comisii de susţinere a unor teze de doctorat la universităţi din străinătate sau în cotutelă cu o universitate din străinătate. Pentru domeniile fundamentale Arte şi Ştiinţa sportului şi educaţiei fizice, conducătorii de doctorat vor proba vizibilitatea internaţională în ultimii 5 ani prin calitatea de membru în board-urile asociaţiilor profesionale, prin calitatea de membru în comitetele de organizare a evenimentelor artistice şi competiţiilor internaţionale, respectiv prin calitatea de membru în jurii sau echipe de arbitraj în cadrul evenimentelor artistice sau competiţiilor internaţionale. *A.3.2.2. Cel puţin 50% dintre conducătorii de doctorat arondaţi unui domeniu de studii doctorale continuă să fie activi în plan ştiinţific, obţinând cel puţin 25% din punctajul solicitat prin standardele minimale CNATDCU în vigoare la data evaluării, necesare şi obligatorii pentru obţinerea atestatului de abilitare, pe baza rezultatelor ştiinţifice din ultimii 5 ani.
B. EFICACITATEA EDUCAŢIONALĂ B.1. - Numărul, calitatea şi diversitatea candidaţilor care s-au prezentat la concursul de admitere B.1.1. Instituţia organizatoare de studii doctorale are capacitatea de a atrage un număr de candidaţi mai mare decât numărul de locuri disponibile. B.1.2. Candidaţii admişi la studiile de doctorat sunt de cea mai înaltă calitate. *B.1.1.1. Raportul dintre numărul absolvenţilor la nivel de masterat ai altor instituţii de învăţământ superior din ţară sau din străinătate care s-au înscris la concursul de admitere la studii universitare de doctorat în ultimii 5 ani şi numărul de locuri finanţate de la bugetul de stat scoase la concurs în cadrul şcolii doctorale este de cel puţin 0.2. B.1.2.2. Rata de renunţare/abandon a studenţilor doctoranzi la 2 ani de la admitere nu depăşeşte 30%.
B.2. - Conţinutul programelor de studii universitare de doctorat B.2.1. Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate este adecvat pentru a îmbunătăţi competenţele de cercetare ale doctoranzilor şi pentru a întări comportamentul etic în ştiinţă. B.2.1.1. Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate cuprinde minimum trei discipline relevante pentru pregătirea în cercetarea ştiinţifică a doctoranzilor, dintre care cel puţin o disciplină este destinată studiului aprofundat al metodologiei cercetării şi/sau prelucrării statistice a datelor. B.2.1.2. IOSUD are create mecanismele prin care se asigură că programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate, aferent domeniului evaluat, vizează „rezultatele învăţării", precizând competenţele, deprinderile şi atitudinile pe care studenţii doctoranzi ar trebui să le dobândească după parcurgerea fiecărei discipline sau prin activităţile de cercetare. B.2.1.3. Există cel puţin o disciplină dedicată eticii în cercetarea ştiinţifică şi proprietăţii intelectuale sau tematici bine delimitate pe aceste subiecte în cadrul unei discipline predate în programul doctoral. *B.2.1.4. Pe întreaga durată a stagiului de pregătire doctorală, studenţii doctoranzi din domeniu beneficiază de consilierea/îndrumarea unor comisii de îndrumare funcţionale, aspect reflectat prin îndrumare şi feedback scris sau întâlniri regulate, complementare celor oferite de către conducătorul ştiinţific de doctorat.
B.3. - Rezultatele studiilor doctorale şi proceduri de evaluare a acestora B.3.1. Cercetarea este valorificată de către studenţii doctoranzi prin prezentări la conferinţe ştiinţifice, publicaţii ştiinţifice, prin transfer tehnologic, patente, produse, comenzi de servicii. B.3.2. Şcoala doctorală apelează la un număr semnificativ de referenţi ştiinţifici externi în comisiile de susţinere publică a tezelor de doctorat. B.3.1.1. Pentru domeniul evaluat se pun la dispoziţia comisiei de evaluare minimum un articol sau o altă contribuţie relevantă per student doctorand care a obţinut titlul de doctor în ultimii 5 ani. Din această listă, membrii comisiei de evaluare selectează pentru analiză, aleatoriu, 5 astfel de articole/contribuţii relevante per domeniu de studii universitare de doctorat. Articolele, astfel selectate şi analizate, vor primi un calificativ privind contribuţia originală la dezvoltarea domeniului, pe o scală de la 1 la 5. Cel puţin trei articole trebuie să atingă pragul 3. *B.3.1.2. Raportul dintre numărul de prezentări, inclusiv cele de tip poster, expoziţii, realizate la manifestări internaţionale de prestigiu (desfăşurate în ţară sau în străinătate) şi numărul studenţilor doctoranzi care şi-au încheiat studiile doctorale în perioada evaluată (ultimii 5 ani) este cel puţin egal cu 1. *B.3.2.1. Numărul de teze de doctorat alocate unui anumit referent provenind de la o instituţie de învăţământ superior, alta decât IOSUD evaluată, nu trebuie să depăşească două (2) pentru tezele coordonate de acelaşi conducător de doctorat, într-un an. *B.3.2.2. Raportul dintre numărul tezelor de doctorat alocate unui anumit referent ştiinţific provenit de la o altă instituţie de învăţământ superior decât cea în care se organizează susţinerea tezei de doctorat şi numărul tezelor de doctorat susţinute în acelaşi domeniu de doctorat din cadrul şcolii doctorale nu trebuie să fie mai mare de 0.3, prin raportare la situaţia înregistrată în ultimii 5 ani. Se analizează doar acele domenii de doctorat în care au fost susţinute minimum 10 teze de doctorat în ultimii 5 ani.
DOMENII CRITERII STANDARDE INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
C. MANAGEMENTUL CALITĂŢII C.1. - Existenţa şi derularea periodică a sistemului de asigurare internă a calităţii C.1.1. Există cadrul instituţional şi se aplică o procedură pentru monitorizarea asigurării interne a calităţii, precum şi politici de asigurare internă a calităţii relevante. *C.1.1.1. IOSUD a dezvoltat şi aplică periodic o procedură de evaluare şi monitorizare internă a evoluţiei şcolilor doctorale, între criteriile evaluate regăsindu-se obligatoriu: a) activitatea ştiinţifică a conducătorilor de doctorat; b) infrastructura şi logistica necesare desfăşurării activităţii de cercetare; c) procedurile şi normele subsecvente pe baza cărora se organizează studiile doctorale. *C1.1.2. Pe parcursul stagiului de pregătire doctorală sunt implementate mecanisme de feedback din partea studenţilor doctoranzi prin care să se identifice nevoile acestora, precum şi nivelul lor de satisfacţie faţă de programul doctoral per ansamblu, în vederea îmbunătăţirii continue a serviciilor academice şi administrative oferite.
C.2. - Transparenţa informaţiilor şi accesibilitate la resursele de învăţare C.2.1. Informaţiile de interes pentru studenţii doctoranzi, viitorii candidaţi, respectiv informaţiile de interes public sunt disponibile spre consultare în format electronic. C.2.2. IOSUD/Şcoala doctorală asigură studenţilor doctoranzi acces la resursele necesare derulării studiilor doctorale. C.2.1.1. Şcoala doctorală, prin intermediul IOSUD, publică pe website-ul instituţiei organizatoare informaţii despre, cu respectarea reglementărilor generale cu privire la protecţia datelor: a) regulamentul şcolii doctorale; b) regulamentul de admitere; c) regulamentul de finalizare a studiilor care să includă şi procedura de susţinere publică a tezei; d) conţinutul programelor de studii; e) profilul ştiinţific şi interesele/temele de cercetare ale conducătorilor de doctorat din şcoală, precum şi date instituţionale de contact ale acestora; f) lista doctoranzilor din şcoală cu informaţiile de bază (anul înmatriculării; conducător); g) informaţii despre standardele de elaborare ale tezei de doctorat; h) linkuri către rezumatele tezelor de doctorat care urmează a fi susţinute public, precum şi data, ora, locul unde vor fi susţinute acestea, cu cel puţin 20 de zile înaintea susţinerii. C.2.2.1. Toţi studenţii doctoranzi au acces gratuit la o platformă cu baze de date academice relevante pentru domeniile studiilor de doctorat organizate. C.2.2.2. Fiecare student doctorand are acces, la cerere şi cu acordul conducătorului de doctorat, la un sistem electronic de verificare a gradului de similitudine cu alte creaţii ştiinţifice sau artistice existente. C.2.2.3. Toţi studenţii doctoranzi au acces la laboratoarele de cercetare ştiinţifică sau alte facilităţi în funcţie de specificul domeniului/domeniilor din cadrul şcolii doctorale, conform unor reguli de ordine interioară.
C.3. - Gradul de internaţionalizare C.3.1. Există o strategie şi este aplicată pentru creşterea gradului de internaţionalizare a studiilor doctorale. *C.3.1.1. Domeniul de studii evaluat, prin şcoala doctorală de care aparţine şi prin intermediul IOSUD are încheiate acorduri de mobilitate cu universităţi din străinătate, cu institute de cercetare, cu companii care desfăşoară activităţi în domeniul studiat, care vizează mobilitatea studenţilor doctoranzi şi a cadrelor didactice (de exemplu, acorduri ERASMUS pentru ciclul de studii doctorale) şi cel puţin 20% dintre studenţii doctoranzi au efectuat un stagiu de pregătire în străinătate sau o altă formă de mobilitate, precum participarea la conferinţe ştiinţifice internaţionale. C.3.1.2. În cadrul domeniului de studii evaluat este sprijinită, inclusiv financiar, organizarea unor doctorate în cotutelă internaţională, respectiv invitarea unor experţi de prim rang care să susţină cursuri/prelegeri pentru studenţii doctoranzi. C.3.1.3. Internaţionalizarea activităţilor din cadrul studiilor doctorale este susţinută prin măsuri concrete (de exemplu, participarea la târguri educaţionale pentru atragerea de studenţi doctoranzi internaţionali; includerea experţilor internaţionali în comisii de îndrumare sau de susţinere a tezelor de doctorat etc.).

*Indicatorii semnalizaţi prin asterisc au un statut special, exclusiv cu referire la procesul de evaluare periodică a şcolilor doctorale în condiţiile Legii nr. 100/2018 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2017 privind modificarea art. VIII alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii. În cazul neîndeplinirii lor, se acordă o perioadă de 3 ani pentru corectarea respectivelor deficienţe.

DOMENII CRITERII STANDARDE INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
A. CAPACITATEA INSTITUŢIONALĂ A.1. - Structurile instituţionale, administrative, manageriale şi resurse financiare A.1.1. Instituţia organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) a implementat mecanismele de funcţionare eficiente prevăzute în legislaţia specifică privind organizarea studiilor de doctorat. A.1.2. IOSUD dispune de resursele logistice necesare pentru îndeplinirea misiunii studiilor de doctorat. A.1.1.1. Existenţa regulamentelor specifice şi aplicarea acestora la nivelul IOSUD, respectiv al şcolii doctorale, având ca perioadă de referinţă ultimii 5 ani: a) regulamente interne ale structurilor administrative (Regulamentului instituţional de organizare şi desfăşurare a studiilor universitare de doctorat, regulamentele şcolilor doctorale); b) metodologia de desfăşurare a alegerilor la nivelul CSUD, şcoli doctorale şi dovezi ale derulării acestora; c) metodologia de desfăşurare a concursului pentru funcţia de director CSUD şi dovezi ale derulării acestuia; d) metodologii de organizare şi desfăşurare a studiilor de doctorat (de admitere a studenţilor doctoranzi, de finalizare a studiilor de doctorat); e) existenţa unor mecanisme de recunoaştere a calităţii de conducător de doctorat şi de echivalare a doctoratului obţinut în alte state; f) structuri de conducere funcţionale [IOSUD/CSUD/Consiliul şcolii doctorale (regularitatea convocării şedinţelor)]; g) contractul de studii universitare de doctorat. A.1.1.2. Regulamentul şcolii doctorale include criterii, proceduri şi standarde obligatorii pentru aspectele specificate în art. 17 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare. A.1.2.1. Existenţa şi eficacitatea unui sistem informatic adecvat pentru evidenţa studenţilor doctoranzi şi a parcursului lor academic A.1.2.2. Existenţa şi utilizarea unui program informatic şi dovezi ale utilizării sale pentru verificarea procentului de similitudine în toate tezele de doctorat
A.2. - Infrastructura de cercetare A.2.1. IOSUD/Şcolile doctorale deţin o infrastructură de cercetare care să susţină derularea activităţilor specifice studiilor universitare de doctorat. A.2.1.1. IOSUD/Şcoala doctorală prezintă dovezi privind deţinerea sau închirierea spaţiilor pentru activităţile de cercetare specifice programelor doctorale (laboratoare, terenuri experimentale, staţiuni de cercetare etc.). A.2.1.2. IOSUD/Şcoala doctorală are acorduri de colaborare încheiate cu instituţii de învăţământ superior, cu institute de cercetare, cu reţele de cercetare pentru exploatarea în parteneriat a diverselor infrastructuri de cercetare şi îşi prezintă public oferta de servicii de cercetare prin intermediul unei platforme de profil.
A.3. - Calitatea resursei umane A.3.1. La nivelul fiecărei şcoli doctorale există suficient personal calificat astfel încât să fie asigurat un proces educaţional de calitate. *A.3.1.1. Ponderea conducătorilor de doctorat care coordonează concomitent mai mult de 8 studenţi doctoranzi, dar nu mai mult de 12, aflaţi în perioada studiilor universitare de doctorat (3 sau 4 ani, în funcţie de domeniu, la care se pot adaugă perioadele de prelungire legal acordate) şi de 15 doctoranzi în total, nu depăşeşte 5%.
B. EFICACITATEA EDUCAŢIONALĂ B.1. - Numărul, calitatea şi diversitatea candidaţilor care s-au prezentat la concursul de admitere B.1.1. Candidaţii admişi la studiile de doctorat sunt de cea mai înaltă calitate, sunt diversificaţi ca reprezentare de gen şi socială. B.1.1.1. IOSUD/Şcoala doctorală are o politică de stimulare a înmatriculării studenţilor doctoranzi proveniţi din medii sociale dezavantajate, prin alocarea de locuri speciale la admitere şi/sau acordarea unor burse sociale sau organizarea unor programe de sprijin care să prevină abandonul universitar.
B.2. - Conţinutul programelor de studii universitare de doctorat B.2.1. Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate este adecvat pentru a îmbunătăţi competenţele de cercetare ale doctoranzilor şi pentru a întări comportamentul etic în ştiinţă. B.2.1.1. Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate cuprinde minimum 3 discipline relevante pentru pregătirea în cercetarea ştiinţifică a doctoranzilor, dintre care cel puţin o disciplină este destinată studiului aprofundat al metodologiei cercetării şi/sau prelucrării statistice a datelor. B.2.1.2. IOSUD are create mecanismele prin care se asigură că programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate vizează „rezultatele învăţării", precizând competenţele, deprinderile şi atitudinile pe care studenţii doctoranzi ar trebui să le dobândească după parcurgerea fiecărei discipline sau prin activităţile de cercetare. B.2.1.3. Există cel puţin o disciplină dedicată eticii în cercetarea ştiinţifică şi proprietăţii intelectuale sau tematici bine delimitate pe aceste subiecte în cadrul unei discipline predate în programul doctoral.

ANEXA Nr. 3SISTEMUL DE CRITERII, STANDARDE ŞI INDICATORI DE PERFORMANŢĂ utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale şi a instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD)

DOMENII CRITERII STANDARDE INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
B.3. - Rezultatele studiilor doctorale şi proceduri de evaluare a acestora B.3.1. Cercetarea este valorificată de către studenţii doctoranzi prin prezentări la conferinţe ştiinţifice, publicaţii ştiinţifice, prin transfer tehnologic, patente, produse, comenzi de servicii. *B.3.1.1. În cadrul şcolii doctorale există iniţiative pentru valorificarea rezultatelor studiilor doctorale în acord cu specificul domeniului (de exemplu, transfer tehnologic, produse, patente în cazul ştiinţelor exacte; produse şi servicii în cazul ştiinţelor sociale şi umaniste; festivaluri, concursuri, recitaluri, competiţii sportive; comenzi cultural-artistice în domeniul vocaţional).
B.4. - Calitatea tezelor de doctorat finalizate B.4.1. Tezele de doctorat finalizate îndeplinesc standarde ridicate de calitate. B.4.1.1. La nivelul de IOSUD, procentul de teze invalidate, fără drept de refacere şi reluarea procesului de susţinere publică, la nivelul Consiliului general CNATDCU este de cel mult 5% în ultimii 5 ani.
C. MANAGEMENTUL CALITĂŢII C.1. - Existenţa şi derularea periodică a sistemului de asigurare internă a calităţii C.1.1. Există cadrul instituţional şi se aplică o procedură pentru monitorizarea asigurării interne a calităţii, precum şi politici de asigurare internă a calităţii relevante. *C.1.1.1. IOSUD a dezvoltat şi aplică periodic o procedură de evaluare şi monitorizare internă a evoluţiei şcolilor doctorale, între criteriile evaluate regăsindu-se obligatoriu: a) activitatea ştiinţifică a conducătorilor de doctorat; b) infrastructura şi logistica necesare desfăşurării activităţii de cercetare; c) procedurile şi normele subsecvente pe baza cărora se organizează studiile doctorale. C.1.1.2. Asociaţiile studenţeşti şi/sau studenţii reprezentanţi organizează alegeri în rândul studenţilor doctoranzi, la nivelul fiecărei şcoli doctorale, pentru poziţii în consiliile şcolilor doctorale şi în CSUD, prin vot universal, direct şi secret, toţi studenţii doctoranzi având dreptul să aleagă şi să fie aleşi. C.1.1.3. În urma evaluării interne, atât IOSUD, cât şi şcolile doctorale elaborează strategii şi politici de acţiune în vederea remedierii deficienţelor semnalate şi a stimulării performanţei ştiinţifice şi academice a IOSUD.
C.2. - Transparenţa informaţiilor şi accesibilitate la resursele de învăţare C.2.1. Informaţiile de interes pentru studenţii doctoranzi, viitorii candidaţi, respectiv informaţiile de interes public sunt disponibile spre consultare în format electronic. C.2.2. IOSUD/Şcoala doctorală asigură studenţilor doctoranzi acces la resursele necesare derulării studiilor doctorale. C.2.1.1. Şcoala doctorală, prin intermediul IOSUD, publică pe website-ul instituţiei organizatoare informaţii despre, cu respectarea reglementărilor generale cu privire la protecţia datelor: a) regulamentul şcolii doctorale; b) regulamentul de admitere; c) regulamentul de finalizare a studiilor care să includă şi procedura de susţinere publică a tezei; d) conţinutul programelor de studii; e) profilul ştiinţific şi interesele/temele de cercetare ale conducătorilor de doctorat din şcoală, precum şi date instituţionale de contact ale acestora; f) lista doctoranzilor din şcoală cu informaţiile de bază (anul înmatriculării; conducător); g) informaţii despre standardele de elaborare ale tezei de doctorat; h) linkuri către rezumatele tezelor de doctorat care urmează a fi susţinute public, precum şi data, ora, locaţia unde vor fi susţinute acestea, cu cel puţin 20 de zile înaintea susţinerii. C.2.2.1. Toţi studenţii doctoranzi au acces gratuit, la o platformă cu baze de date academice relevante pentru domeniile studiilor de doctorat organizate. C.2.2.2. Fiecare student doctorand are acces, la cerere şi cu acordul conducătorului de doctorat, la un sistem electronic de verificare a gradului de similitudine cu alte creaţii ştiinţifice sau artistice existente. C.2.2.3. Toţi studenţii doctoranzi au acces la laboratoarele de cercetare ştiinţifică sau alte facilităţi în funcţie de specificul domeniului/domeniilor din cadrul şcolii doctorale, conform unor reguli de ordine interioară.
C.3. - Gradul de internaţionalizare C.3.1. IOSUD/Şcoala doctorală are o strategie şi o aplică pentru creşterea gradului de internaţionalizare a studiilor doctorale. *C.3.1.1. Şcoala doctorală, prin intermediul IOSUD, are încheiate acorduri de mobilitate cu universităţi din străinătate, cu institute de cercetare, cu companii care desfăşoară activităţi în domeniul studiat, care vizează mobilitatea studenţilor doctoranzi şi a cadrelor didactice (de exemplu. acorduri ERASMUS pentru ciclul de studii doctorale). şi cel puţin 20% dintre studenţii doctoranzi au efectuat un stagiu de pregătire în străinătate sau o altă formă de mobilitate precum participarea la conferinţe ştiinţifice internaţionale. C.3.1.2. Şcoala doctorală sprijină, inclusiv financiar, organizarea unor doctorate în cotutelă internaţională, respectiv invitarea unor experţi recunoscuţi care să susţină cursuri/prelegeri pentru studenţii doctoranzi. *C.3.1.3. Cel puţin 5% din tezele de doctorat din cadrul şcolii doctorale sunt redactate şi/sau prezentate într-o limbă de circulaţie internaţională sau sunt realizate în cotutelă. C.3.1.4. Internaţionalizarea activităţilor din cadrul studiilor doctorale este susţinută de către IOSUD prin măsuri concrete (de exemplu, participarea la târguri educaţionale pentru atragerea de studenţi doctoranzi internaţionali; includerea experţilor internaţionali în comisii de îndrumare sau de susţinere a tezelor de doctorat etc.).

* Indicatorii semnalizaţi prin asterisc au un statut special exclusiv, cu referire la procesul de evaluare periodică a şcolilor doctorale în condiţiile Legii nr. 100/2018 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2017 privind modificarea art. VIII alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniile educaţiei, cercetării, formării profesionale şi sănătăţii. În cazul neîndeplinirii lor, se acordă o perioadă de 3 ani pentru corectarea respectivelor deficienţe.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 5403/2018

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 5403 din 2018
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 5403/2018
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu